گزارش جلسۀ سوم تریبون آزاد اقتصادی متا (97/6/18) :
1⃣برنامه ریزی و تشکیل کمیتۀ اجرایی همایش (پول دراقتصاد مقاومتی)
با شعار: "خلق پول را متوقف کنید."🔴
و بزرگداشت آیت الله حائری شیرازی و معرفی اندیشۀ احیای پول اسلام🏅
این همایش بزرگ برای تاریخ 8 آذر 97 برنامه ریزی شد. هدف همایش، مطرح کردن عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور یعنی "خلق پول" است.
مدعوین از سراسر کشور هستند و از صاحبنظران حوزوی و دانشگاهی دعوت میشود.💡
مسئولیتها اعلام شد و مقرر گردید، داوطلبان عملیاتی جهت برعهده گرفتن مسئولیتها، سریعا اعلام امادگی نمایند.
نیاز به همکاری دوستان داریم. لطفا برای حضور در ستاد اجرایی این همایش، در گروه با لینک زیر عضو شوید :👇
http://eitaa.com/joinchat/2527395853C01ca3a0d31
2⃣مباحثه و طرح عملیاتی "خمس پول طلا" و نامه به علما📝
موضوع آشوب تمدنی خمس در شرایط "پول اعتباری" بررسی شد.
در لمعه الدمشقیه، "افزایش قیمت" هم شامل خمس میشود.
اما باید توجه داشت که "افزایش قیمت" دو نوع است :
1- افزایش قیمت ناشی از کمبود عرضه یا افزایش تقاضا. (مثل قیمت هندوانه در شب یلدا)🍉
2- افزایش قیمت ناشی از خلق پول بانکی. (مثل تورم خودرو در وضعیت فعلی)
با توجه به اینکه سود تورم به جیب بانکها میرود، دریافت خمس تورم از جامعه قابل قبول نیست.
تفکیک این دو نوع "افزایش قیمت" با معادل سازی قیمتی طلا به سادگی میسر است.🏅
3⃣تبیین آشوب تمدنی "احتکار" در شرایط فعلی :
احتکار، به انبار کردن "مواد غذایی خاص" به انگیزه افزایش قیمت آنها گفته میشود.
به قول مشهور احتکار تنها در "گندم، جو، خرما، کشمش و روغن" ثابت است. 😐 هر چند بسیاری از فقیهان، احتکار را در روغن زیتون ثابت دانستهاند اما ثبوت آن در روغن زیتون و نمک اختلافی است.
توضیح : در شرایط غربزدگی اقتصاد کشور و تلفیق سیستم اقتصادی غرب و الگوی معیشت اسلامی، هم در حکم احتکار دچار آشوب شده ایم و هم در آزادی اقتصادی بازار.😳
در این شرایط ، هم مزیت های صادراتی کاهش ارزش پول ملی را از دست داده ایم و هم به بهانۀ احتکار، انبارهای اقتصادی که سعی میکند برای تحریم آماده شود را خالی کرده ایم.
4⃣معرفی و بهبود کتاب در حال تکمیل «پول طلا»
کتاب «پول طلا» در حال تالیف و تکمیل است. این کتاب از مبانی معیشت اسلامی در مقابل اقتصاد غربی شروع به بحث میکند.📚
در ادامه آَشوب های اقتصادی ایران معاصر بررسی شده و شرایط خاص ایران در پیشتازی حرکت به سمت تمدن اسلامی بیان شده است.
در فصل های بعدی ، مبانی «پول طلا» با نگاه حوزوی و دانشگاهی تبیین شده است.
در فصل بعد، سوالات متعدد پیرامون «پول طلا» ذکر شده و پاسخ تفصیلی آن ارائه میگردد.🎯
در فصل آخر، برنامۀ عملیاتی و دستورالعملهای «پول طلا» و موانع و راهبردهای آن تدوین شده و تاثیر آن بر نهادهای مختلف بررسی میگردد.
🙏این جلسه با حضور بزرگواران حوزوی و دانشگاهی و اندیشه جویان "متا" برگزار گردید.
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
✍آدرس غلط ؛ غلط انداز است.
خبر امروز را مرور کنیم :
- حجم نقدینگی در کشور، در پایان تیر ماه امسال به ۱۶۰۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۰.۱ درصد رشد کرده است. 😵
"مثل همیشه"
مفسدین اقتصادی را هم گرفتند. انبارها را به نام احتکار مصادره کردند. سکه و دلار را هم محدود کردند. بستۀ حمایتی هم رونمایی کردند.
چه تاثیر مثبتی بر اقتصاد داشت؟😳
"بانک" دارد کار خودش را میکند و به ریش ما غربزده ها میخندد.😈
زالو خون های آلوده را میمکند و بزرگ میشود. خون آلودۀ اقتصاد ایران "ریال" است.
با «پول طلا» شریان حیاتی بانکهای ربوی از بین میرود و زالو میمیرد.✂️
دوستی میگفت : آقا نکنید؛ تضعیف بانک، تضعیف نظام است⁉️
عرض کردم : نگران نباشید، کم کم شعبه های بانکی کم میشود و ادغام میشوند و میمیرند و شرّشان از سر نظام کم میشود.✌
"یمحق الله الربا"
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
جلسات دهۀ اول محرم با موضوع :
فرزندپروری، جوان نخبۀ عاشورایی🇮🇷
✍حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین متولی امامی
اصفهان. خ ابن سینا. خ سنبلستان. امامزاده درب امام
@MataNevesht
دریافت صوت جلسات فوق در سایت موسسۀ متا :
BinesheTamadoni.ir
جلسات دهۀ اول محرم
موضوع :
فرزندپروری، جوان نخبۀ انقلابی🇮🇷
✍حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین متولی امامی
صوت شب سوم محرم (ایجاد عزّت نفس در کودک)👇
https://bineshetamadoni.ir/2018/09/%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%9B-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DB%80-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C/
موسسۀ مطالعات تمدنی اسلام
@MataNevesht
🤔آیا حوزه، متخصص "خلق پول" و "نرخ بهره" دارد؟
در سال 1985 استله و ماریو کاروتا با این اعتقاد که حفظ حرام بودن بهره ، همانند حرام بودن سقط جنین الزامی ست، نظر واتیکان را جویا شدند.
شورای مسائل اعتقادی به سرپرستی پاپ بندیک شانزدهم تشکیل شد و پاسخ داد :
آموزۀ "حرام بودن بهره" لغو نشده و تغییر نکرده است. ولی امروز دیگر واتیکان در این زمینه "متخصص" ندارد!
(از کتاب IRONIC SILENCE - سکوتی آهنین)📚
این کتاب با مقدمۀ حضرت آیت الله حائری شیرازی در جلسۀ یکشنبۀ 25 شهریور #گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا ارائه میگردد.
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
✍نذری دادن؛ تولید ناخالص داخلی (GDP) را کاهش میدهد⁉️
"سیستم اقتصادی" غرب ، مکانیزم شیطان بزرگ برای تحقق اهدافش است و طبیعتا باید با "الگوی معیشت" اسلامی در تضاد باشد.⚔
با این پیش فرض؛ توسعۀ شاخصها در "سیستم اقتصادی"، باید در تقابل با پیشرفت شاخصهای "معیشت اسلامی" باشد.
یعنی باید مطمئن باشیم؛ "پیشرفت" در شاخصهای غربی مساوی ست با "پسرفت" در شاخص های اسلامی و بالعکس.👉👈
مثال :
یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی ، (تولید ناخالص داخلی GDP) است.
شاخص GDP یعنی : مجموع مبلغ کالاها و خدمات نهایی تولید شده توسط مردم یک کشور
مثلا مبلغ فروش برنج خام در GDP نمیآید. بلکه مبلغ و تعداد هر پُرس برنج آمادۀ مصرف در این شاخص محاسبه میگردد.🍚
✅در موضوع نذری؛ مبلغ فروش صفر است. پس افزایش نذری موجب کاهش GDP میشود. درنتیجه حذف نذری، مطلوب سیستم اقتصادی است.
البته شاید بتوان گفت، تا آنجا که گوسفند به صاحب نذری فروخته میشود، در GDP محاسبه گردد. لیکن با گسترش فرهنگ نذر، پرورش گوسفند هم جزو نذر قرار میگیرد و باز هم GDP را کاهش میدهد.🔻
معمولا خانوادۀ ما محرم و صفر و رمضان را نذری میخورد و نذری میدهد. با پیشرفت الگوی نذر به کل سال، ان شاءالله رتبۀ اقتصادی ایران سقوط میکند.
در "سیستم اقتصادی"، هرگونه رفتار خارج از منطق اقتصادی (بخوانید طمع) ، نامطلوب است.🔥
تقابل شاخص های "سیستم اقتصادی" با "الگوی معیشتی" و طرح شاخصهای معیشت بر بستر «پول طلا» در جلسات #گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا ارائه میگردد.🙏
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
جلسۀ چهارم تریبون آزاد اقتصادی🎙
- طرح مبانی برای شاخص سازی معیشت اسلامی
- ادامۀ پاسخ به سوالات «پول طلا»
یکشنبه 25 شهریور97 -ساعت18⏲
اصفهان- خ ابن سینا- خ سنبلستان- امامزاده درب امام- سالن فرهنگی
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
✍از جنگ با امام تا جنگ با خدا
نگذارید عباس آب را به خیمه ها برساند. این فریاد شمر 1400 سال پیش بود. شمر امروز، خلاصه فریاد میزند : FATF🏹
خوب که نگاه کنیم، سر هر کوچه یک عمود آهنین شعبه دارد. همین درنده هایی که ربا میخورند و تورم پس میدهند. لیبرالها فریاد حمایت از FATF سر داده اند تا بانکها را تقویت کنند و نگذارند عباس آب را به خیمه ها برساند.🗡
رباخواران برای بستن شریعه، نیاز به FATF دارند. اکنون مجلس مان بین تصویب جهنم یا بهشت، مخیّر شده است.
اما این روزها، بوی تعفن بانک با بی ارزش شدن ریال بلند شده و تاریخ مصرف این جرثومه های فساد در ایران به پایان رسیده است.🔥
تیر سه شعبه به سنگ خورده و بانک (لعنه الله علیه) دارد میمیرد. ان شاء الله، جنگ با خدا هم شکست میخورد و به جای شعبه ها ، سفره های مردم آباد میشود.🏅
این بار عباس آب را به خیمه ها میرساند.💪
#گروه_معیشت_و_اقتصاد_متا
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir
موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
✍امر به معروف و نعی از منکر در تمدن اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین متولی امامی
🔹در واقع، در نظام تربیتی اسلام، رکن اساسی و محوری برای انتقال تعالیم و آموزههای دینی، امر به معروف و نهی از منکر است. بر خلاف تلقی رایج، آیات و روایات اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را محدود به تذکر لسانی و برخورد فیزیکی نمیداند و دامنه آن را تا عمل بدون کلام توسعه دادهاند (کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم).
⚠️امر و نهی بیجا، توهینهای متقابل، درگیریهای لفظی و گاه ضرب وشتم و قتل، ایجاد شرایط تحکم و زورگویی برای برخی از سودجویان، دلزدگی بخشی از جوانان جامعه از دولت اسلامی و کدورتهای خانوادگی، بخشی از مفسدههای کلیگویی درباره فریضه «امر به معروف و نهی از منکر» است.
🔹به نظر میرسد که در جامعه دینی، لازم است میان سهگونه قانون، تفکیک ایجاد شود:
۱) قوانین شریعت :👇
برای نمونه میتوان به حرمت دروغ، غیبت، نگاه به نامحرم، ترک صلوه، وجوب حج و خمس و…اشاره نمود.
۲) قوانین دولت اسلامی :👇
از جمله این جرایم میتوان به حرمت زنا، لواط، قتل نفس، دزدی، فحاشی، روزهخواری در ملاء عام، آزار شهروندان، تهدید مردم با سلاح گرم و یا سرد اشاره کرد.
۳) آندسته از "قوانین شریعت" که تبدیل به عرف مردم شده است.
🔹از آنجایی که «اثرگذاری»، یکی از شرایط فقهی امر به معروف و نهی از منکر است، لازم است در گام اول، نهی از آنچه مردم و عرف جامعه آنرا منکر نمیدانند، تعطیل شود و تذکر لسانی و فشار اجتماعی مردم، بر قشری که حدود و قواعد جامعه دینی را میشکنند متمرکز شود.
🔹بر این اساس، دو سطح از هنجارهای اجتماعی مصون میماند، از سویی نیروهای انتظامی بر قوانین حقوقی و نظم اجتماعی تحفظ دارند و از سوی دیگر، مومنین از باورها و قواعد دینی که در طول زمان، به فرهنگ جامعه تبدیل شده و مورد قبول همه مردم است، محافظت مینمایند. 💪
"مقام معظم رهبری" در اینباره میفرمایند:
«اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رایج شد، این باعث میشود که گناه در نزد مردم همیشه گناه باقی بماند و تبدیل به ثواب و کار نیک نشود. بدترین خطرها این است که یک روز، در جامعه گناه به عنوان ثواب معرفی شود و فرهنگها عوض شود.»👉
حال در صورتی که یک گناه فقهی و اخلاقی، تبدیل به عرف شد و به عنوان امری نیک شناخته شد، تکلیف چیست؟ گناهان فقهی و اخلاقی قشر زیادی از جامعه که حرمت و زشتی آن، مورد پذیرش فرهنگ آن جامعه نیست و این امر زشت، تبدیل به عرف اجتماعی شده، چگونه باید از میان برود؟⁉️
براساس آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه: «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاَهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَیُطِیعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَـئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ» ، تعلیم و تربیت و اصلاح جامعه، مسبوق به محبت و تألیف قلوب جامعه است. در این آیه، مرحله قبل از تحقق «امر به معروف و نهی از منکر» را محبت میان قلوب مومنین ذکر کرده و رعایت این ترتیب را شرط نزول رحمت الهی در جامعه دینی عنوان میکند.🎯
در حقیقت، مردم یک شهر، در صورتی در نظام معنایی و تربیتی حاکمان خود قرار میگیرند و حرمت قواعد دینی را در خصوصیترین محیطها نیز حفظ میکنند که به حاکمان و اهداف قدسی ایشان عشق بورزند. به نظر میرسد در مواردی که یک حرام شرعی، تبدیل به عرف اجتماعی شده است، تنها دریچه تغییر و اصلاح جامعه، چه در حوزههای خصوصی و چه در حوزه عمومی، تألیف قلوب و محبت است. 🌺
در واقع، تذکر لسانی و برخورد فیزیکی در مورد این جرایم، نه تنها سودبخش نیست، بلکه ضدتبلیغ و بیفایده است. به همین دلیل امیرالمومنین فرمودند: «إنَّ الطیشَ لَا یَقُومُ بِهِ حُجَجُ اللهِ وَ لَا بِهِ تَظْهَرُ بَراهینُ الله»
🔹اولین گامی که انبیاءالهی در هدایت قوم خویش داشتند، بیان توحید و توجه قلوب به سوی خداوند بوده است. اگر پیامبران الهی در همان ابتدای رسالت خویش، با همه انحرافات فرهنگ جامعه خویش مبارزه میکردند، فرصت جبههسازی و تربیت نیروهای مومن را از دست میدادند و در انزوای اجتماعی به سر میبردند.
مطابق آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه، لازم است که در اولین گام،☝️ مومنین به ارتباط عاطفی و تألیف قلوب با همنوعان و بهخصوص دوستان و آشنایان خویش روی آورند و در همین مسیر، به تدریج، اوامر و نواهی الهی را با زبان پر از عشق و محبت و همراه با خیرخواهی ابراز نمایند. تنها در اینصورت است که میتوان تدبیر مناسبی برای اصلاح و تربیت جامعه اسلامی اندیشید و راه تکامل نظام دینی را هموار نمود.
@MataNevesht
BinesheTamadoni.ir متن کامل مقاله در
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
جلسات دهۀ اول محرم با موضوع :
فرزندپروری، جوان نخبۀ عاشورایی🇮🇷
✍حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین متولی امامی
اصفهان. خ ابن سینا. خ سنبلستان. امامزاده درب امام
@MataNevesht
دریافت صوت جلسات فوق در سایت موسسۀ متا :
BinesheTamadoni.ir