eitaa logo
حدیث آرزومندی
625 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
75 ویدیو
183 فایل
✅️ اطلاع رسانی برنامه‌ها، کوته نوشته‌ها و آرشیو مطالب حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی رفیع پور تهرانی(دامت برکاته) 🔻 استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم آدرس اینستاگرام: Rafipour_ 📖 مدرس: https://t.me/ostadrafipour_madras ارتباط: @rez_vaan
مشاهده در ایتا
دانلود
مصاحبه کوتاهی درباره آن حضرت هادی علیه السلام با هفته نامه حریم امام داشتم که تقدیم می شود. از همه دوستان در این ماه عزیز التماس دعا دارم ع
جلد پنجم مجموعه قواعد فقه ایشان به تازگی منتشر شد. این مجموعه سالها ۴جلدی بود. @Menhajalsalehin
تجلیل از زحمات همسر علامه و فیلسوف و فقیه ایشان هستند، نه من! هر کس برای استاد علامه حسن زاده آملی کوچک‌ترین قدم را بردارد، منظور نظرشان هست و قدر شناسی می‌کنند. آن آیه شریفه «انّا لا نُضیعُ أجرَ مَن أحسنَ عملاً» اصلاً در وجود ایشان تمثل‌یافته است. از جمله مصادیقی که در این زمینه گویا است این است که: یک وقتی حضرت استاد اشاره به خانم‌شان می‌کردند و می‌فرمودند: علامه حسن‌زاده آملی ایشان هستند نه من. اگر تحمل ایشان نبود، اگر صبر ایشان نبود، اگر سازگاری ایشان نبود، مگر من می‌توانستم به کارهایم برسم و آن اهدافی را که می‌خواستم دنبال کنم. لذا عنوان علامه و آیت‌الله و فیلسوف و عارف را من لایق ایشان می‌دانم و ایشان لایق این عناوین هستند! من فقط و فقط از این فرصت‌ها استفاده کردم. ایشان بودند که این فرصت‌ها را برای من فراهم کردند. این نهایتِ قدردانی یک انسان است در رابطه با خانواده خودش، آن هم خانواده طلبه با آن همه مشکلات! سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: پایگاه اطلاع رسانی مجمع حکمت اسلامی، گفتگو با استاد حسن رمضانی، ۹۰/۷/۲۷. http://t.me/sireyefarzanegan
جهت اطلاع جلد چهاردهم از مجموعه ارزشمند فقه مقارن هم منتشر شد و کار تحقیق را بر محققان تسهیل نمود. @Menhajalsalehin
تصویر مرحوم حکیم الهی قمشه‌ای و فرزند مرحومشان حاج آقا نظام الدین. باتشکر فراوان از استاد محمد باقر ملکیان🌷
45.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی آیت الله سیدعبدالله موسویان تهرانی استاد و پژوهشگر عرفان اسلامی در مراسم بزرگداشت آیت الله مهدی محی الدین الهی قمشه ای ، چهارشنبه 29 بهمن ماه 1399 @anjomanasarmafakher
حدیث آرزومندی
سخنرانی آیت الله سیدعبدالله موسویان تهرانی استاد و پژوهشگر عرفان اسلامی در مراسم بزرگداشت آیت الله م
چند خاطره جالب از مرحوم حکیم قمشه‌ای رضوان الله تعالی علیه نقل کردند که شنیدنش جالب است و برای بنده جدید بود.
فقه و دو راه پیش رو یادداشتی به مناسبت سوم اسفند سالروز نگارش درباره مطالعات اجتماعی تشیع/فقه برخلاف دوران قدیم که فتاوای فقها و تغییر و تحول آن مورد توجه زیاد جامعه و نخبگان نبود امروزه فقه زیر ذره بین مطالعات رشته های مختلف دانشگاهی قرار دارد و از جامعه شناسی دین تا مطالعات تشیع و تاریخ فقه و فقها به دقت فتاوا را ملاحظه و ابعاد اجتماعی و تغییر و تحولات آنها را مورد توجه قرار می دهند و براحتی با کشیدن نمودارهای معهود رویکردها و گرایشات هرفقیه و پیشرو و پیرو بودن فتاوایش از منظر کارکردی و قابلیت انطباق با نیازهای جامعه دینی را نمایش میدهند. درست است که میزان انطباق با ادله و قوت و ضعف میزان استدلال‌های هرفقیه هم‌چنان منحصر در دانش فقه باقی مانده _و باید هم بماند_ اما آثار و نتایج فتاوا پشت ویترین و زیر ذره بین گذاشته شده و افراد مختلفی درباره آن نظر می‌دهند. از منظری این امر شوم و خطرناک است و هرچه زودتر باید دهانها را بست و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر و رشته های مربوطه را تعطیل کرد تا مبادا کسی خلافی به ساحت فقه و فقها حواله کند و‌ خبط و خطایی در بنان و بیانش راه یابد. لکن از منظر دیگر این قضیه بسی جای خوشوقتی دارد و می‌توان و باید از آن بعنوان فرصتی برای ملاحظه بازخورد فتاوا و تعامل با نخبگان جامعه و به اندیشی و اجتهاد در متد اجتهاد و رشد و بالندگی فقه و فقاهت استفاده کرد. باید بازخورد فتاوا را هم مطالعه و ارزیابی کرد و از صحت و فساد درست فهمیدن موضوعات اطمینان حاصل کرد. دقت کنیم: در منشور روحانیت حضرت امام می فرماید: «..زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسأله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است یک حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعا موضوع جدیدی شده است که قهرا حکم جدیدی می طلبد. مجتهد باید به مسایل زمان خود احاطه داشته باشد...» بنظر می رسد شناخت موضوعات اجتماعی و فرهنگی با تحولات و پیچیدگی ها و ظرافت هایی که دارد جز با گشودگی فکری و تعامل با نخبگان رشته‌های نام برده و غیر آنها و حتی مردم عادی و به اصطلاح مومنان مکلف که امروزه قلم دارند و گاهی نکات خوبی را به ما منتقل می کنند، به دست نخواهد آمد و اگر علاقه‌مند بقای فقه و حفظ جایگاه و حرمت آن در میان جامعه هستیم که هستیم باید پیگیر روش دوم باشیم. با احترام🌷 ۹۹/۱۲/۳ @Menhajalsalehin
فراخوان «بهترین مشوق برای گسترش علم، تكریم دارنده‌ی علم است» مقام معظم رهبری ______ در راستای ارج نهادن به خدمات ارزنده استاد فقیه مجاهد و مدقق حضرت آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری و معرفی بیشتر این شخصیت بزرگوار، در نظر داریم اقدامی کرده و قدمی برداریم. برای این مهم تصمیم گرفته شد ارجنامه ای وزین متشکل از مقالات علمی در خصوص ابعاد شخصیت، آثار و خدمات متعدد ایشان و‌ همچنین مقالات اهدایی به معظم له به زیور طبع آراسته گردد. بدین وسیله از همه اساتید و بزرگان و نیز علاقمندان و دوستان محترمی که تمایل به مشارکت دارند، دعوت می شود که مقالات ارزشمند خود را_ترجیح با عربی نوشتن است_حداکثر تا آخر شهریور ماه ۱۴۰۰ برای ما ارسال کنند تا پس از بررسی و تایید در «کمیته علمی» در مجموعه نکوداشت ایشان منتشر شود. راههای ارتباطی برای دریافت شیوه نامه و ارسال مقالات: ایمیل: _ ali2014fardzad@gmail.com _ rafieetehrani@yahoo.com گروه ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1046085737G5242c6c323 گروه تلگرام: https://t.me/joinchat/Ib5GBjkgjKhJJIWX
4_5890864473316526950.m4a
25.56M
تدبرات قرآنی سوره مبارکه قلم جلسه ششم. (۱) ۹۹/۱۲/۵
کتاب THE STUDY QURAN اثر مشترک جنر دگلی، ماریا داکاکه و جوزف لومبارد زیرنظر دکتر سیدحسین نصر که در سال 2015 منتشر شد، ترجمه‌ای تفسیری و امروزی از قرآن و از آثار جدی و مهم در حوزه‌ی قرآن‌پژوهی است. خوشبختانه این کتاب با عنوان «تفسیر معاصرانه‌ی قرآن کریم» توسط انشاءالله رحمتی به فارسی ترجمه شده و به تازگی با ویرایش مصطفی ملکیان توسط انتشارت سوفیا منتشر شده است. 1399/11/17 @mohsenhesammazaheri
پیشتر کتاب مهمی با ترجمه آقای دکتر رحمتی با ویرایش استاد مصطفی ملکیان معرفی کردم. اخیرا کتاب جدیدی هم منتشر کرده‌اند با نام «تفسیر معاصرانه قرآن» که امیدوارم ترجمه آن همانند دانشنامه فلسفه اخلاق نباشد چرا که ترجمه‌ ای انصافا سنگین و در مواردی گنگ است. صفحات متعددی را سطر به سطر با برخی از اساتید مسلم فلسفه دونفری خواندیم و بحث کردیم و از نارسایی ها تلخ شدیم! دلیلش را نفهمیدم که کثرت اشتغالات است یا شتاب در چاپ یا زیادی پایبند ترجمه لفظ به لفظ بودن و غفلت از معنای ساختار کل جمله برای مخاطب فارس زبان...چه در تسلط و تضلع مترجم و به ویژه ویراستار کار بر زبان انگلیسی، تردیدی وجود ندارد. کتابهای ترجمه ای از نظر بنده حتما باید چند بار و‌ توسط چند مخاطب ارزیابی و سپس چاپ شود ....
تفسیر ۳۰ جلدی ضیاء الفرقان اثر مرحوم آیت الله نقوی قائنی ره. در چاپ اخیر آن برخی از مجلدات دوجلدی چاپ شده است. انتشارات قائن. ایشان از مدرسان حوزه علمیه مرحوم استاد مجتهدی تهرانی بودند و نگارنده در اوایل طلبگی گاهی برای مشورت درسی و گرفتن خاطرات خدمتشان می رسیدم. رحمهما الله تعالی
🔷 از حرمت آهنگ ساعت مچی تا حلال بودن ترانه‌های بهنام بانی. ✅ در ماشین نشسته‌ام و مشغول شنیدن رادیو آوا. ترانه‌ها یکی از دیگر شادترند؛ آنقدر که من با همه‌ی تساهلی که نسبت به موسیقی دارم کم می‌آورم و به جایز بودن‌شان شک می‌کنم. صدای رادیو را پائین می‌کشم مبادا پشت چراغ قرمز، ماشین‌های کناری خیال بد بکنند. یاد سال‌های دور می‌افتم. زمانی که یک ساعت کاسیو دستم بود و زنگ بیدارباشش یک دینگ دَنگ ریتم‌دار بود. به زحمت می‌توان روی آن صدا، اسم آهنگ گذاشت. با این حال، یک روز سرِ کلاس فقه‌مان صدایش درآمد. با دست‌پاچگی خاموشش کردم. استاد هاشمی نگاه غضب‌آلودی به من کردند و گفتند: «حرام است آقا! چرا رعایت نمی‌کنید؟» همین حرف کافی بود تا از خیر آن ساعت بگذرم و آن را به کسی بدهم که به اندازه‌ی من از استاد حساب نمی‌برد. آن زمان برای ما آهنگ بیدارباش ساعت کاسیو حرام بود ولی حالا رادیو دارد بهنام بانی و کسری زاهدی پخش می‌کند. به یقین حکم موسیقی در این مدّت تغییر نکرده است ولی گویا برخی از فقیهان از نظرات فقهی پیشین خود عقب نشسته‌اند و یا پای مصلحتی مهم‌تر از حکم موسیقی درمیان است. این عقب نشستن‌ها در برخی دیگر از فتوا نیز به چشم می‌آید. یادتان هست آن اوائل یکی از مراجع محترم تقلید رایتل را به دلیل امکان برقراری تماس تصویری حرام کردند؟ الآن به گمانم بسیاری از اعضای محترم دفتر آن بزرگوار، هم رایتل دارند و هم گوشی هوشمندی که بتوانند با کمک آن و از طریق واتساپ و ایمو و ... با دوستان و خویشان خود تماس تصویری بگیرند. ✅ فقه شیعه قابلیت تطبیق‌پذیری بالایی دارد به همین دلیل می‌تواند در مواقع مختلف، دین‌داران را از سرگردانی در مقام عمل، نجات داده و احکام راه‌گشایی ارائه کند. با این حال، این کوتاه آمدن‌ها چیز دیگری است. می‌توان اسمش را گذاشت «تحمیل مصلحت بر فتوی» به این معنا که گفته شود «فتوی این است ولی مصلحت اقتضا می‌کند جوری دیگر رفتار شود.». از آن‌جا که این کوتاه آمدن‌ها برنامه‌ریزی‌شده و بر اساس یک نقشه‌ی راه نیست و به میزان فشار جامعه در موارد خاص بستگی دارد، می‌توان انتظار داشت که فقهِ شاکله‌مند و نظام‌مند شیعی، در آینده‌ای دور یا نزدیک، قدری بی‌قواره شود. برای سازگاری دین با نوآوری‌ها و تغییراتِ زندگی در دنیای مدرن، بهتر است به ظرفیّت‌های درونی فقه توجّه شود و تغییر فتواها صرفاً از سرِ مصلحت و مستند به اجبار شرایط زیستی و محیطی نباشد. وجودِ فقهیان نواندیش که با اقتضاءات زندگی در دنیای مدرن آشنا هستند و فقه را قدری روش‌مندانه‌تر از برخی نسل‌های پیشین دنبال می‌کنند، می‌تواند این انفعال را چاره کند. مهراب صادق‌نیا ۱۳۹۹/۱۲/۲ @sadeghniamehrab https://t.me/sadeghniamehrab
حدیث آرزومندی
🔷 از حرمت آهنگ ساعت مچی تا حلال بودن ترانه‌های بهنام بانی. ✅ در ماشین نشسته‌ام و مشغول شنیدن رادیو
فقه و دو راه پیش رو یادداشتی به مناسبت سوم اسفند سالروز نگارش درباره مطالعات اجتماعی تشیع/فقه برخلاف دوران قدیم که فتاوای فقها و تغییر و تحول آن مورد توجه زیاد جامعه و نخبگان نبود امروزه فقه زیر ذره بین مطالعات رشته های مختلف دانشگاهی قرار دارد و از جامعه شناسی دین تا مطالعات تشیع و تاریخ فقه و فقها به دقت فتاوا را ملاحظه و ابعاد اجتماعی و تغییر و تحولات آنها را مورد توجه قرار می دهند و براحتی با کشیدن نمودارهای معهود رویکردها و گرایشات هرفقیه و پیشرو و پیرو بودن فتاوایش از منظر کارکردی و قابلیت انطباق با نیازهای جامعه دینی را نمایش میدهند. درست است که میزان انطباق با ادله و قوت و ضعف میزان استدلال‌های هرفقیه هم‌چنان منحصر در دانش فقه باقی مانده _و باید هم بماند_ اما آثار و نتایج فتاوا پشت ویترین و زیر ذره بین گذاشته شده و افراد مختلفی درباره آن نظر می‌دهند. از منظری این امر شوم و خطرناک است و هرچه زودتر باید دهانها را بست و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر و رشته های مربوطه را تعطیل کرد تا مبادا کسی خلافی به ساحت فقه و فقها حواله کند و‌ خبط و خطایی در بنان و بیانش راه یابد. لکن از منظر دیگر این قضیه بسی جای خوشوقتی دارد و می‌توان و باید از آن بعنوان فرصتی برای ملاحظه بازخورد فتاوا و تعامل با نخبگان جامعه و به اندیشی و اجتهاد در متد اجتهاد و رشد و بالندگی فقه و فقاهت استفاده کرد. باید بازخورد فتاوا را هم مطالعه و ارزیابی کرد و از صحت و فساد درست فهمیدن موضوعات اطمینان حاصل کرد. دقت کنیم: در منشور روحانیت حضرت امام می فرماید: «..زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسأله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است یک حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعا موضوع جدیدی شده است که قهرا حکم جدیدی می طلبد. مجتهد باید به مسایل زمان خود احاطه داشته باشد...» بنظر می رسد شناخت موضوعات اجتماعی و فرهنگی با تحولات و پیچیدگی ها و ظرافت هایی که دارد جز با گشودگی فکری و تعامل با نخبگان رشته‌های نام برده و غیر آنها و حتی مردم عادی و به اصطلاح مومنان مکلف که امروزه قلم دارند و گاهی نکات خوبی را به ما منتقل می کنند، به دست نخواهد آمد و اگر علاقه‌مند بقای فقه و حفظ جایگاه و حرمت آن در میان جامعه هستیم که هستیم باید پیگیر روش دوم باشیم. با احترام🌷 ۹۹/۱۲/۳ @Menhajalsalehin