eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
✅عَنْ اَبى جَعْفَر عليه السلام قالَ: ما ضَرَّ مَنْ ماتَ مُنْتَظِرا لامْرِنا اَلاّيَمُوتَ فى وَسَطِ فُسْطاطِ الْمَهْدِىِّ وَعَسْكَرِهِ. ❇️امام باقر عليه السلام: كسى كه در حال انتظار امام زمان عليه السلام مرده باشد، زيـان نـكرده كه در ميان خيمه يا لشگر حضرت نمرده است. (يعنى هر جا بميرد، پاداش شهيد را دارد. 📗منتخب الأثر، ص 498 @MaarefHadith
1574510798-9769-24-9.pdf
372.9K
  📝روش هاي نقد و ارزيابي شبهات واقعه غدير در کتاب الغدير ✍زهرا حاجی عسگری، فتحیه فتاحی زاده، فرشته معتمد لنگرودی، بی بی سادات رضی اهمیت موضوع ولایت امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر اکرم(ص)، اندیشمندان اسلامی را با توانمندی ها و بضاعت های مختلف علمی بر آن داشته تا به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشند. کتاب «الغدیر فی الکتاب و السنه و الادب»  نگاشته علامه امینی در قرن چهاردهم یکی از مهم ترین و مبسوط ترین کتاب ها در این زمینه است. یکی از جهات اهمیت این اثر پاسخگویی به شبهاتی است که در زمینه غدیر و فضائل امام علی(ع) مطرح شده است. محور این پژوهش تبیین روش شناسانه کتاب الغدیر در پاسخ گویی به شبهات غدیر و فضائل امام علی(ع)  می باشد. استناد به آراء علمای اهل سنت، تبیین تناقض در گفتار مخالفان، استناد به احادیث، ابطال اجماع مورد ادعای شبهه کنندگان، بهره گیری از شیوه های نقضی و حلی، استناد به قواعد بلاغت و آیات قرآن کریم از مهم ترین مولفه هایی است که در این زمینه مورد اهتمام علامه امینی قرار گرفته است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ نشریه مطالعات قرآن و حدیث، سال دوازدهم شماره ۲ (پیاپی ۲۴، بهار و تابستان ۱۳۹۸) @MaarefHadith
🔻 سلسله نشست‌های تخصصی نهج‌البلاغه 🔹 موضوع: ریشه‌های قرآنی و تاریخی واقعه‌ی غدیر - بر مبنای کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنّت» 🔸 سخنران: دکتر مجید معارف 🌀 دبیر نشست: دکتر سید مجید نبوی 🔹 زمان: چهارشنبه 6 مرداد 1400 - ساعت 18 الی 20 🔻 به شرکت کنندگان محترم، گواهی حضور داده می‌شود. (جهت ثبت نام و اعطای گواهی حضور، مشخصات خود را به شماره 30006230 پیامک نمایید.) 🌹🍃🌹🍃🌹 🌐 لینک حضور در نشست: http://Meeting.tpnu.ac.ir/nahad ♉️ پخش زنده اینستاگرام لایو هم‌زمان: kpna.ir 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 🆔 @saaberann 🆔 @ostadmaaref
✴️عن ابی عَبْدِ اللّه ِ عليه السلام: اَلْعَجَبُ يا حَفْصُ لِما لَقِىَ عَلىُّ بْنُ اَبىطالِبٍ!! اِنَّـهُ كانَ لَهُ عَشْـرَةَ الآفِ شاهِـدٍ لَمْ يَقْـدِرْ عَلى اَخْـذِ حَقّهِ وَالرَّجُـلُ يَأْخُذُ حَقَّـهُ بِشاهِـدَيْنِ. ❇️امام صادق عليه السلام فرمود: اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب عليه السلام با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد وگواه (در روز غدير) نتوانست حق خود را بگيرد، در حالى كه شخص با دو شاهد حقّ خود را مى گيرد. 📗بحارالانوار، ۳۷، ۱۴۰. @MaarefHadith
حدیث زیبایی که ابن شعبه حرانى‏ به عنوان توصیه رسول الله صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین نقل کرده است یَا عَلِیُّ ثَلَاثٌ ثَوَابُهُنَّ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ اى على: سه کار در دنیا و آخرت پاداش پذیر است: الْحَجُّ یَنْفِی الْفَقْرَ وَ : سفر حجّ که فقرزداست؛ الصَّدَقَةُ تَدْفَعُ الْبَلِیَّةَ: کمک به بینوایان، بلا گردان است؛ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تَزِیدُ فِی الْعُمُرِ: آمد و شد با خویشان (صله رحم) بر عمر بیفزاید. 📚تحف العقول، ص 6. @MaarefHadith
«احمد بن حنبل» در کتاب «العلل ومعرفة الرجال» از قول «شعبة بن الحجاج» می‌نویسد: چیزی در مورد «علی بن ابی طالب» به دست من رسیده است که اگر آنها را برایتان بگویم همه رافضی (شیعه) خواهید شد. بخدا قسم هرگز آنها را برای شما نخواهم گفت!! @MaarefHadirh
حضرت رضا از امیر مؤمنان علی علیهما السلام نقل کرده است که فرمودند: «وَ لْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الشَّاهِدُ الْبَائِنَ وَ لْیَعُدِ الْغَنِیُّ عَلَى الْفَقِیرِ وَ الْقَوِیُّ عَلَى الضَّعِیفِ أَمَرَنِی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله بِذَلِک؛ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• باید حاضر به غائب و نزدیک به دور (جریان غدیر را) برساند و باید غنی بر فقیر و قوی بر ضعیف (از نظر مالی) کمک کند. رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا به این مسئله دستور داده است». @MaarefHadith
کتاب (نوشته میرحامد حسین هندی) در مناقب ائمه اطهار علیهم‌السلام‌ و در جواب کتاب ضدشیعی «تحفه اثنی عشریه» نوشته است. تتبع صورت گفته در این کتاب حیرت آور است. این کتاب دارای دو منهج است که منهج دوم کتاب، درباره احادیث دوازده‌گانه‌ای است که مولوی عبدالعزیز دهلوی در کتاب تحفه اثنی عشریه مورد اشکال قرار داده است. مجلد اول از منهج دوم این کتاب پیرامون است. چنانچه گفته شده مطالب بی‌نظیر این بخش را در کمتر کتابی می‌توان یافت. امام خمینی درباره این کتاب مینویسد: هر کس بخواهد اطلاع از چگونگی حدیث غدیر پیدا کند، باید رجوع کند به کتاب سید بزرگوار میرحامد حسین هندی که چهار جلد بزرگ در تصنیف کرده و چنین کتابی تاکنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری که شنیده شده، سی جلد است و آنچه که ما دیدیم، هفت-هشت جلد است و در ایران شاید تا پانزده جلد از آن پیدا شود و اهل سنت درصدد جمع این کتاب و تضییع آن هستند و ما ملت شیعه در خواب هستیم تا آن وقت که یک چنین گنج پرقیمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اکنون قریب دو سال است (دو سال قبل از ۱۳۶۳ ق) که به ملت شیعه به تجدید طبع این کتاب پیشنهاد شده و به خونسردی تلقی شده است. با این وصف با خواست خدا جلد در تحت طبع است. لکن بر علماء شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است که این کتاب بزرگ را که بزرگترین حجت مذهب است نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند. @MaarefHadith
بخشی از فضیلت روز غدیر در کلام امام رضا علیه السلام: 1️⃣ حضور در حرم امام علی علیه السلام أَيْنَمَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ الْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِين‏ در هرجا كه باشى سعى كن كه در روز غدير نزد حضرت امير المؤمنين (ع) حاضر شوى ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2️⃣ آمرزش مومنین و مسلمین فَإِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَة خداوند مى‏آمرزد جميع مؤمنين و مؤمنات و مسلمين و مسلمات را (در این روز) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ ‏ 3️⃣ بخشش گناهان و آزادی از دوزخ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ النَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ الْفِطْر (خداوند) درمى‏گذرد از گناهان شصت ساله ايشان (مومنین و مسلمین) و از آتش دوزخ آزاد مى‏كند دو برابر آنچه آزاد كرده است در ماه رمضان و در شب قدر و در شب فطر ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4️⃣ صدقه و احسان وَ الدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ الْعَارِفِينَ وَ أَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ و درهمى كه در اين روز صدقه دهید برابر است با هزار درهم كه به شيعيان اثنى عشرى دهند؛ پس هر چه مقدورت باشد احسان كن به برادران مؤمنت و شاد کن در اين روز هر مؤمن و مؤمنه را. 📚تهذيب الأحكام، ج‏6، ص: 24 @MaarefHadith
شمس‌الدين ذهبی، شايد بزرگترين تاريخ‌نويس ميراث حديثی اهل سنت رساله‌ای دارد درباره حديث غدير و طرق آن. نسخهٔ منحصربه‌فرد و البته اصيل آن در ضمن مجموعه‌ای در دانشگاه تهران موجود است. مرحوم طباطبایی اين اثر را برای اولين بار شناسایی و با تعليقات منتشر کرد. اهل سنت رساله‌ها و کتاب‌های متعددی در طرق حديث غدير دارند که اين يکی از مهمترين آنهاست. https://t.me/azbarresihayetarikhi @MaarefHadith
همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی مهلت ارسال اصل مقالات: پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ 🗓 زمان برگزاری همایش: پاییز ۱۴۰۰ 🌐 آدرس سایت McNab.iict.ac.ir @MaarefHadith
روزی مأمون به امام رضا علیه السلام گفت: بزرگ‌ترین فضیلت امام علی علیه السلام را كه قرآن بر آن دلالت دارد به من بگو. امام رضا علیه السلام فرمودند: فضیلت او در مباهله است و سپس آیۀ مباهله را قرائت نمود و فرمودند: رسول‌خدا صلی الله علیه وآله وسلم، امام حسن و امام حسین را دعوت كرد كه پسرانش بودند و حضرت فاطمه سلام الله علیها را دعوت كرد كه در این‌جا مصداق كلمه زنان است و امام علی علیه السلام را دعوت كرد كه به حكم خداوند عزّوجل، نفس [= جان] پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است. هیچ آفریده‌ای از پیامبر برتر نیست. پس به حكم خداوند، بایستی كسی از نَفْس [=جان] پیامبر برتر نباشد. سخن امام علیه السلام كه به این‌جا رسید، مأمون گفت: خداوند «فرزندان» را به لفظ جمع آورده است؛ در حالی كه پیامبر فقط دو پسرش را آورده بود؛ زنان نیز به لفظ جمع آمده است، در حالی كه پیامبر فقط دخترش را آورده بود. پس چرا نگوییم كه دعوت از «نفس» [=جان] نیز در حقیقت، مرادش خود پیامبر باشد كه در این صورت، فضیلتی را كه برای امیرالمؤمنین علیه السلام بیان كردی، ساقط می‌شود؟ امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمود: آنچه گفتی درست نیست؛ زیرا دعوت كننده، كسی غیر از خودش را دعوت می‌كند؛ چنان كه آمِر، به غیر خودش دستور می‌دهد و درست نیست كه كسی خودش را حقیقتاً دعوت كند؛ چنان كه كسی حقیقتاً نمی‌تواند به خودش دستور دهد و از آن جا كه رسول‌خدا صلی الله علیه وآله وسلم مردی را در مباهله غیر از امیرالمؤمنین علیه السلام دعوت نكرده بود، ثابت می‌شود كه وی، نفسی است كه مقصود خداوند در كتابش است و حكم آن را در قرآن قرار داده است. پس مأمون با شنیدن این استدلال گفت: با آمدن پاسخ، سؤال، كنده شد. 📚 الفصول المختاره من العیون و المحاسن، ص38. @MaarefHadith