eitaa logo
مسجدجامع علیای نوقاب گناباد ٩٨
86 دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
4.6هزار ویدیو
169 فایل
مسجدترازاسلام ؛پایگاه تجمع مسلمین؛ مایه اتحادوانسجام امت وتالیف قلوب اطلاع رسانی برنامه های مذهبی؛ قرآنی؛ اجتماعی؛ فرهنگی ؛مسابقات؛ کلاسهاودوره های آموزشی و...... ٩۶ ان شاالله تعالی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
💚اعجاز_علمی_قرآن 📌اشاره ی قرآن به حسگر های حرارتی پوست سوره نسا آیه ۵۶
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
یاد یه بنده خدایی افتادم که می گفت: خواهی نشوی همرنگ، رسوای جماعت شو😄
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
✅ عمر حضرت نوح (ع) عمر حضرت نوح (علیه السلام) چقدر بود ؟ از ظاهر قرآن برمی آید که مقدار 950 سال حضور حضرت نوح (ع) در میان قومش، تمام عمر نوح (ع) نبوده است بلکه بعد از طوفان هم مدت دیگرى زندگى کرد که طبق گفته بعضى از مفسران ، سیصد سال بود. اصولاً قوم نوح (ع) عمر طولانى داشتند ، و در این میان عمر خود نوح (ع) نیز فوق العاده بوده است .  پاسخ این سؤال در آیه 14 سوره «عنکبوت» آمده است . خداوند مى فرماید : (ما نوح را به سوى قومش فرستادیم و او در میان آنها هزار سال به جز پنجاه سال ، درنگ کرد) ؛ «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسِینَ عاماً» . تعبیر به «هزار سال الاّ پنجاه سال» ـ در حالى که ممکن بود از اول 950 سال بگوید ـ براى اشاره به عظمت و طول این زمان است؛ زیرا عدد «هزار» ، آن هم به صورت «هزار سال» ، براى «مدت تبلیغ» عدد بسیار بزرگى محسوب مى شود . ظاهر آیه فوق این است که این مقدار ، تمام عمر نوح (علیه السلام) نبود ـ هر چند «تورات» کنونى این عدد را براى تمام مدتِ عمر نوح(علیه السلام) ذکر کرده ، بلکه بعد از طوفان هم مدت دیگرى زندگى کرد که طبق گفته بعضى از مفسران ، سیصد سال بود . البته ، این عمر طولانى در مقیاس عمرهاى زمان ما بسیار زیاد است و هیچ گاه طبیعى به نظر نمى رسد ، ممکن است میزان عمر در آن ایام ، با امروز تفاوت داشته ، اصولاً قوم نوح ، چنان که از بعضى مدارک ، به دست مى آید عمر طولانى داشتند ، و در این میان عمر خود نوح (علیه السلام) نیز فوق العاده بوده است، ضمناً این نشان مى دهد که ساختمان وجود انسان به او امکان عمر طولانى مى دهد . مطالعات دانشمندان امروز، نیز نشان داده که عمر انسان حد ثابت و معینى ندارد، و این که بعضى آن را محدود به 120 سال، یا کمتر و بیشتر ، دانسته اند ، کاملاً بى پایه است ، بلکه با تغییر شرائط ممکن است کاملاً دگرگون شود . هم اکنون ، به وسیله آزمایش هائى توانسته اند ، عمر پاره اى از گیاهان و یا موجودات زنده دیگر را به دوازده برابر عمر معمولى ، و حتى در بعضى از موارد ، ـ اگر تعجب نکنید ـ به نهصد برابر برسانند ! و اگر موفق شوند با همین معیار عمر انسان را افزایش دهند، ممکن است انسان هزاران سال عمر کند .
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
﷽؛ ✅ تفاوت معنای و 📝 پرسش : آیا و به یک معنا می باشند یا متفاوت اند ؟ 📖 پاسخ اجمالی : و از ماده «رحمت» گرفته شده . معروف اين است كه كسى است كه رحمتش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است . بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند . 📖 پاسخ تفصیلی : و ؛ اين دو واژه از ماده «رحمت» گرفته شده ، و معروف اين است كه كسى است كه رحمت اش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه به كسى گفته مى شود كه رحمت اش خاص است ، بنابراين خداوند سبب شده است كه فيض نعمت اش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محروم اند . اين تفاوت امور زير است : 1⃣ صيغه مبالغه است و صفت مشبهه ؛ و صيغه مبالغه تأكيد بيشترى را مى رساند و دليل بر گستردگى اين نوع رحمت است . ولى بعضى هر دو را صفت مشبهه و يا هر دو را صيغه مبالغه دانسته اند ، امّا با اين حال تصريح كرده اند كه مبالغه بيشترى را مى رساند . 2⃣ بعضى نيز گفته اند : چون صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات و استمرار دارد مخصوص مؤمنان است ولى كه صيغه مبالغه است چنين دلالتى ندارد . 3⃣ نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود ؛ در حالى كه هم به او گفته مى شود و هم به غير او ؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم رحمت گسترده ترى است . 4⃣ اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى» ؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون پنج حرفى ، و چهار حرفى است ؛ بنابراين مفهوم وسعت بيشترى دارد . 5⃣ اين تفاوت را بعضى افراد ، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند . زيرا در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده ، در حالى كه در بسيارى از موارد مقيّد است . مانند:  «إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» ؛ (زيرا خداوند نسبت به مردم ، رئوف و مهربان است) ،  «وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» ؛ (او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است) ،  «إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» ؛ (خداوند نسبت به شما مهربان است) . در حالى كه بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است . 6⃣ بعضى از روايات نيز شاهد اين تفاوت است . در حديث پر معنايى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم :  «الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة» ؛ ( اسم خاص است [ مخصوص خداوند ] امّا با وصفى عام ـ مفهوم رحمت اش دوست و دشمن را در بر مى گيرد ـ ولى اسم عام است به صفت خاص [ اين اسم هم بر خداوند و هم غير او اطلاق مى شود ، ولى مفهوم اش رحمتى است مخصوص مؤمنان ] ) . امّا با تمام اينها نمى توان انكار كرد كه گاهى اين دو واژه به يك معنا به كار مى رود ؛ مانند آنچه در دعاى عرفه از امام حسين(عليه السلام) نقل شده است :  «يا رحمنَ الدُّنيا وَالآخِرةَ وَرَحِيْمَهُما»؛ (اى خدايى كه رحمان دنيا و آخرت و رحيم هر دويى) ولى اين ممكن است يك استثنا بوده باشد؛ بنابراين منافاتى با تفاوت فوق ندارد . شیرازی 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
﷽؛ 🚨 خلقت حوّا 📝 پرسش : حوّا (همسر آدم) از چه چیزى خلق شد؟ در آیه ابتدایی سوره نساء، خداوند از خلقت حوا سخن می گوید. برخی از مفسران جمله «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» را این گونه تفسیر کردند: حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده است. این تفسیر از سوی امام صادق(ع) مردود دانسته، و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. در آیات دیگر قرآن این مفهوم بیان شده که خداوند همسر حضرت آدم(ع) را از جنس او(جنس بشر) آفرید و نه از اعضای بدن او، و همچنین تکثیر نسل انسان، تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته، و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است. خداى متعال در آیه1 سوره«نساء» مى فرماید : (همسر او را از جنس او خلق کرد)؛ «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها». بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم، «حوّا» از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: «حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده»(1) شاهد بر آن گرفته اند. در فصل دوم از «سِفر تکوین» تورات نیز به این معنى تصریح شده است.(2) ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیراین آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید. در آیه21 سوره«روم» مى خوانیم: «وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها»؛ (از نشانه هاى قدرت خدااین است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید). و در آیه72 سوره«نحل» مى فرماید: «وَ اللهجَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً»؛ (خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد). روشن است که در این آیات مى خوانیم: «همسران شما را از شما قرار داد» معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر«عیاشى» نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است.(3) سپس در جمله بعد مى فرماید: (خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد)؛ «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً».(4) از این تعبیر استفاده مى شود: تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.(5) ✍ پی نوشت: 🍃 (1). «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحه 380 و جلد 4، صفحه 326، انتشارات جامعه مدرسین؛ «وسائل الشیعه»، جلد 26، صفحات 287 و 288، چاپ آل البیت؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 100 و جلد 46، صفحه 352 و جلد 56، صفحه 93 و... . 🍃 (2). در «سفر پیدایش»، باب دوم، شماره 21 و 22 مى خوانیم: «و خداوند خدا خوابى گران بر آدم مستولى گردانید تا بخفت و یکى از دنده هایش را گرفت و گوشت در جانش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنى بنا کرد و وى را به نزد آدم آورد». 🍃 (3). تفسیر «عیاشى»، جلد 1، صفحه 216، چاپخانه علمیه تهران، 1380 هـ ق؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحات 379 و 380 و جلد 4، صفحات 326 و 327، انتشارات جامعه مدرسین؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحات 116، 220، 221 و 222. 🍃 (4). سوره نساء، آیه 1. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 314.
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است... والسلام...
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
 بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 📄قَالَ هَٰذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ فرمود: این راه مستقیمی است که بر عهده من است. 📚(آیه ۴۱سوره حجر) 📜ابو حمزه ثمالی از امام صادق علیه السلام در مورد آیه «هذا صِراطٌ عَلَیَّ مُسْتَقِیمٌ»‏ می‌پرسد و پاسخ می‌شنود: 🌺 به خدا سوگند، آن صراط مستقیم علی علیه السلام است، به خدا سوگند، علی علیه السلام میزان و صراط است. 📚(صفار، محمد بن حسن، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمّد صلّی الله علیهم، محقق، مصحح، کوچه باغی، محسن بن عباسعلی،‏ ج ‏1، ص 512، قم، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، چاپ دوم، 1404ق)
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﺒﻬﺎ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻥ ﮐﺎﺭﺗﻮﻥ ﻣﯿﺨﻮﺍﺑﻨﺪ ﻭ ﮐﻮﺩﮐﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺷﺒﻬﺎ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺗﻮﻥ ﻣﯿﺨﻮﺍﺑﻨﺪ... ﺁﻩ ﺍﺯ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ.. ﺍﮔﺮﻣﻐﺰﺧﺎﻟﯽ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺷﮑﻢ ﺧﺎﻟﯽ ﺳﺮﻭﺻﺪﺍ ﻣﯿﮑﺮﺩ ، ﺟﻬﺎﻥ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺍﺷﺖ ... ﺣﺘﯽ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﻮﻗﻊ ﺭﺩ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ . ﺳﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﻮﻝ ﻫﻤﯿـــﺸﻪ ﺻﺪﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ.. ﺍﻣﺎ ﺍﺳﮑﻨﺎﺳﻬﺎ ﺑﯽ ﺻﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ … ﭘﺲ ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺭﺯﺷﺖ ﺑﺎﻻ ﺭﻓﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺁﺭﺍﻡ ﻭ ﺑﯽ ﺳﺮﻭﺻﺪﺍ ﺑﺎﺵ !!..… ﺍﺯ ﻣــﺮﮒ ﻧﺘﺮﺳﯿـــﺪ ! ﺍﺯ ﺍﯾــﻦ ﺑﺘﺮﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻭﻗﺘﯽ ﺯﻧــــﺪﻩ ﺍﯾﺪ ﭼـــﯿﺰﯼ ﺩﺭ ﺩﺭﻭﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻤﯿــﺮﺩ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ"""""""""" ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ """""
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
✨﷽✨ ✍ از عارفی پرسیدند: «خدای را در روزی‌رسانی چگونه یافتی؟» گفت: «در خانه سگی دارم که مرا نگهبانی می‌دهد و در امر من است و از منزل من دور نمی‌شود و شب‌ها در بیم می‌خوابد و وظیفه‌ی خویش به خوبی انجام می‌دهد و تنها کار سختش روزی چند بار پارس‌‌کردن است و زمان دیدن من و نعمتی از من تشکر و دم‌جنباندنی. من نیز وظیفه خود می‌دانم و سر وقت بی‌منت و بدون زحمتش غذایش می‌دهم. اگر انسان نیز از حدود الهی خارج نشود و ترک معصیت کرده و در فرمان خدا عمل کند و از او بترسد و یاد او را فراموش نکند، خداوند سر وقت روزی او را همان‌جا که نشسته است خواهد رساند و نیازی به دربدری و دویدن نیست. اما سگی که صاحب برای خود برنمی‌گزیند و خود را در کوچه و خیابان آزاد و رها می‌بیند، ساعت‌ها در پی لقمه‌اش باید بدود و بعد از خستگی لقمه‌ای را اگر بیابد دیگر سگان از چنگ و دهانش خواهند ربود و بدونِ آرامش هر شب در کنجی از ترس جانش خواهد خوابید و در روز هر کسی بر او سنگ زده و آزارش خواهد داد و این سزای کسی است که در دنیا، قید تعبّد خدای از پای خود رها کرده است و صاحب خود نمی‌شناسد. چنین کسی روزها در پی روزی خود خواهد دوید و بعد از خستگی لقمه‌ای در اضطراب و ترس از بنی‌بشر خواهد خورد و در برابر تلاش خود یک‌دهم از آن بهره و لذت نخواهد برد.» عارف گفت: «عاقبت کار که اندیشیدم، دیدم بندِ بندگی خدا بر من، آرامش دنیوی و اخروی و روزی هر دو سرای در کمال راحتی است. کافی است ذکری بگویم و یادش کنم و در نماز شکرش کنم و معصیت و نافرمانی‌اش نکنم و برای او عمل صالحی که می‌توانم دریغ نکنم، آن‌گاه مرا تصاحب خواهد کرد و بدون منّت و رنج، روزی مرا بر پیش پای من قرار خواهد داد.»
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
📘 💠 فریاد رس مظلومان 🔹روزی امیرمؤمنان علی علیه السلام از بازار خرما فروشان میگذشت، دید کنیزی گریه می‌کند. فرمود: چرا گریه میکنی؟ گفت: صاحب من یک درهم به من داد، خرما خریدم. هنگامی که آن را پیش او بردم نپذیرفت و گفت: خرمای خوبی نیست و اکنون آورده‌ام پس بدهم ولی خرما فروش قبول نمی کند. 🔹حضرت به خرما فروش فرمود: «ای بنده خدا! این یک کنیز است از خود اختیاری ندارد، تو خرما را بگیر و پولش را بده.» خرما فروش با ناراحتی از جا برخاست و بر سینه امیرالمومنین (علیه السلام) کوبید و او را عقب زد. حاضران گفتند: ای مرد! این امیر مؤمنان است. خرما فروش از شنیدن آن، نفسش بند آمد و رنگ رخسارش پرید و فورا پول را پس داد و خرما را گرفت و گفت: یا امیر مؤمنان! از من راضی باش، اشتباه کردم. حضرت فرمود: «اگر کارت را اصلاح کنی و حق مردم را ادا کنی از تو راضی خواهم شد.» 📚بحارالانوار ج ۴۱، ص ۴۸
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
🌸پیامبر(ص): ‌ 💍هرگاه کسی به نزد شما آمد و دینداری و امانتداری او را پسندیدید، به او دختر دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روی زمین تبهکاری و فساد بزرگ پدید می‌آید. ‌ بحار:۱۰۳/۳۷۲/۳
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
📘 💠 فریاد رس مظلومان 🔹روزی امیرمؤمنان علی علیه السلام از بازار خرما فروشان میگذشت، دید کنیزی گریه می‌کند. فرمود: چرا گریه میکنی؟ گفت: صاحب من یک درهم به من داد، خرما خریدم. هنگامی که آن را پیش او بردم نپذیرفت و گفت: خرمای خوبی نیست و اکنون آورده‌ام پس بدهم ولی خرما فروش قبول نمی کند. 🔹حضرت به خرما فروش فرمود: «ای بنده خدا! این یک کنیز است از خود اختیاری ندارد، تو خرما را بگیر و پولش را بده.» خرما فروش با ناراحتی از جا برخاست و بر سینه امیرالمومنین (علیه السلام) کوبید و او را عقب زد. حاضران گفتند: ای مرد! این امیر مؤمنان است. خرما فروش از شنیدن آن، نفسش بند آمد و رنگ رخسارش پرید و فورا پول را پس داد و خرما را گرفت و گفت: یا امیر مؤمنان! از من راضی باش، اشتباه کردم. حضرت فرمود: «اگر کارت را اصلاح کنی و حق مردم را ادا کنی از تو راضی خواهم شد.» 📚بحارالانوار ج ۴۱، ص ۴۸