[ عاقبت عشق و دوستى امام على -ع-]
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
ما ثَبّتَ اللّهُ حُبَّ عليٍّ في قلبِ مؤمنٍ فَزلَّتْ به قدمٌ إلّا ثَبّتَ اللّهُ قَدَما يومَ القيامةِ علَى الصِّراطِ
هرگاه خداوند عشق و دوستى على را در دل مؤمنى استوار سازد و با اين حال قدمش بلغزد (خطايى از او سر زند) خداوند قدمش را در روز قيامت بر صراط، استوار نگه مىدارد.
منبع: كنز العمّال: ح۳۳۰۲۲
[معنای مثنوی "هفتاد من کاغذ شود" ]
این شعر مولوی داستان هفتاد من مثنوی را برای شما و من روشن میکنه ...
مثنوی هفتاد "من" مولوی:
مَن(۱) اگر با مَن(٢) نباشم میشَوَم تنهاترین
کیست با مَن(٣) گر شَوَم مَن(۴) باشد از مَن(۵) ماترین
مَن(۶) نمیدانم کیاَم مَن(٧) لیک یک مَن(٨) در مَن(٩) است
آن که تکلیف مَنَ(١۰) اَش با مَن(١١) مَنِ(١٢) مَن(١٣) روشن است
مَن(١۴) اگر از مَن(١۵) بپرسم ای مَن(١۶) ای همزاد مَن(١٧)
ای مَنِ(١٨) غمگین مَن(١٩) در لحظههای شاد مَن(٢۰)
هرچه از مَن(٢١) یا مَنِ(٢٢) مَن(٢٣) در مَنِ(٢۴) مَن(٢۵) دیدهای
مثل مَن(٢۶) وقتی که با مَن(٢٧) میشوی، خندیدهای
هیچ کس با مَن(٢٨) چنان مَن(٢٩) مردم آزاری نکرد
این مَنِ(٣۰) مَن(٣١) هم نشست و مثل مَن(٣٢) کاری نکرد
ای مَنِ(٣٣) با مَن(٣۴) که بی مَن(٣۵) مَن(٣۶) تر از مَن(٣٧) میشوی
هرچه هم مَن(٣٨) مَن(٣٩)کنی، حاشا شوی چون مَن(۴۰) قوی
مَن(۴١) مَنِ(۴٢) مَن(۴٣) مَن(۴۴) مَنِ(۴۵) بیرنگ و بیتأثیر نیست
هیچ کس با مَن(۴۶) مَنِ(۴۷) مَن(۴۸) مثل مَن(۴۹) درگیر نیست
کیست این مَن(۵۰)؟ این مَنِ(۵۱) با مَن(۵۲) زِ مَن(۵۳) بیگانهتر
این مَنِ(۵۴) مَن(۵۵) مَن(۵۶) کُنِ از مَن(۵۷) کمی دیوانهتر ؟
زیر بارانِ مَن(۵۸) از مَن(۵۹) پُر شدن دشوار نیست
ورنه مَن(۶۰) مَن (۶۱) کردنِ مَن(۶۲) از مَنِ(۶۳) مَن(۶۴) عار نیست
راستی . . . این قدر مَن(۶۵) را از کجا آوردهام !!؟
بعد هر مَن(۶۶) بار دیگر مَن(۶۷) چرا آوردهام !!؟
در دهانِ مَن(۶۸) نمیدانم چه شد، افتاد مَن(۶۹)
مثنوی گفتم که آوردم در آن هفتاد من(۷۰) . . . !!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقشه دشمن، آندلسی کردن ایران ...
● حضرت امام خامنهای حفظه الله
۶ اسفند ۸۱
[ثواب زیارت عاشورا در کلام امامان معصوم -ع-]
* امام محمد باقر(ع) به فردی به نام علقمه که درباره چگونگی زیارت امام حسین (ع) از راه دور سوال پرسیده بود، فرمودند: پس از آنکه به آن حضرت با سلامی اشاره کردی، دو رکعت نماز بخوان و سپس زيارت عاشورا را بخوان، هنگامی که اين زيارت را خواندی در حقيقت او را به چيزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زيارت کنند، به آن میخوانند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه مینويسد و از تو هزار هزار سيئه دور مینمايد و تو را هزار هزار مرتبه بالا میبرد. همانند کسانی هستی که در رکاب آن حضرت به شهادت رسيدند. حتی در درجات آنها هم شريک میشوی. (کامل الزيارات- ص ۷۴)
* امام صادق (ع) به یکی از یاران خود به نام صفوان، درباره اثرات زیارت عاشورا میفرمايند: زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خير را برای خواننده آن تضمين مینمایم؛ اول: زيارتش قبول شود، دوم: سعی و کوشش او شکور باشد، سوم: حاجات او هرچه باشد، از طرف خداوند بزرگ برآورده میگردد و نا اميد از درگاه او برنخواهد گشت؛ زيرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. (بحارالانوار-جلد ۹۸-ص ۳۰۰)
* در روايت ديگر از امام باقر (ع) میخوانيم: اگر مردم میدانستند زيارت امام حسين (ع) چه ارزشی دارد، از شدت شوق و علاقه میمُردند و در حسرت رسيدن به آن پاداش ها، جسم و روح خود را تکه تکه می کردند. (بحارالانوار-جلد ۱۰۱ –ص ۱۸)
سلام هموطن✋
از خبرهای فیک خسته شدی؟😫
خبر راست و دروغ باهم قاطیه؟☹️
نمیتونی حق را از باطل تمیز بدی؟🧐
کلافه ای؟🤔
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
بیا اینجا برات یه کانال آوردم تووووپ⚽️
✍️به روزترین و موثق ترین و دست اول ترین خبرها و اطلاعات کشور و جهان از وضعیت علمی، اقتصادی، سیاسی و... .
باما همراه باشید در کانال راوی ...👇👇
لینک راوی در ایتا👇👇
https://eitaa.com/ravi_khabar
لینک راوی در تلگرام👇👇
https://t.me/ravi_khabar
.
.
🌸یک معادله ریاضی زیبا🌸
⁉️شاید تا به حال این سوال براتون زیاد پیش آمده كه جمعه روز زوجه یا فرده؟
⬅️جواب حقیقی این پرسش این است:
جمعه نه فرده نه زوجه!
✅ بلكه تركیب فرد و زوجه
یعنی روز "فر جه"
💥اللهم عجل لولیک الفرج💥
📆تعداد جمعه های یک سال
2️⃣5️⃣ تاست
👈تعداد روزهای یک سال
5️⃣6️⃣3️⃣ روز
عجیب اینجاست ‼️
🔰بنابراین تعداد روزهای غیر جمعه🔰
3️⃣6️⃣5️⃣➖5️⃣2️⃣= 3️⃣1️⃣3️⃣
😳الله اکبر
چه زیبا پیامی دارد
یعنی
📢ای شیعه و ای منتظر ظـــهور
روزهای کاری هفته باید کاری کنی که جزء این 3️⃣1️⃣3️⃣ نفر باشی
آنگاه روز جمعه منتظر ظهورش باش
💥اللهم صلی علی محمد وال محمد وعجل فرجهم💥
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
"شکستهاند قلمها و بستهاند دهانها
نشستهاند قدمها و خستهاند توانها
نبرده راه به جایی خیال از تو سرودن
چه ساکناند زمانها، چه الکناند زبانها
چه حاجتی به بیان است آنچه را که عیان است
که شرح عمر کمت نیست در توان بیانها
کم از شکوه تو گفتند راویان احادیث
نشسته داغ عظیمی میان سینۀ آنها
کسی که حرز تو را بسته است بر سر بازو
کشیده خط سیاهی به دور خط و نشانها
یکیست لطف و عتابت هر آن که دور شد از تو
چشیده است بلاها و دیده است زیانها
تویی که مرجع حلُالمسائل است نگاهت
به ما نگاه بینداز در هجوم گمانها
همیشه قصۀ تو میخورد گریز به گودال
درست لحظۀ آخر بریده است امانها
رضا شدهست علیاکبر و شدی تو حسینش
عوض شدهست فقط جای پیرها و جوانها😭
دوباره راهی مشهد شدیم و توشۀ ما شد
پر از عریضۀ حاجت شبیه نامهرسانها
#غریبزاده! قریبِ به اتفاق سپردند
که حاجت از تو بخواهیم ای امام جوان ها!
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجدالنبی و قبرستان بقیع از دید ماهوارۀ خیام ایرانی را ببینید
کسی فکرشو میکرد یه روزی کشور ایران به قدرت بزرگ وبی نظیری تبدیل بشه ؟
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯ایران اسلامی در قامت یک ابرقدرت🇮🇷
⁉️مگر میشود، یک رهبری مانند امام خامنهای، با وجود تحمل دولتمردانی سرکش و بحرانساز، همچون #هاشمی_خاتمی_احمدینژاد_روحانی، صرفاً با توکل بر خدا و تکیه بر مردم مؤمن و انقلابی، یکتنه، ایران را از آنهمه #بحران_کمرشکن، تحریم فلجکننده، فتنه برجام و انواع توطئهها عبور دهد، داعش و اربابان آمریکاییش را از منطقه تارومار کند، اسرائیل را به محاصره درآورد، دولتهای پُرمدعا و گردنکش اطراف را مهار و بلکه همراه سازد و با ایجاد یک نظم غافلگیرکننده جدیدجهانی، تعیین کننده قطب قدرت جهان بشود؟
‼️ما، خودمان که هر روز شاهد تحولات شگرف در ارتباطات نوین کشورمان از اندونزی تا آمریکای لاتین هستیم، هنوز حتی فرصت تحلیل واقعیتِ اتفاقات عجیبی مثل حضور همزمان سران سیاسی و نظامی فلسطین در تهران را نداریم، چه رسد به درک مجموعهی این پدیدهها و تبیین نقشه کلانی که امام خامنهای طی این سالها، طراحی و پیگیری و محقق کردهاند...
👆گزارش شبکه هندی wion، خلاصهای از فروپاشی هژمونی آمریکا و ظهور نظم جدید جهانی حول محور مثلث روسیه، ایران و چین را توضیح می دهد!
📚حالا میشود اندک اندک فهمید، چرا چندین سال بود که امام خامنهای با بیانهای مختلف، به نیروهای انقلابی میفرمودند: آرام باشید، محکم بمانید و مطمئن باشید که خدا ماست و ملت ایران قلههای بزرگی را فتح خواهد کرد...🇮🇷
👤محمدعلی رامین
🔻واکنش آیتاللهالعظمی مکارم به برخی سخنان درباره بهائیت
⭕️ مراجع خرید و فروش با بهائیها را حرام میدانند + صوت
🔻حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار تعدادی از اساتید حوزه علمیه قم:
◻️ یکی از آقایان محترم که اظهار داشتند که باید بهائیان مثل سایر مذاهب برای ما همچون یک اقلیت مذهبی باشند و ما مزاحمتی برای آنان نداشته باشیم ولی تاریخ بهائیت نشان میدهد که به هیچ وجه، نه اقلیت مذهبی هستند؛ نه نحلهاند بلکه رسماً یک گروه سیاسی و هرجا بتوانند به دنبال جاسوسی هستند.
◻️ بهائیت یک بازی سیاسی است مثل دیگر بازیهای سیاسی. بهائیان دنبال رسمیتیافتن به عنوان اقلیت مذهبی در قانون اساسی بودند.
◻️ توصیه میکنم یک دوره تاریخچه پیدایش بهائیت را ببینند و با احتیاط عمل کنند تا خدایی نکرده بر خلاف مصالح اسلامی ابراز نظر نکنند و بهائیان نیز نتوانند سوء استفاده کنند.
◻️ اگر اینها یک مذهب بودند مثل بقیه مذاهب، علما خرید و فروش با آنها را حرام اعلام نمیکردند. چون بزرگان میفهمند معامله با اینها تقویت آن بازی سیاسی است که انگلیس به وجود آورده است...
[اطلاعیه، اطلاعیه، اطلاعیه، اطلاعیه]
سلام علیکم،
صاحب امتیاز پایگاه اطلاع رسانی هستم بنام "آوای پویش" یا " پویش نیوز"، در صورت تمایل عزیزان صاحب نظر، اهل قلم و تدبیر می توانند اخبار،مطالب مفید و سودمند، تهیه شده توسط خود یا دیگری را با تصویر به صفحه شخصی اینجانب در " ایتا" با شماره ۰۹۱۹۱۵۷۹۱۸۱ ارسال نمایند تا پس از تایید هیات تحریریه با نام تهیه کننده در سایت مذکور بارگذاری و استفاده شود.
(توضیح: سایت قدیمی است و با هر دو نام فوق الذکر به زبان فارسی باز می شود و قابل بازدید است.در صورتی که جنابعالی هم اطلاع رسانی کنید ممنون می شوم.)- روحی
💐عیدقربان مبارک💐
أعياد سعید قربان و فطر، دو عید بزرگی است که ائمه اطهار(ع)در روایات برای آن ها جایگاه ویژه ای دیده اند و به حدی آن را حائز اهمیت میدانند که نماز این دو عید را واجب دانسته و فرموده اند: «صَلاةُ الْعِیْدِینِ فَریضَةٌ؛ نماز عید فطر و قربان واجب است.» اما فقهاء عظام این نماز را در عصر غیبت، واجب نمی دانند زیرا که امام باقر (ع) فرمودند: «لَا صَلَاةَ یَوْمَ الْفِطْرِ وَ الْأَضْحَی إِلَّا مَعَ إِمَام؛ نماز دو عید فطر و قربان فقط در عصر حضور امام معصوم(ع) واجب است».
فلسفه عید قربان، به مسلخ بردن شهوات نفسانی است که باید آن را به قربانگاه برد و در پیشگاه معبود آن را قربانی کرد. ما در نهم ماه ذیحجه با خواندن دعای عرفه معروف به دعای امام حسین(ع) در روز عرفه به شناخت خود نزدیکتر میشویم و از خدا آمرزش می طلبیم تا در دهم ذیحجه نفس و آمال دنیوی خود را قربانی کنیم و وسیله تقرّب به خدای متعال را فراهم سازیم.
از آنجا که درک بهتر این آئین توحیدی نیاز به درک اسرار و مناسک حج دارد،
ابتدا به پیشینه قربانیکردن که یکی از اعمال حج است می پردازیم، در قرآن مجید آیه ۲۶ سوره مبارکه مائده آمده: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ»؛ (وقتی که هابیل و قابیل قربانی تقدیم کردند، از هابیل پذیرفته شد و از قابیل قبول نشد). در این داستان ابعاد مختلف آن قابل بررسی است که فقط به دو بعد آن اینجا پرداخته می شود. اول اینکه از ابتدای شکلگیری ارتباط خدا با انسان، قربانی کردن مورد توجه قرار گرفته و بخشی از آداب و شعائر ارتباط انسان با خداوند شمرده شده است و دوم اینکه در قربانیکردن، انسان نیز باید بخشی از خود را قربانی کند تا قربانی کامل شده و خداوند آن را بپذیرد.
بُعد اول که اشاره به قدمت این موضوع و اهمیت و جایگاه آن نزد خداوند متعال و همچنین در دستورات ادیان آسمانی دارد و مشخص است که خداوند به قربانی کردن بهعنوان یکی از رفتارهای مهم مخلوق خود مینگرد. در روایتی از امیرمؤمنان علی(ع) است که فرمودهاند: اگر مردم میدانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی میکردند، اولین قطرهای که از خون قربانی بر زمین ریخته میشود، گناهان صاحب آن قربانی آمرزیده میشود. اما بُعد دوم همان حقیقت قربانی کردن است؛ عید قربان یادآور تقدم وظیفه انسانی بر غریزه او و اهمیّت دادن و پوشاندن لباس عمل به چنین طرز تفکری است. چرا که حضرت ابراهیم(ع) رضایت الهی را به عشق به فرزند خود مقدم داشت و به سمت انجام دستور الهی حرکت کرد و در حقیقت حضرت ابراهیم(ع) در حال قربانیکردن توجه به دو چیز داشت؛ یکی دستور خداوند و قربانی کردن حضرت اسماعیل(ع) بود که خداوند به جای اسماعیل(ع) قوچی را به قربانگاه فرستاد. دوم منیتها و هواهای نفسانی بود که حضرت ابراهیم(ع) به راستی آن را در قربانگاه ذبح کرد و رضایت تام و تمام الهی را بدست آورد.
چرا ما امروز بعد از این همه سال به تبعیت از سنت ابراهیمی دست به قربانی کردن میزنیم و این قربانی چه دستاوردی برای قربانی کننده دارد؟
حقیقت قربانیکردن، گذشتن از منیتها و خواسته ها و دستورات نفس است که در برابر اراده و خواست خداوند قربانی میشود و ما این روز را پس از چند هزار سال جشن میگیریم تا هم به خود یادآوری کنیم که کمال فردی و رضایت خداوند با قربانی کردن دیو نفس به پای دستورات الهی حاصل میشود و در چنین روزی جشن بندگی را برپا میکنیم و به یاد دستور الهی که قربانی کردن قوچ باشد، ما نیز با راهنمایی پیامبران و امامان(ع)، حیوان حلالگوشتی را ذبح میکنیم و بین فقرا و مستنمندان تقسیم می کنیم. خداوند در آیه ۳۷ سوره مبارکه حج میفرماید: «وقتی شما قربانی میکنید آنچه که متعلق به خدا است، تقوا و خدایی شدن شماست نه گوشت و پوست قربانی».
آیا می توان قربانی کردن را مترادف با تسلیمبودن محض به پروردگار دانست؟
قربانیکردن، حکمتها، مقاصد و فواید بسیاری دارد. قربانیکردن یکی از طرق مبارزه با شیطان است، قربانیکردن، راه میانبر قبولی در آزمونهای دنیا و تمرین خالصکردن نیت است، تمرین بخشش، انفاق و ایثار است و حرکت جمعی مسلمانان در امر قربانیکردن، تمرین وحدت و همدلی در پیروزی اکبر که همان پیروزی بر نفس است. به واقع مهمترین حکمت عید قربان، تمرین تسلیمشدن و تسلیمبودن در برابر خداوند است و اینکه جز اراده او نمیتواند تأثیر و تأثری بر کل و جزء زندگی افراد داشته باشد و وظیفه و تعالی شخص تسلیم محض در برابر اراده و خواست خداوند است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند دقیقه شاد باشید و حلال بخندید
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
[حضرت علی(ع) غوّاص دریای معرفت الهی]
غدير خم پس از بعثت پیامبر(ص)سالها بود که انتظار ميکشيد تا راز خلقتش را دراين بيابان خشک بيابد، تا آن که کاروان آمد و در کنار او توقف کرد. پيامبر(ص) به سخن درآمد و جمعيتي انبوه به نوشيدن کلامش ايستاد. نسيم کلام پيامبر صلي الله عليه و آله، منادي وحي الهي و رسول پيامهاي خدايي، همه جا را از عطر ستايش خدا پر کرد. آن گاه علي عليهالسلام را به سوي خود خواند. دست او را بالا برد و بر مردم نشان داد، از فضايلش سخنها گفت و پيغام خدا را رساند که: بعد از من خدا او را انتخاب کرده است. انگار که خلقت دوباره آغاز شود، روح زنده بودن در تار و پود وجود دميد. وحي خدا بود و امامت و بیعت با او حکم الهي بود و همه از مرد و زن بيعت کردند و غدير خم بر خود ميباليد.
اسلام ولايي
اسلام کشتي نجات است اگر ولايت ناخداي آن باشد و مسلماني اگر به حلقه ولايت متصل باشد ریسمان رهایی است. اسلام نسيم حيات است اگر از سمت وادي ولايتپذيري بوزد و مسلماني زلال زندگي است اگر از سرچشمه ولايت بتراود. اسلام کاملترين ديني است که خالق عالم براي انسان پسنديد، اگر از کمال ولايت لبريز شود. اسلام پربارترين نعمت الهي است، اگر به گوهر ولايت مزين باشد و سرانجام، اسلام باران رضايت خداست، اگر از ابر سرشار از رحمتِ ولايت فرو بارد.
ولايت، لطف الهي
در وادي اسلام هميشه زلال حيات بخش ولايت جاري است و خدا هرگز اين بوستان سبز را در خشکي و عطش نبودن مولا و سرپرست و رهبر وا نمينهد. در ديار مسلماني نسيم خوش بوي ولايت هنوز هم پس از سالهاي سال از جانب غدير خم ميوزد و دل و جان را زنده ميدارد. آن که راه بر اين نسيم ببندد و عشق به ولايت را از دل بيرون کند، راه زنده بودن بر خود بسته است. راه جاودانگي عشق را بر خود بسته است، امّا حيات بخشي ولايت همواره جاري است.
کليد گنج قرآن
قرآن مجيد گنجينهای است در آفرینش بيهمتا، سرشار از گوهرهاي گرانقدر و دُر دانههاي ارزشمند. امّا کسي بايد باشد که دَرب اين گنجينه را بگشايد و به هر کس به قدر ظرف و جودش ببخشد. قرآن دريايي است ژرف و بيکران، سرشار از مرواريدهاي معرفت، که بايد غوّاصي باشد تا توان غوص در اين ژرفا را داشته باشد و مرواريدها را بيابد و عرضه دارد. پس از پيامبر صلی الله علیه و آله، علي عليهالسلام قرآن ناطق است. کليد درب گنجينه قرآن، کلام مبارک اوست. روح بلند علي عليهالسلام است که تحمل ژرفاي قرآن را دارد و دست فهم بلند اوست که مرواريد را از صدف کلام الهي بيرون ميکشد. حقايق را از غير حق باز ميشناسد و راه را از بيراهه باز ميشناسد. پس چگونه است اگر بعد از پيامبر صلی الله علیه و آله علي عليهالسلام نباشد؟
💐عید ولایت و امامت بر همگان مبارک باد.💐
محمدحسین روحی یزدی
[ شاگردان شیطان در غدیر]
قصههای شنیدنی تاریخ وقتی سودمند است که تاثیرگذار و مایۀ عبرت عملی باشد. شاید هیچ داستان واقعی تاریخی بهاندازۀ تعیین و نصب دو خلیفۀ الهی در زمین، عبرتآموز نباشد.
اولی «آدم» بود که شیطان از ابتدا، کرامت و عنایت ویژۀ الهی در حق او را تاب نیاورد، تکبر کرد و حسد ورزید و خود را منافقانه دوست و خیرخواه او جلوه داد. با نقشۀ شوم و زیرکانۀ او، آدم از بهشت رانده شد و پروژۀ غمبار شقاوت و گمراهی انسان کلید خورد.
دیگربار در غدیر و با نصب امیرالمؤمنین علیهالسلام بهعنوان خلیفۀ خدا و رسول، باب نجات به روی بشر گشوده شد. شیطان، از درد ناکامی ناله سرداد و ناامید به گوشهای خزید. این بار شیطانصفتان به مدد او آمدند و همان نقشه را دوباره اجرا کردند. کسانی که نسبت به فضایل بیحد وحصر «علی» علیهالسلام در آتش حسادت میسوختند، و از قبل برای حکمرانی شوم خود بعد از پیامبر برنامهریزی کرده بودند، در غدیر نیز منافقانه، در چهرۀ دلسوز و همراه ظاهر شدند. اولین کسانی که با امیرالمومنین بیعت کردند، با مکر و مغالطه در سقیفه مسیر غدیر را منحرف و بشر را به پرتگاه شقاوت و هلاکت ابدی کشاندند. جالب آنکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر به این دو واقعه هشدار میدهد:
«مَعاشِرَ النّاسِ، إِنَّ إِبْلیسَ أَخْرَجَ آدَمَ مِنَ الْجَنَّةِ بِالْحَسَدِ، فَلاتَحْسُدُوهُ فَتَحْبِطَ أَعْمالُکُمْ وَتَزِلَّ أَقْدامُکُمْ، فَإِنَّ آدَمَ أُهْبِطَ إِلَی الْأَرضِ بِخَطیئَةٍ واحِدَةٍ، وَهُوَ صَفْوَةُالله عَزَّوَجَلَّ، وَکَیْفَ بِکُمْ وَأَنْتُمْ أَنْتُمْ وَ مِنْکُمْ أَعْداءُالله؛
هان مردمان! بهراستیکه شیطان، آدم را با حسد از بهشت رانده، مبادا شما به علی حسد ورزید که اعمالتان نابود و گامهایتان لغزان خواهد شد. آدم به خاطر یک اشتباه به زمین هبوط کرد و حال آن که برگزیدۀ خدای عزّوجلّ بود. پس چگونه خواهید بود شما و حال آن که شما شمایید! و دشمنان خدا نیز از میان شمایند.»
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
[بمناسبت ۲۴ ذیحجه، #روز_مباهله]
مباهله از ریشه «بهل» به معنای رها ساختن و نیزبه معنی ملاعنه و نفرین متقابل آمده است. مباهله از زبانهای عبری و سریانی وارد زبان عربی شده است و در اصطلاح به عملی گفته میشود که دو یا چند نفر که در مساله مهم دینی با یکدیگر اختلاف دارند، در یک جا جمع شوند و با اصرار و تضرع به درگاه خداوند، از او بخواهند آن را که بر باطل است، رسوا و مجازات کند. آیتالله مکارم شیرازی می فرماید: مباهله در آیه مباهله به معنى نفرین کردن دو نفر به همدیگر است. به این صورت که وقتى استدلالات منطقى سودى نداشت، افرادى که با هم درباره یک مسأله مهم دینى گفتگو دارند، در یک جا جمع مىشوند و به درگاه خدا تضرع مىکنند و از او مىخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند. در حدیثی از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) روایت شده که حضرت فرمود: «خداوند عزوجل به من خبر داده که پس از مباهله عذاب بر گروه باطل نازل میشود و حق را از باطل مشخص میسازد.»
۲۴ ذیحجه یادآور ماجرای تاریخی مباهله در سال نهم هجری قمری و در اواخر عمر شریف پیامبر است که در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران به آن اشاره شده و سندی از رفتارهای منطقی و عقلانی پیامبر اعظم(ص) محسوب می شود.
مسیحی ها می گفتند عیسی(ع) خدا و عده ای می گفتند پسر خدا و گروهی قائل به تثلیث بودند که پیامبر(ص) برای هدایت آنان و اصلاح عقایدشان مبنی بر اینکه حضرت عیسی(ع) نه خداست و نه پسرخدا، بلکه مخلوق خداست، تلاش فراوان کردند اما چون نتیجه نداد کار به مباهله کشید.
مبانی دین مبین اسلام بر اساس تعقّل و تدبّر است و نبی گرامی اسلام(ص) رسالت خويش را بر پایه منطق و عقلانیت پیش برده است از جمله اقدامات ماندگار و سنت حسنه آن حضرت ماجرای مباهله است که ریشه در عقلانیت و تفکر دارد و این قبیل آثار نبوی سند عقلانیت فرهنگ قرآنی است.
مباهله سند عقلانیت و تعقل سنت نبوی است زیرا پس آن که پیامبر با منطق و استدلال عقلی برای هدایت مسیحی های نجران به نتیجه نرسیدند، پیشنهاد مباهله دادند و این قوی ترین سند بر عقلانیت اسلام و مکتب پُرفروغ آنست.
در مکتب نورانی و جهان شمول اسلام ابتدا انسان ها را دعوت به تفکّر، تدبر و تعقل می نماید. اساساً آغاز دینداری با فکر و تعقّل بوده است، از این رو اسلام لازم می داند آشنایی و شناخت دین و اصول آن برمبنای استدلال و شناخت فردی باشد. یعنی هر کس بر اساس شناخت شخصی باید خدا را بشناسد و استدلال اصل نبوت و معاد را در حد درک خویش بداند و پس از آنکه اصول برای او اثبات شد در فروع دین اگر خود مجتهد و صاحب نظر نیست تقلید کند.
«نجران» سومین شهر یمن در منطقه مرزی حجاز و یمن میباشد، که ۷۳ دهکده داشت و تنها منطقه مسیحینشین و مرکز صنعت نساجی در حجاز بود و برخی هم میگویند: نجران شهر کوچکی میان عدن و حضرموت در ناحیه کوهستانی است.
سلام دوستان؛ نگرانی بسیارجدّی و بجا اینست که در روزهای تاسوعا و عاشورا بی حرمتی نسبت به حریم اباعبدالله الحسین(ع) با طرح و نقشه جدید صورت پذیرد.
از قرار معلوم به دستور بدخواهان ایران اسلامی، کسانی که برای آنان اسلام و اهل بیت(ع) و مقدسات اهمیتی ندارد و عنان زندگی و معیشت خود را به مزدورانِ بیگانگان سپرده اند، قرار است در روز تاسوعا و عاشورا با کشف حجاب به جمع عزاداران حسینی پیوسته و خود را از نسبت بی دینی تطهیر کنند و اینگونه نشان دهند؛ که ما علیرغم کشف حجاب دوستدار امام حسین(ع) هستیم. این جماعت با این کار قصد دارند عده ای را به طرفداری و حمایت از خود جذب و بین عزاداران دو دستگی ایجاد کنند.
در پاسخ به ندای امام حسین(ع) که فرمود: "هَل مِن ناصر یَنصُرُنی و هَل مِن مُعین یُعینُنی و هَل مِن ذابّ یَذُبّ عَن حَرَمِ رسولِ الله"، تکلیف شرعی دفاع از حریم امامت و جلوگیری از حرمت شکنی و حضور حرمت شکنان در جمع عزاداران است.
حقوق بشر و کرامت انسانی
از مهم ترین موضوعاتی که پیوندی ناگسستنی با «حقوق بشر» و تعریف و نوع نگاه به آن دارد، بحث از «کرامت انسانی» است. موضوعی که پیامدهای حقوقی و اخلاقی فراوانی دارد و پایه و اساس بسیاری از حقوق و امتیازات و تکالیف انسانی می گردد و به همین دلیل توسعه و پیشرفت در هر جامعه ای، ارتباط قوی با آن دارد. امکان ندارد بدون بحث از جوانب مختلف کرامت انسانی و ترسیم حدود و ثغور آن، ارزش های اصیلی چون عدالت و آزادی و برابری و صلح، معنای دقیق و مشخصی یابند و آرمان تشکیل اُمّت واحد جهانی، قابل تحقق باشد.
"کرامت" در لغت: معانی مختلفي دارد. از میان مهم ترین آنها می توان به «ارزش»، «حرمت»، «حيثيت»، «بزرگواری»، «عزّت»، «شرافت»، «انسانيت»، «شأن»، «مقام»، «موقعيت»، «درجه»، «رتبه»،
«جايگاه»، «منزلت»، «پاکی از فرومايگی» و پاک بودن از آلودگی ها»، «احسان و بخشش» و «جوانمردی و سخاوت» اشاره کرد.
انواع کرامت: دقت در معنای لغوی کرامت انسانی نشان می دهد که این واژه بیانگر دو نوع صفت در انسان است. برخی از این ویژگی ها بیان کننده درجه و رتبه و موقعیت اجتماعی یا سیاسی یا دینی فرد می باشند که به عنوان ارزش هایی قابل اکتساب، افزایش یا کاهش در آنها متصور است. اما برخی دیگر مانند «انسانیت» ذاتی انسان اند و نه می توان آنها را در شخص خاصی وضع کرد و نه می توان از شخصی دیگر سلب شان نمود. اینجاست که دو نوع «کرامت» برای آدمی قابل تصور می گردد و آموزه های اسلام نیز آنها را متمایز می داند.
کرامت ذاتی: این نوع از کرامت، ذاتی انسان و برآمده از حیثیت طبیعی انسان ها به عنوان انسان است؛ البته ما دامی که با اختیار خود مرتکب خیانت یا جنایتی علیه خویشتن یا دیگران نشود و این حیثیت را از خود سلب نکند. به عبارت دیگر کرامت ذاتی به آن نوع شرافت و حيثيتی گفته مي شود که تمام انسان ها به جهت استقلال ذاتی، توانايي اخلاقی و وجهه و نفخه الهی که دارند، به طور فطری و يک سان از آن برخوردار هستند. دلایل وجود این کرامت نزد انسان از دیدگاه اسلام بسیار فراوانست که به عنوان نمونه می توان این موارد را برشمرد:
اول: آیه ۷۰ سوره إسراء که در آن تصریح می شود: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ...»؛ (به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم). اين آيه با صراحت بیان می کند که خداوند، فرزندان آدم، یعنی انسان بماهو انسان را کرامت داده است.
دوم: در حدیثی از حضرت علي(علیه السلام) خطاب به مالک اشتر می خوانیم: «در عمق دل خويش مردم را دوست داشته باش. براي مردم چون درنده ای مباش که خوردن آنان را غنيمت شمارد؛ چون مردم دو دسته اند: يا برادر دينی تواند يا اگر مسلمان نيستند، در خلقت مانند تو يک انسان هستند». آنچه از اين حديث به دست مي آيد اين است که انسان بما هو انسان، حرمت و کرامت دارد و از نظر حقوق اجتماعی، مسلمانان با غیر آنها فرقی ندارند و از حقوقی یکسان بهره می برند. ايمان اگرچه مؤلفه ای دخیل در کمال یافتن انسان و نزدیکی اش به خداست، اما در زندگی اجتماعی به عنوان یک شهروند عادی، همه از حقوق مساوی برخوردارند.
به دلالت این بیانات قرآنی و حدیثی و مخصوصا آیه «آية وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ...»، تا وقتی که عنوان «انسان» یا «بنی آدم» بر کسی قابل صدق باشد، کرامت او باید ذاتی تلقی شود و احترامش واجب است و کسی حق تعرّض به حریم او ندارد.
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻یادی از شهید شیخ فضلالله نوری؛
🎬 موشن گرافیک| اسلام زیر بیرق کفر نخواهد رفت
◻️شهید شیخ فضل الله نوری، مجتهد و مبارز بزرگ معاصر در سال ۱۲۵۹ هجری قمری متولد شد. شیخ فضل الله پس گذراندن تحصیالت حوزوی خود در شهر نجف و شاگردی بزرگانی مثل میرزا حبیب الله رشتی و شیخ راضی آل یاسین، با اشاره استادش میرزای شیرازی برای هدایت و ارشاد مردم، به تهران مهاجرت نمود.
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا شیخ فضلالله نوری زیر دِین روسها نرفت؟
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99