💠 هربار خدا را شکر میکنم
🔸️ از خدای متعال بسیار سپاسگذاریم به خاطر توفیقاتی که به شما داده. بسیار متشکریم از خدا به خاطر شما. هر سخنرانی که شما میکنید و بنده اطلاع پیدا میکنم و کتابی بیرون میآید، خدا را شکر میکنم و سپاس میگویم خدا را.
🔺️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار آیت الله مصباح و خانوادهشان در منزل ایشان
۱۳۷۹/۰۴/۰۶
✅ مجموعه تصویری #مصباح_عزیز (۱۲)
🏴@mesbahyazdi_ir
جایگاه آیت الله مصباح در اندیشۀ اسلامی معاصر
بی شک آیت الله مصباح بر قلۀ فلسفۀ اسلامی معاصر قرار دارد. دربارۀ سیره و سیر فلسفی استاد مصباح در جایی دیگر سخن گفته ام. آنچه لازم است یادآوری شود این است که منظومۀ فکری و معرفتی استاد مصباح در فلسفۀ او خلاصه نمی شود. آیت الله مصباح از برجسته ترین اسلام شناسان معاصر است. رکن اصلی نظام معرفتی آیت الله مصباح را اندیشۀ دینی او تشکیل می دهد. او در طول عمر بابرکتش فعالیت های علمی و آموزشی عمیق و گسترده ای در حوزۀ معارف اسلامی از عقاید و اخلاق تا معنویت و اجتماعیات اسلامی داشته است. وی در این بخش نیز همچون فلسفه اهل تفکر، نقد، خلاقیت، نوآوری و نظریه پردازی بوده است. در این حوزه نیز او در تألیف، تدریس و ترویج معارف و تربیت جمع پر¬شماری از دانش پژوهان در رشته های مختلف معارف اسلامی توفیقات درخشان داشته است. تفسیر موضوعی قرآن و شرح بسیاری از احادیث و ادعیه و تدوین نظام مند عقاید و آموزه های اسلامی بخشی از مجاهدت های آن استاد فرزانه در این حوزه بوده است که جادارد به تفصیل در باب آن سخن گفته شود.
یکی از ویژگی های برجستۀ آیت الله مصباح، که در فلسفه و اندیشۀ دینی و فعالیت های علمی و آموزشی او برجسته است، این است که او علاوه بر رسوخ در علوم اسلامی، عالِم به زمان است، به این معنا که با دانش، فرهنگ، نیازها و چالش های روزگارش آشناست. بر این اساس است که او می تواند به پرسش های نو پاسخ دهد. این ویژگی است که نظام فکری او را هماهنگ با مقتضیات زمانه و پاسخگو به نیاز انسان مسلمان معاصر می سازد و او را قادر می سازد که منظومۀ معرفتی مناسب با زمان را طراحی کند. پیش از ایشان علامۀ طباطبائی، شهید مرتضی مطهری و شهید سید محمد باقر صدر چنین مسیری را طی کردند. البته روشن است که عالِم به زمان بودن امری نسبی است و دسترسی به علوم و اندیشه های جدید در حوزه های علمیه گذشته چندان آسان نبوده است. می توان گفت که این چهار متفکر و اسلام شناس ستون های اصلی اندیشۀ شیعی معاصر به شمار می روند. پایبندی به عقلانیت، رسوخ در سنت، زمان آگاهی، و اندیشۀ نظام¬مند و ناظر به حیات انسان مسلمان امروز، ارکان اصلی منظومۀ فکری این چهار متفکر را تشکیل می دهد. افقهایی را که آن سه استاد گشودند و نهالی که آنها غرس و آبیاری کردند به دست استاد مصباح در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار گرفت و امید می رود که با همت شاگردان و رهروان این بزرگان به ثمره و نتیجۀ نهایی که ظهور تمدن اسلامی متعالی است منتهی شود.
اینان عالمان نواندیشی هستند که با اعتقاد و التزام به منابع اصیل اسلامی، یعنی کتاب و سنت، و بدون تأثر از مدرنیته اما با آگاهی از فرهنگ عصر و توجه به مقتضیات زمان کوشیده اند منظومۀ معرفت دینی خود را بازسازی و عرضه کنند. این جریان متفاوت با جریان علمای سنتی است که با فرهنگ زمانه بیگانه است و به مقتضیات زمان توجهی ندارد و همچنین متفاوت است با جریان روشنفکران مسلمانی که با تأثر از مدرنیته و بدون التزام کامل به سنت می کوشند قرائتی از اسلام را ارائه دهند که مهمترین دغدغه اش سازگاری با مدرنیسم است.
غایت این اندیشه ورزی ظهور تمدن اسلامی است، تمدنی که پرچم آن را امام خمینی بدست گرفت و امروز در دستان آیت الله خامنه ای است. این دو بزرگ ضمن برخورداری از چنان منظومۀ فکری و معرفتی، از موهبت شخصیتی بی بدیلی برخوردارند که می توانند اندیشۀ اسلامی را از ساحت نظر به صحنۀ عینی اجتماع آورده، گام های بلندی در نیل به ارزش ها و آرمان های اسلامی بردارند.
@dreshkevari
@Mesbahieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر مؤمن مرتبه ضعیفی از حب اهل بیت علیهم السلام داشته باشد و عمری گناه ، چه بسا این حب در کفه ترازو سنگینتر باشد
پاسخهای آیت الله مصباح یزدی ره به سؤالات مرحوم شیخ حسین کورانی ره
┈┈••••✾•🏴🌹🏴•✾•••┈┈•
@Mesbahieh
1_733206665_6014881306096176345.mp3
278.8K
🌹آیت الله بهاالدینی: روح خدا در آقای #مصباح حلول کرده است، از این مرد تبعیت کنید.
♦️آقای آسیدعلی آقای مهدوی از شاگردان آیت الله بهاالدینی نقل می کند سال ها پیش در زمان حیات معظم له وقتی از اصفهان به قم آمدم، شب های جمعه درس اخلاق آیتالله بهاءالدینی شرکت می کردم، شبی آیت الله مصباح برای دیدن ایشان به حسینیه محل درس آمده بود. وقتی آقای بهاءالدینی متوجه شد تا درب حسینیه به استقبال ایشان آمد و ایشان را در کنار خودشان نشاند. ایشان در س اخلاق را رها کرده با آقای مصباح صحبت می کردند، مدتی گذشت آقای مصباح خداحافظی کرد و رفت و آقای بهاءالدینی تا دم درب حسینیه ایشان را بدرقه کرد.
♦️وقتی برگشتند گفتند از آقای مصباح تبعیت کنید چون روح خدا در این مرد حلول کرده است. سپس درس را ادامه دادند.
🕊شادی روح بلندشان صلوات
@Mesbahieh
هدایت شده از حرز امام جواد علیه السلام ❤️
🔴🔴هم اکنون پخش اولین سخنرانی استاد #رحیم_پور_ازغدی در سال 99 و در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت اللّه مصباح شبکه یک
مظلومیت آیت الله مصباح یزدی.mp3
1.35M
✅مظلومیت آیت الله مصباح یزدی👆👆👆
◀️در محضر استاد خسرو پناه؛
«خاطرم هست در یه جلسه ای،اشکالاتی نسبت به آیت الله #مصباح شد؛من دفاع کردم...
بعد از جلسه دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی آمد،
گفت:"من یه عرض خصوصی دارم."
گفتم:"در خدمتیم"
گفت:"من خواستم دلسوزانه یک نکته ای به شما بگم...شما اهل فلسفه اید،اهل فقه اید و این بحثها را خواندید...حالا چرا شما از یک شخصیتِ غیر علمی و [شخصیت] سیاسی،دفاع کردید در این جلسه؟"
گفتم:"از کدوم شخصیت غیر علمی؟"
گفت:"آقای #مصباح"
💥من همون جا اشکم جاری شد،گفتم آقای برادر میدانید آیت الله #مصباح چه شخصی است؟؟آیا شما فقط همین کتابِ آموزش فلسفۀ ایشون را خوانده اید؟؟
میدانید این کتاب ایشان که به زبانهای مختلف از جمله زبان انگلیسی ترجمه شده،چقدر از فلاسفۀ غرب رو ،علاقه مند به فلسفۀ اسلامی کرده و از این طریق فلسفۀ اسلامی رو برخی از متفکران غربی و روسی شنیده اند و استفاده کرده اند و شناختند؟؟
اگر بخواهم من یک نفر فیلسوف نام ببرم که مسلط به فلسفۀ اسلامی و حکمت متعالیه است قطعاً آیت الله #مصباح رو باید نام ببرم.
این دبیر انجمن اسلامی،تعجب کرد و گفت واقعاً اینطوری است؟؟!!
گفتم:"بله"
چرا شما متأثر از فضای سیاسی و این سخنان ناروا میشید؟
آیت الله #مصباح ترس از آخرت و امید به رحمت الهی داشت و وارد این عرصه ها میشد و شبهات رو پاسخ میداد...و انصافاً یک عالِم برجسته بود.»
📚"مصباح دین و انقلاب"؛1399/10/18
@Mesbahieh
مصباح دین و انقلاب .mp3
10.6M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با عنوان: مصباح دین و انقلاب
برای ایرانیان مقیم انگلستان به مناسبت ارتحال علامه مصباح یزدی ۱۸ دی ۱۳۹۹
🆔 @khosropanah_ir
زندگینامه مختصر آیت الله مصباح یزدی
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در سال 1313شمسی در شهر باستانی و کویری یزد در خانوده ای مذهبی چشم به جهان گشود. وی در دوره ای که دانش آموز دبیرستان بود، وارد حوزۀ علمیۀ یزد شد. او به مدت چهارسال توانست مقدمات علوم اسلامی همچون ادبیات عربی و منطق را بیاموزد و با مقدمات فقه و اصول آشنا شود. در سال 1330 برای ادامۀ تحصیل به همراه خانواده به نجف که مهمترین مرکز علوم اسلامی شیعی بود هجرت کردند، اما به جهت مشکلات مالی ناچارشدند پس از شش ماه به ایران بازگردند. وی برای ادامۀ تحصیل وارد حوزۀ علمیه قم شد و در مدرسۀ فیضیه حجره ای گرفت و نزد اساتید آنجا به آموزش متون اصلی فقه و اصول از جمله آثار شیخ مرتضی انصاری و آخوند خراسانی مشغول شد. پس از اتمام این دوره برای آموزش اجتهادی فقه و اصول در درس های آیت الله بروجردی، امام خمینی و آیت الله بهجت شرکت کرد و در بیست و پنج سالگی به اجتهاد در فقه نائل گردید.
آیت الله مصباح تفسیر قرآن و فلسفۀ اسلامی را نزد
علامه سيد محمد حسين طباطبايي آموخت و دستیار ایشان در نگارش کتاب بیست جلدی المیزان مهمترین تفسیر شیعی معاصر بود. وی تا پایان عمر علامه طباطبائی در کنار او بود و از او بهره می برد. مربی و استاد او در اخلاق و تهذیب نفس آیت الله بهجت بود که سالیان طولانی از محضرش استفاده کرد.
آیت الله مصباح در حوزه های فلسفه، الاهیات، اخلاق و علوم انسانی تدریس و تحقیق داشته است. آثار فلسفی او در چند زمینه است: نخست شرح و تفسیر متون سنتی فلسفه، مانند الاهیات شفا اثر ابن سینا، الأسفار الأربعة اثر ملاصدرا و نهایة الحکمة از علامه طباطبائی. دوم تدوین نظام فلسفی خاص خود با نگارش کتاب آموزش فلسفه که در آن آراء فلسفی ویژه خود را طرح کرده است. بخش سوم از فعالیت فلسفی ایشان بررسی و نقد برخی از نحله های فلسفۀ غرب مانند مارکسیزم و پوزیتیویسم است.
آیت الله مصباح الاهیات و عقاید اسلامی را بر اساس تفسیر قرآن به صورت نظام مندی در چند جلد تدوین کرد که در حوزه های علمیه در تدریس این موارد از آن آثار استفاده می شود.
وی علاوه بر تدریس فلسفۀ اخلاق، یک دوره اخلاق اسلامی را بر اساس قرآن و روایات اسلامی تدوین و منتشر کرد.
همچنین وی در علوم انسانی در موضوعاتی همچون، فلسفۀ علوم انسانی، سیاست، مدیریت و جامعه شناسی با رویکرد اسلامی دارای آثاری است. آیت الله مصباح از کسانی است که در تحول حوزه علمیۀ قم نقشی به سزا داشته است. او چند موسسه برای تحقیق در علوم انسانی با رویکردی اسلامی تأسیس کرد که مهمترین آن مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی است که یکی از مراکز علمی اثرگذار در حوزۀ فکر اسلامی بویژه فلسفه و علوم انسانی است.
از آیت الله مصباح بیش از یکصد اثر در حوزه های مختلف علوم و معارف اسلامی منتشر شده است که اغلب آنها تقریر درسهای ایشان به قلم شاگردانش می باشند.
آیت الله مصباح پس از عمری مجاهدۀ علمی، معنوی و اجتماعی در زمستان 1399 هجری شمسی به لقاء الله پیوست و در حرم مطهر حضرت فاطمۀ معصومه (س) در کنار استادش حضرت آیت الله العظمی بهجت فومنی به خاک سپرده شد. روح بلندش مستغرق در بحر رحمت و رضوان الهی و نام و یادش برای همیشه در دلهای حق جویان عالم زنده باد.
@dreshkevari
@Mesbahieh
مصباحیه ...
🔴🔴هم اکنون پخش اولین سخنرانی استاد #رحیم_پور_ازغدی در سال 99 و در مراسم هفتمین روز درگذشت آیت اللّه
آیت الله مصباح میگفت 《 کار من، علوم دینی و حوزوی هست و
وقتی دیدم دیگران وظیفه شان رو انجام نمیدهند ، من از باب واجب کفایی وارد مسایل سیاسی شدم》.
در حالیکه خیلی از آقایان، بی تفاوت و نگران وجهه و آبروی خود بودند.
میگفت 《فکر نکنید در این حوزه هم همه ایمان بالایی دارند...》
در فلسفه ی معرفت شناسی، اخلاق، حقوق، دین، سیاست و... دقیق ترین حرفها رو زده است.
آثار و لوازم فلسفه را بطور منطقی به علوم دیگر مثل اخلاق، حقوق، سیاست و... مرتبط کرد.
سخت ترین مباحث عقلی و انتزاعی را ساده بیان کرده است.
و در ادامه استاد رحیم پور، نظرات بدیع و دقیق آیت الله مصباح در باب حکومت داری و انتخابات را تشریح کردند.
گزارش نتیجه نهایی انتخابات میاندورهای خبرگان رهبری در خراسان رضوی در اسفند ۹۸
https://www.yjc.ir/fa/news/7257258
آخرین حضور آیت الله مصباح در انتخابات.
📱گفتگوی آنلاین اینستاگرامی
⏰یکشنبه ۵بهمن ساعت ۲۰
🔷موضوع: آیت الله مصباح یزدی، سردار فرهنگی و ترور شخصیت
✅باحضور: حجت الاسلام رنجبر
فارغ التحصیل دکتری علوم سیاسی از موسسه امام خمینی(ره) و نویسنده کتاب جنگ سرد ایران و آمریکا
👉http://www.instagram.com/nasrakerman
مصباحیه ...
#بشنوید 🎙سخنرانی استاد خسروپناه با عنوان: مصباح دین و انقلاب برای ایرانیان مقیم انگلستان به مناس
دومین سخنرانی مهم استاد خسروپناه
درباره ی آیت الله مصباح عزیز
و بیان جلوه هایی از ابعاد معنوی، اخلاقی،
علمی و جهادی ایشان.
حتما گوش دهید...
#بازنشر
#روزنامه_قدس
#در_رسانه_ها
🔻نگاهی به وجه تمایز #انقلاب_اسلامی با انقلاب های دیگر
🔰 یادداشتی از #مهدی_جمشیدی عضو هیأت علمی گروه #فرهنگ_پژوهی پژوهشگاه
🔸 چالش «سکولاریسم پنهان» به روایت #علامه_مصباح؛
📣 هم اکنون در صفحه #اندیشه روزنامه قدس بخوانید:
🌐 b2n.ir/quds1029
🆔 @iictchannel
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت چهاردهم: فيلسوف مربي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از ويژگيهاي بارز در سبک و سلوک علمي و عملي آيتالله مصباح اين بود که حقيقتاً يک مربي کمنظير بود؛ سکوت و سخن ايشان درسآموز بود. نوع نگاهشان، انرژيبخش بود؛ حتي نشست و برخاست او نيز آموزنده بود. ارتباط با او و نشستن در محضر او، حتي مشاهده چهرة نوراني و رويِ گشادة او حقيقتاً ايمانها را مستحکم و ارادههاي مشتاقان را پولادين ميکرد. در سختترين شرايط روحي وقتي در محضر او مينشستيم، چنان آرامشي به ما ميداد که گويا اصلاً سختي و گرفتارياي نداشتهايم.
در درونشان صد قيامت نقد هست
کمترين آنکه شود همسايه مست
🔸حضرت آيتالله شبيري زنجاني ساليان قبل به جناب حجتالاسلام ابوالحسن نواب فرموده بودند: «آقاي مصباح را خدا مربي خلق کرده است؛ و حتي چاي خوردن ايشان هم چاي خوردن يک مربي و يک معلم اخلاق است؛ حرف زدن ايشان، تحمل ايشان، سکوت ايشان، تواضع ايشان، همه و همه به آدم درس ميدهد. يعني من معتقدم ايشان از لباسي که ميپوشند به آدم ياد ميدهند که چطوري لباس بپوشد و خدا سرتا پای ايشان را يک مربي اخلاق خلق کرده است» (زندگينامه حضرت آيتالله مصباح يزدي، ص87)
🔸او به ندرت به کسي حتي به فرزندانش توصيه مستقيم ميکرد؛ اما سبک زندگي او تماماً موعظه و توصيه اخلاقي بود. او در برخوردهاي اجتماعي، برخلاف تصويري که ژورناليستهاي ناآگاه و دشمنان بيمروت، از ايشان ترسيم ميکردند، بسيار اهل مدارا و تحمل بود.
🔸از جمله بارزترين ويژگيها در سلوک علمي و آموزشي آيتالله مصباح، شاگردپروري ايشان بود. او حقيقتاً زندگي خود را وقف پرورش نيرو براي اسلام و انقلاب کرد. با کوچکترين شاگردان خود نيز چنان برخورد ميکرد که کسي با نزديکترين دوستش برخورد ميکند؛ بسيار صميمي و پدرانه.
شاگردان او هم پروانهوار دور شمع وجودش ميچرخيدند و او را محرم اسرار زندگي خود ميدانستند. او پشت سر شاگردان خود نماز ميخواند؛ تمام قد، حتي در ماههاي پاياني عمر مبارکشان، جلوي شاگردان خود ميايستاد.
🔸جلسات مشورتي خود را با شاگردانش برگزار ميکرد. جديترين تصميمات و برنامههاي آموزشي و پژوهشياش را با پارهاي از شاگردانش در ميان ميگذاشت و از آنها مشورت ميگرفت. بيهيچ تکلفي و بدون نياز به هيچ ترتيب و آدابي با آنها بر سر يک سفره مينشست. او حقيقتاً يک مربي بود.
#علامه_مصباح
#Ahmadhoseinsharifi
🌹@Mesbahieh
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت پانزدهم: مرزبان فکر و فرهنگ
🖊احمدحسين شريفي
🔸امام حسن عسکري(ع) در حديثي ميفرمايد: عالمان شيعه مرزبانان فکر و فرهنگ اسلامياند؛ آنان در مرزي که طرف مقابلشان ابليس و نيروهاي کارکشته و زيرک و داناي ابليسي قرار دارند، به مرزباني و نگهباني از معارف اسلامي و حدود و ثغور اسلام ميپردازند. (التفسير المنسوب الي الامام الحسن العسکري، ص343)
🔸عالمان راستين شيعي کسانياند که اجازه نميدهند شيطان و شيطانصفتان آتش شبهه بر خرمن باورها و ارزشهاي مردم بياندازند. آنان به مثابة مرزباناني هوشيار و آگاه و شجاع در مقابل شبههافکنيها سينه سپر ميکنند و چنان با شبهات ديني مواجهه ميشوند که نه تنها به صورتي مستدل و عالمانه آنها را پاسخ ميدهند که شبهات را ابزار و وسيلهاي براي ترويج و تعميق معارف اسلامي ميدانند.
🔸بدون ترديد يکي از قويترين و بزرگترين مرزبانان جهانبيني و نظام ارزشي اسلام در دوران معاصر آيتالله مصباحيزدي بود. او فيلسوفي "مرابط" بود. او به دليل (1) تسلط بسيار خوب بر معارف اسلامي (ادبيات، تاريخ اسلام، منطق، معرفت شناسی، فقه، اصول، تفسير، فلسفه، کلام، اخلاق و عرفان اسلامی) و (2) آشنايي بسیار خوب با علوم جديد و فلسفههاي مدرن و (3) آشنايي با ادبيات رايج علمي و آکادميک و (4) غيرت ديني و احساس مسؤوليت در برابر حقيقت و (4) همچنين به دليل بصيرت و روشنبيني منحصربه فردي که داشت، از دهة پنجاه به بعد (به مدت نيم قرن) به مثابة بزرگترين، هوشيارترين و زيرکترين مرزبان باورها و ارزشهاي شيعي نمايان شد.
🔸او حقيقتاً يک حکيم مرابط و مرزبان آگاه و مطمئن براي دفاع از معارف اسلامي بود. هوشمندانه همه تحرکات فکري و فرهنگي مخالفان فکر و فرهنگ اسلامي را رصد ميکرد و غالباً به ريشهها و بنيانهاي فکري مخالفان حمله ميکرد و با قدرت منطق و استدلال و بيان رسايي که داشت، چنان با آنها روبرو ميشد که کسي را ياراي مقاومت علمي و استدلالي در برابر استدلالها و منطق قوي و قويم او نبود. به همين دليل غالباً رو به سوي ترور شخصيت او ميآوردند و هنوز هم به همين کار مشغولاند!
#علامه_مصباح
@Ahmadhoseinsharifi
🌹@Mesbahieh
ابوترابی محمد3بهمن99 (converted).mp3
14M
🔹فایل صوتی
🎙سخنرانی حجة الاسلام ابوترابی
📎 موضوع:ابعادی ناگفته ازشخصیت علامه مصباح یزدی
🔹3 بهمن 99
✅مسجد فاطمه زهرا سلام الله علیها-یزد
@Mesbahieh
شریعتی و مسئله ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام)
روایت #آیتالله_مصباح از چرایی و چگونگی انتقاد از #دکتر_شریعتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔴من شخصا از مقطعی حساسیتم نسبت به ایشان [دکتر شریعتی] زیاد شد که جزوههای سخنرانیاش به نام دروس اسلامشناسی مـنتشرمیشدند و در هر جزوهای یکی دو تا از سخنرانیهای ایشان در این موضوع درج میشد. آنوقتها چاپ هم آسان نبود و این جزوات پلیکپی و از طریق خود حسینیه ارشاد به طور نیمه رسمی منتشر میشدند. انتشار آنها هم چندان علنی نبود، چون حرفهای ایشان در بعضی موارد ضد دستگاه بود.
🔵بنده بعضی از این جزوات را مطالعه کردم و دیدم در اینها اشکالات اساسی هست که اگر بماند و به رسمیت شناخته شود، خطرات بسیار بزرگی را ایجاد خواهد کرد. ایشان بر نکات سؤالبرانگیزی تأکید میکرد، از جمله این که اساساً نظر اسلام در باب حکومت، نظر دموکراسی است و لذا بعضی از وقایع تاریخی صدر اسلام، مخصوصاً بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) را به این صورت تفسیر میکند که اینها روشهای دموکراتیک بودهاند! وقتی هم مواجه میشود با اعتقاد شیعه راجع به نصب امیر المؤمنین(ع) و #وصایت و #ولایت، دست به توجیه میزند تا به نوعی با نظریه دموکراسی سازگار شود و میگوید در مورد امیر المؤمنین(ع) مسئله نصب نبود، بلکه کاندیداتوری بود! و در هر روش حکومتی دموکراتیک، هر شخصی میتواند یک نفر را کاندیدا کند، منتها اعتبارش به این کاندیداتوری نیست، بلکه اعتبارش به این است که مردم رأی بدهند! پیغمبر(ص) هم به عنوان یک شخص، علی(ع) را کاندیدا کرده، ولی مردم رأی ندادند و نشد! و صحبتهائی از این قبیل.
⚫️سبک ایشان هم به گونهای بود که حرفهایش را با طنزها و کنایههای نیشدار و در مواردی تعابیری زننده که به خطر بیان جذابش، مورد توجه شنونده قرار میگرفت، توام میکرد. مثلاً ایشان در کتاب تشیع علوی و تشیع صفوی از خـرافات رایـج در دورۀ صفویه نام میبرد، از جمله آن که مثلاً جبرئیل برای سیدالشهدا(ع) لالائی میخواند و میگفت: «ان فی الجنه نهر من لبن لعلی و حسین و حسن»، این را مسخره میکند و میگوید بسیار چندشآور است که در بهشت نهری از شیر باشد، در حالی که این نص صریح قرآن است که « أَنْهَارٌ مِن لَّبَنٍ...»(محمد، 15) یعنی نه تنها یک نـهر نـیست که نهرهاست. ایشان این را مسخره میکرد که در واقـع برمیگشت به مسخره کردن قرآن. اسمش بود که دارد تشیع صفوی را مسخره میکند، در حالی که نص صریح قرآن را مسخره میکرد! و نمونههای بسیار دیگری.
⚪️ ایشان اصل مسئله وحی، امامت و خاتمیت را تخریب میکرد.
🔻 #امروز اگر ملاحظه میکنید این مقولهها را تکذیب و تخریب میکنند، #ریشهاش را باید در آن دوران جستجو کرد. ایشان بود که این باب را فتح کرد و افتخاراتش برای ایشان، ثبت است. کسی که علناً در این عصر، مسخره کردن اسلام و نصوص اسلامی و انکار قطعیات اسلام و تشیع را فتح باب کرد، ایشان بود. کس دیگری در کسوت یک اندیشمند اسلامی، جرئت نمیکرد این حرفها را بزند. ایشان به خاطر موقعیت و محبوبیتی که در میان جوانها داشت، این کار را کرد و ما هم دربرابرش مسامحه کردیم و این مسامحه تا آن جائی ادامه پیدا کرد که حتی کسانی هم که استاد اسلامشناسی حساب میشدند و او حتی لیاقت شاگردی آنها را هم نداشت، در مقابل این جو نتوانستند حرفی بزنند و سکوت کردند و یا نهایتا گفتند اشتباهی رخ داده، اما نباید شخصیت او مخدوش شود. ریشه انحرافات امثال گروه فرقان، از همین افراد سرچشمه میگیرد که پروندههای اعترافات آنها موجود است.
🔹من به عنوان مثال، یکی از مواردی را که خودم از نزدیک مشاهده کردم، عرض میکنم. ما با یکی از شخصیتهای حوزه ارتباط نزدیک و تقریبا هر روز رفتوآمد داشـتیم. ایشان دو سه تا پسرداشت که بسیار بچههای دوستداشتنی و مؤدبی بودند. آنها دبیرستانی و سنشان نزدیک به هم بود. یادم میآید که ایشان از بچههایش بسیار تعریف میکرد و میگفت در نمازشان گریه میکنند و اهل عبادتند و چنین و چنان، و حتی من که پدرشان هستم، اینطور نیستم. چنین بچههائی در اثر خواندن کتابهای اسلامشناسی وامثالهم، مارکسیست و بالأخره در جریانی، دو تن از آنها اعدام شدند. حقیقتا بچههای بسیار مؤدب و مؤمن و نمونهای بودند که من به تقوای آنها حسرت میخوردم و اینها شدند #ضد_انقلاب! و رفتند در خانههای تیمی #مجاهدین و بالأخره هم در نوجوانی و جوانی از بین رفتند. کم نبودند کسانی که تحت تاثیر سخنان این شخص و به خاطر گیرائی بیان او، به این راه کشیده شدند و همه چیزشان را از دست دادند. اینها خطراتی بود که ما احساس میکردیم و دوستان میگفتند: «مهم نیست، حالا یک اشتباهی کرده! طوری نیست!».
(یادآور: شماره4و5، صص30 –40)
🔶حاشیه
خرده جریان #نوشریعتی_های_حوزوی را بشناسیم!
@Mesbahieh
#اطلاعیه
شبکه اعزام سخنران و استاد عمار يزد برگزار می کند:
🔹سومین نشست مجازی #عمار_انقلاب
🎤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح یزدی
(فرزند مرحوم علامه مصباح یزدی)
💠 موضوع: آیت الله مصباح یزدی، مرزبان اندیشه اسلامی
🗓️ زمان: چهارشنبه، ١٣٩٩/١١/٠٨
🕢 ساعت ١٩:٣٠
👇👇👇
این محفل به صورت زنده در محیط اسکای روم برگزار می شود.
👈 منتظر خبرهای بیشتر ما باشید
www.ammaryazd.ir 🌐
🆔 @ammaryazd
🔰 اینستاگرام ↙️
https://www.instagram.com/ammaryazd.ir
lmskaran.com - شبکه اعزام سخنران و استاد عمار يزد (3).mp3
14.22M
🎥 فایل صوتی
#وبینار
🔹دومین نشست مجازی #عمار_انقلاب
🎤 سخنران: حجت الإسلام و المسلمین محمد ابوترابی
⏪ موضوع: تمایزات ابعاد شخصیتی علامه مصباح یزدی (ره)
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۹
@Mesbahieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️پاسخ حجت الاسلام و المسلمین حسینی قزوینی به دروغ های مولوی محمد عثمان (امام جمعه خاش)
درباره نماز بر پیکر مطهره حضرت زهرا سلام الله علیها توسط ابوبکر
و دعوت به مناظره ...
@Mesbahieh
📌 آغاز به کار دومیـــن دوره #مسابقه_کشوری پویش مطالعاتی شمسه
با محوریت کتاب #جاده_یوتیوب
🎁 همراه با یک جایزه دو میلیون تومانی
و بیست جایزه پانصد هزار تومانی
🗓 زمان مسابقه: ۲۵ دی تا ۲۵ اسفند۱۳۹۹
💳 راههای تهیه کتاب با «۲۵٪ تخفیف»👌:
1️⃣ ارسال عدد ۵ به سامانه ۱۰۰۰۹۰۰۰۹۰۰۰۱
(ویژه شهر یزد)
2️⃣ از طریق سایت ketabresan.net
(ویژه سایر استان ها و شهرها)
📂 #اطلاعیه
#موسسه_فرهنگی_تربیتی_مدرسه_عشق
📚 #پویش_مطالعاتی_شمسه
🆔 @shamseh_5
🚩 #هیأت_بچه_های_فاطمه_س
🆔 @bachehaye_fateme
مصباحیه ...
اَلا ولایحمل هذا العَلَم اِلّا اهل البصر و الصّبر...
معرفی شخصیت الهی، نورانی، اخلاقی، معنوی، انقلابی، جهادی، عمیق، دقیق، خلیق، خلّاق، جامع، بصیر، لطیف، مجاهد، مبارز، مقاوم، مستقیم، مظلوم، متین، مبتکر، مخلص، خالص وکم نظیر آیت الله مصباح یزدی
@Soroorrr
https://eitaa.com/Mesbahieh
💠 خلاء پر شده!
🔸️ جناب آقای مصباح که بنده نزدیک به ۴۰ سال است که ایشان را میشناسم و به ایشان ارادت دارم، ارادت قلبی دارم. من به ایشان؛ فقیه، فیلسوف، متفکر، صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیتهایی مثل مرحوم علامهی طباطبایی یا مرحوم شهید مطهری استفاده کنند، اما به حمدالله این شخصیت عزیز و عظیم خلاء آن عزیزان را پر میکنند.
🔺️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان بسیجی طرح ولایت
۱۳۷۸/۰۶/۱۳
✅ مجموعه تصویری #مصباح_عزیز (۱۳)
🏴@mesbahieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پابوسی رهبری توسط آیت الله مصباح یزدی ...
۱۳۷۹. قم.
@Mesbahieh
چرا باید به بچه ها محبت کرد؟.mp3
1.13M
♦️♦️♦️چرا باید به بچه ها محبت کرد؟♦️♦️♦️
◀️در محضر آیت الله مصباح یزدی👇👇👇
«من خاطرم هست وقتی مجلس عروسی صَبیۀ بنده بود که ایشون[آیت الله #مصباح]هم محبت کردند تشریف آوردند و روی صندلی ای نشستند.
برادرزادۀ ما که اون موقع سنش کم بود(سه ساله)...این رفت و عَصای آیت الله #مصباح رو گرفت و وِل نمی کرد،هر چی بهش میگفتند که عصا را بده آقا...میگفت نه عصا مالِ منه...
آیت الله #مصباح شروع کرد با #زبان_کودکانه با این #کودک صحبت کردن...دستی سرش کشید،پسرم عصا برای چی میخواهی؟عصا مالِ ما پیرمردهاست،شما الآن #کودکی،إن شاالله پیر میشی... تو هم عصا دستت میگیری.
خلاصه اینقدر با این بچه با #زبان_عاطفه_و_محبت سخن گفت،این #بچه رفیق شد.هم عصا رو داد و هم اُنس با ایشون گرفت.
یه وقت از آیت الله #مصباح سؤال کردند که شما معلومه خیلی نوه هاتونو دوست دارید و به اینا #محبت میکنید،سرّش چیه؟؟...
آیت الله #مصباح گفت:"نه من همۀ #بچه ها رو دوست دارم."
بعد شروع کرد(این نکته رو میخوام عرض کنم این قدرت تفکر و تحلیل که هر کنشی و منشی که او داشت،زایندۀ یک بینش عقلانی بود)
💥ایشون فرمود که:"#کودکان از عصمت برخودارند،معصومند،گناهی نکردند و انسانی که از عصمت برخوردار باشه و گناه نکرده باشه پیش خدا تقرب داره،من که #محبت_به_کودکان میکنم؛چون محبت به کسانی میکنم که پیش خدا تقرب بیشتری دارند و من با این محبت به خدا تقرب بپیدا میکنم."»
📚استاد خسروپناه؛"مصباح دین و انقلاب"؛1399/10/18