eitaa logo
« مهارت افزایی طلاب ناب»
1.7هزار دنبال‌کننده
16.2هزار عکس
10هزار ویدیو
1.8هزار فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال معنویت افزایی طلاب ناب👇👇 https://eitaa.com/TollabeNabe_EmameZaman
مشاهده در ایتا
دانلود
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 🔳 شرح الحدیث 🖊 خداوند متعال در خصوص کیفیت تشریع تکالیف در حضرت قرآن می فرماید: «لا يُكَلِّفُ‏ اللَّهُ‏ نَفْساً إِلَّا وُسْعَها». این کریمه دلالت بر این دارد که تشریع تكليف طبق طاقت و توانايى و قدرت و گنجايش مکلف بلکه کمتر از آن بوده است، چون وسع مادون طاقت است. نمى ‏فرمايد خداى تعالى و در رنج نمى‏افكند هيچ تنى را، مگر آن مقدار كه آن باشد» (بلكه آن را كم‏تر از قدر طاقت تكليف فرموده، چه طاقت فوق وسع است). ✔️ چنانچه امام صادق (علیه السلام) در حدیثی فرمودند: «مَا كَلَّفَ اللَّهُ الْعِبَادَ فَوْقَ مَا يُطِيقُونَ وَ ذَكَرَ الْفَرَائِضَ وَ قَالَ إِنَّمَا كَلَّفَهُمْ صِيَامَ شَهْرٍ مِنَ السَّنَةِ وَ هُمْ يُطِيقُونَ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ». 📗وسائل الشيعة، ج‏۱۰، ص ۲۴۷ ✔️ همچنین امام رضا (علیه السلام) در خبر دیگری فرمودند: « إِنَّمَا وُضِعَتِ الْفَرَائِضُ‏ عَلَى قَدْرِ أَقَلِّ النَّاسِ طَاقَةً مِنْ أَهْلِ الصِّحَّةِ». 📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۶، ص ۶۵ ✔️ مولی الموالی امیر المومنین علی (علیه السلام) در این خصوص فرمودند: هر گاه خداوند متعال از حواسّ بنده يكى را برگيرد، تكليف آن حسّ را از او برمى‏ دارد، همچون اين آيه: «لَيْسَ عَلَى الْأَعْمى‏ حَرَجٌ وَ لا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ»؛ پس از افراد مشمول اين آيه؛ جهاد و تمام كارهائى كه توان و قدرت انجام آنها را ندارد را برداشته است. شارع مقدس انجام حجّ و پرداخت‏ زكات را بر أغنیاء واجب ساخته، زيرا از توان آن برخوردارش نموده است، اما بر مستمند حجّ و زكات را واجب نكرده، چنانچه در اين آيه شریفه فرمود: «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا». « كُلُّ ذَلِكَ دَلِيلٌ عَلَى أَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُكَلِّفْ عِبَادَهُ إِلَّا مَا مَلَّكَهُمْ اسْتِطَاعَتَهُ بِقُوَّةِ الْعَمَلِ بِهِ وَ نَهَاهُمْ عَنْ مِثْلِ ذَلِك»؛ تمام اين موارد دليل آن است كه خداوند تبارك و تعالى بندگانش را جز در حدّ توان با نيروى كارى كه به ايشان داده مكلّف نكرده، و نهى و منع او نيز از بندگان بهمين ترتيب است. 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۰) ☑️ القرآن دليلٌ علي المعروف؛ حضرت قرآن، هاديِ خلق (۱) ا❁﷽❁ا «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ»؛ این قرآن به راهی هدایت می‌ کند که استوارترین راه‌ ها است. ﴿سوره مبارکه إسراء، آیه ۹﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ حضرت قرآن در نصوص مبارکۀ خود و در کلام مبینان و هادیانش به «امام هادی» توصیف شده است؛ پیش از تشریح این شأن عظیم القدر، به نمونه ای از آیات مبارکات و روایات متواترات اشاره ای خواهیم داشت: ▪️ «الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هُدی للمتّقین» (۱)؛ این کتابیست که در آن هیچ شکی (حتی ذره ای) وجود ندارد و هدایت برای متقین است. ▪️ «اِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ اَقْوَمُ» (۲)؛ این قرآن به راهی هدایت می‌کند که استوارترین راه‌ها است. ▪️ امیر المهتدین علی بی ابیطالب (علیه السلام) در یکی از خطبات خود راجع به این شأن حضرت قرآن فرمودند: «علَيْكُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ فَإِنَّهُ ... هُدًى لِمَنِ ائْتَمَّ بِهِ» (۳)؛ بر شما باد به کتاب خداوند که آن هدایت است برای آنکه به او ائتمام کند. ائتِمام به حضرت قرآن یعنی به او اقتدا و از او پيروى كردن سبب هدایت و بهره بردن از شأن هدایت اللهی بودن آن می شود. ▪️ نیز از امام البقیع حضرت السید الزکی مولانا حسن المجتبی (علیه السلام) روایت شده که فرمودند: «مَا بَقِيَ فِي الدُّنْيَا بَقِيَّةٌ غَيْرُ هَذَا الْقُرْآنِ، فَاتَّخِذُوهُ إِمَاماً يَدُلَّكُمْ عَلَى هُدَاكُمْ، وَ إِنَّ أَحَقَّ النَّاسِ بِالْقُرْآنِ مَنْ عَمِلَ بِهِ وَ إِنْ لَمْ يَحْفَظْهُ، وَ أَبْعَدَهُمْ مِنْهُ مَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِهِ وَ إِنْ كَانَ يَقْرَؤُهُ» (۴)؛ تنها چيزي که در اين دنياي فاني و زوال‏ پذير باقي مي‏ماند، قرآن است. پس قرآن را امام خود قرار دهيد تا به راه راست و مستقيم هدايت شويد. و به درستى كه سزاوارترين مردم به قرآن‏ كسى است كه به آن عمل كند، گرچه آن را حفظ نكرده باشد. و دورترين مردم از قرآن كسى است كه به آن عمل نكند، گر چه قاری آن باشد. 👈 براین اساس، یکی از شئون حضرت قرآن، «هُدی» یعنی هادی بودن آن است. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سوره مبارکه بقره، آیه ۲ (۲) سوره مبارکه إسراء، آیه ۹ (۳) نهج البلاغه، خطبه ۱۹۶ (۴) إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج‏ ۱، ص ۷۹ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۱۰) ☑️ هدی در لغت و اصطلاح ✍️ هدى و هدايت به معنى ارشاد و راهنمایى یا دلالت، از روى لطف و خير خواهى به سوی مطلوب و ایصال به آن مطلوب است؛ ▪️ الْهُدَى: الرّشاد و الدّلالة (۱) ▪️ الرَّشادُ و الدَّلالَةُ بلُطْفٍ إلى ما يُوصِل إلى المَطْلوب (۲) ▪️ «هُدی» مخصوص خداوند عزوجل است؛ ▫️ «قل انّ هُدَی الله هو الهُدَی» (۳) 👈 لذا از آنجا که حضرت قرآن، کلام الله تبارک و تعالی می باشد، در نصوص، از آن تعبیر به «هُدی» شده؛ یعنی بر آن، اشاره مصدری شده که دلالت بر تمام و کمال معنای ماده دارد. 👈 پس حضرت قرآن، هادی به معنای اتم و اکمل است. به این معنا که هدایت الهی تنها در حضرت قرآن است و چنانچه کسی هدایت را در غیر آن بجوید، گمراه خواهد شد؛ «كَلاَمُ اَللَّهِ لاَ تَتَجَاوَزُوهُ وَ لاَ تَطْلُبُوا اَلْهُدَى فِي غَيْرِهِ فَتَضِلُّوا» (۴)؛ حضرت قرآن، کلام خداوند است، از آن فراتر نروید و هدایت را در غیر آن جستجو نکنید که گمراه می‌ شوید. ✍️ تبیین دلیلیت حضرت قرآن در هدایت ادامه دارد ... ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) قاموس قرآن، ج ۷، ص ۱۴۵ (۲) تاج العروس من جواهر القاموس، ج ۲۰، ص ۳۲۷ (۳) سوره مبارکه بقره، آیه ۱۲۰ و سوره مبارکه آل عمران، آیه ۷۳ (۴) الأمالی (للصدوق)، ج ۱، ص ۶۳۹ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
✨▪️✨◾️✨ ▪️✨▪️ ✨▪️✨ ◾️ ✨ ✨بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ✨   إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ¹   🔸قال مولانا الصادق (عليه السلام): ليلة القدر هي فاطمه فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر.² (حقیقت)شب قدر، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است، پس هرکس فاطمه سلام الله علیها را به حق معرفتش بشناسد، پس همانا شب قدر را شناخته است. 🔸حقيقت ليلة قدرحضرت صديقه كبری، فاطمه بنت رسول الله(سلام الله علیها) است. 🔸اين زيبايي تلفيق ايام شهادت اميرالمومنين (علیه السلام) با ليالي قدر اين نكته را اثبات می كند كه عبوديت و بندگی خدا در سرِّ ولايت نهفته است. يعني عبوديت و بندگی خدا صورت نمی گيرد، مگر در سرِّ ولايت علی، چون ليالی قدر منطبق شده با شب ضربت خوردن حضرت مولا امیر المومنین (علیه السلام). 👈سرِّ عبوديت الهي، ولايت حضرت مولا است. 🔸 شب ضربت خوردن اميرالمومنين (علیه السلام) همچون عاشورای حسينی است كه بايد اقامه عزا صورت بگيرد. ما شیعیان دو مصیبت عظمی داريم، يك عاشوراي حسين(علیه السلام)، دوم شهادت اميرالمومنين (علیه السلام). مطالبي هم هست كه فقط بايد در شب عاشورا بیان شود.   ⚜سِرِّ شب قدر⚜   🔸ليلة القدری كه مصادف شده با شب شهادت حضرت علي سِرّی دارد: 📌اولاً: ليلة به صورت مؤنث آمده است كه اين تاء هم در معناي وحدت است، هم تاء تأنيث مجازی است كه به حضرت صديقه كبری (سلام الله علیها) بر می گردد. روح شب قدر حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است. ✨فمن عرف فاطمة حق معرفتها، هر كس به حق معرفت فاطمه (سلام الله علیها) را شناخت، شب قدر را می شناسد. 🔸شب قدر، در ميان پنج شب، شب گمشده ای است و به روايتي نيمه شعبان را هم شب قدر می دانند. 🔸شب قدر يك روح و يك ظرف دارد، ظرف زمان آن ايام ضربت خوردن اميرالمومنين(علیه السلام) است و اما روح آن، اصل است، اگر به روح آن رسيدیم، اما به ظرف زمانی آن نرسيدیم مهم نيست، زيرا روح آن افضل از ظرف زمان آن است. 🔸روح ليلة القدر فاطمه(سلام الله علیها) است. حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: ✨ ليلة القدر هي فاطمه؛ يعني معرفت فاطمه(سلام الله علیها). فاطمه(سلام الله علیها) يك حقيقت است. روح فاطمه می شود، روح ليلة القدر هر كس آنطور كه شايسته است به اندازه ظرفيت خودش فاطمه(سلام الله علیها) را شناخت شب قدر را مي شناسد. 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ¹. سوره مبارکه قدر آیات۱تا۴ ².  عن أبي عبد الله ع أنه قال إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ  الليلة فاطمة و القدر الله فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد أدرك ليلة القدر و إنما سميت فاطمة لأن الخلق فطموا عن معرفتها 📚تفسيرفرات‏ الكوفی ص۵۸۱ بحارالأنوار ج۴۳ ص۶۵   ا✨ ا◾️ ا✨▪️✨ ا ▪️✨▪️ ا✨▪️✨◾️✨
✨▪️✨◾️✨ ▪️✨▪️ ✨▪️✨ ◾️ ✨ ⚜️بقية الله، رازق کل خلایق ⚜️ 🔸 در روایات اعمال لیالی قدر، آمده است که: ارزاق خلایق در شب قدر تقسيم می گردد.¹ ✨و فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ² رزق مادی ما تا ‎آخرين لحظات عمرمان مقسّم است. حتي تعداد جرعه آبی كه مي خواهيم بنوشيم، و تعداد ثانيه هايي كه در اين دنيا هستيم دقيقا معلوم است. ⁉️پس عبارت ارزاق عباد شب قدر تقسيم می شود، يعنی چه؟ 🔸 ما دونوع رزق داريم: رزق مادي و رزق معنوي، كه رزق مادی معين و مشخص شده است و رزق معنوی نامشخص است. 🔸حضرت مولا امیر المومنین(علیه السلام)می فرمايند : من تعجب مي كنم از مردم كه دنبال رزقی كه مشخص است روز و شب می دوند، ولی دنبال رزق نامعلومشان كه غير مقسوم است، و بايد در اثر گدايي آن را كسب كنند نمي روند.³ 🔸مردم نمي دانند اگر از صبح تا شب تلاش بكنند در آخر آن چيزی كه از اول رزقشان بوده به آنها مي رسد. پس آن رزق روحی و معنوی است كه در شب قدر تقسيم می شود كه ما فقط به خاطرهمان خلق شده ايم. آيا ما فقط برای اين خلق شده ايم كه از صبح تا شب كار كنيم و پولی به دست بياوريم و بخوريم و زندگي كنيم؟ ✨ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ، ⁴ ✨ معرفتي بالنورانية، معرفة الله.⁵ تمام علّت خلقت در اين سه جمله گفته شده است معرفت علي (علیه السلام) همان معرفت خدا است. 🔸رزق غير مقسوم ما شب قدر تقسيم مي شود، و در دست حضرت ابالقاسم، بقية الله حجة بن الحسن العسگري (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است . 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 ¹.الأمالي للطوسی، ج۱، ص۶۰:«عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ فَقَالَ: تَنَزَّلُ فِيهَا الْمَلَائِكَةُ وَ الْكَتَبَةُ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا، فَيَكْتُبُونَ مَا هُوَ كَائِنٌ فِي أَمْرِ السَّنَةِ وَ مَا يُصِيبُ الْعِبَادَ فِيهَا. قَالَ: وَ أَمْرٍ مَوْقُوفٍ لِلَّهِ (تَعَالَى) فِيهِ الْمَشِيئَةُ، يُقَدِّمُ مِنْهُ مَا يَشَاءُ وَ يُؤَخِّرُ مَا يَشَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ (تَعَالَى): «يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ». ².سوره مبارکه ذاريات، آیه۲۲ : «وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ»؛ ³.نهج البلاغه، حکمت ۴۲۳: «الرِّزْقُ رِزْقَانِ طَالِبٌ وَ مَطْلُوبٌ فَمَنْ طَلَبَ الدُّنْيَا طَلَبَهُ الْمَوْتُ حَتَّى يُخْرِجَهُ عَنْهَا وَ مَنْ طَلَبَ الْآخِرَةَ طَلَبَتْهُ الدُّنْيَا حَتَّى يَسْتَوْفِيَ رِزْقَهُ مِنْهَا»؛ ⁴.سوره مبارکه ذاريات، آیه۵۶ : «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ»؛ ⁵.بحار الأنوار، ج۲۶، ص۱: «مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّةِ مَعْرِفَةُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَعْرِفَةُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَعْرِفَتِي بِالنُّورَانِيَّةِ وَ هُوَ اَلدِّينُ اَلْخَالِصُ»؛ ا✨ ا◾️ ا✨▪️✨ ا ▪️✨▪️ ا✨▪️✨◾️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 شبِ معراجِ مومن 👈🏼 مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره‌ی بهره‌برداری معنوی از فرصتِ «شب‌های قدر» ⬇️ مطالعه نسخه کامل این شماره خط حزب‌الله: farsi.khamenei.ir/news-content?id=47768
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه معرفت نفس درخداشناسی.mp3
23.12M
💎تبیین جایگاه معرفت النفس در خداشناسی 🎙جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد محزونی ؛┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مهارت افزایی طلاب ناب 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
معرفت النفس ومعادشناسی و راهنما شناسی.mp3
17.43M
نقش معرفت النفس در حوزه راهنماشناسی 🎙جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد محزونی ؛┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مهارت افزایی طلاب ناب 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
نقش معرفت النفس درتبیین توحید و معاد جلسه دوم.mp3
19.74M
💎نقش معرفت النفس در حوزه معاد شناسی 🎙جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد محزونی ؛┄┅┅❅💠💠 💎💠💠❅┅┅┄ 💠مهارت افزایی طلاب ناب 💠 ناصرات المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بصیرت فاطمی۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️⁉️⁉️معنویت در حوزه هنوز جایگاهی دارد ؟یا اینکه فقط در س خواندن است؟؟؟🤔🤔🤔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از بصیرت فاطمی۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️⁉️⁉️⁉️موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها چگونه کتابخانه ای دارد ؟؟؟بالغ بر چن جلد کتاب؟؟؟؟ 🎥✔️پاسخ کارشناس پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏺⚜️⏺⚜️⏺⚜️ ⏺⚜️⏺⚜️ ⏺⚜️ ا❁﷽❁ا ⚜️شأن حضرت قرآن: حجة الله ⬅️قسمت اول یکی از شئون حضرت قرآن، «حجة الله» است. 🔶همان طور که حضرت شمس الشموس علی بن موسی الرضا (علیه السلم) در یکی از خطب خویش فرمودند: ذَكَرَ الرِّضَا (علیه السلام) يَوْماً الْقُرْآنَ فقال: ▫️حجَّةً عَلَى كُلِّ إِنْسَانٍ‏ «لا يَأْتِيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ» 📔عيون الأخبار ج ۲ ص ۱۳۰ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۸۹ ص: ۱۴ 🔸از نظر لغوی، حجّت از ریشه «حجج» است که به قصد ملازم حرکت و عمل ،‌اطلاق می شود . شخص با آوردن «حجت» ،قصد حق مطلوب و بیان معرفت قدر و منزلت چیزی را می کند. «محجّة» نیز به طريق واضح مستقيمی اطلاق می شود که شخص را به وصول الی المطلوب می رساند. 📔التحقيق في كلمات القرآن الكريم، ج۲، ص: ۱۶۹ 🔸بنابراین حجت به آنچه که به وسیله آن می توان احتجاج کرد، اطلاق می شود. حضرت قرآن، «حجت» از جانب خداوند عزوجل است «علی کلّ انسان»؛ که با آن، حق مطلوب بیان می گردد و بندگان به وسیله آن به وصول الی المطلوب نائل می شوند. 🔶همان طور که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه واله و سلم) فرمودند: ▫️ألا إني قد خلفت فيكم كتاب الله فيه النور و الهدى، و البيان لما فرض الله تبارك و تعالى من شي‏ء، حجة الله‏ عليكم و حجتي و حجة وليي 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۶۷۱ 🔸خداوند عزوجل با بیان هر آنچه که واجب است، در حضرت قرآن ،‌ احتجاج کرده است بر مردم و بنابراین قرآن، حجت الله می باشد. ⏺⚜️ ⏺⚜️⏺⚜️ ⏺⚜️⏺⚜️⏺⚜️
⏺⚜️⏺⚜️⏺⚜️ ⏺⚜️⏺⚜️ ⏺⚜️ 🔶 حضرت امیر عالم این شأن حضرت قرآن را در یکی از خطب خویش این گونه توصیف فرمودند: ▫️فالْقُرْآنُ آمِرُ زَاجِرٌ وَ صَامِتٌ نَاطِقٌ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ 📔نهج البلاغه،‌خطبه ۱۸۱ 📔بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۸۹، ص: ۲۰ 🔸بنابراین حضرت قرآن حجت الهی است، چرا که آنچه از امر و نهی الهی است در آن بیان شده و بنابراین وسیله احتجاج می باشد. 🔶در روایتی از حضرت باقر العلوم (علیه السلام) منقول است که آن حضرت پس از امر به تعلیم قرآن، فرمودند که روز قیامت ، حضرت قرآن برای هر یک از اصناف مردم، (مسلمین، شهداء، انبیاء ،‌ملائک ..) در احسن الصورة آن دسته متمثل می شود. آن زمان که بر صفوف انبیاء و مرسلین در هیبت زیباترین آنها متمثل می گردد،‌ انبیا و مرسلین نزد سید الانبیاء و المرسلین محمد مصطفی (صلی الله علیه و‌اله و سلم) آمده و از آن حضرت راجع به آن مثال زیبا سوال می کنند. 🔸آن حضرت نیز پاسخ می دهند که این «حجة الله علی الخلق» است: ▫️فيَجْتَمِعُونَ فَيَأْتُونَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله و سلم) فَيَسْأَلُونَهُ وَ يَقُولُونَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ هَذَا ؟ فَيَقُولُ لَهُمْ أَ وَ مَا تَعْرِفُونَهُ؟ فَيَقُولُونَ مَا نَعْرِفُهُ هَذَا مِمَّنْ لَمْ يَغْضَبِ اللَّهُ عَلَيْهِ ▫️فيَقُولُ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و اله وسلم) هَذَا حُجَّةُ اللَّهِ‏ عَلَى خَلْقِهِ فَيُسَلِّمُ ثُمَّ يُجَاوِزُ .. 🔸در ادامه روایت،‌ علت حجت الله نامیده شدن قرآن، بیان می گردد ، چرا که وسیله احتجاج با اهل خلاف می باشد: ▫️فيَرْجِعُ الْقُرْآنُ رَأْسَهُ فِي صُورَةٍ رَجُلٍ شَاحِبٍ مُتَغَيِّرٍ يُبْصِرُهُ أَهْلُ الْجَمْعِ‏ فَيَأْتِي الرَّجُلَ مِنْ شِيعَتِنَا الَّذِي كَانَ يَعْرِفُهُ وَ يُجَادِلُ بِهِ أَهْلَ الْخِلَافِ فَيَقُومُ بَيْنَ يَدَيْهِ .. 📔الكافي (ط - الإسلامية)، ج۲، ص: ۵۹۷ 🖋بررسی شأن حجة الله بودن حضرت قرآن ادامه دارد... ⏺⚜️ ⏺⚜️⏺⚜️ ⏺⚜️⏺⚜️⏺⚜️
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 ا❁﷽❁ا 📑 سقوط صیام المرضی و المسافر ▪️حضرت الطّریق الأرشد الامام الرضا (علیه السلام) در خصوص علیت سقوط صیام بیماران تا زمان افاقه و مسافران در ماه مبارک رمضان، و وجوب پرداخت فدیه فرمودند: «لِأَنَّ ذَلِكَ الصَّوْمَ إِنَّمَا وَجَبَ عَلَيْهِ فِي تِلْكَ السَّنَةِ فِي ذَلِكَ الشَّهْرِ فَأَمَّا الَّذِي لَمْ يُفِقْ فَإِنَّهُ لَمَّا أَنْ مَرَّتْ عَلَيْهِ السَّنَةُ كُلُّهَا وَ قَدْ غَلَبَ اللَّهُ تَعَالَى عَلَيْهِ فَلَمْ يجعله [يَجْعَلْ‏] لَهُ السَّبِيلَ إِلَى أَدَائِهِ سَقَطَ عَنْهُ. وَ كَذَلِكَ كُلَّمَا غَلَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِثْلَ الْمُغْمَى عَلَيْهِ الَّذِي يُغْمَى عَلَيْهِ يَوْماً وَ لَيْلَةً فَلَا يَجِبُ عَلَيْهِ قَضَاءُ الصَّلَوَاتِ»؛ از براى آنكه روزه در اين سال بر او در اين ماه واجب است، اما كسى كه مرض او افاقه نشود، چون بر او تمام اين سال گذشته و حقتعالى ناخوشى را بر او غلبه داده، پس راه از براى ادای اين تكليف از براى او قرار نداده است، از اين جهت اين تكليف از او ساقط مى‏شود. و همچنين است به حكم هر چيزى كه خدا بر او غلبه دهد مثل بيهوش كه يك شبانه روزى بيهوش باشد پس بر او قضاء نماز واجب نيست. 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج‏۲، ص ۱۱۷ 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
ا🔳📑🔳📑 ا📑🔳 ا🔳 ا📑 🔳 شرح الحدیث 🖊 یکی از شرایط وجوب تکلیف بر ذمه مکلفین، استطاعت است. بنابراین قدرت، مقدمه وجوب تکلیف است، لذا اگر مکلفی بواسطه بیماری یا عوارض دیگر استطاعت یا قدرت اتیان تکالیفش را نداشته باشد، وجوب از ذمه او ساقط می شود. ✔️ حضرت صادق (علیه السلام) فرموده اند: «كُلَّمَا غَلَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْعَبْدَ فَهُوَ أَعْذَرُ لَهُ»؛ هر چيزى را كه خدا بر بنده غلبه دهد پس ابداء عذر از براى او نموده است و او را معذور ساخته است. 📗بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۹۳، ص ۳۳۱ ✔️ لذا حضرت اباالحسن الرضا (علیه السلام) در حدیث مزیدی در تبیین موضوع مذکور می فرمایند: «أَنَّهُ دَخَلَ الشَّهْرَ وَ هُوَ مَرِيضٌ، فَلَمْ يَجِبْ عَلَيْهِ الصَّوْمُ فِي شَهْرِهِ وَ لَا سَنَتِهِ لِلْمَرَضِ الَّذِي كَانَ فِيه‏ وَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ، لِأَنَّهُ بِمَنْزِلَةِ مَنْ وَجَبَ عَلَيْهِ صَوْمٌ فَلَمْ يَسْتَطِعْ أَدَاءَهُ فَوَجَبَ عَلَيْهِ الْفِدَاءُ»؛ وقتی ماه داخل شد و مکلف مريض بود، پس نه در آن ماه روزه بر او واجب است و نه در آن سال بجهت مرضى كه در او پيدا شده است، ولی بر او فديه واجب است، زيرا كه او بمنزله كسى است كه روزه بر او واجب شده باشد و استطاعت اداء آن را نداشته باشد پس فديه بر او واجب شود. و این وفق قول خداوند تبارک و تعالی است که می فرماید: «فَصِيامُ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ‏ فَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَإِطْعامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً» و نیز فرموده است: «فَفِدْيَةٌ مِنْ صِيامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ‏». پس چون روزه معسور باشد، صدقه، قائم مقام آن قرار داده شده است. 📑 🔳 📑🔳 🔳📑🔳📑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا