eitaa logo
مصباحیه ...
135 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
527 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
51.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 فیلم کامل بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان 🔻 متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=50102
رهبر انقلاب، در دیدار دانشجویان: ۲۰۳۰ آمریکایی‌ها مظهر سلطه‌ی نو استعماری غربی در زمان است. ۱۴۰۱/۲/۶
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان | ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 🏷مقدمه: 🗣در خیلی از اشکالها و انتقادها مشکل ما این است که شماها [دانشجویان] با مسئولین مربوطه گفت ‌و ‌شنود ندارید؛ این باید حل بشود. 🔸[نمایندگان] این مجلس، خیلی‌هایشان همین جوانهای دیروز در جایگاه شما هستند؛ انقلابی‌اند. من البتّه یکایک را که نمی‌شناسم، [بلکه] روی مجموعه قضاوت میکنم. ✅اینکه شماها می‌نشینید، فکر میکنید، جوانب مسائل را مطالعه میکنید، به یک نتیجه‌ای میرسید و اینجا با صراحت بیان میکنید، این برای من چیز مطلوب و مفیدی است. 🏷یک کلمه موعظه: 📌انسان در قیامت میبیند که گاهی میشد با یک کار کوچک، یک پاداش بزرگ را اینجا به دست بیاورد... میتوانست با یک پرهیز، با اجتناب از یک حرکت، از یک حرف و از یک فعل عذاب دردناکی را از خودش دور کند؛ نکرد، همّت نکرد. 🔴تصمیم بگیریم درست عمل کنیم، درست حرف بزنیم، درست برنامه بریزیم. 🏷درباره‌ی دانشگاه و مسائل آن: ♦️[از اوّل انقلاب] دو جور نگاه به دانشگاه وجود داشت: 1️⃣نگاه انقلاب 2️⃣نگاه جریان واپسگرای ضدّانقلاب 📌موارد تضاد این دو نگاه: ✅جایگاه نخبه‌پروری برای پیشرفت و حلّ مسائل کشور ❌مهره‌سازی برای انجام خواسته‌‌ی غربی‌ها ✅مرکز تولید علم و تأمین اقتدار ملّی ❌فراگیری پس‌مانده‌های دانش منسوخ‌شده‌ی غربی ✅ ایجاد دانشگاه متدیّن ❌دین‌زدایی از دانشگاه 💠کار بزرگی که انقلاب برای دانشگاه کرد عبارت بود از هویّت‌بخشی به دانشگاه، به تبع هویّت‌بخشی به ملّت ایران. 🔺[جمهوری اسلامی] موظّف است دغدغه‌ی دانشگاه را داشته باشد... برای اینکه آن جریان وابسته‌ی واپسگرای ضدّانقلاب به ریشه‌های خارجی ارتباط داشت و آن ریشه‌ها هنوز وجود دارد و آن جریان هنوز هست. 🔸دغدغه‌ی چه چیزی را داشته باشیم؟ ✅در درجه‌ی اوّل، هویّت‌زدایی و آرمان‌زدایی از دانشگاه ❌اینکه گفته میشود ایدئولوژی‌زدایی، یعنی هویّت فکری جامعه که مظهر مهمّش هم دانشگاه و دانشجو است بایستی از بین برود. 💢ممکن است مثلاً ده سال پیش هم این دغدغه وجود داشته، [امّا] امروز این دغدغه بیشتر است؛ چرا؟ [چون] امروز جهان در آستانه‌ی یک نظم جدید است. 💢این جنگ اوکراین را باید یک مقداری با یک دید عمیق‌تری نگاه کرد؛ این جنگ صرفاً یک حمله‌ی نظامی به یک کشور نیست. ریشه‌های این حرکتی که امروز انسان دارد در اروپا مشاهده میکند، ریشه‌های عمیقی است. ⏪اگر قرار شد که کشور بخواهد حضور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داشته باشد در تشکیل نظم جدید جهانی، بیشترین مسئولیّت به عهده‌ی کیست؟ دانشجوها، دانشگاهیان. 🏷توصیه‌های کاربردی به دانشجویان: 📍اوّلین توصیه‌ی من به شما دانشجوها پرهیز از انفعال و ناامیدی است... اگر شماها این توصیه را ندیده بگیرید، نه فقط نقش دانشجو تنزّل پیدا میکند بلکه بقیّه‌ی موتورهای حرکت به جلو هم کُند میشود... مواظب باشید به افق و قلّه پشت نکنید. 📍توصیه‌ی بعدی پرداختن به اندیشه‌ورزی است. در دانشگاه دو چیز لازم است: علم و فکر. علم بدون فکر مشکل‌ساز میشود. 📍توصیه‌ی بعدی این است که با مسائل کشور مماس بشوید. انسان [وقتی] مسائل کشور را از دور نگاه میکند، یک جور است، [امّا] وقتی تماس با مسائل پیدا میکند، یک جور دیگر است. 🔹 دانشجوها میتوانند گفتمان‌سازی کنند. 🔹یا از لحاظ فکری جریان‌سازی کنید. 📍طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید. 🔹هیچ لزومی ندارد که برخورد تند و تیز بکنید! 🔹مبانی اعتقادی، ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند. 🔹راه‌حل‌ها را بررسی کنید. «تند و تیز برخورد نکنید» را حمل نکنید بر اینکه میگویم سازشگری کنید. 📍دانشجوهای ما، تشکّلهای ما، فعّالیّتهای بین‌المللی داشته باشند. 📍توصیه‌ای به جوانهایی که در رده‌های مدیریّتی قرار گرفته‌اند: ❌سعی کنند این مسئولیّت کنونی را پلّه‌ای برای مسئولیّتهای بالاتر قرار ندهند. ❇️برای خدا کار کنید، متمرکز بشوید روی مسئله‌ای که به شما مربوط میشود. 🏷درباره‌ی فلسطین و روز قدس: 🚩فلسطین، هم مظلوم است، هم مقتدر است؛ مقتدرِ مظلوم. ✅جوانهای فلسطینی نمیگذارند قضیّه‌ی فلسطین فراموش بشود؛ ایستاده‌اند در مقابل تعرّضِ دشمن. 💎روز قدس فرصت خوبی است برای همدلی و همبستگی با مردم مظلوم فلسطین و روحیه دادن به اینها و قدرت افزودنِ اینها. ⭕️متأسّفانه دولتهای اسلامی در این زمینه خیلی کم میگذارند، خیلی بد عمل میکنند؛ خیلی بیشتر از این باید برای فلسطین تلاش کرد و کار کرد و حرف زد. ❇️ امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال فلسطینی‌ها را مسلّط کند. 🤲 پروردگارا!‌ دنیای اسلام را، دنیای شیعه را، مشمول تفضّلات ویژه‌ی خودت قرار بده.
ماه عبادت، ماه رعایت عبدالله مستوفی در باره آداب ماه رمضان در میان تهرانی‌ها می‌نویسد: سه شب احیا شب‌هاى عبادت بود، مردم بعد از افطار به مسجدها می‌رفتند. شش شبانه روز (صد رکعت) نماز قضا می‌خواندند. بعد از آن واعظ یا پیش‌نماز به منبر می‌رفت. اکثر تفسیر سورة انا انزلناه فی لیه القدر و فضیلت عبادت شب قدر را براى مردم می‌گفت و چون یکى از عبادات هم گریه از خوف خداست، آنها را می‌گریاند و بعد قرآن سر می‌گرفتند و به مسلمانان دعا می‌کردند و نزدیک سحر به منزل برمی‌گشتند. ... درست است که شب نوزدهم مصادف با ضربت خوردن حضرت امیر المؤمنین على بن ابیطالب سلام اللّه علیه و روز بیست و یکم روز رحلت آن بزرگوار است، ولى من کم‌تر روضه‌خوان بی‌سواد کم‌سلیقه‌اى دیده‌ام که در این سه شب به جاى موعظه و گریاندن مردم از خوف خدا بذکر مصیبت بپردازد. اگر فى الجمله ذکرى هم از واقعه‌ی شهادت حضرت مولى آن‌هم در شب بیست و یکم برود، باز هم براى درك ثواب حزن بر محزونىِ آل پیغمبر است و الا شب قدر شب عزادارى نیست. در این ماه کارها تقریبا تعطیل می‌شد و مردم به عبادت مشغول بودند. اگر کسى طلبى از کسى داشت تا احتیاج مبرم محرك او نمی‌شد، سروقت بدهکار خود نمی‌رفت. عروسى کم‌تر اتفاق می‌افتاد، خرید و فروش و معامله‌اى که حاجت به تنظیم قباله داشت کم بلکه هیچ نبود، مرافعات شرعى در محاضر علماء متوقف می‌گشت، ادارات دولتى باز بود ولى کسى رجوعى نمی‌کرد، اگر کسى از دولت طلبى داشت در این ماه به مطالبه نمی‌رفت و محصلین دیوانى هم دنبال مطالبه بدهکارى افراد نمی‌رفتند، حتى در خانه‌ها هم جز کارهاى ناگزیر زندگانى کار دیگرى از نوکر و خدمت‌کار توقع نمی‌کردند. به همین جهت کارهاى سنگین خانه را یا قبل از ماه انجام داده بودند یا به بعد از این ماه محول می‌کردند. اگر بنائى نیمه‌تمام بود، صاحب‌کار به عمله و بناها مزد تمام می‌داد ولى بیشتر از نصف روز تقاضاى کار نمی‌کرد و در دهات هم کارهاى سنگین زراعتى را، حتى المقدور تعطیل می‌کردند و اگر مثلا درو و خرمن‌کوبى و از این کارها که تعطیل آن خسارت جبران ناپذیر داشت، پیش می‌آمد، با رعایت بیشتر از کارگرها، انجام می‌دادند. خلاصه این‌که ماه عبادت بود و در همه چیز مردم از هم‌دیگر رعایت می‌کردند. (مستوفی، عبدالله، شرح زندگانی من: تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه، ص. ۳۳۰)
🌹قال الصادق عليه السلام : ♦️إفطارُكَ في مَنزِلِ أخيكَ المُسلِمِ أفضَلُ مِن صِيامِكَ سَبعِينَ ضِعفاً. ♦️ امام صادق عليه السلام می فرمایند :افطار كردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز روزه تو است. 📚محاسن ص 411 ، ح 145
🔴ما کداممان یک حسابی نیستیم! ♦️ماه مبارک رمضان است و درهاى رحمت خداى تبارک و تعالى به روى همه گناهکاران باز است و شما تا دیر نشده است در این ماه خودتان را اصلاح کنید. ما همه باید خودمان را اصلاح کنیم؛ ما هیچ کداممان یک آدم حسابى نیستیم. پناه به خدا باید ببریم و خودمان را اصلاح کنیم. 📚صحیفه نور ،جلد ١۵،صفحه ۶٩
19_Makarem10_11331631_پند قرآن به قارون‌صفتان.mp3
4.73M
نوزدهم؛ «پند قرآن به قارون‌صفتان» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌جلسات شرح دعای مکارم‌الأخلاق جلسه دهم | دقیقه یازدهم ~ 5 دقیقه | 5 مگابایت 🌸🌸🌸🌸🌸
مصباحیه ...
نوزدهم؛ «پند قرآن به قارون‌صفتان» حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد #مؤیدی رمضانیه 1401 برگرفته از سلسله‌
نکاتی از مواعظ استاد در ویدیوکلیپ «پند قرآن به قارون‌صفتان» یکم؛ درآمیختگی با دنیا تا چه اندازه‌ای و با چه معیاری می‌تواند برای زندگی ابدی زیان‌بار نباشد؟ حتی رفع حداقلی نیازهای ضروری، لذت‌بخش است؛ آیا این لذت‌ها خطرناک نیست؟ در پاسخ باید گفت که تأمین مشروع نیازها و ضرورت‌ها (خوراک، پوشاک، مسکن و ...) در طول رضای الهی و بر انسان لازم است. چرا که بدون تأمین آن‌ها زندگی مادی او ــ که مقدمه زندگی ابدی است، ــ به خطر می‌افتد. میزان و معیار برای حفظ سلامت زندگیِ ابدی در درآمیختن با دنیا، این است که انسان مقصد و مقصود نهایی خود را دنیا قرار ندهد. دوم؛ انسان در ابتدا با ریزبینی و دقت در محاسبات، در می‌یابد که در نگرش باطنی او هیچ جایی برای مبدأ و معاد آفرینش وجود ندارد. نتیجه این نگرش، آن است که افراد نقد مُلکی (مادی) را به نسیه ملکوتی (معنوی) نمی‌دهند. سوم؛ در خطاب قرآنیِ «وَ لَا تَنسَ نَصِیبَكَ مِنَ ٱلدُّنۡیَا» که به قارون توصیه می‌کند تا نصیب خود را از دنیا بردارد، برداشت‌های مختلفی شده است؛ جالب این است که دنیامداران این سفارش قرآنی را به توصیه قرآن به دنیاخواهیِ بیش‌ترِ قارون تعبیر می‌کنند. در حالی که این معنا کاملا با ساختار فکری جهان‌بینی قرآن در مخالفت است. چهارم؛ دو معنای صحیح برای این توصیه قرآنی بیان شده است؛ اول این که به قارون سفارش شده تا از میان ثروت کلان، دارایی‌ها و برخورداری‌های خود به آن مقدار که مورد مصرف اوست، توجه کند و بداند که بیش از آن مقدار، ثروتی است که تنها در اختیار اوست و نه‌تنها از آن بهره‌ای نخواهد برد، بلکه وظیفه نگهبانی و مراقبت از آن را بر عهده دارد؛ چرا که پس از مرگ، همه دارایی‌ها شخص به ملکیت دیگران در خواهد آمد. پنجم؛ معنای دوم این سفارش، تأکید بهره‌برداری از برخورداری‌ها در راستای آخرت و زندگی ابدی است. همچنان که خداوند به انسان احسان فرموده، باید با یاری رساندن به دیگران و رفع مشکلات از آنان، اهل احسان بود. باید به نحوه استفاده از نعمت‌ها توجه کرد که آیا در گناه، معصیت و لذت‌های مذموم دنیوی است یا در راستای زندگی ابدی؟ ششم؛ باید از خداوند غنا و بی‌نیازی قلبی را تقاضا کرد؛ چرا که با رها شدن نفس، به آتش حرص دچار خواهد شد که مدام مطالبه می‌کند. اگر هم بدان پاسخ داده شود، مشتعل‌تر می‌گردد. هفتم؛ در کنار بی‌نیازی قلبی، باید از خداوند کریم، توسعه در رزق و روزی را مسئلت کرد. البته باید توجه داشت که بعد از هزینه‌کردِ مشروع در زندگی، باقی آن را چنان که قرآن توصیه فرموده برای زندگی ابدی هزینه کرد.
🌹راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست وششم قرآن کریم
1_1537726104.pdf
1.55M
🌹فایل pdf متن جزء بیست وششم قرآن کریم با ترجمه
202030_756949624.mp3
8.06M
🛑 تندخوانی جزء قرآن کریم 🕕زمان: 33 دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ
AUD-20220404-WA0027.mp3
10.15M
🌺زنگ معنوی 🌺 "مویه‌ی ربّنا" با نوای نی استاد سید حسن مرتضوی