حدیث آرزومندی
#حدیث نگاهی به: #اربعین_شیخ_بهایی(۶) جلسه ششم #شیخ_بهایی #معارف #حدیث ۱۴۰۰/۱۰/۷ @Menhajalsalehin
فایل جلسه ششم اصلاحیهای داشت و مجددا باز نشر شد.
باتشکر از توجه و پیگیری اهل فضیلت و اساتید محترم نسبت به مباحث 🌺🙏
4_5978741664561236074.mp3
19.59M
#حدیث
نگاهی به:
#اربعین_شیخ_بهایی(۷)
جلسه هفتم
حدیث چهارم و پنجم
#شیخ_بهایی
#معارف
#حدیث
۱۴۰۰/۱۰/۲۱
@Menhajalsalehin
حدیث آرزومندی
از جمله آثار خوب آیت الله کریمی جهرمی کتابی است که درباره استادشان مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی نوشته اند.
آقای جهرمی چون علاقه به استادشان داشته اند کتاب خوب درآمده است و جزییات و نکات جالبی را دقت و ثبت کرده اند.
این کتاب یکی از منابع مهم درباره شناخت تاریخ مرجعیت قم و شخص و شخصیت مرحوم آیت الله گلپایگانی است و نمی دانم چرا اخیرأ، تجدید چاپ نشده است.
#کریمی_جهرمی
#گلپایگانی
@Menhajalsalehin
43.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستندی دربارهٔ استاد دکتر سیّدجعفر شهیدی
https://t.me/joinchat/AAAAAD7Fssu7AgJ7o97tgw
حدیث آرزومندی
دیدار پربار با آیت الله سید علی انگجی.. مطالب و خاطرات مفیدی فرمودند.. بابت تصحیح و چاپ رساله جدشان
آیت الله میلانی
آقای انگجی از خود آیت الله میلانی نقل کردند که گفتند :
«من از همه این آقایان اقرانم اعلم هستم جز آقای خویی که با هم عدل هستیم.»
این مطلب جدید بود و نشنیده بودم که خود ایشان اظهار نظر فرموده باشند و البته مسبوق به سابقه هم هست. از جمله مرحوم سید یزدی صاحب عروه خودشان را صریحا اعلم می دانستند.
آقای انگجی گفتند: ما هم در زمان حیات ایشان نظرمان به آقای میلانی بود.
بنده عرض کردم استادتان علامه طباطبایی هم چنین نظری داشتند.
آقای انگجی گفتند بله. در موارد متعددی هم بیان می کردند.
#میلانی
#انگجی
#فقاهت
#اعلمیت
@Menhajalsalehin
عن ابی جعفر علیهالسلام قال
لما حضر علی بن الحسین علیهماالسلام ضمنی الی صدره ثم قال:
یا بنی اوصیک بما اوصانی به ابی علیه السلام حین حضرته الوفاة و بما ذکر ان اباه اوصاه به علیه السلام، قال:
«یا بنی، ایاک و ظلم من لایجد علیک ناصرا الا الله»
امام باقر علیه السلام فرمودند پدرم در هنگام وفات مرا به سینه چسباند و گفت تو را به وصیتی که پدرم( امام حسین) مرا به آن سفارش کرد، وصیت می کنم و این مطلب را پدرش(امیرالمومنین) وصیت کرده اند:
«ای فرزندم (به خصوص) از ظلم کردن به کسی که جز خدا یاوری دربرابرت ندارد، بپرهیز.»
الکافی، ج۴ص۲۵(دارالحدیث) باب الظلم
و رواه شیخنا الصدوق ره فی الأمالی،ص۱۳۹(موسسة الأعلمي للمطبوعات
و هكذا في الخصال باب الواحد،ح ۵۹.
#ظلم
#حدیث
#کافی
@Menhajalsalehin
حدیث آرزومندی
حاشیه:
مرحوم آیت الله علمی اردبیلی ره در کتاب محقق نایینی؛ مجدد، مربی و مؤسس چاپ بوستان کتاب زحمات زیادی کشیده اند که مهمترین آنها فهرست کردن نام حدود سیصد نفر از تلامذه محقق نایینی است.
ضمن قدردانی و طلب رحمت برای نویسنده محترم چند نکته در حاشیه کار عرض می شود.
۱_ ص۱۵۳ اسم مرحوم آقا سید رضا بهاالدینی را هم از زمره شاگردان محقق نایینی برشمرده است که اشتباه است.
البته شاید آقای بهاالدینی مدت کمی درس مرحوم نایینی را درک کرده باشند ولی این قبیل درک کردنها که در امثال سفرهای زیارتی مرسوم بوده مثل این است که مرحوم امام خمینی را هم از شاگردان آقا سید علی قاضی برشماریم چون در یک سفر زیارتی خدمت آقای قاضی شرفیاب شده بودند.
مرحوم آیت الله گلپایگانی هم شاید حدود یکی دوماه درس آقا ضیاءالدین عراقی را در نجف درک کرده اند و اتفاقا خیلی هم مورد توجه آقا ضیاء قرار گرفته بودند ولی شاگرد آقا ضیاء قلمداد نمی شوند.
۲_همچنین در ص۲۵۲ همین کتاب در ذیل ترجمه مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آملی آمده: فقیه بزرگ و مرجع تقلید امامیه.
آقای آملی فقیه بزرگی بودند و در رتبه مراجع ولی مرجع تقلید نبودند و افراد را به هم مباحثه خود مرحوم آیت الله سید محمود شاهرودی ارجاع می دادند.
۳_همچنین در کتاب مذکور ص۲۵۳ از جمله شاگردان مرحوم محقق نایینی، آیت الله بهجت ذکر شده است که ظاهراً درست نیست.
آقای بهجت در سال۱۳۵۲ یعنی سه سال قبل رحلت مرحوم نایینی از کربلا به نجف رفتند و هنوز بخشی از سطوح عالی را تمام نکرده بودند و لذا در خدمت بزرگانی چون آقای میلانی مکاسب می خوانند.
محقق نایینی هم در اواخر بیمار بوده و تدریس نداشته است لذا اگرچه ایشان را دیده و محضرشان را درک کرده اند ولی شاگردی نکردند یا مدتی خیلی کم شاگردی کردند.
در آثار ایشان هم برخلاف محقق اصفهانی که از ایشان به استاد تعبیر می کنند، یادم نیست در موردی به آقای نایینی استاد بگویند.(این مسأله از شاگردان نزدیک آقای بهجت بیشتر استفسار شود. مطمئن نیستم.)
۴_در ص۲۵۶ درباره مرحوم آیت الله مروج جزایری آمده: فقیه و مرجع تقلید.
ایشان هم شبیه مرحوم آملی بودند و با وجود جایگاه بالای فقهی، مرجعیت نداشتند.
محض اطمینان از آیت الله سید نورالدین شریعتمدار جزایری که محضر ایشان را درک کرده و مفتخر به دریافت اجازه اجتهاد از آن عالم عالی مقام هستند، سوال کردم.
مرقوم کردند:
« به ایشان پیشنهاد بسیار شد قبول نکردند. مقلد خصوصی داشت اما رساله عملیه منتشر نکردند.»
غالب مجتهدان بزرگ محل تقلید بستگان و خواص دوستان بوده و هستند و تعبیر به مرجع
درباره آنها تا وقتی که تا حدی در جامعه مقلد پیدا کنند، مصطلح نیست.
۵_ در ص۱۲۱ مرحوم آیت الله میرزا جواد تهرانی از جمله شاگردان محقق نایینی شمرده شده است با اینکه مرحوم تهرانی در ایام اقامت کوتاه خود در نجف سطح می خواندند و معلوم نیست بر چه اساسی جزو شاگردان آقای نایینی ذکر شده اند. البته که احتمالا در آن ایام آقای نایینی را در نجف دیده باشند ولی شاگرد بودن معنای خودش را دارد.
۶_کتاب باوجود زحمت زیادی که برای فهرست کردن شاگردان کشیده است اما با این حال برخی از بزرگان از قلم افتاده اند. از جمله مرحوم آیت الله میرزا علی اکبر مرندی(۱۳۱۴_۱۴۱۴)
و آیت الله میرزا سید محمد حسین شیرازی( متوفی۱۳۷۴ه. پدر حاج آقا رضی شیرازی)
و نیز مرحوم شیخ محمد ابراهیم لدنی بهبهانی متوفی ۱۳۴۱ شمسی..
موارد دیگری هم هست که فعلا بماند، مجال نیست.
این قبیل نواقص در آثار تراجمی البته که طبیعی است و افسوس که نویسنده دانشمند آن در قید حیات نیستند تا در چاپهای بعدی کار را تکمیل کنند.
آقای علمی اردبیلی جامع معقول و منقول و از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد بودند ره
والحمد لله رب العالمین
۲۴ دی ماه۱۴۰۰_ تهران
#محقق_نایینی
#تراجم
@Menhajalsalehin
متاسفانه زودتر مطلع نشدم تا اطلاع رسانی کنم...
فایلهای جلسه تقدیم میشود.
باتشکر از دوست عزیز و فاضل جناب شهرابی فراهانی بابت ارسال🌺
#آیت_الله_بهشتی
#دکتر_احمد_بهشتی
@Menhajalsalehin