نامه امام صادق علیه السلام به دوستان 3
1.ملتزم به حیاء باشید
(حیاء راهی برای حفظ انسانیت و سلامت ما است ، شخص با حیاء از رفتاری که شرع نپسندد و عقلا مرتکب آن را سرزنش کنند خود داری می کند)
2.هر کاری که انسانهای صالح مانند پیامبران و امامان از آن دوری کردند دوری کنید (گر چه شرعا حرام نباشد ، چون آنها تربیت شده خدا هستند ، برای همین آنچه که حضرت یعقوب اجتناب کرد بعدا ها در شریعت موسی به عنوان وظیفه عملی قرار داده شد ، آل عمران ،93)
عَلَيْكُمْ بِالْحَيَاءِ وَ التَّنَزُّهِ عَمَّا تَنَزَّهَ عَنْهُ الصَّالِحُونَ قَبْلَكُمْ
( نامه امام صادق علیه اسلام به اصحاب خود ، روضه کافی ، کافی ج15 ص 9)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سه راهکار موفقیت در روابط اجتماعی
1 جای راز صندوقخانه دل است ، (با بر ملا کردن راز خود پیش کسی همیشه باید نگران باشی که از آن ممکن است سوء استفاده شود ، هر حرف هر جا گفته نمی شود ، برخی از حرفها را فقط می توان به خانواده و یا دوستان نزدیک گفت و برخی هم اختصاصی تو است . )
2.خوشروئی دام برای صید دوستی است ( ما نیاز به دوستان داریم ، از سوئی هر انسانی حالات مختلف دارد گاه شاد و پر انرژی و گاه بی حوصله است ، باید مدیریت رفتار داشت و در رابطه با دیگران از روی خوش بهره برد ، تا دوستی آنها را به دست آورد ، در این صورت از کمک آنها بهره مند و از دشمنی آنها در امان خواهی بود )
3.تحمل و بردباری قبر عیوب است ( با مردم با حوصله باید بود ، همانطور دیگران ضعفهای ما را تحمل می کنند ما نیز باید ضعفهای دیگران را تحمل کنیم ، در آن وقت ما را دوست خواهند داشت و وقتی دوست داشته باشند انسان عیب دوست خود را نمی بیند ، می توان این مطلب را طوری دیگر هم گفت : ) آشتی با مردم موجب پنهان شدن عیوب می شود .
قَالَ عليه السلام: صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ وَ الاِحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ وَ رُوِيَ أَنَّهُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ فِي الْعِبَارَةِ عَنْ هَذَا الْمَعْنَى أَيْضاً الْمُسَالَمَةُ خَبْءُ ( خباء)الْعُيُوب ( نهج البلا غة حکمت 5)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
لطفا خودت باش
۱شکی نیست که در رفتار با مردم باید خوش اخلاق و آراسته بود و رفتاری که موجب رنجششان می شود خود داری کرد.
۲ولی نباید تمام همت شخص این باشد که دیگران او را بپسندند و تایید کنند، بسیاری از موارد تمایلات به حق شخص قربانی می شود
کما این که نباید آرامش و توان خود را برای ابراز خشم به دیگران هزینه کرد
۳مرحوم والده رضوان الله علیها گاهی از ضرب المثلی استفاده می کرد و می فرمود (کوکو خوردن الله قلی خان نشود)
الله قلی خان علاقه زیادی به کوکو داشت ، یک روز یک نفر _حالا به هر دلیلی_ گفت الله قلی خان کوکو نمی خورد ، الله قلی دیگر رویش نمی شد کوکو بخورد با آن که خیلی دوست داشت و دوراز چشم دیگران کوکو می خورد ، کوکو قبل از مرغ ماشینی از غذاهایی بود که برای مهمان تهیه می شد
حسرت الله قلی در خوردن کوکو ضرب المثل شد
۴ امروزه برخی برای جلب توجه سلفی های خطرناک می گیرند و کشته می شوند ، و یا آنقدر از گریم استفاده می کنند که صورتی برایشان نمی ماند ، برخی که خودشان را به تیغ جراحی میسپارند
۵. بسیاری از ریزشهای انقلابیون با این نگاه رمزگشایی می شود، یعنی اظهار نظرهایی که یا برای جلب توجه است و یا اعمال خشم برای دور شدن از قدرت
۶ لطفا خودت باش ، زندگی ارزشمند تر از این است که خرج جلب توجه یا اعمال خشم به دیگران شود
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از یاامیرالمومنین روحی فداک
یک اصطلاحی است (إِمَّعَةً)یعنی (انا معه)منم مانند بقیه هستم
همان که گفته می شود خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو
در روایات امده است
لَا تَکُونَنَّ إِمَّعَةً.
حضرت فرمود امعه نباشید
راوی می گوید پرسیدم امعه چیست
قَالَ: وَ مَا الْإِمَّعَةُ
قَالَ لَا تَقُولَنَّ أَنَا مَعَ النَّاسِ وَ أَنَا کَوَاحِدٍ مِنَ النَّاسِ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا هُمَا نَجْدَانِ نَجْدُ خَیْرٍ وَ نَجْدُ شَرٍّ فَمَا بَالُ نَجْدِ الشَّرِّ أَحَبُّ إِلَیْکُمْ مِنْ نَجْدِ الْخَیْرِ.
(بحارالانوار ج۲ ص۲۲)
اینکه بگویی من با مردم هستم من یکی از از مردم هستم
نبی اکرم صلی الله علیه واله و سلم فرمود دو راه است راه خوب و راه بد مبادا راه بد وشر نزد شما از راه خیر دوست داشتنی تر باشد
https://eitaa.com/jorenab
لطفا مواظب خودت باش
۱شکی نیست که نسبت به جامعه و افرادی که با آنها زندگی مي کنيم مسئولیت داریم، اصل امر به معروف و نهی از منکر گواه صادقی بر این سخن است
۲ لکن گاهی چنان غرق در هدایت دیگران می شویم که خود را فراموش می کنیم تلاش می کنیم عیبهای دیگران را شناخته و بر طرف کنیم و از درد و درمان خود غافل می شویم،
چنان سر گرم تماشای ِلغزش و سر خوردن دیگران هستیم متوجه نیستم خودمان در لبه پرتگاه هستیم
۳بخشی از ریزشهای انقلابیون را می توان از این نگاه ارزیابی کرد
۴محدث قمی نوشته است :
گويند كه چون مير سيّد شريف خواست دنيا را وداع كند، پسرش با وى گفت: بابا! مرا وصيتى كن. مير سيّد شريف گفت:
بابا به حال خود باش.
پسر مضمون كلام پدر را به شعر در آورده و گفته:
مرا مير سيّد شريف آن بحر زخّار* كه رحمت بر روان پاك او باد*وصيت كرد و گفت ار زانكه خواهى* كه باشد در قيامت جاى تو شاد*چنان مستغرق احوال خود باش* كه از حال كسى نايد تو را ياد
(فیض العلام ص ۳۴۴)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سه درس زندگی
1.هر کس از خود راضی باشد خشم گیر بر او بسیار می شود.
(چون خود را کامل می داند ورفتاری انجام می دهد که مورد قبول دیگران نیست ، ممکن است مردم ادعاهای دروغین شخص را به رویش نیاورند ولی از او متنفر می شوند
در جلسه استیضاح دیروز ، یکی از استیضاح کنندگان بارها به آقای وزیر با دست اشاره می کرد و می گفت «این آقا » به جای تعبیر آقای وزیر ، سپس قرآنی در آورد به قرآن قسم خورد که این وزیر مثلا ضعیف است به جده خودش حضرت زهرا قسم خورد ، می گفت اگر به استیضاح رای ندهید فردای قیامتی هست، این همه بازی گری او اثری نداشت و وزیر رای متعارف خود را از دست نداد.
خلاصه آنکه به جای از خود راضی باید قوی بود ، و با استدلال و برهان با مردم سخن گفت . )
2.صدقه دوای اثر بخش است
( از یک نگاه دوای درد صدقه گیرنده در دنیا و صدقه دهنده در آخرت است ، از سویی دیگر دعای دریافت کننده کمک موجب رفع بلایا و دردها می شود.)
3.اعمال امروز مردم جلوی چشمشان در فردا است
همانطور که در قرآن کریم فرمود « پرده از چشمان تو گرفتیم و چشمان تو بی پرده می بیند » ( فکشفنا عنک غطاءک فبصرک الیوم حدید » ( ق /22)
وَ قَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ وَ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آَجِلِهِم
(نهج البلاغة حکمت 6)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
یاد شهید علی وردی در کلام امام
🔹آن طلبهی جوان، طلبهِی شهید جوان در تهران ــ آرمان عزیز! ــ او چه گناهی کرده بود؟ طلبهِی جوان، دانشجو بوده آمده طلبه شده، متدیّن، مؤمن، متعبّد، حزباللهی، شکنجه کنند زیر شکنجه او را بکشند، جسدش را بیندازند در خیابان، اینها کارهای کوچکی است؟
۱۴۰۱/۰۸/۱۱
🏷 #بسته_خبری | #دیدار_دانش_آموزان
💻 Farsi.Khamenei.ir
ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
در مدینه، سال ۲۳۲ دهم یا هشتم ربيع الاخر واقع شد و چهارم آن ماه نیز گفته اند
شيخ حر عاملی در تاریخ ولادت امام سرود ؛
زمان تولد او در مدينه دهم ربيع الاخر روز دوشنبه بوده است، چهارم هم گفته اند و مشهور هشتم است
ولد(عليه السلام)بالمدينة الطيبة يوم العاشر او الثامن من شهر ربيع الآخر و قيل في رابعه سنة ٢٣٢ اثنتين و ثلاثين و مئتين .
قال شيخنا الحر العاملي في تاريخه:
مولده شهر ربيع الآخر و ذاك في اليوم الشريف العاشر
في يوم الاثنين و قيل الرابع و قيل في الثامن و هو شائع
قمی ، الأنوار البهیه ص ۲۵۰
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از م ب
حدیث آموزنده از امام حسن عسکری علیه السلام:
أکْثِرُوا ذِکْرَ اللهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ، وَ تَلاوَهَ الْقُرْآنِ، وَالصَّلاهَ عَلی النَّبی (صلی الله علیه وآله وسلم)، فَإنَّ الصَّلاهَ عَلی رَسُولِ اللهِ عَشْرُ حَسَنات.
«بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲»
امام حسن عسکری – علیه السلام – فرمود: ذکر و یاد خداوند متعال، مرگ و حالات آن، تلاوت و تدبّر قرآن; و نیز صلوات و درود فرستاد بر حضرت رسول ـ و اهل بیتش (علیهم السلام) ـ را زیاد و به طور مکرّر انجام دهید، همانا پاداش صلوات بر آن ها، ده حسنه و ثواب می باشد.
@armaghanmobelghan
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏ #تحلیل_و_تبیبن | تسخیر لانه جاسوسی پاسخ به دشمنیهای آمریکا بود
📝 یادداشتی از آقای دکتر فؤاد ایزدی، دانشیار گروه مطالعات آمریکا در دانشگاه تهران با موضوع نگاهی به دلایل تسخیر لانه جاسوسی از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره)
🔻 مطابق کنوانسیون ۱۹۶۳ وین، سفارتخانههای خارجی باید به قوانین کشور میزبان احترام بگذارند و در امور داخلی آن دخالت نکنند. این نکته در ماده۴۱ کنوانسیون ذکر شده است. آمریکاییها، سالها این ماده را نقض میکردند.
🔹️ سال ۳۲ کودتا و حکومت ایران را عوض کردند که جرم بزرگتری از دخالت در امور داخلی است. تمام خاطرات سفرای آمریکایی در این سالها یا همین اسناد لانه جاسوسی در دسترس است؛ از این جهت آمریکاییها عملاً برای سالیان متمادی، از کنوانسیون ۱۹۶۳ وین خارج شده بودند و اصلاً داخل کنوانسیون نبودند.
🔹️ زمانی که به این شکل بسیار گسترده کنوانسیون را نقض کردی، دیگر نمیتوانی ادعا کنی که کنوانسیون را اجرا کنید. بله! تعرض به سفارتخانه امری خلاف است. منتها آن ساختمان، ساختمان سفارتخانه نبود. بر اساس هزاران مدارکی که وجود دارد، سالها همان لانه جاسوسی بوده است.
🔹️ دانشجویان خط امام(ره) جاسوسان آمریکایی را در تهران دستگیر کردند. بهقول آمریکاییها «سیتیزن اَرست» کردند. آمریکاییها ادعا میکنند که سفارت ما خاک ماست. اگر آن سفارت خاک آمریکاست، اتفاقاً قوانین آمریکا در آنجا اجرا شد. «سیتیزن اَرست» اتفاق افتاد.
🔹️ درنهایت، کاری که دانشجویان کردند هم از نظر عقلی، هم از نظر قانونی و هم از نظر سیاسی بسیار مهم بود و برای همین هم، حضرت امام(ره) تسخیر لانه جاسوسی را انقلاب دوم خواندند که مهمتر از انقلاب اول است. اگر تسخیر لانه اتفاق نمیافتاد، تکرار کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، امری غیرمترقبه نبود.
🔍ادامه را بخوانید👇
https://khl.ink/f/51262
هدایت شده از غرب آسیا
🔸اذعان به ذخایر ارزی 122 میلیارد دلاری ایران
صندوق بینالمللی پول در جدیدترین گزارش خود ذخایر ارزی واقعی ایران را 122 میلیارد دلار اعلام و ایران را به عنوان سومین کشور بزرگ دارنده ذخایر ارزی در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) شمال آفریقا و آسیای مرکزی معرفی کرد
وستانیوز
@westanews
مناسبتهای امروز در وقائع الایام محدث قمی :
۱ولادت امام حسن عسکری علیه به نظر ابن طاووس ، شيخ مفيد و شيخ طوسی ۲ فوت وزیر متکفی
در اين روز،(دهم ربيع الثانی) سنۀ ٢٣٢، به قول سيّد و شيخين،حضرت ابى محمد حسن بن علىِ عسكرى عليه السلام متولد شد. نام مادر آن جناب حديث و به قولى سوسن است و بعضى سليل گفتهاند و آن عفيفۀ كريمه در نهايت عفت و صلاح و ورع و تقوا بوده است
.
بالجمله، علما گفتهاند كه اين روزى است شريف و عظيم البركه و مستحب است روزۀ آن و علّامه مجلسى گفته كه زيارت آن حضرت و ساير اعمال خير در اين روز با بركت، مناسب است.
و در شب اين روز، سنۀ ٢٩١، قاسم بن عبدالله وزير مكتفى بالله وفات يافت. و او مردى عظيم الهيبه و سفّاك و خونريز بوده، لاجرم صغير و كبير از او ترسان بودند و راحت نبودند تا به مرگ او راحت شدند. بعض از اهل ادب در مرثيۀ او گفته:
شَرِبنا عَشِيَّتَهُ ماتَ الوَزيرُ سُرورٌ أو نَشرِبُ في ثالثِهِ
فَلا قَدَّسَ اللهُ تِلكَ العِظام وَلا بارَكَ اللهُ في وارِثِهِ
واين احقر، مناسب ديدم كه در اين جا اين سه شعر را از سعدى نقل كنم كه خوب پندى فرموده:
منه دل بر اين دولت پنج روز به دود دل خلق، خود را مسوز
چنان زى كه ذكرت به تحسين كنند چه مُردى نه بر گورت نفرين كنند
نبايد به رسم بد آيين نهاد كه گويند لعنت بر او كاين نهاد
فيض العلام صص ۳۴۷ و ۳۴۸
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری فارس
نامگذاری یک خیابان تهران به نام شهید علیوردی
🔹رئیس کمیته نامگذاری شورایشهر تهران: بنا به درخواست مکرر هموطنان و شهروندان تهرانیها برای نامگذاری معبری به نام شهید آرمان علیوردی، خیابان نیلوفر جنوبی در شهران جنوبی برای تغییر نام انتخاب شد.
🔹این خیابان در نزدیکی محل سکونت خانواده شهید علیوردی قرار دارد.
@Farsna
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
امام سجاد علیه السلام:
اللّهُمَّ صَلَّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ، وفَرِّغ قَلبي لِمَحَبَّتِكَ، وَاشغَلهُ بِذِكرِكَ؛
خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود بفرست و قلبم را براى محبّتت خالي ساز و آن را به ياد خود مشغول بدار.
صحیفه سجادیه علیه السلام، دعای ۲۱
@howzeh_babol🌹حوزه علمیه بابل🌹
#بصیرت
امام صادق علیه السلام
کسی بی بصیرت مشغول کاری باشد همانند مانند کسی است که در بیابان به دنبال سراب است ، هر چه بیشتر شتاب کند از مقصد دورتر می شود
العامل علی غير بصیرة کالسائر علی سراب بقیعة لا يزيد سرعة السیر الا بعدا
وسائل ج27 ص 24
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
حضور ۶۰ درصدی کسب و کارها در پلتفرمهای داخلی
🔹در جلسه شورایعالی فضای مجازی که به رئیسی برگزار شد، گزارشی از آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ارائه و همچنین وضعیت اقتصاد دیجیتال و چالشهای موجود در این حوزه مورد بحث و تبادل نظر اعضا قرار گرفت.
🔹براساس گزارش ارائه شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی، حضور کسب و کارها بر روی ۱۰ پلتفرم داخلی افزایش داشته و بیش از ۶۰ درصد از کسب و کارها در پلتفرمهای ایرانی حضور پیدا کردهاند.
@TasnimNews
اعجاز مستمر
وقتی سخن از قدرت خدا می شود برای ما سرد شدن آتش بر ابراهیم و یا حکومت کردن سليمان با به کاری دیوها و یا خرما دادن درخت خشک برای مریم مثلا تداعی می شود در حالی که خود ما حامل شگفتی بیشتری هستیم
حضرت امیر علیه السلام می فرماید :
از این انسان تعجب کنید که ( مهمترین ابزار حيات او با موادی ساده تشکیل شده است ) با چربی می بیند و با گوشت سخن می گوید و از استخوانی می شنود از پاره گی و رخنه نفس می کشد
وَ قَالَ عليهالسلام: اِعْجَبُوا لِهَذَا اَلْإِنْسَانِ يَنْظُرُ بِشَحْمٍ
وَ يَتَكَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ يَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ يَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ!
نهج البلاغه حکمت ۸
پس همیشه منتظر و امیدوار به رحمت الهی باش که با همان داشته های تو که به نظرت نمی آید خدایی می کند و بن بست شکنی می کند
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری فارس
وزیر اطلاعات: انگلیس هزینه اقدامات ضد ایرانیاش را خواهد داد
🔹در حوادث اخیر، دست رژیم صهیونیستی در اجرا آشکارتر بود؛ در تبلیغات دست انگلیس و در هزینهکردن دست رژیم سعودی واضحتر بود؛ کل حمایت مالی نمایش منحط برلین در حوزه تبلیغات، فضاسازی، اجاره تجهیزات برای تصویربرداری و ارائه تسهیلات برای حضور خبرنگاران و غذاهای توزیع شده با هزینه سعودی صورت گرفت.
🔹ما هرگز مثل انگلیس، پشتیبان اقدامات تروریستی و ناامنسازی سایر کشورها نخواهیم بود ولی تعهدی برای ممانعت از بروز ناامنی در این کشورها هم نخواهیم داشت، لذا کشور انگلیس هزینه اقدامات خود را برای ناامن ساختن کشور بزرگ ایران خواهد پرداخت.
🔹شبکه اینترنشنال از سوی دستگاه امنیتی ایران سازمان تروریستی شناخته شده و عوامل آن تحت تعقیب وزارت اطلاعات قرار خواهند گرفت و منبعد هر نوع ارتباط با این شبکه ورود به حوزه تروریستی و تهدید امنیت ملی تلقی خواهد شد.
@Farsna
هدایت شده از جرعه ناب
#نهج_البلاغه
#وحدت
۱-از كيفرهايى كه بر اثر كردار بد و كارهاى ناپسند بر امّتهاى پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد
۲-، و حالات گذشتگان را در خوبىها و سختىها به ياد آوريد، و بترسيد كه همانند آنها باشيد!
۳- پس آنگاه كه در زندگى گذشتگان مطالعه و انديشه مىكنيد، عهده دار چيزى باشيد كه عامل عزّت آنان بود
۴-و دشمنان را از سر راهشان برداشت،
۵- و سلامت و عافيت زندگى آنان را فراهم كرد،
۶- و نعمتهاى فراوان را در اختيارشان گذاشت،
۷- و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد،
۸- كه از تفرقه و جدايى اجتناب كردند،
۹- و بر وحدت و همدلى همّت گماشتند،
۱۰-و يكديگر را به وحدت واداشته به آن سفارش كردند
وَ اِحْذَرُوا مَا نَزَلَ بِالْأُمَمِ قَبْلَكُمْ مِنَ اَلْمَثُلاَتِ بِسُوءِ اَلْأَفْعَالِ وَ ذَمِيمِ اَلْأَعْمَالِ فَتَذَكَّرُوا فِي اَلْخَيْرِ وَ اَلشَّرِّ أَحْوَالَهُمْ وَ اِحْذَرُوا أَنْ تَكُونُوا أَمْثَالَهُمْ فَإِذَا تَفَكَّرْتُمْ فِي تَفَاوُتِ حَالَيْهِمْ فَالْزَمُوا كُلَّ أَمْرٍ لَزِمَتِ اَلْعِزَّةُ بِهِ شَأْنَهُمْ
وَ زَاحَتِ اَلْأَعْدَاءُ لَهُ عَنْهُمْ وَ مُدَّتِ اَلْعَافِيَةُ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ اِنْقَادَتِ اَلنِّعْمَةُ لَهُ مَعَهُمْ وَ وَصَلَتِ اَلْكَرَامَةُ عَلَيْهِ حَبْلَهُمْ مِنَ اَلاِجْتِنَابِ لِلْفُرْقَةِ وَ اَللُّزُومِ لِلْأُلْفَةِ وَ اَلتَّحَاضِّ عَلَيْهَا وَ اَلتَّوَاصِي بِهَا
(نهج البلاغه خطبه ۱۹۲)
https://eitaa.com/jorenab
واکنش علوی علیه السلام به معترضان فرصت طلب سازمانی1
امام خطاب به یکی از خوارج که شعار خوارج بلند گفت تا امام بشنود
خاموش باش! خدا رويت را زشت گرداند، اى دندان پيشين افتاده.
به خدا سوگند آنگاه كه حق آشكار شد تو ناتوان بودى، و آواز تو آهسته بود و آن هنگام كه باطل بانگ بر آورد، چونان شاخ بز سر بر آوردى.
و من كلام له عليهالسلام قاله للبرج بن مسهر الطائي و قد قال له بحيث يسمعه « لا حكم إلا للّه» ، و كان من الخوارج
١- اُسْكُتْ قَبَحَكَ اَللَّهُ يَا أَثْرَمُ فَوَاللَّهِ لَقَدْ ظَهَرَ اَلْحَقُّ فَكُنْتَ فِيهِ ضَئِيلاً شَخْصُكَ خَفِيّاً صَوْتُكَ حَتَّى إِذَا نَعَرَ اَلْبَاطِلُ نَجَمْتَ نُجُومَ قَرْنِ اَلْمَاعِزِ
نهج البلاغه خطبه 184 دکتر صبحی صالح و مرحوم دشتی ، ترجمه از مر حوم دشتی
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
واکنش علوی علیه السلام به معترضان فرصت طلب سازمانی1 امام خطاب به یکی از خوارج که شعار خوارج بلند
نکاتی چند پیرامون خطبه
1.مر حوم دشتی که برای مطالب نهج البلاغه عنوان ذکر می کند ، برای این خطبه عنوان سیاسی و افشای منافق را بر گزید و تاریخ آن را سال 38 در مسجد کوفه دانست
2. بُرج بن مسهر طائى کیست؟
ابن ابی الحدید او را به «شاعری مشهور از شعرای خوارج » معرفی کرد ، که به تعبیری امروزی می توان گفت که اهل رسانه بود.
3.خوارج کسانی بودند که در جنگ صفین در حالی که اثار پیروزی در حال طلوع بود امام را وادار به قبول صلحنامه با معاویه کردند و چون نتیجه مثبت حاصل نشد امام را متهم کردند
4. قبّحه اللّه : یعنی از خیر او را دور کند ، أثرم یعنی دندان پیشین افتاده .ضئيل یعنی لاغر ، کوچک ، حقیر (و غیر قابل اعتنا )
کنایه از این که درزمان قدرت اسلام حقیر بود و نامی از او نبود ، و ضعیف بودن صدا کنایه از کم توجهی به او بود
نعره باطل کنایه از قوت و کثرت باطل است ، وجه تشبیه بر آمدن شاخ بز سرعت ظاهر شدن است ( ابن میثم)
تشبیه به بر آمدن شاخ بز از باب اهانت است و در صورت قصد احترام گفته می شود چون ستاره بر آمدی ( ابن ابی الحدید)
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
اهمیت المیزان
می توانم ادعا کنم که این تفسیر از جنبه های خاصی... بهترین تفسیری است که در میان شیعه و سنی از صدر اسلام تا به امروز نوشته شده است.
اصولاً من بیشترِ مطالبی را که در کتاب ها و نوشته های خود دارم، شاید ریشه هایش را از علامه طباطبایی و به ویژه از المیزان گرفتم.
این تفسیر همه اش با فکر نوشته نشد. من معتقدم که بسیاری از این مطالب، از الهامات غیبی است. کمتر مشکلی در مسائل اسلامی و دینی برایم پیش آمده که کلید حل آن را در تفسیر المیزان پیدا نکرده باشم.
خاطره ای از ازاستاد شهیدآیت اللّه مطهری از علامه طباطبایی (ره)
حوزه نت
https://eitaa.com/jorenab
برخورد با مخالف و دشمن
رهیافتی در سیره رهبری در مدارا کردن با مخالفین
1.سیره اولیای دین در طول زندگی با حوادث مختلف یک سان نیست حتی گاهی متناقض به نظر می آید ، از سویی پیامبر اکرم مورد عتاب قرار می گیرد که چرا برای هدایت دیگران تا از دست دادن جانت پیش می روی :«فلعلک باخع نفسک علی آثارهم ان لم یومنوا بهذا الحدیث اسفا»(کهف/6) ولی همین پیامبر در جنگ شرکت می کند و فرماندهی را خود به عهده می گیرد.( قاتلوهم حتی لا تکون فتنة و یکون الدین لله )( بقره /193)
2.در قرآن کریم مفصل از حکومت حضرت سلیمان بر جنیان سخن گفته است ، آنها دیگهایی به بزرگ حوض می ساختند که برای پخت غذا برای لشگریان کاربرد داشت بلکه محراب می ساختند ، حتی بزرگی از آنها در جلسه اداره کشور حضور داشت و در خواست کرد که آوردن تخت ملکه سبا به واگذار شود ، در کنار بزرگان دیگری که به یک چشم بر هم زدن توان آوردن تخت بلقیس از یمن به محل حکومت سلیمان را داشتند .
2.کسی فکر نکند که این اجنه مومن بودند ، بلکه آنها بالاجبار به استخدام در آمده بودند ، چون بعد از آن که حضرت سلیمان در حالی که تکیه بر عصای خود داشت قبض روح شد ، مدتی بر این حال بود تا موریانه از عصای او را خوردند و عصا شکست و حضرت بر زمین افتاد ، تازه مردم متوجه شدند که جن علم نمی داند و الا تمام این مدت که سلیمان فوت کرده بود در عذاب خوار کننده باقی نمی ماندند «فلما خر تبینت الجن ان لو کانوا یعلمون الغیب ما لبثوا فی العذاب المهین» (سبا/14) این آیه گواه صادقی بر این بود که مجبور به کار بودندن
( سوره سبا ّ ایات 12 – 14 و ...)
3.در مقام تصور رفتار با مخالف و دشمن سه صورت متصور است : هدایت ، استخدام و حذف
این سه صورت در عرض هم نیستند بلکه در طول هم هستند یعنی باید تلاش هدایتگرایانه داشت ، و افرادی قابل هدایت نیستند در یک نظمی قرار بگیرند که به ناچار کاری انجام دهند که به نفع نظام باشد و در مرحله سوم مرحله حذف است که اندک خواهند بود
3.این سه فرض در دشمن و مخالف سازمانی است، اما منتقد فرصت برای اصلاح افکار است گر چه حسن نیت نداشته باشد ، و اما منتقد به بدیهیات مثل احکام شرع مقدس و یا تمامیت ارضی یک شهروند است و مادامی که جرمی مرتکب نشد مثل حمل سلاح ، دروغ پراکنی و تهمت زدن و مانند آن وجودش مضر نیست و در چارچوب هدایت ، استخدام قرار نگیرد حذف او هم نیاز نیست و در صورت ارتکاب جرم همانند دیگر مجرمان قانون در حق او با رعایت عطوفت اجرا می شود.
4.استخدام لزوما بی گاری نیست ، همین که شخص کارخانه ی دارد تولیدی دارد ، زمینی دارد و کشتی می کارد و به بازار می آورد در چارچوب استخدام قرار گرفته است.
5.حضرت امیر حکومت پنج ساله خود را با شیعیان به وجود نیاورد بلکه خستگان از پیشینیان به او رو آوردند و با آنها حکومت تشکیل داد.
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
#تفرقه_جامعه_اسلامی
مهمترین عامل انحراف جامعه اسلامی جدایی عالمان دینی از حق است، با آنکه حق کاملاً روشن و آشکار است. لذا امام حسین علیه السلام می فرماید «بِأَنَّ مَجَارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکَامِ عَلَی أَیْدِی الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَی حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْکَ الْمَنْزِلَةَ وَ مَا سُلِبْتُمْ ذَلِکَ إِلَّا بِتَفَرُّقِکُمْ عَنِ الْحَقِّ وَ اخْتِلَافِکُمْ فِی السُّنَّةِ بَعْدَ الْبَیِّنَةِ الْوَاضِحَةِ »(۱)
(شکست خوردن شما برای آن است که) مجرای کارها وگذرگاه احکام، به دست عالمان به خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را گرفته شد ، و آن از شما گرفته نشد مگر به واسطه دوری شما از حق و اختلافتا ن در سنت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم
برای رهایی از اختلاف باید سراغ قرآن و اهل بیت علیهم السلام رفت
۱-حضرت علی علیه السلام درباره ویژگی قرآن کریم می فرماید«وَ اعلَمُوا أَنَّ القُرآنَ هُوَ النَّاصِحُ الَّذِی لا یَغُشُّ، وَ الهَادِی الَّذِی لایُضِلُّ، وَ المُحَدِّثُ الَّذِی لایَکذِبُ وَ مَا جَالَسَ هذَا القُرآنَ أَحَدٌ اِلّا قَامَ عَنهُ بِزِیادَةٍ أَونُقصَانٍ: زِیَادَةٍ فِی هُدًی، أَو نُقصَانٍ مِن عَمیً.»(۲)
آگاه باشید که این قرآن پنددهنده اى است که نمى فریبد، و هدایت کننده اى است که گمراه نمى سازد، و سخنگویى که هرگز دروغ نمى گوید. کسى با قرآن همنشین نشد مگر آنکه بر او افزود یا از او کاست، افزودن در هدایت و کاهش از کوردلى و گمراهى
۲-عامل مهم دیگری که باعث رفع اختلاف می شود به سراغ اهل بیت رفتن است
امام باقر(علیه السلام) از پدرش .. از جدش رسول اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند:« لَمّا قَضی رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَناسِکهُ مِنْ حَجَّةِ الْوِداعِ، رَکبَ راحِلَتَهُ وَ أَنْشَأَ یقُولُ: لا یدْخُلُ الْجَنَّةَ إلّا مَنْ کانَ مُسْلِماً«.
فَقامَ إِلَیهِ أَبُوذَرٍّ الْغِفاری فَقالَ: یا رَسُولَ اللَّهِ! وَ مَا الْإِسْلامُ؟
فَقالَ صلی الله علیه و آله: «الْإِسْلامُ عُرْیانٌ وَ لِباسُهُ التَّقْوی وَ زِینَتُهُ الْحَیاءُ وَ مِلاکهُ الْوَرَعُ وَ کمالُهُ الدِّینُ وَ ثَمَرَتُهُ الْعَمَلُ وَ لِکلِّ شَی ءٍ أَساسٌ و أَساسُ الْإِسْلامِ حُبُّنا أَهْلَ الْبَیتِ (۳)
امام باقر عليه السلام ـ از پدرش از جدش ـ : چون رسول خدا صلي الله عليه و آله مناسك حجة الوداع را به پايان برد، بر اشتر خود سوار شد و شروع به گفتن اين جمله كرد: به بهشت نرود مگر كسى كه مسلمان باشد. ابوذر غفارى رحمه الله برخاست و عرض كرد: اى رسول خدا، اسلام چيست؟ حضرت فرمود: اسلام برهنه است و جامه اش، پرهيزگارى است و زيورش، حيا و قوامش، پارسايى و جمالش [كمالش] ديندارى و ميوه اش، كردار نيك است. هر چيزى بنيادى دارد و بنياد اسلام، دوست داشتن ما اهل بيت است
(۱) موسوعه ، کلمات الامام حسین (علیه السلام)، ص 276
(۲) نهج، خطبه176، بند2
(۳)تحف العقول ص ۵۲
#نهج_البلاغه
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از قدحی از دین
بسمه تعالی
حدیث روز
امیر المومنین(علیه السلام)می فرماید
لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ، وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ(نهج البلاغه حکمت۱۱۰)
فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
رییس فیفا: صحبت اروپاییها از حقوقبشر مایه تعجب است
🔹پاسخ اینفانتینو به سوالی درباره حقوق بشر در قطر: وقتی این انتقادات را از سوی اروپاییها دیدم تعجب کردم. من از خودم مثال میزنم. وقتی بچه بودم با خانوادهام به سوئیس مهاجرت کردم. آنجا خیلی خوب فشار و ظلمی که به خانوادهام به عنوان مهاجر وارد میشد را حس کردم. این اتفاقات تلخ برای خانوادهام در قطر نبود بلکه در سوئیس در قلب اروپا رخ داد.
🔹فکر میکنم به خاطر کاری که ما اروپاییها در ۳۰۰۰ سال گذشته در سراسر جهان انجام دادهایم، باید برای ۳۰۰۰ سال آینده عذرخواهی کنیم.
@Farsna - Link
یک حکمت و دو تفسیر
1.نقش اسباب
دیگران از کمالات هر چه دارند برزای فراهم آمدن اسباب توفیق است ، اگر برای شما هم آن اسباب فراهم شود همان کمالات به شما داده خواهد شد ( البته عاریه است چون پایدار نیست ) و چون ان اسباب توفیق برود آن کمالات نیز رخت بر می بندد
وَ قَالَ عليهالسلام: إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ. ( نهج البلاغه، دکتر صبحی صالح ، حکمت 9، با استفاده از شرح ابن میثم )
فیض روح القدس ار بار مدد فرماید * دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد ( حافظ)
2.واقعیت از پس ابرها
اگر کسی بر ریاست تکیه زده است از آنچه از محاسن او می گویند نباید گول بخوری چرا که کاسه لیسان از سویی علاقه مندان از سوی دیگر از فضایل دیگران برای او جامه دوخته اند ، همانطور که از معزول از مقام هر چه از بدی می گویند را باور نکن چرا که فرصتی که حسودان دیروز و کینه توزان امروز یافتند جامه محاسن از تن او به در کرده اند .( با استفاده از شرح ابن ابی الحدید)
چشم ها را باید شست ، جور دیگری باید دید.( سهراب سپهری)
یک مشهور اگر کتابی بنویسد مردم آن را گران می خرند و اگر همان کتاب به ناشناسی منسوب شود نمی خرند ( فی ظلال نهج البلاغة )
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم اصفهان ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
💠مسئلهی نگاه کلان به چالش ایران اسلامی و مستکبرین
🔻 مشکل استکبار با جمهوری اسلامی این است 🔻
⭕️ اگر جمهوری اسلامی پیشرفت بکند جلوه کند در دنیا 👈 منطق لیبرالدموکراسی دنیای غرب باطل خواهد شد.
⭕️ لیبرالدموکراسی بر پایهی نفیِ دین بنا شده بود👈 جمهوری اسلامی بر پایهی دین بنا شده.
⭕️آنها ادّعای مردمی بودن کردند👈 جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه یک نظام مردمی است.
⭕️هر وقت صدای قدرتمندیِ جمهوریِ اسلامی بلندتر بوده 👈 تلاش دشمن برای پنجه زدن به جمهوری اسلامی بیشتر بوده. ( منبع :https://eitaa.com/khamenei_ir
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عزادار غير متعارف شاگردان برای استاد
روز بيست و پنجم ربيع الثانی
در اين روز، سنۀ ٤٧٨، امام الحرمين، عبدالملك بن شيخ عبدالله جوينى شافعى، استاد غزّالى و غيره در نيشابور وفات كرد و بعد از چند سال جنازۀ او را به كربلا حمل دادند و در نزد پدرش به خاك سپردند.
ابن خلّكان گفته كه در روز فوت او بازارها را ببستند و منبر او را شكستند و شاگردان او كه قريب به چهارصد نفر بودند، دوات و قلم خود را شكستند و يك سال كامل عزاى او را گرفتند.،
قمی فیض العلام ص۳۵۲
https://eitaa.com/MohammadGelayeri