eitaa logo
پنجره🇮🇷
111 دنبال‌کننده
664 عکس
314 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
  برای اثبات امکان وقوعی رجعت، دلایل عقلی متعدّدی ارائه شده است که مهم‌ترین آنها عبارتند از: ۱). مفهوم امتناع بالذّات و امکان وقوعی. «ممتنع بالذّات» مفهومی ‌‌است که صرف تصوّر ذات آن، عدم را برایش ضروری می‌‌سازد؛ مانند اجتماع نقیضین و شریک برای خداوند متعال، روشن است که در مفهوم «رجعت» عدم ضرورت ندارد. بنابراین، در آن امتناع ذاتی نیست و دارای امکان وقوعی می‌‌باشد (ر.ک؛ طباطبائی، 1417ق.: 85). علاّمه طباطبائی در تفسیر امکان وقوعی می‌‌نویسد: «امکان وقوعی در برابر امتناع وقوعی است و بیانگر آن است که شیء نه تنها امکان ذاتی دارد و ذاتش یک ذات ممتنع نیست، بلکه تحقّق و وقوعش نیز محال نمی‌‌باشد؛ یعنی هیچ محذوری بر وقوع آن مترتّب نمی‌‌شود و هیچ محالی از تحقّقش لازم نمی‌‌آید» (همان: 62). امکان وقوعی رجعت از منظر عقل تصوّر اصل رجعت و نه وقوع آن، هیچ ‌یک مستلزم تناقض و محال نیست؛ زیرا ملاک ممتنع بودن یک حادثه این است که تصوّر ذاتش از قبیل اجتماع نقیضین یا ارتفاع نقیضین باشد یا آنکه وقوعش منجر به آن دو گردد و شیئی که نه امتناع ذاتی داشته باشد و نه امتناع وقوعی، دارای امکان وقوعی است. بنابراین، چون تحقّق رجعت مستلزم هیچ محذور عقلی نیست، از نظر عقل، در شمار حوادث محال محسوب نمی‌‌شود. ۲) در فلسفه اسلامی ضابطه‌ای است که می‌‌گویند: «وقوع هر چیزی بهترین دلیل بر امکان آن چیز است». بازگشت برخی از مردگان به دنیا از اموری است که اتّفاق افتاده است. در قرآن نمونه‌هایی از زنده شدن برخی از مردگان در اقوام گذشته به صراحت آمده است؛ نظیر زنده شدن افرادی از قوم حضرت موسی(ع) (ر.ک؛ البقره/ 56ـ55)، زنده شدن مقتول بنی‌اسرائیل (ر.ک؛ البقره/ 73ـ72)، زنده شدن افرادی که از ترس مرگ از دیار خود خارج شده بودند (ر.ک؛ البقره/ 243)، زنده شدن مردگان به‌وسیله حضرت عیسی(ع) (ر.ک؛ آل‌عمران/ 43)، زنده شدن یکی از پیامبران بعد از صد سال (ر.ک؛ البقره/ 259). ۳) در استدلالی دیگر، بر اساس قاعده فلسفیِ «حُکمُ الأَمثَالِ فِی مَا یَجُوزُ وَ فِی مَا لاَیَجُوزُ وَاحِدٌ»، دو یا چند چیز که طبیعت و ماهیّت مشابهی داشته باشند، در احکام و محمولات مساوی هستند؛ بدین معنا که هر حکمی‌ ‌بر یکی از آنها روا باشد، بر دیگری هم رواست (ر.ک؛ ابراهیمی‌ ‌دینانی،‌ 1380: 208[ابراهیمی ‌‌دینانی، غلامحسین. (1380). قواعد کلّی در فلسفه اسلامی.‌ تهران: مؤسّسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی]. با توجّه به این قاعده فلسفی، چون بین «رجعت» و «معاد» از نظر بازگشت انسان به حیات مجدّد و پیوند روح مجرّد با بدن شباهت وجود دارد، همان ادلّه‌ای که بر امکان معاد در قیامت اقامه می‌‌شود، امکان رجعت را نیز اثبات می‌‌کند. [طباطبائی، سیّد محمّدحسین. (1417ق.). الف. المیزان فی تفسیر القرآن. قم: دفتر انتشارات اسلامی‌‌جامعه مدرّسین حوزه] علمیّه قم https://eitaa.com/mahdilomam
خوشا به حال کسی که : 1.به جستجوی عیب خود مشغول است و فرصت عیبجویی از دیگران ندارد 2.به خانه ی خود است و خوراک خود می خورد 3به طاعت پروردگار خود مشغول است و از خطاهای خود گریان است. 4.مشغول به حال خود است و مردم از او راحت هستند. يَا أَيُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ وَ طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ فَكَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِي شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ‌. نهج البلاغه خطبه 176 بند آخر نسخه معجم ، دشتی و صبحی صالح مراد این است که انسان باید پایبند خانه و زندگی باشه و مشغول اداره خود باشه ، بیرون رفتن و مهمانی و مانند آن بر اساس مصلحت باشه نه به هر قیمیتی. ابن میثم :إنّ كلا الاحتجاجين صحيح لكنّه ليس أفضليّة العزلة مطلقا و لا أفضليّة المخالطة مطلقا بل كلّ في حقّ بعض الناس بحسب مصلحته، و في بعض الأوقات بحسب ما يشتمل عليه من المصلحة ابن میثم بعد از ذکر ادله عزلت و رفت و آمد هر دو را در جای خود به بر اساس افراد ، زمان و مصلحت صحيح می داند https://eitaa.com/MohammadGelayeri
به پیشنهاد و پیگیری امام جمعه محترم بابل و نگارش عبدالرحمان باقرزاده دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران کتاب «ترنم قلم» در 919 صفحه و در جلد گالینگور منتشر شد. این کتاب در معرفی 150 نفر از حوزویان معاصر اهل قلم شهرستان بابل می باشد که علاوه بر زندگانی هر یک از شخصیت‌ها ؛ آثار منتشر شده آنان اعم از کتاب یا مقاله در موضوعات مختلف علمی اعم از دینی؛ اجتماعی؛ سیاسی؛ اقتصادی؛ روانشناسی و... به اجمال معرفی گشته است. @howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
◀️«اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی أَوْلِیائِهِمُ الْمُعْتَرِفِینَ بِمَقَامِهِمُ، الْمُتَّبِعِینَ مَنْهَجَهُمُ، الْمُقْتَفِینَ آثَارَهُمُ، الْمُسْتَمْسِكِینَ بِعُرْوَتِهِمُ، الْمُتَمَسِّكِینَ بِوِلَایتِهِمُ، الْمُؤْتَمِّینَ بِإِمَامَتِهِمُ، الْمُسَلِّمِینَ لِأَمْرِهِمُ، الْمُجْتَهِدِینَ فِی طَاعَتِهِمُ، الْمُنْتَظِرِینَ أَیامَهُمُ، الْمَادِّینَ إِلَیهِمْ أَعْینَهُمُ، الصَّلَوَاتِ الْمُبَارَكَاتِ الزَّاكِیاتِ النَّامِیاتِ الْغَادِیاتِ الرَّائِحَاتِ: ⏺بار خدایا درود فرست بر دوستان ایشان كه به مقام و مرتبه آنان (خلافت و رئاست عامه و فضیلت و برتریشان بر همه مردم كه تو قرار داده‏ای) اقرار دارند، راه روشنشان را پیروی می‌نمایند (طبق دستور- شان رفتار می‌كنند) دنبال آثار و نشانه‏‌هاشان می‌روند، بدستاویز (بدین و راهنمایی) شان چنگ می‌زنند، به دوستی‌شان تمسك می‌جویند (به وجوب طاعتشان اعتقاد دارند) به امامت و پیشوایی‌شان اقتدا می‌نمایند، برای امر و فرمانشان تسلیم و فرمانبرانند، در طاعت و پیرویشان می‌كوشند، ایام روزگار (دولت و ظهور خلافت) ایشان (ایام حضرت صاحب الأمر، المهدی المنتظر(عج) كه دولت او دولت ایشان است) را انتظار دارند و چشم‌هاشان به سوی آنان دوخته‌‏اند (همیشه چشم براه ظهور دولت ایشانند) درودهای با بركت و نیكی و پاكیزه و فزاینده هنگام بامدادان و شبانگاهان https://eitaa.com/mahdilomam
گمشده بشر در حس نو خواهی و تجدد طلبی 1.انسان حالتى دارد كه از يكنواختى ملول مى‏شود. 2.اگر واقعاً چيزى مطلوب غريزى و ذاتى بشر باشد، ممكن نيست كه وصال او را سرد و افسرده كند. 3. در نهاد و غريزه بشرمعشوق و محبوبى كامل‏تر و عالى‏تر است؛ محبوبى كه كمال لا يتناهى است. به دنبال هر محبوبى كه مى‏رود، در حقيقت، نشانى از محبوب اصلى و واقعى خود در او مى‏بيند و به گمان محبوب اصلى به سراغ او مى‏رود، امّا پس از وصال چون خاصيّت آن محبوب اصلى را در او نمى‏بيند و احساس مى‏كند كه اين موجود قادر نيست خلأ وجودى او را پر كند، به سراغ محبوبى ديگر مى‏رود، و همين طور ... مگر آنكه روزى به محبوب اصلى و حقيقى خود نائل گردد؛ آن وقت به كمال واقعى خود كه اتّصال به كمال لا يتناهى است، خواهد رسيد و در بهجت و سعادت كامل غرق مى‏گردد و براى هميشه آرام مى‏گيرد و ديگر خستگى و افسردگى و كسالت در او راه نمى‏يابد «ألا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ» . 4.قرآن كريم درباره بهشت مى‏فرمايد: «لا يَبْغونَ عَنْها حِوَلًا» يعنى اين تفاوت ميان نعمتهاى آخرت و اين دنيا هست كه در اين دنيا انسان طالب تحوّل و تغيّر است، امّا در آخرت طالب تغيّر و تحوّل و نو شدن و عوض شدن نيست. رعد /28 ، کهف/108 و شهید مطهری ، مجموعه آثار /3/367 و 368 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از ابوقاسم
📌چرایی انتخاب شمخانی برای مذاکره؟ صرف نظر از ایراداتی که متوجه دریابان شمخانی است اما باید به این نکته اشاره کرد. آقای شمخانی از معدود سیاست مداران ایرانی است که از جایگاه و مقبولیت قابل توجهی در کشورهای عربی برخوردار است، شمخانی مهندس و طراح پروژه بهبود روابط با اعراب حاشیه خلیج فارس بوده و این پروژه از اواخر دولت آقای حسن روحانی آغاز وهمچنان ادامه دارد. هرچند این چنین توافقات و تصمیم گیری های بزرگ با مشاورین و استراتژيست های بیشمار در شورای امنیت ملی طراحی می شود اما با توجه به شناخت کامل آقای شمخانی از کشورهای عربی و مسئولین این کشور ها برای ایران بهترین پل ارتباطی بشمار می آمد. شاید توافق تاریخی اعراب پایانی بر حضور آقای شمخانی در شورای امنیت ملی باشد، تمدید مسئولیت شمخانی در دولت آقای رییسی تصمیم دولتی نیست بلکه برای اتمام پروژه های نیمه تمام صورت گرفته است. سطح مذاکرات براساس خواست طرفین بوده و هریک از دو کشور منافع خود را دنبال می کنند. هیچ یک از دو کشور سیاست های خود را تغییر نخواهند داد بلکه تمام ماجرا درشروع مرحله جدیدی از سیاست های این دو کشور است، سعودی ها بدنبال متوازن سازی روابط خود با شرق و غرب هستند و ایران نیز بعد از تثبیت موقعیت خود در منطقه به تبدیل حوزه نفوذ سیاسی امنیتی خود به حوزه منافع و اقتصاد می اندیشد. سعودی ها اینگونه تفهیم شدند که وقتی صحبت از ایران است شامل عراق، لبنان، سوریه و یمن نیز می شود.مذاکرات صلح سوریه، یمن، لبنان، عراق با کشورهای عربی بدون تایید تهران افق روشنی نخواهد داشت و این مساله به وضوح در کشورهای ذکر شده قابل مشاهده بود ابوقاسم
درس ر وَ اللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى‏ بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ خداست آن كه بادها را فرستاد، پس ابرى را پراكنده و دگرگون كرد، سپس آن ابر را به سوى سرزمين مرده‏اى رانديم و آنگاه زمين را كه مرده بود زنده كرديم؛ زنده شدن در قيامت نيز چنين است.(فاطر9) وَ تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ. ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ. وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فِيها وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ. زمين را مى‏بينى در حالى كه افسرده و مرده و ساكن است، اما همين ‏كه‏ باران بر آن فرود آورديم، به جنبش آيد و برآيد و از هر نوع گياه بهجت ‏افزا بروياند. آن بدان جهت است كه منحصراً ذات خدا حق است و او مرده‏ها را زنده مى‏كند و او بر همه چيز تواناست و قيامت آمدنى است بدون شك، و خداوند آنان را كه در قبرها خوابيده‏اند برمى‏انگيزاند. (حج/7-5) اين بهار نو ز بعد برگريز*هست برهان بر وجود رستخيز * آتش و باد، ابر و آب و آفتاب‏ *رازها را مى ‏برآرند از سراب‏* در بهاران سرّها پيدا شود*هرچه خورده است اين زمين رسوا شود ( مولوی) ( شهید مطهری ، مجموعه آثار /2 537 و 538) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
«اقتصاد» محور نام‌گذاری سال‌ها در یک دهه اخیر توسط رهبر انقلاب @TasnimNews
دانشمندان علی علیه السلام : خداوند تعالی را فرو نشاندن تشنگی عالمان و دل دانشمندان قرار داد جَعَلَهُ اللَّهُ رِيّاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاءِ وَ رَبِيعاً لِقُلُوبِ الْفُقَهَاء نهج البلاغه صبحی صالح خطبه 198 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از پنجره🇮🇷
قیام ملت برای قطع دست بیگانگان امام خامنه ی: 🔹 در برابر این تجاوز آشکار، مرحوم آيت‌اللّه کاشانى -که نماینده مردم تهران در مجلس دوره شانزدهم بود - جلودار نهضت ضداستعماری و ضدسلطه و چپاول شد، پرچم مخالفت با غارت منافع ملی ایرانیان را بلند کرد و «به کمک او دکتر مصدّق و ديگر سرانِ نهضت ملى شدن صنعت نفت توانستند حمايت مردم را به اين حرکت جلب کنند.» ۱۳۸۰/۸/۲۰ درخواست مردم و نهضت هم این بود که «نفت را از دست انگلیسی‌ها بگیریم و دست خودمان باشد.» ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ . زحمات نهضت و مردم همه خاکستر شد 🔹 کودتای ۲۸ مرداد «همه‌ی زحماتی را که ملّت ایران در ظرف دو سه سال -دوران ‌ملّی شدن صنعت نفت- کشیده بودند، بر باد داد.» ۱۳۹۴/۸/۱۲ نهضت که سرکوب شد، آمریکایی‌ها کنسرسیومی در کشور ایجاد کردند و وضعیت نفت هم بدتر از سابق شد.شرایطی بر نفت کشور حاکم شد که «خیلی وضعش بدتر بود از آنچه قبلاً وجود داشت؛ یعنی اگر قبلاً دست انگلیس بود، حالا دست انگلیس و آمریکا [بود]!» ۱۳۹۴/۱۰/۱۹ در واقع «نهضت ملی شدن صنعت نفت به وسیله‌ی کسانی که آن را اداره می‌کردند، به لیبرال دمکراسی آمریکایی ملحق شد.» ۱۳۸۱/۳/۱۴ 🔺 عاقبتِ اعتماد به آمریکا 🔹 این یک واقعیت تاریخی است که دکتر مصدق هم در این شکست مقصر بود، «تقصیرش هم این بود که به آمریکا خیلی اعتماد کرده بود.» ۱۳۹۸/۸/۱۲ دکتر مصدق «در مقابلِ دشمنی ‌انگلیس‌ها، فکر کرد باید یک پشتیبانی در عرصه‌ی بین‌المللی داشته باشد، این پشتیبان، آن روز از نظر او آمریکا بود...به آمریکایی‌ها متوسّل شد» ۱۳۹۴/۸/۱۲ «آنها را دوست خود فرض کرد.» ۱۳۹۱/۱۱/۱۹ آمریکایی‌ها هم از این فرصت و خوش‌بینی سوء استفاده کردند و «با انگلیس‌ها همدست شدند، مأمور خودشان را فرستادند اینجا و کودتای ۲۸ مرداد را راه انداختند.» ۱۳۹۲/۸/۱۲ منبع : https://eitaa.com/khamenei_ir https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبر بابل
ایشون جناب فیروزجاه با اصالت بابلی هستند که وطنش رو فروخت و رفت به فرانسه پناهنده شد چون ایران اجازه نداد جلوی حریفان اسرائیلی بازی کنه و ایشون هم رفت زیر پرچم فرانسه بازی کرد! 🔹حالا دیروز فدراسیون فرانسه بهش اجازه نداده جلوی حریف روسی مسابقه بده! 📌به نظرتون الان باید به کجا پناهنده بشه؟! عجب! دنیا زود جواب میده هاااا دوشنبه، ۲۹ اسفند ۱۴۰۱. 🔸 کانال‌اطلاع رسانی 🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا https://eitaa.com/khabarbabol
هدایت شده از جرعه ناب
حضرت علی علیه السلام خطاب به مالک اشتر :؛ آیین پسندیده ای را بر هم مریز که بزرگان این امتْ بِدان رفتار نموده اند و به وسیله آن، مردم به هم پیوسته اند و رعیّت با یکدیگر سازش کرده اند و آیینی مگذار که چیزی از سنّت های نیک گذشته را زیان رسانَد تا پاداش از آنِ نهنده سنّت باشد و گناه شکستن آن بر تو مانَد و لاتَنْقُضْ سُنّةً صالِحَةً عَمِلَ بها صدورُ هذِهِ الاُمَةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِها الاُلْفَة وَ صَلُحَتْ علیها الرعِیَّةُ وَ لاتَحْدُثَنَّ سنّةً تَضُرُّ بشی‏ء مِنْ ماضی تلکَ السُّنَنِ فیکونُ الأجْرُ لِمَنْ سَنَّها وَالوِزْرُ علیکَ بِما نَقَضْتَ مِنها (نهج البلاغه نامه ۵۳) 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 فرا رسیدن عید نوروز وآغاز سال نو بر همگان مبارک باد 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 @jorenab