eitaa logo
پنجره🇮🇷
114 دنبال‌کننده
644 عکس
300 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
گوترش: هوش مصنوعی ویرانی وحشتناکی دارد دبیرکل سازمان ملل: 🔹استفاده نامناسب از هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، مجرمانه یا دولتی می‌تواند باعث ایجاد «آسیب‌های عمیق روان‌شناختی» شود. 🔹استفاده مخرب از سیستم‌های هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، مجرمانه یا دولتی می‌تواند سطوح وحشتناکی از مرگ و ویرانی به بار آورده و باعث ایجاد میزان غیرقابل تصوری از روان‌زخم‌ها (تروما) و آسیب‌های عمیق روان‌شناختی شوند. @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 شرعی | بیان زبان حال در مداحی ✍️ رهبر معظم انقلاب به استفتائی پیرامون «بیان زبان حال در مداحی» پاسخ گفتند. ❓سؤال: آیا بیان زبان حال در مداحی ها و روضه ها بصورت اشعار و نثر در مورد اهل بیت علیهم السلام جایز است؟ ◼️ جواب: اگر معلوم باشد که زبان حال را بیان می‌کند و مناسب با شأن اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، مانع ندارد. @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
روز دوم ، ورود علیه السلام به کربلا در اين روز، سنۀ ٦١ حضرت امام حسين عليه السلام به زمين كربلا ورود فرمود و چون به آن زمين رسيد، پرسيد كه اين زمين چه نام دارد؟ گفتند: كربلا مى‌نامندش. چون نام كربلا شنيد گفت: «اللهُمَّ‌ إنّي أعوذُبِك مِن الكَربِ‌ وَالبَلاء». پس فرمود: اين موضع كرب و بلا و محل مِحنت و عنا است، فرود آييد كه اين‌جا منزل و محل خيام ما است. اين زمين جاى ريختن خون ما است و در اين مكان واقع خواهد شد قبرهاى ما. خبر داد مرا جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله به اينها. پس در آنجا فرود آمدند قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 222 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبر بابل
12.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا فقط به خاطر دوتا بیت شعر مورد بررسی قرار گرفته؟! ❌ ببینید تا بفهمید پشت پرده چه خبر بوده چهارشنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۲. 🔸 کانال‌اطلاع رسانی 🔸بزرگترین کانال خبری مازندران در ایتا https://eitaa.com/khabarbabol
33.mp3
25.44M
سخنراتی شب دوم محرم ، مسجد فیضییه مازندران ، آخرت هدف اصلی انسان https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
▪️برگزاری مراسم عزای سید الشهداء آقامون امام حسین علیه السلام در شب دوم محرم 🔹مسجد مدرسه علمیه فیضیه مازندران ۱۴٠۲/٠۴/۲۸ https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
هدایت شده از جرعه ناب
در اين روز، (عمر بن سعد) با چهار هزار سوار به كربلا وارد شد و فرستاد نزد امام حسين (ع) كه براى چه به اين جا آمده ايد. آن حضرت جواب داد: براى آنكه اهل كوفه به من نامه‌ها نوشتند و مرا به اينجانب طلبيدند، به تفصيلى كه در مقاتل نوشته شده و روز به روز لشكر به جهت يارى او وارد شد تا در روز ششم محرم به روايت (سيد) بيست هزار سوار نزد او جمع شد. (مرحوم شیخ عباس قمی فیض العلام ص۱۵۱) @jorenab
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✍️ جایگاه تبلیغ در اسناد راهبردی حوزه‌های علمیه 🔻محمد وکیلی، مدیر اندیشکده دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حوزه: ◻️ در سند نظام‌های جامع حوزه‌های علمیه که جزو اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین اسناد راهبردی حوزه‌های علمیه می باشد، نظام مستقلی به نام نظام جامع تبلیغ حوزه‌های علمیه، تدوین شده و محورهای مهمی را مورد تأکید قرار داده است. ◻️ به نظر می رسد سهم تبلیغ در میان اسناد و طرحهای راهبردی حوزه های علمیه سهم پررنگی است، پیش از در انداختن طرحی نو برای امر تبلیغ، مطالعه آسیب شناسانه دلایل و عوامل عدم تحقق مطلوب هدف‌گذاری های صورت گرفته در اسناد بالادستی حوزه در زمینه تبلیغ، ضروری به نظر می رسد. متن کامل یادداشت:👇 https://hawzahnews.com/xcmNX @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
پنجره🇮🇷
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
<iframe src="https://telewebion.com/embed/episode/0x7aa586a" width="300" height="200" frameborder="0" allowFullScreen="true" webkitallowfullscreen="true" mozallowfullscreen="true"></iframe>
عصر(عج) ❇️از زمان امام حسین(ع) تا دوران غیبت کبرا و ظهور، زمان زیادی است؛ ولی از بیانات ایشان مشخص می شود که از همان ابتدا با توجه به این هدف و چشم اندازی که برای آینده بشریت در نظر داشت، گام برداشت و تمامی اقدامات خود را با این رسالت عظیم هماهنگ می فرمود. 🔶امام حسین(ع) در بیانات خود، اذهان جامعه را برای طولانی شدن غیبت امام مهدی(عج) آماده کرده و از آزمایش خطیر الهی در این دوران سخن می گوید: ✅لصاحب هذا الامر - یعنی المهدی(عج) - غیبتان؛ احداهما تطول حتی یقول بعضهم: مات و بعضهم: قتل و بعضهم: ذهب، و لا یطلع علی موضعه احد من ولی و لا غیره، الا المولی الذی امره؛ 📚(صدوق، بی تا: 1/317 ) 🔶برای صاحب امر، دو غیبت است؛ یکی از آن دو چنان طولانی شود که گروهی از آنان بگویند: مرده است. و جمعی بگویند: کشته شده است. و جمعی بگویند: او رفته است. و هیچ کس از جایگاه او اطلاعی نخواهد داشت، جز رهبری که به او امر کرده است. 🆔https://eitaa.com/mahdilomam
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
🔶نامه به بزرگان بصره ❇️برای توسعه انقلاب و ابلاغ پیام قیام، حضرت نامه ای به «بزرگان بصره» مانند: مالک بن مسمع بکری، احنف بن قیس، منذر بن جارود عبدی، مسعود بن عمرو، قیس بن هیثم، عمروبن عبیداللّه بن معمّر، نوشت و بوسیله «سلیمان بن زرین» ارسال نمود: ❇️«امّا بَعْدُ فَاِنّ اللّه اصطفی مُحَمَّداً صلی الله علیه و آله عَلی خَلْقِهِ وَ اکْرَمَهُ بِنُبُوَّتِهِ، وَ اخْتارَهُ لِرِسالَتِهِ ثُمَّ قَبَضَهُ اللّه اِلَیْهِ وَ قَدْ نَصَحَ لِعِبادِهِ وَ بَلَّغَ ما اُرْسِلَ بِهِ صلی الله علیه و آله وَ کُنّا اَهْلَهُ وَ اَوْلِیائَهُ وَ اَوْصِیائَهُ وَ وَرَثَتَهُ وَ اَحَقَّ النّاسِ بِمَقامِهِ فِی النّاسِ، فاسْتَأْثَرَ عَلَیْنا قَومُنا بِذلکَ فَرَضینا وَ کَرِهْنا الْفُرقَةَ وَ اَحْبَبْنا لَکُمُ الْعافِیَةَ وَ نَحْنُ نَعْلَمُ اِنّا اَحَقُّ بِذلِکَ الْحَقِّ المُسْتَحَقِّ عَلَیْنا مِمَّنْ تَوَلّاهُ؛ 🔶پس از ستایش پروردگار، همانا خداوند محمد صلی الله علیه و آله را برای [هدایت] مردم برگزید و با نبوّتش او را گرامی داشت و برای رسالتش او را انتخاب کرد، سپس او را به سوی خود برد، در حالی که بندگان خدا را نصیحت کرد و آنچه بر او ارسال شده بود [به مردم] رساند، و ما از خانواده و دوستان او و جانشینان او و وارثان او وسزاوارترین مردم به جانشینی او در [بین] مردم بودیم. پس قوم ما در خلافت بر ما پیشی گرفتند [و آن را غصب نمودند] پس راضی شدیم و تفرقه را خوش نداشتیم و برای شما سلامت را دوست داشتیم. در حالی که می دانیم ما [اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ] از دیگران که متولی شدند، به این حق (خلافت) سزاوارتریم». ❇️«وَ قَدْ بَعَثْتُ اِلَیْکُمْ رَسُولی بِهذَا الْکِتابِ، وَ اَنَا اَدْعُوْکُمْ اِلی کِتاب اللّه ِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صلی الله علیه و آله ، فَاِنَّ السُّنَّةَ قَدْ اُمیْتَتْ وَ اِنَّ البِدْعَةَ قَدْ اُحْیِیَتْ وَ اِنْ تَسْمَعُوا قَوْلی وَ تُطیعُوا اَمْری اَهْدِکُمْ سَبیلَ الرَّشادِ وَ السَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّه ؛ 🔶اکنون قاصدم را با این نامه به سوی شما فرستادم و من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله می خوانم. پس به راستی سنّت [پیامبر] مرده و بدعتها زنده شده است. پس اگر سخنان مرا بپذیرید واز امرم اطاعت کنید، شما را به راهی که رشد [و اصلاح شما در آن[ است هدایت می کنم. سلام و رحمت خدا بر شما باد». ⏺⏺نکات مهمّ نامه 1. پیامبر، رسالت خویش را به خوبی و کامل انجام داد. 2. وارثان اصلی خلافت رسول خدا صلی الله علیه و آله ما اهل بیت هستیم، ولی عدّه ای این خلافت را غصب کردند. 3. اثر غصب خلافت، از بین رفتن سنّت و زنده شدن بدعتها بود. 4. دعوت از مردم بصره، برای همراهی حضرت در قیامی است که در پیش دارد 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
تلفظ گلایری.mp3
404.1K
تلفظ صحیح نام خانوادگی برادران گلایری https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
انسان تمام تلاش خویش را می کند تا با عزت و آبرو زندگی کند و نزدمردم دارای ارزش و اعتبار باشد اما گاهی راه به بیراهه می رود زیرا عزت و آبرو و مقام ارجمند آن است که خداوند به انسان عطا کند و انسان نزد خداوند که مالک و صاحب اختیار اوست ارزش پیدا کند از منظر دینی تنها و تنها در پیروی از اهل بیت عصمت و طهارت ممکن است انسان بدین مقام دست یابد  لذا در زیارت عاشورا می فرماید ۱-اگر آبرو می خواهید به سراغ اهل بیت بروید: « اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَينِ عَلَيهِ‌السَّلام» خدایا بحق امام حسین علیه السلام مرا نزد خودت آبرو مند گردان ۲-اگر کرامت و شرافت می‌خواهید در پرتو شناخت اهل بیت است. «فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَكْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِكُمْ » از خداوند می خواهم با شناختی که از شما اهل بیت علیهم السلام و اولیا خدا پیدا می کنم مرا والامقام و ارجمند گرداند ۳- و اگر قرب به خداوند می خواهید در پرتو اهل بیت است .« وَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ إِلَیْکُمْ بِمُوَالَاتِکُمْ به خدا و به شما با محبت و پیروی ازشما نزدیک می شوم بنابراین آنان که به سراغ خداوند نروند و یا نخواهند از مسیر اهل بیت به خدا برسند در جای دیگر بدنبال آبرو و کرامت هستند پیدا نخواهند کرد قُلْ مَن کَانَ فِی الضَّلَالَةِ فَلْیَمْدُدْ لَهُ الرَّحْمَنُ مَدًّا ۚ حَتَّی إِذَا رَأَوْا مَا یُوعَدُونَ إِمَّا الْعَذَابَ وَإِمَّا السَّاعَةَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مَّکَانًا وَأَضْعَفُ جُندًا (مریم:۷۵) بگو: «آنها که در گمراهی بوده اند، باید خداوند به آنها مهلت دهد تا زمانی که وعده الهی را با چشم خود ببینند: یا مجازات (این دنیا)، یا (عذاب) قیامت را! (و به زودی) خواهند دانست چه کسی جایگاهش بدتر، و لشکرش ناتوانتر است! @jorenab
💠 امام حسین علیه السلام فرمودند: 💎 مَنْ نَفَّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اَللَّهُ عَنْهُ كُرَبَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ وَ مَنْ أَحْسَنَ أَحْسَنَ اَللَّهُ إِلَيْهِ وَ اَللّٰهُ يُحِبُّ اَلْمُحْسِنِينَ. 💧هر کسی غمى را از مؤمنى رفع کند، حق تعالى غم دنيا و آخرت او را بفرح و سرور مبدل گرداند، و هر كه احسان كند از خداى تعالى احسان يابد. 📚 کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۲، ص ۲۹ @howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
هدایت شده از نیکزاد
باسمه تعالی پاسخ قاطع و کوبنده امام سجاد علیه السلام به تهدید ابن زیاد در دالاماره کوفه ابن زیاد در دار الاماره کوفه رو به امام سجاد ع کرد و پرسید: «تو کیستى؟» حضرت پاسخ داد: «من على بن الحسین هستم». ابن زیاد گفت: مگر على بن الحسین را خداوند در کربلا نکشت؟ امام(علیه السلام) فرمود: من برادرى به نام على بن الحسین(علی اکبر) داشتم که مردم او را به قتل رساندند. ابن زیاد گفت: نه، او را خدا کشت! امام چهارم با استفاده از آیه ۴۲ سوره زمر فرمود: «أللهُ یَتَوَفَّى الاَْنْفُسَ حِینَ مَوْتِهَا»؛ یعنی خداوند جانها را به هنگام مرگشان مى گیرد. ابن زیاد که از این جواب امام خشمگین شده بود، گفت: تو با جرأت و جسارت پاسخ مرا مى دهى؟! هنوز در تو، توانایى پاسخگویى به من وجود دارد؟ او را ببرید و گردن بزنید!! زینب کبرى علیها السلام چون چنین دید، امام زین العابدین علیه السلام را در آغوش گرفت و خطاب به ابن زیاد فرمود: بس است؛ هر چه خواستى از خون ما بر زمین ریختى. سپس افزود: «وَاللهِ لا اُفارِقُهُ، فَإِنْ قَتَلْتَهُ فَاقْتُلْنی مَعَهُ»؛ یعنی به خدا سوگند! از او جدا نخواهم شد، اگر مى خواهى او را بکشى، مرا نیز همراه او به قتل برسان. ابن زیاد به زینب و امام سجاد علیهما السلام نگاهى انداخت و گفت: «عَجَباً لِلرَّحِمِ»؛ یعنی شگفتا از این مهر خویشاوندى! سپس افزود: به خدا سوگند! گمان مى کنم این زن دوست دارد با برادرزاده اش کشته شود. از او (على بن الحسین) درگذرید که گمان مى کنم همین بیمارى براى درد و رنجش کافى است. سید بن طاووس در کتابش پس از نقل ماجراى فوق مى افزاید: امام سجادعلیه السلام رو به عمه اش کرد و فرمود: «عمه جان! تو آرام باش تا من با وى سخن بگویم». آنگاه رو به ابن زیاد کرد و فرمود: «أَبِالْقَتْلِ تُهَدِّدُنی یَابْنَ زِیاد، أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَهٌ وَ کَرامَتَنَا الشَّهادَهُ»؛ یعنی اى پسر زیاد! آیا مرا به قتل تهدید مى کنى؟ مگر نمى دانى که کشته شدن در راه خدا، عادت ما و شهادت، مایه کرامت و افتخار ماست؟. پس از این گفتگوها ابن زیاد که کاملا شکست خورده بود، دستور داد على بن الحسین و همراهانش را درخانه اى کنار مسجد اسکان دهند. نیکزاد
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام رهبر انقلاب در پی جسارت به ساحت قرآن مجید در سوئد: اشد مجازات برای عامل جسارت به ساحت قرآن مجید مورد اتفاق همه علمای اسلام است حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد را حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطر آفرین خواندند و تاکید کردند: اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد باید عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند که با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است. وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند که حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزونتر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند. والله غالبٌ علی اَمرِه سیدعلی خامنه‌ای ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
هدایت شده از KHAMENEI.IR
پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ حسن صانعی حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی با تسلیت در گذشت حجةالاسلام‌المسلمین آقای حاج شیخ حسن صانعی، آن مرحوم را ثابت قدم و از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار خواندند و از خردمندی و خیرخواهی بعنوان دو خصوصیت بارز آن شخصیت بی‌تظاهر نام بردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است. بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت جناب حجةالاسلام‌المسلمین آقای حاج شیخ حسن صانعی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و دوستان و معاشران آن مرحوم و به کلیّه‌ی مرتبطین بیت حضرت امام رضوان‌الله‌علیه تسلیت عرض میکنم. این مرد وفادار و ثابت قدم از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار و در شمار اولین یاران ایشان در آغاز نهضت و سپس جزو همراهان همیشگی آن بزرگمرد در همه‌ی فراز و نشیب‌های دوران مبارزات تا هنگام پیروزی و پس از آن تا غروب آن آفتاب تابان بود. اینجانب در طول رفاقت دیرین خود با وی، خردمندی و خیرخواهی را دو خصوصیت دیگر این شخصیت بی‌تظاهر و پرکار دانسته و شناخته‌ام. رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان باد انشاءالله. سیدعلی خامنه‌ای ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲
صدا ۰۰۲_sd.m4a
18.67M
تبار شناسی قيام علیه السلام شب پنجم ، مسجد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
▪️برگزاری مراسم عزای سید الشهداء آقامون امام حسین علیه السلام در شب پنجم محرم 🔹مسجد مدرسه علمیه فیضیه مازندران ۱۴٠۲/٠۴/۳۱ https://eitaa.com/joinchat/2783510530C91cb6efb2e
فضای حاکم بر ذهن شهداء رزمندگان طبق رسم آن زمان هنگام مبارزه رجز خوانی می کردند یعنی اشعاری می سرودند که مشتمل بر معرفی خود ، ابراز شجاعت و تشجیع دیگر رزمندگان بود عمرو بن خالد صیداوی : 1ای نفس به به تو بشارت می دهم به راحتی و روزی از جانب خدای رحمان 2عمری از تو گذشت امروز است که پاداش احسان را می گیری 3 امن و امان تو با صبر بیشتر حاصل می شود ، این سخن من با شما اهل قبیله من یعنی ازد بن قحطان نیز می باشد إليك يا نفس من الرحمن * فأبشري بالروح و الريحان‏ اليوم تجزين على الاحسان * قد كان منك غابر الزمان‏ ما خط في اللوح لدى الديان * لا تجزعي فكل حي فان‏ و الصبر أحظى لك بالأمان * يا معشر الأزد بني قحطان‏ پسر او بعد از شهادت پدر به میدان رفت و رجز خواند: 1ای بنی قحطان اگر می خوهید تحت رضای خدای رحمن در آئید بر مرگ صبور باشید 2 خدایی که عظمت ، عزت و برهان با او است و دارای علو ، انعام و احسان است 3 ای پدر به بهشت شدی که دارای قصری چون در و با بنیانی نیکو است صبرا على الموت بني قحطان * كيما تكون في رضى الرحمن‏ ذي المجد و العزة و البرهان * و ذي العلى و الطول و الاحسان‏ يا أبتا قد صرت في الجنان * في قصر در حسن البنيان‏ قمی ، نفس المهموم ص 210 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شهادت کودک شیر خوار در شهادت کودک شیر خوار دو روایت است ، آنچه که از علمای شیعه نقل است و در روایت نیز آمده است این است که هنگامی که امام او را گرفت تا وداع کند با تیری به شهادت رسید ، در خواست آب برای طفل در نقل اهل سنت است بیان مرحوم قمی : 1سيّد (ره) گويد: چون حسين (ع) كشته‏هاى جوانان و دوستان خود را ديد و دل بر شهادت نهاد و فرياد زد: آيا كسى هست از حرم رسول خدا دفاع كند؟... جلوى در خيمه آمد و به زينب گفت: كودك صغيرم را بده وداعش كنم، او را گرفت و سر خم كرد تا ببوسدش؛ حرملة بن كاهل اسدى تير انداخت و بر گلوى آن طفل رسيد و سر او را بريد؛ شاعر خوش تعبير كرده: «چه خم شد تا ببوسد طفل خود را* گلويش تير پيش از وى ببوسيد » به زينب فرمود: او را بگير، كف را از خونش پر كرد و به آسمان پاشيد و گفت: چون خدا ناظر است، هر مصيبتى بر من آسان است. 2. شيخ مفيد درباره شيرخوار گفته است: حسين (ع) جلوى خيمه‏ها نشست و پسرش عبد اللَّه بن حسين را كه طفل بود نزد او آوردند و مردى از بنى اسد او را با تيرى ذبح كرد. 3. ازدى گفت: عقبة بن بشير اسدى از امام پنجم (ع) روايت كرد كه فرمود: اى بنى اسد، ما در ميان شما خونى داريم، گفتم: اى ابو جعفر، مرا در آن چه گناهى است؟ آن خون، كدام است؟ فرمود: كودكى از حسين (ع) را نزد او آوردند و در دامنش نهادند، يكى از شما بنى اسد تيرى زد و او را سر بريد، حسين (ع) خونش را گرفت و چون دو كفش پر شد، آن را به زمين ريخت، سپس فرمود: بار خدايا، اگر نصرت از آسمان را بر ما بستى، عوض بهترى به ما بده و از اين‏ستمكاران انتقام ما را بكش. 4. سبط در «تذكره» از هشام بن محمد كلبى روايت كرده كه: چون حسين (ع) ديد بر كشتن او اصرار دارند، قرآنى برگرفت و آن را گشود و بر سر نهاد و فرياد كشيد: حكم ميان من و شما قرآن و جدّم رسول خدا است، اى مردم، براى چه خونم را حلال مى‏دانيد؟ و دنباله سخن را به اينجا رسانيده كه حسين (ع) رو برگردانيد و ديد طفلش از تشنگى گريان است، او را به دست گرفت، گفت: اى مردم، اگر به من رحم نكنيد، به اين طفل رحم كنيد؛ مردى تيرى زد و آن طفل را سر بريد، حسين (ع) گريست و فرمود: خدايا، ميان ما و مردمى كه ما را دعوت كردند تا نصرت كنند و به عوض، ما را كشتند حكم باش؛ از فراز آسمان به او آواز رسيد كه او را واگذار كه دايه‏اى در بهشت دارد. سپس گفته است كه: حصين بن تميم تيرى به دو لب آن حضرت زد و خون از آن روان گرديد و او گريه مى‏كرد و مى‏فرمود: خدايا، از آنچه با من و برادرانم و فرزندانم و خاندانم مى‏كنند به تو شكايت دارم ... الخ. ابن نما گويد: او را برداشت با كشتگان اهل بيت گذاشت.... 4. در «احتجاج» گويد: چون تنها شد و جز پسرش امام چهارم (ع) و شيرخوار ديگرى به نام عبد اللَّه از او نماند، آن طفل را گرفت وداع كند، تيرى آمد و در گلوى آن شيرخوار نشست و او را كشت و از اسب پياده شد و با غلاف شمشير گودى كند، او را خون‏آلود زير ريگها دفن كرد و از جا جست و ايستاد و اشعار را خواند؛ و ارباب مقاتل و هم «احتجاج» گفته‏اند: سوار اسب شد و به نبرد رفت و.... . قمی ، ترجمه نفس المهموم از کمرهی ، در کربلا چه گذشت صص 441-443 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
۱-يا دَهرُ اُفٍّ لَكَ مِن خَليلِ كَم لَكَ بِالإِشراقِ وَالأَصيلِ ۲-مِن صاحِبٍ أو طالِبٍ قَتيلِ وَالدَّهرُ لا يَقنَعُ بِالبَديلِ ۳-وإنَّمَا الأَمرُ إلَى الجَليلِ وكُلُّ حَيٍّ سالِكُ السَّبيلِ ۱-ای دنیا! اف بر دوستی تو که بسیار از سپیده دمان و شامگاهان ۲- خواستارانت و دوستانت را به کشتن می دهی  و هرگز به بدیل آنان قناعت نمی‌ورزی ۳-همانا کارها به خدای بزرگ واگذارده و هر زنده‌ای رهروی ناگزیر این راه است @jorenab
لا یوم کیومک یا با عبد الله نقل کرده اند که امام صادق علیه السلام از پدران خویش روایت کرده است : روزی بن علی علیهما السلام به منزل برادرش حسن علیه السلام وارد شد و چون نگاهش به برادر افتاد اشک از دیدگانش سرازیر گردید ، حسن علیه السلام پرسید چرا گریه می کنی ؟ گفت : گریه ام از ظلم و ستمهایی است که بر شما وارد می شود . حسن علیه السلام فرمود : ظلمی که بر من وارد خواهد شد زهری است که در خفا و پنهانی به من می نوشانند و بدان وسیله مرا مسموم می گردانند و به قتل می رسانند ولی « لایوم کیومک یا ابا عبد الله » هیچ روزی را در عالم مانند روز شهادت تو نمی توان یافت ، زیرا سی هزار نفر که همه آنان ادعای اسلام و پیروی از امت جد ما محمد صلی الله علیه و آله را می نمایند دورت را می گیرند و برای کشتن تو و هتک حرمت و اسیر کردن زن و فزندان و غارت کردن متاع تو آماده می شوند آیت الله محمد فاضل استرآبادی ، عاشورا انگیزه ، شیوه و بازتاب ص 457 و 458 به نقل از لهوف https://eitaa.com/MohammadGelayeri
💢 اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید» 🔹 یکی از اشتباهاتی که نویسنده کتاب کرده است، به نظر من این است که برای عامل دعوت مردم کوفه ارزش بیش از حد قائل شده است، گویی خیال کرده است که عامل اساسی و اصلی [در قیام‌ امام‌ حسین(ع)] دعوت مردم کوفه است! 🔹 در میان این عامل‌ها اتفاقاً کوچکترین آنها از نظر تأثیر، عامل دعوت مردم کوفه است و الّا اگر عامل اساسی این می‌‏بود، آن وقتی که به امام خبر رسید که زمینه کوفه دیگر منتفی شد، امام می‌‏بایست دست از آن حرفهای دیگرش هم برمی‌داشت و می‌گفت بسیار خوب، حالا که این‏طور شد، پس ما بیعت می‌کنیم و دیگر دم از امر به معروف و نهی از منکر هم نمی‌‏زنیم. اتفاقاً قضیه برعکس است. 🔹 داغ‌ترین خطبه‌‏های امام حسین(ع) و شورانگیزترین و پرهیجان‌ترین سخنان امام حسین(ع)، بعد از شکست کوفه است. این که نشان می‌دهد امام حسین(ع) تا چه اندازه روی عامل امر به معروف و نهی از منکر تکیه دارد و اوست که به این دولت و حکومت فاسد هجوم آورده است. از نظر این عامل، امام حسین(ع) مهاجم به حکومت فاسد وقت است، ثائر و انقلابی است... 🔹تا امام حسین(ع) شنید که مسلم و هانی کشته شدند، اول اشک از چشمانش جاری شد. حالا ببینید چه آیه‌ای را می‌خواند: «مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبْدیلًا» (احزاب/۲۳) 🔹 در قرآن آیه‌ای مناسب‌تر برای چنین موقعی پیدا نمی‌کنید. بعضی از مؤمنین به پیمانی که با خدای خویش بستند وفا کردند. از اینهایی که وفاکننده به پیمان خویش هستند، بعضی از آنها گذشتند و رفتند شهید شدند و عده دیگر هم انتظار می‌کشند تا نوبت آنها بشود. 🔹 یعنی ما فقط برای کوفه نیامدیم. کوفه سقوط کرد که کرد. حرکت ما که فقط معلول دعوت مردم کوفه نبوده است. این، یکی از عوامل بود که برای ما این وظیفه را ایجاب می‌کرد که عجالتاً از مکه به طرف کوفه بیاییم. ما وظیفه بزرگتر و سنگین‌تری داریم. مسلم به پیمان خود وفا کرد و کارش گذشت، پایان یافت، شهید شد؛ آن سرنوشت مسلم را ما هم پیدا کنیم. 📗 استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره)، حماسه حسینی، ج۱، ص۱۳۴-۱۳۳ (با تلخیص) •┈┈••✾••┈┈• "سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون کشور" 💠 @basijtollab_online
پنجره🇮🇷
💢 اشتباه نویسنده کتاب «شهید جاوید» 🔹 یکی از اشتباهاتی که نویسنده کتاب #شهید_جاوید کرده است، به نظر
سلام علیکم ضمن عرض تسلیت نکاتی پیرامون مطلب ارسالی از مرحوم شهید آیه الله مطهری از باب ملاحظه بیان میگردد؛ ۱)اشکالی که بر نویسنده ی شهید جاوید وارد از آن جهت نیست که او دعوت کوفیان را عامل اصلی حرکت امام بیان کردند بلکه اشکال آن است که نویسنده اولا پذیرش دعوت را از باب اعتماد به کوفیان و ثانیا خارج از علم امامت و در قالب معادلات معمول سیاسی می‌بیند و اساسا اشکال او در همین ندیدن علم امام هست. ۲)دعوت مردم کوفه هرچند علت تامه در حرکت امام نیست اما موضوع حاشیه ای و کوچکی هم نیست بلکه یک سنت الهی ساری و جاری در نبوت و امامت است چنانکه خداوند متعال در ارسال رسل هم این اصل را مد نظر قرار داده می‌فرماید رسلا مبشرین و منذرین لئلا یکون للناس علی الله حجه و همچنین حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در کنار اموری مانند عهد الهی از دانشمندان ،حمایت و هجوم مردم برای پذیرش خلافت را عامل پذیرش می‌داند ولو لا حضور الحاضر و قیام الحجة بوجود الناصر... امام حسن علیه السلام در لحظه ی بیعت می‌فرماید بیعت کنید به این شکل که با هر کس در جنگم بجنگید و با هر کس صلح میکنم صلح کنید و وقتی در منطقه ی اخنونیه و نیز مدائن و ساباط خیانت کوفیان اتفاق می افتد متن بیعت را به عنوان حجت بر آنان یاد آور می‌شود. پس این یک اصل و سنت الهی است. اما استدلال شهید مبنی بر اینکه پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و خیانت کوفیان باز هم حرکت می‌کند به سمت کوفه ،پاسخش آن است امام در همان مواجهه ی کربلا فرمود اگر نمی‌خواهید حمایت کنید برمیگردم و در پاسخ سکینه که می‌گوید به مدینه برگردیم می‌فرماید لو طلق القطا لیلا لنام. به نظر می‌رسد عدم امنیت در هر شرایطی یعنی چه قیام بفرماید یا خیر ،(لو کنت فی حفره هامه لاخذت و قتلت) ونیز شرایط حاکم سیاسی که منجر به استحاله ی اسلام میشد و همچنین اصل اصیل و رکن رکین امر به معروف را باید در کنار این اصل یعنی اتمام حجت با کوفیان همه را در عرض هم دید که البته با نگاهی وسیع تر می‌توان همه ی عوامل را داخل در امر به معروف و نهی از منکر دید که البته این مقال کوتاه را مجال بسط بیشتر نیست. والحمدلله زین العابدین گلایری بابلکناری
💠 امام زین‌العابدین علیه‌السلام فرمودند: 💎 لایومَ كَیَومِ الحسینِ علیه‌السلام، اِزْدَلَفَ اِلَیه ثلاثونَ اَلفَ رَجُلٍ یزَعمونَ أنَّهم مِن هذِهِ الأُمَّةِ، كُلٌّ یتقرَّبُ الَی اللهِ عزَّوجلَّ بِدَمِه! 💧هیچ روزی مانند روز فاجعه و مصیبت امام حسین‌(ع) نیست؛ سی هزار مردِ (جنگجو) که همه ادعای مسلمانی می‌کردند پیرامون او را گرفتند و هر یک برای ریختن خون حضرتش به خدای متعال تقرّب می‌جستند! 📚 بحارالأنوار، ج ٢٢، ص ٢٧٤ @howzeh_babol🇮🇷حوزه علمیه بابل🇮🇷
مراد از على علىّ بن الحسين علیهما السلام در زیارت على بن الحسين اسم سه نفر از اولاد سيد الشهداء عليه السّلام است. يكى حضرت سيد الساجدين سلام اللّه عليه و ديگرى على اكبر و سوم على رضيع كه به روايتى عبد اللّه رضيع نام داشت و معروف به على اصغر است و مراد در اين فقره على اكبر شهيد در كربلاست، چه اين زيارت را اختصاصى تمام به قتلاى طف و شهداى ركاب سعادت نصاب است و احتمال اراده سيد الساجدين به غايت بعيد است تهرانی ، شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور، ص ۵۵۵ و ۵۵۶ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
نسب مادری علی اکبر عليه‌السلام مادر وى به روايت مشهور ليلى دختر أبو مرة عروة بن مسعود ثقفى است و به روايت سبط ابن جوزى در تذكره نام مادر آن جناب آمنه بوده است و اول اصح و اعرف است. و مادر ليلى ميمونه دختر أبو سفيان بن حرب است و از اين جهت معاويه شهادت داد در حقّ آن جناب كه احقّ بخلافت است. و شرح اين اجمال چنان است كه در كثيرى از كتب مسطور است و از مقاتل الطالبين مشهور كه يك روز چنان اتفاق افتاد كه معاويه از جلساى خويش سؤال كرد: اولى‌تر از همه كس به ولايت امر امت و كفالت كار خلافت كيست‌؟ گفتند: تو. گفت: نه، بلكه على بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السّلام است، كه جد وى رسول خداى و او را شجاعت بنى هاشم و سماحت بنى اميه و حسن و صباحت بنى ثقيف است تهرانی ، شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور، صفحه 525 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ | کجا ایستاده‌ایم؟ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای: «هیئت یک واحد اجتماعی است، که بر محور مودّت اهل‌بیت شکل میگیرد...هیئت را اصحاب ائمّه تشکیل دادند. هیئت کانون جهاد فی‌سبیل‌الله، جهاد در راه احیای مکتب اهل‌بیت... هیئت، محلّ جهاد تبیین است... محلّ پاسخ به سؤالها است. امروز جوانهای ما سؤالهای گوناگونی دارند؛ درباره‌ی سبْک زندگی سؤال دارند، درباره‌ی مسائل اصولی سؤال دارند، سؤال [هم] به‌جا است. ... سؤال باید مطرح بشود، اشکالی هم ندارد، باید پاسخ داده بشود و پاسخش باید در هیئتها باشد، در مراکز علم و معرفت باشد؛ این، مغز و معنای هیئت است.... قوام هیئت به جهاد است... جهاد یعنی تلاش در مقابله‌ی با دشمن... ، تبیین کنید برای خنثی ‌کردن وسوسه‌ی دشمن، میشود جهاد. از هیئت خودتان سؤال کنید که در این جهاد کجا قرار دارد؟... @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه