هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سخن_نگاشت[۷]
⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه
#ارتباط_حداقلی_با_شیعیان
❇️امام عسکری (علیه السلام) برای مهیا کردن ذهنیت مردم و خصوصاً شیعه، درباره امر غیبت، شیوه نهان سازی خود را بیش از آنچه در زندگی امام هادی (علیه السلام)، مورد توجه بود، به کار گرفت. از این رو، ایشان به جز ایامی که به دستور معتمد، برای دیدار وی از خانه بیرون میرفت و یا به جهت مصالحی که در نظر داشت، به کسی اجازه ملاقات میداد، یا خود، شخصاً به دیدار آنها میرفت، دیدار و ملاقات دیگری با مردم نداشت.
✳️به گفته مسعودی، امام حتی برای شیعیان خود ظاهر نمیشد و از پشت پرده، با آنان سخن میگفت.این عمل حضرت عسکری و پدر بزرگوارش مقدمهای برای غیبت صاحب الزمان (عج)، بود تا شیعیان با آن مأنوس شده و منکر غیبت نشوند؛ چرا که اگر غیبت امام عصر (عج)، به صورت ناگهانی رخ میداد، وضعیت بسیار سخت و غیر قابل تحمّلی برای شیعیان به وجود میآمد و چه بسا درک غیبت امام زمان (عج)، برای یاران و اصحاب خاص حضرت هم مشکل میشد؛ تا چه رسد به مردم عادی که مدتهای زیادی با امام و حجت خدا به طور مستقیم ارتباط برقرار میکردند. در آن شرایط، حتی ممکن بود در اصل وجود حضرت مهدی (عج)، نیز شبهه ایجاد شود.
🟡هرچه شیعه به عصر غیبت نزدیک تر میشد، راه ارتباط مستقیم او با امام نیز محدودتر میگشت و در مقابل، نهاد وکالت نیز تقویت میشد؛ تا حدی که در زمان امامین عسکریین غالب ارتباطات شیعه با این دو امام بزرگوار، از راه مکاتبه و یا وکلا و نمایندگان، صورت میگرفت.
🔶از سوی دیگر، امام عسکری (علیه السلام) چون در پادگان نظامی سامراء، تحت کنترل شدید حکام عباسی بودند، غالباً با شیعیان فاصله داشتند و امور و ارتباطات ایشان از طریق مکاتبات و توقیعات و وکلا بود؛ مثلاً از طریق مکاتبه به سوالات شیعیان پاسخ میدادند ؛ تا جایی که «محمد بن یحیی» نقل کرده که «احمد بن اسحاق قمی» از امام عسکری (علیه السلام)، طلب دست خطی نمود تا بدان وسیله، خط حضرت را از غیر آن باز شناسد. بنابراین، میتوان ارتباط مخفیانه و پنهانی امام با شیعیان را از تمهیدات مؤثر ایشان در زمینه سازی غیبت امام عصر (عج)، دانست.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
#سخن_نگاشت[۷ پایانی]
⏺اقدامات معصومین علیهم السلام در آماده سازی مردم برای عصر غیبت حضرت حجت روحی فداه
🔽#ولایت_فقیه یکی از هوشمندانه ترین ،هدفمندترین ،با پشتوانه ترین و نیز تشکیلاتی ترین اقدامات علمی و عملی حضرات معصومین برای عصر غیبت ولایت فقیه است که طبق آن در زمان غیبت امام زمان(عج)، حکومت برعهده فقیه جامعالشرایط است.
❇️ریشه تاریخی این نظریه را به زمان پیامبر اکرم(ص) باز گرداندهاند. ملا احمد نراقی را نخستین فقیهی شمردهاند که همه اختیارات و وظایف فقیه را ذیل عنوان ولایت فقیه جمع کرد.
✔️مقبوله عمر بن حَنظَله از دلایل نقلی طرفداران نظریه ولایت فقیه است. طبق این حدیث، در منازعات تنها کسی را باید بهعنوان حَکَم (داور) انتخاب کرد که از اهلبیت حدیث نقل میکند و با احکام اسلامی آشنا است. ضرورت وجود حاکمی عالم و عادل برای اجرای احکام الهی در جامعه هم از دلایل عقلی موافقان ولایت فقیه است.
✳️ پیش از ملا احمد نراقی برخی از علمای شیعه از عهدهداری بعضی اختیارات امامان توسط فقیهان سخن گفته بودند. برای مثال شیخ مفید از علمای قرنهای چهارم و پنجم قمری، در کتاب المُقنِعه نوشته بود: امامان شیعه(ع) اجرای حدود را به فقهای شیعه تفویض کردهاند.[📚مفید، المقنعه، ۱۴۱۳ق، ص۸۱۰.] همچنین بهگفته رسول جعفریان تاریخنگار معاصر، محقق کَرَکی از علمای قرن دهم قمری، بر این باور بود که فقیهان اختیارات حکومتی امامان معصوم را برعهده دارند.[📚جعفریان، دین و سیاست در دوره صفوی، ۱۳۷۰ش، ص۳۲، ص۳۱۲.]
ادامه دارد......
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
✅پس از ملا احمد نراقی، جعفر کاشف الغطا[📚کاشف الغطاء، کشف الغطاء، ۱۴۲۲ق، ج۱، ص۲۰۷؛ فیرحی، قدرت دانش مشروعیت در اسلام، ۱۳۹۴ش، ص۳۱۳] و شاگردش محمدحسن نجفی، نیز نظریه نصب فقها و ولایت و اختیارات آنان را تبیین کردند.[📚 نجفی، جواهر الکلام، ۱۴۰۴ق، ج۲۱، ص۳۹۵-۳۹۶؛ ج۲۲، ص۱۵۵، ص۱۹۵.] آنان حکومت پادشاه یا سلطانی را که از جانب فقها اجازه نداشته باشد، مشروع نمیدانستند و معتقد بودند اگر شرایط برای فقیهی آماده باشد، واجب است حکومت تشکیل دهد.
✳️در سال ۱۳۴۸ش امام خمینی در درس خارج فقهش در حوزه علمیه نجف، نظریه ولایت فقیه را مطرح و بر لزوم تأسیس حکومت اسلامی تأکید کرد مطالب او در این زمینه در سال ۱۳۴۹ش در کتابی به نام ولایت فقیه منتشر شد.
✅با آنچه نگاشتیم روشن شد که ائمه ی هدی علیهم السلام ،برای آنکه شیعیان در عصر غیبت کبری_ که براساس روایات
عصر فتنه ها است_به حیرت و ضلالت مبتلا نشوند، در ساحت علمی و عملی اقداماتی هوشمندانه انجام دادند که تشیع در عین آنکه با عنصر #انتظار پویاترین مذهب است ،در مسیر پر نشیب و فراز رسیدن تا عصر ظهور ،در امور فردی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی خود درمانده نماند.
🆔https://eitaa.com/mahdilomam
نشانه های مؤمنین
مؤمنین حقیقی که دارای درجات و مقام در نزد خدا هستند ، واز مغفرت و روزی نیکو (يا بهشتی) بر خوردارند از جمله نشانه هایشان این است که :
۱ خدا ترس هستند
۲تلاوت آیات الهی موجب ازدیاد ایمانشان است
۳ اهل توکل هستند
۴اهل عبادت بدنی و مالی هستند
* إنما المؤمنون الذين إذا ذكر الله وجلت قلوبهم وإذا تليت عليهم آياته زادتهم إيمانا وعلى ربهم يتوكلون * الذين يقيمون الصلاة ومما رزقناهم ينفقون * أولئك هم المؤمنون حقا لهم درجت عند ربهم ومغفرة ورزق كريم * انفال ۵_۲
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
#وفات_حضرت_خدیجه
و در اين روز،- دهم رمضان - سه سال پيش از هجرت، حضرت خديجه بنت خویلد - سلام الله عليها- از دنيا رحلت كرد و جلالت شأنش زياده از آن است كه احصا شود.
او زوجه نخستين همسرحضرت رسول صلى الله عليه و آله است ، كه تا او زنده بود حضرت رسول صلى الله عليه و آله زنى ديگر نگرفت و حرمت او را رعايت مىداشت و سبقت اسلام و خدمات او بر رسول خدا صلى الله عليه و آله زياده از آن است كه ذكر شود، و بس است در فضيلت او كه والده حضرت زهرا عليها السلام است و ذُراري رسول خدا صلى الله عليه و آله تمام منتهى مىشوند به او.
قمی ، فیض العلام ص 53
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
#وفات_حضرت_خدیجه و در اين روز،- دهم رمضان - سه سال پيش از هجرت، حضرت خديجه بنت خویلد - سلام الله عل
محدث قمی :
زنهايى كه آن جناب با آنها زفاف فرموده، يازده است:
زوجه نخستين آن حضرت، خديجه بنت خُوَيلِد است .
دوم، سُوده بنت زَمعه قُرشيه است. در اواخر خلافت عمر يا زمان حكومت معاويه در مدينه وفات كرد و اسماء بنت عُمَيْس براى او ترتيبِ نعش داد.
سوم، عايشه دختر ابوبكر است كه كنيهاش امّ عبدالله است به نام خواهر زادهاش عبدالله زبير، در شب هفدهم اين ماه وفاتش ذكر مىشود.
چهارم، حَفْصه دختر عمر است. گويند: وقتى حضرت او را طلاق فرمود، عمر خاك بر سر پراكند كه ديگر از بهر من چه مكانت ماند؟ و چندان الحاح كرد كه جناب رجوع فرمود. به قولى در سنه 41 وفات كرد و مروان بن الحكم حاكم مدينه بر او نماز خواند و در بقيع به خاك رفت.
پنجم، زينب بنت خُزَيْمه است كه تزويجش در نيمه اين ماه واقع شده است.
ششم، امّ سَلَمه بنت أبي اميّه است و او دختر عاتكه است كه عمّه رسول خدا صلى الله عليه و آله بود و او واپسترين همه زنان رسول خدا صلى الله عليه و آله وفات كرد.
هفتم، زينب بنت جَحْش است كه مادرش اميمه دختر عبدالمطّلب است. و او در پيش، زوجه زيد بن حارثه بوده و او همان است كه خدا او را براى حضرت رسول تزويج كرده و فرموده: «فَلَمّا قَضى زَيْدٌ مِنْها وَطَراً زَوَّجْناكَها».
هشتم، جُوَيْريه دختر حارث بن ابى ضرار است كه در سال پنجم يا ششم هجرت زوجه رسول خدا صلى الله عليه و آله شد و در حدود سال پنجاهم وفات كرد.
نهم، امّ حبيبه دختر ابوسفيان است كه زوجه عبيدالله بن جَحْش بود و به جانبحبشه هجرت كرده بود. شوهرش از دين اسلام به دين نصرانيّت در آمد و مرتد شد و بعد از چندى بمرد. پس از آن نجاشى پادشاه حبشه او را براى حضرت رسول صلى الله عليه و آله خواستگارى كرد و جعفر بن ابى طالب و خالد بن سعيد بن العاص عقد او را خواندند. نجاشى كابين او را بداد و وليمه به مردم خورانيد و او را براى رسول خدا صلى الله عليه و آله بفرستاد. در سال چهل و دوم يا چهارم وفات كرد.
دهم، صفيه دختر حَىّ بن اخطَب است كه نسبش به حضرت هارون منتهى مىشود، و او در سابق زوجه كنانة بن الربيع بود. كنانه در حرب خيبر كشته شد و صفيه اسير شد. رسول خدا صلى الله عليه و آله او را خاصّ خويش گردانيد، پس او را آزاد ساخت و اعتاق او را صِداق او فرمود و در مراجعت از خيبر در منزل مهبا با او زفاف فرمود و چون به مدينه وارد شد او را در خانه حارثة بن النُعمان فرود آورد و زنان انصار چون وصف جمال او را شنيده بودند به ديدار او شتافتند و عايشه و حفصه و زينب و جويريه نيز به لباس مبدّل به ديدار او شدند و او را تماشا كردند. حفصه به جويريه گفت: زود باشد كه اين جاريه بر ما غلبه كند. گفت: او از قومى است كه زنان ايشان نزد شوهر كمبخت باشند و عايشه و حفصه گاه گاهى او را هدف تير زبان مىكردند. وقتى رسول خدا صلى الله عليه و آله بر صفيه وارد شد او را گريان ديده، سبب پرسيد. عرض كرد: عايشه و حفصه مىگويند ما بهتريم از تو؛ چه ما را شرف قرابت است و هم زنان اوييم. فرمود: چرا نمىگويى پدر من هارون و عمّ من موسى و شوهر من محمد صلى الله عليه و آله است؟ و صفيّه در زمان عمر وفات كرد.
يازدهم، ميمونه دختر حارث است و مادر او هند است در سال هفتم در مراجعت از عمره قضا در «ارض سرف» كه در نواحى مكه است به تزويج رسول خدا صلى الله عليه و آله در آمد و زفاف او در آن جا واقع شد و چنان اتفاق افتاد كه بعد از چهل و چهار سال در همان منزل وداع جهان گفت و در محل قُبّه زفاف به خاك سپرده شد.
به اتفاق علماى سِيَر حضرت رسول صلى الله عليه و آله با اين يازده زن زفاف فرمود. خديجه و زينب بنت خزيمه در حيات آن حضرت رحلت كردند، و نه زن ديگر بعد از آن حضرت وفات كردند، چنانچه معلوم شد.
فیض العلام صص 53-57
#ماه_رمضان
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از ❇️مَهدیُّ الاُمَم❇️[عج]
⏺#شخصیت_شناسی_سید_خراسانی
✅در روایات مهدوی یکی از نشانه های ظهور خروج و یا قیام شخصی با عنوان خراسانی ذکر شده است[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] موضوعات مرتبط با این شخص را میتوان در عناوین ذیل مورد بررسی قرار داد:
#خراسانی
#سید
#نشانه_ظهور
#پرچمهای_سیاه
❇️در خصوص #خراسانی باید گفت در روایات مراد از خراسان فقط شامل استان خراسان نمیشود بلکه بر کلیه ی مناطق شرقی حکومت آن دوره ،خراسان اطلاق میشد،واساسا خراسانی با ایرانی یا مشرق در روایات به یک منظور استفاده میشود بنابراین ،خراسانی خروج کننده الزاما قرار نیست از اهالی خراسان فعلی باشد.
❇️در خصوص اطلاق #سید نیز باید گفت در منابع روایی چنین واژگانی وجود ندارد و ظاهرا این عنوان از روایاتی برداشت شد که اورا از نسل امام حسن یا امام حسین معرفی میکنند که دراین صورت اطلاق این لفظ صحیح می باشد. ونیز به خراسانی هاشمی نیز معروف است.[📚کورانی، عصر الظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲.] در برخی روایات در خصوص مشخصات جسمی او بیان شده که خالی بر دست راست دارد.البته برخی گویند بجای #خال ،#خلل نیز در روایات آمده که نگارنده ی این سطور به آن روایات دست نیافت.
❇️در خصوص اینکه آیا خروج خراسانی از #علائم است یا خیر و اینکه از محتومات است باید گفت :آنچه در روایات آمده است از قیام خراسانی به عنوان علامت ذکر شد [📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۹۰.] اما عنوان حتمی در روایات نیامده است.
🔶در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شد که #خراسانی،#یمانی و #سفیانی ،هر سه در یک سال و یک ماه و یک روز همزمان قیام میکنند[📚نعمانی، الغیبه، ۱۳۹۷ق، ص۲۵۵-۲۵۶؛ طوسی، الغیبه، ۱۴۱۱ق، ص۴۴۶-۴۴۷.]
❇️در خصوص پرچمهای سیاه و ارتباط آن با خراسانی گفته میشود که خراسانی رهبری سیاسی را به عهده دارد و فرمانده ی نظامی او #شعیب_بن_صالح است که با پرچمهای سیاه به سمت عراق حرکت میکند و درآنجا با سفیانی میجگند واورا شکست داده به مهدی موعود می پیوندد.
[📚کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۲۴۲.
کورانی، عصرالظهور، ۱۴۰۸ق، ص۱۳۷.
محمدی ریشهری و دیگران، دانشنامه امام مهدی، ج۷، ۱۳۹۳ش، ص۴۴۸]
هدایت شده از صالحین استان همدان
دوازده فروردین روز بزرگ جمهوری اسلامی، جلوه بصیرانه بلوغ فکری و سیاسی مردم گرامی، مبارک ومستدام باد🌹
پنجره🇮🇷
#وفات_حضرت_خدیجه و در اين روز،- دهم رمضان - سه سال پيش از هجرت، حضرت خديجه بنت خویلد - سلام الله عل
گفتاری از علامه طباطبائی در تعدد زوجات رسول خدا (ص)
این بحث در پاسخ به اشکالهای غیر مسلمین است و الا در نزد ما مسلمانان او معصوم است و برخی از ازدواجهای به صریح وحی است
یکم : انگيزه پیامبر ص از تعدد زوجات زياده روى در زن دوستى و شهوترانى نبوده است چون سیره او از اول زندگی تا آخر آن با شهوترانی مناسب نیست .
1 اولین ازدواج او با خدیجه بوده است و تقریبا ثلث عمر خود را بدون ازدواج دیگری گذرانده و هنگام هجرت به مدینه همسری نداشت.
2.در ده سال آخر عمر خود با پیرزن بعد از ازدواج با دوشیزه ازدواج کرد و تنها زن دوشیزه عائشه بوده است بعد از چند ازدواج نکاح با زنان دیگر بر او حرام شد ،مرد زن پیشه به دنبال زنان پیر نمی رود
3.آنها را مخیر به ماندن و طلاق کرد ، مردی که عاشق زنان باشد بعد از به دست آوردن به راحتی آنها را رها نمی کند
المیزان /4 /195و 196
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
دوم : توجیه هر یک از ازدواجها
1.رسول خدا (ص) با بعضى از همسرانش به منظور كسب نيرو و به دست آوردن اقوام بيشتر و در نتيجه به خاطر جمعآورى يار و هوادار بيشتر ازدواج كرد مانند ازدواجش با" صفيه" دختر" حى بن اخطب" بزرگ يهوديان بنى النضير ب و با 2بعضى ديگر به منظور جلب نمودن و دلجويى و در نتيجه ايمن شدن از شر خويشاوند ش با او ازدواج فرمود مانند " جويريه" كه نام اصليش" برة" و دختر" حارث" بزرگ يهوديان بنى المصطلق بود و با این ازدواج عده ی زیاد آزاد و همه بنی مصطلق مسلمان شدند و3 با بعضى ديگر به اين انگيزه ازدواج كرد كه هزينه زندگيش را تكفل نمايد و به ديگران بياموزد كه در حفظ ارامل و پير زنان از فقر و مسكنت و بى كسى كوشا باشند، و مؤمنين رفتار آن جناب را در بين خود سنتى قرار دهند مانند ازدواج با ام سلمه 4 و با بعضى ديگر به اين منظور ازدواج كرد كه با يك سنت جاهليت مبارزه نموده و عملا آن را باطل سازد مانند ازدواج با زینب دختر جحش برای رفع حرمت ازدواج با همسر پسر حوانده
المیزا ن/4/ 196-197
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سوم : به اضافه اينكه رفتار آن جناب با زنان و احياى حقوق از دست رفته آنان در قرون جاهليت و تجديد حرمت به باد رفتهشان و احياى شخصيت اجتماعيشان، دليل ديگرى است بر اينكه آن جناب زن را تنها يك وسيله براى شهوترانى مردان نمىدانسته و تمام همش اين بوده كه زنان را از ذلت و بردگى نجات داده و به مردان بفهماند كه زن نيز انسان است حتى در آخرين نفس عمرش نيز سفارش آنان را به مردان كرده و فرمود:" الصلاة الصلاة و ما ملكت ايمانكم لا تكلفوهم ما لا يطيقون، اللَّه اللَّه فى النساء فانهن عوان فى ايديكم" ، (تا آخر حديث).
و سيرهاى كه آن جناب در رعايت عدالت بين زنان و حسن معاشرتشان و مراقبت حال آنان داشت مختص به خود آن جناب بود كه ان شاء اللَّه در مباحث آينده كه در باره سيره آن جناب بحث خواهيم كرد، رواياتى و اشارهاى به اين جهت نيز مىآوريم، المیزان ج4 ص 197
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
چهارم:و اما اينكه چرا براى آن جناب بيش از چهار زن جايز بوده، پاسخش اين است كه اين حكم مانند روزه وصال يعنى چند روز به يك افطار روزه گرفتن، از مختصات آن جناب است و براى احدى از امت جايز نيست، و اين مساله براى همه امت روشن بود و به همين جهت دشمنانش مجال نداشتند كه به خاطر آن و به جهت تعدد زوجات بر آن جناب خرده بگيرند، با اينكه همواره منتظر بودند از او عملى بر خلاف انتظار ببينند و آن را جار بزنند.
المیزان /ج4 ص 198