هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
گذرگاه مرصاد محل رسیدگی به حق الناس، است...
اگر کوچکترین حق از مردم بر گردن داشته باشی، از کشتن انسان بگیر تا سیلی و یا بدهکاری،..... همه اینها موجب گرفتاری تو میشود. گروهی غمگین و افسرده در حالیکه زانوی غم در بغل داشتند روی زمین نشسته بودند و بواسطه سنگینی زنجیری که بر گردن داشتند قادر به حرکت نبودند. عده ای نیز بوسیله زنجیری که بر گردن داشتند توسط مأموران قوی و عظیم الجثه مهار شده بودند، برخی نیز بلاتکلیف در بیابان چرخه می زدند و حق عبور از جاده را نداشتند.
هر از گاهی صدای مأموران در فضا می پیچید که: فلان کس آزاد است و می تواند عبور کند و آن شخص پس از مدتها گرفتاری با خوشحالی تمام به مسیر خود ادامه می داد.
📚بحارالانوار/ ج 213
#نکات_آموزنده
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
#در_محضر_بزرگان
یک گناه کافیه!!!
🖋استاد علی صفائی حائری
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ✨
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
#چهارشنبه_های_زیارتی 🌹
#وقت_سلام
🌺صلوات
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
🌹امام باقر(ع)فرمودند:
♦️ صله رحم، اعمال را پاك مى كند،داراييها را فزونى مى بخشد، بلا را برمى گرداند، كار حسابرسى(قیامت) را آسان مى كند، و مرگ را به تأخير مى اندازد.
📚"کافی،۲،ص۱۵۰"
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲
الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ
وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ
وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى
الصِّدّیقِ الشَّهیدِ✨
صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً
مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً
کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ
#چهارشنبه_های_زیارتی 🌹
#وقت_سلام
🌺صلوات
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
یاد یه بنده خدایی افتادم
که می گفت:
خواهی نشوی همرنگ،
رسوای جماعت شو😄
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
✅ عمر حضرت نوح (ع)
#پرسش
عمر حضرت نوح (علیه السلام) چقدر بود ؟
#پاسخ_اجمالی
از ظاهر قرآن برمی آید که مقدار 950 سال حضور حضرت نوح (ع) در میان قومش، تمام عمر نوح (ع) نبوده است بلکه بعد از طوفان هم مدت دیگرى زندگى کرد که طبق گفته بعضى از مفسران ، سیصد سال بود. اصولاً قوم نوح (ع) عمر طولانى داشتند ، و در این میان عمر خود نوح (ع) نیز فوق العاده بوده است .
#پاسخ_تفصیلی
پاسخ این سؤال در آیه 14 سوره «عنکبوت» آمده است . خداوند مى فرماید : (ما نوح را به سوى قومش فرستادیم و او در میان آنها هزار سال به جز پنجاه سال ، درنگ کرد) ؛ «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَة إِلاّ خَمْسِینَ عاماً» .
تعبیر به «هزار سال الاّ پنجاه سال» ـ در حالى که ممکن بود از اول 950 سال بگوید ـ براى اشاره به عظمت و طول این زمان است؛ زیرا عدد «هزار» ، آن هم به صورت «هزار سال» ، براى «مدت تبلیغ» عدد بسیار بزرگى محسوب مى شود .
ظاهر آیه فوق این است که این مقدار ، تمام عمر نوح (علیه السلام) نبود ـ هر چند «تورات» کنونى این عدد را براى تمام مدتِ عمر نوح(علیه السلام) ذکر کرده ، بلکه بعد از طوفان هم مدت دیگرى زندگى کرد که طبق گفته بعضى از مفسران ، سیصد سال بود .
البته ، این عمر طولانى در مقیاس عمرهاى زمان ما بسیار زیاد است و هیچ گاه طبیعى به نظر نمى رسد ، ممکن است میزان عمر در آن ایام ، با امروز تفاوت داشته ، اصولاً قوم نوح ، چنان که از بعضى مدارک ، به دست مى آید عمر طولانى داشتند ، و در این میان عمر خود نوح (علیه السلام) نیز فوق العاده بوده است، ضمناً این نشان مى دهد که ساختمان وجود انسان به او امکان عمر طولانى مى دهد .
مطالعات دانشمندان امروز، نیز نشان داده که عمر انسان حد ثابت و معینى ندارد، و این که بعضى آن را محدود به 120 سال، یا کمتر و بیشتر ، دانسته اند ، کاملاً بى پایه است ، بلکه با تغییر شرائط ممکن است کاملاً دگرگون شود .
هم اکنون ، به وسیله آزمایش هائى توانسته اند ، عمر پاره اى از گیاهان و یا موجودات زنده دیگر را به دوازده برابر عمر معمولى ، و حتى در بعضى از موارد ، ـ اگر تعجب نکنید ـ به نهصد برابر برسانند ! و اگر موفق شوند با همین معیار عمر انسان را افزایش دهند، ممکن است انسان هزاران سال عمر کند .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
﷽؛
✅ تفاوت معنای #رحمان و #رحیم
📝 پرسش :
آیا #رحمان و #رحیم به یک معنا می باشند یا متفاوت اند ؟
📖 پاسخ اجمالی :
#رحمان و #رحيم از ماده «رحمت» گرفته شده . معروف اين است كه #رحمان كسى است كه رحمتش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه #رحيم به كسى گفته مى شود كه رحمتش خاص است . بنابراين #رحمانيت خداوند سبب شده است كه فيض نعمتش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى #رحيميّت او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محرومند .
📖 پاسخ تفصیلی :
#رحمان و #رحيم ؛ اين دو واژه از ماده «رحمت» گرفته شده ، و معروف اين است كه #رحمان كسى است كه رحمت اش عام است ، و همگان را شامل مى شود ، در حالى كه #رحيم به كسى گفته مى شود كه رحمت اش خاص است ، بنابراين #رحمانيت خداوند سبب شده است كه فيض نعمت اش دوست و دشمن و مؤمن و كافر را شامل شود ؛ ولى #رحيميّت او ايجاب مى كند كه مؤمنان را مشمول مواهب خاصّى در دنيا و آخرت قرار دهد كه دور افتادگان از خدا و بى خبران از آن محروم اند .
#شاهد اين تفاوت امور زير است :
1⃣ #رحمان صيغه مبالغه است و #رحيم صفت مشبهه ؛ و صيغه مبالغه تأكيد بيشترى را مى رساند و دليل بر گستردگى اين نوع رحمت است . ولى بعضى هر دو را صفت مشبهه و يا هر دو را صيغه مبالغه دانسته اند ، امّا با اين حال تصريح كرده اند كه #رحمان مبالغه بيشترى را مى رساند .
2⃣ بعضى نيز گفته اند : چون #رحيم صفت مشبهه است و دلالت بر ثبات و استمرار دارد مخصوص مؤمنان است ولى #رحمان كه صيغه مبالغه است چنين دلالتى ندارد .
3⃣ #رحمان نام مخصوص خدا است و به غير او اطلاق نمى شود ؛ در حالى كه #رحيم هم به او گفته مى شود و هم به غير او ؛ و اين دليل بر آن است كه مفهوم #رحمان رحمت گسترده ترى است .
4⃣ اين قاعده در ادبيات عرب معروف است كه «زيادةُ المبانى تَدُلُّ عَلى زِيادَةِ المَعانِى» ؛ (يعنى واژه اى كه حروف اش بيشتر است مفهوم آن نيز بيشتر است) و چون #رحمان پنج حرفى ، و #رحيم چهار حرفى است ؛ بنابراين مفهوم #رحمان وسعت بيشترى دارد .
5⃣ اين تفاوت را بعضى افراد ، از آيات قرآن نيز استفاده كرده اند . زيرا #رحمان در قرآن غالباً به صورت مطلق آمده ، در حالى كه #رحيم در بسيارى از موارد مقيّد است .
مانند:
«إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ» ؛
(زيرا خداوند نسبت به مردم ، رئوف و مهربان است) ،
«وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً» ؛
(او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است) ،
«إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً» ؛
(خداوند نسبت به شما مهربان است) .
در حالى كه #رحمان بدون اين قيود ذكر شده و دليل بر عموميت رحمت او است .
6⃣ بعضى از روايات نيز شاهد اين تفاوت است . در حديث پر معنايى از امام صادق (عليه السلام) مى خوانيم :
«الرَّحمنُ اِسْمٌ خاصٌ بِصِفَة عامَّة، وَالرَّحيمُ اسمٌ عامٌ بِصِفَة خاصَّة» ؛
( #رحمن اسم خاص است [ مخصوص خداوند ] امّا با وصفى عام ـ مفهوم رحمت اش دوست و دشمن را در بر مى گيرد ـ ولى #رحيم اسم عام است به صفت خاص [ اين اسم هم بر خداوند و هم غير او اطلاق مى شود ، ولى مفهوم اش رحمتى است مخصوص مؤمنان ] ) .
امّا با تمام اينها نمى توان انكار كرد كه گاهى اين دو واژه به يك معنا به كار مى رود ؛ مانند آنچه در دعاى عرفه از امام حسين(عليه السلام) نقل شده است :
«يا رحمنَ الدُّنيا وَالآخِرةَ وَرَحِيْمَهُما»؛
(اى خدايى كه رحمان دنيا و آخرت و رحيم هر دويى) ولى اين ممكن است يك استثنا بوده باشد؛ بنابراين منافاتى با تفاوت فوق ندارد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_
شیرازی
🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
﷽؛
🚨 خلقت حوّا
📝 پرسش : حوّا (همسر آدم) از چه چیزى خلق شد؟
#پاسخ_اجمالی
در آیه ابتدایی سوره نساء، خداوند از خلقت حوا سخن می گوید. برخی از مفسران جمله «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» را این گونه تفسیر کردند: حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده است. این تفسیر از سوی امام صادق(ع) مردود دانسته، و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. در آیات دیگر قرآن این مفهوم بیان شده که خداوند همسر حضرت آدم(ع) را از جنس او(جنس بشر) آفرید و نه از اعضای بدن او، و همچنین تکثیر نسل انسان، تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته، و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.
#پاسخ_تفصیلی
خداى متعال در آیه1 سوره«نساء» مى فرماید : (همسر او را از جنس او خلق کرد)؛ «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها».
بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم، «حوّا» از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: «حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده»(1) شاهد بر آن گرفته اند.
در فصل دوم از «سِفر تکوین» تورات نیز به این معنى تصریح شده است.(2)
ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیراین آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید.
در آیه21 سوره«روم» مى خوانیم: «وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها»؛ (از نشانه هاى قدرت خدااین است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید).
و در آیه72 سوره«نحل» مى فرماید: «وَ اللهجَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً»؛ (خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد).
روشن است که در این آیات مى خوانیم:
«همسران شما را از شما قرار داد» معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما.
و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر«عیاشى» نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است.(3)
سپس در جمله بعد مى فرماید: (خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد)؛ «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً».(4)
از این تعبیر استفاده مى شود: تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.(5)
✍ پی نوشت:
🍃 (1). «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحه 380 و جلد 4، صفحه 326، انتشارات جامعه مدرسین؛ «وسائل الشیعه»، جلد 26، صفحات 287 و 288، چاپ آل البیت؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 100 و جلد 46، صفحه 352 و جلد 56، صفحه 93 و... .
🍃 (2). در «سفر پیدایش»، باب دوم، شماره 21 و 22 مى خوانیم: «و خداوند خدا خوابى گران بر آدم مستولى گردانید تا بخفت و یکى از دنده هایش را گرفت و گوشت در جانش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنى بنا کرد و وى را به نزد آدم آورد».
🍃 (3). تفسیر «عیاشى»، جلد 1، صفحه 216، چاپخانه علمیه تهران، 1380 هـ ق؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحات 379 و 380 و جلد 4، صفحات 326 و 327، انتشارات جامعه مدرسین؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحات 116، 220، 221 و 222.
🍃 (4). سوره نساء، آیه 1.
🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 314.
هدایت شده از کانون فرهنگی ، هنری شهدای نوقاب ۹۷
در خانه اگر کس است، یک حرف بس است... والسلام...
#ایران_قوی