هماکنون در حال برگزاری ...
دکتر محمدهادی گرامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی
«گفتمانهای حدیثی اولیه شیعه و تاثیر آن بر جوامع اولیه حدیث»
https://bbb01.dte.ir/b/3ua-qek-huu-7vb
هماکنون در حال برگزاری ...
حجت الاسلام و المسلمین سجادی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
«جامع بخاری در مقایسه با کافی کلینی»
https://bbb01.dte.ir/b/3ua-qek-huu-7vb
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
هماکنون در حال برگزاری ... حجت الاسلام و المسلمین سجادی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی ر
محورهای ارزیابی جامع بخاری در مقایسه با کافی کلینی:
1. گزینش روایات بر اساس اسناد و رویکرد رجالی بخاری و توجه به موازین مضمونی در کافی کلینی
♦️بخاری در بسیاری از موارد بخاطر رجال، روایات را کنار میگذاشته است. در نقلی از قول وی آمده است که گفته بود من ده هزار روایت کسی که به او شک کرده بودم کنار گذاشتم.
2. عدم توجه به جایگاه عقل و روایات وارده در باب عقل در جامع بخاری و جایگاه ویژه روایات عقل در کافی کلینی
3. عدم وجود مقدمه و ابهام در دلایل و معیارهای ارائه روایات در جامع بخاری و توضیح دلایل و معیارها در مقدمه کافی كلینی
4. استناد و استدلال و استشهاد فراوان به آیات قرآن در جامع بخاری و استناد و استشهاد کمتر به آیات در کافی کلینی
♦️بخاری در مجموع 3300 باب، در 500 باب به آیات قرآن استشهاد کرده است و عناوین بسیاری از این ابواب، قرآنی است.
♦️البته عمق روایات قرآنی موجود در کافی به جهت بیانات تفسیری اهل بیت، قابل توجه است.
5. عدم توجه به اسباب صدور روایات در جامع بخاری و توجه به قرائن صدور در کافی کلینی
6. تصحیفات و تحریفات متعدد در متون روایات جامع بخاری
7. شمار کمتر روایات بخاری در مقایسه با کافی کلینی
♦️شمار روایات بخاری با وجود روایات مکرر، حدودا 7000 روایت است در حالی که تعداد روایات کافی کلینی بیش از 16000 روایت است.
♦️گاهی یک روایت در جامع بخاری تا 22 مرتبه تکرار شده است. این در حالی است که روایات در کافی نهایتا یک بار دیگر تکرار شده اند
8. رویکرد نقل سنت فعلی در جامع بخاری و نقل سنت قولی در کافی کلینی
♦️از مشکلات نقل سنت فعلی، اجمال و عدم استظهار از آن است.
9. تفریعات کمتر در ابواب فقهی جامع بخاری و فروعات بیشتر در کافی کلینی
10. حذف و تقطیع روایات بخاطر حفظ جایگاه صحابه در جامع بخاری
👓 نکات جالب و تیزبینانه سیدرضی شیرازی در استفاده طلاب از کامپیوتر!
❗️ در سابق، چنین مرسوم بود که طلبه، هیچگاه، در سر درس چیزی نمینوشت و تمام توجهش به مطالبی بود که استاد میگفت. بعد آنچه فهمیده بود، #تقریر میکرد. این شیوه، در تقویت نیروی حافظه و #درک طلبه، بسیار مفید بود.
🔹 ولی الان، طلبه یا توجهش در سر درس به #کتابت درس است و یا اعتمادش به #نوار که پس از درس، استفاده خواهد کرد. از این جهت، آن دقت لازم را نسبت به مطلب استاد ندارد.
🔹 حتی کامپیوتر، که الان صحبتش هست، به عقیده من، با اینکه در وقت انسان صرفهجویی میکند و از این جهت، خدمت بزرگی به انسان مینماید، ولی ضرر #مهمی برای محقق دارد. زیرا محقق وقتی که دسترسی به مطالب کامپیوتر داشت، لازم نمیبیند به #منابع رجوع کند. این عدم رجوع، موجب از دست دادن مطالب جنبی بسیاری میشود که در ضمن تتبع و تحقیق در یک موضوع، همواره، محقق بدان دست مییابد.
#پند_علما
▶️ @Menbarvaezin
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار میکند:
سلسله جلسات ارائه، نقد و دفاع مقاله
جلسه دوم: مقاله «کاربرد استصحاب کلی در فقه»
استاد داور: حجتالاسلاموالمسلمین رضا میهندوست
پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
استاد راهنما: حجتالاسلاموالمسلمین ابراهیم توکلی
پژوهشگر و استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان
تدوینگر: حجتالاسلام حیدر عصمتی
دانشپژوه مرکز تخصصی فقاهت سلیمانیه
زمان: دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴
محل برگزاری: اتاق جلسات مدرسه علمیه سلیمانیه
نشانی در سامانه آموزش مجازی:
https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/rcsvi7aqy1s
#نقد_مقاله
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
#تازه_های_نشریات_علمی_پژوهشی
💢شماره جدید فصلنامه علمی-پژوهشی«علوم حدیث»منتشر شد.
💠بیستو ششمین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی«علوم حدیث» در پاییز ۱۴۰۰با نهمقاله و در ۲۰۰صفحه نمایه شده است.
🔸عناوین مقالات عبارتند از:
۱- «نگاهی نو بر روایات تاریخ گذاری روایات حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) به مکی و مدنی»
۲- «جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در راهبرد حفظ نظاماجتماعی»
۳- «تحلیل آرای حدیثی شیخ حر عاملی نسبت به مسئله زن»
۴- «بررسی دیدگاه ها در مفهومشناسی حدیث (نیة المومن خیر من عمله) »
۵- «فرآیند آسیبشناسی سند حدیث»
۶- «ساختگرایی؛رهیافتی روششناختی در فهم نهجالبلاغه»
۷- «جریان های حدیثی شیعه کاشان در قرن پنجم و ششم»
۸- «بررسی تحلیلی رویکرد و محتوای منابع تاریخ ائمه علیهم السلام»
۹- «بررسی و نقد آرای آیت الله جوادی آملی درباره احادیث (صعب٬مستصعب) »
🔵علاقهمندان میتوانند برای مطالعه هریک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند:
http://hadith.riqh.ac.ir/issue_2220_2234.html
#مجلات_نشریات
#فصلنامه_علوم_حدیث
#کتابخانه_مدرسه_علمیه_سلیمانیه
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
هدایت شده از پژوهش حوزه علمیه خراسان
#گزارش_تصویری
#گزارش_خبری
دومین جلسه از سلسله نشستهای ارائه، نقد و دفاع مقاله به همت پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه در دوشنبه ششم دی ۱۴۰۰ برگزار شد.
در این نشست، مقاله «کاربرد استصحاب کلی در فقه» ارائه، نقد و دفاع شد.
در آغاز حجتالاسلام ابراهیم توکلی، استاد راهنمای مقاله مذکور، ضمن بیان سخنانی در اهمیت و ضرورت برگزاری این جلسات، درباره سیر نگارش این مقاله توضیحاتی را ارائه داد.
در ادامه حجتالاسلام حیدر عصمتی دانشپژوه مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه مقاله خود را ارائه کرد. وی در ارائه خود به تشریح مسئله تحقیق و نوآوریهای آن پرداخت. او اثبات ثمره برای گزاره «استصحاب کلی» را انگیزه اصلی خود در نگارش این مقاله بیان کرد.
پس از آن حجتالاسلام رضا میهندوست، استاد داور و ارزیاب، به نقد ساختاری و محتوایی این مقاله پرداخت.
در پایان، استاد راهنما و تدوینگرِ مقاله به برخی از نقدها و اشکالها پاسخ گفتند.
گفتنی است سلسله نشستهای ارائه، نقد و دفاع مقالات طلاب مدرسه سلیمانیه به همت پژوهش این مدرسه ادامه خواهد یافت.
#نقد_مقاله
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس
•┈┈••••✾🔆✾•••┈┈•
🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان:
📚 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f
🔎 @howzehpajohesh
دفتر نمایندگی حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّه العالی) در مشهد با مشارکت پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار میکند:
نشست تخصصی مبنا
باموضوع:
همبستگی اجتماعی در سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) در اندیشه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدّظلّه العالی)
باحضور:
حجتالاسلاموالمسلمین حسینی قمی
زمان:
یکشنبه ۱۲ دی راس ساعت ۱۲
مکان: مدرسه علمیه سلیمانیه
نشانی در اسکایروم:
https://www.skyroom.online/ch/alireza.taghvaie/hambastegi
#پژوهش_مدرسه_علمیه_سلیمانیه_مشهد_مقدس