eitaa logo
مهدی طاهری
1هزار دنبال‌کننده
763 عکس
361 ویدیو
68 فایل
دین، فرهنگ، سیاست، تاریخ و تمدن... ارتباط با ادمین 👇 @mahdiTahere
مشاهده در ایتا
دانلود
انتظار خدمت یا افتخار خدمت؟🤔 تبدیل و بسط فضیلت¬های فردی به اجتماعی از یک¬ سو و نیز تبدیل روحیۀ «انتظار خدمت» به رویکرد «افتخار خدمت» از سوی دیگر از جمله اهداف این طرح می¬باشند. می¬توان گفت در نهایت، این طرح به دنبال برقراری یک نسبت منضبط بین توانمندی¬ها و نیازمندی¬های محله می¬باشد. باید گفت این طرح در مناطق شهری در قالب «» و در مناطق روستایی که بافت قبیله¬ای و عشیره¬ای محکم¬تر است، به صورت «طایفۀ مقاوم» اجرایی می¬شود. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
2. چارچوب نظری طرح محله/ با رویکردهای متعددی قابل تبیین است. رویکرد اول، رویکرد حِکمی - فلسفی است. حکمت و فلسفۀ سیاسی در تمدن اسلامی مبتنی بر الگوی نظری فارابی در طراحی مدینۀ فاضله و ادبیات نظری خواجه نصیر در کتاب اخلاق ناصری و هم‌چنین طرح نظری علّامه مصباح یزدی در مدل مدیریتی و طراحی ساختار اجتماعی مبتنی بر عدالت، نمونه¬هایی از بنیان‌¬های حِکمی این طرح است. رویکرد دوم، رویکرد فقهی در تبیین طرح است. موضوع فقه که دانش مدیریت انسان از گهواره تا گور است، دربارۀ فعل مکلف است. مکلفی که نسبت به خدا، خود و خلق، وظایف و مسئولیت¬هایی دارد. رویکرد سوم، در تبیین این طرح، رویکرد معارفی است. بسط اندیشۀ دینی از پایگاه معارف اسلامی آیات قرآن کریم، احادیث و ادعیه نیز در شیوۀ اِعمال ولایت اجتماعی از دیگر رویکرد¬های تبیین طرح محله/ طایفۀ مقاوم است. رویکرد معارفی به دلیل عمومیت و شمولیت، رویکرد مختار در این نوشتار است. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
3. تبیین طرح برای تبیین طرح می¬توان این پرسش را طرح کرد که خداوند متعال چگونه عالم را اداره می¬کند؟ به عبارتی دیگر تدبیر و تصرف در امور عالم را به چه کسانی می‌سپارد؟ پاسخ به این پرسش را می‌توان با تأملی در نسبت دعای جوشن کبیر و زیارت جامعه، پی‌جویی کرد. دعای جوشن کبیر در¬بردارندۀ حدود هزار اسم از اسماء و صفات الهی است. زیارت جامعۀ کبیره نیز نمایش¬گر انسان متّصف به این صفات و در واقع تجلی¬دهندۀ این اوصاف در انسان کامل است. برای نمونه اگر در دعای جوشن کبیر، بیان والای «یا من یُنَزِّلُ الغیث» را می¬خوانیم، در زیارت جامعۀ کبیره، سبب نزول باران، اولیاء الهی دانسته شده و فقرۀ «بکم یُنزِّل الغیث» این نکتۀ ظریف را بیان می¬کند. تأمّل در آیات و احادیث و استدلال‌های عقلی و منطقی نشان از آن دارد که تنها خداوند متعال، اجازۀ تصرف در امور عالم و آدم را دارد و این نوع از ولایت را تنها برای اولیاء و مؤمنین تشریع کرده و عهد خویش را در اختیار ظالمین قرار نداده است. سیر طولی این اِعمال ولایت و تصرف که از خداوند متعال شروع می‌¬شود و به نبی و امام، تعلق می‌گیرد در عصر غیبت به فقیه واگذار شده است و گاه تا عدول مؤمنین امتداد می‌یابد. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
پرسش اما در این مجال این است که با وجود تشریع الهی در تدبیر امور اجتماعی برای مؤمنین، چرا متولی امور کلی و جزئی جامعۀ اسلامی، گاهی غیر اهل ایمان¬اند. برای پاسخ به این پرسش می¬توان دو دلیل را بیان کرد. دلیل اول، عدم امکان اِعمال ولایت مؤمنین و عهده‌داری امور اجتماعی زیست‌بوم، توسط ایشان به صورت کلی و جزئی به دلیل نامساعد بودن بسترهای اجتماعی است. اما دلیل دوم، عدم توانایی مؤمنین در عهده‌داری و به انجام رساندن امور جامعه است و در این صورت، کوتاهی نه از طرف جامعه، بلکه ناظر به مؤمنین است که تهیُّأ و آماده شدن برای پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی از سنخ مقدمۀ واجب را رعایت نکرده¬اند و این امر، تلاشی مضاعف و تکلیفی لازم را بر عهدۀ مؤمنین خواهد گذاشت. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمان ایمان و مجاهدت و در واقع گفتمان میدان‌داری اهل ایمان در مسائل مختلف اجتماعی و سیاسی است. انقلاب اسلامی، بستر مجاهدت مؤمنین و دوری از اسلام عافیت‌طلبان سکولار است و مؤمنین در این گفتمان، به دنبال اقامۀ دین در ابعاد مختلف آن¬اند. بی¬تردید خوانش اسلام از پایگاه انقلاب امام خمینی(ره) علاوه بر اینکه متفاوت از اسلام تقلیل یافته به ابعاد فردی و گاه اجتماعی است بلکه باید گفت نگاه امام به اسلام بر اساس رویکردی جامع است. در این رویکرد، باور دینی و مجاهدت مؤمنین و احساس مسئولیت نسبت به دین و اجتماع، برترین رسالت است و شأنی والاتر از امور فردی و حتی اجتماعی دارد. چنان¬که قرآن کریم در این مورد فرموده است: «أَ جَعَلْتُمْ سِقايَةَ الْحاجِّ وَ عِمارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ جاهَدَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَوُونَ عِنْدَ اللَّهِ»؛ (التوبة: 19). سقایت حجاج و عمارت مسجدالحرام قبل از بعثت پیامبر نیز وجود داشت اما آنچه با بعثت نبی خدا آغاز شد «ایمان» و «مجاهدت» است. هدف انبیاء الهی، تربیت یک فرد نیست؛ بلکه رسالت ایشان ناظر به تربیت و تغییر کل اجتماع است. به تعبیری دیگر، انبیاء الهی چتر هدایت خویش را بر کل جامعه می‌‌گسترانند و در این راستا برای تحقق اهداف از تمامی ظرفیت مؤمنین برای اقامۀ دین و تحقق ارزش‌¬ها بهره می‌برند. ‌‌بنابراین از آنجا که راه¬انداختن جریان تربیت و تعالی یکی از وظایف انبیا و ائمه علیهم¬السلام است، بایسته است مؤمنان که پیروان ایشان-اند برای رهبری اجتماع و احیاء این جریان، پیشگام باشند. بدیهی است که لازمۀ جریان‌سازی، حرکت دست‌کم، جمعی از مؤمنان است و با حرکت‌ها و تربیت‌های فردی تفاوت دارد. در این نوع از انجام وظایف، همۀ اهالی محله، اهل تکاپو و اقامۀ شعائر و ارزش‌ها خواهند بود تا سامان یابد. https://eitaa.com/MahdiTaheri55
وَ قَالَ علی(عليه السلام): إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ؛ وَ كُلُّ يَوْمٍ لَا يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ. سلام علیکم عیدتان مبارک و طاعات قبول درگاه احدیت. صلوات
امشب هفت سال است که از پرواز اسماعیل عزیزم میگذرد و او اکنون احتضار و سکرات و شب اول قبر را گذرانده و ما این مسیر را پیش رو داریم ... جز خیر از او به یاد ندارم و عاقبت به خیر شد اسماعیل جانم و اما ما هنوز درگیر سنت ابتلا هستیم...این عکس یاد بهانه ای بود تا بر حقیر منت بگذارید و اسماعیلم را مهمان خیرات کنید با فاتحه و صلوات و روضه و....
20131214090307-9717-46.pdf
282.8K
گستره شمول توقیع شریف در نظریه ولایت فقیه ویژه مطالعه دانشجویان طرح ولایت دانشگاه فرهنگیان جلسات اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ https://eitaa.com/MahdiTaheri55
در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده‌اند که بر تارک جبین‌شان خون و شهادت نقش بسته است. کدام انقلاب مردمی - اسلامی را سراغ کنیم که در آن حوزه و روحانیت پیش کسوت شهادت نبوده‌اند و بر بالای‌دار نرفته‌اند و اجساد مطهرشان بر سنگفرشهای حوادث خونین به شهادت نایستاده است؟ (امام خمینی ره؛ منشور روحانیت) این روزها که دشمن بیش از پیش به این روحانیت حمله می کند؛ بیش از همیشه عاشق این مسیر طلبگی شده ام و جبین شکر بر زمین می گذارم... یعنی آماده باش همیشگی و همه جایی! «اللهم ارزقنی شهادة فی سبیلک» https://eitaa.com/MahdiTaheri55