هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
🔰دوره آشنایی فقه فضای مجازی
🔶با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر
رضا رستمی
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
دبیر کارگروه مطالعات بنیادی رسانه و فضای مجازی در مرکز رسانه حوزه های علمیه
عضو کارگروه حوزه و فضای مجازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
🔶سرفصل های دوره
مفهوم شناسی فقه فضای مجازی
موضوع شناسی فقه فضای مجازی
منبع شناسی فقه فضای مجازی
ظرفیت شناسی فقه فضای مجازی
روش شناسی فقه فضای مجازی
نظام مسائل فقه فضای مجازی
✅ زمان دوره: سهشنبه ها ساعت ۱۳:۳۰
شروع دوره از سهشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱
👈 محل برگزاری دوره: قم، بلوار امام موسی صدر، بین شهید ناهیدی و بلوار شهید کیوانفر مدرسه علمیه الهادی
✔️نشست به صورت حضوری و مجازی میباشد. جهت شرکت مجازی وارد لینک شده، روی گزینه «ورود به عنوان مهمان» کلیک کنید و سپس وارد کلاس شوید.
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
✔️ برای شرکت کنندگان گواهی پایان دوره صادر می گردد. جهت ثبتنام و اطلاع از نحوه دریافت گواهی شرکت در دوره، به آیدی @oisc_rooydad در ایتا پیام دهید.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
هدایت شده از پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
پژوهش چه موضوعی ضرورت دارد؟.mp3
15.63M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: چه موضوعی را باید پژوهش کرد؟
🏫سخنرانی در جمع استادان و طلاب مدرسه علمیه چیذر
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
هدایت شده از پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
AUD-20220426-WA0035.mp3
10.69M
#صوت_نشست_پژوهشی
صوت کامل نشست علمی «خطاهای معمول در نگارش طرحنامه پژوهشی» با ارائه جناب آقای دکتر محمد حسین منتظری
کانال معرفی دوره ها و وبینارها 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/4160618659C7fdaf0b8d1
⛔️نقل بدون لینک جایز نیست
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
4_5773747509792868450.mp3
20.29M
📌 #فلسفه_علوم_اجتماعی
💢 ارائه دهنده #استاد_حمید_پارسانیا
⭕️ موضوعات:
🔻تاثیر متافیزیک بر علوم
🔻تفاوت فلسفه و علم
🔻معانی فلسفه
🔻فلسفه به معنای متافیزیک
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 @olum_ensani_eslami
هدایت شده از لغت شناسی قرآنی
کارگاه مفردات خوانی ج ۴۰.mp3
3.51M
🌷عنوان:
👨🏫کارگاه مفردات خوانی 💎
🎙جلسه: 0⃣4⃣
✅موضوع عام:
🌺 لغت شناسی قرآن 🌺
⬅️موضوع خاص:
📒بحث لغت0⃣5⃣ "ان و ان مخففه"
تاریخ:
۱۴۰۱،۸،۷
ربیع الثانی سال ۱۴۴۴
🌏🌏✅@loghatquran
یادآوری
🔸نماز لیلة الدفن برای طلبه بسیجی #شهید_آرمان_علی_وردی
نام پدر: عزت
🌷شادی ارواح طیبه شهدا صلوات🌷
هدایت شده از ندای تهذیب
💢 فایل PDF کتب و آثار معاونت تهذیب حوزه های علمیه به صورت #رایگان در اختیار طلاب قرار داده می شود.
🔹 معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه فایل PDF همه آثار گذشته خود را به مرور منتشر میکند.
🔹 طلاب محترم علاقه مند به مطالعه آثار تهذیبی و تربیتی می توانند به صورت #رایگان، فایل این آثار را دریافت نمایند.
https://hojre-nama.ir
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
مقدمات اجتهاد
یا من هو اختفی لفرط نوره الظاهر الباطن فی ظهوره
این بیت را شهید مطهری رحمهالله در ابتدای شرح منظومه خیلی زیبا تفسیر کرده اند
[3] . توضیح مختصر اینكه: در الهیات ثابت شده كه: ذات پاك باری تعالی از شدّت ظهور در خفاست. برای اینكه اندكی با این مطلب آشنا شویم باید سه مقدمه ذكر بكنیم:
الف. همان طور كه وجود بر دو قسم است: وجود اشیاء برای خود (وجود عینی) و وجود اشیاء برای ما (وجود ذهنی) ، ظهور نیز بر دو قسم است: ظهور اشیاء برای خود و ظهور اشیاء برای ما. پس وقتی كه از ظهور و پیدایی یا از بطون و ناپیدایی یك چیز سخن می گوییم، گاهی بحث در ظهور آن شی ء برای خود است و گاهی بحث در ظهور آن شی ء برای ماست.
ب. در حكمت الهی ثابت شده كه «وجود» مساوی با «ظهور» است و «خفا» از «عدم» ناشی می شود؛ هر موجودی به هر اندازه و هر درجه از وجود بهره مند است از ظهور نیز بهره مند است و به هر اندازه عدم و نیستی با وجودش توأم و در وجودش متخلّل است از ظهور بی بهره است؛ پس موجودی كه در حد اعلی و درجه ی اكمل از وجود است، در حد اعلی و درجه ی اكمل از ظهور است.
ج. هیچ گونه ملازمه ای نیست میان دو نحو از ظهور، یعنی چنین نیست كه هر چیزی كه خود برای خود در حد اعلی از ظهور است، لزوماً ظهور آن شی ء برای ما نیز در حد اعلی است، بلكه تا اندازه ای بر عكس است، زیرا ظهور هر شی ء برای ما، بستگی دارد به قوای ادراكی ما و طرز ساختمان این قوا. قوای حسی ما طوری ساخته شده كه فقط قادر است موجودات مقیّد و محدود و دارای ضد و مثل را ادراك نماید و در خود منعكس كند. حواسّ ما از آن جهت رنگها و شكلها و آوازها و غیر اینها را ادراك می كند كه این موجودات محدودند. مثلاً ما از آن جهت «سفیدی» را ادراك می كنیم كه در یك جا هست و در یك جا نیست، در یك زمان هست و در زمان دیگر نیست. اگر همه جا همه وقت سفید می بود ما هرگز سفیدی را نمی شناختیم و مفهومی از سفیدی در ذهن خویش نداشتیم. ما از آن جهت به وجود نور پی می بریم كه گاهی هست و گاهی نیست، در جایی هست و در جایی نیست. اگر سایه و ظلمت نبود نور هم شناخته نمی شد. اگر جهان همیشه و همه جا به یك منوال روشن بود ما هرگز متوجه وجود «نور» یعنی همان چیزی كه در پرتو او همه چیز دیگر را می بینیم نمی شدیم.
اگر خورشید بر یك حال بودیشعاع او به یك منوال بودی
ندانستی كسی كاین پرتو اوستنبودی هیچ فرق از مغز تا پوست
جهان، جمله فروغ نور حق دانحق اندر وی ز پیدایی است پنهان
چو نور حق ندارد نقل و تحویلنیاید اندر او تغییر و تبدیل
همچنین است آوازها؛ اگر همیشه یك آواز را به یك نحو می شنیدیم هرگز آن را نمی شنیدیم. آری: «تُعرَفُ الأَشیاءُ بِأَضدادِها» .
اكنون كه این سه مقدمه معلوم شد می گوییم ذات حق كه صرف الوجود و فعلیّت محضه است و هیچ جنبه ی عدم و قوّه در او نیست، از نظر ظهور برای خود عین ظهور است، هیچ جنبه ی بطون و خفایی در او نیست؛ و اما از نظر ظهور برای ما چنین نیست، همان كمال ظهورش منشأ خفا و بطون برای ماست. چون او وجود نامحدود است و همه جا و همه وقت و با همه چیز هست و هیچ چیزی و هیچ جایی و هیچ زمانی از او خالی نیست، برای حواس ما و قوای ادراكی ما كه محدودند قابل ظهور نیست. كمال ظهور ذات حق و لا نهایی وجودش سبب خفای از ماست. این است معنی این جمله كه می گویند: «ذات حق از شدت ظهور در خفاست» و این است معنی سخن حكما كه می گویند: «جهت ظهور و جهت بطون در ذات حق یكی است» ، یعنی او كه «هُوَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ» است چنین نیست كه جزئی از وجودش ظاهر و جزء دیگر باطن است، او اساساً جزء ندارد، او تمام وجودش ظاهر و تمام وجودش باطن است. علی علیه السلام می فرماید:
وَ كُلُّ ظاهَرٍ غَیره غَیرُ باطِن وَ كُلُّ باطِنٍ غَیره غَیرُ ظاهِرٍ*. هر ظاهری غیر از خدا فقط ظاهر است و دیگر باطن نیست و هر باطنی غیر از خدا فقط باطن است و ظاهر نیست.
(مرحوم شیخ محمّد عبده در پاورقیهای نهج البلاغه این جمله را به غلط نقل و معنی كرده است) .
حجاب روی تو هم روی توست در همه حال نهان ز چشم جهانی ز بس كه پیدایی
(*) نهج البلاغه، خطبه ی 64.
هدایت شده از پرسش و پژوهش ,🏳️
#موضوعات_پیشنهادی
🔖 معرفی موضوعات و اولویتهای پژوهشی در علوم اسلامی
📔مناسب برای استفاده طلاب سطح سه و چهار و دانشجویان ارشد و دکتری در قالب مقاله و پایاننامه
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «کلام شیعه»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=40
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «مناسبات دین و روانشناسی»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=30
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «تفسیر و علوم قرآن»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=31
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «دانش فقه»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=32
▫️ اولویتهای پژوهشی در موضوع «دانش اصول فقه»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=37
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «نظام تعلیم و تربیت»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=34
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «علوم و معارف حدیث»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=38
▫️اولویتهای پژوهشی در موضوع «اقتصاد اسلامی»:
http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=33
#پایان_نامه
#مقاله
#پژوهش
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
🆔@Pajouheshgaranemarvi