هدایت شده از جرعه ناب
خدایا جهان پادشاهی تو راست
ز ما خدمت آید خدائی تو راست
پناه بلندی و پستی توئی
همه نیستند آنچه هستی توئی
همه آفریدست بالا و پست
توئی آفرینندهٔ هر چه هست
توئی برترین دانشآموز پاک
ز دانش قلم رانده بر لوح خاک
چو شد حجتت بر خدائی درست
خرد داد بر تو گدائی نخست
خرد را تو روشن بصر کردهای
چراغ هدایت تو بر کردهای
توئی کاسمان را برافراختی
زمین را گذرگاه او ساختی
توئی کافریدی ز یک قطره آب
گهرهای روشنتر از آفتاب
تو آوردی از لطف جوهر پدید
به جوهر فروشان تو دادی کلید
جواهر تو بخشی دل سنگ را
تو در روی جوهر کشی رنگ را
نبارد هوا تا نگوئی ببار
زمین ناورد تا نگوئی ببار
جهانی بدین خوبی آراستی
برون زان که یاریگری خواستی
ز گرمی و سردی و از خشک و تر
سرشتی به اندازه یکدیگر
چنان برکشیدی و بستی نگار
که به زان نیارد خرد در شمار
✏ «نظامی»
بمناسبت نکوداشت نظامی گنجوی
https://eitaa.com/jorenab
آشنائی با " تذکره"علامه حلی که یکی از منابع مکاسب شیخ انصاری است
عناوین بحث :۱معرفی کتاب ۲ نقش تذکره در مکاسب شیخ انصاری و کیفیت بهره شیخ از آن
۱ معرفی کتاب
كتابي است در فقه مقارن از آثار علاّمة حليّ، حسن بن يوسف بن مطهّر، المتوفى عام (٧٢٦ ه) از طهارت تا کتاب نکاح است
در اول کتاب در وصف آن نوشت:
«قد عزمنا في هذا الكتاب الموسوم بتذكرة الفقهاء على تلخيص فتاوى العلماء، و ذكر قواعد الفقهاء على أحق الطرائق، و أوثقها برهانا، و أصدق الأقاويل و أوضحها - الى أن قال - و أشرنا في كلّ مسألة الى الخلاف، و اعتمدنا في المحاكمه بينهم طريق الانصاف»
ما تصمیم گرفتیم در این کتاب موسوم به تذکر ة الفقهاء بر تلخيص فتاواي فقها و ذكر قواعد فقهاء بر طریق بهتر و سزاوار تر و أقوال صادقتر و واضح تر ... در هر مسألة به اختلاف اشاره کردیم و در قضاوت بین آنها بر عدل و انصاف تکیه کردیم،
علامه در أقوال اهل سنت از برخی مصادر فقهی بهره برد مثل فتح العزيز رافعی، مغنی و شرح کبیر برای ابن قدامه ها و مجموع نووی، و در فتاوای شیعه به خلاف شیخ طوسی و معتبر دائی خود محقق رجوع کرد
۲.تذكرة و مكاسب شیخ انصاری
۲_۱،تذکره در صدر فهرست کتبی است که مواد اصلی مباحث شیخ را تشکیل می دهند ، چون بسیار به آن مراجعه کرده است به طوری که بیش از سیصد بار در بحثهای مکاسب از آن نام برده است
علاوه بر مواردی که تحت عنوان (صرح به جماعه) و مانند آن به این کتاب مراجعه داشته است
تذکره منفک از مکاسب از ابتدا تا انتها نیست.
۲_۲.اجماعات تذکره را ضمن مباحث ذکر می کند و یا با استناد به آن استظهار عدم ثبوت اجماع می کند
و بسیار در نقل أقوال از تذکره بهره برده است
۲_۳.شیخ در مواجهه با أقوال و عبارات تذکره گاه برای آن استدلال می کند و عبارت را توجیه می کند.
مثلا در مسألة اثبات خيار غبن با ما جاء من الآيات و الروايات. كلام علاّمة را توجیه می کند سپس برای آن استدلّال می کند و بعد آن در آن مناقشه می کند
گاهی دیگر شیخ بعد از توضیح و مناقشه مختار علامه را تقویت می کند مانند مبحث مسقطات خيار تأخير در فرع ثالث: در بذل ثمن از جانب مشتري بعد از ثلاثة.
گاهی دیگر بر استدلال علامه در تذکره اعتراض می کند و بعد از نقد آن رای دیگری بر می گزیند و به دفاع از آن می پردازد، مانند مسألة: هل المبيع يملك بالعقد أو يتوقف على انقضاء الخيار؟
برخی موارد نیز برای تکمیل بحث خود یا تقویت علمی بحث از نقل أقوال در تذکره کمک می گیرد
۲_۴. کیفیت نقل أقوال و مطالب از تذکره: گاهی مستقیم از کتاب تذکره نقل می کند و گاهی حکایت می کند ،در هر دو صورت گاهی بدون اختلاف ، گاهی دیگر با اختلاف قليل، نحو سوم به صورت نقل به معنا است.
عبدالسلام کاظم الجعفری ، هدایة الطالب إلی مصادر کتاب المکاسب ، ج۱ صص ۵۱_ ۵۹
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
🔰 #رهبر انقلاب اسلامی در پیام به نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی #دانشجویان در #اروپا:
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشجویان عزیز
رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیلدهندهی بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیتهای ویژهاند. شناخت جبههبندیها و صفآرائیها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوتهمدت، و آمادگی برای نقشآفرینی در تحولات به سود جبههی حق، وظیفهی میانمدت آنان است.
شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمنهائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید.
توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۰ اسفند ۱۴۰۰
💻 @Khamenei_ir
[امامت ائمه دوازدهگانه]
و النّقل المتواتر دلّ على الأحد عشر و لوجوب العصمة و انتفائها عن غيرهم و وجود الكمالات فيهم.
مسئله هفتم :در امامت باقى ائمه عليهم السّلام
نقل متواتر از شيعه بر امامت هريك از ائمه بعد از ديگرى و تصريح امام سابق بر امام لاحق دليل بر امامت آنها است و در كتب اهلسنت ذكر دوازده امام هست از جابر بن سمره و در صحاح آنان وارد است كه دين اسلام برپاست يا باقيست تا دوازده امام يا خليفه يا امير و امثال آن باختلاف گفته روات بر آنها بگذرد و چون امام بخارى و مسلم وقتى اين دو صحيح را تأليف كردند كه هنوز نام اثناعشريه بر ما اطلاق نشده بود و ما هنوز دوازده امام نداشتيم،چون در زمان امام على نقى يا امام جواد يا امام عسكرى عليهم السّلام صحيح بخارى و مسلم تصنيف شده بود و توهم اقتباس و اشتباه در آن نمىرود،و اگر بخواهيم دوازده امير و امام آنها را بر خلفاى راشدين و امام حسن مجتبى و معاويه و ديگر متصديان خلافت ظاهرى حمل كنيم امام دوازدهم بسليمان بن عبد الملك از خلفاى بنى اميه ختم مىشود و بايد پس از آن اسلام ازميانرفته باشد نعوذ بالله تعالى.
شعرانی ، ترجمه و شرح کشف المراد صص ۵۶۶ و ۵۶۷
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
رهبر انقلاب: اینهمه جوانهای حزباللّهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی. جوان انقلابی را باید گرامی داشت، باید به روحیّهی انقلابیگری تشویق کرد؛ این روحیّه است که کشور را حفظ میکند. ۱۳۹۴/۶/۱۸
#روز_جوان https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#جوان در قرآن
إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً ، وَ رَبَطْنا عَلى قُلُوبِهِمْ إِذْ قامُوا فَقالُوا رَبُّنا رَبُّ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضِ لَنْ نَدْعُوَا مِنْ دُونِهِ إِلهاً لَقَدْ قُلْنا إِذاً شَطَطاً هؤُلاءِ قَوْمُنَا اِتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً لَوْ لا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطانٍ بَيِّنٍ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ اِفْتَرى عَلَى اَللّهِ كَذِباً
(كهف ١٣، ١٤ و ١٥)
أصحاب كهف جواناني بودند كه به پروردگارشان ایمان آوردند ما نیز بر هدایتشان افزودیم( آنها را ثابت قدم گرداندیم ، دلهایشان را محکم کردیم (بر مشقت ها صبوری کردند)، هنگامی که بر خاستند و گفتند پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمین است هرگز جز او معبودی را نخوانیم که در این صورت سخنی بس نا حق می گفتیم ، اینها خویشان ما هستند که غیر او خدایانی را بر گزیدند بدون آن که دلیل محکمی بر معبود بودنشان بیاورند چه کسی ستمکارتر از کسی است که ( با شریک قرار دادن برای خدا ) بر خدا افترا بست
#روز_جوان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
دليل دويم بر امامت دوازده امام عليه السّلام
عصمت آنها است چون هيچكس در امام خويش عصمت قائل نشده و هيچ طائفه امام خود را معصوم نمىدانند و اگر عصمت شرط باشد منحصر است در دوازده امام كه هيچكس از آنها خلاف رضاى حق نقل نكرده است.
دليل سيم كمالات نفسانى و بدنى در هريك از آنها موجود بود كه استحقاق رئاسة بدان سبب داشتند. بايد دانست كه ما بر حسب قواعد علم كلام صفاتى براى امام ثابت مىكنيم كه عقل غالب مردم تا آن حدود مىرسد،و مسئله ديگر ولايتى است كه اهل اللّه مىگويند در هر زمانى وجود ولى لازم است و آن از علوم ديگر است غير كلام و ما بايد آن ولايت را بمضامين روايات ثابت كنيم و آن غير ولايت بمعنى امامت ظاهرى است و هركس رواياتى كه در اوصاف ائمه وارد شده تتبع كند يقين حاصل خواهد كرد كه ولايت به همه معانى در آنها بود تا خاتم الاولياء و الأوصياء كه ولايت بدو ختم گرديد و اگر كسى تكلف نورزد و بنا بر بيهودهگوئى نگذارد هرگز تعقل نمىشود كودكى چون امام على نقى عليه السّلام در ششسالگى و يا مانند امام محمّد تقى عليه السّلام در نهسالگى مقتداى خلق گردد؛و جماعتى دعوى علوم اولين و آخرين درباره آنها كنند و دشمنان قوى بسيار در صدد رسوا كردن آنان برنيايند و اگر ولايت در آنها نباشد اين امور معقول نیست
شعرانی ، ترجمه و شرح کشف المراد صص ۵۵۷ و ۵۵۸
#نیمه_شعبان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
-وصف حضرت #مهدى (عجّل الله تعالى فرجه الشريف)
زره دانش بر تن دارد، و با تمامى آداب، و با توجّه و معرفت كامل آن را فرا گرفته است ، حكمت گمشدۀ اوست كه همواره در جستجوى آن مىباشد، و نياز اوست كه در به دست آوردنش مىپرسد . در آن هنگام كه اسلام غروب مىكند و چونان شترى در راه مانده دم خود را به حركت در آورده، گردن به زمين مىچسباند او پنهان خواهد شد (دوران غيبت صغرى و كبرى) او باقى مانده حجّتهاى الهى، و آخرين جانشين از جانشينان پيامبران است.
قَدْ لَبِسَ لِلْحِكْمَةِ جُنَّتَهَا وَ أَخَذَهَا بِجَمِيعِ أَدَبِهَا مِنَ اَلْإِقْبَالِ عَلَيْهَا وَ اَلْمَعْرِفَةِ بِهَا وَ اَلتَّفَرُّغِ لَهَا فَهِيَ عِنْدَ نَفْسِهِ ضَالَّتُهُ اَلَّتِي يَطْلُبُهَا وَ حَاجَتُهُ اَلَّتِي يَسْأَلُ عَنْهَا فَهُوَ مُغْتَرِبٌ إِذَا اِغْتَرَبَ اَلْإِسْلاَمُ وَ ضَرَبَ بِعَسِيبِ ذَنَبِهِ وَ أَلْصَقَ اَلْأَرْضَ بِجِرَانِهِ
بَقِيَّةٌ مِنْ بَقَايَا حُجَّتِهِ خَلِيفَةٌ مِنْ خَلاَئِفِ أَنْبِيَائِهِ
نهج البلاغه، نسخه معجم خ ۱۸۲، ترجمه دشتی
#نیمه_شعبان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
امام خامنه ی
این مرجع معظم (آیة الله #علوي_گرگانی رضوان الله تعالی علیه)در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است. ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
✍🏼 متن کامل پیام: khl.ink/f/49817
💻
https://eitaa.com/MohammadGelayeri