🍀 #روز_خلقت🍀
1️⃣بخش اول:
#علم_طبيعی يا #علم_خلقت_شناسی
✨آيت الله جوادی آملی در جمع مسئولان دانشگاه پيام نور:
پرداختن به ظواهر اسلام، نمادی از اسلامی شدن نيست. تمامی دانشگاهها به خصوص دانشگاه پيام نور بايد #نورانی فكر كرده و به آن عمل كنند. حقيقتی به نام #نور در جهان وجود دارد كه با حضورش #ظلمت از بين میرود🌑 و قرآن و كلام الهی به عنوان #نور معرفی شدهاند.
🌕برای آنكه فضای دانشگاهی #نورانی داشته باشيم بايد به تدوين كتب درسی و محتوای دروس اسلامی توجه ويژهای داشته باشيم. با برنامه ريزی دقيق و روشن می توان از علم مادی به علم معنوی دست يافت. آنچه مراجع و متدينين اصرار دارند، اسلامی شدن دانشگاهها است و پرداختن به ظواهر اسلام، نمادی از اسلامی شدن نيست. علم طبيعی سكولار پرور است و اول و آخر ندارد و نبايد توقع داشت كه دانشجويان متدين شوند. برای اسلامی شدن بايد #علم_خلقت_شناسی را در دانشگاهها رواج دهيم. اساس علوم اسلامی به اين است كه اگر #علم_طبيعی نداريم، با #خلقت_شناسی در جهت روحانی پروری گام برداريم.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🍀 #روز_خلقت🍀
2️⃣بخش دوم:
🍀 به تعبير آيت الله جوادی آملی در علم توحيدی می بايست به جای واژه #طبيعت از واژه #خلقت استفاده شود تا رابطه خالق و مخلوق در آن ديده شود. اين مفاهيم مربوط به دو پاردايم و جهان بينی متفاوت است، كه يكی برخاسته از معرفت مادی و ديگری برخاسته از معرفت توحيدی است.
گاهی بر مبنای معرفت مادی، روزی به نام #روز_طبیعت نام گذاری می گردد، كه در آن محیط زیست، زندگی انسان و همه جانداران را گرامی می داریم. اما در قرآن كريم مفهوم #طبیعت وجود ندارد، بلكه از مفهوم #خلقت ياد شده است. #خلقت، #خالقی دارد. زمانيكه در اتمسفر این مفهوم زندگی کنیم، زندگی دینی خواهد شد. در اين حالت رعايت حقوق خداوند صورت می گيرد.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🍀 #روز_خلقت🍀
3️⃣ بخش سوم:
✨ #اقامه_قسط از راه اصلاح #سنجه هاست
✳️ #دحوالارض مطابق با بیست و پنجم ماه ذیالقعده، روزی است که خداوند با نظر به کره زمین، به جهان خاکی حیات بخشید، از این روز، بخشهایی از کره زمین که سراسر از آب بود، شروع به خشک شدن کرد تا کم کم به شکل یک چهارم خشکیهای امروزی درآمد.
مطابق روایات، اولین نقطه ای که از زیر آب سر برآورد، مکان کعبه شریف و بیت الله الحرام بود.
منظور از #دحوالارض گسترده شدن زمین است، از امیرالمومنین (ع) روایت شده است که فرمودند: «نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود...»
✳️ روز #دحوالارض را می توان به عنوان نماد روز #خلقت تعریف کرد.در پارادایم جهان بینی مادی روز سیزدهم فروردین روز #طبیعت نام گذاری شده، که سنجه ای ایرانی است.
✳️در روز #دحوالارض به جای صرف گرامیداشت #طبیعت و بهره بردن از آن که معمولا به آسیب رساندن به آن ختم می شود،با انجام اعمالی به شکرگذاری از خالق پرداخته شده و بيش از توجه به عالم #خلقت به #خالق آن توجه می شود.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
هدایت شده از مشق استراتژی | حائری زاده
آقا عنایت سلبریتی نیست!
📺 عنایت آزغ دستفروش میدان تجریش تهران است که در ماجرای انفجار کلینیک سینا در ابتدای تیر ماه امسال یازده زن و یک کودک را از میانه آتش نجات داد. کاری که قبلا در روستای همجوار محل زندگیاش نیز انجام داده بود. او اکنون بعد از اقدام قهرمانانهاش کلی مشهور شده است. مجری از او میپرسد: «آیا خوشحالی که رسانهای شدهای؟» آقا عنایت پاسخی میدهد که مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکث معناداری گفت «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد» ...
⏱ پیشنهاد میکنم این چند دقیقه را ببینید...
https://www.aparat.com/v/GR8bu
❇️ سلبریتی از دیده شدن خوشحال میشود، اما یک قهرمان واقعی، نه.
مجری با آب و تاب در دوازده دقیقه، جزییاتی از ماجرا را با سرعت از او میپرسد چون وقت دارد تمام میشود! اما ریتم صحبت آقا عنایت تند نیست؛ دهاتی است و لحن رسانهای ندارد. مجری چند بار به کمک او میآید. چندین بار به او میگوید تو قهرمان هستی، قهرمان! اما آقا عنایت عرق کرده و با کف دست عرقهای پیشانیاش را پاک میکند. او هنوز یاد نگرفته ژست قهرمانها چیست! چند برنامه و مصاحبه دیگر لازم دارد تا یواش یواش یاد بگیرد او هم سلبریتی باشد. تا وقتی از او میپرسند:
❓هیچ وقت فکر میکردی این گونه رسانهای شوی؟
❓آیا الان خوشحالی که رسانهای شدهای؟
و سریع پاسخ دهد: من عاشق مردمم هستم! 🤗
❕البته او پاسخی متفاوت میدهد ...
✅ میگوید: «خوشحال هستم که آنها را نجات دادم، و ناراحت که چرا دیگران را نتوانستم.» مجری رو به دوربین کرده و بعد از مکثی معنادار میگوید: «بعضی اوقات فقط باید سکوت کرد.»
✅ آقا عنایت در آن لحظه فقط به مسوولیتی که در قبال انسانهای حادثه دیده داشته فکر میکرده نه چیز دیگر. هنوز هم البته همین حس مسوولیت را دارد و همان طور که در همین مصاحبه گفت، تا حالا به این فکر نکرده که الان رسانهای شده و بیشتر دیده میشود.
ذهن انسان رسانهای شده
⁉️ اما چرا این دیده شدن برای خیلیها مهم است؟
چون حکایت از ساختاری حاکم بر ناخودآگاه «انسان رسانهای شده» میکند. ساختاری که به این ذهن رسانهای شده، تحمیل میکند که باید از دیده شدن ‹خوشحال› شوی.
⚠️ چرا باید از بیشتر دیده شدن خوشحال شویم؟ چرا باید این سوال از آقا عنایت دستفروش پرسیده شود؟ چرا برای اهالی رسانه این گونه جا افتاده که از دیده شدن خوشحال باشند؟!
✓ مسوولیتپذیرترین افراد جامعه باید بیشتر دیده شوند و اهالی رسانه اینان باشند. امروزه مسوولیتپذیرترین افراد جامعه معمولا از رسانه فراری هستند. مدیر رسانهای تراز جمهوری اسلامی کسی است که بیفتد دنبال مسوولیتپذیرترین آدمهای جامعه و آنها را پشت تریبون رسانهاش بنشاند. شَرفُ المَکانِ بِالمَکیٖن؛ با این کار به رسانهاش آبرو میدهد. چون هر کاری نخواهد کرد برای دیده شدن. چنان انسانی، اصلا دنبال دیده شدن نیست؛ او فقط به دنبال هر چه بهتر انجام دادن مسوولیتش است. یکی از مولفههای رسانه دینی در نظر گرفتن همین مولفه ‹حس مسوولیت› در اهالی رسانه به جای ‹حس دیده شدن› است.
اگر این انقلاب رسانهای صورت گیرد، بساط سلبریتیبازیها جمع میشود.
🖋✍مشق استراتژی | حسام الدین حائری زاده
@h_haerizadeh،
✨خود را فدا کنید و #دین و #عدل را به پا دارید....
🍃عید بزرگ اسلامی قربان را به همه مسلمین تبریک عرض میکنم. عیدی که انسانهای آگاه را به یاد قربانگاه ابراهیمی میاندازد؛ قربانگاهی که درس فداکاری و جهاد را در راه خدای بزرگ به فرزندان آدم و اصفیا و اولیای خدا میدهد. این پدر توحید و بت شکن جهان، به ما و همه آموخت که عزیزترین ثمره حیات خود را در راه خدا بدهید و عید بگیرید. خود و عزیزان خود را فدا کنید، و دین خدا را و #عدل_الهی را بر پا نمایید.
🔹امام خمینی، ۱۳۶۲٫۰۶٫۱۲
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🕯 انبیاء آمدند تا مردم برای اقامه قسط قیام کنند و نهضت انبیاء مبتنی بر #قسط_انفسی از درون مردم می گذشت...
▫️اسلام تنها مکتبی است که عامل تغییر را از تودهی مردم میداند. تاریخ ادیان ابراهیمی و خصوصاً اسلام عزیز ناظر به این روند است که نخست میباید تغییر انفسی در اقوام بوجود آید؛ مسئولین و خواص جامعه نیز به عنوان #قوام_به_قسط ، میبایست فرآیند تزکیه را در خود صورت داده باشند.
▫️بهترین سرمایه در جامعه مقسطین، #قلب_سلیم است، و همان بود که ابراهیم(ع) با آن به بارگاه پروردگارش شتافت و فرمان رسالت را دریافت کرد. کسی که دارای قلب سلیم است، از هر گونه شرک و شک و فساد خالی است.
▫️سنجش میزان تحقق #قسط در جامعه به این است که چه میزان از افراد جامعه حاضر به ذبیح اللهی هستند.
💚 #مقسطین در ذبیح اللهی باید به حضرت ابراهیم (ع) اقتدا کنند. سلام بر ابراهیم (ع) که صاحب قلب سلیم بود...
#قسط_انفسی
#تعمیر_قلب
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🍀تهنیت ویژه مومنین به یکدیگر در روز عید غدیر
✨الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِهَذَا الْيَوْمِ وَ جَعَلَنَا مِنَ الْمُوفِينَ بِعَهْدِهِ إِلَيْنَا وَ مِيثَاقِهِ الَّذِي وَاثَقَنَا بِهِ مِنْ وِلاَيَةِ وُلاَةِ أَمْرِهِ وَ الْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنَا مِنَ الْجَاحِدِينَ وَ الْمُكَذِّبِينَ بِيَوْمِ الدِّي.
✨سپاس خداى راست كه ما را بدين روز گرامى داشته و ما را از وفا كنندگان به عهدى كه به ما سپرده قرار داده است. و ما را از وفا كنندگان به پيمانى كه از ما براى ولايت واليان امرش و قائمان به قسطش گرفته، قرار داده است. و ما را از منكران و تكذيب كنندگان به روز قيامت قرار نداد.
🔰 مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۵، ص ۳۰۳
🍃ما با خدا میثاق و پیمانی داریم که #قائم_به_قسط باشیم. در عید ولایت، حمد خدا را به جا میآوریم که ما را در چنین پیمانی جعل کرد و قرار داد. هر که شیعه علی(ع) است، باید قائم به قسط باشد، و آیا انبیا هدفی دیگر در رسالت خود، جز این داشتند؟ بدین ترتیب، هدف رسالت انبیا را #غدیر و امتدادغدیر محقق میکند.
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
✨ #اقامه_قسط از راه اصلاح سنجه هاست....
🕯امام #میزان حق است.
⚖️ یکی از سنجهها یا معیارهای اندازهگیری در قرآن کریم، #میزان است؛ میزان یکی از مؤلفههای رحمت خداوند است که #وضع میشود و عیار سنجش حق و باطل است؛ به این نحو که:
1️⃣انسان مؤمن ابتدا باید تقوا بورزد.
2️⃣آنگاه قوه تشخیص و فرقگذاری بین حق و باطل در او جعل میشود که: «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا»
3️⃣ سپس معیار او برای اندازهگیری حق و باطل، میزان خواهد بود.
⚖️ حفظ حدود الهی در بیرون است؛ حدود الهی حدهای بیرون را معلوم مینمایند درحالی که میزان، در درون انسان است. حدود و میزان جامعه باید معلوم باشند. علی(ع) در ادعیه و مناجات به عنوان #میزان_الاعمال معرفی شده است به این ترتیب مقولهی امامت و ولایت در اقسام چهارگانهی آن؛ ولایت الله، ولایت رسول الله(ص)، ولایت ائمه(ع) و ولایت فقیه، میزان است.
برای میزان در سورهی الرحمن، دو مؤلفه ذکر شده است:
🔸عدم طغیان در میزان
🔸عدم کاستن در میزان
#سنجه_های_تمدن_سازی
#میزان
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚖ عدل، ظهور امام در قوای انسان است.
🔹آیتالله میرباقری
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🔸عدم #طغیان در #میزان
أَلَّا تَطْغَوْا فِي الْمِيزَانِ، در میزان طغیان نکنید....
▫️سوره الرحمن، آیه ۸
🌊انسان با پیروی از هواهای نفسانی خود، دچار طغیان میشود. توجه به این نکته ضروریست که قید صریح آیه، عدم طغیان «در» میزان است و نه عدم طغیان «از» میزان.
🌊 آیت و نشانهی طغیان، رودخانه است. زمانی که آب جاری رودخانه از مسیل خود طغیان میکند، فاجعهی سیل رخ میدهد. کسی که با پیروی از اولیای طاغوت و یا پیروی از هواهای نفسانی، دچار طغیان بشود، طاغی شده و عاقبت بدی خواهد داشت؛ که: «...وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»
🌋از آن جایی که آیت و نشانی ولایت، کوه آتشفشان است، فوران آتشفشان نیز نماد طغیان در میزان خواهد بود. مواد مذاب داخل کوه آتشفشان، با دیوارههای این کوه حصن شدهاند. تا زمانیکه داخل کوه هستند، گداخته و مشتعل هستند. اما زمانی که نتوانند خود را با این دیوارهها منطبق نمایند، از ولایت به بیرون طغیان میکنند؛ در این موقع، ابتدا داغ و گداخته هستند اما با سرازیر شدن بر دامنههای کوه، رفته رفته سرد شده و در جایی متوقف شده و خاموش میشوند.
🌋فوران آتشفشان، چیزی از کوه آتشفشان نمیکاهد بلکه حتی سرازیر شدن مواد گداخته به بیرون، دامنههای کوه را قطورتر میسازند. اما موادی که به بیرون تاختهاند، سرد شده و اثر خود را از دست میدهند.
✨ #اقامه_قسط از راه اصلاح سنجه هاست....
#سنجه_های_تمدن_سازی
#میزان
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
🔸 عدم کاستن در #میزان
لَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ، در میزان کم و کاستی نکنید.
▫️سوره الرحمن، آیه ۹
🌊 اگر ظرفیت یک میزان، دریا است، آن را در اندازهی یک استخر فروکاست نکنیم. برای نمونه، سعهی وجودی فرد انفاق کننده، هفتصد برابر میشود. او خود متوجه گسترده شدن سعهی خود نمیشود و خود را محقر میبیند اما دیگران متوجه خواهند شد. عکس این مطلب نیز صادق است؛ یعنی نمیتوان آب یک دریا را درون یک استخر جا نمود؛ اگر سعهی وجودی نداشته و درخواستهای بزرگ داشته باشیم، این به طغیان ما منجر خواهد شد.
⚖️ متدولوژی امروز به عنوان یک ایدئولوژی مطرح است؛ در تمدن اسلامی، ما متدولوژیست نبوده بلکه میزانگرا هستیم. میزانگرایی به این معنا است که نخست در معرفت از دروازهی تقوا عبور کرده و به فرقان برسیم آن گاه در اینجا معیار عمل ما و معیار سنجشِ حق، میزان باشد. میزان، همان وجه ارزشی در حکمت نظر و عمل است.
✨ #اقامه_قسط از راه اصلاح سنجه هاست....
#سنجه_های_تمدن_سازی
#میزان
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯غدیر، قاعدهی اسلام
رهبر معظم انقلاب: «ماجرای تعیین غدیر، ماجرای تعیین ضابطه و قاعده است. پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر، این قاعده را وضع کرد؛ آن قاعده چیست؟ قاعدهی امامت؛ قاعدهی ولایت.» ۱۳۹۵/۰۶/۳۰
⚖ اقامه قسط یعنی مدل #حکومت_داری
🌕 جنبش مقسطین
@Moghsetin_ir