روز چهاردهم (ربيع الاول)
در اين روز، سنۀ ٦٤، يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت٢ و در حوارين كه نام محلى است، به خاك رفت و اشاره به قبر او شده در اين شعر:
يا أيُّها القَبرُ بِحَوّارِينا ضَمَمتَ شَرَّ الناس أجمعينا
(ای قبری که اطراف ما هستی بد ترین مردم را در خود داری )
و در أخبار الدول است كه:
به مرض ذات الجنب (زخمى چرکین در پهلو )در حوران (منطقه ی بین دمشق و اردن) از دنيا رفت، جنازهاش را به دمشق آوردند و در باب صغير او را دفن كردند و قبرش اينك مزبله مىباشد. سنين عمرش به سى و هفت رسيده بود و خلافتش سه سال و نه ماه طول كشيد.
شرح كفر و زندقه و الحاد يزيد و اشعار كفر آميز او و لعنت كردنِ ابوالفرج بن جوزى او را در منبر بغداد، در كتب مشهور است و جماعتى از اهل سنت اعتقاد به كفر او كردهاند و احمد بن حنبل و جماعت بسيارى تجويز لعن او نمودهاند بلكه ابن الجوزى در اين باب كتابى نوشته موسوم به كتاب الرّد على المتعصّب العنيد المانع عن لعن يزيد.
احقر در تاريخ خود آنچه شايسته اين مقام است نگارش دادم. و بس است در كفر او، واقعه حَرّه و انتهاك او حرمت رسول الله صلى الله عليه و آله و هتك او كعبۀ معظّمه را، چنانچه در اين مختصر اجمالاً به هر يك از آنها اشاره شد.
مسعودى گفته كه فرعون در رعيّت خود، اعدَل از يزيد بود و ولايت او ننگ بزرگى بر اسلام شد.
ابوالعلاء مَعَرّى گفته:
أرى الأيّامَ تَفعَلُ كُلَّ نُكرٍ* و ما أنا في العَجائِبِ مُستَزيدُ*
ألَيسَ قُرَيشُكُم قَتَلَت حُسيناً* وَكان عَلى خِلافَتِكُم يَزيدُ (من که زیاد شگفت زده نمی شوم می بینم که روزگار هر کار زشت را انجام می دهد * قريش شما حسين را به قتل رساند و زیاد بر شما حاکم شد !)
بالجمله، اين روز، روز سرور مؤمنين است و سزاوار است به جهت شكر اين نعمت آنكه اين روز را روزه بدارند
قمی ، فيض الایام صص ۳۲۳ و ۳۲۴ )
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
روز چهاردهم (ربيع الاول) در اين روز، سنۀ ٦٤، يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت٢ و در حوارين كه نام
پنجره۲
استاد علی گلایری:
الوسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر روح المعانی بعداز نقل برخی از علما مانند طبری و تفتازانی و سیوطی می نویسد
اعتقاد من متعیناً جواز لعن اوست و تصور نمیکنم مثل او شخص با این همه فسق یافت شود، و ظاهر این است که او تا آخر عمر خود توبه نکرده، و احتمال توبه او ضعیفتر از احتمال ایمان اوست، و در این احکام، ابن زیاد و ابن سعد و جمعی دیگر ملحق به یزید هستند. پس لعنت خداوند (عزّوجلّ) بر همه آنها و انصار و اعوان و پیروان و هر کس که به آنها میل نموده و این لعنت تا روز قیامت و تا هر زمان که چشمی تا روز قیامت برای ابیعبداللهالحسین گریه مینماید بر او، ... و در جواز لعن با این الفاظ و مانند اینها هیچ کس مخالفت ننموده مگر ابن عربی که قبلاً از آن سخن گفته شد... که او و بعضی از موافقین او لعن کسی را که راضی به قتل حسین باشد را جایز ندانستهاند، و به جانم سوگند این اعتقاد همان ضلالت و گمراهی دور از مسیر حقی است که بیش از ضلالت و گمراهی یزید است.»
تفسیر روح المعانی ج۱۳ص۲۲۹
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#رسول_الله
۱.شهادت می دهم که محمد بنده و فرستاده خدا است
۲.زمانی خدا او را مبعوث کرد که مردم درسختی زندگی می گذراندند و در دریای سرگردانی می زیستند
۳ سختی مرگ آنها را به سوی خود می کشید و قفلهای زنگار دلهایشان را قفل کرده بود
وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اِبْتَعَثَهُ وَ اَلنَّاسُ يَضْرِبُونَ فِي غَمْرَةٍ وَ يَمُوجُونَ فِي حَيْرَةٍ قَدْ قَادَتْهُمْ أَزِمَّةُ اَلْحَيْنِ وَ اِسْتَغْلَقَتْ عَلَى أَفْئِدَتِهِمْ أَقْفَالُ اَلرَّيْنِ .
نهج البلاغه خطبه ۱۹۱
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سه راهکار حضرت علی علیهالسلام در مدیریت نفس :
۱ کسی زندگی خود را بر اساس طمع و چشمدات به دیگران بنا کند برای خود بهائی قائل نشد
چرا که می توانست به خدا توکل کند و ارج و اوج بگیرد ولی با نگاه کردن به دست مردم باید حرف آنها را بزند خود را با آنها تطبیق دهد
۲. از رنج پنهان خود برای دیگران گفتن رضا به ذلت دادن است
حد اقل آن این است که در چشم شنونده انسان کم صبر و بدون مدیریت شناخته می شود
۳..زبان اگر فرمان زندگی را به دست بگیرد پست شدن را به همراه دارد
چرا که با سخنان نابجا، تندی و عذر خواهی بعد از آن ، از خود راندن اطرافیان و دوستان موجب کوچک شدنش می شود
وَ قَالَ عليهالسلام: أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ
اَلطَّمَعَ وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ. ( نهج البلاغه حکمت ۲)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
درورد بر #رسول_الله
بار خدايا! اى گسترانندۀ هر گسترده ، و اى نگهدارندۀ آسمانها ، و اى آفرينندۀ دلها بر فطرتهاى خويش: دلهاى رستگار و دلهاى شقاوت زده.
گرامىترين درودها و افزونترين بركات خود را بر محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستادهات اختصاص ده، كه خاتم پيامبران گذشته ، و گشايندۀ درهاى بسته و آشكار كننده حق با برهان است.
دفع كنندۀ لشكرهاى باطل ، و درهم كوبندۀ شوكت گمراهان است ، آن گونه كه بار سنگين رسالت را بر دوش كشيد ، و به فرمانت قيام كرد ، و به سرعت در راه خشنودى تو گام برداشت، حتّى يك قدم به عقب برنگشت ، و ارادۀ او سست نشد ، و در پذيرش و گرفتن وحى، نيرومند بود ، حافظ و نگهبان عهد و پيمان تو بود ، و در اجراى فرمانت تلاش كرد تا آنجا كه نور حق را آشكار ، و راه را براى جاهلان روشن ساخت ، و دلهايى كه در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدايت شدند . پرچمهاى حق را بر افراشت. و احكام نورانى را بر پا كرد ، پس او پيامبر امين، و مورد اعتماد ، و گنجينهدار علم نهان تو ، و شاهد روز رستاخيز ، و بر انگيخته تو براى بيان حقائق ، و فرستاده تو به سوى مردم است.
اَللَّهُمَّ دَاحِيَ اَلْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ اَلْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ اَلْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا.
اِجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ وَ نَوَامِيَ بَرَكَاتِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ اَلْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ اَلْفَاتِحِ لِمَا اِنْغَلَقَ
وَ اَلْمُعْلِنِ اَلْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ اَلدَّافِعِ جَيْشَاتِ اَلْأَبَاطِيلِ وَ اَلدَّامِغِ صَوْلاَتِ اَلْأَضَالِيلِ كَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِكَ مُسْتَوْفِزاً فِي مَرْضَاتِكَ غَيْرَ نَاكِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لاَ وَاهٍ
فِي عَزْمٍ وَاعِياً لِوَحْيِكَ حَافِظاً لِعَهْدِكَ مَاضِياً عَلَى نَفَاذِ أَمْرِكَ حَتَّى أَوْرَى قَبَسَ اَلْقَابِسِ وَ أَضَاءَ اَلطَّرِيقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِيَتْ بِهِ اَلْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ اَلْفِتَنِ وَ اَلْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ اَلْأَعْلاَمِ وَ نَيِّرَاتِ اَلْأَحْكَامِ فَهُوَ أَمِينُكَ اَلْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِكَ اَلْمَخْزُونِ وَ شَهِيدُكَ يَوْمَ اَلدِّينِ وَ بَعِيثُكَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُكَ إِلَى اَلْخَلْقِ.
نهج البلاغه (معجم ) خطبه ۷۲ ترجمه دشتی
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ولادت امام #صادق عليهالسلام
اين روز شريف(۱۷ ربيع )، سنۀ ٨٣، به روايت جمعى از علما ولادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام واقع شده و باعث مزيد فضل و شرافت اين روز گرديده. «فَهُو كَنورِ ذرّ فوقَ نور».
روايت شده كه:
از حضرت امام زين العابدين عليه السلام پرسيدند كه امامِ بعد از تو كيست؟ گفت: محمدِ باقر كه علم را مىشكافد شكافتنى. پرسيدند كه بعد از او، امام كه خواهد بود؟ گفت: جعفر كه نام او نزد اهل آسمانها صادق است. گفتند: چرا بخصوص او را صادق مىنامند و حال آنكه همه شماها صادق و راستگوييد؟
امام فرمود: خبر داد مرا پدرم از پدرش از رسول خدا صلى الله عليه و آله كه آن حضرت فرمود: چون متولد شود فرزند من، جعفر بن محمد بن على بن الحسين، او را صادق ناميد؛ زيرا كه پنجم از فرزندان او جعفر نام خواهد داشت و دعوى امامت خواهد كرد به دروغ از روى افترا بر خدا و نزد خدا، جعفرِ كذّاب افترا كننده بر خدا است. پس حضرت امام زين العابدين عليه السلام گريست و فرمود: گويا مىبينم جعفر كذّاب را كه برانگيخته است خليفۀ جور زمان خود را بر تفتيش و تفحّص امام پنهان، يعنى حضرت صاحب الزمان (عج).
قمی ،فيض العلام ص ۳۳۱
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#رسول_الله
پروردگارا! براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در سايۀ لطف خود جاى با وسعتى بگشاى ، و از فضل و كرمت پاداش او را فراوان گردان . خداوندا! كاخ آيين او را از هر بنايى برتر و مقام او را در پيشگاه خود گرامىتر گردان و، نورش را كامل گردان ، و پاداش رسالت او را پذيرش گواهى و شفاعت و قبول گفتار او قرار ده ، زيرا كه داراى منطقى عادلانه ، و راه جدا كننده حق از باطل بود.
بار خدايا! بين ما و پيغمبرت در نعمتهاى جاويدان، و زندگانى خوش ، و آرزوهاى بر آورده ، و خواستههاى به انجام رسيده ، در كمال آرامش ، و در نهايت اطمينان ، همراه با مواهب و هداياى با ارزش، جمع گردان!
اَللَّهُمَّ اِفْسَحْ لَهُ مَفْسَحاً فِي ظِلِّكَ وَ اِجْزِهِ مُضَاعَفَاتِ اَلْخَيْرِ
مِنْ فَضْلِكَ اَللَّهُمَّ وَ أَعْلِ عَلَى بِنَاءِ اَلْبَانِينَ بِنَاءَهُ وَ أَكْرِمْ لَدَيْكَ مَنْزِلَتَهُ وَ أَتْمِمْ لَهُ نُورَهُ وَ اِجْزِهِ مِنِ اِبْتِعَاثِكَ لَهُ مَقْبُولَ اَلشَّهَادَةِ مَرْضِيَّ اَلْمَقَالَةِ ذَا مَنْطِقٍ عَدْلٍ وَ خُطْبَةٍ فَصْلٍ اَللَّهُمَّ اِجْمَعْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فِي بَرْدِ اَلْعَيْشِ وَ قَرَارِ اَلنِّعْمَةِ وَ مُنَى اَلشَّهَوَاتِ وَ أَهْوَاءِ اَللَّذَّاتِ وَ رَخَاءِ اَلدَّعَةِ وَ مُنْتَهَى اَلطُّمَأْنِينَةِ وَ تُحَفِ اَلْكَرَامَةِ .
نهج البلاغه خطبه ۷۲ ترجمه دشتی
#میلاد_پیامبر_اکرم و #میلا_امام_جعفر_صادق مبارک
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم
نامه ی به دوستان ۱
لطفا این دستور العملها را رعایت کنید :
1.از خدا سلامتی بخواهید
2.آرام و با آرامش باشید ،( با تلاشهای بی ثمر زندگی را بر خود سخت نکنید)
3.باوقار و طمأنینه باشید
«بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ ، أَمَّا بَعْدُ ، فَاسْأَلُوا رَبَّكُمُ الْعَافِيَةَ ، وَ عَلَيْكُمْ بِالدَّعَةِ وَ الْوَقَارِ وَ السَّكِينَة ( نامه امام صادق علیه اسلام به اصحاب خود ، روضه کافی ، کافی ج15 ص 8)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یادتان هست؟
ای مؤمنين نعمت خدا را به یاد بیاورید، وقتی سپاهیان از بالا و پایین شهر به شما روی آوردند ، ترسها از چشمان هویدا بود ، جانها به حنجره رسيد ه بود ، به خدا گمان بد بردید ، مؤمنين در آزمایشی سخت قرار گرفتند و منافقين(چون شاخ بز بر آمدند و جو را متشنج می کردند)، و به همراه بیمار دلان و سست ایمانها می گفتند وعده های خدا و پیامبر دروغ بود و ما را گول زدند ، ما تند بادها و ارتش نامرئی از فرشتگان را فرستادیدیم ، خدا به آنچه انجام می دهید بینا است
يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اُذْكُرُوا نِعْمَةَ اَللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ كانَ اَللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيراً (٩) إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ اَلْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ اَلْقُلُوبُ اَلْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ اَلظُّنُونَا (١٠) هُنالِكَ اُبْتُلِيَ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِيداً (١١) وَ إِذْ يَقُولُ اَلْمُنافِقُونَ وَ اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اَللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً (١٢)
احزاب ۹تا ۱۲
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
نامه ی به دوستان 2
1.بر شما باد شرم و حیاء ، ( چرا که مانع از ارتکاب بسیاری از رفتارهای بد می شود)
2.( کسی نمی تواند بگوید خوب و بد را نمی دانستم ) از هر رفتاری که انسانهای صالح ( مثل پیامبران و امامان مثلا ) خود داری کردند خود داری نمائید .
عَلَيْكُمْ بِالْحَيَاءِ وَ التَّنَزُّهِ عَمَّا تَنَزَّهَ عَنْهُ الصَّالِحُونَ قَبْلَكُمْ
( نامه امام صادق علیه اسلام به اصحاب خود ، روضه کافی ، کافی ج15 ص 8)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri