هیئت مدیریّه بحث جنجالی
👌 #شروع بحث:👇👇👇
🔍مرحوم صدوق (رضوان الله تعالی علیه) در کتابِ شریفِ {معانی الاَخبار} صفحه ۱۸۰ نقل می نماید:
📝《عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السّلام) يَقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا فَقُلْتُ لَهُ فَكَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُمْ قَالَ يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا》الحدیث.
🤔روایتِ مذکور از جهات متعدّدی قابلیّت تامّل را دارا می باشد لکن در بیان حاضر نسبت به برخی از تعابیر آن از #حیثِ_ادبی بحث را به پایان می رسانیم؛
🏃♂در ادامه در قالبِ دو بیان، بحث را پیگیری می نماییم: #بیانِ اوّل: ترجمه اجمالیِ روایت؛ #بیانِ دوّم: ترجمه تفصیلیِ روایت.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔺 #بیانِ_اوّل: ترجمه اجمالیِ روایت:
👆👈《از عبد السّلام بن صالح هرویّ نقل شده است که فرمود: از امام رضا (علیه السّلام) شنیدم که می فرمودند: {رحمت خدا بر کسی باد که امر ما را زنده کند}؛ سپس عبد السّلام به امام عرضه داشت: {چگونه امر شما را احیا و زنده نماید؟} حضرت فرمودند: {علوم ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد؛ زیرا قطعاً مردم اگر حُسن و زیبایی هایِ کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد} 》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔺 #بیانِ_دوّم: ترجمه تفصیلیِ روایت:
📝بحث در بیان دوّم را در #پنج_محور پیگیری می نماییم.
🕰زمانِ ارسال مطالب در کانال:👇
🏷 #امروز یعنی چهار شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ اوّل؛ ساعتِ: ۱۸:۰۰.
🏷 #فردا یعنی پنج شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ دوّم.
🏷 #روزِ_جمعه:
📦📭ارسالِ #محورِ سوّم.
🏷 #روزِ_شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ چهارم.
🏷 #روزِ_یک_شنبه:
📦📭ارسالِ #محورِ پنجم.
📜🔖ارسالِ #خاتمه.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_اوّل:
👆👈این که روای فرمود: 《قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السّلام) يَقُولُ ...》؛
❌ #شرح:
🔺فعل مضارع بدون لحاظ قرینه ای، دلالت بر تحقُّق حدث دارد كه زمانِ تحقُّق آن حدث، مُحتملِ بين زمانِ حال و زمانِ استقبال مى باشد همانند {يخرج زيدٌ من الكوفة} که حدث خروج از سویِ زید، یا در زمانِ حال محقّق می گردد یا در زمانِ آینده؛
✍لکن اگر در کلامی که فعل مضارع در آن استفاده شده است، قرینه ای مبنی بر این که حدثی که در ضمنِ آن است، استمرار دارد، موجود باشد، آن گاه نتیجه می شود که آن فعل مضارع در آن کلام، دلالت بر استمرار تجدُّدی می نماید مثلاً در شاهدی که بیان شد، اگر قرینه اینگونه بود که زيد هر روز از كوفه خارج مى شود مثلا كارمند يا دانش آموز يا معلّم است و كار او طورى است كه بايد از كوفه خارج شود، در نتيجه گفته می شد: فعل مضارعِ {يخرج} دلالت بر استمرار تجدُّدی مى كند.
✋طبق نکته ای که بیان گردید، ادامه بحث را نسبت به فعلِ مضارعِ《يَقُولُ》، اختصاص خواهیم داد؛
💮✅فعلِ 《يَقُولُ》:👇
🔍گرچه طبقِ اقتضای اولیّه فعلِ مضارع، نمی توان به وجودِ استمرارِ حدثِ قول در فعلِ {يَقُولُ} حکم کرد #لکن از آن جایی که در این روایت، قرینه لفظی موجود است لذا می توان از آن اقتضایِ اولیّه رفع ید نمود و حکم شود به این که این فعل در این روایت دلالت بر ماضی استمراری دارد زيرا این کلام از: {فعل ماضى (سَمِعْتُ) + فعل مضارع (يَقُولُ)} تشکیل شده است و همان طور که روشن است ترکیب {فعل ماضی (سَمِعْتُ)} و {فعل مضارع (یَقُولُ)}، کاشف از ماضی استمراری بودنِ آن می کند و این نیز قرینه ای برای حکم به وجود استمرار در فعلِ {یَقُولُ} است یعنی:《فعل ماضى (سَمِعْتُ) + فعل مضارع (يَقُولُ) = ماضى استمرارى》.
🔸البته ناگفته نماند که اهل محاوره غالبا برای فهماندن ماضی استمراری از فرمولِ {كان + فعل مضارع} استفاده مى نمایند.
👤ترجمه عبارت تا بدین جا طبقِ تفسیر ادبی فوق:
💢《سَمِعْتُ ... یَقُولُ》به دلالت مطابقى بر استمرار قول امام دلالت می نماید یعنی: {به صورتِ مستمرّ امام می فرمود} و به دلالت التزامى بر استمرار شنيدنِ راوى دلالت می کند یعنی: {به صورت مستمرّ راوی می شنید} چون وقتى امام مستمراً فرمايش كند لازمه اش اين است كه شنونده مستمراً مى شنود. به بیانِ عرفی عبد السّلام می فرماید: شنیدم از ابا الحسن که به صورتِ مستمرّ می فرمود:《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_دوّم:
👆👈این که امام فرمود: 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》؛
❌ #شرح:
📝در این عبارت، دو قید موجود است: یکی {رَحِمَ اللَّهُ} و دیگری {عَبْداً}؛
✅ #قیدِ_اوّل، 《اکنون》 ارسال می شود.
✅ #قید_دوّم، 《ساعتِ: ۱۸:۰۰》 ارسال می گردد.
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
⭕️ #محور_دوّم: 👆👈این که امام فرمود: 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》؛ ❌ #شرح: 📝در این عبارت، دو قید موجود ا
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
هیئت مدیریّه بحث جنجالی
🔵بررسی قیدِ اوّل: 《رَحِمَ اللَّهُ》
۱)❓چرا امام به جایِ تعبیرِ《اللّهم ارحمْ عبداً》، از تعبیرِ 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》بهره برده اند؟
🔸روشن است امام (علیه السّلام) به جاىِ تعبیرِ 《اللّهم ارحمْ عبداً》از تعبيرِ 《رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً》 استفاده کرده اند یعنی جمله ى خبرى در جايگاه جمله انشائى واقع شده است. به نظر می رسد این تغییر و تحوّل از جانب امام، به دو علّت بوده است:👇
💤١-اين كه هيئتِ {ارحمْ}، هيئت فعل امر است و وقتى از يك وجودِ أعلى چيزى درخواست مى شود، ادب اقتضاء مى كند كه از هيئت فعل امر استفاده نشود.
💤٢- تعبیرِ {رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً} يك جمله ى دعايى است كه براى نشان دادن اين امر آمده كه: 《اگر عبدى، امر اهلُ البيت (عليهم السلام) را احياء كند، يقيناً مورد رحمت الهى واقع مى شود و به صورت خبرى آمده تا بفهماند كه تحقُّق اين امر آن قدر قطعى است كه انگار قبلاً اتّفاق افتاده و حالا امام (عليه السلام) از آن خبر مى دهد》.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝 #مقرّر: هیئت تحریریّه بحث جنجالی
📝لینک گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯