eitaa logo
میثم قاسمی | سلوک‌مجاهدانه
234 دنبال‌کننده
252 عکس
233 ویدیو
16 فایل
کانال یادداشت‌ها و آثار میثم قاسمی #اخلاق #معنویت #فرهنگ #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی #پژوهش_های_راهبردی #توحید_اجتماعی #تفسیر #منبر_و_تبلیغ @Meysamghasemi:راه ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم💐 ♦️روز گذشته در دوره تواصی توحیدی بحثی با عنوان اقتدارت انسان در انديشه توحیدی ارائه شد که اکنون فایل یادداشت این بحث و همچنین پی دی اف پاورپوینت آن را تقدیمتان می‌کنم. 🔅تعریف قدرت و نقش اندیشه توحیدی در ایجاد دست برتر در فضای قدرت و اقتدار از جمله محورهای بحث است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥معنویت در عصر تکنولوژی خطابه پر معنا و شنیدنی استاد مطهری 💭 وای به روزی که بگردی و یک علامه طباطبایی پیدا نکنی! 🆔 @tooshe_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید صدای علامه امینی را، صدایی که از عمق جان برخاسته و به عمق جان می نشیند... 🆔 @tooshe_noor
ج۱۰روح‌توحیدروح‌زندگی۲۰رمضان_1620060078013.mp3
7.25M
آخرین جلسه این سلسله مباحث. پیشنهاد می کنم سه جلسه آخر را دوستان علاقه‌مند به عرفان اجتماعی از دست ندهند، البته مطالب در حد منبر ترویجی بیان شده است. 🆔 @tooshe_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | رمضانی دیگر در آستانه خداحافظی است؛ کی به خود می‌آییم؟ 🆔 @tooshe_noor
هدایت شده از مکتب امام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️ ♻️ میتواند ظرفیت کنش گری ما در رسیدن به اهداف را بالا ببرد 🔰 یعنی غلبه دادن بر مبانی درونی و بیرونی ✅ قدرت نیازمند اراده آزاد از ها و به صحنه ⭕️ روش برای مقابله 1⃣ ایجاد دلبستگی 2⃣ وارونه نمایی حقایق 3⃣ اختلال در نرم افزار فکری 👈 نتیجه ایجاد یاس و ناامیدی ---------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید @goftemane_tohid
نقد برزخ شناسی از منظر تجربه گران مرگ نقدی به بازار پر رونق تصویر پردازی تجربی از جهان برزخ ♦️شنیدن تجربه دیگران از مرگ، می تواند پاسخی به ابتدایی ترین و سرنوشت سازترین کنجکاوی بشر باشد. 📔چنین داستان جذابی قطعا شنوندگانی زیادی خواهد داشت به ویژه اینکه بسیاری از تجربه گرانی که فرصت بازگشت پیدا کرده اند، از جهان شگفت انگیزی سخن می گویند، که در آن انسان، از دایره اختیارات و آگاهی بسیار گسترده تری نسبت به زیست دنیایی برخودار است. ♦️ امّا آیا دمیدن در تنور این کنجکاوی و شنیدن داستان جذاب تجربه گران مرگ می تواند به همان اندازه برای عموم مردم مفید باشد؟ 🔻کوتاه سخن اینکه به نظر می رسد، به رغم همه شواهدی که ممکن است عموم مردم با شنیدن آن، به حقانیّت گزاره های دینی باور پیدا کنند، امّا نمی توان این تجربیات را همه واقعیت از جهان برزخ دانست، چرا که ما باجهانی مواجه هستیم که با نرم افزار ذهنی عموم مردم که مادی بنیان است، قابل درک دقیق نیست و دچار مشکل بزرگی با عنوان «تعبیرناپذیری» است. ⭕️ ماجرا شبیه این است که شما بخواهید با فرمول های روانشناسی، موجودی غیر از انسان را قضاوت کنید یا برای درک ابعاد زیستی و شیوه زندگی یک ماهی، انسانی را بدون هیچ تجهیزاتی به اعماق اقیانوس بفرستید، سرّ ابهام گویی و تمثیل پردازی روایات نیز بر همین اساس استوار است. ⚜به نظر می رسد باید اجازه دهیم بخشی از کنجکاوی عمیق انسان درباره زندگی پس از دنیا، همچنان با ابهاماتی ارضا نشده باقی بماند. 🚨انسان فراری از رشد و تغییر، کافی است به این دلخوش کند، جهان پس از این دنیا چندان رنج آور نیست؛ این برداشت گرچه درباره بسیاری از مردم ناصواب نیست ولی سبب خواهد شد آنان، به ضریب بی نهایت از درجات بی مانند آن جهان خود را محروم کنند و با خوشبینی ساده لوحانه همه داستان برزخ را با خیالات خود تصور نمایند. 🏵 خیالاتی که اولا مبتنی بر تجربیات شخصی سازی شده است و ثانیا مبتنی بر گزارش هایی است که بیشتر اوقات با ذهنیات پس از هوشیاری تجربه گران درآمیخته است. 👌سربسته همین مقدار کافی است که بدانیم جهان پس از مرگ زیست گاه ابدی همه انسانها از عارفان نامدار و بزرگان معرفت با همه جلوات معنوی آنان، تا سرای رنج ظالمان و مستکبران است، و جهانی که چنین ظرفیتی برای بروز این همه تفاوت را دارد در بیان تعبیر نخواهد گنجید راه را اشتباه نرویم. ✍میثم قاسمی نهم رمضان 1441 ‌‌🆔 @tooshe_noor
میثم قاسمی | سلوک‌مجاهدانه
نقد برزخ شناسی از منظر تجربه گران مرگ نقدی به بازار پر رونق تصویر پردازی تجربی از جهان برزخ ♦️شنی
🌺🌺سلام علیکم این یادداشت را سال گذشته در نقد برنامه زندگی پس از زندگی منتشر کردم. گرچه این برنامه در توجّه دادن به مرگ و تصویر تجربی از آن موفق بوده است و در فضای مادّی گرایانه امروز اقدامی مبتکرانه و ارزشمند است، امّا قطعا برای ارتقاء و تعالی به چیزی بیش از اظهار نظرهای حاشیه ای اساتید نیازمند است و باید به هر میزان مقدور است، محتوا و ساختار آن را با مبانی و اهداف معرفتی و الهی هماهنگ نمود.
بسم الله الرحمن الرحیم مجمع الجزایر گفتمانی انتخابات1400 🔶گفتمان‌ها امروز تبدیل به جزایری شده اند که ساکنان آن به سبب وجود اشتراکاتی در سبک زندگی و جهان‌بینی، با یکدیگر در تحلیل و تفسیر اتّفاقات پیرامون خود به اتّفاق نظر می‌رسند و انتخابات عرصه‌ای است که اهالی جزایر گفتمانی، به صف کشی و انسجام بخشی و در مواردی یارگیری می پردازند. 🔶افراد در جزایر گفتمانی متفاوت در موارد زیادی، زبان مشترک چندانی برای گفتگو نمی‌یابند، شاید تنها موضوعاتی که افراد با گفتمان و اندیشه‌های متفاوت می‌توانند بر آن تمرکز کنند، فهرست مشکلات موجود است، امّا بیان رنج ها و مشکلات، هیچ گاه نخواهد توانست به عنوان زبان مشترک به انسجام گفتمانی و یارگیری و نفوذ گفتمانی در سطوح مختلف اجتماعی منجر شود، چرا که غالباً گفتمان‌ها هنگامی رواج پیدا می‌کنند که توانسته باشند، پاسخی هرچند ناتمام امّا قانع کننده برای مخاطبان و پیروان خویش فراهم کنند، از این رو گفتمان‌ها غالباً به نوعی استغناء و بی‌نیازی از یادگیری و تحقیق نیز می‌انجامد و این ویژگی سبب می‌شود، بسیاری از فعالیّتهای گفتمان ساز تنها محدود به دایره پیروان گفتمانی یا همان ساکنان جزیره گفتمانی خاص باشد و بیشتر راه ها برای نفوذ گفتمانی یا تعریف زبان مشترک با دیگر جزایر گفتمانی مسدود شود. 🔶خودبسندگی و انسجام مفهومی در گفتمان‌ها اقتضاء می‌کند، تنها راه تقابل گفتمانی و به دست گرفتن فضای گفتمان عمومی، شناسایی نقاط مشترک در گفتمان های مختلف و هدف گرفتن انگاره بنیادین به صورت نقطه زن، بدون تعرض به نقاط حساسیّت برانگیز و تحریک کننده باشد. 🔶 از این رو هر اقدامی که در راستای گفتمان سازی، تنها به بدنه گفتمانی هجمه کند و یا تنها افراد را نشانه بگیرد و یا به نقاط مزیّت گفتمان‌ها که غالباً نقطه جذابیّت آنها است حمله کند، تنها سبب تشدید شکاف اجتماعی و انسجام گفتمانی جبهه مقابل و در مواردی از هم گسیختگی در جبهه گفتمانی برتر خواهد بود. 🔶امروز با اوج گرفتن مشکلات و افزایش بحران و رنجهای اقتصادی و فرهنگی، جزایر گفتمانی در اجتماع ایران نیز هر کدام در هیبت «تنها منجی» و «یگانه راه حل» به صف بندی و یارگیری می پردازند و مردمانِ غافل از دام های نرم و مجازی، تنها به اتکاء برخی قرائن هر یک دل در گرو گفتمانی بسته اند؛ امّا در میان گفتمان های مختلف، دو اَبَرگفتمان بیشتر در سپهر اجتماعی ایران مشهود است، از این دو گفتمان به تناسب وضعیّت های سیاسی و آمادگی ذهن جامعه، با دو گانه های «تعامل و تقابل با دنیا» و « مقاومت و مذاکره» و یا «نگاه به درون و بیرون» و «جهانی شدن و دیوار کشی در مرزها» تعبیر می شود، دوگانه هایی که هر کدام با منظومه ای ازپیش فرضها و انگاره های کلّی و کلان، پشتیبانی می شود. 🔶بر پایه تحلیلی که درباره ویژگی‌های گفتمان بیان شد باید به تعریفی بنیادین از دو گفتمان رایج رسید، تعریفی که خارج از تفاسیر سیاسی موجود، بیشترین واقع نمایی و گویاترین تفسیر از مبانی هر گفتمان را دارا باشد، بر این اساس به نظر می‌رسد انگاره ای که می تواند به عنوان عمیق ترین نقطه تمایز دوگفتمان موجود بازشناسی شود و به دنبال آن هر دو منظومه گفتمانی را که امروز بدل به دو جزیره فکری شده اند را می‌توان بر اساس آن به درستی تحلیل کرد، «انگاره تاثّر و کرنش ذهنی و عاطفی در برابر نظم موجود در جهان مدرن در برابر نگاه واقع گرایانه به آن» دانست. 🔶پیروان گفتمان اول، که باید ظهور و بروز آن را مقارن هیمنه تمدّن غرب در اواخر صفویه و اوایل قاجار ره‌گیری کرد، به سبب خضوع در برابر علم و تکنولوژی و مظاهر پیشرفت در عصر مدرنیته، دچار نوعی شیدایی فرهنگی شده اند، این درد عمیق که البتّه میزان و عمق آن در همه افراد یکسان نیست، به مرور هویّت ساز شده و به متغیّر اساسی در جبهه بندی‌های سیاسی و اجتماعی بدل شده است، این گفتمان و زخم کهنه و تاریخی که امروز منابع تقویت کننده آن در بروزترین تکنولوژی‌های ارتباطی در کنار آحاد مردم ما قرار گرفته است، لحظه به لحظه با کارآمدترین شگردهای شرطی سازی و پروپاگاندا تقویت می‌شود و طیفی از مسئولان و مردم را با خود همراه ساخته است، رویه حکمرانی لیبرال، زندگی اشرافی مسئولان، بی اعتنایی به طبقات فرودست و مباهات به همنشینی با چشم آبی‌های موبور در مسئولان و سبک زندگی غربی و نحوه پوشش و اسراف و مصرف زدگی در مردم، از پیامدهای آشکار این خضوع قلبی و قرار گرفتن در مغناطیس قطب و قدرتی مادّی است. ادامه دارد....
🔶اگر خواسته باشیم از دیدگاه این گفتمان به عناصر گفتمان انقلاب بنگریم، هر نوع هجمه و تهدید نظم حاکم بر جهان، مبارزه با پیش رفت و رفاه است و جز عقب ماندگی و ایدئولوژی زدگی تفسیر دیگری ندارد، از این منظر، ارزشهای دینی تنها عامل عقب ماندگی از قافله رفاه و پیشرفت است، شگفت اینجا است که زمامداران و کارگزاران نظام دینی با قرار گرفتن در این فضای گفتمانی یا شرمگین از گذشته اعتقادی ، توبه سیاسی نموده اند یا خام اندیشانه و البتّه منفعت طلبانه سخن از اسلام بدون خشونت و سازگار با غرب به نام اسلام رحمانی می‌زنند. 🔶حال پرسش اساسی این است که اولاً برای پل زدن و ورود به فضای خودبسنده گفتمانیِ گفتمان رقیب چه باید کرد و ثانیاً با کدام عنصر مفهومی می‌توان به دل این گفتمان زد و آن را با چالشهای جدی مواجه کرد؟ 🔶تردیدی نیست که مواجهه‌های سطحی در مواردی که منظومه گفتمانی رقیب برای آن پاسخ دارد یا سبب تقویت آن با قرینه سازی و استشهاد میدانی می‌شود، به معنای خودزنی و تسلیم میدان نزاع گفتمانی است، دیدار با خواننده معلوم الحال در سال 96 و تقلیل مشکلات کشور به مظاهر پوشش مردم و تمرکز کردن بر بیان نقاط ضعف موجود و سیاه نمایی به انگیزه زدن رقیب و عقب مانده نشان دادن کشور، دزدنمایی اکثر مسئولان کشوری،دوپهلو حرف زدن برای تخریب رقیب، نه تنها نمی تواند به منجی سازی در گفتمان رایج کشور کمک کند، که بهترین شواهد تقویت کننده اندیشه کرنش در برابر نظم غربی است و این گزاره‌ها با ورود به فضای گفتمانی رقیب تبدیل به شواهد و استدلالهای تقویت کننده غرب‌باوری خواهد شد، از این رو بزرگترین خطای راهبردی تامین محتوا برای جزیره گفتمانی رقیب بر اساس پیش فرضهای گفتمانی خودی است!!! 🔶 برای ورود گفتمانی مؤثّر و مفید و عاری از آسیبها و نتایج معکوس لازم است، بنیان‌های گفتمانی رقیب اصلاح شود و از آنجایی که خضوع و کرنش قلبی و ذهنی در برابر تمدّن انسان مادّی‌گرای امروز، نقطه آغاز این اندیشه و گفتمان است برای مقابله با آن لازم است عنصر هویّت ملّی و نقاط تمایز و مزیّت آن در برابر تمدّن غربی برجسته شده و حس هویّت ملّی و وابستگی به فرهنگ و تمدّن اسلامی و ایرانی به عنوان یک نقطه اشتراک گفتمانی تقویت شود و به ایجاد حس غرور و افتخار ملّی در افراد بیانجامد. تجربه قطعی نشان داده است، هرجا چنین حسی به وجود آید همه اهداف گفتمانی جبهه انقلاب تامین خواهد شد. 🔶بر این اساس خودباوری و غرور ملّی و دینی، می‌تواند به عنوان یک نقطه عزیمت قابل انّکاء در گفتمان سازی، سازه محتوایی ما را به گونه‌ای شکل دهد که کژتابی‌های شناختی و عاطفی گفتمان رقیب رو به اصلاح بگذارد و افراد زیادی که در گفتمان انقلاب تنفس نمی‌کنند به هوای فرهنگی انقلاب اسلامی و اندیشه توحیدی وارد شوند و البتّه در گام بعد با پمپاژ این گفتمان به عرصه عمومی کشور و شکل دادن به انگیزه ها و اراده‌ها می توان به خوبی از عنصر نصرت الهی در حالت اجتماع قلوب، بهره برد و به عنوان یک شتاب دهنده آن را وارد محاسبات گفتمان عمومی نمود. ✍میثم قاسمی 25اردیبهشت 1400 🆔 @tooshe_noor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایت آخرین ساعات زندگی مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمت الله علیه از زبان فرزندش امروز سالروز ارتحال این بزرگمرد عرفان و فقاهت است نثار روان بلندش فاتحه‌ای نثار بفرمایید. 🆔 @tooshe_noor
هدایت شده از مکتب امام
🖇 سلسله گفتگوهای گروهی ♻️ و 🗳 گفتمان انتخابات ۱۴۰۰ 🗓 تاریخ: پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ⏰ ساعت: ۲۲ 🖋 موضوع: وضعیت امروز ما ✅ با حضور اساتید مرکز گفتمان توحید 📱گفتگوی صوتی در کانال Rubika.ir/goftemane_tohid -------------------------- 🔰گفتمان توحید @goftemane_tohid