📰 برشی از مصاحبه روزنامه شرق با احمد قدیری
🔸 با وجود اینکه بیان میکنید در قرآن و فقه نگاه برابری به زن و مرد شده است، چه توضیحی درباره تبعیضهای موجود میان حقوق زن و مرد دارید؟
🔹 تصور وجود تبعیض در حقوق زن و مرد، مهمترین چالش نظری در این حوزه است. از اینرو باید قدری موضوع را باز کنیم.
اولا وقتی در سؤال از کلمه تبعیض استفاده میکنیم، باید در درجه نخست به معنای آن و در مرتبه بعدی به بار معنایی کلمه دقت داشته باشیم. تبعیض در اذهان اصولا به تفاوت ناروا و ناعادلانه اطلاق میشود.
در بحث حقوق زن و مرد تفاوت وجود دارد اما تبعیض خیر. اینجا نمیخواهم بگویم چون احکام از جانب خداوند خالق و شارع است پس حق و عدل است. در حال حاضر موضوع صحبتم این نیست. میخواهم بگویم ممکن است حقوق و تکالیف دو صنف یا دو فرد با هم متفاوت باشد اما تبعیض وجود نداشته باشد. مانند اینکه فردی در یک روزنامه مسئول نشر اخبار باشد و فردی دیگر مسئول تنظیم گزارش و مصاحبه. در اینجا مأموریت محوله به این دو کارمند متفاوت است اما ناعادلانه و مصداق تبعیض نیست.
🔸 لطفا مصداقی وارد موضوع شوید. نظر شما این است که حقوق مرد بیشتر از زن نیست، یا بیشتر است اما ناروا نیست؟
🔹 موضوع حقوق زن و مرد هم مانند خیلی از مسائل دیگر از تحریف رسانهای مصون نمانده است. این تحریف به دو صورت خودنمایی کرده؛ یکی بیان ناقص و بدون قید و تبصره یک حکم و دیگری بزرگنمایی و تمرکز بر حقوق مردان و تکالیف زنان که موجب وارونهنمایی واقعیت و تصویر کلان میشود.
🔸 این مواجهه رسانهای دقیقا نسبت به کدام موضوع فقهی و حقوقی واقع شده؟
🔹 به عنوان مثال در موضوع ارث با چنین موضوعی مواجه هستیم؛ چنانچه تصور عموم این است که مرد دو برابر زن ارث میبرد و تمام. درحالیکه نه موارد نقض آن را میدانیم و نه توجه داریم که از یک سو اگر ارثبری مرد اصولا دو برابر زن است، از سوی دیگر تکالیف مالی بسیاری هم بر دوش مرد گذاشته شده که پرداخت مهریه و نفقه ازجمله آن است. شما تصور کنید اگر قانونی بود که مردان میتوانستند اموال زن را بگیرند و او را در زندان بیندازند، چقدر زنان برافروخته میشدند و از حق و حتی حیات پایمالشده خود میگفتند، اما هماکنون هزاران زندانی مهریه داریم که تماما از جانب همسرانشان به این وضعیت گرفتار شدهاند.
یا همین حکم فقهی جهاد و مصداق قانونی آن، سربازی، کافی است برای اینکه متوجه شویم چقدر در تصورات خود نسبت به حقوق زن و مرد دچار اشتباهات محاسباتی شدهایم.
جهاد با تمام مصائبش را در یک کلمه نبینید. جهاد که تنها بر مردان واجب است یعنی در معرض کشته و زخمی واقعشدن.
در سربازی هم این پسرها هستند که باید به عنوان نیروی آماده به خدمت باشند. اگر جنگ شود، اعزام میشوند و اگر صلح باشد باید مشقت و غربت نظام وظیفه عمومی را تحمل کنند و دو سال از جوانی خود را در مرز، پادگان یا مراکز حاکمیتی فعالیت کنند.
اگر این موارد را به عنوان مشتی از خروار در نظر نگیریم، نتیجه میشود همین تصورات غلطی که گویی زن بهرهای از زندگی و آزادی نبرده است!
🔸 درخصوص مواردی نظیر حضانت و حق طلاق توضیحی دارید؟ آیا چون مردان به سربازی میروند یا مهریه و نفقه پرداخت میکنند، باید حاکم علیالاطلاق در خانه و خانواده باشند؟
🔹 ابتدا باید توجه دهم که نگاه اسلام به روابط زن و شوهر، نگاه تعاملی و بر پایه محبت و شفقت است. اما مانند هر موضوع مهم دیگری کد حقوقی مخصوص به خود را هم دارد.
درخصوص بخش دیگر سؤال باید به دو نکته مهم دقت کرد که شرح میدهم. احکام و قوانین دو دستهاند؛ قواعد امری و تکمیلی. قواعد امری مواردی است که خلاف آن را نمیشود توافق کرد؛ اما قواعد فقهی یا حقوقی تکمیلی، صرفا «پیشنهاد» شارع یا قانونگذار است که امکان توافق طرفین به نحو دیگر وجود دارد. به عنوان مثال ممنوعیت تعدد زوج برای زن یک قاعده امری است. حتی لزوم مهریه برای زن نیز امری است و نمیشود که نباشد؛ حتما باید چیزی که مالیت دارد تعیین شود ولو اندک؛ ولو عندالاستطاعه؛ ولو آنکه زن آن را در بدو ازدواج ببخشد؛ اما حتما باید تعیین شود تا شأن زن رعایت شود و این مرد باشد که صداق یا همان مهریه را به زن پیشکش میکند.
جالب این است که بسیاری از احکام خانواده از نوع تکمیلی است. یعنی صرفا بسته پیشنهادی خداست اما زن میتواند تمام گزینهها را به دلخواه خود و البته در صورت حصول توافق طرفینی، به عنوان شرط ضمن عقد، تغییر دهد.
حق طلاق با مرد است؛ نفقه هم مصادیقش را شرع مشخص کرده؛ حضانت فرزند پسر و دختر نیز تا سن خاصی میان پدر و مادر تعیین و تقسیم شده است اما در تمام این موارد زن میتواند در شرط ضمن عقد هم حق طلاق را بگیرد، هم میزان نفقه خود را تعیین کند و هم حضانت فرزندان را که البته جز قبول زحمت و هزینه نیست بر عهده بگیرد و هم شروط مادی و معنوی دیگری را ثبت کند.
.....
....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو این دوسال ، شما که مجلس هستید چه کار کردید؟؟؟
.....
....
🔵 اولیات حکمرانی
راجع به مانور رسانهای بر لزوم «همدلی» مردم برای صرفهجویی در مصرف گاز نمیدانم چه بگویم که حق مطلب ادا شود!
اینکه برخی از مردم کلانشهرهای همیشه برخوردار تصمیم میگیرند چند روزی کمتر اسراف یا مصرف کنند، قابل تقدیر است اما سؤال اساسی این است که در شرایطی که میلیونها نفر از مردم، در عذاب از سوز و سرمای بیسابقه و بعضا در معرض مرگ هستند، این چه حکمرانیای است که مسؤلان و اخبارگویان با لباسهای تابستانه در بیرون از خانه، از مردم میخواهند تا در محیط خانه لباسهای زمستانه بپوشند!
فارغ از کجفهمی نسبت به اثرگذاری تقریبا هیچِ این نوع هشدارها و خواهشهایی که مشخص است گوینده خود عامل نیست، و فارغ از اینکه مسؤلان اصول حکمرانی را نمیدانند، ظاهرا حتی از معنای حکمرانی نیز غافلاند و در مواجهه با وضعیت کنونی «دیپلماسی التماسی» را درپیش گرفتهاند!
مسؤلانی که وقتی پای منافع شخصیشان درمیان باشد کمترین تعارفی با احدی ندارند، چرا درجایی که پای منافع عمومی و حقوق عامه درمیان است رسم تساهل و تسامح را درپیش میگیرند؟!
با چه کسی تعارف دارید؟ از چه چیزی میترسید؟
به جای گفتار درمانی یا تعطیل کردن صنایع و ادارات که لطمه مضاعف به اقتصاد کشور است، با دو اهرم افزایش موقتِ چند برابری و همگانی قیمت و جریمه و قطع فوری گاز پرمصرفها، بحران را مدیریت و مصرف را کنترل کنید.
همین موضوع عینا راجع به بحران آب، معضل برق و... نیز صادق است.
۱۴۰۱/۱۰/۲۵
🖊قدیری
.....
.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برسد به دست رییس جمهور ساده لوح آقای پزشکیان
#نشر حداکثری
.....
.....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قالیباف: اگر خانوادهها از هم بپاشند و نتوانیم معیشت آنها را حل کنیم اگر ما مسئولان راحت بخوابیم وجدان داریم؟
.....
.....
کانال خبر و تحلیل
🎥 قالیباف: اگر خانوادهها از هم بپاشند و نتوانیم معیشت آنها را حل کنیم اگر ما مسئولان راحت بخوابیم و
سلام
واقعاً این مسئولین مردم را چلمز فرض کردن!!
به چه کسی دارید میگید؟ این بایدهای شما را چه کسی باید عمل کند؟!
مگر مجلس در رأس امور نیست؟ مگر شما عصاره فضائل ملت نیستید؟
نظارت و قانون گذاری را برای چه وقت گذاشتید؟شما حریف قانون شکنیهای ظریف و رئیسش هم نیستند. پاییز است و هر روز برق میرود و شما با آقایان نرد عشق میبازید. مملکتداری اینگونه است؟
چقدر ما باید غصه بخوریم از شنیدن مکرر یک مشت لاطائلات برخی مسئولین؟!
اقتصاد مردم را سامان دهید. دولت را نظارت کنید. برای مردم بیچاره توضیح بدهید که این همه ناکارآمدی چیه؟
مجلس امثال مدرس میخواهد. همین.
از فقر مردم بترسید. از زخم مردم بترسید. از شر دشمنان و سوار شدن آنان بر امواج مشکلات اقتصادی بترسید. نان مردم، یخچال مردم، سفره مردم، گوشت مردم، مسکن مردم، بیکاری مردم، درد مردم و ناله مردم. با شعار و تعارف و خوابیدن وسط لحاف درست نمیشود. از نجابت مردم خجالت بکشید. واقعاً به کدام کار مجلس باید افتخار کرد؟
مجلس در قانون بودجه سقف دریافتی کارکنان را ۹۱ میلیون و کف را ۱۳میلیون مصوب کرده است.
خجالت ندارد؟! اصلا شما درد گرسنه و فقیر و بیخانمان را میفهمید؟اصلا شما و رفقاتان درد نداری مردم را میفهمید؟ اصلا سخن رهبری را گوش میدید. شما فقط بلدید حرفهای رهبر انقلاب را تکرار کنید و هزینه پشت هزینه. اجناس را مدیران نالایق گران میکنند اما فحشش را نظام و رهبری باید بشنود.
چرا عبرت نیست. مگر خداوند تعارف دارد با ما. بترسید از سنتهای الهی😔
#بهرامی_مشعوف
.....
....
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اظهارات شنیدنی دکتر رامین کامران، پژوهشگر دانشگاه سوربن فرانسه: ایران با هیچ کشوری در خاورمیانه قابل مقایسه نیست؛ مقاومت هنوز زنده است و ادعای حمله به ایران فقط هارت و پورت است.
.....
....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دیدار مهدی کروبی و علی اکبر ناطقنوری بعد از ۱۵ سال
دو رئیس مجلس از دو جناح مختلف بودند، مجلس سوم و چهارم.
.....
....