هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
آیات 242-228 بقره قسمت نهم
بخش اول2⃣
● دو خصلت ويژه در آفرينش زن
و منظورش از اين گفتار آنست كه اعمالى كه هر يك از زن و مرد به اجتماع خود هديه مى دهد باعث آن مى شود كه به فضلى از خدا اختصاص يابد، بعضى از فضل هاى خداى تعالى فضل اختصاصى به يكى از اين دو طائفه است ، بعضى مختص به مردان و بعضى ديگر مختص به زنان است .
مثلا مرد را از اين نظر بر زن فضيلت و برترى داده كه سهم ارث او دو برابر زن است ، و زن را از اين نظر بر مرد فضيلت داده كه خرج خانه را از گردن زن ساقط كرده است ، پس نه مرد بايد آرزو كند كه اى كاش خرج خانه به عهده ام نبود، و نه زن آرزو كند كه اى كاش سهم ارث من برابر برادرم بود، بعضى ديگر برترى را مربوط به عمل عامل كرده ، نه اختصاص به زن دارد و نه به مرد، بلكه هر كس فلان قسم اعمال را كرد، به آن فضيلت ها مى رسد (چه مرد و چه زن ) و هركس نكرد نمى رسد (باز چه مرد و چه زن ) و كسى نمى تواند آرزو كند كه اى كاش من هم فلان برترى را مى داشتم ، مانند فضيلت ايمان و علم و عقل و سائر فضائلى كه دين آن را فضيلت مى داند.
اين قسم فضيلت فضلى است از خدا كه به هر كس بخواهد مى دهد، و لذا در آخر آيه مى فرمايد: ((و اسئلوا الله من فضله ))، دليل بر آنچه ذكر كرديم آيه شريفه : ((الرجال قوامون ...)) است ، به آن بيانى كه به زودى خواهد آمد.
#تفسیر_المیزان
#سوره_بقره
#علامه_طباطبایی_ره
🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸🔷🔹🔶🔸
🔹💠کانال کیش,مهر💠🔹
🔺درمحضرعلامه طباطبایی ره🔺
▶️: https://telegram.me/mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
■●شهادت حمزه ی سیّد الشّهدا علیه السلام●■
■برای شهادت حضرت حمزه علیه السلام دو تاریخ نقل شده است: هفتم یا پانزدهم ماه شوّال. بعد از امیرالمؤمنین علیه السلام حمزه، عموی بزرگوار رسول الله (صلی الله علیه وآله)، سردار دلیر سپاه اسلام بود؛ که در ماجرای پر عبرت جنگ اُحُد به شهادت رسید.
■پیکر مطهّر ایشان به دستور هنده، همسر اباسفیان، با وضع بسیار تکاندهنده ای مُثله شد (هنده ی جگرخوار و شوهرش اباسفیان، پدر و مادر معاویةبنابیسفیان هستند و اهل سنّت به معاویه خالُالمؤمنین می گویند). سپس سینهی حمزه توسّط وحشی، غلام هنده شکافته شد و هنده جگر آن بزرگوار را به دندان گرفت؛ که این حادثه ی بسیار دردناکی برای رسول الله (صلی الله علیه وآله) و همه ی مسلمان ها بود.
■پيامبر (صلی الله علیه وآله) از ديدن پيكر غرق به خون و مُثله شده و سينهی شكافته شدهی عموی بزرگوارشان به شدّت متأثر شدند. وقتی خواهر حمزه علیه السلام مصرّانه خواست به ديدار پيكر برادرش بيايد، ابتدا پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) موافقت نكردند؛ امّا هنگامی که اصرار فوق العادهای ورزيد، پيامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: بیاید؛ ولی اوّلاً قول بدهد آرامش خود را حفظ كند و در ثانی دستور دادند پيكر حمزه علیه السلام را از ديد او بپوشانند.
■پيغمبر (صلی الله علیه وآله) عبای مبارك خود را بر روی حمزه علیه السلام كشيدند. حمزه علیه السلام قدّ بسيار رشيدی داشت، به همین خاطر مقداری از پاهای او از عبا بيرون ماند و چون انگشت های پاهای او هم مُثله شده بود؛ حضرت دستوردادند پاهای او را هم با برگ درختان بپوشانند، تا خواهرش شاهد چنين جنايت مهلكی كه در حقّ او روا داشته شده بود، نباشد. وقتی خواهر آمد، بادی وزید و مقداری از پیکر مثله شدهی حمزه آشکار شد. خواهرش به شدّت متأثّر شد و گريبان چاك داد.
■پيامبراكرم (صلی الله علیه وآله) دستوردادند خانم های مدينه، برای حمزه مجلس عزا بر پا كنند. فاطمهی زهرا سلام الله علیها و زنان مؤمنه برای همدردی با خواهر حمزه آمدند و مجلس عزایی برای حمزه برپا کردند.
■اهل ذكر مصيبت اين صحنه را با صحنه ی آمدن حضرت زينب كبری سلام الله علیها بر سر پيكر آغشته به خون و بدون سر و غرق تير و تیغ برادر بزرگوارشان، اباعبدالله الحسين علیه السلام، مقايسه میكنند. اینجا تازيانههای اشقيا بود كه پاسخ تأسّف و تأثّر زينب سلام الله علیها را می دادند و كسی هم نبود كه با ایشان هم ناله و همسوگ شود و كسی نبود كه به آن حضرت دلداری دهد و كسی هم نبود كه پيكر اباعبدالله علیه السلام را بپوشاند و اباعبدالله علیه السلام سری در پیکر نداشت.
■شهادت این بزرگوار را به محضر رسول الله (صلی الله علیه و آله)، امام عصر ارواحنافداه و همه ی ارادتمندان خاندان پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)، تسلیت عرض میکنیم.
در محضر استاد مهدی طیب -۹۲/۰۵/۳۱
#حضرت_حمزه
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از کیش مهر (درمحضر علامه طباطبایی)
□●" کبر و نخوت "●□
●مکن به چشمِ حقارت نگاه در منِ مست
●که آبروی شریعت به این قدَر نرود
□●هیچ کس رانشاید که در دیگری نظر به تحقیر کند و بر او کبر و نخوت فروشد، بخصوص که شخص را گناهی نباشد که شرافت نفْس و اصول مسلم اخلاقی را زیر پا نهاده باشد. اگر شیخ شهر ریاکاری کند، آن مایۀ ریختن آبروی شریعت است، اما مستی آن رند شرابخوار چنین نیست.
□●امروز نیز آنها که به طور کلی بر همۀ ادیان خرده می گیرند نمی گویند که ما از دین می گریزیم زیرا بعضی از پیروان آن دین شراب می نوشند و شهوت می رانند؛ اما مکرر می شنویم که می گویند اینها اهل ظلم و غارتند، اینها به حقوق مردمان تجاوز می کنند و دروغ می گویند. پس چگونه توانند ما را دعوت کنند.
□●در حدیث است که از پیامبر اکرم پرسیدند آیا مؤمن شراب می خورد؟ فرمودند ممکن است. پرسیدند مؤمن شهوت بی شریعت می راند؟ فرمودند ممکن است. اما وقتی پرسیدند که آیا مؤمن دروغ می گوید؟ فرمودند مؤمن #دروغ_نمی_گوید.
#یاعلی
□●برگرفته از کتاب " در صحبت حافظ "
به قلم حسین الهی قمشه ای●□
@mohamad_hosein_tabatabaei
هدایت شده از |خطّ امام|
🔵 #امروز_در_صحیفه| 8 تیر
📌 سخنرانی در جمع قضات دیوان عالی کشور (واقعه هفتم تیر و مظلومیت شهید بهشتی)
📡 https://goo.gl/o4wMNy
📌 سخنرانی در جمع مهندسان وزارت کشاورزی (تبیین عوامل پیروزی انقلاب)
📡 https://goo.gl/9gfpGD
📌 بیانات در جمع روحانیون و طلاب تهران جهت افشای دینزدایی
📡 https://goo.gl/74Fj8j
📌 حکم انتصاب آقای سید عبد الکریم موسوی اردبیلی به ریاست دیوان عالی کشور
📡 https://goo.gl/FVRjaP
✅ @khatteemam
هدایت شده از |خطّ امام|
🔺حاکمیت جهانی #عدل_الهی
🔷برسند به جایی که #حکومت_اسلامی توسعه پیدا کند در همه جا و #عدل_اسلامی در همه جا توسعه پیدا بکند. و عدل اسلامی این است که همه حکومتهایی که در دنیا هستند، روی موازین اسلامی حکومت بکنند و ما امیدواریم که این امر بتدریج مهیا بشود برای آن وقتی که آن عدل بزرگ اسلامی در روی زمین توسعه پیدا میکند و حکومتها #حکومت_عدل میشوند.
📚 منبع: صحیفه امام خمینی (ره)، جلد 20، صفحه 206
جمعهها ؛ #انتظار
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
✅ @khatteemam
هدایت شده از |خطّ امام|
♨️#جهاد_اکبر | ناتوانی بندگان از شکر #حق
🔹بدان که #شکر نعمت های ظاهره و باطنه حق تعالی یکی از وظایف لازمه #عبودیت و بندگی است که هر کس به قدر مقدور و میسور باید قیام به آن نماید؛ گرچه از عهدۀ شکر حق تعالی احدی از مخلوقات بر نمی آید. و غایت شکر معرفتِ عجز از قیام به حق آن است؛ چنانچه غایت عبودیت معرفت عجز به #قیام به آن است.
🔹چنانچه #رسول_اکرم، صلّی الله علیه و آله، اعتراف به عجز فرموده است با آنکه احدی از موجودات قیام به شکر و عبودیت مثل ذات مقدس آن سرور ننمودند، زیرا که کمال و نقصِ شکر تابع کمال و نقصِ معرفت منعم و عرفان نعم اوست. لذا احدی قیام به# حق_شکر نتواند کرد.
📚 منبع: تهذیب نفس و سیر و سلوک از دیدگاه امام خمینی (ره)، صفحه 717
🔸🔷🔸🔷🔸🔷🔸🔷
✅ @khatteemam
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«چرخدنده»؛ بهزودی در فارس
🔹برای حل مشکلات تولید از کوچکترینها شروع میکنیم...
@Farsna
هدایت شده از خبرگزاری فارس
5.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥سوءاستفاده جنسی مسعود رجوی از زنان شوهردار
@Farsna