بسم الله
👌یک نکته مهم تربیتی!
⁉️در این چند روز زیاد پرسیده میشه که میشه بچه های خردسال را به اربعین ببریم؟
بردن کودکان و نوجوانان به اربعین اگر سبب بشه که نونهالان ما با همان درک کودکانه خودشان خاطره خوشی از این سفر در جان و روانشان ثبت بشه یا به حدی از فهم دینی رسیده باشند که سختی های این سفر را آگاهانه بپذیرند و با آن رشد کنند، بسیار عالی و به جاست!
امّا.....
❌اگر کودک سه یا چهار و پنج ساله یا شاید کودک بزرگتر از این سنین را به سفری ببریم که نتواند چرایی آن را درک کنه و پذیرای سختی آن باشه یا بیمار بشه و دچار مشکل، به دو دلیل این کار به صلاح نیست:
📛اول این که : بچه ما ملک و دارایی ما نیست که هر جور خواسته باشیم به آن سختی برسونیم یا او را در معرض بیماری قرار بدیم.
📛دوم اینکه این کودک دلبند ما سرمایه انسانی مکتب امام حسین برای ادامه نسل خادمان حسینی است و باید بسیار مراقبت کنیم که تصویر دلنشینی که پدران ما از عزاداری برای ما ساخته اند را در ذهن فرزندانمان تخریب نکنیم.
گاهی عاشقی به عاقل بودن است....
میثم قاسمی
@tooshe_noor
💠فرهنگ اربعین، اربعین فرهنگی💠
🔶به نظر میرسد برنامه ریزی کلان زیارت میلیونی اربعین با پذیرش مردمی بودن و فرهنگی بودن این رویداد عظیم، با راهبرد تسهیلگری انجام شده است و دولت ها که ذاتا در ایران مداخله گر و تصدی محور هستند برای احترام به مردمی بودن و حراست از اصالت این پدیده، انتخابی درست داشته و از مداخله مستقیم و ساماندهی حداکثری این رویداد به تسهیلگری روی آوردهاند.
🔷اما مشکلات پیشآمده امسال نشان داد که از یک سو نباید به بهانه تقدس این سفر و انگیزه بالای زائران، از عقلانیّت کل نگر و مدیریّت دقیق چشم پوشید و از سوی دیگر نیز این پدیده اجتماعی با قابلیّتهای تمدّنی را نمیتوان به سیاق دیگر پدیدهها با اقتدارات حکومتی و دولتی سامان داد و از این رو این چنین مینماید که دوگانه تسهیل و یا تصدیگری درباره مدیریت پدیده اجتماعی اربعین چندان دقیق نیست.
🔶حقیقت زیارت میلیونی اربعین اگر درست فهم شود، افقِ گونهای از مدیریّت تمدّنی را به روی خادمان این حرکت عظیم خواهد گشود و دغدغه مردمی سازی دولت که امروز تبدیل به شعاری نه چندان عمیق و ایدههایی نه چندان دقیق شده است را چند پلّه ارتقاء خواهد داد، مدیریّتی که با کمترین مداخله بهترین بهرهوری را به دنبال داشته باشد و بدون این که رقیبی برای کنشهای فرهنگی و عمومی باشد، از حالت انفعال و استعداد برای غافلگیری نیز پیراسته باشد.
🔷چاره، در فهم مدیریّت فرهنگی با روشهای برآمده از تفکّر عمیق خمینی کبیر است، آخرین پرده از اندیشههای امام امّت که همچنان مورد غفلت قرار گرفته است و اندیشمندان ما آنچنان که باید به آن به عنوان یک ایده کارآمد ننگریستهاند، طرحی پیشران که علاوه بر این که اجرایی و میدانی است، تربیتی و تعالی بخش است و میتواند همه کاستیها را با کمترین مداخله مستقیم دولت پوشش دهد؛ ایده ای که دفاع مقدس هشت ساله را با محوریّت بسیج مردمی به خوبی به پیش راند و ظرفیت عمومی مردم را برای راهبری پروژههای عظیم ملی و تمدنی اثبات کرد.
🔶 مبتنی بر این تفکر است که معتقدیم برنامه زیارت اربعین باید از آیینی فرد محور در همه فرآیند سفر و زیارت، به عبادتی جمعی و گروهی تبدیل شود و همه ارزشها و فضیلتهای اربعینی این سفر از مبداء و در جمع های کوچک تا حلقههای بزرگ نهادینه شود و اربعین نقطه شکلگیری پیوندها و هستههای اجتماعی قرار گیرد؛ حلقههایی که هیئات و مساجد به عنوان هستههای مرکزی را با مدیریّتی شبکهای به یکدیگر متصل کند و جمعیّت زائران ایرانی اربعین را از نقش خدمت پذیر و تماشاگر به جمعیّتی خلاق و کنشگر در زیارت اربعین بدل نماید و با حفظ مردمی بودن این سفر، آورده معرفتی و اشتراکات فکری را از مقیاس فرد به جامعه و از آنجا به تمدّنسازی ارتقاء دهد.
🔷تا به امروز هر چه درباره فضیلت زیارت اربعین گفته شده است از دو حال خارج نبوده یا توصیف فرهنگ اربعینی مردم به معنای آحاد شرکت کنندگان در این کنگره عظیم بوده است، یا تبیین چشمانداز اربعین تا ظهور و تمدّن سازی است، مردمی سازی فرهنگ اربعین با رویکرد عبادت جمعی که میتوان اربعین فرهنگیاش نامید، حلقه مفقوده ای میان اربعین امروز و ظهور منجی است که احیاء و توجّه به آن، تنها راه شکرگزاری از این نعمت عظیم اجتماعی است و بیتوجهی کردن به آن به کفران این نعمت خواهد انجامید چرا که موهبت فرهنگی اجتماعی، شکری فرهنگی و اجتماعی می طلبد.
✍️میثم قاسمی
21شهریور1401
15صفر1444
@tooshe_noor
هدایت شده از روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
1_506197796.pdf
136.8K
دو زیارت اربعین برای اربعین
🔸زیارت نخست: زیارت نقل شده از امام صادق (علیه السلام) به همراه زیارت وداعی که سید ابن طاووس نقل فرموده است.
🔸زیارت دوم: زیارت نقل شده از جابر ابن عبدالله انصاری که شبیه زیارت نقل شده از شیخ مفید برای نیمه رجب است.
نکته: زیارت اربعینی که در این ایام منتشر می شود معمولا قسمت وداعی که سید ابن طاووس نقل فرموده است را ندارد همچنین زیارتی که جابر خوانده است نیز خوب است قرائت شود
که هر دو در این فایل آمده است.
التماس دعا
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
💢غبار فتنه و هویتی که فراموش شد.(۱)💢
💠فتنه همزاد غبارآلودگی است و غبارآلوده شدن، مزرعه هرزگیهای فکری و رفتاری است...
💠 آن که تشنه خون است بر مرکب غبار مینشیند و خون میریزد و آن که جانش آلوده شهرت پرستی است، برای صید یاران حزب باد، تور می اندازد؛ در فتنه است که کینهتوزان مجال کینه ورزی پیدا میکنند...
💠فتنه امّا بیش از هر چیز لباس ناراست علم را به قامت ناعالمان می سوزاند و به رسوایی می کشاند کسانی را که در کنار دجالکان و رقاصان و هزرگان میایستند و با هیبت مردان دین برای بازارگرمی کفر، گربه رقصانی می کنند.
💠امّا این غبارآلودگی را نباید و نشاید که تنها به پای دشمنان نوشت، دشمنان دانا، و منافقان همخانه و رقاصان و دلقکان که البته همه با یک چوب راندنی نیستند، همگی پس از آن که غباری به پاخاست، به میدان خوش رقصی وارد می شوند و هر یک با چرخی به غبار آلودگی میدان می افزایند و میدان داری می کنند...
💠متّهم اصلی را اما باید نه در میان غیر خودی ها و کودکان گریزپای، که باید در میان کسانی جستجو کرد که آنچنان سرگرم روزمرگی شدند که باغکشوری که با خون شهیدان و بذر اعتقاد می رفت به ثمر برسد را چونان میدان رزمی خاک آلود به دشمنان و فرصت طلبان تحویل دادند.
💠انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است، انقلابی است که بیش از جهان اندازه های مادّی در دنیای جان و جهان اندیشه تعریف شده، اندیشه ای که با تهاجم ذاتی خود همه خدایگان قدرت و ثروت را نفی میکند، برای یک مهاجم، سکون معنایی جز بیماری و مرگ ندارد.
💠 انقلاب ما از آن زمانی با فتنه دست درگریبان شد که نقاط قوّت خویش که بنیان هویّت انقلابی و رویشگاه امید و خاستگاه گرایشهای فطری مردم بود را مرعوبانه به گوشه ای نهاد و از اندیشه رقیب، طلب وجاهت و محبوبیت کرد.
💠سرنوشت چنین راهبردی، فتنه خیزی است، آن هم از دقیقا از آنجایی که نقطه قوت است، یک روز مردمسالاری اسلامی که مترقی ترین نوع مردمسالاری است، میدان غبارخیز فتنه می شود و یک روز زن و حجاب او که پرطمطراق ترین دادخواهی ما در برابر جهان فاسد غرب است، عرصه تاخت و تاز می شود، این یعنی هویّت انقلابی ما پیش از هر فتنه ای واگذار شده است و بی هویّتی آغاز یک انتحار اجتماعی است.
👌انقلاب اسلامی یعنی انقلاب اندیشه و اندیشه میدان تبیین است و تبیین نیازمند هم زبانی است و هم زبانی از کسانی ساخته است که مردم به درک و درد مشترک آنان ایمان داشته باشند، جهادتبیین یک طرفه نیست، جهاد تبیین یعنی گوش شنوا، هم دلی و پس ازآن همزبانی؛ باور کنیم همچنان آنچه مردم (نه تخریبگران) را به اعتراض وا میدارد همان ارزشهایی است که برای آن انقلاب کردیم تنها تفاوت ما و انقلابیون پنجاه و هفت، زبان مشترکی است که آن روز بود و امروز چندان نیست.
✍میثم قاسمی
4مهر1401
@tooshe_noor
⛔️زنجیره انتحار فرهنگی📛
غبار فتنه و هویتی که فراموش شد(۲)
💢یک خطای راهبردی بزرگ و غیر قابل چشم پوشی که برآمده از رویکردهای امنیتی به موضوعات اجتماعی است و این چند روز سرتتیر تحلیلهای صداو سیما و جریانهای انقلابی بود، این گزاره بود که «اغتشاشگران امسال خیلی زود وارد فاز براندازی شدند و پرده از هدف شوم خود برداشتند در نتیجه مردم نیز بسیار سریع دست روشده آنها را دیدند و قضیه فیصله پیدا کرد.»
💢 با همه احترامی که برای تحلیلگران دلسوز جبهه انقلاب قائلم و با همه وجود به سالهای طولانی مجاهدتهای آنها احترام می گذارم، لکن این گزاره بسیار اشتباه اگر چیزی بیش از یک رجز رسانه ای باشد و مبنای برنامه ریزی عملیاتی دستگاه های مسئول واقع شود، باید بدانیم این فتنه همچنان آتش زیر خاکستر باقی خواهد ماند و باید نه هر چند سال یک بار که هر سال چند بار با رویدادهای تلخی همچون قرآن سوزی و حمله به نمادهای دینی و تعرض به نوامیس مواجه باشیم و هربار هم پس از چند روز پیروزمندانه آتش فتنه را خاموش شده بدانیم.
💢فتنه برافروخته شده این روزها گرچه از منبع سوختی چون نارضایتی اقتصادی و گروه های معاند سیاسی هم تغذیه می کند، امّا به شدت دارای عمق فرهنگی است، در واقع دشمن در این فتنه چاشنی انفجاری بمبی را فعال کرده است که بیش از بیست سال است در عمق فرهنگی جامعه کاشته و هربار به کمک ابزار رسانه و با همکاری پیاده نظام نفوذی خود بر عمیق ترین لایه شناخت انسان ایرانی وارد کرده و بر حجم باروت آن افزوده است و اکنون با اطمینان از کافی بودن مقادیر مواد منفجره چاشنی آن را فعال کرده، تا ما یکی پس از دیگری کسانی که سالها بر سر طعام فرهنگی آنان نشسته و لذت و کینه را با هم درآمیختهاند را ببینیم که دست به انتحار میزنند و با انفجار خود در بخشی از جامعه شکاف ایجاد میکنند.
💢از این رو به شدت معتقدم شعار "حجاب بهانه است اصل نظام نشانه است" نه تنها شعار اصلی آنها نیست بلکه براندازی نیز هدفی میانی است که برای سرگرم کردن طیف امنیتی نظام و گمراه کردن آنها به زبان آوردهاند، از قضا این بار بسیار بیشتر از براندازی را نشانه گرفته اند، قرار است بخش عمده ای از جامعه که به گمان آنها از سبک زندگی دینی دل خوشی ندارند در یک زنجیره طولانی مدت و به هم پیوسته، دست به انتحار بزنند...
💢در دینداری مردم و دلبستگی بسیاری از آنها به ارزشها تردیدی نیست امّا زنجیره انتحار فرهنگی بسیار زودتر از آنچه فکرش را بکنیم با اندک بهانه ای گسترش می یابد و برای جلوگیری از چنین رویدادی علاوه بر فهم امنیتی باید عقلانیّت فرهنگی نیز داشت و به کار گرفت...
👆تصویر این پست نمایشی نیست...
✍میثم قاسمی
5مهر1401
@tooshe_noor
نظام فکری شهید مطهری_قاسمی.mp3
15.02M
🔰 دوره آشنایی با #نظام_اندیشه اندیشمندان انقلاب اسلامی
🔸جلسه یازدهم: نظام فکری شهید مطهری
🔹استاد #قاسمی
🔳 موضوعات:
🔺شهید مطهری به چه میاندیشید؟
▫️ تقریرات درس را به آیدی زیر ارسال نمایید:
🌐 @Andisheh57
⏰ زمان بارگذاری جلسات: روزهای شنبه و سهشنبه هر هفته
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f