eitaa logo
مصباحیه ...
130 دنبال‌کننده
16.9هزار عکس
8.6هزار ویدیو
490 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
مصباحیه ...
♦️اجاره یک میلیونی موقوفه ۱۵۰ هکتاری توسط عروس رئیس سازمان اوقاف؟ ♦️ اوقاف: «خاموشی» بی دلیل مورد
جوابیه مبهم و کلی و اداری دادند و شبهات مهمی، جواب داده نشده... ببینیم جواب وحید اشتری چیه... 😑😶
🔴 محمود عباس : کل جهان عرب از روابط ایران و عربستان خوشحال هستند. 🔹 رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین : اقدام چین در آشتی‌دادن ایران و عربستان چیزی است که بسیاری از کشورها موفق به تحقق آن نشدند. 🔹 اختلافات ریاض و تهران طولانی و جدی بود و هیچ کشوری در حل آن موفق نبود اما به واسطه حسن‌نیت چین در تعامل با این ۲ کشور،‌ معجزه خلق شد. 🔹 من مصالحه ایران و عربستان را یک معجزه می‌دانم و کل جهان عرب از آن استقبال می‌کنند و همچنین از نقش چین در این فرایند خرسند هستیم.
💠 دفاع از آقای حکیم 🔹 شیخ عبدالکریم زنجانی (ساکن نجف) ملّا بود ولی سلیقه‌هایی داشت که بسیاری نمی‌پسندیدند. 🔸 رابطه ایشان با آقای حکیم خیلی بد بود. مجلس فاتحه‌ای بود. من در آنجا حاضر بودم. آشیخ عبدالکریم وارد شد. آقای حکیم هم تشریف داشت. ایشان اصلا تکان نخورد و اشخاص دیگر هم به تبعیت از آقای حکیم برای آشیخ عبدالکریم بلند نشدند. فقط آقای خویی برای ایشان بلند شد. علتش این بود که آقای خویی پیش آشیخ عبدالکریم منظومه خوانده بود. شنیدم بعد از وفات آشیخ عبدالکریم، نمازش را آقای خویی خوانده بود. 🔹 همین آشیخ عبدالکریمی که با آقای حکیم خیلی شدید تنافی و تضاد داشت و تعابیر تندی راجع به همدیگر داشتند، يک‌وقت تعدادی از شیوعی‌ها (کمونیستها) نزد وی آمدند و از آقای حکیم بدگویی کردند. آقای آشیخ عبدالکریم با تعابیر بلندی از آقای حکیم تجلیل کرد و گفت: «او رئیس اسلام است». 🔸 وقتی شیوعی‌ها رفتند، آقای آشیخ عبدالکریم گفت: يک‌وقت اختلاف من با آسیّد محسن است که این در جای خودش محفوظ است ولی این‌ها با آقای حکیم به سبب اصل اسلام مخالفت می‌کردند، در اینجا من وظیفه داشتم از این حیث از آقای حکیم دفاع کنم. 📚 جرعه‌ای از دریا ؛ ج ۳ ص ۵۱۳ ۹ 🌺🌺🌺🌺🌺
📌از سالهای اول طلبگی همواره برای من این پرسش مطرح بوده که چرا آقایان فقها و مراجع، در دروس خارج و آثار علمی و به هنگام بررسی ادله، موی سفید را از ماست بیرون میکشند و حتی به جمع‌بندی هم میرسند ولی به رساله‌ توضیح‌المسائل که میرسند جور دیگری فتوا میدهند. اینکه به حلیت مجسمه‌سازی برسیم(مثلاً) ولی در رساله، فتوا به حرمت یا احتیاط بدهیم نامش استقلال رای نیست. همانطور که حلال‌کردن حرامهای خدا قبیح است؛ حرام‌کردن حلالهای خدا هم مردود است. [عکس از کتاب خاطرات یکی از علما از درس یکی از مراجع تقلید است که ذکر نامشان ضرورت نداشت] ۲۰ tabeshe_agahi
خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۲۰ مهر ۱۳۷۸: ♦️پیام جدید امریکا ♦️ جمعیت جهان ۶ میلیارد شد. دیدار با رهبری؛ عملکرد عبدالله نوری را مضر و روزنامه خرداد را منحرف میداند. مهاجرانی را اصلاح ناپذیر میداند. گفتند اگر اقدام روشنی در اصلاح امور فرهنگی نکنند، رسما نارضایتی شان را اعلان میدارند. قبول تندی کلامش در مورد بیانیه جامعه روحانیت مبارز علیه دولت خاتمی و قبول جبران آن. جزئیات در 👇👇 https://www.entekhab.ir/002vkF
به طرف میگن شغلت چیه مگه کاربندم💪 میگن آهان کارمندی 😍😊 میگه نه گفتم که کاربندم😡 هر وقت یکی میره سر کار زیرآبشو میزنم تا کارش بند بیاد😂😜😜 به نام خدای روزی ده سلام 🌺 مهربانیها فرمودند: _کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند (متن و آدرس آخر پست👇👇) ✍اهل بیت عصمت و طهارت برای طلب روزی حلال و کار و تلاش و دوری از تنبلی و کسالت اهمیت ویژه ای قائل شده اند تا جایی که در روایتی طلب روزی حلال را بر هر زن و مرد مسلمانی واجب کرده اند (بحار ج100 ص9) و در روایت نیز پیامبر می فرمایند خداوند دوست دارد بنده اش را در راه کسب حلال و در رنج و زحمت ببیند (کنزل العمال حدیث 9200) در روایتی نیز فرموده اند انسان سالم و بیکاری که نه مشغول کارهای دنیایی و نه مشغول کارهای آخرتی باشد، مورد خشم پروردگار است و این اشاره به بیزاری خداوند از تنبلی و تن پروری و به بطالت گذراندن عمر دارد. در این میان روایتی جذاب که مهر تاییدی بر همه این روایات قلمداد می شود سخن ابن عباس است که می گوید هر زمان پیامبر از کسی خوشش می آمد اول از شغلش پرسش می فرمود و اگر می فهمید طرف شغلی ندارد حضرت می فرمودند از چشمم افتاد و در بیان علت این از چشم افتادن فرمودند مؤمن اگر شغلی نداشته باشد با دین فروشی زندگی خودش را اداره می کند (بحار ج100ص9) اَلکادُّ علی عِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله (بحارالانوار، ج100، ص13) khandopand ۲۱ 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
✅ او به من اعتماد کرده است! به یاد دارم زمانی مرحوم پدر قرآنی را به منزل آوردند که یکی از درجه‌داران آن زمان به ایشان داده بود تا خوب و بدِ صفحات قرآن را برای استخاره، مشخص کند. بنده به ایشان گفتم: کار دشواری است، لازم نیست که این کار را انجام دهید، چرا که شما را خسته و اذیت می‌کند. فرمودند: این فرد فکر کرده است که من از پس این کار به خوبی برمی‌آیم و به من اعتماد کرده است. باید کار ایشان را انجام دهم. خبرگزاری ایکنا، گفتگو با نجمه السادات طباطبایی- دختر علامه طباطبایی- ۱۴۰۲/۳/۱ sirefarzanegan ۱۵ 🌺🌺🌺🌺🌺
✅ نمی‌توانم درِ منزل را ببندم! مرحوم پدرم- علامه طباطبایی- چنان در اخلاق و رفتار نیکو بودند که همگان جذب‌شان می‌شدند. به یاد دارم که ایشان حتی در کوچه‌ها به سؤالات طلبه‌ها پاسخ می‌دادند و هیچ‌گونه ادعایی نداشتند. در مناسبت‌های مذهبی منزل ما مملو از میهمان بود و مرحوم مادر به پدرم می‌گفتند: این موضوع شما را خسته می‌کند! ایشان در پاسخ فرمودند: نمی‌توانم درِ منزل را به روی میهمانان ببندم! خبرگزاری ایکنا، گفتگو با نجمه السادات طباطبایی- دختر علامه طباطبایی- ۱۴۰۲/۳/۱ sirefarzanegan ۱۶ 🌺🌺🌺🌺🌺
🔻 کیست این انسان و چیست این انسان با این همه عظمت و دنیای ناشناخته که باید بشناسد؟! 🔸 شخصیّت وجودی خودش، قابل تحقیق و پژوهش و تأمل و تفکّر است و دستیابی به حد و حدود معرفتی،‌ امکان‌پذیر است. یک نفر را از [مرتبه] صفر [و هیچ بودن، ارزشمند] حسابش می‌کنند که او را در مدار خلقت می‌آورند. 🔹 میلیون‌ها یا میلیاردها اسپرم از مرد دفع می‌شود و به چاه می‌رود. تنها یک نمونه از آن در فضای رحم قرار می‌گیرد و بنا می‌شود که او یک انسان باشد، او مشرَّف به وجود شد و به او احترام گذاشتند که او را در این مدار آوردند. او شرف دارد و دعوت نامه به نامش آمده است و این، یعنی ارزش داشته است. 🔸 خودمان را کم نگیریم و کم نبینیم. لطف الهی از ابتدای وجود، شامل حال ما شد. چه بسیار افرادی که در زمان حمل، وقتی که جنین هستند و می‌خواهند به دنیا بیایند و یا بعد از اینکه به دنیا می‌آیند، ضایع می‌شوند و از بین می‌روند! گام به گام، حمایت الهی من و شما را به اینجا رسانده است. چرا ما به این نعمت‌ها توجّه نداریم؟! ۵۶ 🌸🌸🌸🌸🌸
به کدام حرف، دل می دهی؟ آیت الله مصباح : روایتی را از حضرت جواد نقل می کنم: «عَنْ مُحَمَّدِ بِنِ عَلِیِّ الْجَوَاد (سلام الله علیهما) قَالَ مَنْ أصْغی إلَی نَاطِقٍ فَقَدْ عَبَدَه فَإنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الله، فَقَدْ عَبِدَ الله وَ إنْ کَانَ یُؤَدِّی عَنِ الشَّیْطَانِ فَقَدْ عَبَدَ الشَّیْطَان»(مستدرک الوسایل، جلد۱۷ ، صفحه ۳۰۸) می فرماید کسی که به سخن گوینده ای با طوع و رغبت گوش بدهد تا کاملاً‌ آن را بشنود، در حقیقت او را پرستش کرده یعنی پرستش‎گر آن گوینده شده. بعد توضیح می دهند: اگر گوینده از طرف خدا سخن می گوید، شنونده عبادت خدا کرده که به حرف او گوش می دهد. اگر گوینده از طرف شیطان سخن بگوید، گوش دادن به حرف او پرستش شیطان است. این روایت معروفی است.گوش دادن همان استماع است. اصغاء، بالاتر از استماع است. سمع همین است که به گوش آدم بخورد ولو این که قصد شنیدن هم نداشته باشد. استماع این است که بنشیند گوش بدهد، ولو اینکه خیلی هم آن حرف را دوست نداشته باشد، نپسندد. اما اصغاء‌ این است که به حرف، دل بدهد. بگونه ای گوش بدهد که می‌پسندد و می‌خواهد بپذیرد. اگر اینگونه شد «فَقَدْ عَبَدَه؛ [یعنی بندگی آن گوینده را کرده است.]» اگر «إنْ کَانَ النَّاطِقُ یُؤَدِّی عَنِ الله فَقَدْ عَبِدَ الله»‌ چون این سخن باعث می‌شود او را به طرف خدا می‌کشاند. یعنی ما را به راه مستقیم نزدیک می‌کند و آدم را به حرکت درمی‌آورد، همان گوش دادن خودش، «عبادة الله» می گردد. عکس آن هم، «عبادة‌ الشیطان» می شود. ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ لینک متن کامل جلسه لینک صوت کامل جلسه 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 | «خدایا غلط کردیم» گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت الله یزدی در مراسم شهادت (علیه السلام) ۹۷/۰۵/۲۰ 🌹🌹🌹
امام جواد علیه‌السلام : ١- الْمُؤمِنُ یَحْتاجُ إلى ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ واعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ. (بحار‌الانوار، ج75، ص358) فرمود: مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال، واعظى از درون خود، قبول و پذیرش نصیحت کسى که او را نصیحت نماید. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۹۲ 🌹🌹🌹🌹🌹
▪️صلوات خاصه حضرت امام علیه السلام: "اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَا وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏" 🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅شهادت مظلومانه جوانترین شمع هدایت و نهمین بحر امامت، امام علیه السلام تسلیت و تعزیت باد... 🌹🌹🌹
🌹زندگی حضرت جواد الائمه علیه السلام (قسمت اول) ♦️ حضرت جواد(ع) امام نهم شیعیان است. نام آن‌حضرت، محمد و کنیه‌اش؛ ابو جعفر و ابو علی است. لقب‌های ایشان عبارت است از: مختار، متوکّل، متّقى، زکىّ، تقى، مُنتَجَب، مرتضى، قانِع، جواد و عالِم.[1] ♦️ پدرش امام رضا(ع) و مادرش به نام سَبیکه[2] نوبیّه (منطقه‌ای در سودان) آفریقا بود و در رمضان[3] و یا رجب[4] سال 195هـ.ق در مدینه متولد شد. ♦️ همسران امام جواد(ع) ▫️1. همسر امام جواد(ع)، سمانه مغربیه نام داشت.[5] البته نام‌های حویث، غزاله مغربیه و مدنب نیز برای او در منابع اسلامی ذکر شده است.[6] ▫️2. مأمون خلیفه عباسی برای رهایى از یک سلسله تنگناها و شرایط دشوار سیاسى زمان خود، تصمیم گرفت ولایت عهدی را بر امام هشتم تحمیل کند و نیز با تظاهر به مهربانى و دوستى نسبت‏ به امام جواد(ع) تصمیم گرفت دختر خود را به ایشان تزویج نماید تا استفاده‌اى که از تحمیل ولیعهدى بر امام رضا(ع) در نظر داشت از این وصلت نیز به دست آورد.[7] بر اساس همین طرح بود که پس از شهادت امام رضا(ع) دختر مأمون «امّ فضل‏» به همسرى امام جواد(ع) درآورده شد و امام از او فرزندی نداشته است.[8] ♦️ فرزندان ▫️ در منابع اسلامی دیدگاه‌های مختلفی نسبت به تعداد و نام فرزندان امام جواد(ع) بیان شده است؛ همان‌طور که شیخ طبرسی می‌گوید: امام‏ جواد(ع) دو پسر و سه دختر از خود به‌جاى گذارد که یکى از آنان حضرت هادى(ع) است و دومى هم به نام موسى و دختران آن‌جناب هم حکیمه، خدیجه و ام کلثوم نام داشته‌اند، بعضى نیز گفته‌اند وى دو دختر به نام فاطمه و امامه داشته است.[9] اما آنچه همه منابع درباره‌اش اتفاق نظر دارند، این است که دو فرزند؛ امام هادی(ع) و موسی مبرقع جزو فرزندان امام جواد(ع) هستند.[10] ♦️ امامت امام جواد(ع) ▫️امام جواد(ع) در سن کودکی بعد از شهادت پدر بزرگوارش به امامت رسید. چنان‌که در روایات به آن تصریح شده است؛ مانند احادیثی که از پیامبر اکرم(ص) درباره تصریح به نام‌های امامان(ع) نقل شده است.[11] همچنین از جمله کسانى که تصریح به امامت آن‌حضرت را از امام رضا(ع) روایت کرده‌اند، عبارتند از: على بن جعفر، صفوان بن یحیى، معمر بن خلاد، حسین بن بشار، ابن ابى نصر بزنطى، ابن قیاما واسطى، حسن بن جهم ابو یحیى صنعانى، خیرانى، یحیى بن حبیب زیات و... .[12] 📚 پی نوشت: [1]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‏50، ص 16، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.‏ [2]. نام‌های دیگری نیز درباره مادر امام جواد(ع) ذکر شده است؛ مانند «خیزران» و «سکینه مرسیّه». ر.ک: حسینى عاملى‏، سید تاج الدین، التتمة فی تواریخ الأئمة(ع)، قم، ‏بعثت، چاپ اول، 1412ق؛ بحارالانوار، ج 50، ص 13؛ امین عاملی، سید محسن، أعیان الشیعة، ج 2، ص 32، بیروت، دار التعارف‏، 1403ق. [3]. شیخ مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ‏2، ص 273، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق. [4]. بحار الأنوار، ج 50، ص 7. [5]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 297؛ مرعشى، قاضى نور الله، ‏إحقاق الحق و إزهاق الباطل‏، ج 29، ص 33، قم، مکتبة آیة الله المرعشى النجفى‏، چاپ اول، 1409ق. [6]. ر.ک: ابن ابى الثلج بغدادى، محمد بن احمد، تاریخ أهل البیت نقلا عن الأئمة الباقر و الصادق و الرضا و العسکری عن آبائهم (ع)، ص 123 - 124، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1410ق. [7]. پیشوایی، مهدی، سیره پیشوایان، ص 556، قم، مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ سوم، 1375ش. [8]. عماد طبرى‏، حسن بن علی، مناقب الطاهرین، ج 2، ص 808، تهران، سازمان چاپ و انتشارات‏، چاپ اول، 1379ش؛ بحارالانوار، ج 50، ص 8. [9]. شیخ طبرسى‏، فضل بن حسن، إعلام الورى بأعلام الهدى، ص 355، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، 1390ق. [10]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 295؛ شامی، جمال الدین یوسف بن حاتم‏، الدر النظیم فی مناقب الأئمة اللهامیم‏، ص 718، قم، انتشارات دفتر اسلامی، چاپ اول، 1420ق؛ حموی، محمد بن اسحاق‏، أنیس المؤمنین‏، ص 215، تهران، بنیاد بعثت، 1363ش؛ التتمة فی تواریخ الأئمة(ع)، ص 134. [11]. بحارالانوار، ج 36، ص 336 - 337؛ ر.ک: «اهل بیت»، سؤال 829؛ «انحصار معصومین در چهارده نفر»، سؤال 178؛ «انحصار امامت در نسل پیامبر»، سؤال 2969. [12]. ر.ک: الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج 2، ص 274 – 280. 🔻 ادامه دارد...
🌹زندگی حضرت جواد الائمه علیه السلام (قسمت دوم) ♦️ کرامات امام جواد(علیه السلام) ▫️امام جواد(علیه السلام) مانند سایر امامان دارای کرامات زیادی بودند که موردی از آن‌را ذکر می‌کنیم:محمّد بن اورمه گفت: معتصم گروهى از وزیران خود را خواست به آنها دستور داد به دروغ گواهى دهند که محمّد بن على بن موسى(ع) تصمیم قیام دارد بعد حضرت را خواست گفت تصمیم دارى در دولت من قیام کنى. فرمود: به خدا قسم چنین تصمیمى ندارم. ▫️معتصم گفت: فلان کس و فلانى بر کار تو شهادت می‌دهند آنها را حاضر کردند. گفتند: صحیح است ما این نامه‌ها را از بعضى غلامان تو به دست آورده‌ایم. ▫️حضرت جواد(ع) در اطاق جلو بود دست‌هاى خود را بلند کرده گفت: «خدایا! اگر دروغ می‌گویند اینها را بگیر». یک مرتبه دیدم اطاق جلو چنان به حرکت در آمد و هر کدام از ایشان که تصمیم به حرکت کردن می‌گیرد به زمین می‌افتد. معتصم صدا زد یا ابن رسول الله من از حرف خود توبه می‌کنم از خدا بخواه که اطاق از حرکت بایستد. گفت: «خدایا! اطاق را آرام فرما تو می‌دانى ایشان دشمن تو و من هستند»، اطاق آرام گرفت.[13] ♦️ مناظرات علمی امام جواد(ع) ▫️بارزترین نوع تبلیغ امام جواد(ع) مناظراتی است که آن‌حضرت انجام می‌داد. مناظره‌های آن‌حضرت که از نخستین روزهای امامتش آغاز شد، ایشان را در تثبیت جایگاه ولایت و امامت، هدایت حق‌جویان و آشکار ساختن سستی گفتار ستمگران یاری داد. ▫️آن‌حضرت به دو جهت در عرصه مناظره‌های علمی گام نهاد: نخست، نیاز شیعیان که با توجه به سنّ کم آن‌حضرت در پی کشف جایگاه معنوی‌اش بودند و دوم خواست مأمون و معتصم که اندیشه خوار ساختن امام و اثبات الهی نبودن آگاهی‌های وی را در سر می‌پروراندند. 🏴 کیفیت شهادت امام جواد(ع) ♦️درباره این‌که امام جواد(ع) به چه نحوی به شهادت رسیدند، دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد که در این‌جا به یک نمونه اشاره می‌شود: ▫️معتصِم خلیفه ستمگر عباسی -برادر مأمون و عموی ام فضل دختر مأمون- پیوسته نقشه‌هایی را برای به شهادت رساندن امام جواد(ع) اجرا می‌کرد و در این زمینه با ام فضل نیز همدست شده بود که امام جواد(ع) را مسموم کند؛ زیرا معتصم می‌دانست که ام فضل از آن‌حضرت منحرف شده و به شدّت علیه امام(ع) موضع گرفته است. ▫️بر این اساس، ام فضل نیز درخواست معتصم را پاسخ مثبت داد و سمّی را در انگور جاسازی کرد و در پیش روی آن‌حضرت نهاد و همین که امام جواد(ع) از آن انگور خورد، ام فضل پشیمان شد و شروع به گریه کرد، حضرت فرمود: «گریه‌ات برای چیست؟ سوگند به خدا، خداوند آن‌چنان تو را به دردی در ناحیه رحم دچار سازد که جبران‌پذیر نباشد و به بلایی گرفتارت کند که قابل کتمان نباشد». بر اثر همین نفرین ام فضل بیمار شد و از دنیا رفت.[14] ▪️به هر حال؛ آن‌حضرت در شهر بغداد در ماه ذى القعده سال 220 هـ.ق در حالی که بیست و پنج سال از عمر شریفش گذشته بود، به شهادت رسید[15] و در محله‌ای از بغداد به نام کاظمین در کنار قبر جدش امام موسى بن جعفر(ع) دفن شد.[16] 📚 پی نوشت: [13]. بحار الأنوار، ج 50، ص 45 - 46. [14]. همان، ص 16 - 17. [15]. الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ‏2، ص 273. [16]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 1، ص 492، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ مسعودى، على بن حسین، إثبات الوصیة للإمام علی بن أبی‌طالب(علیه السلام)، ص 227، قم، انصاریان، چاپ سوم، 1426ق. 🌹🌹🌹
👓 نفاشی خارق‌العاده استاد روح الامینی از آخرین دیدار پدر و فرزند!! جوادالائمه و شمس الشموس!! 🌹🌹😭😭
خودت! امام جواد علیه‌السلام فرمودند: مؤمن به سه چیز احتیاج دارد؛ توفیق الهی، واعظی از درون خود، و قبول از کسی که او را نصیحت می‌کند. درباره‌ی این‌که مسؤول اصلی نسبت به خودت، خودت هستی، همه‌ی موفقیت‌ها با توفیق الهی، به خودت باز می‌‌گردد، و خودت باید برای خودت کاری انجام دهی، روایات فراوانی داریم، روایاتی که می‌فرماید: خودت، خودت را محاسبه کن! خودت، مراقب رفتارهای خودت باش! خودت، نسبت به کارها و احوالاتت بیدار باش! خودت، خودت را از بدی‌‌ها باز بدار! خودت، خودت را موعظه کن! خودت، خودت را توبیخ کن! خودت، از خودت طاعت الهی را مطالبه کن! خودت، خودت را اندازه‌گیری کن! پی‌نوشت؛ حَاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبَ فَهُوَ أَهْوَنُ لِحِسَابِكَ غَداً(وصیت پیامبر به ابوذر) مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِح‏(نهج البلاغة) مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ سَعِدَ.(عیون لیثی) زِنْ نَفْسَكَ قَبْلَ أَنْ تُوزَنَ(وصیت پیامبر به ابوذر) وَ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظ(نهج البلاغه) إِنَّ أَسْعَدَ النَّاسِ مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ بِطَاعَةِ اللَّهِ مُتَقَاض‏(عیون لیثی) مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ زَاجِرٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ.(عیون لیثی) مَنْ كَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ يَقَظَةٌ كَانَ عَلَيْهِ مِنَ اللَّهِ حَفَظَة(غررالحکم) اجْعَلْ مِنْ نَفْسِكَ عَلَى نَفْسِكَ رَقِيباً(عیون لیثی) مَنْ وَبَّخَ نَفْسَهُ عَلَى الْعُيُوبِ ارْتَدَعَتْ عَنْ كَثِيرٍ مِنَ الذُّنُوبِ.(عیون لیثی) farbehi
✅ خاطره ... ۱۲ سال قبل که تازه قم آمده بودم، ‌شهادت امام علیه السّلام در فصل پاییز بود. با یکی از دوستان رفتیم خونه یکی از شاگردان آیت الله که روبروی موسسه امام خمینی بود، ایشون امده بود و سخنرانی کوتاهی کرد... منم اون ایام تازه وارد بودم و شهر و آب و هوا و محیط جدید و تنهایی غریب و متفاوتی رو تجربه میکردم و حال روحی ام بد بود... و ایشون با کلام و بیانات متفاوت و جذابش و دین آموزی نوین و زرّین خود در سخنرانی های ۴ شنبه های دفتررهبری، همچون برای من شده بودند... اون شب هم اینگونه شد... شب بیادماندنی و فراموش نشدنی جذّابی شد برای من ... رضوان الله علیه ... 😌🌹😌🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنرانی قدیمی و تازه منتشر شده رهبر انقلاب در سالروز شهادت امام سلام الله علیه 🌹🌹🌹
🌹توصیه ای از آیت الله سید عبدالکریم کشمیری(ره) ♦️سوره یس بخوانید و ثواب آن را به امام جواد (ع) تقدیم کنید، حاجت شما را خواهند داد. 🌹بمناسبت سالروز شهادت امام جواد علیه السلام 🌹🌹🌹
💥مناظره بین امام جواد علیه السلام و عالم سنی ✍ استاد شهید : 🔹در زمان مأمون خليفه، يك نهضت علمى پيدا شد. مأمون مجلس مباحثه و مناظره، زياد برقرار مى‏ كرد و خيلى لذت مى‏ برد، چون خودش اهل مطالعه و دانشمند بود و به تمام اديان و مذاهب آزادى مى‏ داد. 🔸مباحثات امام رضا عليه السلام با اصحاب ملل و نحل در همين مجالس مأمون صورت گرفته است. مجالس زيادى مخصوصا راجع به اهل تسنن و تشيع تشكيل مى‏ داد. 🔹در كتاب « تشريح و محاكمه »كه آن شخصيت ترك به نام قاضى بهلول بهجت افندى نوشت- كه به فارسى ترجمه شده و بسيار كتاب خوب و نفيسى است- مباحثه بين مأمون و علماى اهل تسنن راجع به خلافت نقل شده است. 🔸از جمله يك مباحثه شيعى و سنى ميان حضرت جواد كه هنوز طفل بودند و علماى اهل تسنن برقرار شد. 🔹در آنجا آن عالم اهل تسنن در حرفهايش احاديثى در فضيلت ابو بكر و عمر روايت كرد. 🔸به حضرت عرض كرد: شما درباره شيخين- ابوبکر و عمر - چه مى ‏گوييد و حال اينكه ما حديث معتبرى از پيغمبر داريم كه فرمود: ابو بكر و عمر سيدا كهول اهل الجنة يعنى ابو بكر و عمر دو آقاى پيرمردان اهل بهشتند. 🔹همچنين حديث ديگرى نقل كرد كه : روزى جبرئيل به پيغمبر نازل شد، از جانب خدا عرض كرد: من از ابو بكر راضى هستم، از ابو بكر بپرس آيا او از من راضى هست يا نه؟ 🔸حضرت جواد فرمود: ما منكر فضيلت ابو بكر نيستيم ولى يك مطلب هست و آن اين است كه همه قبول دارند كه پيغمبر در حجة الوداع فرمود: « كثرت على الكذابة » دروغگويان بر من زياد شده ‏اند، و معيارى در اختيار قرار داد كه : هر حديث را كه از من روايت كردند اول بر قرآن عرضه بداريد، اگر موافق قرآن بود قبول كرده و الا رد كنيد. 🔹قرآن مى‏ گويد تمام اهل بهشت، جوان هستند. و اما حديث ديگرى كه گفتيد، خدا در قرآن مى‏ فرمايد: «و لقد خلقنا الإنسان و نعلم ما توسوس‏ به نفسه و نحن أقرب إليه من حبل الوريد» ما انسان را آفريده ‏ايم و از تمام خطورهاى قلبى او آگاه هستيم. پس چطور مى‏ شود خدايى كه قرآن او را اين‏طور معرفى مى ‏كند، از پيغمبر بپرسد كه من از فلان بنده راضى هستم، تو از او بپرس كه از من راضى است يا نه؟! 📚مجموعه آثارشهيدمطهرى، ج‏21، ص، 99-98 (با ویرایش جزئی)