میلاد حضرت ولیعصر عجل الله فرجه الشریف بر شما مبارک باد.
لینک زیر را کلیک کنید. هدیه شما👇✨✨👇
https://digipostal.ir/shabaan
❤️عاشقان عید تان مبارک باد ❤️
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
⭕️ناکامی متجاوزان به خاکِ #ایران
♦️ناکامی اشرار مسلح در ورود به ایران از مرز سراوان با آتش سنگین رزمندگان قرارگاه قدس سپاه، به خاک کشور همسایه متواری شدند.
♦️متاسفانه یک نفر از کارکنان بسیجی طرح امنیت بومی این منطقه به نام "اسماعیل قلندرزهی" به #شهادت رسید.
🔹در این شبها که خیلی از ماها در خانههایمان قرنطینه شدیم و اخبار مربوط به کرونا را رصد میکنیم؛ هستند سربازانی که بیوقفه از خاکِ وطنمان ایران دفاع میکنند.
👈خدا قوّت #مدافعان_وطن
این هم برای آنهایی که دلتنگ مسجد و جلسات هفتگی نهج البلاغه اند. 👆
ای دردمند مفتون بر خد و خال موزون
قدر وصالش اکنون دانی که در فراقی
سعدی
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
👌فقط جهت اطلاع از اینکه در این ایام کرونایی از چی محروم شدیم😔😔
📚 حدیث جالبی در بیان فضیلت نماز جماعت است که فعلا از آن محرومیم و قسمتی از آن در رساله های عملیه هم ذکر شده است. ترجمه تمام حدیث چنین است:
🤲اگر اقتدا کننده ۱ نفر باشد، پاداش ۱۵۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۲ نفر باشد، پاداش ۶۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۳ نفر باشد، پاداش ۱۲۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۴ نفر باشد، پاداش ۲۴۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۵ نفر باشد، پاداش ۴۸۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۶ نفر باشد، پاداش ۹۶۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۷ نفر باشد، پاداش ۱۹۲۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کننده ۸ نفر باشد، پاداش ۳۶۴۰۰ نماز داده میشود.
🤲اگر اقتدا کنندگان و امام جماعت به ۱۰ نفر رسیدند، پاداش۷۲۸۰۰ نماز دارد.
✅🤲ولی، همین که عدد افراد افزون_از_ده_نفر شد، اگر تمام آسمانها کاغذ و دریاها مرکب و درختها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند نمی توانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.
مستدرک الوسائل، ج ۱ ص ۴۸۷، رساله حضرت امام، مسئله ۱۴۰۰.
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
ای خُنُک آنکس که بیند روی او
یا در افتد ناگهان در کوی او
مولانا
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
📢📢📣 توجه.....توجه.....توجه 🔊🔊🔊
🔶گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگربندگانش را بگیرد وقتی دستی را به یاری می گیری بدان که دست دیگرت در دست خداست.
🔸 به اطلاع مردم عزیز آذرشهرمیرساند مسجد حضرت امام حسین (ع) شهرک ولیعصر(عج) جهت مواسات و همدلی وکمک به افرادآسیب دیده از بحران کرونا و نیازمند اقدام به جمع آوری کمک های مومنانه و ایثارگرانه نموده است لذا از اهالی محترم ومتدین آذرشهرخواهشمندیم برای گوشت قربانی وبسته های معیشتی نذورات نقدی خود را به شماره کارت /۶۱۰۴۳۳۷۶۹۵۲۱۱۱۰۰/ بانک ملت بنام رضا پوراحمد یا به شماره شبای / IR۵۸۰۶۳۰۱۱۱۱۰۴۲۰۰۰۷۴۴۹۳۰۰۱ / مسجد امام حسین (ع) واریز نمایند.تا دراسرع وقت به دست نیازمندان برسد۰ همچنین بسته های غذایی و یا کمکهای غیر نقدی خویش را میتوانند به پایگاه مقاومت مسجد و یا هنگام اذان مغرب و عشا در محل مسجد امام حسین(ع) تحویل نمایند...
🔸درصورت عدم دسترسی به حساب ،عزیزان خیر می توانند با هیات امنای مسجدحضرت امام حسین (ع) ویا روحانی مسجد و یا پایگاه مقاومت مسجد تماس حاصل فرمایند۰اجرکم عندالله
شماره تماس : ☎️
📞 آقای جعفر عظیمی ۰۹۱۴۳۰۵۱۳۷۷
حاج رضا پور احمد ۹۱۴۴۴۱۷۴۹۰۱ 📞
🌸 اگر کسانی را میشناسید که واقعا در این ایام در مشکل و سختی هستند بصورت خصوصی به هیئت امنا یا روحانی مسجد معرفی نمائید
🌟🌟🌟✨✨✨
⭕️ از رویِ بیکاری داشتم از تلويزیون یک مستندِ علمی در مورد ژنتیک میدیدم. برنامهی بسیار جذابی بود، که در پارک ژوراسیک ضبط شده بود
مجری از مهمانِ برنامه که یک زیستشناسِ مشهور بود، پرسید: "در زمان دایناسورها هوا خیلی تمیزتر بوده ؟"
دانشمند، دو سه ثانیهای فکر کرد و بعد گفت: "دقیق نمیدانم؛ ولی احتمالا فرق داشته "
❗️ راستَش من قبل از جواب دادنِ زیستشناس، تویِ دلم فوری گفتم قطعا تمیزتر بوده؛ چون اون زمان که ماشین و کارخانه و آدمیزاد نبوده گند بزنه به طبیعت".
ولی وقتی او گفت نمیدانم خندهام گرفت و با خودم گفتم: ببین؛ فرقِ آدمِ عالِم با آدم جاهِل همینه ها.
مغز هر چه پُرتر باشد، دهانِ آدم کمتر باز میشود و اظهار نظر میکند؛ و مغز هرچه خالیتر باشد، دهان بیشتر باز می شود و درباب هر چیزی خود را موظف میداند که یک نظری بدهد.
و بعد یاد حرف مایستر اکهارت عارف مسیحی قرن 13 افتادم که میگفت: "سکوت، شبیهترین چیز به خداوند است".
بدَک نیست این مدتِ تعطیلات که آمارِ اظهارنظرهای تخصصیمان در همه موضوعاتِ عالم، که البته هیچ پشتوانهی مطالعاتی هم ندارد به شدت بالا میزند، کتابِ "در باب حرف مفت"، اثر هری فرانکفورت را ورَقی بزنیم.
👤دکتر محسن زندی
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
خاطره ای شنیدنی از آیت الله وحید خراسانی
💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫💫
✅ "در زمان میرزای شیرازی طلبه ای با لباس کهنه بر درخانه اش آمد و گفت میرزا را کاردارم
مردم گفتند میرزا بر مجتهدین وقت ندارد آن موقع تو آمده ای و میگویی میرزا را کار دارم؟
گفت عیبی ندارد من میروم اما به میرزا بگویید فلانی آمده بود خبر به میرزای شیرازی رسید، ناگهان میرزا سرو پای برهنه دوید و طلبه را درآغوش گرفت .دفتردار میرزا تعجب کرد. وقتی آن طلبه رفت، میرزا گفت: دوست داشتم ثواب این همه مجتهد که تربیت کردم برای این طلبه باشد و ارزش یک کارش را به من بدهد،
گفتند میرزا کار این طلبه مگر چه بوده ؟
میرزا گفت: این طلبه به یکی از دهات های سنی نشین رفت و گفت بچه هایتان را بیاورید قرآن یاد می دهم بدون پول سنی ها گفتند خوب است بدون پول است این طلبه از اول که قران یاد این بچه ها می داد بذر محبت امیرالمؤمنین را دردل این بچه ها کاشت این ها بزرگ که شدند شیعه شدند و پدرانشان را از مذهب باطل به مذهب حق راهنمایی کردند دیری نگذشت که این دهات تماما شیعه شد
✅ این طلبه ۱۵سال شب ها بردر خانه ها می رفت و یواشکی نانی که آن ها بیرون می انداختند را می خورد ۱۵سال اینگونه زحمت کشید تا توانست یک روستا را شیعه کند ."
📚 مصباح الهدی
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
دشمــن طاووس آمد پــرِّ او
ای بسی شه را بکُشته فرّ او
مولانا
زیبایی و ادراک زیباشناختی همانقدر که می تواند برای رشد و تعالی انسان سازنده باشد به همان میزان می تواند در معرض غرایز خود و دیگران و نیز دشمنی و حسادت های دیگران قرار گیرد و از همین رو مراقبت و صیانت از آن اهمیت زیادی در سلوک حقیقت دارد.
▪طاووسی پرهای خود را با منقار میکَند و خود را زشت نمایان میکرد. کسی دید و گفت چرا پرهای به این زیبایی را میکَنی؟ طاووس گفت: این پرهای زیبا و خوش رنگ دشمنِ جان من است و تا امروز به آنها می بالیدم ولی فهمیدم دشمن جان من است!
▫چه بسا چیزهایی که انسان می پندارد برایش خیر و نعمت است ولی در حقیقت شرّ و نقمت است!
#در_محضر_نهج_البلاغه
#مولانا
@Mahzarenahjolbalaghe
🍀 آیا شفاعت یک نوع پارتیبازی است؟🍀
✍🏻 شهید مرتضی مطهری :
♦️«نوع نادرست شفاعت که به دلایل عقلی و نقلی مردود شناخته شده است این است که گناهکار بتواند وسیلهای برانگیزد و به توسط آن از نفوذ حکم الهی جلوگیری کند، درست همان طوری که در پارتیبازیهای اجتماعات منحطّ بشری تحقق دارد.
♦️بسیاری از عوام مردم شفاعت انبیا و ائمه (ع) را چنین میپندارند؛ میپندارند که پیغمبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) و ائمه اطهار، خصوصاً امام حسین (ع)، متنفّذهایی هستند که در دستگاه خدا اعمال نفوذ میکنند، اراده خدا را تغییر میدهند و قانون را نقض میکنند.
♦️اعراب زمان جاهلیت نیز درباره بتهایی که شریک خداوند قرار میدادند همین تصور را داشتند؛
آنان میگفتند که آفرینش منحصراً در دست خداست و کسی با او در این کار شریک نیست، ولی در اداره جهان بتها با او شرکت دارند. شرک اعراب جاهلیت شرک در ” خالق“ نبود، شرک در ” رب“ بود. [...]
♦️اگر در میان مسلمانان هم کسی چنین معتقد شود که در کنار دستگاه سلطنت ربوبی سلطنتی دیگر هم وجود دارد و در مقابل آن دستدرکار است، چیزی جز شرک نخواهد بود.
♦️اگر کسی گمان کند که تحصیل رضا و خشنودی خدای متعال راهی دارد و تحصیل رضا و خشنودی فرضاً امام حسین (ع) راهی دیگر دارد و هریک از این دو جداگانه ممکن است سعادت انسان را تأمین کند دچار ضلالت بزرگی شده است.
♦️در این پندار غلط چنین گفته میشود که خدا با چیزهایی راضی میشود و امام حسین (ع) با چیزهایی دیگر؛ خدا با انجام دادن واجبات مانند نماز، روزه، حج، جهاد، زکات، راستی، درستی، خدمت به خلق، برّ [= نیکی] به والدین و امثال اینها و با ترک گناهان از قبیل دروغ، ظلم، غیبت، شرابخواری و زنا راضی میگردد،
♦️ولی امام حسین (ع) با این کارها کاری ندارد، رضای او در این است که مثلاً برای فرزند جوانش علی اکبر (ع) گریه و یا لااقل تباکی [= تظاهر به گریه] کنیم؛ حساب امام حسین (ع) از حساب خدا جداست.
♦️به دنبال این تقسیم چنین نتیجه گرفته میشود که تحصیل رضای خدا دشوار است، زیرا باید کارهای زیادی را انجام داد تا او راضی گردد، ولی تحصیل خشنودی امام حسین (ع) سهل است، فقط گریه و سینه زدن؛ و زمانی که خشنودی امام حسین (ع) حاصل گردد، او در دستگاه خدا نفوذ دارد، شفاعت میکند و کارها را درست میکند، حساب نماز و روزه و حج و جهاد و انفاق فی سبیل الله که انجام ندادهایم همه تصفیه میشود و گناهان هرچه باشد با یک فوت از بین میرود!
♦️اینچنین تصویری از شفاعت نه تنها باطل و نادرست است، بلکه شرک در ربوبیت است و به ساحت پاک امام_حسین (ع) که بزرگترین افتخارش ”عبودیت“ و بندگی خداست نیز اهانت است [...].
♦️امام حسین (ع) کشته نشد برای اینکه ــ العیاذ بالله ــ دستگاهی در مقابل دستگاه خدا یا شریعت جدش رسول خدا به وجود آورد، راه فراری از قانون خدا نشان دهد.» (مطهری، ۱۳۵۲: ۲۲۴ ــ ۲۲۵)
♦️« شفاعت امام حسین (ع) به این صورت نیست که برخلاف رضای خدا و اراده او چیزی را از خدا بخواهد. [...]
♦️امام حسین (ع) شفیع کسانی است که از مکتب او هدایت یافتهاند؛ او شفیع کسانی نیست که مکتبش را وسیله گمراهی ساختهاند.
♦️از این نکته نباید غفلت ورزید که همانطوری که از قرآن کریم گروهی هدایت یافتهاند و گروهی گمراه شدهاند، از مکتب امام حسین (ع) نیز گروهی هدایت شده و گروهی گمراه گشتهاند و این مربوط به خود مردم است.» (همان: ۲۲۹)
📚 مطهری، مرتضی (۱۳۵۲). عدل الهی. چاپ ؟. تهران: انتشارات صدرا.
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
🌁 المؤمن کالجبل الراسخ 🌁
پیرمرد نجار اصفهانی برای ساخت تابوت جهت شهدا به معراج شهدای اهواز آمده بود.
هر روز شهید می آوردند ....
پیرمرد ، دست تنها بود اما سخت کار میکرد و کمتر وقتی برای استراحت داشت
روزی از روزها همین که داشت از لابلای پیکر مطهر شهدا عبور میکرد،
شهیدی نظرش را جلب کرد ؛
کمی بالای سر شهید نشست
رو به شهید کرد و با همان لهجه ی شیرین اصفهانی گفت :
باریکِلاااا ، باریكِلااااا
و بلند شد و به كارش ادامه داد .
یك نفر كه شاهد این قضیه بود ، سراغ پیرمرد رفت و جویا شد
پیرمرد نجار تمایلی به صحبت كردن نداشت.
همان یك نفر ، سماجت كرد تا ببیند قضیه ی باریكلا گفتنهای پیرمرد چه بوده است.
پیرمرد با همان آرامش گفت : پسرم بود
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
حلول ماه رحمت و برکات الهی ماه مبارک رمضان بر مسلمین مبارک
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
سپاس خدایی را که به من عشق میورزد
در حالیکه از من بی نیاز است
ابوحمزه ثمالی
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe
✅غزوه تبوک، آخرین غزوه حضرت رسول اکرم(ص) بود که در رمضان سال نهم هجری در منطقه تبوک اتفاق افتاد.
تبوک نام قلعهای در نوار مرزی حجاز و شام بود و بدین سبب آن منطقه با این خوانده میشد.
روم شرقی در آن هنگام هم مرز با حجاز بود و پیشرفت سریع اسلام را خطرناک میدید و سپاه قدرتمندی نزدیک به ۴۰٬۰۰۰ نفر در مرز «حجاز» آماده کرد.
پیامبر اکرم(ص) از این رویداد باخبر شد و بیدرنگ فرمان آمادهباش داد.
۳۰٬۰۰۰ نفر شامل ۱۰٬۰۰۰ سواره و ۲۰٬۰۰۰ پیاده آماده شدند.
این لشکر به سبب مشکلات زیادش از جمله وجود قحطی در مدینه، کمبود آذوقه و مسیر طولانی و بادهای سوزان و طوفانهای کشنده شن و نبود مرکب کافی به «جیش العسرة» (لشکر مشکلات) معروف شد.
سپاه در آغاز ماه شعبان سال نهم هجرت به سرزمین تبوک رسید.
در این جنگ، رسول اکرم(ص)، امام علی(ع) را در مدینه جانشین خود کرد و این تنها غزوهای بود که امام علی(ع) درآن شرکت نکرد.
در این جنگ از دشمن خبری نبود، و با شنیدن لشگر کشی رسول اکرم(ص) به تبوک، عقب نشینی کرده و منطقه تبوک را ترک کردند.
سرانجام حضرت رسول اکرم(ع) با سپاه بعد از چند مدت توقف در آنجا، به مدینه بازگشت.
📚منابع:
۱)المغازی واقدی، ج۳، ص۹۹۰
۲)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۶۷
#در_محضر_نهج_البلاغه
@Mahzarenahjolbalaghe