سؤال : چرا عدد امامان ١٢ تاست ، نه كمتر و نه بيشتر ؟
پاسخ : از آنجا كه مسأله امامت در منطق شيعه به امّت واگذار نشده است ، همه مسائل آن مربوط به خدا و ابلاغ از طرف پيامبر است . طبعاً علت حصر امامان به دوازده تن از جمله مسائلى است كه فلسفه آن براى ما روشن نيست و نظائر آن در شرايع آسمانى كم نيست...
اصولاً علت اين كه شماره امامان در ١٢محصور مى باشد ، روايات پيامبراكرم ( صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم ) است كه آنان را به همين عدد معرفى كرده است .
مسلم در صحيح خود از جابر بن سمره نقل مى كند كه : « سمعت رسول اللّه يقول : لا يَزالُ الإسلامُ عَزيزاً إلى اثنى عَشَرَ خَليفَة » .
و نيز نقل مى كند كه آن حضرت فرمود :
«لا زالَ هذَا الدِّينُ عَزيزاً مَنيعاً إِلى اثنى عَشَرَ خَليفَةً كُلّهِمْ مِنْ قُرَيْش » .
حاصل اين دو حديث اين است كه اين دين - اسلام - تا زمان رهبرى دوازده تن از خلفاى پيامبر ، نيرومند و آسيب ناپذير خواهد ماند .
روايات با اين مضمون در ديگر صحاح و مسانيد نيز وجود دارد . وابو داود و ترمذى در سنن و احمد در مسند خود ، و حاكم در مستدرك آنها را نقل كرده اند
استاد سبحانی تبریزی ، راهنمای حقیقت صص ۳۰۸ و ۳۰۹
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از قدحی از دین
🔆توجّهتان را به مهدی موعود بیشتر کنید. ما باید توجه کنیم که خودمان را مهیّا کنیم برای آمدن آن حضرت.
🔸من نمیتوانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگتر از این است. نمیتوانم بگویم شخص اوّل است، برای اینکه دوّمی در کار نیست. ایشان را نمیتوانیم ما با هیچ تعبیری، تعبیر کنیم. الا همین که مهدی موعود است. آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر و ما باید خودمان را مهیّا کنیم از برای اینکه اگر چنانچه موفّق شدیم انشاءالله به زیارت ایشان طوری باشد که رو سفید باشیم پیش ایشان.
🔸تمام دستگاههایی که الان بهکار گرفته شدهاند در کشورما- و امید است که در سایر کشورها هم توسعه پیدا کند- باید توجّه به این معنا داشته باشند که خودشان را مهیّا کنند برای ملاقات حضرت مهدی سلام الله علیه.
📚 امام خمینی (ره) صحیفه نور (صحیفه امام) جلد ۱۲، ص ۴۸۳ و ۴۸۲
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
به ما بپیوندید
👇👇👇👇👇
لینک ما در ایتا:
http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
سؤال : آيا سند حديث جابر بن سمره كه عدد امامان را دوازده تن مى داند ، ضعيف نيست ؟
پاسخ : احاديث دوازده خليفه را ، بخارى و مسلم در « صحيح » خود ، و ابوداود و ترمذى در « سنن » خود و احمد در مسند و حاكم در مستدرك آورده اند . روايات صحيحين يعنى بخارى و مسلم نزد اهل سنت ، از اعتبار بالايى برخوردار است و هر نوع خدشه را در سند و مضمون آن ناروا مى دانند . شعار دانشمندان سنى اين است : كلّ ما فى صحيح البخارى صحيحٌ ، بنابراين چگونه مى توان سند روايات جابر بن سمره را ضعيف دانست ؟
ابن حجر در مقدمه كتاب « فتح البارى » كه شرح صحيح بخارى است ، يادآور مى شود كه كليه روايات صحيح بخارى معتبر است ، آنگاه برخى مناقشات را مطرح مى كند و به آنها پاسخ مى دهد .
ممكن است گفته شود : خبر جابر بن سمره ، خبر واحد است و چنين خبرى در مورد عقايد حجت نيست .
ولى پاسخ آن روشن است كه اگر دليل امامت آنان ، به روايت جابر سمره منحصر بود ، اين اعتراض محل داشت ، ولى ادله امامت پيشوايان معصوم به اندازه اى است كه بر هر فرد منصف يقين افرين مى باشد
استاد سبحانی تبریزی ،راهنمای حقیقت ص ۳۱۴
.
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبر بابل
برای اولین بار در تاریخ روحانیت؛
♦️زنان برای طلاب مرد عمامه گذاری کردند
🔹در مراسم عمامه گذاری پنج نفر از طلاب حوزه علمیه المهدی رامسر که به مناسبت نیمه شعبان و جشن ولادت امام زمان علیه السلام در مصلی جواد الائمه برگزار شد.
🔺 بنابر پیشنهاد حجت الاسلام علیخانی امام جمعه شهرستان رامسر، مادر دو نفر از طلاب که در مصلی حضور داشتند به جایگاه دعوت شدند و برای اولین بار دو مادر بر سر فرزندان خود عمامه گذاشتند و آنها را معمم کردند.
جمعه، ۱۹ اسفند ۱۴۰۱.
🔸 کانالاطلاع رسانی #خبر_بابل
🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا
https://eitaa.com/khabarbabol
📢 رهبر انقلاب در پیامی خطاب به ملتهای اسپانیولیزبان: چه نیکوست که ما ملتهای عدالتخواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و همافزائی کنیم
🔻 همزمان با رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی در کاراکاس، پیام حضرت آیتالله خامنهای به ملتهای اسپانیولی زبان منتشر شد.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی که در این مراسم منتشر شد، به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
اگر توانسته باشم به وسیلهی این کتاب با شما اسپانیولی زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند خواهم بود. این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکو است که ما و شما و همهی ملتهای عدالتخواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر همافزائی کنیم. نیکروزی شما را از خدا میخواهم.
سیّدعلی خامنهای
🔺️ رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی با عنوان «سلول شماره ۱۴» طی مراسمی در شهر کاراکاس پایتخت کشور ونزوئلا و درکنار نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و ونزوئلا، به همت فعالان فرهنگی ونزوئلا و اسپانیولیزبانان باحضور شخصیتهای فرهنگی ایران و ونزوئلا انجام شد.
🔍 مشروح خبر👇
https://khl.ink/f/52202
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#رجعت_و_مسائل_آن
#بخش_اول
#مفهوم_شناسی
رجعت از باورهای شیعی بوده و منشاء آن آیات و روایاتی است که به آن اشاره دارند .
درقرآن واژگانی مانند:کره،رجعت،رد و حشر نیز در همان معنای رجعت استعمال شده است؛ ثم رددنا لکم الکره علیهم/اسراء_۶/
قالوا تلک إذا کره خاسره/نازعات_۱۲_
انه علی رجعه لقادر/طارق۸/
يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُونَ»/نمل ۸۳/
#رجعت_در_لغت به معنای بازگشت آمده است و چنانکه در لسان العرب گفته شد مصدر مره از رجوع است[ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۸، ص ۱۱۴، بیروت، دار صادر، بیتا.]
#رجعت_در_اصطلاح
در اصطلاح علم کلام در عقیده شیعیان عبارت است از اینکه: خداوند گروهی از اموات را در هنگام ظهور حضرت مهدی آل محمد (عجّلاللهفرجهالشریف) به همان صورتی که در عالم ماده داشتند به دنیا بر میگرداند، گروهی را عزیز و گروهی را ذلیل میکند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه داده، داد مظلومان را از ستمگران میگیرد[شیخ مفید، محمد بن محمد، اوائل المقالات، ص۳۲۴.]
رجعت با اندک فاصله بعد از ظهور ولی عصر (عجّلاللهفرجهالشریف) و پیش از شهادت آن حضرت و برپاشدن قیامت واقع خواهد شد. و بازگشت به دنیا طبق روایات اختصاص به مؤمن خالص و کافر خالص دارد.
کما اینکه امام صادق (علیهالسّلام) در این باره فرموده: «بازگشت به دنیا عمومی نیست بلکه اختصاص دارد به کسانی که به مرتبه ایمان کامل و یا شرک محض رسیدند.»[بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۵۰۷، تهران، آفتاب.]
#ادامه_دارد،،،،،
https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از جرعه ناب
#خاندان_پیامبر.
۱-به خاندان پيامبرتان بنگريد
۲- و به آن سو رويد كه آنان مى روند
۳- و پاى به جاى پاى آنان نهيد،
۴-كه هيچگاه شما را از طريق هدايت منحرف نكنند
۵-و به هلاكت نسپارند.
۶-اگر نشستند، بنشينيد
۷-و اگر برخاستند، برخيزيد.
۸- بر آنان پيشى مگيريد كه گمراه شويد
۹- و از آنان واپس نمانيد كه هلاك گرديد.
انْظُرُوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ، فَالْزَمُوا سَمْتَهُمْ وَ اتَّبِعُوا أَثَرَهُمْ، فَلَنْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ هُدًى وَ لَنْ يُعِيدُوكُمْ فِي رَدًى؛ فَإِنْ لَبَدُوا فَالْبُدُوا وَ إِنْ نَهَضُوا فَانْهَضُوا، وَ لَا تَسْبِقُوهُمْ فَتَضِلُّوا وَ لَا تَتَأَخَّرُوا عَنْهُمْ فَتَهْلِكُوا
(نهج البلاغه خطبه ۹۰)
https://eitaa.com/jorenab
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#رجعت_و_مسائل_آن
#بخش_دوم
#نظر_امام_خمینی_و_علامه_طباطبایی(رحمهما الله)#در_خصوص_رجعت
نظریه #امام_خمینی(ره) در خصوص رجعت:
🟠 قضیه #رجعت از اصول و ضروریات مذهب ماست اما بر مازاد آن که چه بدنی خلق میشود، آیا آن بدن اولی را میآورد و ارواح پاک رجعت کنندگان در آن داخل میشوند یا بدن مثالی است دلیلی نداریم و ممکن است قضیه رجعت به نحو تمثل مثالی در عالم ملک باشد.
📚[خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۳، ص۱۹۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.]
نظریّه #علاّمه_طباطبائی_درباره رجعت
🟤 علاّمه طباطبائی ذیل آیات 210ـ 208 سوره بقره به رجعت و اعتقاد شیعه بدان پرداخته است و در مقام ابطال نظریّه مخالفان رجعت از راه دلیل عقلی و فلسفی چنین مینویسد: ⬇️⬇️⬇️
👈«ما نیز بر اساس یک اصل فلسفی قبول داریم چیزی که از قوّه به فعلیّت درآمده، دیگر محال است بالقوّه شود، لکن قبول نداریم که مسأله رجعت از این سنخ باشد؛
↙️ زیرا آنچه منکرین رجعت فرض کردهاند، مربوط به کسی است که عمر طبیعی خود را کرده است و به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد که برگشتن چنین کسی به دنیا مستلزم آن امر محال است که در فلسفه ثابت شد، امّا مرگ اخترامی که عاملی غیرطبیعی از قبیل قتل و یا مرض باعث آن میشود، برگشتن انسان بعد از چنین مرگی به دنیا (رجعت) مستلزم هیچ محذور و اشکالی نیست،
1⃣چون ممکن است انسان بعد از آنکه به مرگ غیرطبیعی از دنیا رفته، در زمانی دیگر مستعد کمالی شود که در زمانی غیر از زمان زندگیش موجود و فراهم باشد و بعد از مرگ دوباره زنده شود تا آن کمال را به دست آورد
2⃣یا ممکن است اصل استعداد او مشروط باشد به اینکه مقداری در برزخ زندگی کرده باشد و آنگاه به دنیا برگردد تا آن کمال را به دست آورد
که در هر یک از این دو فرض، مسأله رجعت جایز است و مستلزم محذور محال نیست»
📚(طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (بیتا). الف. تفسیر المیزان. ترجمه سیّد محمّدباقر موسوی همدانی. قم: انتشارات جامعه مدرّسین ، ج2: 160)
🍃🌸JOiN👇👇👇
•••❥ https://eitaa.com/joinchat/2749366608C36bfaea010
واکنشها به سر مربی ایرانی
۱اعتماد ملی :
آقای تاج ! نظر مردم برای شما مهم نبود ؟
بازگشت "قلعه تایم"
۲.وطن امروز :
قلعه ملی دست امیر
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#رجعت_و_مسائل_آن
#بخش_سوم
#دلایل_عقلی_اثبات_امکان_وقوعی_رجعت
برای اثبات امکان وقوعی رجعت، دلایل عقلی متعدّدی ارائه شده است که مهمترین آنها عبارتند از:
۱)#امتناع_ذاتی_و_امکان_وقوعی.
مفهوم امتناع بالذّات و امکان وقوعی.
«ممتنع بالذّات» مفهومی است که صرف تصوّر ذات آن، عدم را برایش ضروری میسازد؛ مانند اجتماع نقیضین و شریک برای خداوند متعال، روشن است که در مفهوم «رجعت» عدم ضرورت ندارد. بنابراین، در آن امتناع ذاتی نیست و دارای امکان وقوعی میباشد (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.: 85).
علاّمه طباطبائی در تفسیر امکان وقوعی مینویسد: «امکان وقوعی در برابر امتناع وقوعی است و بیانگر آن است که شیء نه تنها امکان ذاتی دارد و ذاتش یک ذات ممتنع نیست، بلکه تحقّق و وقوعش نیز محال نمیباشد؛ یعنی هیچ محذوری بر وقوع آن مترتّب نمیشود و هیچ محالی از تحقّقش لازم نمیآید» (همان: 62).
امکان وقوعی رجعت از منظر عقل
تصوّر اصل رجعت و نه وقوع آن، هیچ یک مستلزم تناقض و محال نیست؛ زیرا ملاک ممتنع بودن یک حادثه این است که تصوّر ذاتش از قبیل اجتماع نقیضین یا ارتفاع نقیضین باشد یا آنکه وقوعش منجر به آن دو گردد و شیئی که نه امتناع ذاتی داشته باشد و نه امتناع وقوعی، دارای امکان وقوعی است. بنابراین، چون تحقّق رجعت مستلزم هیچ محذور عقلی نیست، از نظر عقل، در شمار حوادث محال محسوب نمیشود.
۲) #اَدَلُّ_الدَّلِیلِ_عَلَی_اِمکَانِ_الشَّیءِ_وُقُوعُه
در فلسفه اسلامی ضابطهای است که میگویند: «وقوع هر چیزی بهترین دلیل بر امکان آن چیز است». بازگشت برخی از مردگان به دنیا از اموری است که اتّفاق افتاده است. در قرآن نمونههایی از زنده شدن برخی از مردگان در اقوام گذشته به صراحت آمده است؛ نظیر زنده شدن افرادی از قوم حضرت موسی(ع) (ر.ک؛ البقره/ 56ـ55)، زنده شدن مقتول بنیاسرائیل (ر.ک؛ البقره/ 73ـ72)، زنده شدن افرادی که از ترس مرگ از دیار خود خارج شده بودند (ر.ک؛ البقره/ 243)، زنده شدن مردگان بهوسیله حضرت عیسی(ع) (ر.ک؛ آلعمران/ 43)، زنده شدن یکی از پیامبران بعد از صد سال (ر.ک؛ البقره/ 259).
۳)#حُکمُ_الأمثالِ_فِی_مَا_یَجُوزُ_وَ_مَا_لاَیَجُوزُ_واحدٌ
در استدلالی دیگر، بر اساس قاعده فلسفیِ «حُکمُ الأَمثَالِ فِی مَا یَجُوزُ وَ فِی مَا لاَیَجُوزُ وَاحِدٌ»، دو یا چند چیز که طبیعت و ماهیّت مشابهی داشته باشند، در احکام و محمولات مساوی هستند؛ بدین معنا که هر حکمی بر یکی از آنها روا باشد، بر دیگری هم رواست (ر.ک؛ ابراهیمی دینانی، 1380: 208[ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1380). قواعد کلّی در فلسفه اسلامی. تهران: مؤسّسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی]. با توجّه به این قاعده فلسفی، چون بین «رجعت» و «معاد» از نظر بازگشت انسان به حیات مجدّد و پیوند روح مجرّد با بدن شباهت وجود دارد، همان ادلّهای که بر امکان معاد در قیامت اقامه میشود، امکان رجعت را نیز اثبات میکند.
[طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (1417ق.). الف. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامیجامعه مدرّسین حوزه] علمیّه قم
https://eitaa.com/mahdilomam
خوشا به حال کسی که :
1.به جستجوی عیب خود مشغول است و فرصت عیبجویی از دیگران ندارد
2.به خانه ی خود است و خوراک خود می خورد
3به طاعت پروردگار خود مشغول است و از خطاهای خود گریان است.
4.مشغول به حال خود است و مردم از او راحت هستند.
يَا أَيُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ وَ طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ فَكَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِي شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ.
نهج البلاغه خطبه 176 بند آخر نسخه معجم ، دشتی و صبحی صالح
مراد این است که انسان باید پایبند خانه و زندگی باشه و مشغول اداره خود باشه ، بیرون رفتن و مهمانی و مانند آن بر اساس مصلحت باشه نه به هر قیمیتی.
ابن میثم :إنّ كلا الاحتجاجين صحيح لكنّه ليس أفضليّة العزلة مطلقا و لا أفضليّة المخالطة مطلقا بل كلّ في حقّ بعض الناس بحسب مصلحته، و في بعض الأوقات بحسب ما يشتمل عليه من المصلحة
ابن میثم بعد از ذکر ادله عزلت و رفت و آمد هر دو را در جای خود به بر اساس افراد ، زمان و مصلحت صحيح می داند
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از حوزهعلمیهشهرستانبابل
به پیشنهاد و پیگیری امام جمعه محترم بابل و نگارش عبدالرحمان باقرزاده دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران کتاب «ترنم قلم» در 919 صفحه و در جلد گالینگور منتشر شد.
این کتاب در معرفی 150 نفر از حوزویان معاصر اهل قلم شهرستان بابل می باشد که علاوه بر زندگانی هر یک از شخصیتها ؛ آثار منتشر شده آنان اعم از کتاب یا مقاله در موضوعات مختلف علمی اعم از دینی؛ اجتماعی؛ سیاسی؛ اقتصادی؛ روانشناسی و... به اجمال معرفی گشته است.
@howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷