جُستاری در باب مواضعِ شیخ مفید نسبت به محدثان.pdf
469.4K
#مقاله_بخوانیم
📝جستاری در باب مواضعِ شیخ مفید نسبت به محدثان
👆👆👆👆👆
✍️ مهدی قندی، مصطفی آذرخشی
#شیخ_مفید #تاریخ_تشیع #محدثان_شیعه #متکلمان_شیعه
تحلیل دیدگاه های شیخ مفید در باره آثار محدثان شیعه به ویژه شیخ صدوق، موضوع اصلی این مقاله است. نگارنده، با توجه به تفاوت شیوه کار و مخاطبان دو گروه از دانشمندان شیعی، پنج نکته برای شیوه محدثان بر می شمارد که آثار متکلمان و فقیهان با محدثان، از این جهات تفاوت داشته است. عمده ترین منابع مقاله، آثار شیخ مفید است.
📚 فصلنامه سفینه، پیاپی ۶۷ (تابستان ۱۳۹۹)
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
🏴 حضرت آیتالله خامنهای: علّت اینکه این سه امام یعنی امام جواد و امام هادی و امام عسکری علیهمالسّلام از مدینه یکسره آورده شدند به عراق و در عراق هر سه ماندند و در عراق هر سه شهید شدند و دفن شدند و در جوانی هم کشته شدند، همین بود که تشکیلات شیعه در زمان این سه امام به اوج قدرت خودش رسیده بود.
📚همرزمان حسین(ع)، ص۳۴۹
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
📝 چاپ تفسير حاکم جشمي (التهذيب في التفسير )
#تفسیر_حاکم_جشمی
✍️ حسن انصاری
از خوش اقبالی ماست که دوره تفسيری معتزلی به قلم يکی از مهمترين نمايندگان مکتب معتزله در سده پنجم قمری خراسان امروزه در اختيار ماست و ما را با پيشينه تفسير معتزلی از قرآن و نحوه تفکر و تأملات معتزليان درباره قرآن کريم آشنا می کند. حاکم چشم (حاکم جشمی) دانشمند بلند مرتبه ايرانی و خراسانی علاوه بر اين تفسير چند تفسير ديگر و از جمله به زبان فارسی نوشته بوده که متأسفانه همه از ميان رفته است. آنچه از نسخه های پر شمار اين نسخه همينک در اختيار است ريشه در سنت يمنی آن دارد که همگی البته مستقيم و يا غير مستقيم از نيشابور و ری در طول قرون گذشته راهی يمن شده اند. تعدد نسخه های کتاب نشان از اهميت و تداول آن در ميان زيديه دارد. البته معتزليان و اماميه ايران هم تا يکی دو قرن بعد از تأليف کتاب با نسخه اين اثر آشنایی داشتند. اخيرا چاپی از اين تفسير در ده جلد توسط آقای عبدالرحمان السالمي، محقق اباضی منتشر شده است. در اين چاپ خوشبختانه نسخه های زيادی اساس کار قرار گرفته و تصحيحی نسبتا خوب از کتاب عرضه شده. با وجود اينکه تلاش شده چاپی انتقادی از اين اثر عرضه شود و اختلافات نسخه ها ثبت شود اما بر اساس بررسی دقيق مجلد اول اين چاپ به نظرم اين تصحيح از چند مشکل رنج می برد:
👇👇👇👇👇👇👇👇
1️⃣ محقق کتاب از همه نسخه های موجود اين اثر که برخی از آنها بسيار هم کهنه هستند در تصحيح اين کتاب استفاده نکرده. به طور نمونه نسخه های موجود در کتابخانه های هند و ايران و برخی از نسخه های ترکيه.
2️⃣ با وجود مقابله با نسخه های زيادی از کتاب اما همچنان تصحيح حاضر تصحيحی انتقادی به شکل کامل نيست. چرا که تبار نسخه ها و ارتباط آنها با يکديگر و ميزان اعتماد هر يک بر ديگری در مقدمه روشن نشده و در سازواره انتقادی صرفا به اختلافات نسخه ها اشاره شده بی آنکه تبارشناسی نسخه ها مبنای تصحيح نهایی نص کتاب باشد. معلوم نیست کدام نسخه ها به عصر مؤلف نزديکتر و يا به متن او وفادارترند. برای اين کار بايد تبارشناسی نسخه ها یکی یکی روشن شود و در مقدمه مورد بحث تحلیلی و تفصیلی قرار بگیرد. آنچه محقق کتاب در مقدمه درباره نسخه ها ابراز داشته برای چنين منظوری اصلا کافی نيست.
3️⃣ متأسفانه در حاشيه های کتاب شمارگان اوراق نسخه های اساس ذکر نشده و به همين دليل پی گيری و مقابله مجدد متن چاپی با نسخه ها در صورت نياز برای خوانندگان ممکن نيست.
4️⃣ در مقدمه بحثی تفصیلی درباره نسخه ها نيامده و صرفا ليستی بدون نظم تاريخی از نسخه ها ارائه شده. معلوم نيست کدام نسخه ها و دقیقا توسط چه کسانی در طول تاریخ قرائت و مقابله شده و سير تاريخی هر نسخه چيست و حواشی نسخه ها اگر ناظر به بلاغ و اصلاح نسخه ها بوده توسط چه کسانی در طول زمان انجام شده و کدام نسخه ها به اصول صحيحتری باز می گردند. در طول کتاب نيز تا آنجا که من ديدم از ذکر حواشی نسخه ها به شکل سیستماتيک خودداری شده است.
5️⃣ متأسفانه در مقدمه ارتباط مجلدات مختلف از يک نسخه از کتاب که گاهی در کتابخانه های مختلف هم پراکنده شده مورد بحث قرار نگرفته است. بررسی همه نسخه های تهذيب جشمي خود باید موضوع یک رساله دکتری قرار گیرد. خوشبختانه بیشتر نسخه های این کتاب در اختيار نويسنده اين سطور هست. اگر کسی علاقه دارد که در اين زمينه کار کند لطفا پيام بگذارد.
6️⃣در پاورقی ها تا آنجا که در مجلد اول آن ديدم منطق واحدی برای ذکر مصادر و منابع ديده نمی شود. در واقع گاهی محقق کتاب به طور پراکنده به منابعی ديگر در پاورقی ها اشاره می کند. نظم واحدی از اين جهت در مجلد اول آن نديدم.
با اين وصف تلاشی گسترده از سوی محقق کتاب برای احيای اين اثر ارزشمند صورت گرفته و همينک ما تفسيری با اهميت از معتزله را در اختيار داريم.
http://ansari.kateban.com/post/4108
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#منتظران #فرمانبردار
امام صادق علیه السلام فرمودند:
«خوشا به حال پيروان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند. آنان، دوستان خدايند كه نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى شوند».
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
«طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ، وَالمُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الَّذينَ لا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ».
📚 كمال الدين،ص۳۵۷، ح۵۴.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
4_5771789283878765378.pdf
18.37M
#نگاهی_به_دریا
#آیةالله_مددی
مجموعه مقالات و مباحثی در تراجم، کتاب شناسی، رجال، حدیث، تاریخ فقه و اصول، نوشته آیةالله سید احمد مددی.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
قاعده پردازی حدیثی در دانش نحو.pdf
2.64M
#مقاله_بخوانیم
📝 قاعده پردازی حدیثی در دانش نحو
👆👆👆👆👆
✍️ محمد حسن ربانی- محمد جواد حسنی
#اشعارعرب #اصول_النحو #ادبیات_عرب
مأموریت اصلی دانش نحو، تصحیح گفتار و نوشتار است. بنیانگذار این دانش امام على علیهالسلام است که برای دفع خطا در قرائت قرآن به تدوین دانش نحو و آموزش آن به ابوالاسود دوئلی پرداختند. بیشک دانش نحو در صحت نقل و فهم صحیح روایات تأثیرگذار است. این دانش دارای اصول و قواعدی است که بر پایه قرآن و اشعار عرب بنا نهاده شده است. صدور روایات در بستر زبان عربی و بیتوجهی به آنها، بررسی امکان مصدربودن احادیث برای قواعد نحوی را ضرورت میبخشد. در بستر این بررسی میتوان به ابعاد جدید ارتباط دانش نحو و حدیث پرداخت. این نوشتار علاوه بر بیان پیشینهای مختصر از دانش اصولالنحو با بررسی نمونهای، امکان بهرهگیری از روایات در قاعدهپردازی نحوی را مورد کنکاش قرار میدهد.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
میلاد با سعادت پیامبر اکرم #حضرت_محمد_صلیاللهعلیهوآله مبارک باد.💐💐💐
#من_محمد_را_دوست_دارم
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
طراحی و تولید نرم افزار اندرویدی پیامبر مهربانی
پیامبر مهربانی شامل شامل 420 پرسش و پاسخ پیرامون شخصیت والای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم می باشد که توسط کارشناسان بخش مکتوب مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تهیه شده است.
همچنین این نرم افزار شامل بخش های زندگانی، سیره و سنت، ویژگی ها و فضائل، معجزات، همسران و فرزندان، اصحاب و یاران، حوادث پس از رحلت، کلام و سخنان، قرآن و پیامبر اسلام و سایر مباحث می باشد.
از دیگر مزایای این نرم افزار می توان به ذکر منابع پاسخ ها، گرافیک زیبا، کاربری آسان و تنظیمات مورد نیاز کاربر اشاره کرد.
https://pasokhgoo.ir/content/طراحی-و-تولید-نرم-افزار-اندرویدی-پیامبر-مهربانی
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#معرفی_کتاب
#قاموس_الرجال
#شوشتری
📚«قاموس الرجال»، نام اثری انتقادی در علم رجال، به زبان عربی، تالیف شیخ محمدتقی شوشتری متوفای ۱۴۱۶ ق، عالم و رجالی امامی معاصر است.
◀️این کتاب در اصل، تعلیقات انتقادی بر «تنقیح المقال» شیخ عبدالله #مامقانی است که #شوشتری در سفر اجباری خود به نجف (سالهای ۱۳۵۴- ۱۳۶۰ ق)، با مطالعه رجال مامقانی و ملاحظه کاستیها و آشفتگیهای آن، نخست، در حاشیه «تنقیح» و سپس به صورت کتاب مستقل، در مدت قریب به شش سال نگاشته است.
◀️«قاموس الرجال» همچون «تنقیح المقال»، شامل مقدمه و متن اصلی و خاتمه است. شوشتری در مقدمه، نخست، به اختصار برخی اشکالات و اشتباهات «تنقیح المقال» را ذکر کرده و سپس در ۲۸ فایده، مبنای انتقادات رجالی خود درباره آرا و نظرات رجالی مامقانی و دیگر رجالیان را یادآور شده و مثالهایی برای هریک ذکر کرده است.
📜متن اصلی، همانند «تنقیح» متشکل از چهار بخش است:
🔸نامها (که عمده کتاب بدان تخصیص یافته)؛
🔸کنیهها؛
🔸لقاب ؛
🔸 نام زنان راوی حدیث.
👤شوشتری در هر بخش راویان را به ترتیب الفبا آورده و پس از ذکر بخشهایی از قول مامقانی، تعلیقات خود را بعد از تعبیر «اقول» بیان کرده و اشتباهات وی را در زمینههای مختلف، از بحث لغوی گرفته تا استنباط رجالی یادآور شده و بر مبنای دیدگاه رجالی خود تصحیح کرده است.
او همچنین در مواردی که مامقانی شرح حال راوی را ذکر نکرده، از کتابهای رجال و تاریخ، مطالبی در باره فرد آورده و طبقه او را مشخص کرده و گاه عناوین جدیدی افزوده است.
@Rejal_science
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#شب_زنده_دار
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
«[جبرئيل] پيوسته مرا به شب زنده دارى سفارش مى كرد، چندان كه گمان كردم نيكان امّت من هرگز نمی خوابند».
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
🔸 «مَا زَالَ يُوصينِي [جَبرَئیلُ] بِقِيامِ اللَّيلِ حَتَّىٰ ظَنَنتُ أَنَّ خِيارَ أُمَّتي لَن يَناموا».
📚 من لا يحضره الفقيه،ج۴، ص۱۳.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith
#درمحضرمعصوم
#منتظران_امام_زمان
امام علی علیه السلام فرمودند:
«آن كه منتظر فرج ما است، همچون كسى است كه در راه خدا در خون خود تپيده باشد».
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
«المُنتَظِرُ لأِمرِنا كَالمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ في سَبيلِ اللّهِ».
📚 كمال الدّين، ص۶۴۵.
#کانال_علوم_ومعارف_حدیث
@MaarefHadith