ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
◼️صیام (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
صلاة، وجه دين است و لذا اكمل صورت كلي شريعت مي باشد و لذا به عمود و ذروة الدین تعبیر شده است.
و صوم، یکی از وجوه شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ می باشد که از همان ابتدای خلقت، تشریع شده بود؛ (كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ).
🔘 امام صادق (علیه السلام) درکلامی به اصل بودن صلاة برای سایر شرایع چون صیام تصریح فرمودند:
«أَ لَا أُخْبِرُكَ بِأَصْلِ الْإِسْلَامِ وَ فَرْعِهِ وَ ذِرْوَتِهِ وَ سَنَامِهِ قَالَ بَلَى قَالَ أَصْلُهُ الصَّلَاةُ وَ فَرْعُهُ الزَّكَاةُ وَ ذِرْوَتُهُ وَ سَنَامُهُ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، أَ لَا أُخْبِرُكَ بِأَبْوَابِ الْخَيْرِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّار».
📓من لا يحضره الفقيه، ج۲، ص ۷۴
⏪ لذا چنانچه بیان شد که اقامه صلاة، اقامه ولایت است و هر یک از وجوه و ارکان و اجزای آن، مُشعر به شأنی از شؤون ولایت می باشد،
صوم نیز که از صور و وجوه اکمل صورت کلی تشریع می باشد، مشیر به این حقیقت می باشد.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
◀️ صوم دلالت بر إمساک عن الشیئ دارد. این لفظ در أخبار به " صبر " اطلاق شده است.
🔘 چنانچه امام صادق (علیه السلام) در روایتی تصریح به این معنا نمودند که «الصبر هو الصوم».
📓تفسير العياشي، ج۱، ص ۴۳
🔘 همچنین در کلام دیگری فرموده اند:
«وَ الصَّبْرُ مِنَ الْإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا صَبْرَ لَهُ».
📓صحيفة الإمام الرضا عليه السلام، ص ۸۱
↩️ به این معنا که صیام، محدود به امساک از مُفطِرات نمی شود، بلکه در این تکلیف شرعی نیز حقیقتی نهفته است؛
صوم، صبر است و صبر، رأس الایمان است،
از اینجا جایگاه صوم در شریعت مقدس اسلام ظاهر می شود.
🔘 مؤید این مطلب، کلام لسان الله الناطق صادق الائمه (علیه السلام) است که در کلامی بطور مفصل به وجوه صوم اشاره می فرمایند:
«إِنَّ الصِّيَامَ لَيْسَ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ وَحْدَهُ
إِنَّمَا لِلصَّوْمِ شَرْطٌ يَحْتَاجُ أَنْ يُحْفَظَ حَتَّى يَتِمَّ الصَّوْمُ وَ هُوَ: الصَّمْتُ الدَّاخِلُ أَ مَا تَسْمَعُ مَا قَالَتْ مَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ "إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا"؛يَعْنِي صَمْتاً.
فَإِذَا صُمْتُمْ فَاحْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ عَنِ الْكَذِبِ وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ لَا تَنَازَعُوا وَ لَا تَحَاسَدُوا وَ لَا تَغْتَابُوا وَ لَا تَمَارَوْا وَ لَا تَكْذِبُوا وَ لَا تُبَاشِرُوا وَ لَا تَخَالَفُوا وَ لَا تَغَاضَبُوا وَ لَا تَسَابُّوا وَ لَا تَشَاتَمُوا وَ لَا تُفَاتِرُوا وَ لَا تُجَادِلُوا وَ لَا تُنَادُوا وَ لَا تَظْلِمُوا وَ لَا تُسَافِهُوا وَ لَا تَضَاجَرُوا وَ لَا تَغْفُلُوا عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَاةِ ...».
📓النوادر(للأشعري)، ص ۲۲
⏪ پس در صورت ظاهرِ صوم، حقیقتی مستتر است؛
🔘 حضرت أصدق الصادقین (علیه السلام) در تبیین حقیقت صوم چنین فرمودند:
«نَحْنُ الصَّلَاةُ فِي كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل وَ نَحْنُ الصِّيَام».
📓تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص ۲۲
پس حقیقت صوم نیز در صورت کلی به وجود مقدس حضرات حبل الله المتین (علیهم السلام) اشارت دارد.
حال این صورت تشریع، خود متشکل از مقدمات، اجزا و شروطی است که هریک به شأنی از شئون امام مبین اشاره می کند.
به حول و قوه الهی در این باب جدید، پس از تبیین کلیات بحث، همانند باب پیشین وارد بررسی فقهی فروعات و اجزا خواهیم شد.
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا📑📜📑📜
ا📜📑📜
ا📑📜
ا📜
#تاریخ_تشریع
📂 تشریع اولین حکم از أحکام اسلامی
▪️إقامة الصلاة
أمر «أَقِمِ الصَّلَاةَ» از جمله مشترکات أوامر الهی در شریعت أنبیاء بوده است. همچنین نخستین حکم از أحکام شریعت که پس از بعثت و نزول وحی، حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) مأمور به انجام آن شد، «إقامه صلاة» بود.
✅ طبق فرمایش حضرت علی بن الحسین (علیهما السلام) نخستین نماز، صلاة الظهر بوده و این نماز توسط نبی اکرم، حضرت خدیجه کبری و حضرت علی (علیهم السلام) در دو ركعت اقامه شد. آن حضرت (علیه السلام) می فرمایند: خداوند تبارك و تعالى نماز را ابتدا به صورت دو ركعت دو ركعت بر هر كه در مكه مسلمان شد واجب كرد و آن حضرات نیز نماز را به همین شکل إقامه می نمودند.
📔الكافي (ط - الإسلامية)، ج۸، ص۳۳۹
📔تاريخ تحقيقى اسلام ،ج۱،ص۳۲۲
✅ از رسول الله و امیرالمومنین (علیهما السلام) منقول است که ایشان فرمودند: هفت سال قبل از مردم نماز می خواندند.
به عنوان نمونه حضرت مولی (علیه السلام) در روایتی تصریح فرمودند: «أَنَا أَوَّلُ مَنْ صَلَّى مَعَ رَسُولِ اللَّهِ».
📔كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج۱، ص۸۰
📔مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج۲، ص۱۵
✅ حضرت امام علی (علیه السلام) در خصوص اذکار رکوع و سجود در حدیثی فرمودند: پیش از نزول آیه شریفه «سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَى» ذکر سجود را و پیش از نزول آیه شریفه «فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ» ذکر رکوع را بیان نمی کردم و پس از نزول این آیات، من اولین کسی بودم که آن أذکار را بیان نمودم.
📔بحارالأنوار (ط - بيروت)، ج۳۸، ص۲۰۴
✅ همچنین شأن نزول آیات ذیل در خصوص إقامه اولین نماز توسط حضرت ختمی مرتبت و امیرالمومنین (علیهما السلام) است:
«قُمْ فَأَنْذِرْ» أَيْ فَصَلِّ وَ ادْعُ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ إِلَى الصَّلَاةِ.
«وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ: نَزَلَتْ فِي رَسُولِ اللَّهِ وَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ هُمَا أَوَّلُ مَنْ صَلَّى وَ رَكَع.
📔مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج۲، ص۱۴
⏪ ادامه دارد ...
🕌
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
📜
📑📜
📜📑📜
📑📜📑📜
ا📑📜📑📜
ا📜📑📜
ا📑📜
ا📜
❁﷽❁ا
#تاریخ_تشریع
✅ براساس گزارشهای تاریخی موجود، إقامه صلاة توسط آن حضرات بوضوح برای افراد روشن بوده است.
↩️ در روایتی آمده است که وقتی آن حضرات صلاة را إقامه می کردند، جناب ابوطالب (علیه السلام) ناظر ایشان بود و سپس در تصدیق و تحریض این عمل خطاب به حضرت مولی (علیه السلام) فرمودند: «يَا وَلَدِي تَعْلَمُ أَنَّ مُحَمَّداً وَ اللَّهِ أَمِينٌ مُنْذُ كَانَ امْضِ وَ اتَّبِعْهُ تَرْشُدْ وَ تُفْلِحْ وَ تَشْهَد».
📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۳۸، ص۲۰۷
↩️ عبد اللَّه بن مسعود روايت می كند كه اول چيزى كه از امر رسول اللَّه (صلی الله علیه و آله) دانستم، آن بود كه با اعمام خود به مكه آمدم. ايشان مرا پيش عباس بن عبد المطلب بردند و او با جماعتى نشسته بود در موضعى از مسجد الحرام، ما نيز آنجا نزد او نشستيم. ناگاه ديديم كه مردى از باب صفا به اندرون آمد، همراه او یک مَرد و در عقب و اثر او زنى كه محاسن خود را در پوششى قرار داده بود، مي رفت، تا به حجر الاسود رسيدند، اول آن مرد استلام حجر نمود و بعد آن جوان، بعد آن زن، چون از استلام حجر فارغ شدند، به طواف خانه با هم اشتغال نمودند تا هفت شوط بجاى آوردند. چون ما اين را مشاهده كرديم، گفتيم ما اين دين را در ميان شما نمی شناختیم، مگر اين زمان حادث شده، عباس گفت: اين مرد پسر برادر من محمد بن عبد اللَّه است و آن جوان على بن ابى طالب است و آن زن خديجه بنت خويلد كه حرم محترم اوست، و امروز بر روى زمين جز این سه تن كسى نيست كه خداى تعالى را عبادت كند.
📔كشف الغمة في معرفة الأئمة (ط - القديمة)، ج۱، ص۸۴
↩️ از عفيف الكندى مروى است كه گفت: قبل از آن كه دعوت نبى اكرم (صلّى اللّه عليه و آله) علنى شود، با عباس بن عبد المطلّب در مكّه نشسته بودم، در اين حال جوانى پيش آمد، و به خورشيد كه در حال زوال بود، نگاه كرد. پس از آن رو به كعبه به نماز ايستاد، پس از لحظه اى نوجوانى پيش آمد و در سمت راست او ايستاد و سپس زنى آمد و پشت سر آنها ايستاد. آن جوان به ركوع رفت و آن نوجوان و زن هم به ركوع رفتند و سپس آن جوان از ركوع بلند شد و آن دو نفر هم همين كار را كردند. سپس او سجده كرد و آنها هم با او سجده كردند. من گفتم: اى عباس، امر عظيمى است! عباس گفت: بله امر عظيمى است. آيا مىدانى كه اينها چه كسانى هستند؟ اين جوان محمد بن عبد اللّه بن عبد المطلّب، برادرزاده من است و اين نوجوان على بن ابى طالب، برادرزاده ديگر من و اين زن هم خديجه دختر خويلد مىباشد. برادرزاده ام به من گفته است كه پروردگار آسمانها و زمين به او دستور داده است كه از اين دين پيروى كند و به خدا قسم كه در تمام دنيا كسى به غير از اين سه نفر به اين دين عقيده ندارد.
📔الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج۱، ص۲۹و۳۰
📔إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - الحديثة)، ج۱، ص۱۰۵
پس اولین حکم از أحکام شریعت که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از نزول وحی، مأمور به انجام آن شد، "صلاة" بوده است و إقامه صلاة در این زمان به صورت جماعت و علنی توسط آن حضرات (علیهم السلام) صورت پذیرفت.
🕌
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
📜
📑📜
📜📑📜
📑📜📑📜
44.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
📹 فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل انس با قرآن کریم در اولین روز از ماه مبارک رمضان. ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
🕌
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
💎اللَّهُمَ انّى أَسْئَلُک أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ
💠#سرباز_آقا
.
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
❁﷽❁ا
#معانی_الأحکام
#الصیام
◼️صیام (۲)
🔄 بیان شد که صوم در أدله، به صبر تعبیر شده است.
🔘 خداوند متعال در سوره مبارکه بقره، آیه ۴۵ میفرماید:
«وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعين».
الصَّبْرُ الصِّيَامُ وَ قَالَ: إِذَا نَزَلَت بِالرَّجُلِ النَّازِلَةُ وَ الشَّدِيدَةُ فَلْيَصُمْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقُولُ: وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ يَعْنِي الصِّيَامَ.
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۴، ص ۶۴
↩️ پس امر به استعانت از صبر و صلاة، همان امر به طلب عون از صیام و صلاة است.
🔘 امیرالکلام مولانا علی بن ابیطالب (علیه السلام) در خطبه نورانیت خود به حقیقت این دو فرایض تصریح فرمودند که:
«فالصبر رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله، و الصلاة إقامة ولايتي».
📓المناقب (للعلوي) / الكتاب العتيق، ص ۶۹
↩️ حقیقت صبر، رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله) است، و صلاة مؤوّل به ولایت شده که حمل آن جز بر خاشعین کبیر است.
پس صبر در وجود حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله) به ظهور رسيده است.
⏪ بنابراین حقیقت صیام آنگاه برای مکلف تحصیل می شود که در سیره و محیای آن حضرت تفقه نماید.
🕌
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳
ا🔲🔳🔲🔳
ا🔳🔲
ا🔲
ا🔳
❁﷽❁ا
#معانی_الأحکام
#الصیام
◀️ در مبحث گذشته اثبات شد که حقیقت صبر و صوم در نصوص به حمل ولایت ولی الله الاعظم معنا شده و لذا بمنزله رأس الایمان مخطوب است.
حقیقت معنای صبر، حمل است و حمل در أتم و أکمل معنا، تحمّل است.
و مراد از حمل، حمل ولایت است.
وقتی حمل ولایت بمعنی الاتم و الاکمل صورت بگیرد، صبر محقق می شود. پس أعلی مرتبه حمل ولایت، صبر و تحمّل است.
لذا صبر یا تحمّل ولایت، عهدی بوده که خداوند متعال آنرا از شیعیان و مومنان اتخاذ فرموده است.
🔘 چنانچه حضرت لسان الله الناطق امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«خَلَقَ شِيعَتَهُمْ، أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْمِيثَاقَ وَ أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا».
📓الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص ۴۵۱
🔘 آن حضرت مراد از عبارت " أَنْ يَصْبِرُوا وَ يُصَابِرُوا وَ يُرَابِطُوا " را در گزاره های مختلفی چنین تفسیر فرمودند:
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا على الفرائض وَ صابِرُوا على المصائب وَ رابِطُوا على الأئمة».
«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا على دينكم وَ صابِرُوا عدوكم ممن يخالفكم».
📓تفسير الصافي، ج۱، ص ۴۱۱
📓إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج۱، ص ۱۶۴
↩️ عبارات مصدّر به ایمان است، پس ایمان مقدم بر صبر و صوم است، وقتی مکلف، معنون به مومن شود، صبر بر فرائض برای او ایجاد می شود. صبر بر فرائض یعنی حمل معرفة الامام چون أصل الفرائض، معرفت به ولایت است؛ «إِنَّ الْفَرَائِضَ الْوَاجِبَةَ بَعْدَ الْوَلَايَةِ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْجِهَادُ وَ الْأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيُ عَنِ الْمُنْكَر و ..».
سپس صبر در مصائب و صبر در برابر أعداء باید تحقق پذیرد، چون شیطان لعین قسم خورده تا در برابر صراط مستقیم یعنی ولایت قرار گیرد؛ «لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقيم».
آخرین گزاره عبارتست از: " وَ رابِطُوا على الأئمة "، واو در اینجا از نوع نتیجه است، به این معنا که ثمره پذیرش ولایت و حمل آن و صبر در برابر مصائبی که از سوی اعداء وارد می شود به " رابِطُوا على الأئمة " منتج می شود.
⏪ لذا چون جمیع شئون ولایت به معنای اتم و اکمل ولایت در وجود ذی وجود خاتم المرسلین حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) نشسته است و همه وجود آن حضرت، فرائض ولايت می باشد و سیره و همچنین محیای آن حضرت منحصرا طریق الولایة است،
حقیقت صوم و صبر می باشند.
لذا مکلفین برای اقامه صلاة باید به أسوه حسنه حقیقت صبر و صوم که نجیّ الله حضرت لولاک لما خلقت الافلاک می باشد، تأسی جویند.
🕌
┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄
💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
🔳
🔲
🔳🔲
🔲🔳🔲🔳