✍ تا اسم دادن #صدقه می آید به فقیر، سریع بعضی از مومنین و مومنات عزیز می گویند حواستان باشد که طرف سید نباشد! چون دادن صدقه به سید #حرام است!
این یک اشتباه فاحش است عزیزان؛ شما می توانید به راحتی با یک جستجوی ساده " حکم دادن صدقه #مستحب به سادات " در اینترنت، به فتاوای مراجع عزیز دسترسی پیدا کنید که همه فرمودند آن صدقه ای که بر سادات #حرام است، #صدقه_واجب، یعنی #زکات است و همچنین زکات فطره که غیر سید نمی تواند به سید بدهد.
صدقه مستحبی که انسان می خواهد به فقرا بدهد برای رفع گرفتاری هایشان یا بسته معیشتی یا... هیچ اشکال شرعی ای ندارد که به سید هم داده شود.
پس خواهشا این مطلب را به دیگران بگویید تا فقیر ساداتی با این تفکر غلط، از بسته معیشتی یا کمک مردم، جا نماند»
همین مطلب سبب شد تا جستجویی در پایگاه اطلاع رسانی برخی از مراجع عظام تقلید داشته باشیم تا اصل استفتا و پاسخ آنان را منتشر نماییم.
👈سؤال از دفتر مقام #معظم_رهبری:
سؤال: آیا #صدقه_مستحبی به سادات می رسد؟
جواب: دادن صدقه مستحبی به سادات #اشکال_ندارد.
👈سؤال از دفتر آیت الله العظمی سیستانی:
پرسش: آیا می توان صدقات مستحبی را به سادات فقیر داد؟
پاسخ: اگر کم و ناچیزی نباشد اشکال ندارد.
👈سؤال از دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
پرسش: با توجّه به این که صدقه بر سادات حرام است، اگر شخص سیّدی از ما تقاضای کمک مالی کند، اگر به او بدهیم اشکال دارد؟
پاسخ: صدقه مستحب را می توان به سادات داد.
👈سؤال از دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
پرسش: آیا صدقات مستحبی و کفارات را میتوان به سادات داد؟
پاسخ: دادن صدقات مستحبی به سادات جایز است، اما کفاره غیر سیّد را به سیّد ندهند.
ادامه دارد...👇👇👇
@fatemiioon_news
15.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞|نماهنگ بسیار زیبا ویژه #محرم
⚜نِعمَ الاَمیر⚜
🏴هدیه به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و شهدای کربلا
🌀کاری از:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
⭕️با حضور:
🔅نوجوانان و نوگلان حسینی
#محرم
#امام_حسین
@fatemiioon_news
در پاسخ به این سوال به مطالب زیر توجه نمایید:
🔻الف)#صدقه دادن از دیدگاه فقهای #سنّی و #شیعه، آنچه بر بنی هاشم حرام است، اخذ زکات واجب است که غیر بنی هاشم به بنی هاشم بدهند. زکات واجب نیز در فقه اسلامی صدقه نامیده میشود، نه دادن هر صدقه ای و لو صدقة مستحبی که بر فرض صحّت داستان کوفیان به کودکان بنی هاشم داده اند. این کلام ان الصدقه علینا حرام جمله مشهوری است که در منابع معتبر و کهن نیامده از این رو فقها در هنگام فتوی بر این باورند #صدقات_مستحبی برای سادات #مانعی ندارد. به فرض صحت و صدور این جمله چند گمان می رود.
نخست آنکه، آنچه به اسرای کربلا می دادند به عنوان زکات بوده که زینب یا ام کلثوم آنها را رد می کردند و چنین جمله ای می فرمودند.
دوم آنکه این گونه صدقه دادن که همراه با تحقیر و توهین اهل بیت امام حسین باشد #حرام است از این رو برای مبارزه با این توهین و خنثی نمودن آن، صدقاتی که به اسرای کربلا می دادند رد می شد.
وانگهی چه بسا اگر صدقه دادن به سادات حتی صدقات مستحبی اگر موجب تحقیر و توهین آنان باشد کاری نارواست به همین دلیل برخی فقها مانند آیه الله خویی بر همین باور است که #صدقاتی که موجب #خواری سادات گردد بعید نیست #حرام باشد.
📚السید الخوئی، مصباح الفقاهة، چاپ اول، ناشر مکتبة الداوری – قم، ج۱، ص۸۰۲
🔻ب) حکمت حرمت #صدقه_واجب به #اهل_بیت
اسلام برای برطرف کردن محرومیت های جامعه و زدودن فقر و تأمین نیازهای اساسی فقرا، ایتام و ... دو منبع مهم اقتصادی را در نظر گرفته است، یکی #زکات که مربوط به همه فقرای جامعه است و دیگری #خمس که بخشی از آن مخصوص فقرای سادات است که به اندازه نیاز سال شان پرداخت می شود، و بخش دیگر آن مربوط به #امام و #رهبر جامعه اسلامی است نه فامیل پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) به تعبیر دیگر سهم #خدا و سهم #پیامبر و سهم #ذی_القربی، هر سه سهم متعلق به #رهبر حکومت اسلامی است، او زندگی ساده خود را از آن اداره می کند و بقیه را در مخارج گوناگونی که لازمه مقام رهبری و اداره امت اسلام است مصرف خواهد نمود.
📚تفسیر نمونه، ج۷، ص۱۷۴
🔻بنابراین، #خمس با #زکات هیچ گونه فرق اصولی ندارد، یعنی هر دو مربوط به #فقرا و افراد محروم و ناتوان اجتماع و به هر یک به اندازه احتیاجات شان داده می شود و زاید بر آن جزء بیت المال مسلمانان محسوب خواهد شد، تنها چیزی که هست برای آن که فرزندان پیامبر خدا از یک نوع احترام معنوی برخوردار باشند و از سوی دیگر، بهانه ای به دست مخالفان نیفتد که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خویشان خود را بر اموال عمومی(زکات) مسلط ساخته است، نیازمندی های آن ها به عنوانی غیر از عنوان زکات تأمین شده است. دلیل این مدعا روایتی از امام صادق(علیه السلام) است که فرمود: عده ای از بنی هاشم از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) استدعا کردند که آنها را مأمور جمع آوری زکات قرار دهند، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: « یا بنی عبدالمطلب(بنی هاشم) ان الصدقه لاتحل لی و لکم ... .؛ زکات و صدقه برای من و شما حلال نیست.»
📚وسایل ب۲۹ ج۱
اگر زکات مال جاذبه ای نداشت، گروهی از بنی هاشم چنین تقاضایی نمی کردند. زکات از آن جهت جذابیت داشت که زندگی اکثر مردم از طریق کشاورزی و دامداری تأمین می شد و زکات فراوانی در دست آنان بود.
@fatemiioon_news
🔺 #زیارت_روز_شنبه🔺
💎 زیارت پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم
@fatemiioon_news
🏴🏴🏴🏴🏴
🏴
#مقتل_الحسین_علیه_السلام
#مقتل_اصحاب
🔳 مقتل حربن یزید ریاحی
1️⃣(مقتل اول)
◾️امام حسين (عليه السّلام) در مسیر حرکت خویش از مکه به سرزمین کربلا، با کاروان آل الله، به منطقه «ذو حسم» می رسند و در آنجا خيمه هاى خود را برپا می کنند.
▪️حرّ بن یزید رياحى به همراهى هزار سواره نمايان مى شود كه ابن زياد او را فرستاده بود تا امام حسين (عليه السّلام) را از بازگشت به مدينه منع كند و او را به كوفه درآورد، پس در گرماى سوزان ظهر حرّ و اصحابش مقابل امام حسين (عليه السّلام) ايستادند.
▪️هنگامى كه حضرت سيّد الشهداء (علیه السلام) تشنگى اين گروه را مشاهده كردند به اصحاب خود امر كردند كه خودشان و اسبهايشان را سيراب كنند پس ظرفهايى را پر از آب كردند و نزديک اسبها مى بردند تا آنكه چندين دفعه مى نوشيدند و سيراب مى شدند و نوبت به اسب ديگرى مى رسيد.
▪️علی بن طعان محاربى همراه با حرّ بود و بعد از همه سر رسيد در حالى كه عطش او را از پاى در آورده بود، حسين (عليه السّلام) فرمود: شتر خود را بخوابان، هنگامى كه خواست آب بنوشد آب به زمين ريخت، امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ظرف را نگهدار، امّا او از شدّت عطش نمى دانست چه كند؟ امام (عليه السّلام) خودشان برخاستند و ظرف آب را گرفتند تا اينكه او و اسبش سيراب شدند...
▪️حجّاج بن مسروق جعفى أذان ظهر را گفت، امام حسين (عليه السّلام) به حرّ فرمود: آيا با اصحاب خود نماز مى خوانى؟ حرّ گفت: خير، بلكه همگى با شما #نماز مى خوانيم.
پس از فراغت از نماز امام (عليه السّلام) به مردم رو مى كنند حمد و ثناى خدا را بجا مى آورند، بر پيامبر درود مى فرستند و مى فرمايند:
✨اى مردم! اگر شما #تقواى الهی داشته باشيد و حق را از اهل آن بشناسيد بيشتر مورد رضاى خداوند خواهد بود.ما اهل بيت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلم) در ولايت امر بر اين مدّعيان اولى هستيم كه ادّعاى چيزى مى كنند در حالى كه مال آنها نيست و به جور و عدوان سير مى كنند. اگر ما براى شما ناخوشايند هستيم و حقّ ما را نمى دانيد و الآن رأى شما غير از آن است كه در نامه هايتان آمده است، من از نزد شما باز مى گردم.✨
▪️حرّ گفت: من نمى دانم اين نامه هايى كه مى گويى چه هستند، پس امام حسين (عليه السّلام) به عقبه بن سمعان امر كرد تا خورجينى را بيرون آورد كه پر از نامه بود.
▪️حرّ گفت: من در زمره نويسندگان آنها نيستم، من مأمورم كه پس از ملاقات شما، از شما جدا نشوم تا آنكه شما را در كوفه بر ابن زياد وارد سازم.
▪️پس امام (عليه السّلام) فرمودند:
مرگ براى تو بهتر از اين كار است و آنگاه به اصحاب خود امر كردند كه سوار شوند و زنان را نيز سوار كردند؛ حرّ مانع شد.
❇️ امام حسين (عليه السّلام) فرمود: ✨ثكلتک امك! ما الذی تريد ان تصنع؟
مادرت به عزايت بنشيند از ما چه مى خواهى؟
حرّ گفت: اگر غير از تو احدى از عرب نام مادر مرا مى برد و در چنين موقعيّتى بود من هم همان را پاسخ مى دادم (نام مادرش میبردم) هر كس كه بوده باشد!
⚡️ولى به خدا قسم نمى توانم نام مادرت را ببرم مگر به بهترين صورتى كه توان آن را دارم.⚡️
⚜️همین عشق و محبت به دختر رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) حر را خرید و نزد حسین شفاعت کرد تا جاییکه حر، جزو اصحاب الحسین (علیه السلام) گردید.
عشق حضرت فاطمه (سلام الله علیها) ام الائمه و الابرار، انسان را از اوج ذلّت به بالاترین نقطه عزّت می برد.
چرا که در زیارت حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) می خوانیم:
✨لنبشّر انفسنا بأنا قد طّهرنا بولایتک✨ ولایت حضرت صدیقه (سلام الله علیها) وجود همه ی خلق را تطهیر و پاک می گرداند.
📚اسرار الشهاده ۷۴۱ و ۷۴۳
لهوف ص۹۹
ترجمه مقتل مقرم ص١٠٢
مقتل خوارزمى ج ۱، ص ۲۳۰ فصل ۱۱.
مقتل الحسين لابن اعثم كوفی ص ٩۴
🏴
🏴🏴🏴🏴🏴
@fatemiioon_news