eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
637 عکس
299 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
توییت پزشکیان بعد از رأی مجلس به تمامی وزرا 🔹وفاق برای ایران 🔹بسم الله الرحمن الرحیم @TasnimNews
هدایت شده از کاربر
نکات قرآنی ، نکته 36 درخواست جهنمیان از بهشتیان در قیامت طبق آیات قرآن کریم بین بهشتیان و جهنمیان در قیامت گفتگوهایی صورت میگیرد که از جمله آنها درخواست جهنمیان از بهشتیان برای رفع عطش می‌باشد که در آیات 50 و 51 سوره مبارکه اعراف آمده است خداوند در آیات مذکور میفرماید: 50-وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللهُ ۚ قَالُوا إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ «و دوزخيان ، بهشتيان را صدا مى زنند كه (محبت كنيد) و مقدارى آب يا از آنچه خدا به شما روزى داده به ما ببخشيد، آنها (در پاسخ ) مى گويند خداوند اينها را بر كافران تحريم كرده است » آیه 51-الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ فَالْيَوْمَ نَنسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَٰذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ ـــــــــــــــ « همانها كه دين و آئين خود را سرگرمى و بازيچه گرفتند و زندگى دنيا آنها را مغرور ساخت امروز ما آنها را فراموش مى كنيم چون لقاى چنين روزى را فراموش كردند، و آيات ما را انكار نمودند» ترجمه ها از تفسیر نمونه در شرح آن روایتی از امام باقر علیه السلام وارد شده است که فرمودند:  إِنَّ أَهْلَ النَّارِ یَمُوتُونَ عِطَاشاً وَ یَدْخُلُونَ قُبُورَهُمْ عِطَاشاً وَ یَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ عِطَاشاً فَیُرْفَعُ لَهُمْ قَرَابَاتُهُمْ مِنَ الْجَنَّهًِْ فَیَقُولُونَ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ الله. «همانا اهل آتش، تشنه می‌میرند و تشنه وارد قبرهایشان می‌شوند و تشنه محشور می‌شوند و تشنه وارد جهنّم می‌شوند. پس خویشاوندانشان را در بهشت به آنان نشان می‌دهند؛ و به آنان می‌گویند: أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ.» العیاشی، ج۲، ص۱۹ در ضمن یک روایتی آمده است که شخصی به امام باقر علیه السلام عرض کرد: فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ تَعَالَی یَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَیْرَ الْأَرْضِ مَا الَّذِی یَأْکُلُ النَّاسُ وَ یَشْرَبُونَ إِلَی أَنْ یُفْصَلَ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ امام علیه السلام در جواب فرمودند: قَالَ یُحْشَرُ النَّاسُ عَلَی مِثْلِ قُرْصَهًِْ النَّقِیِّ فِیهَا أَنْهَارٌ مُتَفَجِّرَهًٌْ یَأْکُلُونَ وَ یَشْرَبُونَ حَتَّی یُفْرَغَ مِنَ الْحِسَابِ فَقَالَ هِشَامٌ قُلْ لَهُ مَا أَشْغَلَهُمْ عَنِ الْأَکْلِ وَ الشُّرْبِ یَوْمَئِذٍ قَالَ هُمْ فِی النَّارِ أَشْغَلُ وَ لَمْ یَشْتَغِلُوا عَنْ أَنْ قَالُوا أَنْ أَفِیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهَُ. «درباره‌ی این آیه: در آن روز که این زمین به زمین دیگر، مبدّل می‌شود. (ابراهیم/۴۸) به من خبر بده، مردم چه می‌خورند و می‌آشامند تا خدا بین آن‌ها در روز قیامت فاصل شود»؟ امام علیه السلام فرمود: «مردم در مکانی همچون قرص نانی پاک محشور می‌شوند، که در آن رودهای جوشانی است می‌خورند و می‌نوشند تا از حساب فارغ شوند». هشام گفت: «به ایشان بگو، چه چیز آنان را در روز قیامت از خوردن و نوشیدن باز می‌دارد»؟ فرمود: «آنان در آتش مشغولتر از روز رستاخیز خواهند بود و با این حال از خوردن و آشامیدن غافل نیستند که [دوزخیان به أهل بهشت] می‌گویند: أَنْ أَفیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللهُ المناقب، ج۴، ص۱۹۸ و در اینکه بهشتیان بعد از چه مدتی جواب جهنمیان را می‌دهند از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که در تفسیر آیه 50 فرمودند: فَیُحْبَسُ عَنْهُمُ الْجَوَابُ أَرْبَعِینَ سَنَهًًْ ثُمَّ یُجِیبُونَهُمْ بِلِسَانِ الِاحْتِقَارِ وَ التَّهْوِینِ إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُما عَلَی الْکافِرِینَ. *به‌مدّت چهل‌سال به آنان پاسخ داده نمی‌شود و سپس با زبان تحقیرآمیز و با توهین به آنان پاسخ می‌دهند: إِنَّ اللهَ حَرَّمَهُمَا عَلَی الْکَافِرِینَ.* تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۵، ص۱۶۲ مرحوم علامه طباطبایی در ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه اعراف میفرماید: .... اهل دوزخ از اهل بهشت انتظار آب و همه انواع نعمتهایی را که خداوند به آنها بخشیده دارند و مسلما مهمترین حاجت آنها آب است تا آتش دوزخ رابوسیله آن مهار کنند، ... لکن بهشتیان در جواب می گویند: خداوند این نعمتها را بر کافران حرام نموده است. محمدی
قرآن داروی کفر و نفاق قرآن کریم گاه با ادله اثباتی و ذکر آیات قدرت و نظم و مانند آن به مقابله با کفر بر خاست و گاه با بیان سلبی و به چالش کشیدن ادله کافران مانند استناد به فعل پدران خود ، کما این که با ذکر مرگ و به تصویر کشیدن عاقبت بد کاران موجب از بین رفتن نفاق می شود زیرا لازمه نفاق مانند کذب و خیانت است و ترس از مرگ موجب عدم ارتکاب این گناهان می شود . لذا حضرت امیر علیه السلام فرمود : ‌بدانید که بعد از قرآن فقر (جهل و جهالت) نیست کما این که قبل از قرآن بی نیازی (دانش و خرد) نبود. دردهای( جهل) را با آن شفا دهید ، و در سختی ها از آن کمک بگیرید ، زیرا در قرآن شفای بزرگترین درد یعنی کفر ، نفاق ، و گمراهی است پس بوسیله قرآن از خدا حاجت بخواهید ، و با محبت قرآن متوجه خدا شوید و به وسیله ی یاد گرفتن قرآن به دنبال طلب رزق از مخلوق نباشید ، چون بندگان به وسیله ی متوجه خدا نشدند. که به مثل قرآن باشد «... و اعلموا أنّه ليس على أحد بعد القرآن من فاقة، و لا لأحد قبل القرآن من غنى، فاستشفوه من أدوائكم، و استعينوا به على لأوائكم، فإنّ‌ فيه شفاء من أكبر الدّاء، و هو الكفر و النّفاق و الغىّ‌ و الضّلال. فاسألوا اللّه به، و توجّهوا إليه بحبّه، و لا تسألوا به خلقه. إنّه ما توجّه العباد إلى اللّه بمثله،...» (نهج البلاغه صبحی صالح خطبه ۲۷۶ ، و ابن میثم خطبه ۱۷۵ ) ادواء جمع داء است - لأواء به معنای شدت است - غی و ضلالت در استعمالات مترادف و به معنای گمراهی استعمال می‌شوند اما ابن میثم آن دو را مغایر دانست و «غی » را تفریط از فضیلت حکمت و «ضلال» را انحراف از فضیلت عدل. دانسته است. ، چون غی مقابل رشد است ( بقره ۲۵۶) و ضلالت انحراف از حق است ، پس می توان گفت غی ره نیافتن است و ضلالت رها کردن راه است. @MohammadGelayeri
تناسب یا مراعاة النظیر از محسنات معنویه در بدیع تناسب (مراعاة النظیر) است ، یعنی آوردن دو یا چند لفظ که دارای معنای مناسب هستند ( به غیر تضاد که در طباق است) مانند این شعر حافظ که داس ، کشت ، مزرعه و درو را جمع کرد : « مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو - یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو » از موارد تناسب این خبر مرکز خدمات حوزه علمیه مازندران است که در آن جناب حجه الاسلام با جناب ملاقات کرد ⏬⏬ @MohammadGelayeri
به گزارش روابط عمومی مرکز خدمات حوزه های علمیه استان مازندران ؛ حجت الاسلام والمسلمین سالخورده مدیر کل این مرکز؛ با آقای کهنسال مدیر کل صمت استان دیدار و گفتگو کرد. این نشست که در محل اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان برگزار شد؛ حجت الاسلام والمسلمین سالخورده به ابعاد همکاری‌های مشترک مرکز خدمات حوزه های علمیه با اداره کل صمت در موضوعات مختلف پرداختند. مدیر کل مرکز خدمات حوزه های علمیه استان ، توجه به نخبگان و استعدادهای برتر را در همه برنامه ریزی ها و کارها مهم خواند و اظهار داشتند : با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی های بالای اداره صمت ، در راستای ارتقاء و بهبود سطح کمی و کیفی ،گذراندن دوره های آموزشی مرتبط با اخلاق اسلامی در کسب و کار و اقتصاد اسلامی می توان گام های موثری برداشته شود. مدیر کل صمت ضمن خیر مقدم گزارشی از وضعیت تولید و اشتغال و بازار، با نگاه به عملکرد و اهداف مرکز خدمات حوزه ، به جایگاه مهم‌ و تاثیرگذار طلاب و روحانیون در جامعه اشاره کرد و گفت: مسئله اقتصادی و بازار بسیار مهم بوده و کار شبانه‌روزی می‌خواهد. آقای کهنسال توسعه صنعتی و معدنی و ایجاد آرامش در بازار را مستلزم همکاری همه جانبه همه مردم و مسئولان دانست و ادامه داد: باید آموزش را در حوزه تولید و صنعت افزایش داده و اخلاق نیز، در تمام سطوح وجود داشته باشد. ┏━━━🍃💞🍂━━━┓ 📣 کانال رسمی مرکزخدمات حوزه های علمیه 👇 🆔 https://eitaa.com/csis_19 ┗━━━🍂💞🍃━━━┛ ارتباط با مدیر 💠 @hoosein_salkhorde 💠
ابن عبد ربه (متوفی ۳۲۸ )در «العقد الفرید» و سید رضی ( متوفی۴۰۶) در « نهج البلاغه» و دیگران روایتی از کمیل بن زیاد نخعی نقل کردند که : حضرت علی علیه السلام مرا به طرف صحرا برد وقتی که به صحرا رسیدیم نفس اندوهگینی کشید و در باره ی فضیلت علم سخن گفت که حاصل متن روایت و حاشیه آن در موضوعات زیرا قابل تنظیم است : 1.به صحرا بردن کمیل برای بیان مطلبی مهم 2.مقدمه ی دربیان این که قلب برای آنچه می شنود ظرف است 3.تقسیم مردم به سه قسم دانشمند ، دانشجو و سرگردان 4.مقایسه علم و مال 5.گله از نبود مشتری برای حامل علم حضرت 6. بیان دانشجویان منفی 7.نگرانی از مرگ دانش 8.یاد ائمه معصومین علیهم السلام (ابن عبد ربه، احمد بن محمد، العقد الفرید، جلد: ۲، صفحه: ۸۱، دار الکتب العلمية، بیروت - لبنان، 1407 ه.ق. ، نهج صبحی صالح حکمت 147 و بنیاد نهج قصار 139) سخنان فوق را می توان در شهر هم گفت ، اما بیرون بردن از شهر و مقدمه چینی برای بیان مطالب برای این بود که کمیل اهمیت کلام را درک کند و با این خاطره سازی ،استاد مطمئن می شود که شاگرد این درس یا این درسها را در کنار گفتارهای روزمره به فراموشی نمی سپارد @MohammadGelayeri
قلب ظرف است حکمت 147 نهج البلاغه قسمت دوم: حضرت امیر علیه السلام قلب را به ظرف تشبیه کرد چرا که در ظرف کالا نگهداری می شود و دل نیز باید آنچه که انسان می شنود به یاد داشته باشد ،گویی دل ظرف برای مطالب است ، حال که دل ظرف است ، بهترین دلها آن است که ظرفیت بیشتری داشته باشد . «يا كميل، إن هذه القلوب أوعية، فخيرها أوعاها فاحفظ‍‌ عني ما أقول لك.» یعنی : ای کمیل این دلها مانند ظرف هستند ، پس بهترین دلها با ظرفیت ترین آنها است ، پس آنچه می گویم حفظش کن. ارکان تشبیه در کلام امام علیه السلام : مشبه: قلب - مشبه به : ظرف – وجه شبه نگهداری و محافظت است با توجه به این که وجه شبه حذف شد پس «تشبیه بلیغ» است، گر چه برخی از آن تعبیر به «استعاره» کرده اند ( راجع : تفتازانی ، المطول ص 313 ، قم داوری ) این مطلب مقدمه چینی و هشدار به کمیل است که مطالبی که گفته می شود باید به خاطر بسپارد و به دیگران منتقل کند. در قرآن کریم نیز این تشبیه به کار رفته است مانند « «وَ لِيَبْتَلِيَ اَللّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما فِي قُلُوبِكُمْ » ( ۱۵۴ آل عمران) @MohammadGelayeri
زیارت ۱اصحاب ما تصریح کردند به این که اربعين ۲۰ صفر است، شواهدی از اخبار نیز برای آن دارند، پس مهم نیست محرم ناقص باشد یا کامل باشد ۲در روايات علت استحباب زیارت بیان نشده است مشهور بين اصحاب این است که علت آن ۱ رجوع حرم امام حسین علیه السلام به کربلا هنگام بر گشت به شام و الحاق سر های شهدا به بدنهایشان است ۲گفته شد که در این روز حرم به مدينه باز گشتند. ولی هر دو بعيد است چون فرصت برای هیچکدام کافی نبود انطور که ابن طاووس بیان می کند و ممکن است برای : ۳تاسی به جابر باشد که اولین انسانی است که به زيارت امام حسین علیه السلام رفت ۴ یا آزادی اهل‌بيت عليهم السلام از بند دمشق در اين روز بود یا علت دیگری که ما نمی دانیم کفعمی علت را زیارت جابر و و رجوع حرم به مدينه می داند محمد باقر مجلسی ، ملاذ الاخیار في فهم تهذیب الاخبار. کتاب المزار باب ۵۲ ذیل حديث ۱۶ اشارات ۱علت زیارت در روایات نیست ۲مشهور علت را رجوع حرم به کربلا و الحاق سرهای شهدا به بدنهایشان می داند @MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
اربعین یک تجسم عینی از عصر ظهور است چون همیشه این سوال در اذهان هست امام عصر ارواحنا لمقدمه الفدا اگر قیام کند چگونه میخواهد بین این همه اقوام مختلف هماهنگی ایجاد کند آیا همه مسلمان شده وتحت فرمان حضرت قرار می گیرند اینکه ادیان مختلف کنارهم با صلح زندگی می کنند چیست ما در اربعین مدل کوچک این جامعه را می بینیم ادیان مختلف مسلمان چه شیعه چه سنی مسیحی یهودی در این حرکت عظیم شرکت می کنند از مکان های مختلف با زبانهای مختلف در کنارهم با صلح و صفا پیاده روی می کنند بهم کمک می کنند نسبت بهم ایثار می کنند حتی زبان هم را نمی دانند اهل یک ملیت وقوم و مذهب نیستند اما تحت یک پرچم جمع می شوند که حسین بن علی علیه السلام است واساسا حضرت حجت با همین پرچم حسینی قیام می کند @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری فارس
⤴️ حزب‌الله: مرحله اول با موفقیت به پایان رسید 🔹بیانیه جدید حزب‌الله لبنان: این مرحله هدف قرار دادن پادگان‌ها و مکان‌های اسرائیلی برای تسهیل عبور از پهپاد‌های تهاجمی به سمت هدف مورد نظرشان در عمق نهاد است. 🔹بیش از ۳۲۰ موشک‌ کاتیوشا شلیک کردیم. 🔹سایت هایی که هدف قرار گرفتند: 🔸حکومت میرون 🔸آرامگاه نیفی زیو 🔸پایگاه ذاتون 🔸اصطبل زائورا 🔸پایه دشت 🔸پادگان کیلا در جولان اشغالی 🔸پادگان UF در جولان اشغالی 🔸پایگاه نفاح در جولان اشغالی 🔸پایگاه یاردن در جولان اشغالی 🔸حکومت عین زی تیم 🔸پادگان راموت نفتالی @Farsna
هدایت شده از صابرین نیوز | Saberinnews
☑️رسانه روسی: یادتان هست وقتی تلگرام در روسیه مسدود شد و همه لیبرال ها در مورد پایان آزادی بیان در روسیه نوشتند، آن موقع هیچ کس دنبال دوروف و کارمندانش نبود و آنها را دستگیر نمی کرد و حالا به همان اتهامات پاول در فرانسه بازداشت شده است. تعجب می کنم که آیا صدای اعتراض لیبرال ها بلند خواهد شد یا فرق می کند ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ 🌐صابرین نیوز(اخبار جبهه مقاومة)↙️ 🆘@SABERIN_NEWS
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
و در 🔶وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ(:) وَ ❇️وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَيْهِ مَنْ (:) وَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَى وَ آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْكَسِ وَ وَ تَرَدَّى فِي هَوَاهُ وَ أَسْخَطَكَ وَ أَسْخَطَ نَبِيَّكَ وَ مِنْ عِبَادِكَ أَهْلَ وَ وَ الْأَوْزَارِ الْمُسْتَوْجِبِينَ النَّارَ فَجَاهَدَهُمْ فِيكَ صَابِرا مُحْتَسِبا 🔶و جانش را در راه تو بذل كرد، تا بندگانت را از ✅ و ✅ گمراهی برهاند، در حالی که بر عليه او به كمك هم برخاستند؛ ⏺کسانی که دنيا مغرورشان كرد ، ⏺و بهره واقعى خود را به فرومايه ‏تر و پست‏تر چيز فروختند ، ⏺ و آخرتشان را به كمترين بها به گردونه فروش گذاشتند، ⏺تكبّر كردند و ⏺خود را در دامن هواى نفس انداختند ، تو را و پيامبرت را به خشم‏ آوردند و⏺ اطاعت كردند از ميان بندگانت، اهل ‏افکنی و و گناهان سنگين، و آتش را پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد كرد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 رهبر انقلاب هم‌اکنون در جمع دانشجویان عزادار اربعین: در زیارت عاشورا به امام حسین علیه‌السلام عرض میکنید: انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم؛ کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است. ۱۴۰۳/۶/۴ 🖥 پخش زنده:  Farsi.khamenei.ir/live
هدایت شده از غرب آسیا
🚨🚨🚨سید حسن نصرالله: ما گفتیم که پاسخ امروز ما مقدماتی است ،تیم اطلاعاتی ما بررسی می کند این پایگاه های اسرائیلی را که هدف قرار داده ایم، اگر نتیجه عملیات انتقام فواد شکر برای ما کافی باشد انتقام تمام شده است و اگر ناکافی باشد بعداً تصمیم می گیریم چه کنیم تا مردم در جنوب لبنان به خانه های خود برگردند https://eitaa.com/westanews
مراد از «یتقرب الی الله « در وصف لشگر یزید صدوق در خصال و امالی از ثمالی نقل کرد که امام سجاد علیه السلام فرمود روزی مثل روز امام حسین علیه السلام نبود چرا که سی هزار نفر که گمان می کردند از این امت هستند کل یتقرب الی الله عزوجل بدمه ، همه تقرب به خدا می جستند با ریختن خون او ، و امام آنها را تذکر به خدا می داد و پند نمی گرفتند تا با تجاوزگری و ستم و تعدی اورا کشتند (سفینه البحار ج۱ ص ۱۳۲) مشابه آن در حدیث جناده نیز آمده است وابو الفضل تهرانی «یتقرب» را به اظهار و نه اعتقاد معنی کرد که سخن درستی است ، او نوشت : حديث جناده از امام حسن عليه السّلام كه بسيد الشهداء عليه السّلام فرموده در وصف لشگر يزيد كلهم يتقرب إلى اللّه اشاره به اين معنى (یعنی اظهار تدین )است و الا تقرب حقيقى با ظهور بينات و قيام حجج و قرب عهد ايشان بامير المؤمنين عليه السّلام و رسول خدا از جميع معقول نيست اگر درباره بعض تصور شود شفاءالصدور ص۳۱۸ و ۳۱۹ @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ رهبر انقلاب، روز گذشته: «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» همیشه به معنای تفنگ به دست گرفتن نیست؛ به معنای درست اندیشیدن، درست سخن گفتن، درست شناسایی کردن، دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم» این‌جوری است. ✏️ بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر این‌جور فکر کردیم، این‌جور شناسایی کردیم، این‌جور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. ۱۴۰۳/۶/۴ 🏴 💻 Farsi.Khamenei.ir
تفکیک اهل سنت بین دو بدعت عمر آیة الله سبحانی: شگفت آن که خلیفه هر دو( نکاح متعه وحج تمتع ) را در يک زمان ممنوع کرد ولی نهی نخست بعد از وی به شدت اجرا شد و نهی دوم نادیده گرفته شد. و هم اکنون زائران خانه خدا را می بینیم که از مذاهب مختلف اسلامی غالباً حج تمتع انجام میدهند راهنمای حقیقت ، زمستان ۱۳۹۰ ، مشعر ، ص ۵۷۶ @MohammadGelayeri
«دانش » ملاک تقسیم مردم حکمت 147 نهج البلاغه قسمت سوم: حضرت امیر علیه السلام مردم را از جهت دانش به سه قسم تقسیم کرده و ارزش گذاری نموده است : دانشمند ، دانشجو و عوام . 1.عالم ربانی دانشمند الهی و عارف به خداوند ابن میثم : ربانی منسوب به رب است بر غیر قیاس با اضافه الف و نون برای زیادی مبالغه ( مانند لحیانی برای کسی که لحیه و ریش زیاد دارد ) ، یعنی عارف به خداوند تعالی، در قرآن کریم هم سفارش فرمود « کونوا ربانیین» ( آل عمران 79) یعنی الهی باشید. المیزان : « معنای ربانی اختصاص زیاد به رب و اشتغال زیاد به عبودیت و بندگی و غبادت او داشتن است .» 2.دانشجو که درراه نجات است ابن میثم وصف را توضیحی می داند زیرا او دانشجو و در راه تحصیل دانش است و غایت دانش نجات یافتن است. به نظر قابل قبول می آید ، لکن قید احترازی هم دور نیست ، زیرا همانطور که هر عالمی مراد نیست بلکه عالم الهی مراد است ، هر دانشجویی نیز فضیلت ندارد بلکه دانشجویی مراد است که در راه نجات است و علم الهی می آموزد. 3. عوام چند تعبیر در باره ی این گروه آمده است : أ.همج: یعنی مگس کوچکی مثل پشه ابن میثم معتقد است مگس ریز استعاره گرفته شد برای عوام ، و وجه شبه حقارت است . ب.رعاع : یعنی گروه عوام و تازه جوان ، ( اسم جمع است یا جمع رعاعه است ) ، وجه این استعاره و توصیف این است که این دو مظنه جهل هستند . مشبه : کسی است که نه دانا است و نه دانشجو - مشبه به : عوام و تازه جوان - وجه شبه\ مظنه جهل بودن است. ج. اتباع کل ناعق « ناعق» اسم فاعل از «نعق» یعنی فریاد که برای اداره حیوانات است ، یعنی به دنبال هر فریادی می روند ، چون فاقد دانش و تشخیص صحیح از غیر صحیح هستند . د.با هر بادی به همان سو می روند ، کنایه از ضعف و عدم تشخیص درست از نادرست است. ه. به نور دانش روشنی نگرفتند ( و در نتیجه در تاریکی جهل هستند.) و.به ستون قابل اعتمادی تکیه نکردند ، (یعنی اعتقاد صحیحی ندارند تا با آن به جنگ شبهات بروند) الناس ثلاثة: عالم ربّاني، و متعلّم على سبيل نجاة، و همج رعاع، أتباع كلّ‌ ناعق، مع كلّ‌ ريح يميلون، لم يستضيئوا بنور العلم، و لم يلجئوا إلى ركن وثيق. @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب در نخستین دیدار دولت چهاردهم: آقای رئیس جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تایید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد زیادی را هم نمی‌شناختم و نظری نداشتم. ۱۴۰۳/۶/۶ 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از صابرین نیوز | Saberinnews
☑️تصویری که توسط فعالان فلسطینی دست به دست می‌شود 💢نتانیاهو با وجود اینکه بیش از ۱۸۰ هزار غیرنظامی فلسطینی را به قتل رسانده است، آزاد است. 💢پاول دوروف، موسس تلگرام به دلیل عدم تمایل به اشتراک گذاری اطلاعات کاربران تلگرام دستگیر شد. ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ 🌐صابرین نیوز(اخبار جبهه مقاومة)↙️ 🆘@SABERIN_NEWS
بسم الله الرحمن الرحیم هدف از خلقت جهان ( قسمت اول): در فعل خداوند در مقام تصور سه فرض وجود دارد : 1عدم غایت 2 رجوع نفع به او 3 رجوع نفع به دیگران اول موجب می شود که فعل خداوند عبث و لغو باشد ، شکی نیست که خداوند حکیم لغو انجام نمی دهد همانطور که خودش -تبارک و تعالی - نیز خبر داده است ( انبیاء 16 و 17) و افعال او دارای غایت است. دوم مستلزم نقص و حاجت است که با فعل و رساندن سود به خود بر طرف می شود ، مثلا ما برای نوشتن نیاز به خودکار داریم و آن را می سازیم تا نیاز ما را بر طرف کند ، و خداوند تعالی که کامل مطلق و غنی بالذات است نمی تواند از فعل خود سودی ببرد سوم هم فعل را دارای غرض می داند و فعل او را از عبث حفظ می کند و هم سود را به خداوند بر نمی گرداند و ذات او را از نقص حفظ می کند ، لذا علامه حلی در «کشف المراد» نوشت : « النقص انما یلزم لو عاد الغرض و النفع الیه ، اما اذا کان النفع عائدا الی غیره فلا ، کما نقول : انه تعالی یخلق العالم لنفعهم » ( کشف المراد، تعلیق سبحانی ، موسسه امام صادق علیه السلام ، قم ص 64) گویا به همین معنی اشاره دارد آنچه که مولوی در داستان موسی و شبان به نقل از خداوند تعالی آورده است: « من نکردم خلق( امر) تا سودی کنم * بلکه تا بر بندگان جودی کنم » بلکه فی الجمله در نقل نیز وارد است مانند آیه انتفاع :«خلق لکم ما فی الارض جمیعا.» (بقره 29) @MohammadGelayeri
مقایسه ی علم و مال حکمت 147 نهج البلاغه قسمت چهارم: مقایسه علم و ثروت از بحثهای متداول است ، لکن حضرت امیر علیه السلام بین علم دین و ثروت مقایسه انجام داده است که فضای بحث را متفاوت از یحث متداول قرار داده است، و لذا خطاب به کمیل به چند تفاوت بین علم و مال می پردازد ، که برخی از تفاوتها شامل علم غیر دین نیز می شود: « ای کمیل علم بهتر از ثروت است ، چون: 1.علم از تو محافظت می کند در مقابل ضررهای دنیوی و اخروی در حالی که تو از مال محافظت می کنی ( پس علم نه تنها دردسر محافظت از مال را علم ندارد بلکه موجب محافظت از تو است ، یعنی علم دو فضیلت دارد : هزینه محافظت ندارد ، و محافظت از تو را نیز به عهده دارد) 2.ثروت با انفاق کم می شود ولی علم با انفاق زیاد می شود( چون با تدریس و تبیین برای عالم مطالب یاد آوری می شود و نیاز به استنباط برای پاسخگویی به سوالات موجب زیادی آن می شود) 3. محصول مال یعنی احسان با زوال مال از بین می رود ولی محصول علم و احسان آن باقی است برای بقای علم ( در تکیه و حسینیه مردم شام خوردند احسان با مال حاصل شد و تمام شد ولی سخنرانی و معارفی که آموختند باقی است و احسان آن باقی است) ابن میثم : صنیع فعیل به معنای مفعول است ، صنیع و محصول مال احسان است. 4. ای کمیل تحصیل علم یکی از ارکان دین است که باید به آن متعهد شد «یدان به » ممکن است به معنای تعهد باشد و ممکن است به معنای پاداش باشد. 5. شخص وقتی که عالم باشد در زمان حیاتش مردم از او اطاعت می کنند ( چون علم موجب قدرت می شود) و بعد از و فاتش از او به نیکی یاد می کنند.( و نمی میرد ، چون «مرده آن است که نامش به نکوئی نبرند» به تعبیر سعدی). 6.علم حاکم و مال محکوم است و با علم باید بر چگونه مصرف کردن آن حکم کرد ، و بی شک حاکم افضل از محکوم است . 7.ای کمیل ثروت اندوزان در زمان حیات خود مرده اند و اما علماء تا روزگار باقی است ماندگار هستند ، بدنهایشان مفقو د می شود با مرگ اما چهره های آنها در دلها ماندگار است. (دو تشبیه واقع شد ، تشبیه مال اندوز به مرده در عدم نفع از اندوخته خود و تشبیه عالم به زنده در فراموش نشدن ) يا كميل، العلم خير من المال: العلم يحرسك و أنت تحرس المال، و المال تنقصه النفقة، و العلم يزكو على الإنفاق، و صنیع المال تزول بزواله. يا كميل، معرفة( محبة) العلم دين يدان به، به يكسب الإنسان الطاعة في حياته، و جميل الأحدوثة بعد وفاته، و العلم حاكم و المال محكوم عليه. يا كميل، مات خزّان المال و هم أحياء، و العلماء باقون ما بقي الدهر، أعيانهم مفقودة، و أمثالهم في القلوب موجودة @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 سیزده توصیه امروز رهبر انقلاب به دولت چهاردهم چه بود؟ ✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در اولین دیدار رئیس جمهور و هیئت دولت چهاردهم توصیه‌هایی را خطاب به دولتمردان بیان داشتند که سرفصلهای این موارد سیزده‌گانه به شرح زیر منتشر می‌شود. 🔹۱. شکر الهی برای نعمت خدمت به مردم 🔸۲. شناسایی ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور؛ شرط کارآمدی کارگزاران 🔹۳. انتخاب همکاران با این خصوصیات: جوان، مؤمن، انقلابی، متعهد و پرانگیزه 🔸۴. خردمندانه شدن حکمرانی در صورت رجوع به کارشناس 🔹۵. حضور در بین مردم و رفتن به سفر استانی 🔸۶. تهیه پیوست عدالت برای هر قانون و تصمیم مهم دولت 🔹۷. رعایت اولویت‌ها در کارهای زیرساختی از جمله انرژی هسته‌ای و کارهای فوری از جمله گرانی و تورم 🔸۸. حکمرانی قانون‌مند در فضای مجازی؛ دستیابی به فناوری و لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی 🔹۹. جدی گرفتن تولید ملی به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی 🔸۱۰. علاج پیری زودهنگام جمعیت کشور 🔹۱۱. نهراسیدن از مانع در کارها 🔸۱۲. امید نبستن به دشمن و منتظر موافقت دشمنان نماندن برای برنامه‌ها 🔹۱۳. رسیدگی هر چه بیشتر به معنویت خود در دوران مسئولیت 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔹رئیس‌جمهور فرانسه در توضیح دستگیری پاول دوروف: در هر کشور قانونمداری آزادی باید چارچوب داشته باشد. @TasnimNews
گله از نبود دانشجو حکمت 147 نهج البلاغه قسمت پنجم: حضرت امیر علیه السلام – بعد از بیان فضائل علم – به سینه خود اشاره کرد و فرمود: اینجا علم فراوانی است ، البته اگر برای آن یاد گیرنده ی می یافتم . ها إن هاهنا لعلما جمّا - و أشار بيده إلى صدره - لو وجدت له حملة «ها» برای تنبیه است و جواب «لو» چون معلوم بود حذف شد ، یعنی اگر برای این علوم طالب پیدا می کردم آنها را اظهار می کردم . @MohammadGelayeri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب: نقض حکمرانی کشور در فضای مجازی قابل قبول نیست / براساس یک قانونی زمام کار را بدست بگیرید 📩 رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: ✏️ فضای مجازی یک دنیای جدیدی است شماها بیشتر از بنده هم حتماً مطلعید، یعنی فضای مجازی دیگر امروز مجازی نیست! امروز یک واقعیتی است در زندگی مردم. روزبه‌روز هم دارد پیش میرود آنچه که مهم است این است که در فضای مجازی حکمرانی قانونمند وجود داشته باشد اینکه بنده گاهی گفتم فضای مجازی رهاست، ول است، این بخاطر این است. ✏️ حکمرانی، براساس قانون، یک قانونی اگر ندارید قانون را بوجود بیاورید براساس آن قانون زمام کار را بدست بگیرید همه‌ی دنیا این کار را میکنند می‌ّبینید دیگر این جوان بیچاره را فرانسوی‌ها، یعنی اینقدر تا این حدّ سخت‌گیری انجام میگیرد طرف را میگیرند زندان میکنند، تهدید میکنند که بیست سال محکومیت به تو خواهیم داد این بخاطر آن است که حکمرانی آنها را نقض کرده نقض حکمرانی قابل قبول نیست یک کشور در اختیار شماست که وظیفه در قبالش دارید، مأموریت در قبالش دارید. نمیشود حکمرانی شما را نقض کرد، نباید نقض کنند. ۱۴۰۳/۶/۶ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
اهمیت توجه به هوش مصنوعی 📩 رهبر انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیئت دولت چهاردهم: ✏️ امروز با یک شتاب حیرت‌دهنده‌ای یعنی انسان متحیر می‌شود از شتابی که این فناوری عجیب در دنیا پیدا کرده و دارد پیش میرود. خب، دستگاه‌های ما، الان دستگاه‌های مختلف ما، نظامی و غیرنظامی از هوش مصنوعی دارند استفاده میکنند بهره‌برداری میکنند اما این ما را فریب ندهد. در مسئله‌ی هوش مصنوعی بهره‌بردار بودن امتیاز نیست، لایه‌های عمیقی دارد این فناوری باید در آن لایه‌ها مسلط شد. آن لایه‌ها دست دیگران است. ✏️ اگر شما نتوانید لایه‌های عمیق و متنوع هوش مصنوعی را، این فناوری را تأمین کنید فردا اینها یک ایستگاهی مثل ایستگاه اتمی، آژانس اتمی درست می‌کنند برای هوش مصنوعی که الان دارند مقدماتش را فراهم میکنند، که اگر چنانچه به آن ایستگاه رسیدید باید اجازه بگیرید در فلان بخش از هوش مصنوعی استفاده کنید در فلان بخش دیگر حق ندارید استفاده کنید اینجوری. زرنگ‌های دنیا دنبال این چیزها هستند. فرصت‌طلب‌ها و قدرت‌طلب‌های دنیا یک آژانس هوش مصنوعی هم به وجود می‌آید آن وقت اجازه نمی‌دهند شما از این  منطقه عبور کنید. ✏️ خودتان باید برسید به فناوری‌های عمیق و ژرف این مسئله‌، لایه‌های زیرساختی. لایه‌های زیرساختی هوش مصنوعی را باید در کشور دنبال کنید. ۱۴۰۳/۶/۶ منبع: Farsi.Khamenei.ir
چرا آیه تطهیر نمی تواند برای زنان پیامبر ص باشد آیه تطهیر در بین آیات مربوط به زنان پیامبر ص است ولی در حالی که تمام ضمایر مربوط به زنان پیامبر مونث است در خصوص آیه تطهیر ضمایر مذکر است «عنکم» ، «یطهرکم»، پس این آیه نمی تواند مربوط به زنان پیامبر باشد « إِنَّما يُرِيدُ اللّهُ‌ لِيُذْهِبَ‌ عَنْكُمُ‌ الرِّجْسَ‌ أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ وَ يُطَهِّرَكُمْ‌ تَطْهِيراً » (احزاب ۳۳) و ليس المراد بأهل البيت نساء النبي خاصة لمكان الخطاب الذي في قوله: « عَنْكُمُ‌ » و لم يقل: عنكن (المیران) @MohammadGelayeri
دانشجویان بدون صلاحیت حکمت 147 نهج البلاغه قسمت ششم: حضرت امیر علیه السلام بعد از گله از نبود دانشجو از وجود چهار گروه خبر داد که لیاقت آموزش و حمل علم او را ندارند : چون غیر علماء یا طالب علم هستند یا نه ، طالبان عالم یا قادر بر استدلال هستند یا نه ، و غیر طالبین علم یا پیرو شهوات هستند و یا به دنبال جمع مال . یکم: طالب علم که قادر بر استدلال به آن نیست ، دارای ویژگی های ذیل است : 1.قابل اعتماد نیست ( چون علم را در غیر جایش به کار می گیرد و به نا اهلان منتقل می کند) 2.از علم که ابزار دین است برای کسب دنیا بهره می گیرد. 3.از علم که حجت الهی است بر علیه اولیای او بهره می گیرد و حق را ناحق جلوه میدهد. ۴. با فخر فروشی از علم بر علیه بندگان خدا استفاده می کند دوم: دانشجوی پیرو اهل حق ولی بی بصیرت ، که دارای ویژگی های ذیل است : 1بصیرت در جوانب و اطراف علم ندارد 2.با اولین شبهه شک در دلش به وجود می آید (چون علم در دلش رسوخ نکرده است) سوم: حریص در شهوات که به راحتی رام شهوت می شود چهارم : به دنبال جمع مال این دو گروه هم از محافظان دین نیستند و بیشتر شبیه چارپایان در حال چرا هستند با نبود دانشجوی صالح و وجود این گروه های غیر صالح علم می میرد بلى أجد لقنا غير مأمون عليه، يستعمله آلة الدين للدنيا، و يستظهر بحجج اللّه على أوليائه، و بنعمه على عباده؛ أو منقادا لحملة الحقّ‌ و لا بصيرة له في أحنائه ، ينقدح الشك في قلبه لأول عارض من شبهة. الا لا ذا و لا ذاک، أو منهوما باللذة، سلس القياد للشهوة، أو مغرما بالجمع و الادخار ليسا من رعاة الدين في شيء أقرب شبها بهما الأنعام السائمة. كذلك يموت العلم بموت حامليه. @MohammadGelayeri