eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
638 عکس
300 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یزدانی
❇️ شبهه 1- چرا نظام خود را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ این شبهه را می‌توان هم از منظر اسلام و هم با نگاه سکولار پاسخ داد: از منظر اسلام: اسلام اجازه نمی‌دهد حاکمیت اسلام را به رفراندوم بگذاریم ممکن است سوال شود که چرا اول انقلاب امام (ره) این کار را انجام دادند؟ پاسخ این است که آن زمان حکومت اسلامی تشکیل نشده بود و پیش از تشکیل حکومت اسلامی خود را به رفراندوم گذاشت. اما وقتی که حکومت اسلامی تشکیل شد که دیگر برای براندازی آن رفراندوم برگزار نمی شود. امیرالمومنین علی (ع) نیز که پس از سالها مردم برای قبول خلافت به ایشان مراجعه کردند، در ابتدا نپذیرفتند؛ تا اینکه عموم مردم با اصرار ایشان را به عنوان خلیفه انتخاب کردند. اما بعد که پذیرفتند و حکومت خود را آغاز کردند، در برابر مخالفین خود جنگیدند و سه جنگ بزرگ برای حفظ حکومت اسلامی انجام دادند. از سوی دیگر، فرض کنید رفراندوم برگزار شده و جمهوری اسلامی از بین برود؛ آنگاه نیروهای انقلابی باید دوباره قیام کنند تا آن حکومت طاغوت از بین برود و حکومت اسلامی شکل بگیرد. از منظر سکولار: شخص می‌گوید به اسلام کاری ندارم سوال این است که چرا خود را به رفراندوم نمی‌گذارید؟ پاسخ این است که این سوالات را فقط برای مردم ایران درست می کنند. وگرنه شما از هیچ یک از مردم آمریکا نشنیدید که چرا آمریکا خود را به رفراندوم نمی‌گذارد! 🔹 اولاً هیچ کشوری در دنیا حتی یکبار خودش را به رفراندوم نگذاشته است. نزدیک 250 سال از زمان حکومت آمریکا می‌گذرد. چرا آمریکا یکبار خودش را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ چرا انگلیس، ایتالیا، آلمان، کره، ژاپن و... یکبار خودشان را به رفراندوم نمی‌گذارند؟! 🔹 ثانیا اصلاً امکان برگزاری رفراندوم وجود ندارد چون سیستم انتقال قدرت همراه با قوانینش توسط چه کسی اجرا شود؟ مثلاً می‌گویند این حکومت فاقد صلاحیت است حالا اگر فاقد صلاحیت است چطوری انتخابات برگزار کنند اصلاً انتخابات زیر نظر چه کسی قرار بگیرد؟ 🔹 ثالثاً کسانی که این درخواست را دارند چند سال یکبار می خواهند رفراندوم برگزار شود؟ مثلاً شخصی می‌گوید دو سال یکبار؛ نظر دیگری این است که 8 سال یکبار، 10 سال یکبار یا 40 سال یکبار. سوال این است که کدام حکومتی برنامه‌ی خودش را 2 ساله 5 ساله یا 40 ساله می‌بندد؟ حکومت‌ها برنامه‌ی خود را 200 ساله، 500 ساله می‌بندند؛ مثلاً فرض کنید شما مدرسه‌ای ساخته‌اید و مدیر آن عوض می‌شود. بعد مدیر جدید بگوید این ساختمان خوب نیست آن را خراب کنید من نقشه‌ی دیگری دارم و شروع به ساختن کند، تا به اواسط کار می‌رسد نفر بعدی می‌آید و می‌گوید من نقشه‌ی دیگری دارم! نتیجه این می‌شود که آن ساختمان هیچ وقت ساخته نمی‌شود. چون در یک کشور باید ثبات اتفاق بیفتد، آن کشور هیچ وقت اجازه نمی‌دهد رفراندوم برگزار شود و مردم کشور را به رأی بگذارند و حکومت عوض شود. 🔹 رابعا فرض کنید جمهوری اسلامی نباشد؛ حالا چه کسی بیاید؟ وقتی خبرنگار از یکی از افرادی که صریح ترین دشمنی با جمهوری اسلامی را دارد، یعنی نیما (روح الله) زم، سوال کرد آیا شما تا به حال ناامید شده‌اید؟ گفت بله؛ جایی ناامید شدم که با خود گفتم حالا جمهوری اسلامی نه؛ چه کسی بیاید؟ یعنی رضا پهلوی اینجا بیاید و حکومت کند؟! فرضاً جمهوری اسلامی هم رفت خودِ رضا پهلوی آمد؛ چه کسی نخست‌وزیر شود؟ یا باید همین افرادی که الان در کشور سرکار هستند نخست‌وزیر شوند یا کسانی که رضا پهلوی مدنظرش است، بالاخره کسی از کره‌ی ماه و مریخ نمی‌آید که رئیس جمهور شود. اصلاً فرض کنید مردم ولایت فقیه را نمی‌خواهند، مردم برای ریاست جمهوری به چه کسی رأی می‌دهند؟ به یکی از همین افراد رأی می‌دهند پس فرقی نکرد. 💠 اندیشکده راهبردی سعداء
به نظر شما این روز نامه ارگان کدام حزب است ، حزب دمکرات آمریکا یا حزب جمهوریخواه؟ کلیه سرخط ها از این قرار است: ۱.اصلی:نماینده ویژه آمریکا بر علیه ایران ۲.سخن آیت الله جوادی بر علیه مسولان (با این که ظاهرا برای دولت قبلی است چون دولتمردان جدید هنوز پرونده ی ند ارند) ۳.وابسته به شرق جلوه دادن تلاش معاون اول برای رفع تحریم ظالمانه ۴.جانبدارانه نشان دادن گزارش پزشکی قانونی ۵. متهم مسئولان به سبب اغتشاش، ۶.اطلاعیه ۵ نفر از اعضای دولت سابق بر علیه دولت با نام اقتصاد دانان مشهور ۷.اعتراض بایدن بر علیه اوپک همه ی اینها به اضافه دستور رهبری به جبران کسانی که آتش بیاران معرکه بودن https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از قدحی از دین
دوازدہ ویژگے "سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛ ۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ" ۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد. ۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ" ۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا" ۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم. ۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم" ۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا" ۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا" ۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن" ۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا" ۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً" ۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
هدایت شده از جرعه ناب
۱-عبادت كننده (و عمل كننده) بدون علم مثل الاغ آسياب است كه دور مى زند و از جاى خود حركت نمى كند ۲-دو ركعت نماز از عالِم بهتر از هفتاد ركعت از جاهل است ۳-زيرا فتنه به عالم روى مى آورد و بوسيله علمش از آن خارج مى شود و به جاهل روى مى آورد، و او را از جاى كنده خرد مى كند ۴- كسى كه كم عمل و پر علم است بهتر از كسى است كه پر عمل و كم علم مى باشد و داراى شكّ و شبهه است قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام الْمُتَعَبِّدُ عَلَی غَیْرِ فِقْهٍ کَحِمَارِ الطَّاحُونَةِ یَدُورُ وَ لَا یَبْرَحُ وَ رَکْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَةً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِیهِ الْفِتْنَةُ فَیَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِی الْجَاهِلَ فَتَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِیلُ الْعَمَلِ مَعَ کَثِیرِ الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِیلِ الْعِلْمِ وَ الشَّکِّ وَ الشُّبْهَةِ. (بحارالانوارج۱ص۲۰۸) https://eitaa.com/jorenab
روز چهاردهم (ربيع الاول) در اين روز، سنۀ ٦٤، يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت٢ و در حوارين كه نام محلى است، به خاك رفت و اشاره به قبر او شده در اين شعر: يا أيُّها القَبرُ بِحَوّارِينا ضَمَمتَ‌ شَرَّ الناس أجمعينا (ای قبری که اطراف ما هستی بد ترین مردم را در خود داری ) و در أخبار الدول است كه: به مرض ذات الجنب (زخمى چرکین در پهلو )در حوران (منطقه ی بین دمشق و اردن) از دنيا رفت، جنازه‌اش را به دمشق آوردند و در باب صغير او را دفن كردند و قبرش اينك مزبله مى‌باشد. سنين عمرش به سى و هفت رسيده بود و خلافتش سه سال و نه ماه طول كشيد. شرح كفر و زندقه و الحاد يزيد و اشعار كفر آميز او و لعنت كردنِ‌ ابوالفرج بن جوزى او را در منبر بغداد، در كتب مشهور است و جماعتى از اهل سنت اعتقاد به كفر او كرده‌اند و احمد بن حنبل و جماعت بسيارى تجويز لعن او نموده‌اند بلكه ابن الجوزى در اين باب كتابى نوشته موسوم به كتاب الرّد على المتعصّب العنيد المانع عن لعن يزيد. احقر در تاريخ خود آنچه شايسته اين مقام است نگارش دادم. و بس است در كفر او، واقعه حَرّه و انتهاك او حرمت رسول الله صلى الله عليه و آله و هتك او كعبۀ معظّمه را، چنانچه در اين مختصر اجمالاً به هر يك از آنها اشاره شد. مسعودى گفته كه فرعون در رعيّت خود، اعدَل از يزيد بود و ولايت او ننگ بزرگى بر اسلام شد. ابوالعلاء مَعَرّى گفته: أرى الأيّامَ‌ تَفعَلُ‌ كُلَّ‌ نُكرٍ* و ما أنا في العَجائِبِ‌ مُستَزيدُ* ألَيسَ‌ قُرَيشُكُم قَتَلَت حُسيناً* وَكان عَلى خِلافَتِكُم يَزيدُ (من که زیاد شگفت زده نمی شوم می بینم که روزگار هر کار زشت را انجام می دهد * قريش شما حسين را به قتل رساند و زیاد بر شما حاکم شد !) بالجمله، اين روز، روز سرور مؤمنين است و سزاوار است به جهت شكر اين نعمت آنكه اين روز را روزه بدارند قمی ، فيض الایام صص ۳۲۳ و ۳۲۴ ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
روز چهاردهم (ربيع الاول) در اين روز، سنۀ ٦٤، يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت٢ و در حوارين كه نام
پنجره۲ استاد علی گلایری: الوسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر روح المعانی بعداز نقل برخی از علما مانند طبری و تفتازانی و سیوطی می نویسد اعتقاد من متعیناً جواز لعن اوست و تصور نمی‌کنم مثل او شخص با این همه فسق یافت شود، و ظاهر این است که او تا آخر عمر خود توبه نکرده، و احتمال توبه او ضعیف‌تر از احتمال ایمان اوست، و در این احکام، ابن زیاد و ابن سعد و جمعی دیگر ملحق به یزید هستند. پس لعنت خداوند (عزّوجلّ) بر همه آنها و انصار و اعوان و پیروان و هر کس که به آنها میل نموده و این لعنت تا روز قیامت و تا هر زمان که چشمی تا روز قیامت برای ابی‌عبدالله‌الحسین گریه می‌نماید بر او، ... و در جواز لعن با این الفاظ و مانند این‌ها هیچ کس مخالفت ننموده مگر ابن عربی که قبلاً از آن سخن گفته شد... که او و بعضی از موافقین او لعن کسی را که راضی به قتل حسین باشد را جایز ندانسته‌اند، و به جانم سوگند این اعتقاد همان ضلالت و گمراهی دور از مسیر حقی است که بیش از ضلالت و گمراهی یزید است.» تفسیر روح المعانی ج۱۳ص۲۲۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱.شهادت می دهم که محمد بنده و فرستاده خدا است ۲.زمانی خدا او را مبعوث کرد که مردم درسختی زندگی می گذراندند و در دریای سرگردانی می زیستند ۳ سختی مرگ آنها را به سوی خود می کشید و قفلهای زنگار دلهایشان را قفل کرده بود وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اِبْتَعَثَهُ وَ اَلنَّاسُ يَضْرِبُونَ فِي غَمْرَةٍ وَ يَمُوجُونَ فِي حَيْرَةٍ قَدْ قَادَتْهُمْ أَزِمَّةُ اَلْحَيْنِ وَ اِسْتَغْلَقَتْ عَلَى أَفْئِدَتِهِمْ أَقْفَالُ اَلرَّيْنِ . نهج البلاغه خطبه ۱۹۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سه راهکار حضرت علی علیه‌السلام در مدیریت نفس : ۱ کسی زندگی خود را بر اساس طمع و چشمدات به دیگران بنا کند برای خود بهائی قائل نشد چرا که می توانست به خدا توکل کند و ارج و اوج بگیرد ولی با نگاه کردن به دست مردم باید حرف آنها را بزند خود را با آنها تطبیق دهد ۲. از رنج پنهان خود برای دیگران گفتن رضا به ذلت دادن است حد اقل آن این است که در چشم شنونده انسان کم صبر و بدون مدیریت شناخته می شود ۳..زبان اگر فرمان زندگی را به دست بگیرد پست شدن را به همراه دارد چرا که با سخنان نابجا، تندی و عذر خواهی بعد از آن ، از خود راندن اطرافیان و دوستان موجب کوچک شدنش می شود وَ قَالَ عليه‌السلام: أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلطَّمَعَ وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ. ( نهج البلاغه حکمت ۲) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
درورد بر بار خدايا! اى گسترانندۀ هر گسترده ، و اى نگهدارندۀ آسمان‌ها ، و اى آفرينندۀ دل‌ها بر فطرت‌هاى خويش: دل‌هاى رستگار و دل‌هاى شقاوت زده. گرامى‌ترين درودها و افزون‌ترين بركات خود را بر محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده‌ات اختصاص ده، كه خاتم پيامبران گذشته ، و گشايندۀ درهاى بسته و آشكار كننده حق با برهان است. دفع كنندۀ لشكرهاى باطل ، و درهم كوبندۀ شوكت گمراهان است ، آن گونه كه بار سنگين رسالت را بر دوش كشيد ، و به فرمانت قيام كرد ، و به سرعت در راه خشنودى تو گام برداشت، حتّى يك قدم به عقب برنگشت ، و ارادۀ او سست نشد ، و در پذيرش و گرفتن وحى، نيرومند بود ، حافظ‍‌ و نگهبان عهد و پيمان تو بود ، و در اجراى فرمانت تلاش كرد تا آنجا كه نور حق را آشكار ، و راه را براى جاهلان روشن ساخت ، و دل‌هايى كه در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدايت شدند . پرچم‌هاى حق را بر افراشت. و احكام نورانى را بر پا كرد ، پس او پيامبر امين، و مورد اعتماد ، و گنجينه‌دار علم نهان تو ، و شاهد روز رستاخيز ، و بر انگيخته تو براى بيان حقائق ، و فرستاده تو به سوى مردم است. اَللَّهُمَّ دَاحِيَ اَلْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ اَلْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ اَلْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا. اِجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ وَ نَوَامِيَ بَرَكَاتِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ اَلْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ اَلْفَاتِحِ لِمَا اِنْغَلَقَ وَ اَلْمُعْلِنِ اَلْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ اَلدَّافِعِ جَيْشَاتِ اَلْأَبَاطِيلِ وَ اَلدَّامِغِ صَوْلاَتِ اَلْأَضَالِيلِ كَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِكَ مُسْتَوْفِزاً فِي مَرْضَاتِكَ غَيْرَ نَاكِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لاَ وَاهٍ فِي عَزْمٍ وَاعِياً لِوَحْيِكَ حَافِظاً لِعَهْدِكَ مَاضِياً عَلَى نَفَاذِ أَمْرِكَ حَتَّى أَوْرَى قَبَسَ اَلْقَابِسِ وَ أَضَاءَ اَلطَّرِيقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِيَتْ بِهِ اَلْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ اَلْفِتَنِ وَ اَلْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ اَلْأَعْلاَمِ وَ نَيِّرَاتِ اَلْأَحْكَامِ فَهُوَ أَمِينُكَ اَلْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِكَ اَلْمَخْزُونِ وَ شَهِيدُكَ يَوْمَ اَلدِّينِ وَ بَعِيثُكَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُكَ إِلَى اَلْخَلْقِ. نهج البلاغه (معجم ) خطبه ۷۲ ترجمه دشتی https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ولادت امام عليه‌السلام اين روز شريف(۱۷ ربيع )، سنۀ ٨٣، به روايت جمعى از علما ولادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام واقع شده و باعث مزيد فضل و شرافت اين روز گرديده. «فَهُو كَنورِ ذرّ فوقَ‌ نور». روايت شده كه: از حضرت امام زين العابدين عليه السلام پرسيدند كه امامِ‌ بعد از تو كيست‌؟ گفت: محمدِ باقر كه علم را مى‌شكافد شكافتنى. پرسيدند كه بعد از او، امام كه خواهد بود؟ گفت: جعفر كه نام او نزد اهل آسمان‌ها صادق است. گفتند: چرا بخصوص او را صادق مى‌نامند و حال آنكه همه شماها صادق و راستگوييد؟ امام فرمود: خبر داد مرا پدرم از پدرش از رسول خدا صلى الله عليه و آله كه آن حضرت فرمود: چون متولد شود فرزند من، جعفر بن محمد بن على بن الحسين، او را صادق ناميد؛ زيرا كه پنجم از فرزندان او جعفر نام خواهد داشت و دعوى امامت خواهد كرد به دروغ از روى افترا بر خدا و نزد خدا، جعفرِ كذّاب افترا كننده بر خدا است. پس حضرت امام زين العابدين عليه السلام گريست و فرمود: گويا مى‌بينم جعفر كذّاب را كه برانگيخته است خليفۀ جور زمان خود را بر تفتيش و تفحّص امام پنهان، يعنى حضرت صاحب الزمان (عج). قمی ،فيض العلام ص ۳۳۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پروردگارا! براى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در سايۀ لطف خود جاى با وسعتى بگشاى ، و از فضل و كرمت پاداش او را فراوان گردان . خداوندا! كاخ آيين او را از هر بنايى برتر و مقام او را در پيشگاه خود گرامى‌تر گردان و، نورش را كامل گردان ، و پاداش رسالت او را پذيرش گواهى و شفاعت و قبول گفتار او قرار ده ، زيرا كه داراى منطقى عادلانه ، و راه جدا كننده حق از باطل بود. بار خدايا! بين ما و پيغمبرت در نعمت‌هاى جاويدان، و زندگانى خوش ، و آرزوهاى بر آورده ، و خواسته‌هاى به انجام رسيده ، در كمال آرامش ، و در نهايت اطمينان ، همراه با مواهب و هداياى با ارزش، جمع گردان! اَللَّهُمَّ اِفْسَحْ لَهُ مَفْسَحاً فِي ظِلِّكَ وَ اِجْزِهِ مُضَاعَفَاتِ اَلْخَيْرِ مِنْ فَضْلِكَ اَللَّهُمَّ وَ أَعْلِ عَلَى بِنَاءِ اَلْبَانِينَ بِنَاءَهُ وَ أَكْرِمْ لَدَيْكَ مَنْزِلَتَهُ وَ أَتْمِمْ لَهُ نُورَهُ وَ اِجْزِهِ مِنِ اِبْتِعَاثِكَ لَهُ مَقْبُولَ اَلشَّهَادَةِ مَرْضِيَّ اَلْمَقَالَةِ ذَا مَنْطِقٍ عَدْلٍ وَ خُطْبَةٍ فَصْلٍ اَللَّهُمَّ اِجْمَعْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فِي بَرْدِ اَلْعَيْشِ وَ قَرَارِ اَلنِّعْمَةِ وَ مُنَى اَلشَّهَوَاتِ وَ أَهْوَاءِ اَللَّذَّاتِ وَ رَخَاءِ اَلدَّعَةِ وَ مُنْتَهَى اَلطُّمَأْنِينَةِ وَ تُحَفِ اَلْكَرَامَةِ . نهج البلاغه خطبه ۷۲ ترجمه دشتی و مبارک https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسم الله الرحمن الرحیم نامه ی به دوستان ۱ لطفا این دستور العملها را رعایت کنید : 1.از خدا سلامتی بخواهید 2.آرام و با آرامش باشید ،( با تلاشهای بی ثمر زندگی را بر خود سخت نکنید) 3.باوقار و طمأنینه باشید «بِسْمِ‌ اللّٰهِ‌ الرَّحْمٰنِ‌ الرَّحِيمِ‌ ، أَمَّا بَعْدُ ، فَاسْأَلُوا رَبَّكُمُ‌ الْعَافِيَةَ‌ ، وَ عَلَيْكُمْ‌ بِالدَّعَةِ‌ وَ الْوَقَارِ وَ السَّكِينَة ( نامه امام صادق علیه اسلام به اصحاب خود ، روضه کافی ، کافی ج15 ص 8) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یادتان هست؟ ای مؤمنين نعمت خدا را به یاد بیاورید، وقتی سپاهیان از بالا و پایین شهر به شما روی آوردند ، ترسها از چشمان هویدا بود ، جان‌ها به حنجره رسيد ه بود ، به خدا گمان بد بردید ، مؤمنين در آزمایشی سخت قرار گرفتند و منافقين(چون شاخ بز بر آمدند و جو را متشنج می کردند)، و به همراه بیمار دلان و سست ایمانها می گفتند وعده های خدا و پیامبر دروغ بود و ما را گول زدند ، ما تند بادها و ارتش نامرئی از فرشتگان را فرستادیدیم ، خدا به آنچه انجام می دهید بینا است يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اُذْكُرُوا نِعْمَةَ اَللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جاءَتْكُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً وَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها وَ كانَ اَللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيراً (٩) إِذْ جاؤُكُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ وَ إِذْ زاغَتِ اَلْأَبْصارُ وَ بَلَغَتِ اَلْقُلُوبُ اَلْحَناجِرَ وَ تَظُنُّونَ بِاللّهِ اَلظُّنُونَا (١٠) هُنالِكَ اُبْتُلِيَ اَلْمُؤْمِنُونَ وَ زُلْزِلُوا زِلْزالاً شَدِيداً (١١) وَ إِذْ يَقُولُ اَلْمُنافِقُونَ وَ اَلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اَللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً (١٢) احزاب ۹تا ۱۲ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
نامه ی به دوستان 2 1.بر شما باد شرم و حیاء ، ( چرا که مانع از ارتکاب بسیاری از رفتارهای بد می شود) 2.( کسی نمی تواند بگوید خوب و بد را نمی دانستم ) از هر رفتاری که انسانهای صالح ( مثل پیامبران و امامان مثلا ) خود داری کردند خود داری نمائید . عَلَيْكُمْ‌ بِالْحَيَاءِ‌ وَ التَّنَزُّهِ‌ عَمَّا تَنَزَّهَ‌ عَنْهُ‌ الصَّالِحُونَ‌ قَبْلَكُمْ‌ ( نامه امام صادق علیه اسلام به اصحاب خود ، روضه کافی ، کافی ج15 ص 8) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
✅ سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه‌های علمیه در مسائل روز و مورد نیاز جامعه + گزارش تفصیلی 🎙 با حضور اساتید برجسته حوزه‌های علمیه 🏢 در مدارس علمیه و مراکز فقهی 🔰 طلاب محترم برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید. 💠 دانشجویان و علاقه‌مندان نیز می‌توانند از طریق کانال‌های اساتید به فایل‌های صوتی جلسات دسترسی داشته باشند. 🌐 اطلاعات بیشتر دروس: http://eitaa.com/joinchat/2820276226C05222c1576 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
چهار درس زندگی از نهج البلاغه ۱بخل ننگ است (، مانند هر رذیله ) ۲ ترس نقصان است ۳ فقر و ناداری شخص را از اثبات سخن حق خود ناتوان می کند همانطور که لال نمی تواند مقصودش را خوب برساند ۴.(به غريب کسی توجه نمی کند پس ) کسی که دستش چندان پر نیست در شهر خود هم غريب است ( چون به او التفات نمی شود) وَ قَالَ عليه‌السلام: اَلْبُخْلُ عَارٌ وَ اَلْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ وَ اَلْفَقْرُ يُخْرِسُ اَلْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ وَ اَلْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ . حکمت ۳ و شرح ابن ميثم https://eitaa.com/MohammadGelayeri
: 👨‍🎓عناصر ایجاد نخبگی: 📍استعداد و فکر خدادادی 📍همّت و تلاش 📍هدایت و توفیق الهی 📚زمینه‌های نخبه‌پروری پس از پیروزی انقلاب اسلامی: 👈توسعه‌ی دانشگاه‌ها 👈گسترش دامنه‌ی دانشگاهی؛ چه دانشجو، چه استاد 👈توسعه‌ی علم و پژوهش منبع :@khamenei_ir https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مقام اروپایی: آمریکا از تروریسم حمایت می‌کند «میک والاس» نماینده ایرلند در پارلمان اروپا: 🔹۴۵ درصد از قربانیان حملات و بمباران‌های آمریکا و ناتو علیه غیرنظامیان در افغانستان، کودکان بودند. 🔹وقتی آمریکا بیش از یک میلیون غیرنظامی را در عراق کشت، آیا این تروریسم نبود؟ وقتی اسرائیل هر روزه در حال به وحشت انداختن فلسطینیان است، آیا این تروریسم نیست؟ 🔹آیا نسل‌کشی عربستان و امارات که با حمایت ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چندین کشور اروپایی دیگر در یمن انجام می‌شود، تروریسم نیست؟ @TasnimNews
هدایت شده از مصطفی سلیمانی
💠 🔸 امام علی علیه السلام: شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر برای تحصیل آنها، شتران راهوار را سوار شوید و در اطراف بیابانها گردش کنید ارزش دارد: جز به پروردگار امیدوار نباش؛ جز از گناه خود نترس؛ اگر از تو سوال شد و نمیدانستی شرم نکن و بگو نمیدانم؛ در آموختن آنچه نمیدانی خجالت نکش؛ در مشکلات و سختی ها صبور باش. ⚜️ أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛ وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛ وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ. 📚نهج البلاغه/ح82 عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
پنج درس زندگی از امیر المؤمنین علیه السلام 1.نا توانی آفت و نقصان است برای انجام هر کاری توانائی لازم است و بدون آن نمی توان به هدف رسید پس باید با تلاش توانا شد چرا که هیچکس دوست ندارد ناقص باشد و ازهدف باز بماند 2.صبر و شکیبائی شجاعت است شجاعت نترسیدن از مواجهه با سختی ها است ، کسی در برابر خواسته های نفس سرکش مقاومت کند و به برای رسیدن به اهداف عالیه کوشش کند او شجاع است 3.زهد و بی رغبتی به دنیا ثروت است بخشی از احساس فقر برای حرص به اموری است که انسان به آن نیاز ندارد ، بی رغبتی به دنیا موجب مدیریت داشته ها در رفع نیاز ها و عدم احساس ناداری می شود . 4.ورع و اجتناب از معاصی و شبهات ساتر عیوب است کسی دوست ندارد زشتی های او هویدا شود ، وقتی انسان به دنبال کارهای خوب باشد و پی تمایلات زشت نرود از او زیبائی دیده می شود و عیبها دیده نمی شود و پوشیده است 5.خشنودی به داده یار خوبی است آن چه مهم است خوب بهره بردن از داشته ها است نه زیاد داشتن یک نفر نفر ده کتاب دارد و می خواند ولی یک نفر هزار کتاب جمع کرد و دنبال کتاب بیشتری است و لذا فرصت مطالعه ندارد ، راضی بودن به داده انرژی مثبت می دهد و فرصت بهره وری از داشته ایجاد می کند علاوه بر این که انرژی برای تلاش برای بیشتر به دست آوردن هم در اختیارانسان قرار می دهد ، می توان راضی و شاد از داشته بود ولی تلاش کرد ، اعتراض و نا رضایتی توان انسان را می گیرد ، پس خشنود ی یاری دو گانه است هم شادی و خوشی می آورد و هم همراه تو در تلاش معقول است. نصیحتی کنمت یاد گیر و در عمل آر * که این حدیث ز پیر طریقتم یادست غم جهان مخور و پند من مبر از یاد * که این لطیفه عشقم ز رهروی یادست رضا به داده بده و زجبین گره بگشای * که بر من و تو درِ اختیار نگشادست (حافظ) وَ قَالَ عليه‏السلام‏ الْعَجْزُ آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّة وَ نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى. نهج البلاغه معجم و صبحی صالح حکمت 4 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
وقت ادای نماز خسوف وکسوف از حین شروع است تا وقت شروع باز شدن ، احتیاط واجب در اقدام به انجام قبل از شروع به باز شدن است ، و اگر تا آن زمان تأخیر انداخت بدون نیت ادا و قضا و به نیت قربت مطلقه بیاورد ( تحریر الوسیله ، نماز آیات مساله 3) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
برخى پدیده‏هاى شگفت طبیعى مانند زلزله، خورشید گرفتگى، ماه گرفتگى، طوفان‏هاى مهیب و رعد و برق، همواره یادآور نشانه‌های قیامت و همچنین عظمت و قدرت خداوند است. در چنین مواقعى توجّه به خداوند كه مبدأ همه قدرت‏هاست و خواندن دو ركعت «نماز آیات»، علاوه بر اینکه اضطراب و وحشت را به آرامش تبدیل مى‏كند، سبب یاد كردن از تدبیر الهى در دستگاه آفرینش است و به‌جاى گرایش به خرافات، روح توحید را تقویت مى‏كند. خواندن این دو ركعت نماز وسیله انتقال ذهن انسان از «پدیده» به «پدید آورنده» است. مسأله 660) نماز آیات با وجود یکی از چهار سبب زیر واجب می‌‌شود: 1.کسوف (خورشید گرفتگی) اگرچه مقدار کمی از آن گرفته باشد؛ 2.خسوف (ماه گرفتگی) اگرچه مقدار کمی از آن گرفته باشد؛ 3.زلزله؛ 4.هر حادثه غیر عادی آسمانی که باعث ترس بیشتر مردم شود، مانند بادهای سیاه و سرخ و صاعقه. رساله نماز و روزه رهبری https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
نماز آیات دو رکعت است و هر رکعتِ آن پنج رکوع دارد و به دو شیوه خوانده می‌شود: اول :قبل از هر رکوع، یک حمد و یک سوره خوانده می‌شود. دوم: سوره به پنج قسمت تقسیم می‌شود و قبل از هر رکوع یک قسمت از آن خوانده می‎‌شود در این صورت، در هر رکعت، فقط قبل از رکوع اول، سوره حمد خوانده می‌شود و قبل از رکوع‌های دیگر، فقط یک قسمت از پنج قسمت سوره دیگر نکته: ۱-بعضی از مراجع بزرگوار بسم الله اول سوره را آیه مستقل نمی دانند درین صورت لازم است همراه با بسم الله ایه بعدش خوانده شود ۲-وقت ادای نماز آیات خورشید و ماه گرفتگی از هنگام شروع گرفتگی تا زمان شروع در بازشدن آن است‌، و احتیاط ترک نشود، که قبل از آن که شروع در بازشدن نماید، به انجام نماز بشتابد، و اگر از آن وقت تأخیر انداخت، باید نماز را با نیت قربة إلی اللّه بخواند، و نمی‌تواند نیّت اداء و یا قضا داشته باشد https://eitaa.com/jorenab
كسى كه علم به گرفتن ماه يا خورشيد پيدا نكند تا آنكه بكلّى گرفتگى برطرف شود و تمام قرص نگرفته باشد، قضاء (نماز آيات) بر او واجب نيست ( امام ، تحریر الوسیلة ، صلات آیات مساله 7 ) این فتوی مشهور بلکه قریب به اجماع مخصوصا در نزد متأخرین است برای اصل و روایات مثل صحيح ابني مسلم و يسار قالا: «قلنا لأبي جعفر (عليه السلام): أ يقضي صلاة الكسوف من إذا أصبح فعلم، و إذا أمسى فعلم‌؟ قال: إن كان القرصان احترق بعضهما فليس عليك قضاؤه» و صحيح زرارة و محمد بن مسلم عن الصادق (عليه السلام) «إذا كسفت الشمس كلها و احترقت و لم تعلم و علمت بعد ذلك فعليك القضاء، و إن لم تحترق كلها فليس عليك قضاء» و... ( جواهر ، ج11 ص425 ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از یا حیدر کرار
❇️معرفی موضوعات و اولویت های پژوهشی در علوم اسلامی مناسب برای استفاده طلاب سطح سه و چهار و دانشجویان ارشد و دکتری در قالب مقاله و پایان_نامه 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «کلام شیعه»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=40 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «مناسبات دین و روان‌شناسی»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=30 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «تفسیر و علوم قرآن»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=31 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «دانش فقه»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=32 👈 اولویتهای پژوهشی در موضوع «دانش اصول فقه»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=37 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «نظام تعلیم و تربیت»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=34 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «علوم و معارف حدیث»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=38 👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «اقتصاد اسلامی»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=33 @ketabemobin114
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی حادثه‌ی تروریستی در حرم حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز 🔻 بسم اللّه الرّحمن الرّحیم جنایت شقاوت‌آمیز در حرم مطهّر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام که به شهادت و مجروح شدن دهها مرد و زن و کودک بی‌گناه انجامید، دلها را اندوهگین و داغدار کرد. عامل یا عاملان این جنایت اندوهبار یقیناً مجازات خواهند شد ولی داغ عزیزان و نیز هتک حرمت حرم اهل بیت علیهم‌السلام جز با جستجو از سررشته‌ی این فاجعه‌آفرینی‌ها و اقدام قاطع و خردمندانه درباره‌ی آن، جبران نخواهد شد. همه در مقابله با دست دشمن آتش‌افروز و عوامل خائن یا جاهل و غافل او وظائفی برعهده داریم؛ از دستگاههای حافظ امنیت و قوه‌ی قضائیه تا فعالان عرصه‌ی فکر و تبلیغ و تا آحاد مردم عزیز باید ید واحده‌ئی باشند در مقابل جریانی که به جان مردم و امنیت آنان و مقدسات آنان بی‌اعتنائی و بی‌احترامی روا میدارد. ملت عزیز و دستگاههای مسئول یقیناً بر توطئه‌ی خباثت‌آمیز دشمنان فائق خواهند آمد، انشاءالله. 🔺 اینجانب به خانواده‌های عزادار این حادثه و به مردم شیراز و به همه‌ی ملت ایران تسلیت میگویم و شفای مجروحان را از خداوند متعال مسألت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۵ آبان ۱۴۰۱ 💻 Farsi.Khamenei.ir
پیروز دلخون این که: سحر با معجزه پهلو نزند دل خوش دار *سامرى كيست كه دست از يد بيضا ببرد درست است ولی  هیچ فکر کردیم ‌که : جای آنست که خون موج زند در دل لعل * زین تغابن که خزف میشکند بازارش حافظ شیرازی https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ارتحال روحاني خدمتگذار عرصه تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن ، پیامبر ص و اهل بیت ع حضرت حجة الاسلام يزداني رضوان الله عليه را تسلیت می گویم https://eitaa.com/MohammadGelayeri