eitaa logo
مسجد میرزای قمی، قم المقدسه
36 دنبال‌کننده
169 عکس
39 ویدیو
10 فایل
ما حسینی شده دست امام حسنیم علیهما السلام ارتباط با مدیر: @MH_Shafiee پاسخ به سوالات شرعی @MH_Shafiee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احکام ... 👇👇👇👇👇
🌸﷽🌸 🌸ملاقات امام زمان با دلاک🌸 ✍️سید محمد موسوی رضوی نجفی از شیخ باقر بن شیخ هادی کاظمی نقل کرد: شخص صادقی که دلاک بود و پدر پیری داشت که در خدمتگزاری به او کوتاهی نمیکرد. حتی آنکه برای پدر آب در مستراح حاضر میکرد و منتظر می ایستاد که او بیرون آید و به مکانش برساند. همیشه مواظب خدمت او بود مگر در شب چهارشنبه که به مسجد سهله میرفت. تا اینکه مسجد رفتن را ترک نمود. علت ترک کردن مسجد را از او جویا شدم. گفت: چهل شب چهارشنبه به مسجد رفتم، چون چهارشنبه ی دیگر شد بخاطر خدمت به پدر میسر نشد به مسجد بروم تا اینکه شب شد، عازم مسجد شدم، در راه شخص اعرابی را دیدم که بر اسبی سوار است، چون نزدیکم رسید رو به من کرد و از مقصد من پرسید.گفتم: مسجد سهله. فرمود: "اوصیک بالعود اوصیک بالعود" (یعنی: وصیت میکنم تو را به پدر پیرت) 📝 و آن را سه مرتبه تکرار کرد. آنگاه از نظرم غایب شد. دانستم که او مهدی است و آن جناب راضی نیست به جدا شدن من از پدرم، حتی در شب چهارشنبه. پس دیگر به مسجد نرفتم... 📚 منتهی الامال، باب۱۴، ص۱۳۵۸ https://eitaa.com/MirzayQomi
بخش آیه های نامدار قرآن کریم.. 2. آیه ابتلاء 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 👇👇👇
🌷﷽🌷 🌸آيه 6 نساء [4] آيه «ابتلاء» (آزمايش) نام گرفته است. 🌷 براساس اين آيه، اولياى يتيمان هنگامى مى‏توانند دارايى يتيمان را در اختيارشان قرار دهند كه به حدّ بلوغ رسيده و رشد فكرى داشته و با آزمودن آنان مشخص شود كه مى‏توانند به گونه‏اى شايسته در دارايى‏هايشان تصرّف كنند: «وَ ابْتَلُوا الْيَتامى‏ حَتّى‏ إِذا بَلَغُوا النّكاحَ فَإِنْ آنَسْتُمْ مِنْهُمْ رُشْداًفَادْفَعُوا إِلَيْهِمْ أَمْوالَهُمْ»؛ 🌷 يتيمان را بيازماييد تا وقتى به [سنّ‏] زناشويى برسند، پس اگر در ايشان رشد [فكرى‏] يافتيد، داراييهايشان را به آنان رد كنيد. در شأن نزول اين آيه آمده است: ثابت بن رفاعه، يتيمى بود كه در خانه عمويش زندگى مى‏كرد. عموى او از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پرسيد: مقدارى از مالِ ثابت نزد من است، مال او را چه هنگام به او بدهم؟ در پاسخ وى اين آيه نازل شد. 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/MirzayQomi
🌷﷽🌷 🔻برآورده شدن آرزوها دبه برکت حضرت مهدی علیه السلام. 🌸 ✍️سالها است که بشر در آرزوی تحقق عدالت جهانی، امنیّت فراگیر، آزادی واقعی و...به سر می برد، و هنوز که هنوز است آرزوی های بشر به صورت کامل و تمام بحقیقت نپیوسته و جامه عمل به خود نپوشیده است، تنها دورانی که اصلی ترین و اصولی ترین آرزوهای بشر تحقق عینی خواهد یافت دوران ظهور مهدی موعود(عج) است، ❣️چنانکه مولا علی(ع) فرمود: 🔅«و اراکم ما کنتم تأملون ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ 💠(در دوران مهدی(عج)) که نشان می دهد آنچه را آرزو داشتید(و به آرزوهای خود خواهید رسید). https://eitaa.com/MirzayQomi
آیه های نامدار قرآن کریم. 3. آيه اتّباع‏🌸🌷 👇👇👇👇👇
🌷آيه اتّباع‏🌷 آيه 108 يوسف [12] را آيه «اتّباع» (پيروى) نام نهاده‏اند. بر اساس اين آيه، پيامبر صلى الله عليه و آله و هر كه از او پيروى كند، با بصيرت به اسلام و به سوى خدا دعوت مى‏كنند: «قُلْ هذِهِ سَبِيلِى أَدْعُوا إِلَى اللّهِ عَلى‏ بَصِيرَةٍ أَنا وَ مَنِ اتَّبَعَنِى وَ سُبْحانَ اللّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»؛ بگو: اين است راه من، كه من و هر كس پيروى‏ام كرد، با بينايى به سوى خدا دعوت مى‏كنيم، و خدا منزه است، و من از مشركان نيستم. 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 جمله‏ «وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» تأكيد بر اين است كه دعوت به سوى خدا، دعوتى نيست كه به هر شكلى صورت گيرد، بلكه بر اساس توحيد خالص انجام مى‏شود و به هيچ وجه از توحيد به سوى شرك گرايش نمى‏يابد. از تعبير «أَنَا و مَنِ اتَّبَعَنى» استفاده مى‏شود كه بارِ اين دعوت فقط بر دوش پيامبر نيست، بلكه بر دوش كسانى كه از دين پيروى مى‏كنند نيز قرار دارد؛ البتّه از سياق آيه برمى‏آيد كه پيروان خاصّى در اين دعوت مى‏توانند با پيامبر مشاركت كنند، زيرا راه و روش پيامبر: «سبيلى»، همان دعوت با بصيرت و يقين به سوى ايمان محض و توحيد خالص است و روشن است كه در چنين سبيلى تنها كسانى شركت دارند كه در دين، براى خدا مخلص، و به مقام پروردگارشان عالم بوده و با بصيرت و يقين باشند، پس هركس تنها عنوان تابع رسول‏خدا صلى الله عليه و آله بر او صدق كند، در اين دعوت شريك نخواهد بود. مؤيّد اين تخصيص، برخى روايات است كه مقصود از تابعان پيامبر اعظم صلى الله عليه و آله را امير مؤمنان و اوصياى بعد از آن حضرت دانسته‏اند ، هرچند بعيد نيست كه اين بيان از باب تطبيق [بر مصداق اتمّ و كامل‏تر] باشد. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 https://eitaa.com/MirzayQomi
چند حدیث زیبا از ترک گناه و شیرینی بعد از آن 🌸🌸🌸🌸🌸🌸 👇👇👇👇
🌸پیامبر 🌸خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : 🌷لا یَقْدِرُ رَجُلٌ على حَرامٍ ثُمَّ یَدَعُهُ ، لَیس بهِ إلاّ مَخافَةُ اللّه ، إلاّ أبْدَلَهُ اللّه‏ُ فی عاجِلِ الدُّنیا قَبْلَ الآخِرَةِ ما هُو خَیرٌ لَهُ مِن ذلکَ . 👈هر مردى بتواند کار حرامى انجام دهد و آن را فقط به خاطر ترس از خدا فرو گذارد خداوند ، پیش از آخرت ، در همین دنیا بهتر از آن را به وى عوض دهد . 📚(کنز العمّال : 43113 منتخب میزان الحکمة : 144) 🌸به عنوان مثال پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم درباره نگاه حرام فرمودند: 🌷اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ‌ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ 👈نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. 📚( بحارالانوار، ج 101، ص 38.) https://eitaa.com/MirzayQomi
همیشه گل و خندان باشید با ذکر یک صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷لقمه حلال و اثر آن در زندگی.. 👇👆 🌸در قرآن کریم می فرماید .. 🎋کلوا من الطیبات و اعملوا صالحا.. 🎋 ☘️ یعنی مقدمه عمل صالح انجام دادن خوردن لقمه حلال است، اگر لقمه حلال نباشد انسان هر چه قدر هم اهل عمل باشد، عملش صالح نمیشود... آیه 51 سوره مومنون.. https://eitaa.com/MirzayQomi
داستانی از لقمه حلال... 🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒
لقمه حلال و تاثیر آن در عمل صالح، ...
🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒 🌷شیخ جنید بغداد به عزم سیر از شهر بغداد بیرون رفت و مریدان از عقب او، شیخ احوال بهلول را پرسید. گفتند او مردی دیوانه است. گفت او را طلب کنید که مرا با او کار است. پس تفحص کردند و او را در صحرایی یافتند. 🌺🌺 شیخ پیش او رفت و در مقام حیرت مانده سلام کرد. بهلول جواب سلام او را داده پرسید چه کسی هستی؟ عرض کرد منم شیخ جنید بغدادی. 🌸فرمود تویی شیخ بغداد که مردم را ارشاد می‌کنی؟ عرض کرد آری.. بهلول فرمود طعام چگونه می خوری؟ عرض کرد اول بسم‌الله می‌گویم و از پیش خود می‌خورم و لقمه کوچک برمی‌دارم، به طرف راست دهان می‌گذارم و آهسته می‌جوم و به دیگران نظر نمی‌کنم و در موقع خوردن از یاد حق غافل نمی‌شوم و هر لقمه که می‌خورم بسم‌الله می‌گویم و در اول و آخر دست می‌شویم... بهلول برخاست و دامن بر شیخ فشاند و فرمود تو می‌خواهی که مرشد خلق باشی در صورتی که هنوز طعام خوردن خود را نمی‌دانی و به راه خود رفت. 🍎 👳‍♂️مریدان شیخ را گفتند: یا شیخ این مرد دیوانه است. خندید و گفت سخن راست از دیوانه باید شنید و از عقب او روانه شد تا به او رسید. جنید دامنش را بگرفت و گفت ای بهلول من هیچ نمی‌دانم، تو قربه‌الی‌الله مرا بیاموز. ☘️🎋 💠بهلول گفت چون به نادانی خود معترف شدی تو را بیاموزم. بدانکه اینها که تو گفتی همه فرع است و اصل در خوردن طعام آن است که لقمه حلال باید و اگر حرام را صد از این گونه آداب به جا بیاوری فایده ندارد و سبب تاریکی دل شود. جنید گفت جزاک الله خیراً! 👆👆👆👆 https://eitaa.com/MirzayQomi
ادامه احکام مطهرات به صورت نموداری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 البلاغه🌸 🌷نهج البلاغه دریایی است به گستردگی تاریخ اسلام و به ژرفای زمان، هر کسی می خواهد امیر بیان امیرالمومنین علی علیه السلام را بشناسد باید به اندیشه علوی انس بگیرد، و از این دریای خروشان جانش را طراوت و طهارت بخشیده، و وجودش را از این کتاب نورانی سیراب کند، زیرا نهج البلاغه همچون قرآن کریم به مبدا الهی وصل است و به راستی می توان سیمای قرآن را در نهج البلاغه مشاهده کرد. 🌸👇نهج البلاغه مکتبی است که ❤️به محمد حنفیه از فنون رزم و پیکار می گوید (خطبه 11) ❤️به مالک اشتر آئین زمامداری می آموزد (نامه 53) ❤️به عثمان بن حنیف شیوه حکومت مردمی یاد می دهد (نامه 45) ❤️به کمیل بن زیاد از مردم شناسی میگوید (حکم 147) ❤️به حارث همدانی درس اخلاق می آموزد (نامه 69) ❤️به ابوذر غفاری استقامت در راه هدف را توصیه می کند(خطبه 130) 💔عقیل را در آستان عدالت، بر سر عقل می آورد (خطبه 224) 💔ابو موسی اشعری را در پیشگاه شعور و وجدان و منطق، به محاکمه می کشاند (نامه 63 و 78) 🖤و بالاخره شیطنت معاویه و ریاست طلبی طلحه و زبیر را بر ملا می کند (نامه 10و 54 و 55) 🎋🎋و خلاصه نهج ابلاغه تا جایی عظمت دارد که برخی آن را اخ القرآن «نظیر، هماهنگ و برادر قرآن» نامیده و در وصف آن گفته اند دون کلام الخالق و فوق کلام المخلوق است. 👈ابن ابی الحدید معتزلی دانشمند بزرگ اهل سنت و شارح نهج البلاغه در ذیل خطبه 221 می نویسد: من سوگند می خورم که این خطبه را از پنجاه سال قبل تا کنون بیش از هزار بار خوانده ام و هر زمان آن را میخواندم بیداری عمیقی تمام وجودم را فرا می گیرد، و بر قلب من اثری شگفت می گذارد، و در اعضای پیکرم لرزشی عجیب می افتد. (شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 11 ص 153) 👈جرج جرداق مسیحی می گوید: جاذبه های نهج البلاغه امام علی علیه السلام شوری در من ایجاد کرد که دویست بار نهج البلاغه را مطالعه کرده ام. 💧💧💧💧💧💧💧💧💧 https://eitaa.com/MirzayQomi
🌷﷽🌷 🌺داستانی شنیدنی از طلبه ی فقیری که به لوسترهای امیر المومنین علیه السلام چشم دوخت..💧 💧فاضل بزرگوار سید جعفر مزارعى روایت کرده : یکى از طلبه هاى حوزه باعظمت نجف از نظر معیشت در تنگنا و دشوارى غیر قابل تحملّى بود . روزى از روى شکایت و فشار روحى کنار ضریح مطهّر حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)عرضه مى دارد : شما این لوسترهاى قیمتى و قندیل هاى بى بدیل را به چه سبب در حرم خود گذارده اید ، در حالى که من براى اداره امور معیشتم در تنگناى شدیدى هستم ؟ 🌸شب امیرالمومنین (علیه السلام) را در خواب مى بیند که آن حضرت به او مى فرماید : اگر مى خواهى در نجف مجاور من باشى اینجا همین نان و ماست و فیجیل و فرش طلبگى است ، و اگر زندگى مادّى قابل توجّهى مى خواهى باید به هندوستان در شهر حیدرآباد دکن به خانه فلان کس مراجعه کنى ، چون حلقه به در زدى و صاحب خانه در را باز کرد به او بگو :به آسمان رود و کار آفتاب کند . 👈پس از این خواب ، دوباره به حرم مطهّر مشرف مى شود و عرضه مى دارد : زندگى من اینجا پریشان و نابسامان است شما مرا به هندوستان حواله مى دهید !!بار دیگر حضرت را خواب مى بیند که مى فرماید : سخن همان است که گفتم ، اگر در جوار ما با این اوضاع مى توانى استقامت ورزى اقامت کن ، اگر نمى توانى باید به هندوستان به همان شهر بروى و خانه فلان راجه را سراغ بگیرى و به او بگویى: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) پس از بیدار شدن و شب را به صبح رساندن ، کتاب ها و لوازم مختصرى که داشته به فروش مى رساند و اهل خیر هم با او مساعدت مى کنند تا خود را به هندوستان مى رساند و در شهر حیدرآباد سراغ خانه آن راجه را مى گیرد ، مردم از این که طلبه اى فقیر با چنان مردى ثروتمند و متمکن قصد ملاقات دارد ، تعجب مى کنند . 🍒وقتى به در خانه آن راجه مى رسد در مى زند ، چون در را باز مى کنند مى بیند شخصى از پله هاى عمارت به زیر آمد ، طلبه وقتى با او روبرو مى شود مى گوید: (به آسمان رود و کار آفتاب کند) فوراً راجه پیش خدمت هایش را صدا مى زند و مى گوید : این طلبه را به داخل عمارت راهنمایى کنید و پس از پذیرایى از او تا رفع خستگى اش وى را به حمام ببرید و او را با لباس هاى فاخر و گران قیمت بپوشانید .مراسم به صورتى نیکو انجام مى گیرد و طلبه در آن عمارت عالى تا فردا عصر پذیرایى مى شود . 👈فردا دید محترمین شهر از طبقات مختلف چون اعیان و تجار و علما وارد شدند و هر کدام در آن سالن پرزینت در جاى مخصوص به خود قرار گرفتند ، از شخصى که کنار دستش بود ، پرسید : چه خبر است ؟ گفت : مجلس جشن عقد دختر صاحب خانه است . پیش خود گفت : وقتى به این خانواده وارد شدم که وسایل عیش براى آنان آماده است .هنگامى که مجلس آراسته شد ، راجه به سالن درآمد ، همه به احترامش از جاى برخاستند و او نیز پس از احترام به مهمانان در جاى ویژه خود نشست .نگاه رو به اهل مجلس کرد و گفت : آقایان من نصف ثروت خود را که بالغ بر فلان مبلغ مى شود از نقد و مِلک و منزل و باغات و اغنام و اثاثیه به این طلبه که تازه از نجف اشرف بر من وارد شده مصالحه کردم ، و همه مى دانید که اولاد من منحصر به دو دختر است ، یکى از آنها را هم که از دیگرى زیباتر است براى او عقد مى بندم ، و شما اى عالمان دین ، هم اکنون صیغه عقد را جارى کنید . 😳😊چون صیغه جارى شد طلبه که در دریایى از شگفتى و حیرت فرو رفته بود ، پرسید : شرح این داستان چیست ؟ راجه گفت : من چند سال قبل قصد کردم در مدح امیرالمومنین (علیه السلام) شعرى بگویم ، یک مصراع گفتم و نتوانستم مصراع دیگر را بگویم ; به شعراى فارسى زبان هندوستان مراجعه کردم ، مصراع گفته شده آنها هم چندان مطلوب نبود ، به شعراى ایران مراجعه کردم ، مصراع آنان هم چندان چنگى به دل نمى زد ، پیش خود گفتم حتماً شعر من منظور نظر کیمیا اثر امیرالمومنین (علیه السلام)قرار نگرفته است ، لذا با خود نذر کردم اگر کسى پیدا شود و مصراع دوم این شعر را به صورتى مطلوب بگوید ، نصف دارایى ام را به او ببخشم و دختر زیباتر خود را به عقد او در آورم ، شما آمدید و مصراع دوم را گفتید ، دیدم از هر جهت این مصراع شما درست و کامل و تمام و با مصراع من هماهنگ است . طلبه گفت : مصراع اول چه بود ؟ راجه گفت : من گفته بودم :به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند طلبه گفت : مصراع دوم از من نیست ، بلکه لطف خود امیرالمومنین (علیه السلام) است . راجه سجده شکر کرد و خواند : 🌸🌷🌷🌷🌷🌷 به ذرّه گر نظر لطف بوتراب کند *** به آسمان رود و کار آفتاب کند 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 وقتى نظر کیمیا اثر حضرت مولا ، فقیر نیازمندى را اینگونه به ثروت و جاه و جلال برساند ، نتیجه نظر حق در حقّ عبد چه خواهد کرد ؟ https://eitaa.com/MirzayQom