#امامصادق
به مناسبت ایام شهادت امام صادق علیه السلام كلمات و جملات پندآموز
تقدیمتانمیشود.
۱- نماز در پيشگاه خداي عزوجل وسيله بزرگواري پرهيزگاران است.
۲- حج خانه خدا و جهاد هر مسلمان ناتوان است.
۳- روزه گرفتن وسيله پاك شدن جسم انسان است.
۴- ادعاي بدون كردار مانند تيراندازي باكمان بي وتر است.
۵- به وسيله صدقه دادن از خدا روزي طلب كنيد.
۶- ثروت خويش را به وسيله زكات دادن محفوظ نگه داريد.
۷- دوستداري مردم نصف عقل است.
۸- كمي اهل و اولاد يك نوع توانگري است. ۹- آزردن پدر و مادر موجب عاق والدين است.
۱۰- هنگام مصيبت دست به زانو زدن پاداش را از بين بردن است.
۱۱- رياكاري در پيش اشخاص شريف و ديندار صحيح نيست.
۱۲- خدا در مقابل مصيبت توانايي و به اندازه معيشت رزق ميدهد.
۱۳- كسي كه در معيشت ميانه رو باشد خدا رزق او را ميرساند و اگر اسراف كند از روزي محروم خواهد شد.
۱۴- هيچ ذخيره اي از پاكدامني بهتر نيست. ۱۵- هيچ چيزي بهتر از سكوت نيست.
۱۶- هيچ دشمني كشنده تر از دروغ نيست.
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#یادداشتتفریحی😊
گاهی اوقات قرار نیست اونطوری که ما میخواهیم و دوست داریم و تصمیم میگیریم بشه.
پس غصه نخور ولی تلاش و برنامه ریزی خودت رو داشته باش و سعی کن همیشه در حال حرکت باشی چون انسان راکد مرده هست ،حیف نیست تمام ذرات و کهکشان ها در حال حرکت باشند و انسان توقف کنه.
🌹🌹🌹🌹
1402.06.31 002.mp3
7.39M
🎙فـایل صـوتـی
حجتالاسلاممهدیعظمتی
#مناجات
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
ادامه تفسیر ادبی👇
سوره ملک
آیه 9
{قالُوا} فعل ماضی، مبنی بر ضمه / (و) ضمیر متصل در محل رفع و فاعل
{بَلی} حرف جواب
{قَدْ} حرف تحقیق
{جاءَنا} فعل ماضی، مبنی بر فتحه ظاهری یا تقدیری / (نا) ضمیر متصل در محل نصب، مفعولٌ به
{نَذِیرٌ} فاعل، مرفوع یا در محل رفع
{فَکَذَّبْنا} (ف) حرف عطف / فعل ماضی، مبنی بر سکون / (نا) ضمیر متصل در محل رفع و فاعل
{وَقُلْنا} (و) حرف عطف / فعل ماضی، مبنی بر سکون / (نا) ضمیر متصل در محل رفع و فاعل {ما} حرف نفی غیر عامل
{نَزَّلَ} فعل ماضی، مبنی بر فتحه ظاهری یا تقدیری
{اللَّهُ} فاعل، مرفوع یا در محل رفع
{مِنْ} حرف جر زائد
{شَیْءٍ} مفعولٌ به، منصوب یا در محل نصب {إِنْ} حرف نفی غیر عامل
{أَنْتُمْ} مبتدا، مرفوع یا در محل رفع
{إِلاَّ} حرف استثنا {فِی} حرف جر
{ضَلالٍ} اسم مجرور یا در محل جر / خبر در تقدیر یا محذوف یا در محل
{کَبِیرٍ} نعت تابع
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
الملك
وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ
ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﻣﺎ [ ﺩﻋﻮﺕ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﻳﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ] ﺗﻌﻘّﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ [ ﺁﺗﺶ ]ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ .(١٠)
آية 10 سوره ملک
#تفسیرادبیسورهملک
{وَقالُوا} (و) حرف عطف / فعل ماضی، مبنی بر ضمه / (و) ضمیر متصل در محل رفع و فاعل
{لَوْ} حرف شرط غیر جازم
{کُنَّا} فعل ماضی، مبنی بر سکون / (نا) ضمیر متصل در محل رفع، اسم کان
{نَسْمَعُ} فعل مضارع، مرفوع به ضمه ظاهری یا تقدیری / فاعل، ضمیر مستتر (نحن) در تقدیر / خبر کان، محذوف یا در تقدیر
{أَوْ} حرف عطف
{نَعْقِلُ} فعل مضارع، مرفوع به ضمه ظاهری یا تقدیری / فاعل، ضمیر مستتر (نحن) در تقدیر
{ما} حرف نفی غیر عامل
{کُنَّا} فعل ماضی، مبنی بر ضمه / (نا) ضمیر متصل در محل رفع، اسم کان {فِی} حرف جر
{أَصْحابِ} اسم مجرور یا در محل جر
{السَّعِیرِ} مضاف الیه، مجرور یا در محل جر / خبر کان، محذوف یا در تقدیر
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
آیه نهم و دهم.m4a
12.27M
#تفسیرادبیسورهملک
...
تفسیر جوامع الجامع
تفسیر المیزان
تفسیر مجمع البیان
تفسیر اطیب البیان
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#تأمل
#مقیاستمدن
چندى پيش در جايى مى خواندم كه بين يك خانم روزنامه نويس آمريكايى كه به مصر آمده بود و يك خانم روزنامه نويس مصرى نيز درباره مقياس تمدن بحث شده بود و خانم آمريكايى نيز مطلب را به همين صورت بيان كرده بود و گفته بود: ما تمدن را با كيلو وات مى سنجيم و ميزان تمدن هر فردى عبارت است از مقدار برقى كه مصرف مى كند!
***
بايد پرسيد؛ چرا مردم وقتى كه منحرف مى شوند، انحرافشان به اين جا مى كشد؟ و چرا در ميزان و مقياسى كه درست مى گيرند، تشخيص و تعيين ارزشها تا اين حد دچار اختلال مى شود كه انسان را وقتى كه خوب فكر كند، به تمسخر وادار مى كند؟
بديهى است موازين و مقياسات خطا حتما نتايج نادرستى مى دهند؛ و هر اندازه در مقياسات و موازين خطا و اشتباه باشد، به همان اندازه نتايج حاصله خطا و نادرست خواهد بود.
در اين صورت بايد به تصحيح و اصلاح ارزش ها... و اصلاح مقياسات پرداخت.
📚(از کتاب مجموعه اثار 31-32 : فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام )
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
💠 امام صادق علیهالسلام:
🔸 «حکایت دنیا، حکایت #آبدریاست که هر چه تشنه از آن بیشتر بنوشد، #تشنهتر میشود تا سرانجام او را بکُشد»
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#مطالعهشخصی
فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي
انسان در تمدن غربي چيست؟
در پاسخ ميگوئيم در تمدني كه اساسا مادي است انسان چه ميتواند باشد. بيش از ۴ قرن است كه در اروپا #خدا از صحنه زندگي غايب شده – معنويت به حاشيه رفته و انسان اصالت انساني خويش را از دست داده او كه خليفه خدا بر روي زمين است مدتهاست كه منصبش را در غرب از دست داده و در اين تمدن هيچ فرقي با حيوان ندارد. البته هر حيواني ويژگي مخصوص به خود را دارد. مثلا شير درنده است و طاوس زيباست و انسان با هوش. انسان با هوش خود توانسته است به علم و تكنولوزي دست يافته و بر طبيعت چيره شود اما از آغاز و انجام كار او هيچ فرقي با حيوانات ندارد او هم چند سالي در طبيعت زندگي ميكند و ميميرد و ديگر هيچ! آري اين انديشه حاكم بر فرهنگ غرب است در چنين فرهنگي كه هيچ فردايي پس از مرگ در انتظار انسان نيست و هيچ بهشتي او را به خود دعوت نمي كند انسان چه ميتواند بكند همه فرصتي كه او براي بودن دارد همين فاصله كوتاه تولد تا مرك است و ناچار است قبل از پايان مدت مسابقه بيشترين امتياز را براي خود كسب كند و هر چقدر ميتواند از اين دنيا استفاده كند و ارزش و اعتبار همه چيز او مادي و دنيوي ميباشد. اين انسان گرايي كه مخصوصا در اين دوره در قالب ادبيات و هنر جلوه گر شده و از ان به عنوان يك سبك خاص به اومانيسم تعبير ميشود بيش از هر چيز در نقاشي و مجسمه سازي آشكار ميسازد و اين است كه ناگهان از تيشه سنگتراشان هنرمند رنسانس مجسمه داوود ساخته ي ميكلا آنز بيرون ميايد و حتي در تصاوير و نقاشيهاي مريم مقدس هم تاثير فراواني داشته به گونه اي كه بيش از اين مريم مقدس گويي ازسنخ زنان معمولي كوچه و بازار نيست. دررخ او حجب و حيايي است و حالتي ملكوتي وآسماني دارد اما نقاشي كنوني او را ازآسمان به زمين ميآورد و مدل خود را براي تصوير مريم از ميان زنان زيباي كوچه و بازار انتخاب ميكند اكنون او دنيوي شده و شرم و تقدس از چهره او رخت بر بسته. رابطه حجا ب با فرهنگ اسلامي لباس و شكل و نوع
ان امري ساده و سطحي نيست كه آن را بتوان صرفا محصول سليقه افراد دانست مسئله مسئله ي دو فرهنگ و دو جهان بيني است كه تفاوت آنها از زمين تا آسمان است و اين تفاوت در همه امور اصلي مربوط به انسان از جمله در لباس او جلوه گر ميشود در عمل هيچ چيز آسانتر از تقليد لباس ديگران نيست اما قرنها ميگذرد و ديده ميشود كه يك جامعه از لباس ديگر ان تقليد نمي كند و سنت خود را در نوع لباس حفظ ميكند چرا كه تعبير لباس همواره پيامد تغيير يك فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نكند نمي تواند با لباس خود وداع كندتا فرهنگ يك قوم را نپذيرد لباس انان را به تن نمي كند درست به همين دليل است كه در احاديث ما آمده: هركه خود را به گروهي شبيه سازد هم از ان گروه است لباس هر انسان پرچم كشور وجودي اوست پرچمي است كه او بر سر در خانه وجود خود نصب كرده است و با ان اعلام ميكند كه از كدام فرهنگ تبعيت ميكند همچنانكه هر شخصي با وفاداري و احترام به پرچم خود اعتقاد خود را به هويت ملي و سياسي خود ابراز ميكند هر انسان نيز مادامي كه به يك ساسله ارزشها و بينشها معتقدو دلبسته باشد لباسي متناسب با ان ارزشها وبينشها را از تن به در نخواهد كرد.
📚کتاب مدیریت فرهنگی
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#مطالعهتفریحی
#هنردرغرب
برخی از دوستان می آیند در مورد هنر در غرب می پرسند وتعریف و تمجید می کنند،
میشه بهشون اینگونه جواب داد 👇
شهید آوینی«رحمة الله علیه» در مورد هنر میگوید: غربیها هنر را خراب کرده و به ابتذال کشاندند و حالا اندیشمندان آنها به عمق فاجعه ای که پیش آمده پی برده اند و در یک خودآگاهی تاریخی برای احیای آن هنری که از بین بردند در حال اقدام هستند.
در تأیید سخن شهید آوینی«رحمة الله علیه» سخن «هُولْدِرْلین» شاعر آلمانی است که میگوید: «بیداری از همان جایی شروع میشود که فاجعه شروع شد»، زیرا وقتی کمالی از بین افراد جامعه رفت و آن جامعه خلأ آن را احساس کرد، تازه میفهمد بودن آن کمال چه برکاتی داشته است.
به قول مولوی:
ماهیان ندیده غیر از آب
پرس پرسان ز هم که آب کجاست
ماهی فکر نمی کند در آب زندگی میکند و به برکت وجود آب است که حیات دارد و حرکت میکند، ولی وقتی او را از آب بیرون انداختند، آن وقت میفهمد آب کجاست و چه شرایطی را از دست داده است.
به قول معروف ما تا در نعمت غرقیم خبری یوخ،وقتی نعمت آزمون گرفته میشه شروع می کنیم به شکوه و شکایت و زاری .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
آیتالله جاودان: در قیامت بسیاری برای تلف کردن عمر حسرت خواهند خورد.
به نظرتون ساعات عمرمون رو در چه مسیری و چگونه می گذرونیم؟
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قابی متفاوت از دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب
تعابیر حضرت آقا رو دقت کنید به آقای شمسایی لذت ببرید.
دمت گرم جناب شمسایی 😊🌹
#اهمیتنماز
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ .
🔸اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها میماند؟ هرگز!
(انسان از آلودگی پاک می شود).
نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا میشود گناهان را میشوید و از بین میبرد...
📚«وسائل الشیعه،جلد ۲،صفحه۷»
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
الملك
فَاعْتَرَفُوا بِذَنبِهِمْ فَسُحْقًا لِّأَصْحَابِ السَّعِيرِ
ﭘﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﻣﺮﮒ ﻭ ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎﺩ .(١١)
اين جاست كه دوزخيان تيره بخت به گناه خويش اعتراف مى كنند، امّا اين اقرار و اعتراف، ديگر سودى برايشان نخواهد داشت.
واژه «اقرار» از ريشه «قر»، «يقر»، «قراراً» آمده كه به مفهوم «ثبات» است.
و واژه «اعتراف» از «معرفت» بر گرفته شده و واژه ذنب «مصدر» است، كه نه به صورت تثنيه بسته مى شود و نه جمع؛ و هنگامى كه به صورت «ذنوب» آمد، نشانگر تفاوت و اختلاف در جنس گناهان است و نه شمار آن ها.
در ادامه آيه مى فرمايد:
فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعِيرِ
پس بر اين دوزخيان و اهل آتش شعله ور، دورى از رحمت و مهر خدا باد.
اين فراز از آيه در حقيقت نفرينى است بر آنان و منظور اين است كه: اينك كه چنين است خدا آنان را از مهر و رحمت خود دور سازد و به عذاب دوزخ گرفتارشان كند.
___
سحق: به مفهوم دور شدن آمده و در آيه شريفه تقديرى دارد كه اين گونه است: «اسحقهم اللّه اسحاقا و سحقا» خدا، آنان را از مهر و رحمت خويش سخت دور داشت.
با اين بيان در اين جا مصدر بر غير لفظ خود آمده؛ نظير اين آيه كه مى فرمايد: «و اللّه انبتكم فى الأرض نباتا»(11) و خداست كه شما را بسان گياه از زمين رويانيد. امّا اگر آن را «سحقته سحقا»بگيريم، منظور اين است كه: او را به گونه اى از اجزاى آن پراكنده و دور ساختم كه بسان غبارى پراكنده و دور شد.
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
آیه یازدهم.m4a
8.69M
#تفسیر ادبی
تفسیر المیزان
تفسیر اطیب البیان
تفسیر مجمع البیان
تفسیر جوامع الجامع
و...
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
نماز یکشنبه ماه ذیالقعده
هرچند گناه ماست کشتی کشتی
غم نیست که رحمت تو دریا دریاست
#نماز_یکشنبه_ذیالقعده
#نماز_توبه
🔹.............🔹............🔹
التماس دعا