eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
645 عکس
305 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
، کانالی با موضوعات متنوع دینی https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مطالب و نکاتی که نظرم را جلب می کند و دوست دارم دیگران هم بدانند ، در اینجا می آورم ، از متون دینی ، اولیای دین ، احکام و یا آنچه که دینمداران از کنار آن نباید بگذرندhttps://eitaa.com/MohammadGelayeri
ملتزم نیست در هر مناسبت دینی یا ملی مطلبی بگذارد ، بنا را بر کمتر گذاشتن مطلب قرار داده است ، ی به سوی آزاد اندیشی ، درک صحیح از دین و مسؤلیت اجتماعی است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
معتقد به نظام و آن ، و ملتزم به قانون اساسی و عرفی کشور است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔰 توضیحات دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی نظر ایشان پیرامون مسئله‌‌ی چندهمسری 🔻 پیرو انتساب برخی دیدگاه‌ها و تعبیرات در موضوع « مردان» به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و با توجه به تأثیر آن بر مسائل خانوادگی و شئون اجتماعی، بخش زن و خانواده‌ی Khamenei.ir (ریحانه) فتوا و نگاه معظم‌له به این مسأله را به شکل مختصر بیان می‌کند. 🔹 در نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای بنابر ادله‌ی معتبر دینی چند همسری مردان، مباح اما غیر مستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت بین همسران شده است، بنابراین هر گاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد، ازدواج مجدد شوهر جایز نیست. 🔶 همچنین در نگاه کلان معظم‌له به به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی در زندگی انسان و ضرورت شکل‌گیری خانواده و مراقبت و حفاظت از آن، عواملی در استحکام این بنیان الهی و شکل‌گیری آن مؤثر است از جمله: ▫️حفظ محبت و اعتماد متقابل زوجین ▫️اصالت نقش مادری و تربیتی بانوان ▫️پرهیز از راه یافتن نگاه مادی به خانواده و تجمل‌گرایی و رقابت‌های مادی خانواده‌ها ▫️ترویج ازدواج آسان و نقش مهم و مؤثر والدین در آن ▫️وظیفه دستگاه‌های حکومتی و رسانه‌ها در تسهیل امر ازدواج جوانان. ⚠️ بر این اساس از آنجا که در جامعه و کشور ما ازدواج مجدد مردان غالبا به استحکام خانواده و موجب تضعیف محبت زوجین و گاه فروپاشی خانواده است، نگاه معظم‌له به آن خوشبینانه و مثبت نیست و از این روست که این جمله در بیان ایشان تکرار شده است که: «خدا یکی و محبت یکی و یار یکی» @Khamenei_Reyhaneh | @HawzahNews
امامیه - جز اندکی - ولادت نبی اکرم ص را 17 ربیع الاول و اکثر اهل سنت 12 آن ماه میدانند که کلینی نیز قول 12 را انتخاب کرد 8 ربیع الاول ، 10 ربیع الاول و ماه رمضان نیز گفته شده است وُلِدَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله لِاثْنَتَيْ عَشْرَةَ لَيْلَةً مَضَتْ مِنْ شَهْرِ رَبِيعٍ الْأَوَّلِ فِي عَامِ الْفِيلِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مَعَ الزَّوَالِ.، الكافي (ط - دار الحديث)؛ ج‌2، ص: 435 اعلم أنه اتفقت الإمامية إلا من شذ منهم على أن ولادته صلى الله عليه و آله و سلم كانت في سابع عشر شهر ربيع الأول، و ذهب أكثر المخالفين إلى أنها كانت في الثاني عشر منه، و اختاره المصنف رحمه الله إما اختيارا أو تقية و الأخير أظهر، لكن الدلائل الحسابية على الأول أدل كما سنشير إليه، و ذهب بعضهم إلى الثامن و بعضهم إلى العاشر من الشهر المزبور، و ذهب شاذ منهم إلى أنه ولد في شهر رمضان. مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول؛ ج‌5، ص: 170 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
ولادت با سعادت حضرت امام جعفر عليه السّلام در روز دوشنبه هفدهم ماه ربيع الأوّل سنه هشتاد و سه واقع شده كه موافق است با روز ولادت حضرت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، و آن روزى است شريف، عظيم البركة كه پيوسته صالحين از آل عليهم السّلام از قديم الايّام بزرگ مى‏شمردند آن روز را و مراعات مى‏كردند حرمت آن را، و در روزه‏اش فضل كبير و ثواب عظيم وارد شده و مستحبّ است در آن روز صدقه و زيارت مشرّفه و به جا آوردن خيرات و مسرور نمودن اهل ايمان. منتهی الامال ج2 صhttps://eitaa.com/MohammadGelayeri 1335
الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ‏ عَهْدَهُمْ‏ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُون‏ . انفال /55 مراد از کل مره چند دفعه ی است که پیامبر با یهعود پیمان بست است ، المیزان ج9 ص 112 یهود مدینه که پیامبر با آنها پیمان بست سه گروه بودند : بنی قینقاع ،بنی نظیر، بنی قریظة ، بنی قینقاع در غزوه بدر پیمان شکستند و وقتی که در محاصره قرار گرفتند و تسلیم شدند پیامبر اموال آنها را به غنیمت گرفت و آنها را اخراج کرد که به اطراف شام رفتند بنی نظیر تصمیم به قتل پیامبر گرفتند و حیله های دیگری بر علیه مسلمین انجام دادند که بعد از محاصره و تسلیم از آنجا اخراج شدند و اموالشان به غنیمت گرفته شد بنی قریظه نیز در جنگ احزاب پیمان شکستند که اموالشان به غنیمت گرفته شد و بیشتر مردانشان کشته و زنان و فرزندانشان به اسارت در آمدند المیزان ج9 صص 126 -129 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
«وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ‏» انفال 58 و إن خفت من قوم بينك و بينهم عهد أن يخونوك و ينقضوا عهدهم و لاحت آثار دالة على ذلك فانبذ و ألق إليهم عهدهم و أعلمهم إلغاء العهد لتكونوا أنتم و هم على استواء من نقض عهد أو تكون مستويا على عدل فإن من العدل المعاملة بالمثل و السواء لأنك إن قاتلتهم قبل إلغاء العهد كان ذلك منك خيانة و الله لا يحب الخائنين. الميزان فى تفسير القرآن، ج‏9، ص: 114 اگر با قومی که پیمان بسته ی بر اثر آشکار شدن علائم خیانت از جانب آنها خوف نقض پیمان داری به آنها پایان پیمان را اعلام کن تا با آنها در نقض عهد مساوی باشید و احتمال دارد به این معنا باشد که : با اطلاع رسانی پایان پیمان به آنها به عدالت رفتار کنید https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
لَوْ أَحَبَّنِى جَبَلٌ لَتَهَافَتَ اگر كوهى مرا دوست بدارد ، در هم فرو مى ريزد . (نهج‌البلاغه حکمت ۱۱۱) مرحوم رضی رحمه الله در توضیح این جمله حضرت می فرماید : يعنى گرفتاری براو سخت فشار آورد مصيبت ها به سرعت به سراغ او آيد ، كه اين سرنوشت نمی شودمگربرای پرهيزكاران و برگزيدگان خدا ، طبق توضیحی که مرحوم رضی ازین جمله می دهد این است که الف- محبت اهل بیت علیهم السلام موجب بی رغبتی به دنیا می شود ولذا در دنیا فقیرانه زندگی می کند ب- محبت اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام موجب بی مهری جامعه وافراد نسبت به شخص محب می شود لذا اورا از حقوق اجتماعی وفردی محروم می کنند ج- یعنی برای فقر ونداری قیامت خودرا مهیا کند وسعی در تحصیل توشه کند می گویم :ممکن است این کلام حضرت را بگونه ای دیگر تبیین کرد ازآنجا که اهل بیت عِدل قرآن هستند هرچه بر قرآن صادق باشد بر عِدل او نیز صادق خواهد بود وقتی قرآن کریم می فرماید « لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللَّه‏ »( حشر:۲۱) اگر این قرآن را بر کوه نازل می کردیم می دیدی که فروتن ومتلاشی می شد ازخوف وخشیت الهی معنای این آیه شریفه آن است معارف بلند قرآن کریم آنقدر سنگین است که توانائی خاصی برای تحمل آن لازم است که از عهده کوه خارج است . حال می گوئیم هیج بعید نیست مراد حضرت آن باشد که محبت اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) به جهت آنکه عِدل قرآن کریم هستند آنقدر سنگین است که اگر بر کوه عرضه شود متلاشی وتکه تکه می شود . لذا نیاز به توانایی خاصی دارد که جز اولیا الهی برای دیگران مقدور نیست https://eitaa.com/jorenab
، کانالی با موضوعات متنوع دینی و ی به سوی آزاد اندیشی ، درک صحیح از دین و مسؤلیت اجتماعی است https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب اين روز ( 21 ربیع 1) ، سنه 638، وفات كرد قُدوَة العارفين، ابوعبدالله محمد بن على المغربي الأندلسي ثمّ المكّي ثمّ الشامي الملقّب بِمحيي الدين بن العربي ، كانَ من أركان سلسلة العرفاء وَأقطاب أرباب المكاشفة وَالصفاء، مِماثلًا لِلشيخ عبدالقادر الجيلاني وَالمدفون بِصالحية دمشق، صاحب فصوص الحكم و كتاب فتوحات المكية وَغيرها، وَلِعلمائنا فيه كلمات. فراجع آخر كتاب بشارة الشيعة لِلمُحقّق الفيض و كتاب مقامع الفضل وَغيره. وَقيل إنّه كانَ لَه يد طولى في علم الحروف، وَمن استخراجه إذا دَخَل السين في الشين ظهر قبر محيي الدين فلمّا دخل السلطان سَليم الشام تفحّص عَن قبره وَعمره بعد الاندراس، وَمِنه ما أنشد في ظهور القائم عليه السلام. إذا دارَ الزَّمانُ عَلى حُروفٍ بِبسمِ اللهِ فَالمَهدي قاما وَإذ دارَ الحُروفُ عَقيبَ صَومٍ فَاقرَؤُ الفاطِمي مِنّي السلاما وَذكر في باب 366 من الفتوحات صفات إمامنا المهدى (عج) وَعلامات ظُهورِه في قوله: «ان لِلّه خليفة يخرج من عترة رسول الله صلى الله عليه و آله مِن وُلد فاطمة يواطي اسمه اسم رسول الله» وَنقله الشيخ سليمان النقشبندي في ينابيع المودة. وَلَه في باب 318 وَغيره مِنها كلام في الرد على أهل الرأى وَالقياس كأبي حنيفة وَأضرابه لا يناسب المقام نقله. قمی ، وقایع الایام ص 333 https://eitaa.com/MohammadGelayeri/22