eitaa logo
مهدی ذوالقدر
378 دنبال‌کننده
141 عکس
92 ویدیو
0 فایل
🌺معارف تربیتی_بصیرتی 🌺 طلبه سطح چهار حوزه علمیه قم استاد حوزه و دانشگاه راه ارتباطی: @Zolghadr1414
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ بعضیا تحمل حضور افغانستانی تو کشور و شهرشون ندارن بعد انتظار دارن فلسطینیه جلوی ۷۰ سال اِشغال کشورش کاری نکنه ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
مهدی ذوالقدر
مرگ، با فقدان همراه است یا وجدان!؟ مرگ از دست دادن است یا یافتن؟ ‌✍️⁩وقتی مال نفیسی تلف میشه، صاحب
«چرا عالم پس از مرگ رو همچون می پنداریم؟» ‌✍️⁩گاهی که به بعد فکر می‌کنم و اینکه چه جور فضایی تو اونجا حاکمه و اون عالم چه ویژگی‌هایی داره؛ یه حالتی شبیه به به ذهنم میاد.... 👈از یه طرف "حالت و فضای خواب" مثال خوبیه برای تشبیه و تقریب به ذهن نسبت به عالمی که مادی نیست و مجرده و زمان و مکان نداره و... 👈اما از یه طرف هم باید مراقب جهات مُبعِّد مثال بود. چرا که عالم مجردات قوی‌تر از عالم مادیاته و نباید عالم برزخ رو مثل شبح در خواب که رقیق هست و ضعیف، در نظر گرفت... ‌☝️⁩نکته مهم اینجاست که ما عالم پس از مرگ رو، چون از اینجا (دنیا) نگاه می کنیم همچین حسی رو داریم و به اصطلاح ذهنمون مادی هست و الا اون عالم به حکم عقل و نقل قابل مقایسه با این عالم نیست از همه جهات... یعنی مبادا گمان کنیم یه عمر میخوایم تو حالتی شبیه به خواب سیر کنیم و لذات و درد های خواب گونه خواهیم داشت... 👈همونطور که ما وقتی از جایی به جایی دیگه میریم مدت زمانی باید بگذره تا با جای جدید آشنا بشیم، در انتقال از عالمی به عالمی دیگه نیز همین نکته جاریه. ما وقتی از جایی تاریک به جایی روشن و یا بالعکس میریم چشممون مدت زمانی نیاز داره تا عادت به شرایط جدید کنه و این دلیل بر ضعف و نقص شرایط جدید نیست بلکه ویژگی ما اینه... ما در ورود به محیط اداری جدید یا محل سکونت جدید و در استفاده از ابزار و وسایل جدید ، و کُلاً در مواجهه با هر امر و ، در ابتدا همین حالت رو داریم اما پس از مدتی ، این مشکل حل میشه و اون از بین میره. 👈پس یکی از چیزهایی که در ورود به برزخ ، ما را تحت فشار قرار میده و و و نداشتن تجربه از عالم جدید است که به تدریج حل میشه البته با تفاوتی که میان مقام و درجه افراد در ایمان و عمل هست. لذا در روایت هست که وقتی کسی وارد برزخ میشه اقوام او در برزخ، متوجه میشن، اما به هم میگن مدتی صبر کنید بعد سراغش برید که او تازه از امری عظیم فراغت پیدا کرده است. ✅ پس وقتی از اینجا، عالم پس از مرگ رو بررسی می کنیم، به خاطر شدت ما با دنیا، اون رو شَبَح گونه می‌پنداریم، اما پس از مدتی حضور در برزخ، وقتی دنیا رو بررسی می کنیم کار برعکس میشه و اونوقت هست که دنیا رو خوابی بیش نمی‌بینیم. مثل ارتباط عالم جنین و دنیا؛ که جنین تا وقتی به دنیا نیومده، از دنیا وحشت داره ولی پس از مدتی حضور در دنیا، از محل قبلیش وحشت داره.... ✍️ مهدی ذوالقدر ادامه داره ... ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
🔹اقتضای آدم بودن چیست؟! ...مسلمان بودن پیش‌کش.... + همراه با عکسی تأثربرانگیز 💔 ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عِتاب استاد!! سید جواد عاملی، فقیه معروف، صاحب کتاب مفتاح الکرامة، شب مشغول صرف شام بود که صدای در را شنید. وقتی که فهمید پیشخدمت استادش سید مهدی بحرالعلوم دم در است با عجله به طرف در دوید. پیشخدمت گفت: «حضرت استاد شما را الآن احضار کرده است. شام جلو ایشان حاضر است اما دست به سفره نخواهند برد تا شما بروید.». جای معطلی نبود. سید جواد بدون آنکه غذا را به آخر برساند، با شتاب تما به خانه سید بحرالعلوم رفت. تا چشم استاد به سید جواد افتاد، با خشم و تغیر بی سابقه‏ای گفت: «سید جواد! از خدا نمی‏ترسی، از خدا شرم نمی‌کنی؟!». 😳سید جواد غرق حیرت شد، که چه شده و چه حادثه‌ای رخ داده؟! تاکنون سابقه نداشته اینچنین مورد عتاب قرار بگیرد. هرچه به مغز خود فشار آورد تا علت را بفهمد ممکن نشد. ناچار پرسید: «ممکن است حضرت استاد بفرمایند تقصیر اینجانب چه بوده است؟». 👈«هفت شبانه روز است فلان شخص همسایه‏ات و عائله‏اش گندم و برنج گیرشان نیامده. در این مدت از بقال سر کوچه خرمای زاهدی نسیه کرده و با آن به سر برده‌اند. امروز که رفته است تا باز خرما بگیرد، قبل از آنکه اظهار کند، بقال گفته نسیه شما زیاد شده است. او هم بعد از شنیدن این جمله خجالت کشیده تقاضای نسیه کند، دست خالی به خانه برگشته است و امشب خودش و عائله‏اش بی‏شام مانده‏اند.». 😟به خدا قسم من از این جریان بی‌خبر بودم، اگر می‌دانستم به احوالش رسیدگی می‌کردم.». همه داد و فریادهای من برای این است که تو چرا از احوال همسایه‏ات مانده‏ای؟ چرا هفت شبانه روز آنها به این وضع بگذرانند و تو نفهمی؟ اگر باخبر بودی و اقدام نمی‌کردی که تو اصلا نبودی، بودی.». می‌فرمایید چه کنم؟ پیشخدمت من این ظرف غذا را برمی‏دارد، همراه هم تا دم در منزل آن مرد بروید، دم در پیشخدمت برگردد و تو در بزن و از او خواهش کن که امشب با هم شام صرف کنید. این پول را هم بگیر و زیر فرش یا بوریای خانه‌اش بگذار، و از اینکه درباره او که همسایه تو است کوتاهی کرده‌ای معذرت بخواه. سینی را همان جا بگذار و برگرد. من اینجا نشسته‌ام و شام نخواهم خورد تا تو برگردی و خبر آن مرد مؤمن را برای من بیاوری. 🍱 پیشخدمت سینی بزرگ غذا را که انواع غذاهای مطبوع در آن بود برداشت و همراه سید جواد روانه شد. دم در پیشخدمت برگشت و سید جواد پس از کسب اجازه وارد شد. صاحبخانه پس از استماع معذرت خواهی سیدجواد و خواهش او دست به سفره برد. لقمه‏ای خورد و غذا را مطبوع یافت. حس کرد که این غذا دست پخت خانه سیدجواد، که عرب بود، نیست، فوراً از غذا دست کشید و گفت: «این غذا دست پخت عرب نیست، بنابراین از خانه شما نیامده. تا نگویی این غذا از کجاست من دست دراز نخواهم کرد.». آن مرد خوب حدس زده بود. غذا در خانه بحرالعلوم ترتیب داده شده بود. آنها ایرانی الاصل و اهل بروجرد بودند و غذا غذای عرب نبود. سیدجواد هرچه اصرار کرد که تو غذا بخور، چه کار داری که این غذا در خانه کی ترتیب داده شده، آن مرد قبول نکرد و گفت: «تا نگویی دست دراز نخواهم کرد.» سید جواد چاره‏ای ندید، ماجرا را از اول تا آخر نقل کرد. آن مرد بعد از شنیدن ماجرا غذا را تناول کرد، اما سخت در شگفت مانده بود. می‌گفت: «من راز خودم را به احدی نگفته‌ام، از نزدیکترین هایم پنهان داشته‏ام نمی‌دانم سید از کجا مطلع شده است!» سرّ خدا که عارف سالک به کس نگفت‏ در حیرتم که باده فروش از کجا شنید؟! الکنی والالقاب، محدث قمی، ج 2/ ص 62. ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
شاید برای شما هم اتفاق افتاده ✍️مهدی ذوالقدر ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
🔺 «مرنج و مرنجان» 👈مرنج و مرنجان جمله‌ای کوتاه است ولی بار معنوی بالایی دارد و حیطه را هدف قرار داده است.به قول آقای خلاصه تمام علم اخلاق در همین دو کلمه است. ✍️ بخش عمده‌ای از ادبیات رایج اخلاقی و دینی ما، است. مثل همین جمله «مرنج و مرنجان». گرچه رسیدن به این مرتبه لازم است، اما این کافی نیست. 👈سخن درباره رویکرد و جهت‌گیری‌های اخلاقی و اجتماعی رایج ماست. سیره اهل بیت چنین نبوده است که اکتفا کنند به نرنجیدن و نرجاندن، بلکه باید از طرف دیگر گفت «مرنج و مرنجان و مگذار برنجد خاطری». اولیاء الهی صِرفِ رنجیده نکردن دیگری و رنجیده نشدن را، برای خود هنر نمی‌دانستند. مرتبه آنها از خود و خودیت فراتر است، آنان از رنجش دیگران، رنجیده خاطر می‌شدند و تمام هم و غم‌شان، زدودن گرد غم و اندوه از چهره دیگران بود! 👈و حتی از این هم بالاتر، باید گفت: «بِرَنج و بِرَنجان» یعنی نه تنها می‌بایست خودت از مشکلات دیگران بشوی، بلکه دیگران را نیز باید ملتفت مشکلات کنی تا رنجیده خاطر بشوند، تا آنان نیز به نوبه خود کنند. 👈پس در حوزه اخلاق نباید در نگاه فردی منحصر و متوقف شد، بلکه باید پا به گذاشت، آنهم با چنین وسعت و گستره‌ای، خصوصا بعد انقلاب، رویکرد متدینین و متولیان اخلاق می‌بایست همراه با پیوستِ اجتماعیِ فعالانه باشد نه منفعلانه. ✍️ مهدی ذوالقدر ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
«آثار عمل، هنگام بازگشت، معلوم می‌شوند!» شاید برای بسیاری از انسان‌ها این سوال پیش اومده باشه که ما (یا هر کس دیگه‌ای) فلان اشتباه کردیم و هیچی نشد، پس عقاب و مکافاتی در کار نیست. میشه اینطور بگیم که: 👈اولاً باید بین وجود چیزی و درک و احساس آن چیز تفاوت گذاشت. چه بسیارند چیزهایی که وجود دارند، ولی ما آنها را حس نمی‌کنیم. «طنز😊: از یک کسی که منزلش کنار اتوبان بود، پرسیدند: وجود اتوبان در کنار منزل شما، روی شما تاثیر نگذاشته؟ گفت: نَـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه» 👈ثانیاً برای انسان‌های معمولی درک عقاب و جزاء عمل، هنگام عمل سخت هست. به همین خاطر برای آنها درک اثر عمل، هنگام ارادهِ بازگشت از آن عمل، معلوم میشه. مثل معتادی که تا وقتی مواد به دستش می‌رسد متوجه بلایی که به سرش میاد، نیست اما از وقتی بخواهد ترک کنه، متوجه میشه که با خودش چه کرده است. یعنی چه بسا عقوبت و کفاره اعمال زمانی برای گناه‌کار مفهوم و معلوم بشه که بخواد توبه و بازگشت رو شروع کنه، چه تائب فرد باشد و چه جمع. 👈ثالثا باید متذکر این نکته شد که بازگشت حتمی است. و دیر یا زود حقایق آشکار خواهد شد، پس چه بهتر که شخص مرتکب اون عمل نشه و اگر مبتلا شد، زود بازگردد... گذر پوست به دباغ خانه میفته ✍️مهدی ذوالقدر ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
🔺«حضور قلب، قبل حضور بدن» 👈یکی از دغدغه‌های مومنین داشتن هست. خصوصا در نماز یا زیارت. 🤝یکی از دستورات اولیای الهی برای استفاده بیشتر از این موقعیت‌ها، اینه که تو اون موقعیت‌ خاص، شخص متذکر نکاتی از مقام و منزلت و جایگاه صاحب آن موقعیت بشه تا در اثر این تذکر، حال مناسب هم حاصل بشه. یعنی حضور قلب قبل از حضور بدن. چنانچه در روایتی توصیه امام علیه‌السلام برای درک نماز‌، توجه بیشتر در هنگام وضو گرفتن بود. 👈این جا باید متذکر دو نکته شد: ‌1️⃣⁩ تذکر قبل از انجام عمل موجب میشه شخص خود را از موقعیت قبلی زودتر خارج کنه و تو فضای جدید قرار بده. نه اینکه پاره ای از عمل گذشته، ولی شخص هنوز در ذهن و قلبش هست. ‌2️⃣⁩ نکته دوم بیانگر آن است که ترکیب وجودی انسان یک و واقعیه؛ نه انضمامی و مکانیکی. انسان تو نماز، طوری هست که در غیر نماز هست. در حین مُردن، طوری هست که در غیر مُردن هست. بنابراین اگر کسی صرفاً قبل نماز یا مرگ، متذکر بشه چندان تأثیری نداره. بله اگر این تذکر مستمر باشه میتونه منشأ اثر باشه. یعنی اگر کسی میخواد نمازش را درست کند، باید در پی اصلاح تمام شب و روزش باشه تا نمازش درست بشه. البته این منافاتی با این نداره که اصلاح نماز، خودشْ میتونه تمام شب و روز رو اصلاح کنه. یعنی اینها مکمّل هم هستند. ✍️مهدی ذوالقدر ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀یگانه تبسم حضرت زهرا بعد از پدر🥀 اسماء دختر عمیس داستان عجیبی به این شرح نقل کرده است: 💠روزی فاطمه علیهاالسلام به من فرمود: من از کار مردم مدینه که زنان خود را بعد از وفات به صورت ناخوشایندی برای دفن می‌برند و تنها پارچه‌ای بر او می‌افکنند که حجم بدن از پشت آن نمایان است، ناخرسندم. 💠اسماء گفت: من در سرزمین حبشه چیزی دیده‌ام که با آن جنازه مردگان را حمل می‌کردند، سپس شاخه‌هایی از درخت نخل را برداشت و به صورت تابوت مخصوصی درآورد که پارچه‌ای را روی چوب‌های آن می‌افکندند و بدن را درون می‌گذاردند، به گونه‌ای که بدن پیدا نبود. 💠هنگامی که فاطمه بانوی بزرگ اسلام علیهاالسلام آن را مشاهده کرد، فرمود: بسیار خوب و عالی است و هنگامی که من از دنیا رفتم مرا با آن بردارید....🥺 💠و در ذیل همین حدیث آمده است: هنگامی که فاطمه علیهاالسلام چشمش به آن افتاد تبسم فرمود و این تنها تبسم او بعد از وفات پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بود! [ذخائر العقبی ص ۵۴] ╭━━⊰🏴🏴🏴🏴🏴⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🚩🚩🚩🚩🚩⊱━━
وقت کردم مناظره و گوش بدم. با تاکید بر لزوم ادامه گفتگوها در این زمینه و حفظ احترام به هر دو بزرگوار. 💠دکتر عبدالکریمی را نسبت به بسیاری از امور دینی بی‌اطلاع یافتم. نقدهای وارد بر ایشان: 🔹ندانستن معنای «حکم ضروری دین» 🔹منافات نداشتن شأن ابلاغ رسول الله و اجرای احکام (تفسیر به رأی آیه ما علی الرسول الا البلاغ) 🔹قیاس غلط حجاب با حج از جهت استطاعت 🔹توهین مکرر (خوارج، طالبان، داعش...) 🔹سوال واضح البطلان: اینکه در این حکومت اگر یک شخص بخواهد گناه کند، کجا باید گناه کند؟ 🔹عدم توجه به دومینو دشمن در فتح سنگر 🔹عدم توجه به اکثریت موافق حجاب 🔹ابهام و کلی‌گویی 🔹اظهار عجز از پاسخ ایجابی به سوالات و در عین حال دادن جواب‌های سلبی مکرر 💠دکتر جمشیدی نیز شخصی انقلابی و آگاه بود، اما چند نقد هم به ایشان وارد است: 🔹قیاس حجاب با ولایت امیرالمومنین قیاس مع الفارق است 🔹کمّی دیدن قضیه حجاب صحیح نیست 🔹غلبه تحلیل رسانه‌ای از بی‌حجابی و توجه نداشتن به مولفه‌های دیگر مثل عملکرد مسئولین 💠پیشنهاد: یک مسئله‌ای که به نظرم در این موضوعات خلأ آن احساس میشه؛ این هست که چرا امثال آقای جمشیدی در جواب سوالات امثال آقای عبدالکریمی مقایسه‌ای میان مسائل اخلاقی و مسائل بهداشت و سلامت نمیکنند. آقای عبدالکریمی صریحا خواهان دادن فرصت به گناهکاران در جامعه هست. سوال، مگر در مسائلی همچون مردم و مسئولین به فرصت حضور در اجتماع میدانند؟! یعنی مشکل اونجاست که را و ذوقی می‌بینیم، نه . تا وقتیکه طرف را عوض نکردیم، مشکل حل نخواهد شد! ✍️مهدی ذوالقدر
💠 چند روز پیش تو یه (کلاس نهم دخترانه) یکی از دانش‌آموزا پرسید: صبر کنیم بچه‌ها (نوجوان) خودشون بدن که نماز و حجاب برای انسان لازم هست بهتره یا قبل از اینکه بفهمند، به زور بهشون کنیم بهتره⁉️ 🔺گفتم: اول و آخر فهم و اراده خود شخص مهم هست و هیچ چی جای اونو نمیگیره؛ ولی یا باید مقدمات و شرایط فهمیدن بچه‌ها (نوجوان) رو فراهم کنند. یعنی باید کنند تا بچه‌ها تو محیط‌های سالم و بستر مناسب، تنفس کنند و بزرگ بشن تا تحقق این فهم و ادراک براشون بهتر رقم بخوره 🔺ولی یه سوال هم من میپرسم: صبر کنیم بچه‌ها (نوجوان) خودشون تشخیص بدن که واکسن و ماسک [تو ایام پیک کرونا] و برای انسان لازم هست بهتره یا اینکه قبل از اینکه بفهمند، به زور بهشون الزام کنیم بهتره⁉️ هرچی اینجا جواب میدید، اونجا () هم مطرحه. اگر اینجا مریض شدن و مبتلا شدن مطرحه اونجا هم هست. چه فرقی می‌کنه؟! https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چقدر این اذان غفلت زداست؛ اگر اینچنین گفته بشه! یعنی وسط اشتغالِ شدید به کارهای دنیایی، یکمرتبه «الله اکبر» بلند بشه... ساده، خالص، بی‌مقدمه، وسط ازدحام، با صدای بلند و دلنشین... 🔹 اوایل طلبگی که تو حوزه علمیه شیخ عبدالحسین تهرانی بودیم، یادمه موقع اذان ظهر تعدادی از طلبه‌های حوزه، پخش میشدن بازار و می‌گفتن. جاهایی از بازار که هم خیلی شلوغ بود و هم صدای اذان مسجد به اونجاها نمی‌رسید. بعد از یه مدت دیدم وسط سبزه میدون اقامه میشه و استقبال خوبی از طرف بازاریا و مردم صورت گرفته بود. ولی حیف که الان قدر این امور با ارزش رو جز عده‌ای کم نمیدونن 😔 ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
"فاطمه جان، مرا یا رسول الله صدا نزن" (لا تجعلوا دعاء الرسول بينكم كدعاء بعضكم) «پيامبر(ص) را به آنگونه كه يكديگر را صدا می‌زنيد، صدا نزنيد» ۶۳/نور وقتى آیه فوق👆 نازل شد، مسلمانان به پيروى از اين آيه، ديگر به پيامبر(ص)، [يا محمد] نمى‌گفتند، بلكه  و  مى‌گفتند. فاطمه زهرا (علیهاالسلام) می‌گويد: بعد از نزول اين آيه من ديگر جراءت نكردم، پدرم را به عنوان يا ابتاه (پدر جان !) صدا كنم، بلكه وقتى خدمتش می‌رسيدم «يارسول‌الله» می‌گفتم. يكى دوبار اين خطاب را تكرار نمودم، ديدم پيامبر(ص) ناراحت شد، و به من فرمود:  «اى فاطمه اين آيه درباره تو نازل نشده و نه درباره خاندان و نسل تو، تو از منى و من از توام. سپس اين جمله را فرمود: (قولى يا ابه فانها احيا للقلب و ارضى للرب) «بگو پدر جان! كه اين سخن قلب (من) را زنده و خدا را خشنود مى سازد» 📚 مناقب ابن‌شهرآشوب ج۳ ص۳۲۰ ولادت حضرت زهرا علیهاالسلام و روز مادر مبارک🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
«تنها راه نجات، اسلام است» نماینده هلند ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«یا من ارجوه لکل خیر ...اعطنی بمسئلتی ایاك جمیع خیرالدنیا و جمیع خیرالآخرة ...»✨ 🔹 یکی از گناهان کبیره هست. مورد ابتلا هم اهل گناهه و هم اهل طاعت... البته با اختلاف در اندازه و درجه. 🔹روی صحبتم با اهل طاعته چرا در معنویات درجا می‌زنیم؟! چرا کم می‌خوایم؟! چرا در اصلاح و رشد نمازمون، تقوامون، سخاوتمون، انس با قرآنمون، معرفتمون ناامیدیم؟! این دعای ائمه اطهار علیهم‌السلام هست که به ما یاد میده چجور عرض تقاضا کنیم... به تعبیر «لکل خیر» ، «جمیع خیرالدنیا و جمیع خیرالآخرة» توجه داشته باشید. 🔹شاید پاسخ این سوال، این باشه که چون به خودمون نگاه می‌کنیم! به توان و اراده خودمون نگاه می‌کنیم! اما اگر به توجه داشته باشیم، امید در ما جوانه میزنه! انگیزه حرکت در ما بیشتر میشه.. 🔹یکی از القاب قیامت هست. چرا؟ چون هم اهل معصیت حسرت می‌خوردند که چرا گناه کردن و هم اهل طاعت حسرت می‌خورند که چرا کم خواستند. چرا اهل طاعت هم حسرت می‌خوردند؟ چون اونجا می‌بینند عده‌ای تو همین رجب و شعبان‌ها به چه درجاتی رسیدند. با خودشون میگن: ما یک عمر کنار بودیم و فکر می‌کردیم بیشتر از این نمیشه گرفت، اما عده‌ای دیر اومدن ولی چه چیزها که نصیبشون شد!!!! گر گدا کاهل بود، تقصیر صاحبخانه چیست؟ ✍️ مهدی ذوالقدر ╭━━⊰🌸🦋🌸⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🌸🦋🌸⊱━━
«زیارت جامعه کبیره یادگار امام هادی علیه‌السلام» یک دوره امام شناسی ناب 📃 این زیارت توسط (علیه‌السلام) در پاسخ به درخواست فردی برای زیارت بلیغ و کامل امامان بیان شده است. این زیارت، از زیارت‌های مشهور نزد شیعیان است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست. اولین بار این زیارت، توسط روایت شد. شرح‌های فراوانی بر زیارت جامعه نوشته شده است. مثل: ۱- الأنوار الساطعة فی شرح زیارة الجامعة (شیخ جواد کربلایی) ۲- حقائق الأسرار ۳- الشموس الطالعة فی شرح الزیارة الجامعه ۴- ادب فنای مقرّبان (جوادی آملی) ۵- اسرار الزیارة و برهان الإنابة فی شرح زیارة الجامعة(آقا نجفی اصفهانی) ۶- شرح زیارت جامعه کبیره یا تفسير قرآن ناطق، محمد محمدی ری‌شهری 📃 در این زیارت، اهل بیت پیامبر جانشینان بر حق وی وصف شده‌اند و مسائلی مانند ارتباط ائمه با پیامبر اکرم، برشمردن مقامات علمی و اخلاقی و سیاسی ائمه، اسوه بودن آنان، ارتباط امامت و توحید و رابطه شناختِ امام با شناخت خدا اشاره شده است. از دیگر مباحث مطرح در این زیارت، عصمت اهل بیت (ع)، یکپارچگی خلقت ایشان، و رجعت و تسلیم است. 📃 به دلیل محتوای این زیارت بر مضامینِ ناظر به مقامات امامان، امام هادی(ع) علیه‌السلام سفارش کرده که زائر پیش از خواندن این زیارت، صد بار بگوید تا دچار غلو در حق امامان نشود. ╭━━⊰🏴🏴🏴🏴🏴⊱━━ https://eitaa.com/MahdiZolghadr1414 ╰━━⊰🚩🚩🚩🚩🚩⊱━━