eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
635 عکس
220 ویدیو
216 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. @amirmam
مشاهده در ایتا
دانلود
گلایه‌های حضرت زهرا علیهاالسلام از سکوت انصار 🔹یا مَعْشَرَ الْفِتْیَةِ (النَّقِیبَةِ) وَ اَعْضادَ الْمِلَّةِ وَ حَضَنَةَ الاِسْلامِ! ما هذِهِ الْغَمِیزَةُ فِی حَقّی وَ السِّنَةُ عَنْ ظُلامَتِی؟ اَما کانَ رَسُولُ اللهِ(صلى الله علیه وآله) اَبِی یَقُولُ : «اَلْمَرُء یُحْفَظُ فِی وُلْدِهِ»؟ سَرْعانَ ما اَحْدَثْتُمْ وَ عَجلانَ ذا اِهالَة، وَ لَکُمْ طاقَةٌ بِما اُحاوِلُ وَ قُوَّةٌ عَلى ما اَطْلُبُ وَ اُزاوِلُ. 🔸اى جوانمردان! و اى بازوان توانمند ملت و یاران اسلام! این نادیده گرفتن حق مسلم من از سوى شما چیست؟ این چه تغافلى است که در برابر ستمى که بر من وارد شده نشان مى دهید؟! آیا رسول خدا(صلى الله علیه وآله) پدرم نمى فرمود: «احترام هر کس را در مورد فرزندان او باید نگاه داشت؟» چه زود اوضاع را دگرگون ساختید، و چه با سرعت به بیراهه گام نهادید، با این که توانایى بر احقاق حق من دارید، و نیروى کافى بر آنچه مى گویم در اختیار شماست. 📗بحار الأنوار،(ط - بيروت)، ج ‏۲۹، ص۲۲۷ @MaarefHadith
حضرت زهرا سلام الله عليها در وصيت خويش فرمودند: يَا عَلِيُّ أَنَا فَاطِمَةُ بنْتُ مُحَمَّدٍ زَوَّجَنِيَ اللَّهُ مِنْكَ لِأَكُونَ لَكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ أَنْتَ أَوْلَى بي مِنْ غَيْرِي حَنِّطْنِي وَ غَسِّلْنِي وَ كَفِّنِّي باللَّيْلِ وَ صَلِّ عَلَيَّ وَ ادْفِنِّي باللَّيْلِ وَ لَا تُعْلِمْ أَحَداً وَ أَسْتَوْدِعُكَ اللَّهَ وَ أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ».(1) يا على! من فاطمه دختر حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم مى‏باشم. خدا مرا در دنيا و آخرت براى تو تزويج نمود. يا على! تو از ديگران براى (غسل و كفن) من مقدّم هستى، مرا حنوط كن غسل بده، شبانه مرا دفن كن، شبانه بر بدنم نماز بگزار، شبانه به خاكم بسپار، احدى را از فوت من آگاه منماى، من تو را به خداوند مى‏سپارم، و بر فرزندانم بدرود تا روز قيامت! عبارت پاياني اين وصيت «أَقْرَأُ عَلَى وُلْدِيَ السَّلَامَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ» است. کلمه «أقرء» را مي توان دو گونه خواند، يا فعل امر باشد يعني سلام برسان يا فعل مضارع باشد به معناي درود مي فرستم که ظاهرا اين احتمال با توجه به فعل قبلي (أستودعک) که مضارع است ترجيح دارد، لذا اين جمله به معناي خداحافظي است، عرب ها از سلام در دو جا استفاده مي کنند، به هنگام ابتداي ديدار که به معناي درود و سلام است و در انتهاي ديدار که به معناي بدرود و خداحافظي است، حضرت در اين سخن مي خواهد بگويد بر فرزندانم بدرود و از آنها خداحافظي مي کنم و ديدار ما با آنان در آن عالم خواهد بود. از اين رو به نظر مي رسد اين برداشت با توجه به متن فوق بهتر باشد و در ترجمه اين فراز اشتباه رخ داده است و چنین ترجمه ای صحیح نباشد «سلام من به فرزندانم تا روز قيامت برسان» @MaarefHadith
هدایت شده از علوم و معارف حدیث
❌خطبه فدک و تلاش برای حذف آن ✍حسن انصاری در کتاب الفاضل فی صفة الادب الکامل از ابو الطیب محمد بن احمد بن اسحاق بن یحیی الوشاء (د. ۳۲۵ ق) و از شاگردان و راویان عالم شیعی محمد بن زکریا الغلابی با سند نقل شده. او ادیب و نویسنده ای است پر اثر که تمایلات شیعی روشن داشته است. کتاب دیگر او الموشی است که آن هم چاپ شده. جالب است که در دو نسخه خطی از کتاب الفاضل درست تمام خطبه فدک را ناسخان حذف کرده اند (درست نقص نسخه با آغاز متن خطبه فدک شروع می شود و با پایان آن تمام می شود، به همین سادگی). خوشبختانه محقق فاضل امانت به خرج داده و این سند ارزشمند و تاریخی را بر اساس نسخ دیگر کتاب در طبع خود ماندگار کرده است (ص ۲۱۰ تا ۲۱۳). به بسیاری از نسخه ها نمی توان اعتماد کامل داشت و البته دیده ام که به بسیاری از چاپها نیز. @MaarefHadith
1_1365223004.pdf
457.8K
✅ بررسی حدیث «لولا فاطمه...» از دیدگاه کلامی ✍️ علی امامی فر 📖 یکی از آفات دین و دینداری مسئله غلو در مورد پیامبران، اولیاء، بزرگان ورهبران دینی است. این مشکل در ادیان پیشین بوده که خداوند در قرآن از آن نهی فرموده است.ائمه معصومین نیز با این مسئله مقابله نموده‌اند. در زمان ما مبارزه با این آفت یکی از وظائف دین‌پژوهان وعالمان دینی است.حدیث یکی از راه‌هایی است که غلوّ از طریق آن به درون دین راه پیدا می‌کند از جمله احادیث غلوّ آمیز عبارت مشهور زیر است؛ «عن رسول الله عن اللّه (تبارك و تعالى) أنّه قال: يا أحمد! لَوْ لاكَ‏ لَما خلقت الأفلاك‏، و لو لا عليّ‏ لما خلقتك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما.» با بررسی دقیق ملاحظه شد که اولا: این مطلب سند و منبع معتبری ندارد. ثانیا: از جهت متن و محتوا نیز دارای مشکلات جدی است زیرا این عبارت دارای سه بخش است.بخش اول آن (لَوْ لاكَ‏ لَما خلقت الأفلاك‏) با آیات وروایات صحیح (منقول از شیعه واهل سنت) وعقل قابل تایید است.ولی دو بخش دیگر آن مخالف قرآن، سنت وعقل است ودر نتیجه قابل پذیرش نمی‌باشد. برخی تلاش کرده‌اند تا آن را به نحوی توجیه کنند ما توجیهات را نیز مورد بررسی قرار داده و روشن شد که توجیهات مذکور از این دوبخش از روایت غیر قابل قبول است. برای مطالعه لینک مستقیم مقاله به روی (پژوهش‌های اعتقادی کلامی) کلیک کنید. @MaarefHadith
امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم.pdf
491.2K
✅ امکان سنجی ازدواج خلیفه دوم با حضرت ام کلثوم ✍️ صهیب تقوی، عباس محمودی 🔖 ازدواج خلیفه دوم با ام‌کلثوم از موضوعات اختلافی در تاریخ اسلام است. اهل سنّت، پذیرش یا ردّ این قضیّه را در تقویت یا تضعیف برخی از حوادث مهمّ تاریخی مانند غصب خلافت و فدک مؤثر دانسته اند. بر همین اساس، ارائه تحقیقی جامع، جهت مشخص‌شدن همه جوانب قضیه، ضروری به‌نظر می رسد. هدف این پژوهش، جمع¬آوری روایات و آرای موافقان و مخالفان و تبیین آن‌ها بدون هرگونه موضع‌گیری برای دست یابی به واقعیت است. مأموریت آن، بررسی و تحلیل امکان وقوع این ازدواج در شرایط عادی و اکراه است. پیش‌تر مقاله‌ای از همین نویسنده با عنوان «بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیر مؤمنان» چاپ شده بود. نوآوری این مقاله، دو سویه نگری اصل امکان وقوع چنین جریانی با توجه به متون حدیثی و تاریخی موافق و مخالف است. فایده آن، پاسخگویی به بسیاری از شبهات در مورد چگونگی ارتباط اهل بیت با خلیفه دوم است. این پژوهش در ساختاری تازه، مطالب خود را در دو بخشِ ام‌کلثوم و دیدگاه‌های مختلف در ازدواج ایشان با عمر و امکان‌سنجی ازدواج، ارائه میدهد. این مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر شده است که برای مطالعه با لینک مستقیم به 👈 اینجا مراجعه کنید @MaarefHadith
بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرالمومنین علیه السلام.pdf
264.7K
✅ بازپژوهی تاریخی گزارش ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرالمومنین علیه السلام ✍️ صهیب تقوی 🔖 ازدواج خلیفه دوم با ام‌کلثوم از مباحث پرچالش و اختلافی است که پذیرش یا رد آن، آثار مهمی مانند تحلیل روابط امیرمومنان علیه السلام با خلیفه دوم را به‌دنبال دارد؛ اهمیت مسئله مورد بحث و نیاز به دیدگاهی تفصیلی و تحلیلی مستند بر همه گزارش‌های موافق و مخالف، پژوهشی جامع را ضروری می‌نماید؛ هدف این مقاله بررسی و نقد گزارش های تاریخی و نظرات موافقان و مخالفان این موضوع و ارائه دیدگاهی مفصل و مستند است؛ نوشتار حاضر با بررسی منابع روایی، فقهی و تاریخی فریقین، توانسته اصلی‌ترین دیدگاه‏ها را پیرامون مسئله ازدواج خلیفه دوم با دختر امیرمؤمنان علیه السلام جمع‌آوری، دسته‏ بندی و مورد تحلیل قرار دهد؛ این پژوهش در دو بخش، گزارش ازدواج در منابع فریقین و دیدگاه اندیشمندان فریقین، تنظیم شده است. این مقاله در مجله علوم و معارف قرآن و حدیث منتشر شد است، برای مطالعه با لینک مستقیم به 👈اینجا مراجعه کنید @MaarefHadith
🔸امام صادق عليه السلام: عَلَيْكُمْ بِالدُّعاءِ، فَاِنَّكُمْ لاتَقَرَّبونَ اِلَى اللّه ِ بِمِثْلِهِ، وَ لاتَتْرُكوا صَغيرَةً لِصِغَرِها اَنْ تَدْعُوا بِها، اِنَّ صاحِبَ الصِّغارِ هُوَ صاحِبُ الْكِبارِ. 🔹شما را سفارش مى كنم به دعا كردن؛ زيرا با هيچ چيز به مانند دعا به خدا نزديك نمى شويد. و دعا كردن براى هيچ امر كوچكى را، به خاطر كوچك بودنش رها نكنيد؛ زيرا نيز به دست همان كسى است كه حاجت هاى بزرگ به دست اوست. 📗كافى،ج ۲، ص ۴۶۷، @MaarefHadith
💠 عن الامام الصادق علیه‌السلام: یا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ امام صادق علیله‌السلام: ای سَدیر، چرا خود را مقیّد نمی سازی که هر جمعه[هرهفته] پنج بار و هر روز یک بار قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت کنی؟ عرض کردم: بین ما و قبر حضرت فرسخ ها فاصله است! امام فرمودند: هرگاه قصد زیارت ایشان را کردی، به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین بن علی علیه السلام توجّه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ». 📗کافی، ج ۴، ص۵۸۹. @MaarefHadith
رُوِىَ اَنَّها عليهاالسلام ما زالَتْ بَعْدَ اَبيها صلي الله عليه و آله مُعَصَّبَةَ الرَّأْسِ ناحِلَةَ الْجِسْمِ مُنْهَدَّةَ الرُّكْنِ باكِيَةَ الْعَيْنِ مُحْتَرَقَهَ الْقَلْبِ يُغْشى عَلَيْها ساعَةً بَعْدَ ساعَة. روایت شده: حضرت فاطمه عليهاالسلام پس از پيامبر صلي الله عليه و آله پيوسته سرى بسته از شدت درد و جسمى نحيف و در خود فرو شكسته و چشمى گريان و قلبى سوخته داشت كه ساعت به ساعت از خود مى رفت و بى هوش مى شد. 📗مناقب ابن شهر آشوب، ج ۳، ص۳۶۴. 🏴ایام سلام‌الله علیها تسلیت باد.🏴 @MaarefHadith
8.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خدا کند که کسی بی هوا زمین نخورد به ضرب پا وسط شعله ها زمین نخورد هزار مرد بیفتد به پیش چشم همه ولی زنی وسط کوچه ها زمین نخورد @MaarefHadith
در برخی از نگاشته های منتشر شده این جمله را به عنوان حدیث نقل می کنند که حضرت زهرا سلام الله علیها «آنقدر براى عبادت خدا برپا مى‏ايستاد كه پاهايش ورم مى‏كرد.» در حالی که ظاهرا این جمله حدیث نیست بلکه بر گرفته از کلام حسن بصری است که می گوید: «مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدَ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا» ترجمه:هيچ كس در بين اين امّت عابدتر از حضرت فاطمه عليها السّلام نبود، او آنقدر براى عبادت خدا برپا مى‏ايستاد كه پاهايش ورم مى‏كرد. آدرس: مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏3، ص: 341. @MaarefHadith
✅ به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و خبرگزاری رسمی حوزه، دوازدهمین شماره از فصلنامه علمی_اختصاصی «دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث» منتشر شد. 👈 در این شماره نگاشته‌هایی در قالب‌های: سرمقاله، مقاله سفید، مقاله شناختی، مقاله نقد، مقاله فهرستی، مقاله پایان نامه، یادداشت آزاد با این عناوین ذیل چاپ شده است: 👇👇👇 · نگاهی به وضعیت حدیث در فضای مجازی · مفهوم شناسی «کرسی» در لغت و روایات تفسیری عترت علیهم السلام و مقایسه آن با روایات تفسیری اهل سنت · بررسی ادبی کلامی نوع خبر مقدّر در جمله «لا اله الّا الله» · مقایسه دو چاپ از کتاب «مصباح الشّرّیعه» با روش مقابله · نقد گزارش‌های مربوط به مصداق‌های ادّعایی اهل سنّت برای ایثارگران در آیه «اِطعام» · حوزه واژگانی «احساس تنهایی» در قرآن کریم و مقایسه آن با تعابیر روان شناسی · شناخت کلیدواژه‌های سیاسی بیانیه گام دوم و تطبیق آن با واژگان معادل قرآنی و حدیثی · گزارشی از پایان نامه «مدیریت مواجهه با استکبار بر پایه آموزه‌های قرآن و حدیث» · نقش ادبیات عرب در خوانش واژگان حدیث با تطبیق بر حدیث «اَبخَلُ النّاسِ بِعَرضِهِ اَسخاهُم بِعِرضِه» ‼️ لازم به ذکر است: این مجله نگاشته‌های علمی را در ۲۸ قالب مختلف چاپ می‌کند؛ تعریف و توضیح این قالب‌ها در شماره یکم و ششم مجله منتشر گردیده است. همچنین امکان انتشار نگاشته‌های عربی، مقالات پیوسته و یادداشت‌های آزاد قرآنی و حدیثی هم در این فصلنامه علمی وجود دارد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📖 برای مطالعه متن مقالات به آدرس زیر مراجعه کنید: http://majaleh-a.ir/current @MaarefHadith