مطالعات فقهی در حوزه مسائل زنان، به دو گفتمان کلان ختم میشوند.
گفتمان «تغییر» میکوشد تا احکام و تکالیف نابرابر زن و مرد را به سمت برابری سوق دهد. قبلاً در مقاله «عدالت جنسیتی و گفتمان تغییر در احکام فقهی زنان» به نقد و بررسی این گفتمان پرداختهام.
گفتمان «ثبات» یا عدم تغییر اما بر بقای این احکام و تکالیف نابرابر و ناهمسان تاکید دارد. در مقاله «عدالت جنسیتی و گفتمان عدم تغییر در احکام فقهی زنان»، که به تازگی منتشر شده است، این گفتمان را نیز مورد نقد و بررسی قرار دادهام.
هیچ یک از این دو گفتمان به تنهایی قدرت حل مسائل زنان را ندارند. راه مطلوب در این میان، بازاندیشی و بازپژوهی در روشهای استنباط احکام فقهی و تطبیق آنها در مسائل مربوط به زنان است و خروجی آن گاهی برابری و گاهی نابرابری خواهد بود.
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
بسمه تعالی
امسال درس اصول فقه (رسائل ج ۲ و ۳) ساعت ۷ صبح در مرکز تخصصی علی بن موسی الرضا علیهالسلام (صدوقی فاز ۵) برگزار میشود.
✅ کانال بارگذاری صوت درس:
https://eitaa.com/rasael_shajarian
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
🔺سلسله نشستهای "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشتهای"( آکادمی اخلاقپژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: امکانسنجی توجیه اخلاقی حجاب
✔️دکتر مهدی شجریان؛ استادیار مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و پژوهشگر حجاب و جنسیت
⏰زمان: پنجشنبه ۱۳ مهر؛ ساعت ۱۰
👈آیدی ثبتنام: @Ethics_academy
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
امکانسنجی توجیه اخلاقی حجاب.mp3
17.53M
امکانسنجی توجیه اخلاقی حجاب
رویداد تخصصی حجاب از منظر علم / دانشگاه شهید بهشتی / 13 مهر 1402
مهدی شجریان
🌐 https://eitaa.com/M_shajarian
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی»
🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲
🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456
https://eitaa.com/M_shajarian
✅ عدالت حکیمانه
👤 دکتر مهدی شجریان
📌 اگرچه عدالت در معنای معروف خود، اعطای حق به ذیحقی است، اما باید دانست که حق امری اعتباری است. مقصود از امر اعتباری یعنی امری که مجازی است؛ البته مجاز به معنای تهیبودن از حقیقت به نحو کلی نیست.
📌 حق بهمعنای امتیاز و اختصاص است که شامل دو قسم تکوینی و اعتباری میشود؛ پیشینه امتیاز اعتباری، شناخت دقیق افرادی است که میخواهیم برای آنها امتیازی جعل کنیم؛ پسینه آن نیز تحقق و تأمین یک سری منافع و ثمرات و نتایج عینی برای آنهاست.
📌حقی که مستلزم عدالت است، «حق اعتباری حکیمانه» است که پیشینه و پسینه درستی دارد؛ از این رو باید گفت تعریف درست عدالت عبارت است از: اعطای حق اعتباری حکیمانه به ذیحق؛ یعنی به واژه حق دو قید اضافه شده است. نه هر حقی و نه هر حق اعتباری؛ بلکه حق اعتباری حکیمانه.
📖نشریه دیدهبان شماره 40
🆔 @didebane_andisheh
https://eitaa.com/M_shajarian