eitaa logo
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
313 دنبال‌کننده
899 عکس
29 ویدیو
119 فایل
كَانَ‌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ‌ يَقُولُ‌: يَا طَالِبَ‌ الْعِلْمِ‌ إِنَّ‌ الْعِلْمَ‌ ذُو فَضَائِلَ‌ كَثِيرَةٍ‌ فَرَأْسُهُ‌ التَّوَاضُعُ‌ وَ عَيْنُهُ‌ الْبَرَاءَةُ‌ مِنَ‌ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ‌ الْفَهْمُ‌ وَ لِسَانُهُ‌ الصِّدْقُ‌ وَ حِفْظُهُ‌ الْفَحْصُ‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسه نشست‌های «مهارت‌های کاربردی نگارش پایان‌نامه» نشست سوم: «موضوع‌یابی و مسئله‌شناسی برای پایان‌نامه‌های فقهی» با ارائهٔ استاد ارجمند خارج فقه‌واصول و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان حجت‌الاسلام‌والمسلیمن مجتبی الهی خراسانی پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح نشانی: https://soleimanie.lms2.hozehkh.com/ws/fjz6pqoet5u
چکیده نشست علمی «جایگاه پژوهش در هویت طلبگی» سه‌شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد الهی خراسانی در نشست علمی «جایگاه پژوهش در هویت طلبگی» آیه ۱۲۲ سوره توبه را مهم‌ترین سند برای «هویت طلبگی» دانست. استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان در تبیین دیدگاه خود چنین ابراز داشت: برای تبیین «جایگاه پژوهش در هویت طلبگی» باید دو مفهوم بررسی شود: ۱. هویت طلبگی «وَ مٰا كٰانَ اَلْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لاٰ نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي اَلدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» بر پایه محتوای این آیه شریفه سه رسالت برای طلاب، تعیین شده است: • تفقه: دریافت، درک و فهم عمیق معارف وحیانی (امتداد نبوت) لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ • انذار: ابلاغ و تبیین و دفاع از معارف وحیانی (امتداد رسالت) لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ • احذار: اجراء،اقامه و پیاده سازی معارف وحیانی (امتداد امامت) لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُون ‏ بنابراین طلبگی یعنی پیمودن مسیر آمادگی برای اقامه دین. اقامه دین مشروط به آن است که طلبه دغدغه هر سه رسالت را داشته باشد. اقامه دین و برپاکردن ارزش‌های دینی و پیاده‌سازی معارف دینی طبیعتاً شامل هر سه رسالت است. برای اقامه دین باید شناخت عمیقی از معارف دینی داشت و بتوان آن‌ها را به خوبی تبیین کرد. ۲. تعریف پژوهش پژوهش روند هوشمندانه، خلاقانه و سامانمند برای دریافت (کشف)، بازگویی (تحلیل) و بازنگری (نقد) پدیده‌ها و فرضیه‌هاست. توضیح اجزاء تعریف: پژوهش روند است: پژوهش، کتاب یا ... نیست؛ بلکه مراحل تولید یک متن علمی از همان لحظه‌ای که در ذهن نویسنده، ایده پژوهشی جرقه زد تا انتشار نهایی آن است. پژوهش هوشمندانه است: حساب شده و با فکر و برنامه ریزی است نه اتفاقی و ذوقی پژوهش خلاقانه است: خلاقیت و ابتکار خود پژوهشگر است. تکرار کار دیگری نیست. پژوهش سامان‌مند است: مراحل یک به یک مشخص است.روش دارد. پژوهش گاه، پدیده یا فرضیه‌ جدیدی را دریافت و کشف می‌کند گاهی پدیده یا فرضیه‌‌ای را بازگو (تبیین و تحلیل) می‌کند و گاه آن را بازنگری و نقد می‌کند. پدیده: آنچه واقعیت خارجی دارد. مانند: معجزات أنبیاء فرضیه: واقعیت خارجی نیست. فرضیه‌ای ذهنی است. مانند: قلمرو حدّأقلّی دین با توجه به آنچه گفته شد می‌توان چنین گفت که پژوهش با هویت طلبگی به گونه‌ای پیوند دارد که هویت طلبگی را جدا از پژوهش نمی‌توان تصور کرد. در سند هویت طلبگی به رسالت‌های سه‌گانه روحانیت اشاره شد و گذشت که طلبگی پیمودن مسیر آمادگی برای عهده‌دار شدن این سه رسالت است. حال پرسش این است که کدام یک از این سه رسالت کاملاً با پژوهش گره خورده است؟ پاسخ، تفقه است. اصلاً بدون روحیه و رویکرد پژوهشی نمی‌توان این رسالت را به سامان رساند. تفقه بدون پژوهش، دست‌یافتنی نیست. تفقه، شناخت درست، دقیق، عمیق و جامع نسبت به دین است. آیا بدون پژوهش می‌توان به این فهم عمیق رسید؟ خیر. چون تفقه در دین، نقطه مقابل «نگاه سطحی به دین» است. پژوهش نیز یعنی عدم برخورد سطحی با فرضیه‌ها و پدیده‌ها. باید اطراف و ابعاد مساله را کامل، جامع و دقیق شناخت. پژوهش به صورت ذاتی با تفقه گره می‌خورد و البته باید توجه داشت که کار تبلیغ و اقامه دین نیز در صورتی به نتیجه می‌رسد که در عقبه آن، کار مطالعاتی و پژوهش انجام گرفته باشد. ادامه در فرسته بعدی👇👇👇👇
ادامه فرسته پیشین:👆👆👆👆 مصادیق تفقه تفقّه چهار سطح دارد: ۱. تفقّه اعمّ: اسلام‌شناسی همگانی: همگان باید اسلام‌شناس شوند به‌ویژه جوانان) استنادات روایی: • الکافي , جلد۱ , صفحه۳۱ اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ اَلرَّبِيعِ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: عَلَيْكُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِي دِينِ اَللَّهِ وَ لاَ تَكُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ يَتَفَقَّهْ فِي دِينِ اَللَّهِ لَمْ يَنْظُرِ اَللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ لَمْ يُزَكِّ لَهُ عَمَلاً • الکافي , جلد۱ , صفحه۳۳ عَنْ بَشِيرٍ اَلدَّهَّانِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : لاَ خَيْرَ فِيمَنْ لاَ يَتَفَقَّهُ مِنْ أَصْحَابِنَا • المحاسن , جلد۱ , صفحه ۲۲۸ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ : لَوْ أُتِيتُ بِشَابٍّ مِنْ شَبَابِ اَلشِّيعَةِ لاَ يَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُهُ ۲ .تفقّه عامّ:اسلام شناسی استدلالی. افزون بر شناخت اسلام، باید استدلال‌ها و استنادات را یافت.این مرحله متوقف بر ورود به حوزه و فراگیری علوم اسلامی است. هر طلبه‌ای دست‌کم باید به این سطح از شناخت دست پیدا کند. ۳. تفقه خاص: اسلام شناسی فقاهتی: سطحی از اسلام شناسی که فرد توانایی استنباط معارف اسلامی را از منابع آن پیدا کرده است. مانند شهید مطهری، شهید بهشتی،امام موسی صدر و ... . ۴. تفقّه أخصّ: اجتهاد مطلق در فقه. کسی که ملکه استنباط احکام شرعی از منابع دینی را به گونه‌ای پیدا کرده که تقلید بر او حرام است و به نظرات خود عمل می کنند، صاحب‌نظر و نظریه‌پرداز است. اجتهاد لایه نظریه‌پردازی است و چیزی جز پژوهشگری عمیق و همه‌جانبه نیست. کسی که در چشم انداز طلبگی خود، «تفقه اخص» را انتخاب کرده است، نظریه پرداز و پژوهشگری عمیق و همه جانبه‌ای خواهد شد. قدرت نقد دیگر دیدگاه‌ها را دارد و می‌تواند دیدگاه خود را ثابت کند. و تنها در پرتو کار پژوهشی وسیع، و گذراندن عمیق ترین لایه های پژوهشی دست‌یافتنی است. تفقه سطح چهارم، چیزی جز پژوهش عمیق و همه‌جانبه نیست. همان‌گونه که در دو سطح عام و خاص نیز بدون پژوهش نمی‌توان صاحب‌نظر شد. با تشکر از طلاب محترمی که در نگارش این متن، همکاری کردند. آقایان: سید مهدی نبوی احسان کوثری‌نیا الیاس فدیشه‌ای میثم ماندنی امید صمدیه فیلم جلسه را در کانال آپارات پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه تماشا کنید. https://www.aparat.com/v/EwCYm
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه
ادامه فرسته پیشین:👆👆👆👆 مصادیق تفقه تفقّه چهار سطح دارد: ۱. تفقّه اعمّ: اسلام‌شناسی همگانی: همگان ب
همه طلاب محترم سطح یک سلیمانیه که در این نشست شرکت داشتند یا پس از برگزاری موفق به شنیدن، دیدن یا خواندن محتوای نشست ‌شده‌اند در نظرسنجی زیر شرکت کنند. https://survey.porsline.ir/s/Da9FUlk/ زمان تخمینی برای تکمیل فرم نظر سنجی: کمتر از ۵ دقیقه این نظرسنجی تا پایان روز دوشنبه ۱۲ مهر فعال است. بنابراین اگر به هر دلیلی در نشست آنلاین شرکت نکردید، آن را بشنوید یا ببینید و سپس در نظرسنجی شرکت کنید.
https://eitaa.com/joinchat/2041839758C964e9c3a40 👆👆پیوند عضویت در گروه سیر مطالعاتی شهید مطهری ویژه طلاب پایه یک و پیش‌نیاز👆👆 همه طلاب محترم ورودی ۱۳۹۹ و ورودی ۱۴۰۰ حتماً و اکیداً در این گروه عضو شوند.
هدایت شده از QasimZarif
هدف از درس‌خواندن و روش فراگیری آن برایتان روشن است؟ اینکه دانش را صرفاً به خاطر سپردن تکه‌پاره‌های اطلاعات یا گذراندن واحدهای متعدد درسی و کسب انواع و اقسام مدارج تحصیلی در نظر آوریم، مایۀ وهن مفهوم دانش است. (منبع) اگر این‌گونه یا به چیزی شبیه به این می‌اندیشید، هم‌اینک به فکر چاره باشید. در سخن بیاندیشید: حفظ‌گرایی درست نیست، مفید نیست. طلبه را باید از اول درس خواندن وادار کرد به اینکه فکر کند. معروف بود می‌گفتند: «بدان ایدک الله» - چرا گفت بدان و نگفت بخوان؟ - منظور این است که اولا حس سوال‌پردازی را در طلبه زنده کند، بعد هم به او تفهیم کند که خواندن مراد نیست، دانستن مراد است. (منبع)
کارگاه سیر مطالعاتی شهید مطهری جلسه یکم.mp3
22.02M
«بینش مطهر» دوره مطالعاتی آثار شهید مطهری با حضور استاد حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر مصطفی شفایانی جلسه نخست: دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ تماشای ویدیوی این جلسه در کانال آپارات پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه: https://aparat.com/v/CuYtv
بازدید معاون و مدیران محترم پژوهش از مدرسه علمیه سلیمانیه و عالی فقاهت طی دعوت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی گنابادی مدیر محترم مدرسه سلیمانیه از معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان جهت بازدید از این مدرسه، حجت الاسلام و المسلمین حسین کندری معاون پژوهش به همراه حجت الاسلام مقدادی و جناب آقای حصاری مدیران این معاونت از مدرسه سلیمانیه بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت های علمی پژوهشی این مدرسه قرار گرفتند. 📜گزارش این بازدید را در پیام بعدی مشاهده فرمائید:👇 •┈┈•••🔅•••┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔎 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh