هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
✅ امروز « #دحوالارض» است، روز گسترانیدن زمین و سربرآوردن خشکیها از دل آب؛ روز تولد زمین برای سکنا گزیدنِ اشرفِ مخلوقات. نماد زیبایی از « #خلقت» که میتوان آن را #روز_خلقت نام نهاد.
🔸 هدفِ خلقت ما این است که معرفت به خود و به هستی پیدا کنیم؛ که: «مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه» و نسبت به ربوبیت خدا عبودیتش کنیم: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»
🔸انسانی که میخواست عبد باشد و از مَلَک هم بالاتر رود مکان زندگی او باید محیطی ملکوتی باشد؛ بستری برای رشد فضائل اخلاقی تا خوب از عهده امتحانات الهی برآید.
🔸 پس برای این نگینِ انگشتریِ خلقت، رکابی نیاز بود.
🌍 احسن الخالقین، اشرف مخلوقات را خلق کرد و پس از خلقت انسان به خود تبریک گفت؛ او کرهی زمین را برای انسان آفرید؛ خورشید را برای زمین؛ و کهکشانها را برای خورشید.
🌎 پس مرکز هستی در خلقت، انسان و زمین است. و زمین، آیتِ قلب انسان. و چون شرفِ دلِ ما به کسیست که در آن سکونت دارد؛ که: «شرف المکان بالمکین» پس در این روز باید از خود بپرسیم آیا #خدا درون قلب ما سکنا گزیده یا #هواه؟
«أَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ»
#بردگی_نفس_یا_بندگی_خدا
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
هدایت شده از کانال رسمی استاد حسن عباسی
14.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ روز تولد زمین؛ گهوارهای که خلق شد تا اشرف مخلوقات در آن متعالی شود...
#روز_خلقت
💬 استاد حسن عباسی
📹 برشی از جلسه ۴۷۷ کلبه کرامت - «محیط تراز» - آذر ۹۲
kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/233
استاد حسن عباسی
💠 @Hasanabbasi_ir
| معماری هجری |
🔴 سگگردانی در فضاهای عمومی و تخریب سبک زندگی
💢 زندگی با سگها چند سالی میشود که در بین طبقه مرفه و متوسط جامعه شیوع پیدا کرده است. تا قبل از آن عمدتاً سگها برای نگهبانی از مکانها و باغها و در روستاها برای محافظت از گله استفاده میشد و کمتر کسی آن را به تخت خوابش راه میداد. تعداد سگهای خانگی کمتر بوده و عموماً در قشر مرفه جامعه دیده میشد.
اما چند سالی است که برخی از مردم با کپیبرداری از رفتارهای قشر مرفه، سعی در جا دادن خود در طبقات بالای جامعه دارند. دیگر پایین شهر و بالای شهر فرقی نمیکند و در کمتر فضایی است که سگ دیده نشود.
💢 اینکه اصلاح سبک زندگی و مقابله با این فرهنگ منحط راهکارهای مناسب خود را میطلبد بحث دیگری است، اما آیا نهادها و مسئولین شهری صرفاً متولی فیزیک شهر هستند و فقط در برابر تخریب کالبد شهر باید وارد عمل شوند یا مهمتر از کالبد شهر، فرهنگ و روابط انسانی و اجتماعی است؟! اغلب تابلوهایی در ورودی پارکها وجود دارد که نشان میدهد ورود حیوانات ممنوع است اما این روزها عدهای معدود بدون توجه به این ممنوعیت و جلوی چشم مسئولان شهری سگهای خود را در پارکها رها و فضا را برای خانوادهها و کودکان ناامن میکنند.
💢 سگ یکی از نجاسات در فقه شیعه است. اینکه کسی بخواهد سگ داشته باشد و با او مجالست کند تا زمانی که در حریم خصوصی خود اوست به خودش مربوط است اما اینکه این فرهنگ غربی را در انظار عموم ترویج کند و همچنین باعث نگرانی مردم شود، آیا نباید مسئولین شهر دخالت کنند؟ عقبنشینی از احکام دین و تن دادن به سبک زندگی وارداتی غربی اینگونه تدریجی اتفاق میافتد.
💢 مدیریت لیبرال یعنی همین؛ باز کردن فضا برای ترویج فرهنگ و مدل زندگی غربی و تنگ کردن فضا برای دینداری و معنویت. اینکه در ماه رمضان و محرم چند بیلبورد مذهبی علم کنیم شهر را دینی نمیکند، مهمتر از این کارهای ظاهری، سبک زندگی، روابط اجتماعی و رفتار شهروندان است که مهر دینی یا غیردینی یا ضددینی بودن بر یک شهر میزند.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
❗️زیست مومنانه بجای زیست شبانه!!
🔻مسئولینی که هیچ فهم تمدنی و کلانی ندارند و فکر میکنند هر طرحی که از غرب آمد میتوان آن را با کمی اسلاممالی کردن و تغییر الفاظ دینی کرد، فارغ از اینکه این طرح چه خاستگاهی دارد و از چه مکتب فکریای بیرون آمده است و در نهایت چه مدلی از زندگی میسازد. با این طرحها به سمت حیات طیبهای که قرآن برای ما ترسیم کرده است حرکت نمیکنیم.
🔻امیدواریم این طرح هم مانند بانکداری نشود که یک کلمه اسلامی کنار آن گذاشتند و در حال حاضر میبینیم که ربای بانکها چگونه مردم را به تعارض با دین میکشاند و فریاد اعتراض علمای دین را بلند کرده است.
🏙 معماری هجری
@MemariHejri_ir
28.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♥️ فرارسیدن سالروز ازدواج تنها زوج معصوم جهان، مبارک باد
🌹 #بیت_تراز و #خانواده_تراز، خانوادهی پنج تن آل عبا هستند.
از مهمترین اصول معماری و شهرسازی در تمدن نوین اسلامی خانوادهمحوری است. ما برای انسانهای متفرد و تنها طراحی نمیکنیم بلکه طراحیمان باید برای خانواده و در جهت تقویت آن باشد. برای اینکه بتوانیم برای خانواده بسازیم و طراحی کنیم باید این نهاد الهی و مهم را عمیقا بشناسیم و نقش افراد را در آن درک کنیم.
✅ مطالعات تراز خانواده را در جلسه ۳۸۶ کلبه کرامت ببینید
«بیت تراز» - مهر ۹۱
▶️ kolbeh-keramat.ir/Sessions/Single/222
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
📃 کدآمایی در معماری و شهرسازی
🎙گفتگو با علی رهجو؛ کارشناس و پژوهشگر کدآمایی استراتژیک
🖥 مشاهده فیلم گفتگو در:
آپارات | یوتیوب | اینستاگرام
🏙 معماری هجری
@memarihejri_ir
♦️هجرتهای تمدنساز (شهرساز)
از ابراهیم (ع) تا امام حسین (ع)
✍️ امیر ایوب
🔻تمدن در طول تاریخ بشری، همیشه حاوی دو پدیده ی مهم و مشتکل از دو پدیده مهم بوده، شهر و سفر
1️⃣ مدنّیت و شهر نشینی جوهر تمدن سازی و لب هر تمدن شهرهای آن است. شهر که مادر تمدن است در نظر غربی وقتی شکل میگیرد که کنار رود ( انگیزه کشاورزی) یا کنار جاده(انگیزه تجاری) قرار داشته باشد. اما در تلقی اسلامی شهر های مهم وجوده داشته که تمدن سازی اسلامی را به جلو پرتاب کرده(جهش داده) و هر دو ابتداً به علت تقدس مکان(شَرَفُ المكانِ بالمكينِ) و وجود آرامگاه، عبادتگاه، بارگاه مطهر و مسجد بوده شکل گرفتند.
2️⃣سفر نیز پدیده ای که در اغلب تمدن ها وجود داشته هجرت موسی(ع) از مصر به سمت فلسطین، سفرِ انگلیسی ها به مستمعره های جدید، امریکا و استرالیا نمونه بارز آن اند.
✳️ هجرت اول
💢به گفته علامه البدری(از محققین برجسته در عراق) سفر حضرت ابراهیم(ع) مستقیماً از بین النهرین و عراق امروزی به مکه بوده. محل حیات و حتی تولد حضرت ابراهیم(ع) به گفته ایشون غرب فرات و محدوده ی نجف، کربلا و حله ی امروزی بوده است.(پیوست 1)
⭕️ در تورات های آرامی و اکدی آمده است که حضرت ابراهیم(ع) بعد از عدم هدایت مردم بین النهرین و شکست دعوتش، بین النهرین که آن روز از تمدن های عظیم بشری بود را "طلاق" داد، لفظی که ابداً در تورات عبریِ موجود و تحریف شده، وجود ندارد.
💢به همین دلیل حضرت ابراهیم مستقیماً از فرات غربی به مکه هجرت کرد که در مسیر، حضرت لوط که همراه او بود به اردن منتقل شد. به دلیل طلاق دادن سرزمین بین النهرین و بازنگشتن به آن، محیطی که حائل بین مسکن جدید حضرت ابراهیم(ع) و خانواده اش بود(مکه) با بین النهرین را حجاز(حاجز) به معنای مرز، حد و حجاب نامیدند.
💢سفر حضرت ابراهیم(ع) به مکه و ترمیمِ بیت الله الحرام تمدن ساز بود چون به گفته قرآن اصلا آن مکان، محلی قابل زندگی و حیات و سکونت نبود(رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ )
🔻در واقع حضرت ابراهیم(ع) دعایی برای شهر سازی و تمدن سازی کرد که به قول علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم_سوره بقره) دعای حضرت ابراهیم دو دعا بود نه یک دعا(إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَٰذَا بَلَدًا آمِنً ) یعنی یک دعا این بود که این مکان را بلد و شهر قرار بده و دعا دوم این بود که اینجا را امن قرار بده.
⭕️ مکه به تبع ترمیم کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع) مرکز تمدن اسلامی و محل سکونت جدید فرزندان حضرت ابراهیم(ع) شد که قبل از آن در بین النهرین می زیستند.
✳️ هجرت دوم
💢تا چند هزار سال بعد از شهر سازی حضرت ابراهیم(ع) مکه محل اصلی توحید و تدین و تمدن اسلامی بود تا اینکه نبی مکرم اسلام در مکه آغاز به حرکت کرد و مبعوث شد.
🔻هجرت از مکه به یثرب و شهرسازی نبی اسلام حول مسجد الحرام در مدینه النبی، شهر دیگری را مبتنی بر تلقی اسلامی بنا نهاد که نمونه ای متکامل از تمدن سازی اسلامی است.
💢با عبور سریع از تاریخ بعد از نبی، وقت که به عصر امام حسین(ع) میرسیم سفر این حضرت دقیقاً سیر معکوس سفر حضرت ابراهیم از بین النهرین به مکه است، به این دلیل که اولین پشت کنندگان به قیام امام حسین(ع) اهالی مدینه بودند که امام مجبور به هجرت به سمت مکه شد و اتفاقاً اولین عذاب الهی به دلیل پشت کردن به ولایت را مردم مدینه با حمله ی یزید چشیدند همان طور که در نامه امام حسین(ع) به بنی هاشم هنگام خروجش از مدینه این امر پیش بینی شد
( فَاِنَّهُ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمْ اُسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغْ مَبْلَغَ الْفَتْحِ وَ السَّلام)
⭕️ هجرت امام حسین(ع) به کربلا و به نوعی "طلاق" دادن مدینه موجب شد منطقه غرب فرات و کربلا جزو اصلی ترین پایگاه های تشیع در جهان شود جدا از شهر هایی مثل نجف و بغداد(در شمال کربلا) فقط شهر حله(پایتخت تمدن بابل) که چهل کیلومتری شمال کربلا واقع است شاهد حضور 18 زعیم شیعه امثال علامه حلی بوده که هر کدام جریانات سیاسی، علمی، فقهی و فرهنگی را بنیان نهادند.
✅ فلذا
🔰دو هجرت حضرت ابراهیم(ع) از غرب فرات به محدوده ی مکه و مدینه و بازگشت امام حسین(ع) از مدینه به کربلا، دو محدوده، منطقه و شهر را بنا کردند که جزو پیشرانان تمدن اسلامی و ملک طلق اهل حق شدند.
📎پیوست 1:
https://www.youtube.com/watch?v=z5v5LUZDQcc
هدایت شده از شهید سید محمدباقر صدر
⚪تفاوت خانه خدا و خانه انسان
⚪شریعت به آدمی آموخت که تفاوت مسجد، بهعنوان خانه خدا، با خانه آدمی در شکل ساختمان یا داشتن نشانههایی مخصوص نیست؛ بلکه مسجد از آن رو خانه خداست که آدمی در آن قلمرو به کارهایی میپردازد که در انجام آنها از خود میگذرد و هدفی فراتر از منطق منافع مادی محدود را پی میگیرد و این قلمرو باید گسترش یابد و همه زمینههای زندگی آدمی را دربربگیرد.
⚪ بر این اساس هر عرصهای که انسان در آن کاری را میکند که در انجام آن از خود میگذرد و هدفش را خدا و خلق خدا قرار میدهد، عرصهای است که روح مسجد را با خود دارد.
📚 کتاب انسان و عبادت صفحه ۶۴
🆔 @shahidsadr