eitaa logo
مقدمات اجتهاد
2.8هزار دنبال‌کننده
632 عکس
101 ویدیو
675 فایل
📚 اینجا سعی داریم به شما کمک کنیم تا به مطالبی که در مسیر رسیدن به #اجتهاد نیاز داری، خیلی راحت دسترسی داشته باشی و نیاز نباشه در کانال های متعدد عضو باشی ارتباط و تبادل: @Yafatemahaghithini
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پژوهش یار
1⃣2⃣ برای پایان‌نامه در اینجا برای مقاله در اینجا ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال، در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
💢 اطلاعیه ✅ سومین نشست علمی مسئله محوری در پژوهش های حوزوی ⏮ موضوع: فهم عمیق مسئله و خلاقیت در حل آن 👤ارائه دهنده: دکتر محمود حکمت نیا 🔶 ناقدان: ۱. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند ۲. دکتر مجید طرقی 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی. 🗓 زمان: شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ 🕐 ساعت ۱۰.۱۵ الی ۱۲ 🏢 مکان: جمکران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ https://eitaa.com/riismc @riismc I معاونت پژوهش
-بایسته_های منهج_شناسی فقهی - احسان علوی رفیعی.pdf
389.1K
✅ بایسته های بر اساس دروس استاد 🔹تدوین: حجت الاسلام احسان علوی رفیعی 🔸 روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
آشنایی با تاریخ فقه و فقهای امامیه از قرن یازدهم تا قرن چهاردهمpoint_up_2.jpg
11.16M
🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن تا قرن ) 🔺 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔@dar_masire_ejtehad
آشنایی با تاریخ فقه و فقهای امامیه از قرن چهاردهم تا قرن پانزدهم .jpg
2.89M
🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن تا قرن ) 🔺 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔@Dar_masire_ejtehad
آشنایی با تاریخ فقه و فقهای امامیه از قرن چهارم تا قرن یازدهمpoint_up_2.jpg
3.67M
🔺 آشنایی با فقها و آثار مهم آنها (از قرن تا قرن ) 🔺 🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم 🆔@dar_masire_ejtehad
هدایت شده از نسیم حکمت
❓پرسش یکی از دغدغه‌های اصلی در خصوص تمدن اسلامی، نحوه‌ی دخالت و تاثیرگذاری حکمت اسلامی بر آن است. در این خصوص سوالاتی جدی و اساسی مطرح است: 🔻حکمت اسلامی با گستره و غنای فراوانش و در عین مطلوبیت بالذات و تاثیر عمیق آن در فهم معارف دینی، چگونه در مقام عمل به کار می‌آید؟ 🔻چگونه حکمت اسلامی به مانند فلسفه غرب، که پایه‌گذار جامعه‌ی مدرن است، می‌تواند پایه گذار تمدن نوین اسلامی باشد؟ 🔻اساسا امتداد حکمت اسلامی در عرصه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی چگونه میسور است؟ 🔻آیا در این زمینه چشم‌اندازی وجود دارد؟ 🔻آیا در این عرصه تلاش‌ها صرفا نظری بوده و هیچ ورودی در عرصه عمل نداشته یا کارهایی صورت گرفته و احیانا نتایجی دربرداشته است؟ 🔻در صورت حصول نتیجه آیا چونان علم‌های مطرح روز، در حال تجربه شدن و در محک آزمون قرار گرفتن است؟ 🔻آیا نیاز نیست برای دست یافتن به نگاهی عینی‌تر نسبت به منابع ارزشمند فلسفه اسلامی، نسبت به مباحث حکمت عملی اهتمام بیشتری داشته باشیم؟ ◀️ به طور خلاصه چگونه حکمت اسلامی می‌تواند در باب تمدن اسلامی تاملاتی داشته باشد تا بتواند پایه‌ای برای امتدادات اجتماعی سیاسی و تمدنی قرار گیرد؟ و ایا در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته است؟ ✅ پاسخ 🔍 بحث‌های به‌ویژه مباحث و نیز پرداختن به بحث‌هایی در باب و و و نیز بحث‌های امتدادی فلسفه، در این زمینه راه‌گشاست . 🔆 بنده در باب مباحث پایه‌ای آن را در سال نخست درس ، در پایان مدخل نهایه و ضمن مباحث (سال‌های سوم و چهارم از درس خارج نهایه) مطرح کرده‌ام. 🔅 مباحث مفصل در باب حکمت عملی، امسال (سال تحصیلی 99-98) آغاز شده و ان‌شاءالله ادامه خواهد داشت. 🔆 در باب ، کتابی از بنده به نام «چیستی و نحوه وجود فرهنگ» در دست چاپ است. 🔅 در باب مقاله‌ای از بنده با عنوان «ظرفیت‌های عرفان اسلامی در تمدن‌زایی» در مجله به چاپ رسیده است. 🔆 در باب هنوز فرصتی حاصل نشده است، ولی در این خصوص مراجعه به آثار در باب جامعه هم‌چون «جامعه و تاریخ» و...، می‌تواند راه‌گشا باشد. 🔅 در باب مباحث امتدادی فلسفه، می‌توانید به مانند کارهایی هم‌چون رساله آقای «معمر خلیلویچ» در باب «هویت تمدن اسلامی بر پایه اندیشه‌های صدرا» که در مقطع کارسناسی ارشد در جامعه المصطفی دفاع شده است و راهنمای آن نیز بنده بوده‌ام، مراجعه داشته باشید. @nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 اطلاع رسانی بارگذاری دروس با سلام خدمت همه سروران، خصوصا کسانی که تازه به جمع ما پیوستند. ✅ طبق روال سال های گذشته، بنا بر این است که دروس استاد یزدان پناه به صورت هفتگی در کانال های مربوط به هر درس، بارگذاری شود. آدرس کانال ها: صوت های درس «شرح تفسیر المیزان» در کانال «نسیم تفسیر» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1792933912Cc07583af99 صوت های درس «خارج نهایه» در کانال «درس حکمت» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1789067288Cf5ecaed15b صوت درس «عرفان در وادی عمل» در کانال «نسیم عرفان» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1791492120Ccaab2caaaa صوت های درس «نفس اسفار» در کانال «نفس اسفار» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1456341058Cc27021edcc صوت های درس «حکمت عملی» در کانال «حکمت عملی» 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3376480438C2b85b8c662 https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰 برنامه دروس آیت‌الله یزدان‌پناه ▫️به اطلاع سروران گرامی می‌رساند دروس استاد یزدان‌پناه از شنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۱ آغاز می‌گردد. ▫️شما عزیزان می‌توانید طبق برنامه در درس مد نظر به صورت حضوری شرکت نمایید. همچنین می توانید این دروس را به صورت برخط از طریق کانال "نسیم حکمت" در پیام‌رسان ایتا به آدرس ذیل دنبال کنید؛ @nasimehekmat 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
مکتب‌شناسی شیخ ۱.m4a
19.47M
✅ مکتب شناسی (جلسه اول) 🔹استاد سلمان ◽️سرفصل ها: تفاوت مکتب شناسی فقهی و علم اصول تعریف مکتب شناسی فقهی هدف مکتب شناسی فقهی ◽️دانلود سایر جلسات: @salmanraoufi 🔸 روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
هدایت شده از طلبگی
بررسی حجیت قرائات مختلف_ استاد مفیدی.mp3
40.26M
✅ این صوت، فشرده و محصّل چندین سال تحقیقات استاد آیت الله حسین مفیدی (حفظه الله) -از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بهجت (ره) - پیرامون بحث است که ایشان در جمعی از طلاب، افاده فرموده اند. به نظرم گوش دادن به این صوت و پیگیری سرنخ های تحقیقی آن، برای هر طلبه ای است! مهمترین منبع معرفتی ما به عنوان یک مسلمان و طلبه، قرآن‌کریم است. لذا پیگیری معمای تعدد قرائات، بسیار ضروری است. 🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇👇 @talabegi1
هدایت شده از استاد حسینی نسب
نکات مهم استفاده از درس خارج - 980210 آخرین جلسه کفایه۴.mp3
7.38M
🔊 ♦️نکاتی مهم در استفاده از 🔹همه طلاب باید درس خارج برن؟ 🔹درس خارج چه استادی بریم؟ 🔹تا کِی باید درس خارج بریم؟ 🔹پس تبلیغ چی میشه؟! 🔹و... ⚠️ این صوت را به طلاب و طلابی که قصد عزیمت به درس خارج دارند ارسال نمایید ! 💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا) 🆔 @hoseininasab
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام سیدمحمدرضاواعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
intro.gif
776.1K
📌 شبکه هستی استاد شیخ عبدالحمید —- از خدا آغاز شده (انا لله) و به دنیا می‌رسد (ثم رددناه اسفل سافلین) و به خدا برمی‌گردد (انا الیه راجعون). روح همه انسان‌ها از «عالم امر» نشأت می‌گیرد (الا له الخلق و الامر + قل الروح من امر ربی) ، تنازل می‌کند (ان من شیء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم) از نقطه‌ای به دنیا وارد می‌شود (برزخ نزولی یا عالم ذر) ، به بدنی تعلق می‌گیرد، در محیط مادی قرار می‌گیرد، با همنوع ارتباط برقرار می‌کند، از نقطه‌ای از دنیا خارج می‌شود (برزخ صعودی) و به‌سوی خداوند بازمی‌گردد. هر کدام از خطوط داخل شکل،‌ نمایاننده نیرویی است که به ما وارد می‌شود یا ما وارد می‌کنیم. اطلاعات تفصیلی🔰🔰🔰 https://isin.ir/%d8%b4%d8%a8%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%b3%d8%aa%db%8c/ ┄┅══••✾❀✾••══┅┄ 🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از پایگاه تربیتی،تبلیغی و بسیج مدرسه علمیه موسی بن جعفر علیهماالسلام
جلسه درس اخلاق9مهرماه.MP3
21.76M
🕊 بِسْمِ‌ ٱللَّٰهِ‌ ٱلرَّحْمَٰنِ‌ ٱلرَّحِيمِ 🕊 🌤«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🌤 🌷 موضوع: بایسته‌های طلبگی ❇️استاد محترم حضرت آیت الله زمانی‌فرد ▫️شنبه ۱۴۰۱.۰۷.۰۹ 🍃"اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً" 🍃التماس دعا ... 🤲 🕌مدرسۀ علمیّۀ موسی ابن جعفر(ع)
جلسه درس اخلاق9مهرماه.MP3
21.76M
🎙 🔰 موضوع: بایسته‌های طلبگی 🎤 سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین 🌷 فرهنگی مدرسه علمیه نور حکمت رضوی 🌤«اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج»🌤 ✅ معاونت فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خراسان ┏━━━━━━━📚┓ @howzehfarhang ┗📚━━━━━━━┛ ┏━━━━━━━🌐┓ farhangi.hozehkh.com ┗🌐━━━━━━━┛
جلسه ی دوم منطق کاربردی.pdf
1.88M
محتوای جلسه ی دوم کارگاه منطق کاربردی
هدایت شده از طلاب تمدن ساز
💠سیرتحصیلی علم منطق 💠 🖇نوشته شده توسط یکی از طلاب فاضل 🔷 کتبی را ذکر می کنم که باید درس گرفته شوند و باید به عنوان متن درسی استفاده شوند. 1⃣ کتاب نخست کتاب «الکبری في المنطق» نوشته میر سید شریف جرجانی به زبان پارسی است که یک دور آشنایی کلی به دست طلبه می دهد. 2⃣ تهذیب المنطق نوشته ی تفتازانی از جمله متونی است که منطق دانان به شرح و حاشیه زدن به آن پرداخته اند. «حاشیه ملاعبدالله بر تهذیب» متن دومی است که طلبه باید درس بگیرد. از جمله شروح دیگر تهذیب : 1- شرح دوانی بر تهذیب : ملاعبدالله در حاشیه ی خود از مطالب این شرح استفاده کرده است و به این شرح نظر داشته است. ملاعبدالله شاگرد شاگرد دوانی است (واسطه ملاجمال الدین شیرازی است) گمان می کنم درباره ی عظمت علمی و اهمیت مبانی دوانی در حکمت و منطق نیازی به تذکار نباشد. لکنوی یک حاشیه بر شرح دوانی دارد. شرح دوانی بر تهذیب مطبوع است و همراه تعلیقه های جناب ملیباری به طبع رسیده است (البته بیشتر حواشی ملیباری نقل از عطار است) خود ملاعبدالله هم یک حاشیه بر دوانی دارد. 2- شرح خبیصی موسوم به تذهیب : دسوقی و عطار از جمله مهم ترین محشیین این شرح هستند. علی الخصوص حاشیه عطار جامعیت نسبتا خوبی داشته و قابل استفاده است. شرح خبیصی همراه این دو حاشیه به طبع رسیده است. 3- شرح فارسی مرحوم محقق لاهیجی : شرحی به زبان فارسی بر تهذیب، شرح مفصلی نیست و بسیار شبیه به مطالب حاشیه ملاعبدالله است، مطبوع است. 4- شرح عصام الدین اسفرائینی : کامل نمی باشد و تا شرح تقسیم قضایا به حقیقیه و خارجیه است. 5- شرح قارصی (داود بن محمد القارصی/القَرصی) و... 🔻 طبق بیان قارصی تهذیب المنطق در أصل تهذیب الشمسیه است و از این نکته در فهم بیان تفتازانی استفاده هایی می توان کرد (در بحث موجهات و...) از جمله حواشی بر حاشیه ملاعبدالله می توان به حاشیه لکنوی، عبدالرحیم،تحفه شاهجانی، علیرضا تجلي و... اشاره کرد (حواشی بسیاری زده شده است) 3⃣ کتاب سومی که باید درس گرفته شود شرح شمسیه قطب همراه حواشی شریف جرجانی است : شمسیه یکی از متون دیگر محوری در علم منطق است. بر شمسیه میرک بخاری (شارح حکمة العین) یک شرح دارد. همچنین تفتازانی شمسیه را شرح کرده و می توان به مرحوم علامه حلی هم اشاره داشت. (بعید نیست شرح تفتازانی هنگام حیات قطب بوده باشد) 🔹 اما آن کتابی که باید متن درسی باشد شرح قطب است، ظاهرا شرحش را بعد از شرحش بر مطالع نگاشته است. از جمله محشیین می توان به این موارد اشاره کرد : 1- حاشیه نصیر الدین قاشی که از معاصرین قطب است و در أصل جرحی بر شرح قطب است (نسخه خطی) 2- حاشیه سید شریف جرجانی که در دفاع از قطب است در مقابل اشکالات قاشی و تفتازانی و میرک بخاری و... اگر به صورت تطبیقی حواشی را نگاه کنید می بینید که بسیاری از مطالبی که سید تحت عنوان قیل و... مطرح می کند اشکالاتی است که در این آثار به قطب شده است و سید به پاسخ آنها پرداخته است. دوانی حاشیه ای بر حاشیه سید دارد.همچنین از جمله ی اهم محشیین حاشیه سید، جناب عبدالحکیم است که بعضا نظرات خاصی را طرح کرده است. همچنین می توان به حاشیه سیالکوتی اشاره کرد. 3- حاشیه سیالکوتی : ظاهرا قبل از حاشیه اش بر مواقف این حاشیه را نوشته است زیرا در حاشیه اش بر مواقف بر حاشیه اش بر شرح شمسیه ارجاع می دهد. 4- حاشیه عصام بر قطب 5- حاشیه عماد 🔹در مورد این برنامه با اساتید هم مشورت کنید. ✅کانال طلاب تمدن ساز https://eitaa.com/joinchat/4214358052C79ae28ff6b
💢فراموشی آثار و اندیشه امام خمینی در تغییرات آموزشی حوزه ✍️حجت‌الاسلام محمدکاظم تقوی مدیریت حوزه علمیه قم به صورت رسمی برنامه آموزشی سطح عالی حوزه را با تغییراتی در متون آموزشی اعلام کرد. این اقدام مدیریت حوزه با واکنش‌‌‌های انتقادی تعداد زیادی از علما و اساتید واقع شده که افت سطح علمی طلاب با فراگیری متون جدید دغدغه مهم این منتقدین بوده است. اما در یادداشت پیش‌رو انتقاد به مدیران و برنامه‌ریزان تغییرات در حوزه علمیه، از نظر غفلت و بی‌توجهی آن‌ها نسبت به اندیشه و آثار علمی فاخر امام خمینی است و اینکه چرا میان عمل آنان با سخن‌شان فاصله زیادی وجود دارد؟! 👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a79759 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تیزفکری(مهارت فهم و سنجش استدلال) سرفصل ها *باور به چه؟چگونه تصمیم بگیریم؟ *چگونه استدلال را تشخیص دهیم *چگونه استدلال را بازسازی کنیم؟ *چگونه استدلال را ارزیابی کنیم؟ *چگونه استدلال قیاسی را ارزیابی کنیم؟ *چگونه استدلال غیرقیاسی را ارزیابی کنیم؟ *چگونه در نقادی یک متن همه ی آموخته های خود را بکار ببریم؟
کتاب مبانی استدلال سرفصل ها *تشخیص استدلال ها *تحلیل استدلال ها *ارزیابی استدلال ها *برخی صورت های استدلالی معتبر *استدلال های حملی و نمودار ون *تحلیل علی *استدلال از راه تمثیل و مدل ها *مغالطات *باورهای معقول *تعریف *ابهام و ایهام
راهی نو در منطق نوشته ی ویلفرید هاجز استاد ریاضیات و منطق دانشگاه لندن سرفصل های کتاب *سازگاری منطقی *جمله چه وقت راست است؟ *آزمودن برای سازگاری و اعتبار منطقی *جمله های مرکب چگونه ساخته می شوند؟ *تحلیل منطقی *جمله نماها *حساب گزاره ها *دالها و همانی منطقی *نسبت های منطقی *سورهای منطقی *منطق محمولات *افق های منطق
معرفی کتاب مغالطات اثر علی اصغر خندان مغالطه قیاسی اشتباه است و مغالطه گر یا مغلطه گر فردی است که با استدلال نادرست به نتیجه ای درست و یا نادرست می رسد. هر کسی که جویای حقیقت باشد لازم است که این کتاب را مطالعه کند چرا که با خواندن این کتاب فرد می تواند به سه هدف اصلی برسد: 1- فریب مغالطه های دیگران را نمی خورد. 2- خودش درگیر مغالطه نمی شود و در نتیجه گمراه نمی شود. 3- کسانی که از این طریق در گمراهی هستند را می تواند نجات دهد. در این کتاب نویسنده سعی کرده به طور ساده و روان با خواننده صحبت کند و حتی کسانی که از علم منطق هیچ اطلاعی ندارند می توانند با متن کتاب ارتباط برقرار کنند. دکتر علی اصغر خندان در این کتاب برای ما در حدود 100 مغالطه را که ممکن است در حین فکر کردن به آن ها گرفتار شویم، شرح داده و برای هر کدام توضیحات بسیاری نوشه است تا بتوانیم با شناخت دقیق این مغالطات به دام آن ها گرفتار نشویم. با مطالعه این کتاب می توان با اندیشه ای درست و عاری از مغالطه به تفکر کردن پرداخت و به دنبال کشف حقایق جهان رفت. مغالطات کتاب برگزیده دانشجویی در سال 1380 است و مقدمه ای بسیار خوب دارد که توصیه شده حتما قبل از خواندن کتاب اصلی خوانده شود. همچنین در پایان هر فصل از کتاب نویسنده تمرین هایی نیز افزوده تا یادگیری مطالب بهتر صورت گیرد.
کتاب مار و روباه راهی نو و هیجان انگیز برای بررسی و فهم منطق در برابر کسانی می گشاید که مطلب خاصی در زمینه ی منطق یا فلسفه نیاموخته اند. نویسنده، که این اثر را به عنوان کتاب درسی برای دانشجویان دوره ی کارشناسی (لیسانس) دانشگاه های اسکاتلند تدوین کرده است و اکنون در آن دانشگاه ها تدریس می شود، با بهره گیری میتکرانه از زبان تصویر و نمودار، به ما میگوید که منطق با چه شیوه ای عمل می کند و چرا شیوه کارش اینگونه است. او به تشریح دو دستگاه منطقی میپردازد: منطق گزاره ها، که در آن جدول های سنجش صدق (یا جدول های ارزش) استفاده می شود و مباحث مربوط به برهان ها و قواعد استنتاج – همراه با پرسش ها و پاسخ هایی برای هر فصل – بررسی می شوند؛ منطق مجموعه ها، که در آن با بهره گیری از « نمودارهای ون» به تبیین شیوه های استدلال (و نیز معتبر یا نامعتبر بودنشان) پرداخته میشود. علاوه بر این ها، مفهوم های بنیادین منطق نیز مورد بحث قرار میگیرند، از جمله: استدلال سالم و معتبر؛ صورت منطقی؛ مغالطه های صوری و غیرصوری؛ گزاره های ضروری و احتمالی؛ استدلال استقرایی در مقابل استدلال قیاسی… – و نویسنده، در خلال همه ی این مباحث، با دیدی موشکافانه و نکته سنج، برای هر موردخاصی پرسش هایی مطرح میکند که پاسخ همگی آنها را در پایان کتاب میتوان یافت.