eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
648 عکس
306 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
مقام روزه داران خداوندا ! از تو مى‌خواهم به حقّ اين ماه و به حقّ كسانى كه در آن،از آغاز آن تا پايانش تو را بندگى كرده‌اند؛از فرشته‌اى كه او را مقرّب ساختى،يا پيامبرى كه او را فرستادى يا بندۀ صالحى كه او را برگزيدى،كه بر محمّد و خاندانش درود فرستى و ما را در اين(ماه)به كرامت خود كه به دوستانت وعده داده‌اى،سزاوار نما و براى ما در اين(ماه)،آنچه براى كوشش‌گران در طاعتت لازم كرده‌اى،لازم گردان و ما را در صف كسانى كه به واسطۀ رحمت تو،مستحقّ بالاترين مرتبه گشته‌اند،قرار ده اَللَّهُمَّ‌ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا اَلشَّهْرِ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ اِبْتِدَائِهِ‌ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ‌: مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ‌، أَوْ نَبِيٍّ أَرْسَلْتَهُ‌، أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ‌ اِخْتَصَصْتَهُ‌، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ‌ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ‌، وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ اَلْمُبَالَغَةِ‌ فِي طَاعَتِكَ‌، وَ اِجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اِسْتَحَقَّ اَلرَّفِيعَ اَلْأَعْلَى بِرَحْمَتِكَ‌ . دعای ۴۴ صحیفه سجادیه https://eitaa.com/MohammadGelayeri
درهای آسمان برای چه کسی باز نمی شود؟ کسانی که به آیات خدا ایمان نیاوردند . برای همین هر گز داخل بهشت نمی شوند ، چون درب بسته است. إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ. اعراف۴۰ ۱.تکذیب :ایمان نیاوردن به آیات ۲.استکبار :نپذیرفتن از روی خود را برتر دانستن مثل سجده نکردن شیطان به آدم با این که می دانست دستور خدا است نپذیرفت و گفت من برترم ، این رفتار او در قرآن تکبر ناميده شد ۳یلج الجمل في سم الخیاط ریسمان داخل سوراخ سوزن دوخت و دوز شود ، کنایه از عدم امکان است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
بسمه تعالی پرسشی در باب علم خدا با توجه به اینکه در حکمت متعالیه ثابت شده است که موجودات مادی نه تنها صلاحیت عالم شدن را ندارند بلکه صلاحیت معلوم شدن را نیز ندارند زیرا علم، حضور چیزی در نزد چیز دیگر است و در جایی حاصل می‌شود که در آنجا حضور در کار باشد در حالی که موجود مادی نه صلاحیت این را ندارد که چیزی در نزد او حضور پیدا کند و نه صلاحیت این را دارد که او در نزدیک چیزی دیگر حضور پیدا کند حال پرسش این است که خداوند چگونه به عالم ماده و طبیعت علم دارد؟ به عبارت روشن تر لازمه عالم بودن خداوند به این جهان این است که جهان طبیعت و ماده در نزد خداوند حضور پیدا کند در حالی که جهان ماده صلاحیت حضور را ندارد. ممکن است گفته شود که همین پرسش در مورد علم ما انسانها به پدیده های مادی نیز مطرح است، اگر پدیده های مادی صلاحیت معلوم شدن را ندارند چگونه ما به آنها علم پیدا میکنیم؟ ولی در پاسخ این پرسش می توان گفت که علم ما به پدیده های مادی علم حصولی است یعنی از طریق صورتهای ادراکی و علمی مجرد است به تعبیر دیگر ما پدیده های مادی را از راه صورت های ادراکی که در ذهن ما حاصل می شود درک می کنیم در حالی که علم خداوند به موجودات علم حصولی نیست بلکه علم حضوری است. پاسخ پاسخی که ملاصدرا و برخی دیگر از فلاسفه به پرسش یاد شده می دهند این است که هر چند این سخن کاملا صادق و مقبول است که ماده نمی تواند معلوم چیزی واقع شود اما خداوند از طریق علمی که به صورت های ملکوتی و مجرد آنها دارد به آنها علم پیدا می‌کند. به تعبیر دیگر خداوند مستقیماً به عالم ماده و طبیعت علم حضوری ندارد بلکه از طریق علم حضوری به عالم ملکوت به جهان طبیعت علم پیدا می کند. (صدرالمتالهین شیرازی اسفار اربعه جلد ۶ ص ۱۶۴) اما حکیم متاله *ملا هادی سبزواری* پاسخ دیگری می دهد ایشان معتقد است که هرچند این قاعده که معلوم باید مجرد باشد تا عالم بتواند به او علم پیدا کند در اصل مورد قبول است اما در مورد خدا و مبادی عالیه که نقش علیت ایجادی و هستی بخشی را نسبت به موجودات مادی دارند صادق نیست زیرا علت هستی بخش بر معلول خود احاطه کامل وجودی دارد و معلول با تمام وجودش قائم و وابسته به او است به تعبیر دیگر معلول عین ربط و تعلق و آویختگی به علت است بنابر این معلول هرچند مادی باشد در نزد علت هستی بخش خود حضور تام دارد و از او غایب نیست و علت هستی بخش بر او احاطه وجودی تام دارد. (پاورقی ملاهادی سبزواری بر مطلب پیشین ملاصدرا در جلد ۶ اسفار ص ۱۶۵) شیخ اشراق و استاد آیت الله مصباح یزدی بر همین نظر می باشند. به نظر حقیر سخن مرحوم ملا هادی سبزواری سخن درست و قابل قبول است. ✍️استاد نیکزاد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
روسیه گندم و سوخت رایگان به لبنان می‌دهد 🔹سفیر بیروت در مسکو خبر داد روسیه پس از حل مسائل لجستیکی محموله سوخت و گندم رایگان به لبنان ارسال می‌کند. 🔹شوقی بونصار گفته پوتین دستور ارسال ۲۵ هزار تن گندم و ۱۰ هزار تن سوخت به لبنان را داده است. @Farsna - Link
نگرانی از ریزش خداوندا بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از كجروى در يگانگى‌ات و كوتاهى در بزرگ‌داشتنت و شكّ در دينت و كورى از راهت و سهل‌انگارى حرمتت و فريب خوردن از دشمنت؛شيطان رانده شده،دور گردان اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‌ ، وَ جَنِّبْنَا اَلْإِلْحَادَ فِي تَوْحِيدِكَ‌ ، وَ اَلْتَّقْصِيرَ فِي تَمْجِيدِكَ‌، وَ اَلشَّكَّ فِي دِينِكَ‌، وَ اَلْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ‌، وَ اَلْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ‌، وَ اَلاِنْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ‌ اَلشَّيْطَانِ اَلرَّجِيمِ‌ دعای ۴۴ صحیفه سجادیه https://eitaa.com/MohammadGelayeri
[۷] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه ❇️امام عسکری (علیه السلام) برای مهیا کردن ذهنیت مردم و خصوصاً شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی (علیه السلام)، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون می‌رفت و یا به جهت مصالحی که در نظر داشت، به کسی اجازه ملاقات می‌داد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها می‌رفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت. ✳️به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمی‌شد و از پشت پرده، با آنان سخن می‌گفت.این عمل حضرت عسکری و پدر بزرگوارش مقدمه‌ای برای غیبت صاحب الزمان (عج)، بود تا شیعیان با آن مأنوس شده و منکر غیبت نشوند؛ چرا که اگر غیبت امام عصر (عج)، به صورت ناگهانی رخ می‌داد، وضعیت بسیار سخت و غیر قابل تحمّلی برای شیعیان به وجود می‌آمد و چه بسا درک غیبت امام زمان (عج)، برای یاران و اصحاب خاص حضرت هم مشکل می‌شد؛ تا چه رسد به مردم عادی که مدت‌های زیادی با امام و حجت خدا به طور مستقیم ارتباط برقرار می‌کردند. در آن شرایط، حتی ممکن بود در اصل وجود حضرت مهدی (عج)، نیز شبهه ایجاد شود. 🟡هرچه شیعه به عصر غیبت نزدیک تر می‌شد، راه ارتباط مستقیم او با امام نیز محدودتر می‌گشت و در مقابل، نهاد وکالت نیز تقویت می‌شد؛ تا حدی که در زمان امامین عسکریین غالب ارتباطات شیعه با این دو امام بزرگوار، از راه مکاتبه و یا وکلا و نمایندگان، صورت می‌گرفت. 🔶از سوی دیگر، امام عسکری (علیه السلام) چون در پادگان نظامی سامراء، تحت کنترل شدید حکام عباسی بودند، غالباً با شیعیان فاصله داشتند و امور و ارتباطات ایشان از طریق مکاتبات و توقیعات و وکلا بود؛ مثلاً از طریق مکاتبه به سوالات شیعیان پاسخ می‌دادند ؛ تا جایی که «محمد بن یحیی» نقل کرده که «احمد بن اسحاق قمی» از امام عسکری (علیه السلام)، طلب دست خطی نمود تا بدان وسیله، خط حضرت را از غیر آن باز شناسد. بنابراین، می‌توان ارتباط مخفیانه و پنهانی امام با شیعیان را از تمهیدات مؤثر ایشان در زمینه سازی غیبت امام عصر (عج)، دانست. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
[۷ پایانی] ⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه 🔽 یکی از هوشمندانه ترین ،هدفمندترین ،با پشتوانه ترین و نیز تشکیلاتی ترین اقدامات علمی و عملی حضرات معصومین برای عصر غیبت ولایت فقیه است که طبق آن در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومت برعهده فقیه جامع‌الشرایط است. ❇️ریشه تاریخی این نظریه‌ را به زمان‌ پیامبر اکرم(ص) باز گردانده‌اند. ملا احمد نراقی را نخستین فقیهی شمرده‌اند که همه اختیارات و وظایف فقیه را ذیل عنوان ولایت فقیه جمع کرد. ✔️مقبوله عمر بن حَنظَله از دلایل نقلی طرف‌داران نظریه ولایت فقیه است. طبق این حدیث، در منازعات تنها کسی را باید به‌عنوان حَکَم (داور) انتخاب کرد که از اهل‌بیت حدیث نقل می‌کند و با احکام اسلامی آشنا است. ضرورت وجود حاکمی عالم و عادل برای اجرای احکام الهی در جامعه هم از دلایل عقلی موافقان ولایت فقیه است. ✳️ پیش از ملا احمد نراقی برخی از علمای شیعه از عهده‌داری بعضی اختیارات امامان توسط فقیهان سخن گفته بودند. برای مثال شیخ مفید از علمای قرن‌های چهارم و پنجم قمری، در کتاب المُقنِعه نوشته بود: امامان شیعه(ع) اجرای حدود را به فقهای شیعه تفویض کرده‌اند.[📚مفید، المقنعه، ۱۴۱۳ق، ص۸۱۰.] همچنین به‌گفته رسول جعفریان تاریخ‌نگار معاصر، محقق کَرَکی از علمای قرن دهم قمری، بر این باور بود که فقیهان اختیارات حکومتی امامان معصوم را برعهده دارند.[📚جعفریان، دین و سیاست در دوره صفوی، ۱۳۷۰ش، ص۳۲، ص۳۱۲.] ادامه دارد...... 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
✅پس از ملا احمد نراقی، جعفر کاشف الغطا[📚کاشف الغطاء، کشف الغطاء، ۱۴۲۲ق، ج۱، ص۲۰۷؛ فیرحی، قدرت دانش مشروعیت در اسلام، ۱۳۹۴ش، ص۳۱۳] و شاگردش محمدحسن نجفی، نیز نظریه نصب فقها و ولایت و اختیارات آنان را تبیین کردند.[📚 نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۴ق، ج۲۱، ص۳۹۵-۳۹۶؛ ج۲۲، ص۱۵۵، ص۱۹۵.] آنان حکومت پادشاه یا سلطانی را که از جانب فقها اجازه نداشته باشد، مشروع نمی‌دانستند و معتقد بودند اگر شرایط برای فقیهی آماده باشد، واجب است حکومت تشکیل دهد. ✳️در سال ۱۳۴۸ش امام خمینی در درس خارج فقهش در حوزه علمیه نجف، نظریه ولایت فقیه را مطرح و بر لزوم تأسیس حکومت اسلامی تأکید کرد مطالب او در این زمینه در سال ۱۳۴۹ش در کتابی به نام ولایت فقیه منتشر شد. ✅با آنچه نگاشتیم روشن شد که ائمه ی هدی علیهم السلام ،برای آنکه شیعیان در عصر غیبت کبری_ که براساس روایات عصر فتنه ها است_به حیرت و ضلالت مبتلا نشوند، در ساحت علمی و عملی اقداماتی هوشمندانه انجام دادند که تشیع در عین آنکه با عنصر پویاترین مذهب است ،در مسیر پر نشیب و فراز رسیدن تا عصر ظهور ،در امور فردی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی خود درمانده نماند. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
نشانه های مؤمنین مؤمنین حقیقی که دارای درجات و مقام در نزد خدا هستند ، واز مغفرت و روزی نیکو (يا بهشتی) بر خوردارند از جمله نشانه هایشان این است که : ۱ خدا ترس هستند ۲تلاوت آیات الهی موجب ازدیاد ایمانشان است ۳ اهل توکل هستند ۴اهل عبادت بدنی و مالی هستند * إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى ربهم يتوكلون * الذين يقيمون الصلاة ومما رزقناهم ينفقون * أولئك هم المؤمنون حقا لهم درجت عند ربهم ومغفرة ورزق كريم * انفال ۵_۲ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
و در اين روز،- دهم رمضان - سه سال پيش از هجرت، حضرت خديجه بنت خویلد - سلام الله عليها- از دنيا رحلت كرد و جلالت شأنش زياده از آن است كه احصا شود. او زوجه نخستين همسرحضرت رسول صلى الله عليه و آله است ، كه تا او زنده بود حضرت رسول صلى الله عليه و آله زنى ديگر نگرفت و حرمت او را رعايت مى‏داشت و سبقت اسلام و خدمات او بر رسول خدا صلى الله عليه و آله زياده از آن است كه ذكر شود، و بس است در فضيلت او كه والده حضرت زهرا عليها السلام است و ذُراري رسول خدا صلى الله عليه و آله تمام منتهى مى‏شوند به او. قمی ، فیض العلام ص 53 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
#وفات_حضرت_خدیجه و در اين روز،- دهم رمضان - سه سال پيش از هجرت، حضرت خديجه بنت خویلد - سلام الله عل
محدث قمی : زن‏هايى كه آن جناب با آنها زفاف فرموده، يازده است: زوجه نخستين آن حضرت، خديجه بنت خُوَيلِد است . دوم، سُوده بنت زَمعه قُرشيه است. در اواخر خلافت عمر يا زمان حكومت معاويه در مدينه وفات كرد و اسماء بنت عُمَيْس براى او ترتيبِ نعش داد. سوم، عايشه دختر ابوبكر است كه كنيه‏اش امّ عبدالله است به نام خواهر زاده‏اش عبدالله زبير، در شب هفدهم اين ماه وفاتش ذكر مى‏شود. چهارم، حَفْصه دختر عمر است. گويند: وقتى حضرت او را طلاق فرمود، عمر خاك بر سر پراكند كه ديگر از بهر من چه مكانت ماند؟ و چندان الحاح كرد كه جناب رجوع فرمود. به قولى در سنه 41 وفات كرد و مروان بن الحكم حاكم مدينه بر او نماز خواند و در بقيع به خاك رفت. پنجم، زينب بنت خُزَيْمه است كه تزويجش در نيمه اين ماه واقع شده است. ششم، امّ سَلَمه بنت أبي اميّه است و او دختر عاتكه است كه عمّه رسول خدا صلى الله عليه و آله بود و او واپس‏ترين همه زنان رسول خدا صلى الله عليه و آله وفات كرد. هفتم، زينب بنت جَحْش است كه مادرش اميمه دختر عبدالمطّلب است. و او در پيش، زوجه زيد بن حارثه بوده و او همان است كه خدا او را براى حضرت رسول تزويج كرده و فرموده: «فَلَمّا قَضى‏ زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها». هشتم، جُوَيْريه دختر حارث بن ابى ضرار است كه در سال پنجم يا ششم هجرت زوجه رسول خدا صلى الله عليه و آله شد و در حدود سال پنجاهم وفات كرد. نهم، امّ حبيبه دختر ابوسفيان است كه زوجه عبيدالله بن جَحْش بود و به جانب‏حبشه هجرت كرده بود. شوهرش از دين اسلام به دين نصرانيّت در آمد و مرتد شد و بعد از چندى بمرد. پس از آن نجاشى پادشاه حبشه او را براى حضرت رسول صلى الله عليه و آله خواستگارى كرد و جعفر بن ابى طالب و خالد بن سعيد بن العاص عقد او را خواندند. نجاشى كابين او را بداد و وليمه به مردم خورانيد و او را براى رسول خدا صلى الله عليه و آله بفرستاد. در سال چهل و دوم يا چهارم وفات كرد. دهم، صفيه دختر حَىّ بن اخطَب است كه نسبش به حضرت هارون منتهى مى‏شود، و او در سابق زوجه كنانة بن الربيع بود. كنانه در حرب خيبر كشته شد و صفيه اسير شد. رسول خدا صلى الله عليه و آله او را خاصّ خويش گردانيد، پس او را آزاد ساخت و اعتاق او را صِداق او فرمود و در مراجعت از خيبر در منزل مهبا با او زفاف فرمود و چون به مدينه وارد شد او را در خانه حارثة بن النُعمان فرود آورد و زنان انصار چون وصف جمال او را شنيده بودند به ديدار او شتافتند و عايشه و حفصه و زينب و جويريه نيز به لباس مبدّل به ديدار او شدند و او را تماشا كردند. حفصه به جويريه گفت: زود باشد كه اين جاريه بر ما غلبه كند. گفت: او از قومى است كه زنان ايشان نزد شوهر كم‏بخت باشند و عايشه و حفصه گاه گاهى او را هدف تير زبان مى‏كردند. وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله بر صفيه وارد شد او را گريان ديده، سبب پرسيد. عرض كرد: عايشه و حفصه مى‏گويند ما بهتريم از تو؛ چه ما را شرف قرابت است و هم زنان اوييم. فرمود: چرا نمى‏گويى پدر من هارون و عمّ من موسى و شوهر من محمد صلى الله عليه و آله است؟ و صفيّه در زمان عمر وفات كرد. يازدهم، ميمونه دختر حارث است و مادر او هند است در سال هفتم در مراجعت از عمره قضا در «ارض سرف» كه در نواحى مكه است به تزويج رسول خدا صلى الله عليه و آله در آمد و زفاف او در آن جا واقع شد و چنان اتفاق افتاد كه بعد از چهل و چهار سال در همان منزل وداع جهان گفت و در محل قُبّه زفاف به خاك سپرده شد. به اتفاق علماى سِيَر حضرت رسول صلى الله عليه و آله با اين يازده زن زفاف فرمود. خديجه و زينب بنت خزيمه در حيات آن حضرت رحلت كردند، و نه زن ديگر بعد از آن حضرت وفات كردند، چنانچه معلوم شد. فیض العلام صص 53-57 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
✅در روایات مهدوی یکی از نشانه های ظهور خروج و یا قیام شخصی با عنوان خراسانی ذکر شده است[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] موضوعات مرتبط با این شخص را می‌توان در عناوین ذیل مورد بررسی قرار داد: ❇️در خصوص باید گفت در روایات مراد از خراسان فقط شامل استان خراسان نمی‌شود بلکه بر کلیه ی مناطق شرقی حکومت آن دوره ،خراسان اطلاق میشد،واساسا خراسانی با ایرانی یا مشرق در روایات به یک منظور استفاده می‌شود بنابراین ،خراسانی خروج کننده الزاما قرار نیست از اهالی خراسان فعلی باشد. ❇️در خصوص اطلاق نیز باید گفت در منابع روایی چنین واژگانی وجود ندارد و ظاهرا این عنوان از روایاتی برداشت شد که اورا از نسل امام حسن یا امام حسین معرفی می‌کنند که دراین صورت اطلاق این لفظ صحیح می باشد. ونیز به خراسانی هاشمی نیز معروف است.[📚کورانی، عصر الظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲.] در برخی روایات در خصوص مشخصات جسمی او بیان شده که خالی بر دست راست دارد.البته برخی گویند بجای ، نیز در روایات آمده که نگارنده ی این سطور به آن روایات دست نیافت. ❇️در خصوص اینکه آیا خروج خراسانی از است یا خیر و اینکه از محتومات است باید گفت :آنچه در روایات آمده است از قیام خراسانی به عنوان علامت ذکر شد [📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] اما عنوان حتمی در روایات نیامده است. 🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شد که ، و ،هر سه در یک سال و یک ماه و یک روز همزمان قیام میکنند[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶؛ طوسی، الغیبه، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۶-۴۴۷.] ❇️در خصوص پرچمهای سیاه و ارتباط آن با خراسانی گفته می‌شود که خراسانی رهبری سیاسی را به عهده دارد و فرمانده ی نظامی او است که با پرچمهای سیاه به سمت عراق حرکت می‌کند و درآنجا با سفیانی میجگند واورا شکست داده به مهدی موعود می پیوندد. [📚کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲. کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۱۳۷. محمدی ری‌شهری و دیگران، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ۱۳۹۳ش، ص۴۴۸]