eitaa logo
| معماری هجری |
445 دنبال‌کننده
199 عکس
97 ویدیو
3 فایل
معماری یعنی تحقق ظرف حیات انسان؛ انسانی که غایتش عبد بودن است ارتباط @AG_094
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سومین جلسه از سلسله‌جلسات کرسی آزاداندیشی گروه معماری هجری 📃 موضوع: تمدن‌سازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن) 🎙گفتگو با محمدهادی مذهب‌جعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین ⏰ پنج‌شنبه ۱۸ تیر ساعت ۱۸ 🎥 پخش زنده از: 🖥 آپارات ▶️ aparat.com/MemariHejri.ir/live 🖥 یوتیوب ▶️ youtu.be/zZRoRBzPu9g 🖥 اینستاگرام ▶️ instagram.com/memarihejri.ir/ 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir
📃 تمدن‌سازی و نسبت آن با معماری در دولت سیزدهم (طرح ساخت سالانه یک میلیون مسکن) 🎙گفتگو با محمدهادی مذهب‌جعفری؛ طلبه و عضو هیئت علمی اندیشکده یقین 🖥 مشاهده فیلم گفتگو در: آپارات | یوتیوب 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
🏞 گلزار شهدا، کهف‌الشهدا، شاه‌عبدالعظیم (ع)، امام‌زاده صالح (ع)، جمکران، یادمان‌های مناطق جنگی در جنوب و... این‌ها مکان‌هایی است که تبدیل شده‌اند به محل تجمع مومنین و خانواده‌های متدین. در این مکان‌ها علاوه بر نماز و دعا و زیارت، زیرانداز پهن می‌کنند می‌نشینند و گپ می‌زنند و تفریح ‌می‌کنند. تفاوتش با پارک‌ها و مجتمع‌های تفریحی-تجاری این است که دیگر در تفریحات‌شان قلیون و سیگار نیست، سگ‌گردانی نمی‌بینم، صحنه‌های غیراخلاقی و هنجارشکن نیست و به قول معروف تفریح سالم است. آن کسانی هم که عموماً برای تفریح به پارک‌ها می‌روند و احیانا سگ دارند و اهل دخانیات هستند به این مکان‌ها می‌روند ولی در این‌جا دیگر خبری از آن رفتارهایشان نیست چون جو و فضای روانی محیط جوری دیگریست و به انسان اجازه هرکاری نمی‌دهد. ✅ نگاه تمدنی در شهرسازی یعنی همین. فضاهای عمومی را چطور طراحی کنیم که خنثی نباشد؟ که مخاطب را واگذار به هوای نفسش نکند؟ ✅ شهدای جنگ سخت به ما کلی خروجی نرم داده‌اند. حول مدفن‌شان می‌شود فضا به وجود آورد. فضایی برای ترویج معنویت و اخلاق و سبک زندگی سالم. 🇮🇷 هفته دفاع مقدس گرامی باد 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
✅ زیارت اربعین، اُمّت‌سازی می‌کند. 💬 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: 🔸 «آن ماجرایی که به ظهور ختم می‌شود عاشوراست. امتی که در عصر ظهور شکل می‌گیرد حول محور سیدالشهدا شکل می‌گیرد. چون هزینه ساخت است و قلوب را متمایل به اهل‌بیت(ع) می‌کند. «إِنَّ لِقَتْلِ  الْحُسَيْنِ حَرَارَةً فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً». این شعله‌های امام حسین(ع) است که محبت را می‌سازد. پس وقتی عاشورا محور اجتماع قلوب بشود، زیارت سیدالشهدا و زیارت هم یکی از ارکان شکل‌گیری امت می‌شود. همان‌طوری که کعبه و و بیت امت‌سازی می‌کند، زیارت امام حسین(ع) هم امت‌سازی می‌کند؛ حتی در بعضی روایات است که نقش زیارت امام حسین(ع) در شکل‌گیری امت امام زمان(عج)، از نقش کعبه بیشتر است. پس یکی از ارکان ساختن امت، هجرت به امام و شکل‌گیری یک جمع مهاجر است. 🔸 همان‌طور که زیارت یکی از ارکان شکل‌گیری جامعه امام زمانی است، گسترش غربی هم از ارکان شکل‌گیری جامعه نوین غربی است و در دنیا خیلی بر سر توریسم سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ حتی در کشور ما هم بعضی‌ها از سر غفلت و بعضی‌ها از سر عمد می‌خواهند مدل توریسم غربی را به اسم منبع تولید ثروت گسترش بدهند. نکته توریسم این است که این رفت‌وآمدها باعث انتقال فرهنگ مدرن از دنیای غرب به کشور ما می‌شود و جامعه ما بر محور فرهنگ غرب شکل می‌گیرد.» @mirbaqeri_ir استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌رسد/ مغرور نشویم🔸 حافظ در یک بیت معنای بلندی را بازگو کرده که برای خیلی از ما فهم آن آسان نیست و بلکه ممکن نیست، می‌گوید: کس ندیده است ز مشک ختن و نافۀچین آنچه من هر سحر از باد صبا می‌بینم حلالش باد! می‌گوید: من عطری از این باد صبا استشمام می‌کنم که کسی از مشک ختن و نافۀ چین استشمام نکرده. حالا، تو بگو اینها در اسلام نیست! اگر انکار کردی، برای اسلام بهتر می‌شود؟ بگو این بوها نیست و بگو همه‌اش خیالات است! همین حرم که می‌روید غیر از عطری که به آن می‌زنند و گلابی که می‌پاشند، عطر دیگری هم دارد. در همین صحن حرم امام رضا (علیه السلام)، ده- بیست سال قبل (1)، نماز می‌خواندم که بویی آمد که نه بوی گلاب بود و نه بوی عطر. بوی عجیبی می‌آمد. وقتی به کسی که اهل این راه بود گفتم، گفت: آری، بوی بهشت از پانصد سال راه هم می‌آید! یعنی هنوز ممکن است پانصد سال راه تا بهشت داشته باشی، غرور پیدا مکن که به جایی رسیده‌ای! هنوز تا بهشت پانصد سال فاصله است. حرف به موقع و بجایی است. چون انسان تا یک بویی به مشامش رسید مثل بوی علم یا بوی ایمان، پیش خود می‌گوید: بله، همه چیز درست شد. در باز شد و چشم و گوشم باز شد. اما به او می‌گویند: نه آقا، هنوز پانصد سال فاصله ‌داری و خیلی کار دارد تا برسی. (1) در حدود دهۀ 50 شمسی @haerishirazi
▫️دو نوع نگاه به تخت جمشید در بیان رهبر انقلاب 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
▫️تُخْرِبُ مَا يَبْقَى وَ تَعْمُرُ فَانِياً فَلاَ ذَاكَ مَعْمُورٌ وَ لاَ ذَاكَ عَامِرٌ وَ هَلْ لَكَ إِنْ وَافَاكَ حَتْفُكَ بَغْتَةً فَلَمْ تَكْتَسِبْ خَيْراً لَدَى اَللَّهِ عَاذِر أَ تَرْضَى بِأَنْ تَفْنَى اَلْحَيَاةُ وَ تَنْقَضِي وَ دِينُكَ مَنْقُوصٌ وَ مَالُكَ وَافِرٌ. ▫️آنچه را كه باقى مى‌ماند، ويران مى‌كنى و آنچه را كه فانى است، آباد مى‌كنى و هيچ كدامش آباد نيست. آيا انديشيده‌اى اگر مرگت ناگهانى فرا رسد و هيچ خيرى كه در پيشگاه خدا عذرخواه تو باشد بدست نياورده‌اى، آيا فقط‍‌ به اين خشنودى كه در زندگى ثروتمند و مال تو افزون باشد و حال آن‌كه دين تو كاسته باشد؟ 💠 امام سجاد علیه السلام روضة الواعظین جلد 2 - ص 421 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
✅ شاه‌کاری از استاد لرزاده در مسجد سپهسالار تهران استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
✅ جواهردشت، گیلان، ایران 📸 : Morteza nezhadabbasi استاد حسن عباسی 💠 @Hasanabbasi_ir
🔰مقصد کجاست؟ ❓آیا پیشرفت در عمران و معماری به معنای توسعه و استحکام بخشی و دقت در جزئیات باعث تعالی یک تمدن است؟ 💠 بنا بر آنچه از روایات آخرالزمانی موجود است، شیوه عمران پیش از ظهور در کنار دنیاپرستی و اسراف تفسیر شده و از خانه‌های مرتفع و مستحکم و زینت شده نام برده می‌شود. اما پس از ظهور آبادانی و عمران عمومی است که در جهان توسعه می‌یابد. 💠 پس از انقلاب بزرگ فرانسه زمانی که انسان از آسمان جدا شد و از پوزیتیویسم به امانیسم رسید، نوعی کفرکیشی جدید یا نئوپاگانیسم را به ارمغان آورد که در برون داد آن انسان خود را از موجودی هاجر به ساکن تعبیر می‌کند. بعبارتی دیگر از محل گذر به محل جایزه و تنها محل موجود تعریف می‌کند و دقیقا در چنین نقطه‌ای و عطف به چنین تعریفی حجم معماری امروزی و دقت به جزییات آن توجیه می‌یابد. برخلاف انسان هاجر، آنچه برای انسان ساکن ارزش و ملاک قرار می‌گیرد؛ حال حاضر او و توجه مادی است. در چنین جامعه‌ای بدیهی است که امور مختلف از قبیل تعلیم و تربیت، علم و پژوهش، فناوری، سیاست و... به جهتی حرکت خواهند کرد که جامعه آن مورد را هدف و غایت خود درنظر گرفته است. 💠 جامعه به مثابه انسان شخصیت و مفهومی را حمل می‌کند که این شخصیت درگذر یک یا چند سده طی ذره ذره رفتارهای صحیح یا غلط، شاکله آن جامعه را تشکیل می‌دهد و یک جامعه به سمتی حرکت خواهد کرد که مردم جامعه به آن هدف فکر می‌کنند و رویاسازی می‌کنند. لذا می‌توان گفت جامعه توان انتخاب دارد که آیا معماری و عمران او صرفا در حوزه متریالیستی و مادی گرایانه حرکت کند یا خیر! چرا که در جامعه ای با مبنا و نگاه مادی‌گرایانه در معماری، اقتصاد، سیاست و... زیبایی دنیا و بقا در دنیا مطرح می‌شود و لاجرم چنین جامعه‌ای برای قشر مرفه کالای لوکس با جزییات دقیق و بالا پدید خواهد آورد. و به نوعی مصرف‌گرایی بدون توجه به کارکردها و چرایی‌ها مطرح می‌شود و خارج شدن از کارکردها و صرفا لوکس و پرجزئیات بودن یک کالا از نشانه‌های فساد و افول یک جامعه است. 📝 متن کامل یادداشت در سایت ▶️ memarihejri.ir/622 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir
16.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹زبان ناقوس کلیسا در بیان امیر المومنین (ع) ای اهل‌الدنیا رها کنید این سرای فانی را... 🏙 معماری هجری @memarihejri_ir