eitaa logo
مقدمات اجتهاد
2.8هزار دنبال‌کننده
632 عکس
101 ویدیو
676 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
221128_0332.mp3
23.79M
🎙صوت جلسه پنجم دوره شبهات حوزه تخصص گرایی دینی (اجتهاد و تقلید) ⚠️مقایسه تفقه عصر حاضر با تفقه دوره معصومین 🔺استاد سید مصطفی حسینی نسب 🌿ماه مبارک رمضان ۴۰۲ ه.ش 💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖💠 ڪاناݪ جامع علوم اسلامی استاد حـسینۍنسبـــ 🆔 @hoseininasab 🌐http://eitaa.com/hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
221130_0319.mp3
29.9M
🎙صوت جلسه ششم(آخرین جلسه) دوره شبهات حوزه تخصص گرایی دینی (اجتهاد و تقلید) ⚠️پاسخ به پرسش‌ها 🔺استاد سید مصطفی حسینی نسب 🌿ماه مبارک رمضان ۴۰۲ ه.ش 💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖💠 ڪاناݪ جامع علوم اسلامی استاد حـسینۍنسبـــ 🆔 @hoseininasab 🌐http://eitaa.com/hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
حاج آقا فلاح شب 21 رمضان.m4a
26.52M
فایل سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین در ۲۱ رمضان ✏️موضوع: اهمیت استفاده از زمان،آسیب ها و راهکارها هیئت فقه و شهادت، مدرسه علمیه معصومیه س قم @feghhoshahadat 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔰بيانیه حضرت آية الله العظمى بروجردی(ره) در اعتراض به اشغال فلسطین سال ۱۳۲۷ هجری شمسی @Hemamkazem 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
⏮ موضوع: تبیین دلالت نصوص دینی در سه سطح فردی، اجتماعی و حکومی 👤 آیت‌الله ملک‌زاده 💥 در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه 🕌 مکان: مدرسه علمیه امام خمینی 🗓 زمان: ماه مبارک سال ۱۴۰۲ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران 🔶 قسمت ⏮ بسیاری از مراجع نبودند. 🔶 هجرتهای گوناگون آیت‌الله از زبان خود ایشان. 🔶 معنای در علوم اسلامی؛ 🔶 مهمترین وظیفه روحانیت در دین است. 🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
🔺دوره تخصصی فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🏢 موسسه امام خمینی رحمه‌الله علیه(قم المقدسه) 🔹ماه مبارک رمضان۴۰۲ ه.ش / ۴۴۴ ه.ق 🔹بر اساس سرفصل‌های کتاب فلسفه سیاست استاد شبان نیا ⚠️ این دوره مخصوص اساتید طرح ولایت در حال برگزاری است و امکان حضور عموم طلاب وجود ندارد ! 🔺صوت دوره به مرور در کانال بارگذاری خواهد شد👇 🆔 @hoseininasab 👇دریافت صوت‌های این دوره👇 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
جلسه 1 فلسفه سیاست.mp3
24.89M
🎙صوت جلسه اول 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
جلسه 2 فلسفه سیاست.mp3
27.12M
🎙صوت جلسه دوم 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
221130_0034.mp3
12.62M
🎙صوت جلسه سوم (شروع درس دوم کتاب) 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
جلسه 4 فلسفه سیاست.mp3
30.38M
🎙صوت جلسه چهارم (ادامه درس دوم) 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
221201_0043.mp3
11.89M
🎙صوت جلسه پنجم (بخش پایانی درس دوم) 🔺دوره فلسفه سیاست 🌿استاد سید مصطفی حسینی نسب 🆔 @hoseininasab 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
بقیه اصوات در کانال استاد حسینی نسب زید عزه موجود است 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
مقدمات اجتهاد
نقد و بررسی #مقاصد_شریعت ۱ استاد فاضل لنکرانی زید عزه https://eitaa.com/ircmashhad #آیت_الله_فاضل_ل
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت (به دعوت آیت الله اشرفی حفظه الله در مشهد) ۲۴ رمضان المبارک ۱۴۴۴ مقدمه جلسه :جایگاه کنونی این نظریه : (بیانات مجری) این نظریه شاید در نیم قرن اخیر ، فقه و اصول اهل سنت و جهان عرب بوده و مدعی بودند به کمک این نظریه و این ابتکار توانسته اند بسیاری از را بررسی و حل کنند تا آنجا که برخی فقهای معاصر اهل سنت معتقدند پیشرفت نظریه مقاصد در مطالعات اهل سنت به جایی رسیده که به مثابه یک در کنار دستگاه اصول فقه عمل میکند. بنظر میرسد بررسی و نقد این نظریه می تواند حوزه های شیعی را به مصاف حوزه های اهل سنت ببرد . 🔵 بخش اول بیانات آیت الله فاضل : معنا و جایگاه مقاصد الشریعه در اهل تسنن (و شیعه) 🔸این روش اجتهادی اهل سنت است که به نظر ما در زمان ائمه چنین روشی وجود نداشته ، در آن زمان ابوحنیفه مساله قیاس را مطرح کرد و با برخورد شدید ائمه روبه رو شد. در دوره های متاخر مساله مقاصد الشریعه مطرح شد. البته اصرار مقاصدی های معاصر اهل سنت این است که این روش اجتهادی از صدر اسلام ، از زمان صحابه مطرح بوده است: میگویند برای مثلا برای مساله نصی نداریم و از پیامبر دلیلی وارد نشده ! و صحابه تحت عنوان حفظ دین اینکار را کردند. (از قرن ۸ تا ۱۴ مقاصد کنار رفت ). 🔹می گویند بیشترین ارتباط با مقاصد را مالکی ها دارند. ... می گویند نصوص "ظواهر دین است و مقاصد روح دین است و هرجا این ظواهر با روح دین نسازد ، از آن دست بر میداریم. اولین کسی که میگوید نصوص را باید با مقاصد تفسیر کنیم ، است. مقاصد بین آنها تطورات زیادی از حیث دایره و محدوده داشت: عده ای در عبادات هم پیاده کردند ،عده ای در اعتقادات هم آوردند. الان مقاصد نزد اهل تسنن اساس ادله (فوق قرآن و اجماع) است و تمام احکام و اعتقادات تحت تاثیر مقاصدالشریعه است . 🔻یکی از مقاصد شریعت آنها عدالت است ، عدالت در زمان نزول "للذکر مثل حظ الانثیین" این بوده ولی عدالت در زمان ما دیگر این اقتضا را ندارد. بعد غزالی فخررازی آمده ؛ خلاصه ی و و بصری است . تمام اینها درباره مقاصد است. افراد دیگر از جمله مالکی مذهب (قرن ۷) در خود ۵۴۸ قاعده درست کرده بر محوریت مقاصد که گفته حتی در عبادات جاری میشود. ابن تیمیه (قرن ۸) هم خیلی روی مقاصد تکیه می کند . 🔺مقاصد از نظر قدمای اهل سنت ۵ تا بود : حفظ دین ، حفظ عقل ، حفظ مال ، حفظ نسل ولی متاخرین توسعه دادند (و گفتند مقاصد اساس است) ، مثلا ابن تیمیه گفت عدالت و آزادی و کرامت [ تساوی زن و مرد] 🔸 من امروز خطری را بزرگتر از مقاصد الشریعه برای دین نمی بینم. 🔹کافر کرامت ندارد (در آن روایت فرمودن واجب نیست تجهیز مسیحی همراه در سفر)، بله احترام چیز دیگری است:(در آن روایت فرمودن از بیت المال به آن مسیحی بدهید) . روشنفکرانی می گویند لا فرق بین المسلم و الکافر. 🔸بعد ابن تیمیه ، (قرن ۸) : تصریح میکند که تمام نصوص را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. فقه الحی (فقه پویا) در کلمات او یعنی تمام ظواهر را بایستی بر اساس مقاصد تفسیر کنیم. بعدش (اواخر قرن ۸ ) قواعد بزرگی را در مقاصد مطرح کرد. اما بعد شاطبی هیچ حرفی بین اهل سنت نبود ، شاید فهمیدن موجب هدم دین است. در قرن ۱۴ محمد عبده را وادار کرد که روی الموافقات کار کنید و مجدد این فکر رشد کرد در اهل سنت تاکنون. برخی آقایان می گویند با مقاصد می توانیم ظواهر را تفسیر ‌کنیم. میرسد به . چهار امام برای مقاصد درست کردند : جوینی ، عبدالسلام، شاطبی ، ابن عاشور تا میرسد به که همین اواخر فوت شد. 🔺قرضاوی تقسیمات جدیدی را ارائه داد : فقه را به شش قسمت تقسیم کرد : ( بدانید چراکه متاسفانه گاهی اوقات این عناوین به گوش ما میخورد) ۱.فقه سنن در مباحث اجتماعی ۲.فقه مقاصد الشریعه ۳. فقه مَآلات : وقتی فقیه فتوا دار و آثارش را بررسی کرد و دید خوب نیست ، باید دست از آن فتوا بردارد. ۴. فقه موازنات : در تزاحم مصلحت و مفسده ۵. فقه اولویات ۶. فقه اختلاف علمای خودشان را سه دسته کرده : ظاهریون (جمود بر نصوص)، باطنیون (کنار زدن همه ی ظواهر)، اعتدالیون(تفسیر نصوص با مقاصد ) 🔵 بخش های دیگر در پیام بعدی عرض خواهدشد. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/ircmashhad/492 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
ادامه خلاصه بیانات آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در نقد و بررسی نظریه مقاصد شریعت 🔵 بخش دوم : نتائج و آثار مقاصد الشریعه : 🔸 مقاصد را فوق ادله اربعه قرار دادند (یعنی حاکم بر آنها قرار داده) نه در عرض آن. برداشت من این است که میخواند شریعت را خودشان مهندسی کنند. با مقاصد دیگر آیه محکمی در قرآن نداریم ، هیچ حکم ثابتی نداریم حتی وجوب نماز. 🔹دایره مقاصد را از شریعت به تفسیر قرآن کشاندند : انا له لحافظون یعنی کلیات را حفظ میکنیم نه احکام جزئی ! 🔺بحث تاثیر زمان و مکان در اجتهاد (نظریه ابداعی مرحوم امام ) ربطی به مقاصد ندارد. آن بحث در یک ضابطه مشخصی است. 🔸 اگر امروز توفیق رسیدن خدمت امام زمان بود و از حضرت درباره مقاصد سوال میشد ، صدها برابر آن چیزی که امام صادق در برخورد با ابوحنیفه درباره قیاس داشتند ، برخورد می کردند. 🔵بخش سوم : قاعده ترابط 🔸 اساس نظریه مقاصد الشریعه روی این قاعده است که از اول فقه تا آخر فقه بین تمام احکام ترابط وجود دارد . تمام احکام مثل دانه های تسبیح اند که نخ آن مقاصد است. 🔹این قاعده از کجا آمد؟ برخی احکام بر اساس تسهیل است و برخی عقوبت و برخی یسر و برخی مشقت . هیچ دلیلی بر قاعده ترابط نداریم. 🔵 بخش چهارم :مقاصد را کجا بدست می آورند : قرآن ، سنت ، استقراء یعنی ده آیه ، بیست آیه را کنار هم بگذاریم تا یکی از مقاصد شریعت بدست بیاد. ۵۰ تا ، ۱۰۰ تا روایت . کثیری از آنها میگویند قطع به مقصد میخواهد ، برخی میگویند ظن کافی است. غزالی می گوید مقاصد را یا باید قرآن معین کند یا سنت یا اجماع اما از زمان بخصوص شاطبی به بعد می گویند عقل هم بیاید مقاصد را معین کند. مهمترین راه آنها استقراء است. اینها در مسائل مستحدثه گیر کردند، ۶۰ هزار روایتی که ما از امام باقر و امام صادق دادیم را ندارند ، با و نمی توانند درست کنند ،پناه آوردند به مقاصد . 🔹 گاهی اوقات به جای مقاصد الشریعه، می گویند و مصالح را سه قسم می کنند : معتبره، غیر معتبره، مرسله و رها (که خدا درباره ی این مصالح اظهار نظر نکرده). باقی اشکالات مقاصد در شب آینده گفته خواهد شد. 🔸تقریبا ۵۰ سال است که هر ساله علمای اهل تسنن حدود ۲۰ جلد کتاب و رساله ها و پایان نامه های دانشگاهی درباره مقاصد می نویسند ولی متاسفانه یک کتاب در رد اینها ما ننوشتیم. باید حوزه های ما آنها را نقد کنند. 🔵 بخش پنجم :بیانات استاد معظم آشیخ محمد حسن ربانی بیرجندی: دقیقه ۶۷ در این جلسه استاد در مقام ناقد مقاصد بودند ، لازم است کسی بیاید در مقام بیان آن ؛ نوشتم و در آن بیست موضوع جدید که نیاز داریم را مطرح کردم یکی از آنها مقاصد شریعت است. در مقاصد دو نگاه است : ۱. بر همه چیز هیمنه دارد ۲.اما نگاه خیلی از فقهای اهل تسنن کنونی برای برون رفت از مسائل مستحدثه است (نه حاکم بر ادله). لازم است در اصول درباره مقاصد موضوع شناسی کنیم. چه اشکال دارد در مصادیق خاص از مقاصد استفاده کنیم و حدودش را مشخص کنیم. میتوانم مثال بزنم که فقهای ما انجام داده اند. عباراتی داریم که به مقاصد نزدیک است : اولین بار ابن ادریس را به کار برد ، بعد در سید محمد مجاهد به استقراء اشاره کردند. شهید ثانی تعبیر به می کنند. صاحب جواهر تعبیر به ، مرحوم امام تعبیر به . را مرحوم آیت الله فاضل می گفتند یعنی منظومه فقه در ذهن تان باشد . مخالفت با اجماع با کمک مقاصد شریعت اشکالی ندارد. نقد مقاصد را باید کسیکه در تراز ابن عاشور است بنویسد مثل استاد فاضل. مثالها و توضیحات استاد در خلاصه نیامده است هرچند به فهم فرمایشات کمک می کند. جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/ircmashhad/492 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران 🔶 قسمت ⏮ مراحل رسیدن به تفقه در دین، طلبه فاضل، تمرین اجتهاد، اجتهاد و افتاء؛ 🔶 ذو مراتب بودن اجتهاد. 🔶 افتاء شخصی و . 🔶 غیرمجتهدینی که از جانب حوزه در مقام افتاء قرار گرفته اند! 🔶 گره خوردن جوانی با زمان شناسی فقیه؛ 🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat
19- گفتمان معرفت 6 - نقد و بررسی مقاصد شریعت - جلسه دوم - استاد شیخ جواد فاضل لنکرانی - @ircmashhad.mp3
26.91M
💠 نقد و بررسی مقاصد شریعت (2)؛ 🔹استاد شیخ جواد فاضل لنکرانی ❗️کیفیت پایین صوت به دلیل محدودیت‌های نرم افزار ایتا می‌باشد، در صورت تمایل به دریافت صوت با کیفیت اصلی به کانال تلگرام مرکز مراجعه فرمایید. 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس 📚 📕 مقدمات اجتهاد 🖌📝 📱https://eitaa.com/Moghaddemat