eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ ا❁﷽❁ا ⚜اسم حضرت قرآن: فرقان ⬅️قسمت سوم 🔸یکی از اسامی حضرت قرآن، «فرقان» است: ✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) ◽️در قسمت های قبل بیان شد که وجه تسمیه قرآن به «فرقان»،‌ علاوه بر مفترق بودن آیات و سور، شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن است؛ به این معنا که مفترقٌ بین الحقّ و الباطل است. 🔸در مورد ارتباط بین «قرآن» و «فرقان» ، حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرموده اند که منظور از «قرآن» ،‌کل کتاب است ، اما «فرقان» تنها محکمات القرآن می باشند. 🔸چرا که شأن «فاروق» بودن حضرت قرآن تنها برای مومنین است که می توانند با نور ولایت، متشابهات را به محکمات ارجاع داده و حق را از باطل ،‌تمییز دهند. در نتیجه کل آیات در نزد ایشان محکم المعنا و واجب العمل خواهد شد. ◽️بنابراین حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم است. 🔸اما عبد زمانی به آن «فرقان» مجهز مي شود كه به حقيقت معناي تفريق بين حق و باطل برسد که آن جز ايمان و معرفت به حضرت فاروق الاعظم و اولاد طيبين ایشان (علیهم السلام) نيست. ◽️همان طور که امیرالمومنین علی (علیه السلام) مکررا فرمودند: ⚜انا الْفَارُوقُ الْأَعْظَم 🔸تنها حقیقتی که در عالم،‌ شأن فاروقیت بین حق و باطل را دارد،حضرت مولی الموحدین (عليه السلام) «فاورق اعظم» هستند. *⃣در این قسمت، بررسی اسم «فرقان» را ادامه می دهیم. ◽️«فرقان»، مفترقٌ بین الحقّ و الباطل می باشد،‌ به عبارت دیگر فرقان سبب جدایی «حق ،حقیقت ، نور و صدق »،‌ از «باطل و سراب ، ظلمت و کذب » می شود. 🔸این فرقان در قالب و هیأت کتابت،‌ حضرت قرآن است ،‌و در معنای مطلق آن حضرت ابوالائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد. *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ ◾️فرد دیگری ، به دروغ تلبس و تظاهر به «فاروق» کرد و این لقب را به خود نسبت داد. ◽️همان طور که حضرت امام جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) در روایتی فرمودند که پیروان او،‌ پس از تفریق بین حق و باطل،‌ طرف باطل را انتخاب کرده اند . عَنْ خَالِدِ بْنِ يَحْيَى قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): ▫️لِمَ سُمِّيَ عُمَرُ الْفَارُوقَ ؟ ▫️قَالَ نَعَمْ أَ لَا تَرَى أَنَّهُ قَدْ فَرَّقَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ أَخَذَ النَّاسُ بِالْبَاطِلِ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۵۳ ؛ ص۷۵ 🔸بنابراین حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم می باشد، اما زمانی عبد به شأن «فرقانِ» حضرت قرآن یعنی تمییز بین حق و باطل مجهز می شود که معرفت به حضرت فاروق الاعظم ،‌علی (علیه السلام) داشته باشد. ◽️تنها در این صورت است که می تواند از «فرقان» بودن حضرت قرآن بهره برده و با نور ولایت، آیات در نزد وی مبرهن گردد. 🔸به همین علت است که حضرت مولانا امیرالکونین (علیه السلام) در خطبه ای از خطب خویش مذکور در «اخ القرآن» فرمودند: ⚜ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْهِ الْكِتَابَ ..وَ فُرْقَاناً لَا يُخْمَدُ بُرْهَانُهُ 📔نهج البلاغة ، خطبه ۱۹۶ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۸۹، ص: ۲۱ ▫️برهان از ریشه «بره» به معنی روشن و واضح شدن و ثابت شدن حجت می باشد. 📔قاموس قرآن، ج۱ُ ص۱۹۱ *⃣حضرت قرآن، فرقانی است که برهان آن خاموش نمی گردد ؛ همواره با شأن فاروقیت خویش، باعث تمییز بین حق و باطل گردیده ،‌متشابهات به محکمات ارجاع داده و روشن می شوند، عبد از گرفتار شدن در شبهات در امان مانده ،حق در نزد وی مبرهن و حجت برای عبد، ثابت می گردد. *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
*⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜ *⃣حضرت قرآن نیز شأن «فاروق» بودن خویش را جهت «انذار» عالَمیان بیان می کند: ✨تبَارَكَ الَّذِي نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا (سوره فرقان، آیه ۱) ◽️«انذار» ،‌ابلاغ همراه با تخویف است. 📔قاموس قرآن، ج۷، ص۴۲ 🔸«فرقان» جهت انذار است، انذار از پیروی از باطل و آنچه تشبه به حق دارد،‌ اما حق نیست. به عبارت دیگر، فرقان به معنا الاتم ، عالَمیان را از تبعیت از اصل بطلان و ظلمت عالَم،‌ انذار می دهد. 🔸اما همان طور که بیان شد، عبد زمانی حقیقتا تنذیر شده و از اصل باطل و لا وجود ثانی ، اعراض کرده و حق در نزد وی مبرهن می شود که موید به نور ولایت فاروق اعظم و اولاد طاهرین ایشان باشد. ⚜در نتیجه حضرت قرآن، «فرقان» به معنا الاتم و دالّ بر حضرات معصومین (علیهم السلام) می باشد که «فرقان مطلق» عالَم و «فاروق اعظم» هستند. *⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜ *⃣⚜*⃣⚜*⃣⚜
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 ا❁﷽❁ا 📑 علة وجوب الصیام فی شهر رمضان ▪️ العالم بالأحکام حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: فَإِنْ قَالَ: فَلِمَ جُعِلَ الصَّوْمُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ خَاصَّةً دُونَ سَائِرِ الشُّهُورِ؟ اگر کسی بگويد: چرا روزه خاصتاً در ماه مبارک رمضان قرار داده شد نه در ساير ماهها؟ قِيلَ: لِأَنَّ شَهْرَ رَمَضَانَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى فِيهِ الْقُرْآنَ؛ در جواب گفته می شود: از براى اينكه ماه مبارک رمضان ماهى است كه خداوند متعال در آن ماه قرآن را نازل كرد؛ 📗هداية الأمة إلى أحكام الأئمة عليهم السلام، ج ۴، ص ۲۳۶ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 🔳 شرح الحدیث 🖊 صیام برای جمیع أدیان تشریع شد، اما وجوب آن در ماه مبارک رمضان امتنانی از جانب شارع مقدس بر پیروان شریعت اتم و اکمل محمدی (صلى الله عليه و آله) بود. ✔️ امام صادق (علیه السلام) در این خصوص فرمودند: ان شهر رمضان لم يفرض لله صيامه على أحد من الأمم قبلنا، فقلت له: فقول الله عز و جل «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ»؟ قال: انما فرض الله صيام شهر رمضان على الأنبياء دون الأمم، ففضل الله به هذه الامة، و جعل صيامه فرضا على رسول الله (صلى الله عليه و آله) و على أمته. ✔️ حضرت رضا (علیه السلام) در تعلیل وجوب صیام در این ماه به نزول حضرت قرآن در آن تصریح نمودند و در حدیث مزید فیه اضافه فرمودند: «وَ فِيهِ فَرَّقَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ كَمَا قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ‏ ؛ وَ فِيهِ نُبِّئَ مُحَمَّدٌ؛ وَ فِيهِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ الَّتِي هِيَ‏ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَ هُوَ رَأْسُ السَّنَةِ يُقَدَّرُ فِيهَا مَا يَكُونُ فِي السَّنَةِ مِنْ خَيْرٍ أَو شَرٍّ أَوْ مَضَرَّةٍ أَوْ مَنْفَعَةٍ أَوْ رِزْقٍ أَوْ أَجَلٍ وَ لِذَلِكَ سُمِّيَتْ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»؛ و در اين ماه ميان حق و باطل فرق گذاشته شد، چنان كه خداوند عزوجل فرموده است:‏ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ؛‏ و در اين ماه پيغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به نبوّت برانگيخته شد. و شب قدر كه از هزار ماه بهتر است در اين ماه است و در شب قدر هر امر با حكمت محقق و معين شود، و اول هر سال ماه مبارک رمضان است و آنچه در سال واقع مى‏ شود از خير يا شر يا ضرر يا منفعت يا رزق يا ممات در شب قدر اين ماه مقدر مى‏ شود و از اين جهت به شب قدر موسوم شده است. 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۲، ص ۱۱۶ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 ا❁﷽❁ا 📑 علة وجوب الصیام في ثلاثين يوما ▪️ مُظهر الحقائق حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: فَإِنْ قَالَ: فَلِمَ‏ أُمِرُوا بِصَوْمِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَا أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ لَا أَكْثَرَ؟ اگر کسی بگويد: چرا مردم مأمور شدند به يك ماه روزه گرفتن نه كمتر و نه زيادتر از آن؟ قِيلَ: لِأَنَّهُ قُوَّةُ الْعِبَادَةِ الَّذِي يَعُمُّ فِيهَا الْقَوِيَّ وَ الضَّعِيفَ؛ وَ إِنَّمَا أَوْجَبَ اللَّهُ الْفَرَائِضَ عَلَى أَغْلَبِ الْأَشْيَاءِ وَ أَعَمِّ الْقُوَى‏ ثُمَّ رَخَّصَ لِأَهْلِ الضَّعْفِ وَ رَغَّبَ أَهْلَ الْقُوَّةِ فِي الْفَضْلِ؛ وَ لَوْ كَانُوا يُصْلَحُونَ عَلَى أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ لَنَقَصَهُمْ وَ لَوِ احْتَاجُوا إِلَى أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ لَزَادَهُمْ. در جواب گفته می شود: همين مقدار است طاقت و قوت بندگان كه ضعيف و قوى در اين مقدار از طاقت شركت دارند؛ و خداوند فرائض خود را بر اغلب اشياء واجب گردانيد و بعد از آن قوى را در آن شريك كرد، پس حق تعالى ضعيفان را مرخص فرمود و اهل قوت را بر تکلیف بیشتر ترغيب فرموده؛ و اگر بر كمتر از اين صلاحيت داشتند كمتر از اين مقرر مي فرمود و اگر به زيادتر از اين محتاج بودند زياده از اين حكم مي نمود. 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۲، ص ۱۱۶ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 🔳 شرح الحدیث 🖊 خداوند متعال در خصوص کیفیت تشریع تکالیف در حضرت قرآن می فرماید: «لا يُكَلِّفُ‏ اللَّهُ‏ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها». این کریمه دلالت بر این دارد که تشریع تكليف طبق طاقت و توانايى و قدرت و گنجايش مکلف بلکه کمتر از آن بوده است، چون وسع مادون طاقت است. نمى ‏فرمايد خداى تعالى و در رنج نمى‏افكند هيچ تنى را، مگر آن مقدار كه آن باشد» (بلكه آن را كم‏تر از قدر طاقت تكليف فرموده، چه طاقت فوق وسع است). ✔️ چنانچه امام صادق (علیه السلام) در حدیثی فرمودند: «مَا كَلَّفَ اللَّهُ الْعِبَادَ فَوْقَ مَا يُطِيقُونَ وَ ذَكَرَ الْفَرَائِضَ وَ قَالَ إِنَّمَا كَلَّفَهُمْ صِيَامَ شَهْرٍ مِنَ السَّنَةِ وَ هُمْ يُطِيقُونَ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ». 📗وسائل الشيعة، ج‏۱۰، ص ۲۴۷ ✔️ همچنین امام رضا (علیه السلام) در خبر دیگری فرمودند: « إِنَّمَا وُضِعَتِ الْفَرَائِضُ‏ عَلَى قَدْرِ أَقَلِّ النَّاسِ طَاقَةً مِنْ أَهْلِ الصِّحَّةِ». 📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۶، ص ۶۵ ✔️ مولی الموالی امیر المومنین علی (علیه السلام) در این خصوص فرمودند: هر گاه خداوند متعال از حواسّ بنده يكى را برگيرد، تكليف آن حسّ را از او برمى‏ دارد، همچون اين آيه: «لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ»؛ پس از افراد مشمول اين آيه؛ جهاد و تمام كارهائى كه توان و قدرت انجام آنها را ندارد را برداشته است. شارع مقدس انجام حجّ و پرداخت‏ زكات را بر أغنیاء واجب ساخته، زيرا از توان آن برخوردارش نموده است، اما بر مستمند حجّ و زكات را واجب نكرده، چنانچه در اين آيه شریفه فرمود: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا». « كُلُّ ذَلِكَ دَلِيلٌ عَلَى أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُكَلِّفْ عِبَادَهُ إِلَّا مَا مَلَّكَهُمْ اسْتِطَاعَتَهُ بِقُوَّةِ الْعَمَلِ بِهِ وَ نَهَاهُمْ عَنْ مِثْلِ ذَلِك»؛ تمام اين موارد دليل آن است كه خداوند تبارك و تعالى بندگانش را جز در حدّ توان با نيروى كارى كه به ايشان داده مكلّف نكرده، و نهى و منع او نيز از بندگان بهمين ترتيب است. 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۰) ☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۱) ا❁﷽❁ا «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ»؛ این قرآن به راهی هدایت می‌ کند که استوارترین راه‌ ها است. ﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۹﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ حضرت قرآن در نصوص مبارکۀ خود و در کلام مبینان و هادیانش به «امام هادی» توصیف شده است؛ پیش از تشریح این شأن عظیم القدر، به نمونه ای از آیات مبارکات و روایات متواترات اشاره ای خواهیم داشت: ▪️ «الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هُدی للمتّقین» (۱)؛ این کتابیست که در آن هیچ شکی (حتی ذره ای) وجود ندارد و هدایت برای متقین است. ▪️ «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ» (۲)؛ این قرآن به راهی هدایت می‌کند که استوارترین راه‌ها است. ▪️ امیر المهتدین علی بی ابیطالب (علیه السلام) در یکی از خطبات خود راجع به این شأن حضرت قرآن فرمودند: «علَيْكُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ ... هُدًى لِمَنِ ائْتَمَّ بِهِ» (۳)؛ بر شما باد به کتاب خداوند که آن هدایت است برای آنکه به او ائتمام کند. ائتِمام به حضرت قرآن یعنی به او اقتدا و از او پيروى كردن سبب هدایت و بهره بردن از شأن هدایت اللهی بودن آن می شود. ▪️ نیز از امام البقیع حضرت السید الزکی مولانا حسن المجتبی (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: «مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ، فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ، وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ، وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ يَقْرَؤُهُ» (۴)؛ تنها چيزي که در اين دنياي فاني و زوال‏ پذير باقي مي‏ماند، قرآن است. پس قرآن را امام خود قرار دهيد تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. و به درستى كه سزاوارترين مردم به قرآن‏ كسى است كه به آن عمل كند، گرچه آن را حفظ نكرده باشد. و دورترين مردم از قرآن كسى است كه به آن عمل نكند، گر چه قاری آن باشد. 👈 براین اساس، یکی از شئون حضرت قرآن، «هُدی» یعنی هادی بودن آن است. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه بقره، آیه ۲ (۲) سوره مبارکه إسراء، آیه ۹ (۳) نهج البلاغه، خطبه ۱۹۶ (۴) إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۰) ☑️ هدی در لغت و اصطلاح ✍️ هدى و هدايت به معنى ارشاد و راهنمایى یا دلالت، از روى لطف و خير خواهى به سوی مطلوب و ایصال به آن مطلوب است؛ ▪️ الْهُدَى: الرّشاد و الدّلالة (۱) ▪️ الرَّشادُ و الدَّلالَةُ بلُطْفٍ إلى ما يُوصِل إلى المَطْلوب (۲) ▪️ «هُدی» مخصوص خداوند عزوجل است؛ ▫️ «قل انّ هُدَی الله هو الهُدَی» (۳) 👈 لذا از آنجا که حضرت قرآن، کلام الله تبارک و تعالی می باشد، در نصوص، از آن تعبیر به «هُدی» شده؛ یعنی بر آن، اشاره مصدری شده که دلالت بر تمام و کمال معنای ماده دارد. 👈 پس حضرت قرآن، هادی به معنای اتم و اکمل است. به این معنا که هدایت الهی تنها در حضرت قرآن است و چنانچه کسی هدایت را در غیر آن بجوید، گمراه خواهد شد؛ «كَلاَمُ اَللَّهِ لاَ تَتَجَاوَزُوهُ وَ لاَ تَطْلُبُوا اَلْهُدَى فِي غَيْرِهِ فَتَضِلُّوا» (۴)؛ حضرت قرآن، کلام خداوند است، از آن فراتر نروید و هدایت را در غیر آن جستجو نکنید که گمراه می‌ شوید. ✍️ تبیین دلیلیت حضرت قرآن در هدایت ادامه دارد ... ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) قاموس قرآن، ج ۷، ص ۱۴۵ (۲) تاج العروس من جواهر القاموس، ج ۲۰، ص ۳۲۷ (۳) سوره مبارکه بقره، آیه ۱۲۰ و سوره مبارکه آل عمران، آیه ۷۳ (۴) الأمالی (للصدوق)، ج ۱، ص ۶۳۹ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
✨▪️✨◾️✨ ▪️✨▪️ ✨▪️✨ ◾️ ✨ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ✨   إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ¹   🔸قال مولانا الصادق (عليه السلام): ليلة القدر هي فاطمه فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر.² (حقیقت)شب قدر، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، پس هرکس فاطمه سلام الله علیها را به حق معرفتش بشناسد، پس همانا شب قدر را شناخته است. 🔸حقيقت ليلة قدرحضرت صديقه كبری، فاطمه بنت رسول الله(سلام الله علیها) است. 🔸اين زيبايي تلفيق ايام شهادت اميرالمومنين (علیه السلام) با ليالي قدر اين نكته را اثبات می كند كه عبوديت و بندگی خدا در سرِّ ولايت نهفته است. يعني عبوديت و بندگی خدا صورت نمی گيرد، مگر در سرِّ ولايت علی، چون ليالی قدر منطبق شده با شب ضربت خوردن حضرت مولا امیر المومنین (علیه السلام). 👈سرِّ عبوديت الهي، ولايت حضرت مولا است. 🔸 شب ضربت خوردن اميرالمومنين (علیه السلام) همچون عاشورای حسينی است كه بايد اقامه عزا صورت بگيرد. ما شیعیان دو مصیبت عظمی داريم، يك عاشوراي حسين(علیه السلام)، دوم شهادت اميرالمومنين (علیه السلام). مطالبي هم هست كه فقط بايد در شب عاشورا بیان شود.   ⚜سِرِّ شب قدر⚜   🔸ليلة القدری كه مصادف شده با شب شهادت حضرت علي سِرّی دارد: 📌اولاً: ليلة به صورت مؤنث آمده است كه اين تاء هم در معناي وحدت است، هم تاء تأنيث مجازی است كه به حضرت صديقه كبری (سلام الله علیها) بر می گردد. روح شب قدر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است. ✨فمن عرف فاطمة حق معرفتها، هر كس به حق معرفت فاطمه (سلام الله علیها) را شناخت، شب قدر را می شناسد. 🔸شب قدر، در ميان پنج شب، شب گمشده ای است و به روايتي نيمه شعبان را هم شب قدر می دانند. 🔸شب قدر يك روح و يك ظرف دارد، ظرف زمان آن ايام ضربت خوردن اميرالمومنين(علیه السلام) است و اما روح آن، اصل است، اگر به روح آن رسيدیم، اما به ظرف زمانی آن نرسيدیم مهم نيست، زيرا روح آن افضل از ظرف زمان آن است. 🔸روح ليلة القدر فاطمه(سلام الله علیها) است. حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: ✨ ليلة القدر هي فاطمه؛ يعني معرفت فاطمه(سلام الله علیها). فاطمه(سلام الله علیها) يك حقيقت است. روح فاطمه می شود، روح ليلة القدر هر كس آنطور كه شايسته است به اندازه ظرفيت خودش فاطمه(سلام الله علیها) را شناخت شب قدر را مي شناسد. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ¹. سوره مبارکه قدر آیات۱تا۴ ².  عن أبي عبد الله ع أنه قال إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ  الليلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر و إنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها 📚تفسيرفرات‏ الكوفی ص۵۸۱ بحارالأنوار ج۴۳ ص۶۵   ا✨ ا◾️ ا✨▪️✨ ا ▪️✨▪️ ا✨▪️✨◾️✨
✨▪️✨◾️✨ ▪️✨▪️ ✨▪️✨ ◾️ ✨ ⚜️بقية الله، رازق کل خلایق ⚜️ 🔸 در روایات اعمال لیالی قدر، آمده است که: ارزاق خلایق در شب قدر تقسيم می گردد.¹ ✨و فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ² رزق مادی ما تا ‎آخرين لحظات عمرمان مقسّم است. حتي تعداد جرعه آبی كه مي خواهيم بنوشيم، و تعداد ثانيه هايي كه در اين دنيا هستيم دقيقا معلوم است. ⁉️پس عبارت ارزاق عباد شب قدر تقسيم می شود، يعنی چه؟ 🔸 ما دونوع رزق داريم: رزق مادي و رزق معنوي، كه رزق مادی معين و مشخص شده است و رزق معنوی نامشخص است. 🔸حضرت مولا امیر المومنین(علیه السلام)می فرمايند : من تعجب مي كنم از مردم كه دنبال رزقی كه مشخص است روز و شب می دوند، ولی دنبال رزق نامعلومشان كه غير مقسوم است، و بايد در اثر گدايي آن را كسب كنند نمي روند.³ 🔸مردم نمي دانند اگر از صبح تا شب تلاش بكنند در آخر آن چيزی كه از اول رزقشان بوده به آنها مي رسد. پس آن رزق روحی و معنوی است كه در شب قدر تقسيم می شود كه ما فقط به خاطرهمان خلق شده ايم. آيا ما فقط برای اين خلق شده ايم كه از صبح تا شب كار كنيم و پولی به دست بياوريم و بخوريم و زندگي كنيم؟ ✨ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ، ⁴ ✨ معرفتي بالنورانية، معرفة الله.⁵ تمام علّت خلقت در اين سه جمله گفته شده است معرفت علي (علیه السلام) همان معرفت خدا است. 🔸رزق غير مقسوم ما شب قدر تقسيم مي شود، و در دست حضرت ابالقاسم، بقية الله حجة بن الحسن العسگري (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است . 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ¹.الأمالي للطوسی، ج۱، ص۶۰:«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ: تَنَزَّلُ فِيهَا الْمَلَائِكَةُ وَ الْكَتَبَةُ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا، فَيَكْتُبُونَ مَا هُوَ كَائِنٌ فِي أَمْرِ السَّنَةِ وَ مَا يُصِيبُ الْعِبَادَ فِيهَا. قَالَ: وَ أَمْرٍ مَوْقُوفٍ لِلَّهِ (تَعَالَى) فِيهِ الْمَشِيئَةُ، يُقَدِّمُ مِنْهُ مَا يَشَاءُ وَ يُؤَخِّرُ مَا يَشَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ (تَعَالَى): «يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ». ².سوره مبارکه ذاريات، آیه۲۲ : «وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ»؛ ³.نهج البلاغه، حکمت ۴۲۳: «الرِّزْقُ رِزْقَانِ طَالِبٌ وَ مَطْلُوبٌ فَمَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا طَلَبَهُ الْمَوْتُ حَتَّى يُخْرِجَهُ عَنْهَا وَ مَنْ طَلَبَ الْآخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَوْفِيَ رِزْقَهُ مِنْهَا»؛ ⁴.سوره مبارکه ذاريات، آیه۵۶ : «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»؛ ⁵.بحار الأنوار، ج۲۶، ص۱: «مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّةِ مَعْرِفَةُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَعْرِفَةُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّةِ وَ هُوَ اَلدِّينُ اَلْخَالِصُ»؛ ا✨ ا◾️ ا✨▪️✨ ا ▪️✨▪️ ا✨▪️✨◾️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 شبِ معراجِ مومن 👈🏼 مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره‌ی بهره‌برداری معنوی از فرصتِ «شب‌های قدر» ⬇️ مطالعه نسخه کامل این شماره خط حزب‌الله: farsi.khamenei.ir/news-content?id=47768
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه معرفت نفس درخداشناسی.mp3
23.12M
💎تبیین جایگاه معرفت النفس در خداشناسی 🎙جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد محزونی ؛┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مهارت افزایی طلاب ناب 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
معرفت النفس ومعادشناسی و راهنما شناسی.mp3
17.43M
نقش معرفت النفس در حوزه راهنماشناسی 🎙جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد محزونی ؛┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مهارت افزایی طلاب ناب 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نقش معرفت النفس درتبیین توحید و معاد جلسه دوم.mp3
19.74M
💎نقش معرفت النفس در حوزه معاد شناسی 🎙جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد محزونی ؛┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مهارت افزایی طلاب ناب 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف