eitaa logo
مصباحیه ...
135 دنبال‌کننده
17.9هزار عکس
9.2هزار ویدیو
527 فایل
مصباحیه ... اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر... معرفی شخصیت الهی و جهادی آیت الله #مصباح_یزدی...🌹 همراه با مطالب گوناگون خبری، تحلیلی، بصیرتی، اخلاقی، معرفتی و...🌸🌸🌸 @Soukhtee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆گفتگو با استاد حجت الاسلام و المسلمین علی امینی‌نژاد درباره شخصیت علامه حسن‌زاده آملی - آبان 1400 https://simafekr.com/video/26738/ 🌸🌸🌸🌸🌸
شما ۲۰ سال بیشتر از ظرفیتِ چشم خود استفاده کرده‌اید! مرحوم علامه حسن زاده آملی ریاضت‌ها و سختی‌های بی‌شماری را تجربه کرده بودند. زمانی که ایشان برای معالجه چشم، به پزشک متخصص مراجعه کرده بودند، پزشک به ایشان گفته بود: شما ۲۰ سال بیشتر از ظرفیتِ چشمِ خود، از آن استفاده کردید! و این به آن معناست که استاد آن‌ قدر مطالعه و شب‌زنده‌داری داشتند، که چشم ایشان ۲۰ سال بیشتر کار کرده بود. خبرگزاری ایکنا، گفتگو با استاد محسن غرویان، ۱۴۰۰/۷/۱۱. https://t.me/sireyefarzanegan
وقتی خدای من بیدار و در کار است، من چگونه ساعت‌ها بخوابم؟! استاد حسن زاده آملی علاوه بر تلاش‌های علمی، چندین برابر در حوزه سلوکی زحمت کشیدند. حتی در سن هشتاد سالگی مدت بسیار طولانی شب‌ها بیدار می‌نشستند و با خدا راز و نیاز می‌کردند. گاهی به ایشان گفته می‌شد: دیگر جسم شما اجازه نمی‌دهد خودتان را این قدر زحمت بدهید و ریاضت بکشید. ایشان پاسخ می‌دادند: جسم، فرصت خوابیدن دارد، ما باید از این لحظات‌مان استفاده کنیم. وقتی خدایِ من «کل یوم هو فی شأن» است و هر لحظه بیدار و در کار است، من چطور ساعت‌ها بخوابم؟ خبرگزاری ایکنا، گفتگو با دکتر منصوری لاریجانی، ۱۴۰۰/۷/۶. https://t.me/sireyefarzanegan
نامه ها برنامه ها
جلسه ششم نامه‌ها برنامه‌ها.mp3
10.52M
♦️♦️ 🌸 جلسه ششم « شرح نامه ها برنامه ها » 🔸ششم محرم ۱۴۲۳ ه ق ( ۱۳۸۱/۱/۱ ش ) 🌺 با افاضات استاد صمدی آملی ⬆️⬆️
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ ۳♦️ 🌷با همه باش؛ « هو معکم » و بی همه باش؛ « اینماکنتم » 🔸با مردم باش، دلسوزی بكن، از هر جهت برای آنها مهربانی بفرما 🔹بدترين جسارت را به امام زين العابدين می كرد ( يكي از فاميل‌های او) ، اما حضرت رَحِم خودش را با او قطع نكرد. 🔸« با همه باش » ، اين معيّت، معيّت قيّومیّه حق متعال است «هُوَ مَعَكُمْ اَيْنَ ما كُنْتُم» است. همانطور كه خدا با همه است تو هم كه اهل تقوايی در مسير الهی، تو هم با همه باش ، امّا در عين حال بی همه باش يعنی رنگ هيچ‌كدام را نگير . 🔹در عين حال « بی همه باش » يعنی رنگ هيچ‌كدام را نگير چون اگر مردمی خوبند، بخواهی رنگ خوبی‌شان را بگيری ،خب اين از خدای متعال است. تو كه از خدا رنگ می‌گيری نياز به رنگ گرفتن از خوبی مردم هم نداری. ✳️ استاد صمدی آملی، شرح نامه ها برنامه ها، جلسه یازدهم
01-247= حسن حسن ۴۶ حسن.mp3
4.75M
🌹 🌹 🌺فرمایشات حضرت علامه حسن زاده آملی (ره ) 🔺مجموعه فرمایشات اخلاقی جلسه اول ( قسمت دوم )
8.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 🌹 🌷کشیک نفس بکشید. 🔸آمدند خدمت رسول الله عرض کردند : یا رسول الله ما تا در نزد شما هستیم خیلی سر حالیم به طوری که گویا آخرت را داریم به عیان می‌بینیم اما از محضر شما که مرخّص شدیم و رفتیم به خانه‌مان یواش یواش آن حالی که در حضور شما داشتیم آن چنان نیستیم، از ما گرفته می‌شود. آیا این نفاق است؟ ...... 🔹کشیک نفس بکشید. کشیک دهان بکشید. کشیک نیّت بکشید. کشیک کشور وجودتان را بکشید. 🔸علَیکُم اَنفُسَکُم. خودتان را دریابید. اُوصیکُم بِتَقوَی اللهِ. امیرالمومنین فرمود عِبادَ الله اُوصیکُم بِتَقوَی الله. کشیک نفس بکشید. 🔹یک مقدار شب و روز ( یک چند دقیقه ای ) اگر توانستید به فکر بنشینید، آن فکر برای شما خیلی برکت دارد.
مصباحیه ...
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش دوم 🔵 علم؛ راه میان‌بر ✅ بنده معتقدم یکی از راه‌های میان‌بر برای رسیدن به ایمان
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🔴 بخش سوم 🔵 پایگاه معرفت ✅ حضرت استاد از پایگاه معرفت شروع می‌کنند. یعنی فضای معرفتی را خوب می‌بستند و بعد کار را شروع می‌کردند. ایشان ابتدا، اتحاد عاقل و معقول را توضیح می‌دادند و بعد می‌گفتند شب و روز در حال ساختن خود هستیم. از پایگاه محکم عقلانی و دینی و شهودی شروع می‌کردند و پایه را محکم می‌کردند. ✅ من به تجربه دیده‌ام، کسانی که بدون پایگاه معرفتی، در فضای اخلاقی و روحی افراد را نگاه می‌دارند، اینها افراد را سست بار می‌آورند؛ مگر کسی که به صورت جبلّی، مُنِّه ذاتی نسبت به معنویت دارد و تا چند کلمه می‌شوند، پرواز می‌کند. این راه بسته نیست، اما افراد را متوسط بار می‌آورد. ولی راه درست، معرفتی است که به عمق می‌رساند. ما مکرر دیده‌ایم، ایشان اندیشه‌هایی دارد و توحید ناب را می‌فرمود و چقدر از این توحید ناب استفاده می‌کرد و همه‌اش می‌شد عشق و حال. اما عشق و حالی که سراسر معرفت است. شما الهی‌نامۀ ایشان را ببیند که چقدر از فضای معرفتی اشباع شده است، اما همه‌اش معنویت است. 🔵 منطق پشت سر عمل ✅ در حوزه برخی خیلی زود در حدّ عمل سیر می‌دهند. این خوب است، ولی سیر نازل است. مثلاً در برخی از مجالس با ثواب و حورالعین کار را حل و فصل می‌کنند. اینها هست و پابرجا است، ولی آنها نمی‌دانند ثواب چیست و نمی‌دانند که همین الان هم ثواب برایشان هست. عمل بر مبنای منطق نازل در همین حد است. اما اگر کسی معرفت افراد را بالا ببرد، آن وقت عمل بالا می‌رود و عمق پیدا می‌کند. منطق پشت عمل است که موجب ارتفاع عمل یا ضعف آن می‌شود. عمل گاهی بالا می‌رود و گاهی پایین می‌آید و این بالا و پایین شدن‌ها به خاطر منطق پشت سر عمل است. 🔵 دست به کار شو! ✅ پس این سبک، ما را به این نتایج می‌رساند: ۱. نگاه ما را تغییر می‌دهد. ۲. باور قلبی برای ما می‌آورد. ۳. به ذکر تبدیل می‌شود. ۴. حضرت استاد می‌فرمود: تا می‌دانی، دست به کار شو. وقتی فهمیدی، دست به کار شو؛ چرا ایستادی؟ 🔵 عزم جدی ✅ ایشان در علم توقف نمی‌کرد. همین امر در ایشان باعث شد که یک عزم جدّی داشت و در کمتر کسی من چنین عزمی دیدم. مثلاً علام طباطبایی به ایشان فرمود یک چله بگیر. ایشان هشت‌دَه چله را به هم وصل کردند. ایشان می‌دانست چه خبر است و کوتاه نیامد. لذا توصیه ایشان این بود که حرف بشنوید. 🔵 شخم‌خوردنِ جان ✅ طلاب سال اول طلبگی هم می‌توانند و باید حرف بشنوند. اما اینکه حرف را از چه کسی بگیرند مهم است و اینکه چه سنخ حرفی بشنوند. این حرف‌ها را باید شنید تا جان شخم بخورد و شورانده شود. ایشان همیشه می‌فرمود: «العلم امام العمل.» این علم خودش شده است حقیقت. علم پیشوا است؛ علم حصولی او تبدیل شده است به علم شهودی. 🔵 قانع نشو! ✅ ایشان یک اصلی داشت. اینکه انسان مقام فوق تجرد دارد. یعنی انسان در هیچ جایی توقف ندارد. ایشان این موضوع را یک فصل مستقل کرده است و به آن پرداخته است. ملائکه حد یقفی دارند، اما انسان هیچ حد یقفی ندارد. یعنی، به هر جا رسیدی توقف نکن! هر چیز معنوی به تو دادند، قانع نشو! 🔵 بس نیست! ✅ حضرت استاد مبانی دینی و فلسفی آن را هم بیان کردند. امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه می‌فرمایند: «كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ؛ فإنَّهُ يَتَّسِعُ بِهِ»؛ هر ظرفى وقتى چيزى در آن گذارند، گنجايش خود را از دست مى‌دهد، مگر ظرف دانش كه با افزودن آن گنجايشش بيشتر مى‌شود. (نهج‌البلاغه، حکمت ۲۰۵). بعضی‌ها تا به یک جایی و مرحله‌ای می‌رسند می‌گویند «بَس است» من رسیدم و تمام شد. اما در کار حضرت استاد، «بَس است» وجود نداشت. 🔵 سلوک ابدی ✅ ایشان خبر داشتند که حقیقت عالم چگونه است. ایشان هم در کار علمی و هم در کار معنوی، در هر دو می‌گفتند: «قانع نشو!» این یک شیوه است که در مکتب ایشان به جایی قانع‌شدن وجود ندارد. می‌توان گفت تجلی ذاتی، ولی در آنجا هر قدر جلو بروی، تمام نمی‌شود. ✅ توصیه بنده این است که طلاب از همان ابتدا باید حرف بشنوند. مثلاً کلمات حضرت امام (ره) معنوی‌معرفتی و از سنخ سلوک است. از علامه طباطبایی و از حضرت استاد حسن‌زاده بهره بگیرید و استفاده کنید. 🔵 الهی‌نامه ✅ من به طلاب مبتدی توصیه می‌کنم الهی‌نامه حضرت استاد حسن‌زاده را بخوانند. به شما نگاه و خط و میل می‌دهد و نوعی کشش به سمت معارف معنوی به‌دست می‌دهد. اما وقتی طلبه جلوتر رفت، باید معقول بخواند. 🔵 کار سلوکی جدی ✅ اگر طلبه بخواهد کار سلوکی جدی کند، باید معقول بخواند. البته بعدها اگر ادامه دهد، جوری می‌شود که فضای معرفتی‌اش، فضای معنوی دارد. وقتی به شرح فصوص برسد، می‌بیند که همه‌اش فضای معرفتی و معنوی است. 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
حسن زاده، یک کوهِ عشق است! حیدر آقای معجزه- عارف، شاعر و پسر حاج مرشد چلویی- در سفری به قم آمدند و بنده وی را بدون هماهنگی به درس استاد حسن زاده آملی در مسجد حضرت معصومه(س) در کوچه ممتاز بردم. بعد از درس خدمت استاد عرض کردم: حیدر آقا به قم تشریف آورده‌اند! ایشان به مجرد این که نام حیدر آقا را شنیدند، سراغ گرفتند که کجا هستند؟ به سرعت خود را به ایشان رساندند و معانقه و احوال‌پرسی گرمی کردند و فوراً او را به منزل بردند. ما چندین ساعت در منزل ایشان حضور داشتیم. محفلِ نَقلِ خاطرات و جلسه پُرشوری بود که هنوز ذائقه بنده از آن شیرین است. بعد از جلسه من از حیدر آقا پرسیدم: آقای حسن‌زاده را چگونه یافتید؟ فرمودند: حسن زاده «یک کوه عشق» است! خبرگزاری ایکنا، گفتگو با آیت الله حسن رمضانی، ۱۴۰۰/۷/۷. https://t.me/sireyefarzanegan
این رفت و آمدها فقط وقت مرا می‌گیرد! یک وقتی استاد علامه حسن زاده آملی فرمودند: از درس بیرون می‌آیم و می‌خواهم به منزل بروم، می‌بینید در بین راه برخی آقایان سعی می‌کنند شانه به شانه من راه بیایند. این‌ها برای دنیایشان من را می‌خواهند و این را با یک احساسی مطرح می‌کردند. در یک جلسه‌ای خدمت ایشان بودم. زنگ زدند. ظاهرا آقایانی وقت گرفته بودند و مسئولینی بودند که می‌خواستند از تهران بیایند. این‌ها که آمدند و نشستند، بنده تصمیم گرفتم بروم. استاد دست من را گرفتند و گفتند: تا این‌ها هستند، تو هم بنشین. من هم نشستم. بعد با بزرگواری در مورد بنده به آن مسئولین توضیحی دادند. بعد که رفتند، فرمودند: این رفت‌وآمدها فقط وقت من را می‌گیرد! نکته دیگر هم این‌که در میان شاگردان علامه کسانی که بوی ایشان را می‌دهند را بیابید و از این‌ها حرف گوش کنید، چون ایشان شاگردان زیادی داشتند. باید کسی که خود استاد روی او عنایت داشتند، را پیدا کرد نه آن‌ها که برای دنیای خود، به استاد نزدیک می‌شدند. خبرگزاری ایکنا، گفتگو بآ سید علی طباطبایی، ۱۴۰۰/۸/۵. http://t.me/sireyefarzanegan