#تأمل
#مقیاستمدن
چندى پيش در جايى مى خواندم كه بين يك خانم روزنامه نويس آمريكايى كه به مصر آمده بود و يك خانم روزنامه نويس مصرى نيز درباره مقياس تمدن بحث شده بود و خانم آمريكايى نيز مطلب را به همين صورت بيان كرده بود و گفته بود: ما تمدن را با كيلو وات مى سنجيم و ميزان تمدن هر فردى عبارت است از مقدار برقى كه مصرف مى كند!
***
بايد پرسيد؛ چرا مردم وقتى كه منحرف مى شوند، انحرافشان به اين جا مى كشد؟ و چرا در ميزان و مقياسى كه درست مى گيرند، تشخيص و تعيين ارزشها تا اين حد دچار اختلال مى شود كه انسان را وقتى كه خوب فكر كند، به تمسخر وادار مى كند؟
بديهى است موازين و مقياسات خطا حتما نتايج نادرستى مى دهند؛ و هر اندازه در مقياسات و موازين خطا و اشتباه باشد، به همان اندازه نتايج حاصله خطا و نادرست خواهد بود.
در اين صورت بايد به تصحيح و اصلاح ارزش ها... و اصلاح مقياسات پرداخت.
📚(از کتاب مجموعه اثار 31-32 : فرد و جامعه و فلسفه تربیتی اسلام )
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
💠 امام صادق علیهالسلام:
🔸 «حکایت دنیا، حکایت #آبدریاست که هر چه تشنه از آن بیشتر بنوشد، #تشنهتر میشود تا سرانجام او را بکُشد»
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#مطالعهشخصی
فرهنگ برهنگي و برهنگي فرهنگي
انسان در تمدن غربي چيست؟
در پاسخ ميگوئيم در تمدني كه اساسا مادي است انسان چه ميتواند باشد. بيش از ۴ قرن است كه در اروپا #خدا از صحنه زندگي غايب شده – معنويت به حاشيه رفته و انسان اصالت انساني خويش را از دست داده او كه خليفه خدا بر روي زمين است مدتهاست كه منصبش را در غرب از دست داده و در اين تمدن هيچ فرقي با حيوان ندارد. البته هر حيواني ويژگي مخصوص به خود را دارد. مثلا شير درنده است و طاوس زيباست و انسان با هوش. انسان با هوش خود توانسته است به علم و تكنولوزي دست يافته و بر طبيعت چيره شود اما از آغاز و انجام كار او هيچ فرقي با حيوانات ندارد او هم چند سالي در طبيعت زندگي ميكند و ميميرد و ديگر هيچ! آري اين انديشه حاكم بر فرهنگ غرب است در چنين فرهنگي كه هيچ فردايي پس از مرگ در انتظار انسان نيست و هيچ بهشتي او را به خود دعوت نمي كند انسان چه ميتواند بكند همه فرصتي كه او براي بودن دارد همين فاصله كوتاه تولد تا مرك است و ناچار است قبل از پايان مدت مسابقه بيشترين امتياز را براي خود كسب كند و هر چقدر ميتواند از اين دنيا استفاده كند و ارزش و اعتبار همه چيز او مادي و دنيوي ميباشد. اين انسان گرايي كه مخصوصا در اين دوره در قالب ادبيات و هنر جلوه گر شده و از ان به عنوان يك سبك خاص به اومانيسم تعبير ميشود بيش از هر چيز در نقاشي و مجسمه سازي آشكار ميسازد و اين است كه ناگهان از تيشه سنگتراشان هنرمند رنسانس مجسمه داوود ساخته ي ميكلا آنز بيرون ميايد و حتي در تصاوير و نقاشيهاي مريم مقدس هم تاثير فراواني داشته به گونه اي كه بيش از اين مريم مقدس گويي ازسنخ زنان معمولي كوچه و بازار نيست. دررخ او حجب و حيايي است و حالتي ملكوتي وآسماني دارد اما نقاشي كنوني او را ازآسمان به زمين ميآورد و مدل خود را براي تصوير مريم از ميان زنان زيباي كوچه و بازار انتخاب ميكند اكنون او دنيوي شده و شرم و تقدس از چهره او رخت بر بسته. رابطه حجا ب با فرهنگ اسلامي لباس و شكل و نوع
ان امري ساده و سطحي نيست كه آن را بتوان صرفا محصول سليقه افراد دانست مسئله مسئله ي دو فرهنگ و دو جهان بيني است كه تفاوت آنها از زمين تا آسمان است و اين تفاوت در همه امور اصلي مربوط به انسان از جمله در لباس او جلوه گر ميشود در عمل هيچ چيز آسانتر از تقليد لباس ديگران نيست اما قرنها ميگذرد و ديده ميشود كه يك جامعه از لباس ديگر ان تقليد نمي كند و سنت خود را در نوع لباس حفظ ميكند چرا كه تعبير لباس همواره پيامد تغيير يك فرهنگ است و انسان تا با فرهنگ خود وداع نكند نمي تواند با لباس خود وداع كندتا فرهنگ يك قوم را نپذيرد لباس انان را به تن نمي كند درست به همين دليل است كه در احاديث ما آمده: هركه خود را به گروهي شبيه سازد هم از ان گروه است لباس هر انسان پرچم كشور وجودي اوست پرچمي است كه او بر سر در خانه وجود خود نصب كرده است و با ان اعلام ميكند كه از كدام فرهنگ تبعيت ميكند همچنانكه هر شخصي با وفاداري و احترام به پرچم خود اعتقاد خود را به هويت ملي و سياسي خود ابراز ميكند هر انسان نيز مادامي كه به يك ساسله ارزشها و بينشها معتقدو دلبسته باشد لباسي متناسب با ان ارزشها وبينشها را از تن به در نخواهد كرد.
📚کتاب مدیریت فرهنگی
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
#مطالعهتفریحی
#هنردرغرب
برخی از دوستان می آیند در مورد هنر در غرب می پرسند وتعریف و تمجید می کنند،
میشه بهشون اینگونه جواب داد 👇
شهید آوینی«رحمة الله علیه» در مورد هنر میگوید: غربیها هنر را خراب کرده و به ابتذال کشاندند و حالا اندیشمندان آنها به عمق فاجعه ای که پیش آمده پی برده اند و در یک خودآگاهی تاریخی برای احیای آن هنری که از بین بردند در حال اقدام هستند.
در تأیید سخن شهید آوینی«رحمة الله علیه» سخن «هُولْدِرْلین» شاعر آلمانی است که میگوید: «بیداری از همان جایی شروع میشود که فاجعه شروع شد»، زیرا وقتی کمالی از بین افراد جامعه رفت و آن جامعه خلأ آن را احساس کرد، تازه میفهمد بودن آن کمال چه برکاتی داشته است.
به قول مولوی:
ماهیان ندیده غیر از آب
پرس پرسان ز هم که آب کجاست
ماهی فکر نمی کند در آب زندگی میکند و به برکت وجود آب است که حیات دارد و حرکت میکند، ولی وقتی او را از آب بیرون انداختند، آن وقت میفهمد آب کجاست و چه شرایطی را از دست داده است.
به قول معروف ما تا در نعمت غرقیم خبری یوخ،وقتی نعمت آزمون گرفته میشه شروع می کنیم به شکوه و شکایت و زاری .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
آیتالله جاودان: در قیامت بسیاری برای تلف کردن عمر حسرت خواهند خورد.
به نظرتون ساعات عمرمون رو در چه مسیری و چگونه می گذرونیم؟
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قابی متفاوت از دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب
تعابیر حضرت آقا رو دقت کنید به آقای شمسایی لذت ببرید.
دمت گرم جناب شمسایی 😊🌹
#اهمیتنماز
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
لَوکَانَ عَلی بَابِ دارِ أحَدُکُم نَهرُ و اغتَسَلَ فِی کُلِّ یَومٍ مِنهُ خَمسَ مَرّات أکَانَ یَبقی فِی جَسَدهِ مِن الدّرنِ شَیءٌ؟ قُلتُ: لا. قَالَ: فَإنَّ مِثلَ الصَّلاةِ کَمِثلِ النَّهر الجَارِی کُلَّما صَلّی صَلاة کَفَرَت مَا بَینَهُما مِنَ الذُّنُوبِ .
🔸اگر در کنار خانه شما نهری باشد و در روز پنج نوبت خود را در آن شست و شو دهید، آیا در بدن شما چیزی از آلودگیها میماند؟ هرگز!
(انسان از آلودگی پاک می شود).
نماز نیز مثل نهر جاری و روانی است که هرگاه بر پا میشود گناهان را میشوید و از بین میبرد...
📚«وسائل الشیعه،جلد ۲،صفحه۷»
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
الملك
فَاعْتَرَفُوا بِذَنبِهِمْ فَسُحْقًا لِّأَصْحَابِ السَّعِيرِ
ﭘﺲ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺍﻋﺘﺮﺍﻑ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﻣﺮﮒ ﻭ ﺩﻭﺭﻱ ﺍﺯ ﺭﺣﻤﺖ ﺑﺮ ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﺑﺎﺩ .(١١)
اين جاست كه دوزخيان تيره بخت به گناه خويش اعتراف مى كنند، امّا اين اقرار و اعتراف، ديگر سودى برايشان نخواهد داشت.
واژه «اقرار» از ريشه «قر»، «يقر»، «قراراً» آمده كه به مفهوم «ثبات» است.
و واژه «اعتراف» از «معرفت» بر گرفته شده و واژه ذنب «مصدر» است، كه نه به صورت تثنيه بسته مى شود و نه جمع؛ و هنگامى كه به صورت «ذنوب» آمد، نشانگر تفاوت و اختلاف در جنس گناهان است و نه شمار آن ها.
در ادامه آيه مى فرمايد:
فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعِيرِ
پس بر اين دوزخيان و اهل آتش شعله ور، دورى از رحمت و مهر خدا باد.
اين فراز از آيه در حقيقت نفرينى است بر آنان و منظور اين است كه: اينك كه چنين است خدا آنان را از مهر و رحمت خود دور سازد و به عذاب دوزخ گرفتارشان كند.
___
سحق: به مفهوم دور شدن آمده و در آيه شريفه تقديرى دارد كه اين گونه است: «اسحقهم اللّه اسحاقا و سحقا» خدا، آنان را از مهر و رحمت خويش سخت دور داشت.
با اين بيان در اين جا مصدر بر غير لفظ خود آمده؛ نظير اين آيه كه مى فرمايد: «و اللّه انبتكم فى الأرض نباتا»(11) و خداست كه شما را بسان گياه از زمين رويانيد. امّا اگر آن را «سحقته سحقا»بگيريم، منظور اين است كه: او را به گونه اى از اجزاى آن پراكنده و دور ساختم كه بسان غبارى پراكنده و دور شد.
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
آیه یازدهم.m4a
8.69M
#تفسیر ادبی
تفسیر المیزان
تفسیر اطیب البیان
تفسیر مجمع البیان
تفسیر جوامع الجامع
و...
https://eitaa.com/Mahdiaazemate
نماز یکشنبه ماه ذیالقعده
هرچند گناه ماست کشتی کشتی
غم نیست که رحمت تو دریا دریاست
#نماز_یکشنبه_ذیالقعده
#نماز_توبه
🔹.............🔹............🔹
التماس دعا
#شعرترکی
در مدح حضرت معصومه (سلام اللهعلیها)
تقدیم ترک زبانان عزیز کانالمون
.........
آلوبدي درس حياني حيابوبانودن
بهاويروبدي حيايه حياي معصومه
نه سن نه من هامي ذرات عالم امكان
دلينده واردي تماماثناي معصومه
حريم بارگهي قبله گاه عالمدي
مطاف خيل ملكدي سراي معصومه
بهشتي زاهده ويرديم قصوروحوريله
بهشتيدورمنه دارالعطاي معصومه
دوران زماندانمازه ايدردي عطرآگين
فضاي عالمي ياربناي معصومه
باباسي موسي كاظم ديردي حقينده
آتاسي كاش اوليدي فداي معصومه
اگرديسم يري وارمينلرحاتم طائي
اولوبدي سائل دولتسراي معصومه
خدايه آنداولاعالملري گوزوندن آتار
كيم اولساعالم آراآشناي معصومه
آناسي فاطمه تك راضيدوررضاي حقه
رضاي حضرت حقدي رضاي معصومه
حريم اقدسي قم شهرينه ويروب زينت
صفاويروبدي اوشهره صفاي معصومه
گراولسامشگلون اي دل غمين وزاراولما
آچاريقين يد مشگل گشاي معصومه
اوگونكه قويدي جهانه قدم ايدوبدي بهشت
جهانى طلعت جنت فزاي معصومه
جلال وشوكتينين وصفينه دل عاجزدي
كه فوق مدحيدي شأن علاي معصومه
نواي ناي نيستان عالم هستي
يقينيدوركه اولوبدي نواي معصومه
قيامتين گوني اولماز دلينده ذره جه غم
اوكس كه وارئورگينده ولاي معصومه
تمام عالم امكانه نازايدر(ياسر)
اگر حساب اولوناخاكپاي معصومه
یاسر رستگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چهل و پنجمین سالروز لغو قانون مصونیت کنسولی و قضایی اتباع آمریکایی (قانون کاپیتولاسیون) در ایران
مقام معظم رهبری:
🎥 «آمریکاییها قانون کاپیتولاسیون را در ایران به کرسی نشاندند. معنای کاپیتولاسیون این است که آمریکاییها یا افراد وابسته به هر قدرت بیگانهی مسلّطی در هر کشور دیگر، اگر جنایتی کردند، دستگاه قضائی آن کشور حق ندارد جنایت آنها را رسیدگی کند، به محاکمهی آنها بپردازد و حکم صادر کند! آن روز بیش از دویست هزار نفر آمریکایی در مشاغل مختلف در ایران حضور داشتند… این، یکی از قوانین ذلتبار برای همهی ملّتهایی بود که به آن تن دادند. امّا امام تسلیم نشدند و مقاومت کردند. فریاد امام در قم، در میان طلّاب علوم دینی بلند شد و این قانون را تقبیح کردند.» (۱۲ آبان ۱۳۷۸)
🗓 سرانجام در روز ۲۳ اردیبهشتماه سال ۱۳۵۸، به تصویب شورای انقلاب، این قانون ننگین لغو شد.
48.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی) ۱
حجةالاسلام صلح میرزایی
(دفترحفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری)
50.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی) ۲
حجةالاسلام صلح میرزایی
(دفترحفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری)
51.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)۳
حجةالاسلام صلح میرزایی
(دفترحفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری)
52.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)۴
حجةالاسلام صلح میرزایی
(دفترحفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری)
50.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹معرفی اجمالی شخصیت و اهمّ آثار رهبر معظم انقلاب (مدّظلّهالعالی)۵
حجةالاسلام صلح میرزایی
(دفترحفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری)