🌸برکات این قبر مطهر
آیت الله مصباح :
🔸️من مکرر این تعبیر را از مرحوم #آیت_الله_بهجت رضوانالله علیه شنیدم؛ ایشان بعضی از مطالب را یک مقداری با ابهام میگفتند که اشخاص و ابطال قضیه درست شناخته نشوند، مصلحت میدانست میفرمودند، سؤال شد، چه کسی سؤال کرد نمیفرمودند که چه کسی هست، از چه کسی سؤال کرد، آن را هم نمیفرمودند؛ سؤال شد که #حضرت_معصومه سلامالله علیها فقط برای مردم قم شفاعت میکنند یا برای همه مسلمانها؟ جواب دادند برای مردم قم میرزای قمی کافی است، حضرت معصومه برای همه #شفاعت میکنند.
🔹️گویندهای میگفت؟ اگر ما شیعیان برکات این قبر مطهر و این مزار شریف را می دانستیم و درست درک میکردیم شاید اطراف صحن حضرت معصومه الان یک خندقی شده بود از بس از خاک این اطراف برای تبرک بر میداشتند منتها آن طوری که باید و شاید ما معرفت نداریم که در کجا زندگی میکنیم و چه برکاتی آنا فآنا نازل میشود.
🔺️بیانات آیتالله مصباح در جمع خادمان حرم امام رضا(حاملین پرچم گنبد امام رضا) به مناسبت دهه کرامت ۹۷/۰۴/۲۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ به یک معنا انقلاب ما با همه برکاتش یک گلی از گل های وجود حضرت #معصومه سلام الله علیها است
🔺️بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی درباره وجود مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها
📎به همراه تصاویری منتشر نشده از تشرف مرحوم آیتالله مصباح یزدی، به حرم حضرت معصومه سلاماللهعلیها
🌸🌸🌸🌸🌸
یا فاطمه اشفعی لی فی الجنّه...
فانّ لک عندالله شانا من الشّان...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مقام حضرت معصومه سلام الله علیها
در بیان علامه مصباح
۱۳۹۰/۰۷/۲۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش زوار حضرت معصومه سلام الله علیها در بیان آیت الله مصباح(ره)
زائری بارانی ام آقا بدادم میرسی؟
بی پناهم، خسته ام،تنهابدادم میرسی ؟
گر چه آهونیستم اماپراز دلتنگی ام
ضامن چشمان آهوهابه دادم میرسی ؟
ازکبوترهاکه میپرسم نشانم میدهند
گنبدو گلدسته هایت رابه دادم میرسی ؟
من دخیل التماس رابه چشمت بسته ام
هشتمین دردانه زهرابه دادم میرسی ؟❤️
🌕🌺🌕ولادت
🌕🌺🌕با
🌕🌺🌕سعادت
🌕🌺🌕امام
🌕🌺🌕مهربانی
🌕🌺🌕حضرت
🌕🌺🌕علی بن
🌕🌺🌕موسی
🌕🌺🌕الرضا
🌕🌺🌕برشما
🌕🌺🌕دوستان
🌕🌺🌕عزیز
🌕🌺🌕مبارک
🌕🌺🌕باد
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
💐 ولادت امام رضا علیه السلام
✍ امام رضا (علیهالسّلام) بنا به قول مشهور در 11 ذی القعده 148 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد. برخي از مورخان و سيره نگاران، تاريخ تولد آن حضرت را در يازدهم ذی الحجه سال 153 و برخي ديگر يازدهم ذي القعده سال 151 و يا سال 153 قمري ذكر كردهاند، وليكن معروف و مشهور ميان علما، يازدهم ذی القعده سال 148 قمري، چند هفته پس از شهادت جدش امام جعفرصادق(علیهالسّلام) ميباشد.(1)
✅ كنيه آن حضرت، ابوالحسن است و چون كنيه امام موسي بن جعفر(علیهالسّلام) نيز ابوالحسن بود، كنيه امام رضا (علیهالسّلام) را ابوالحسن ثاني ميگويند.
✅ لقبهاي شريفش عبارتند از: رضا، صابر، رضي، وفي، فاضل و صديق. اما لقب "رضا" شهرت بيشتري دارد و آن حضرت را از اين جهت "رضا" ناميدند كه پسنديده خدا در آسمان و مورد خرسندي رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهمالسلام در زمين بود و دوستان و دشمنان به اتفاق از وي خشنود و راضي بودند. (2)
✅ تولد امام رضا (علیهالسّلام) را برخي از معصومان پيش از وي، پيشگويي كرده و به آن بشارت داده بودند. از امام صادق (علیهالسّلام) در اين باره احاديث چندي وارد شده است. از جمله عبدالله بن فضل هاشمي روايت كرده است که: مردي از اهالي طوس در محضر امام جعفرصادق (علیهالسّلام) نشسته بود و آن حضرت به وي فرمود:
🌷 به زودي از صلب فرزندم موسي، مردي به دنيا ميآيد كه مورد خشنودي خداوند سبحان در آسمان و خرسندي بندگانش در زمين خواهد بود. در سرزمين شما از روي ستم و دشمني مسموم و كُشته ميگردد و در همان جا غريبانه به خاك سپرده مي شود.
🌹 آگاه باش! هر كسي وي را در غربتش زيارت كند و بداند كه او امام و پيشواي شيعيان پس از پدرش بوده و از جانب خداوند متعال مفترض الطاعه ميباشد، همانند كسي است كه رسول خدا صلی الله علیه و آله را زيارت كرده باشد.(2)
(1) شیخ مفید، الارشاد، ص 591.
(2) زندگاني چهارده معصوم (ترجمه اعلام الوري)، ص 423.
🌹امام خمینی(ره)
♦️مأمون حضرت رضا (ع) را با آن همه تزویر و سالوس و گفتن «یا ابن عم» و «یا ابن رسول اللَّه» تحت نظر نگه می دارد! که مبادا روزی قیام کند و اساس سلطنت را درهم بریزد. چون پسر پیغمبر(ص) است و در حق او وصیت شده، و نمی شود او را در مدینه آزاد گذاشت. حکام جائر سلطنت می خواستند، و همه چیز را فدای این سلطنت و امارت می کردند؛ نه اینکه دشمنی خصوصی با کسی داشته باشند.
♦️چنانکه اگر امام (ع)، نعوذ باللَّه، درباری می شد، کمال عزت و احترام را به او می گذاشتند، و دستش را هم می بوسیدند.
📚ولایت فقیه، ص: 152
🌹حضرت رضا، علیه السلام، به حضرت جواد، سلام اللّه علیه مرقوم فرمود:
«شنیدم غلامان تو وقتى سوار مى شوى، تو را خارج مى کنند از در کوچک، آنها بخل مى کنند و مى خواهند تو به کسى چیزى ندهى. به حق من بر تو که بیرون رفتن و داخل شدنت نباشد مگر از در بزرگ. و وقتى سوار شدى همراه خود طلا و نقره بردار و هیچ کس از تو سؤالى نکند مگر آنکه به او عطا نمایى. و از عموهاى تو هر کس از تو سؤالى کرد، کمتر از پنجاه دینار به او مده، و اگر بیشتر خواستى بدهى، اختیار با تو است. و من اراده کردم به این امر اینکه خداوند مقام تو را رفیع فرماید، پس انفاق کن و ترس مکن که خداوند بر تو سختگیرى فرماید.
شرح چهل حدیث، ص403
🌹این را علیبنموسیالرضا انجام داده...
♦️امام خامنه ای :
«عمر مبارک #امام_رضا (سلاماللهعلیه) تقریبا پنجاه و پنج سال بوده است - یعنی از سال ۱۴۸ که سال شهادت امام صادق (علیهالسلام) است تا سال ۲۰۳ - تمام زندگی این بزرگوار با همهی این عظمتها و عمقها و ابعاد گوناگونی که میشود برای آن ذکر کرد و تصویر کرد، در همین مدت عمر نسبتا کوتاه انجام گرفته است.
♦️ از این مدت پنجاه و پنج سال، نزدیک به بیست سال - تقریبا نوزده سال - مدت امامت این بزرگوار است؛ اما همین مدت کوتاه را که ملاحظه میکنید، تاثیری که در واقعیت دنیای اسلام گذاشت و به گسترش و عمقی که به معنای حقیقی اسلام و پیوستن به #اهلبیت (علیهمالسلام) و آشنا شدن با مکتب این بزرگواران انجامید، یک داستان عجیبی است، یک دریای عمیقی است.
♦️آن وقتی که حضرت به امامت رسیدند، دوستان و نزدیکان و علاقهمندان حضرت میگفتند که: علیبنموسی در این فضا چه کار میتواند انجام بدهد - این فضای شدت اختناق هارونی که در روایت دارد که میگفتند: و سیف هارون تقطر دما؛ خون میچکد از شمشیر هارون - این جوان در این شرایط، در ادامهی جهاد امامان شیعه و در مسئولیت عظیمی که برعهدهاش است، میخواهد چه بکند؟ این اول امامت علیبنموسیالرضا (علیهالسلام) است.
بعد از این نوزده سال یا بیست سال که پایان دوران امامت و شهادت علیبنموسیالرضا است، وقتی شما نگاه میکنید، میبینید که همان تفکر #ولایت اهلبیت و پیوستگی به خاندان پیغمبر آنچنان گسترشی در دنیای اسلام پیدا کرده که دستگاه ظالم و دیکتاتور #بنیعباس از مواجههی با آن عاجز است؛ این را #علیبنموسیالرضا انجام داده.»
۱۳۹۲/۰۶/۲۶
🔸 بنده راجع به زندگی #حضرت_رضا ع كار كردهام، یک نوشتهاى هم اتفاقاً دارم، بخصوص یکوقتی هم پيامى راجع به حضرت به يك كنگرهاى دادهام؛ چند تا نكتهى مهم در آنجا آمده اما آن نکات مهم در رادیو و غیره براى مردم اشاره نمیشود چون در دسترس نبوده توجه نشده است؛ خوب بالاخره اگر چنانچه دربارهى زندگى #امام_رضا يك نكتهاى وجود دارد كه يك نفرى حالا در طول زمان گشته آنرا پيدا كرده است در يك سخنرانى، يك پيامى هم گفته است. اين بايد مورد استفاده قرار بگيرد!
🗓
رهبر معظم انقلاب؛ ۱۳۶۳/۰۵/۱۸💬 بخشهایی از این پیام که قبلاً در کانال خانه طلاب منتشر شده را میتوانید در لینکهای زیر بخوانید. 1⃣ بخش اول پیام 2⃣ بخش دوم پیام 3⃣ بخش سوم پیام 4⃣ بخش چهارم پیام 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
🌺🌺اگر بخواهیم از حیات امام رضا یک پیام استخراج کنیم؛ آن پیام چیست؟
🌺رهبر معظم انقلاب: «پیام زندگی علیبنموسیالرضا(ع) چیست؟ ما که نباید فقط به مرقد امام علیبنموسیالرضا اظهار ارادت کنیم؛ او امام ماست، زندگی او برای ما درس است، از زندگی او باید درس بگیریم.
🌺 زندگی او برای ما یک پیامی دارد، آن پیام چیست؟ من آن پیام را در یک کلمه خلاصه میکنم. بدانید پیام زندگی پرماجرای علیبنموسیالرضا علیهالصّلوةوالسّلام به ما عبارت است از
#مبارزهی_دائمی_خستگیناپذیر.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 شرح حدیثی از امام رضا (علیهالسلام)
❤️راه جذب دلها، منتقل کردن سخن نیک اهلبیت (علیهمالسلام)
♦️رهبرمعظم انقلاب: امام علیبنموسیالرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهلبیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱)
♦️برای گسترش معارف اهلبیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهلبیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسانشناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه میاندازد.
۱۳۸۹/۰۸/۰۳
١) معانی الأخبار، شیخ صدوق
❓چرا #امام_رضا (ع) ولایت عهدی مأمون را پذیرفت؟
✍️پاسخ :
قیام های زیادی در مناطق اسلامی توسط علویان گزارش می شد. همچنین مأمون با کشتن برادر و بی حرمتی نسبت به او، ناخشنودی عباسیان را دو چندان کرده بود و او نمی توانست با حمایت عباسیان این قیام ها را سرکوب نماید .
از سویی دیگر؛ نفوذ معنوی و فرهنگی اهل بیت همواره خطر بزرگی برای خلفا به حساب می آمد و آنگاه که مقر خلافت از محل زندگی معصومین(علیهم السلام) دورتر می شد این خطر را بزرگتر بود
پس مامون باید تدبیر اساسی و بنیادی می اندیشید تا بتواند هم قیام علویان را خاموش کند و نیز خطر نفوذ شخصیت بزرگ خاندان اهل بیت(ع) را نیز از میان بردارد. بنابراین تصمیم گرفت، با دعوت از امام علی بن موسی الرضا(ع) هم علویان را ساکت کند و هم امام را از نزدیک زیر نظر بگیرد و اجازه هر نوع فعالیتی را از ایشان سلب کند .
✅چنان چه در تاریخ آمده است حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام با #اجبار و #اکراه از مدینه منوره هجرت کردند و در پذیرش ولایت عهدی مأمون عباسی مکره و مضطر بودند و تحت اختیار امام این مسأله صورت نگرفت ولی در عین حال امام برای این که حتی با این عنوان اجباری احیاناً در مظالم حکومت عباسیان شریک نباشد و مردم هم این مساله را بفهمند برای پذیرش ولایت عهدی خود شرطی را قرار دادند و آن عدم دخالت در امور اجرایی و مسائل حکومتی بود.
🔺ناگفته نماند که ولایت عهدی از ناحیه امام رضا(ع) نیز برکاتی در بر داشت از جمله این که موجب بسط و گسترش معارف اهل البیت علیهم السلام شده و امتیاز علمی و مراتب معنوی این خاندان بر بسیاری آشکار شد. و همچنین شیعیان توانستند نفسی تازه کنند.
🗓مطالعه بیشتر👇
https://www.pasokhgoo.ir/node/3971
#پرسمان_تاریخی
🔴طلاب پاسخگو🔰
@tollabe_pasokhgoo
🔴 لزوم تشکیل حکومت اسلامی در کلام امام رضا(ع)
طبق ضرورت عقل و ضرورت احكام اسلام و رويه رسول اكرم(ص) و حضرت امير المؤمنين(ع) و مفاد آيات و روايات، تشكيل حكومت لازم است. اكنون به عنوان نمونه بخشی از روايتى كه از حضرت امام رضا(ع) نقل شده تقدیم میشود:
«...فَجُعِلَ عَلَيْهم قَيِّمٌ يَمْنَعُهُمْ مِن الفَسادِ و يُقيمُ فيهِم الحُدودَ و الأحكامَ. وَ مِنها أنّا لا نَجِدُ فِرْقَةً مِنَ الْفِرَقِ و لا مِلَّةً مِنَ الْمِلَلِ بَقَوْا و عاشُوا الّا بِقَيِّمٍ وَ رئيسٍ لِما لا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ فى أَمْرِ الدّينِ وَ الدُّنْيا. فَلَمْ يَجُزْ فِي حِكمةِ الْحَكيم أَنْ يَتْرُكَ الْخَلْقَ مِمّا يَعْلَمُ أَنَّهُ لا بُدَّ لَهُمْ مِنْهُ وَ لا قِوامَ لَهُمْ إِلّا بِهِ فَيُقاتِلُونَ بِه عَدُوَّهُم وَ يَقْسِمونَ بِهِ فَيْئَهُمْ وَ يُقيمُون بِهِ جَمْعَهُم وَ جَماعَتَهُمْ وَ يُمْنَعُ ظالِمُهُمْ مِنْ مَظْلُومِهِمْ.
خدای سبحان برای هدایت انسانها، پیشوایان و رهبرانی را قرار داد تا مردم را از فساد و تباهی بازداشته و حدود و احکام را اقامه نمایند. و از جمله این که ما هیچ طائفه و ملّتی را نمییابیم که بدون سرپرست و رهبر به حیات خود ادامه دهد، زیرا در امور دین و دنیا باید کسی سرپرستی جامعه را به دست گیرد، و حکمت حکیم مقتضی آن است که افراد جامعه را بدون ولی و سرپرست قرار ندهد تا به واسطهاش با دشمنان خود پیکار کرده و به رهنمود وی غنائم را تقسیم نموده و به امامتش جمعه و جماعاتشان را اقامه نموده و به موجب رهبری و سرپرستی او فرد ظالم از تجاوز و بیداد خود دست برداشته و به حقوق ستمدیده تعدّی نکند.»
📚 علل الشرائع؛ ج۱، ص۲۵۱، باب۱۸۲، حديث۹
برگرفته از کتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره)، ص۳۹
💠 هر چند که این روایت در مورد "اولی الامر" بیان شده اما فلسفه و لزوم تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای احکام اسلام و جلوگیری از انحراف مردم را به وضوح نشان میدهد. مگر آن که:
🔸یا دستور صریح مبنی بر عدم تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت داشته باشیم که نداریم. چند روایتی هم که پیرامون عدم قیام قبل از ظهور وجود دارد، به دلایل گوناگون از جمله ضعف سند، قابل استفاده نیست.
🔸یا امکان تشکیل حکومت نباشد که امام خمینی(ره) با تشکیل حکومت اسلامی، این حالت را در عمل ملغی نمود.
🔸و یا این که معتقد به تلاش برای اجرای احکام اسلام و جلوگیری از فساد مردم نباشیم.
⁉️حال باید دید که آیا مذهبیهای مخالف با این حکومت، معتقد به حالت سوم هستند یا برای مخالفتشان دلایل دیگری دارند؟
🆔 @hojjatiye
#امام_رضا_علیه_السلام
#امام_خمینی
#حکومت_اسلامی
❤️یک کسی خدمت امام رضا (علیه السّلام) رسید، گفت: آقا من فقیر هستم، مشکل دارم، از جهت مالی چطور هستم و خانوادهی من چطور هستند، شروع به گفتن کرد.
♦️حجه الاسلام عالی : یک سینی انگور در مقابل امام رضا (علیه السّلام) بود، یک شاخهی انگور برداشت و به او داد. این شخص متعجّب شد. گفت: آقا من انگور میخواهم چه کار بکنم. زن و فرزند من گرسنه هستند، انگور چه فایدهای برای من دارد. این انگور را کنار گذاشت. امام هیچ چیزی نگفت. یک چند لحظه گذشت، یک کسی دیگر آمد وارد اتاق شد، آقا سلام علیکم. حضرت جواب سلام او را دادند. یک دانهی انگور به او تعارف کرد. برق خوشحالی در چشم آن تازه وارد جهید. گفت: آقا از شما ممنون هستم، من آمده بودم شما را ببینم امّا شما چقدر کریم هستی، یک دانهی انگور را میگیرم و به خانه میبرم و در یک ظرف آب میچکانم همه بخورند و خانواده تبرّک بشوند. امام شاخهی انگور را به او داد. گفت: آقا همان کافی بود، از شما ممنون هستم، شما چقدر کریم هستید، شاخه را گرفت. امام سینی انگور را به او داد. گفت: آقا من اصلاً آمده بودم خود شما را ببینم، دل من برای شما تنگ شده بود، شما چقدر کریم هستید. امام فرمود: یک کاغذی یک چیزی بیاورید. نوشت باغهای انگور خود را به این بخشیدم. گفت: آقا زبان من لال شد، دیگر اصلاً نمیدانم چطور میتوان تشکّر تو را بکنم. من آمده بودم شما را ببینم. امام فرمود: و آن زمینهای اطراف آن را. گفت: آقا من دیگر هیچ چیزی نمیتوانم بگویم.
♦️این طرف اوّلی که آن گوشه نشسته بود، دید عجب من محتاج بودم، امام همینطور خروار خروار دارد به این میبخشد. بلند شد گفت: آقا مثل اینکه ما محتاج بودیم، این آمده بود فقط شما را ببیند، دل او تنگ شده بود، من محتاج بودم. چرا به او اینقدر دادی؟ امام زیر آن نوشته اضافه کرد: «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ»[سوره ابراهیم، آیه۷] من اوّل یک شاخهی انگور به تو دادم، تو اعتراض کردی، قدر ندانستی. یک دانهی انگور به او دادم، قدردانی کرد می خواهی اضافه شود؟! سنّت خدا این است که برکات خود را برای آن کسی میفرستد که شاکر باشد.
🌍 @ebratha_ir
🔴 نکته ای جالب از گنبد حضرت رضا سلام الله علیه که کمتر شنیده اید را در لینک زیر بخوانید:
✅ eitaa.com/Moohem/5965
❓حدیث سلسلة الذهب چیست و چرا به این اسم معروف شده است؟
✍ حدیث سلسلة الذهب به معنای سخن زنجیرهای طلایی است و به حدیثی گفته میشود که تمام راویان آن از امام معصوم (علیه السلام) باشند.(1)
✅ بدین صورت که امام معصوم مانند موسی بن جعفر (علیهالسّلام) روایتی را از پدر خود امام صادق (علیهالسّلام) نقل کند و او از پدرش تا این که به حضرت علی(علیهالسّلام) یا پیامبر (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) برسد. گاهی به حدیث قدسی و نقل سخن خدا میرسد. چون در تمام نقل راویان امامان معصوم(علیهم السلام) قرار دارند، مانند این است که یک زنجیره طلایی را تشکیل میدهند، به همین خاطر حدیث سلسلة الذهب گفته میشود.
🌺 امام هشتم علی بن موسی الرضا(علیهالسّلام) هنگامی که در سفر به خراسان وارد شهرستان نیشابور شد، دو عالم و پیشوای شهر به نام ابوذرعه و محمد بن اسلم طوسی (که حافظ احادیث نبوی بودند) به حضرت عرض کردند: حدیثی از پدران خود برای ما ذکر کن.
✅ معروف است که بیست و چهار هزار نویسنده در انتظار شنیدن حدیث بودند که آن را ثبت کنند. حضرت فرمود: حدیث کرد مرا پدرم موسی بن جعفر و او از پدرش امام صادق... همین طور سلسله سند را ادامه داد تا رساند به پیامبر اکرم (صلّیاللهعلیهوآلهوسلم) و او از جبرئیل که گفت: شنیدم از حضرت رب العزّه سبحانه که میفرماید:
🌷 "کلمة لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی؛
کلمه لا اله الا الله حصار من است، پس هر کس که آن را بگوید،داخل حصار من شده و کسی که داخل حصار من شود، ایمن از عذاب من خواهد بود".(2)
🌹 سپس حضرت رضا (علیهالسّلام) فرمود:« آری، خداوند راست فرمود و جبرئیل و رسول خدا و ائمه اطهار علیهم السلام همه راست گفته اند. سپس فرمود: « بشرطها و انا من شروطها »
اما در صورتی که به شرط های آن عمل شود، و من یکی از آن شرطها هستم.
---------------------------------------------
پینوشتها:
1 . طرائف المقال، سید علی بروجردی، ج2، ص 255.
2 . منتهی الامال، شیخ عباس قمی ، ج2، ص 503؛ مستدرک سفینة البحار، شیخ علی نمازی، ح2، ص 234؛ مستند الامام الرضا(علیهالسّلام) عزیز الله عطاردی، ج1، ص 61.
منظور امام رضا(علیه السلام) از بیان حدیث قدسی سلسله ذهب(زنجیره طلا) و اینکه فرمود؛ و انا من شروطها چند نکته بود:
اول :
آنکه با نقل نام پدران و اجداد خود که هر کدام از دیگرى حدیث را روایت کرده اند تا به پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله وسلم و اینکه آن حضرت از طریق جبرئیل امین از مقام ربوبى، این حدیث را شنیده است پدران بزرگوار خود را که همه امامان شیعه و خلفاى واقعى حق اند، را به مردم بازگو و یادآوری کند.
دوم:
موضوع یکتا پرستى و خدا پرستى که پایه همه اعتقادات است را به یاد مردم آورد که گول طاغوت هاى زمان و زورمندان طاغوت صفت را نخورند. و اینکه اعتقاد به توحید باعث نجات از آتش جهنم است.
سوم:
فرمایش امام آنجا که فرمود: و انا من شروطها، به این معنی است که توحید در صورتی مقبول درگاه خداوند است که همراه با پذیرش ولایت اهل بیت علیهم السلام باشد.
یکتا پرستى واقعى و خالى از شرک و ریا مستلزم و همراه ولایت اهل بیت علیهم السلام است و تا عدالت در جامعه مسلمانان برقرار نشود، بتها و بت نماها و طاغوتها نخواهند گذاشت توحید در مسیر درست قرار گیرد.
📚 بحارالانوار، ج 49، ص123و 126، ح 3 و 4
💠 دست خطی از مرحوم آیت الله العظمی فاضل درباره امام رئوف (علیه السلام)
🔻 دست خطی از مرحوم حضرت آیت الله محمد فاضل لنکرانی درباره امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام که در سال ۱۳۷۵ نوشته اند:
🔹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
سلام علی آل طه و یاسین
سلام علی آل خیر النبیین
سلام علی روضة حلّ فیها
إمام یباهی به الملک والدین
باید اعتراف نمایم که کوچکتر از آنم که درباره حضرت علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیة والثناء مطلبی بنگارم و یا فضیلتی از فضائل آن حضرت را بازگو نمایم. تنها به ذکر یک نکته اشاره میکنم و آن کمال ارتباط و مناسبت تامه میان آن حضرت که رمز تشیّع و سمبل آن است و هر کس حضرتش را به امامت بپذیرد، حضرات ائمه بعدی را پذیرفته و در حقیقت تبلور امامی بودن در اعتقاد به آن حضرت است و میان حاکمیّت نظام تشیّع در کشور جمهوری اسلامی ایران نه در کشور دیگر و به نظر اینجانب این معنی صُدفه و خالی از ارتباط نیست.
🔹امید است خداوند بزرگ به برکت قبر مطهرش ملت ایران را محفوظ و حاکمیّت تشیّع را در این کشور مستدام بفرماید، بحقه و بحق آبائه الطاهرین و أولاده المعصومین سیّما بقیة الله تعالی فی الأرضین علیه وعلیهم الصلوات والسلام أجمعین.
محمد فاضل لنکرانی