eitaa logo
پنجره🇮🇷
113 دنبال‌کننده
650 عکس
309 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت عليه السلام به روايت شيخ مفيد، حضرت بعد از خوردن زهر، دو روز زنده بود و وفات كرد. پس مأمون يك روز و يك شب، وفات آن جناب را پنهان داشت. پس محمد بن جعفرِ صادق را با جماعت آل ابوطالب كه حاضر بودند، طلبيد و خبر وفات آن جناب را به ايشان اظهار كرد و گريست و حزنِ‌ شديد اظهار كرد. پس ايشان را به نزد آن جناب آورد و بدن آن حضرت را به ايشان نمود و گفت: گواه باشيد كه آسيبى از ما به او نرسيده است. پس با جنازۀ آن جناب خطاب كرد كه اى برادر! بر من گران است كه تو را بدين حالت ببينم و مى‌خواستم كه پيش از تو بميرم و تو خليفه و جانشين من باشى و ليكن با تقدير خدا چه مى‌توان كرد. پس جنازۀ آن جناب را بعد از غسل و تكفين حركت دادند و در همين موضعى كه فعلاً مدفون است، دفن نمودند. قبر شريفش در خانۀ حميد بن قحطبه در قبله قبر رشيد است و در وقت غسل و تكفين و نماز و دفن، پسرش حضرت جواد عليه السلام حاضر بود و اين امورات بر دست آن جناب واقع مى‌شد و مردم نمى‌دانستند. در بعضى روايات است كه مأمون از ترس آنكه مبادا مردم فتنه كنند، جنازۀ حضرت را در شب حركت داد و دفن نمود - صلوات الله عليه قمی. فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 161 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عیون اخبار الرضا علیه السلام تأليف شيخ صدوق متوفای ۳۸۱ ق است ، موضوع کتاب روايات در باره امام رضا عليه السّلام و روايات وارد شده از امام رضا عليه السّلام است صاحب بن عباد وزیر دانشمند و شیعی اشعاری را در مدح امام رضا عليه السّلام سرود و به شيخ صدوق هدیه کرد و شيخ در جواب این کتاب را تأليف و به او هدیه کرد کتاب مشتمل بر یک مقدمه و ۶۹ باب است، به عنوان نمونه: ب۱، باب من اجلها سمی علی بن موسی ع الرضا ب ۱۰ باب من اجله قیل بالوقف علی موسی بن جعفر عليه السلام ب۱۲ باب ذکر مجلس الرضا عليه السلام مع اهل الادیان و اصحاب المقالات ب۳۱ باب ما جاء عن الرضا عليه السلام من العلل بر این کتاب ترجمه ها و شرح های متعددی نوشه شده است أما بعد قال‏ أبو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن موسى بن بابويه القمي الفقيه‏ مصنف هذا الكتاب رحمة الله عليه وقع إلي قصيدتان من قصائد الصاحب الجليل كافي الكفاة أبي القاسم إسماعيل بن عباد أطال الله بقاءه و أدام دولته و نعماءه و سلطانه و أعلاه في إهداء السلام إلى الرضا علي بن موسى بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب ع فصنف هذا الكتاب لخزانته‏ المعمورة ببقائه إذ لم أجد شيئا آثر عنده و أحسن موقعا لديه من علوم أهل البيت ع لتعلقه بحبهم‏ و استمساكه بولايتهم و اعتقاده بفرض طاعتهم و قوله بإمامتهم و إكرامه لذريتهم ... ابن بابويه، محمد بن على، عيون أخبار الرضا عليه السلام - تهران، چاپ: اول، 1378ق. ج1 ص 3 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
مراد از نظر به خدا و و دیدن وجه خدا در قیامت : روایتی از عیون اخبار الرضا در توحید از عبد السلام بن صالح الهروى مروى است كه گفت من بعلى بن موسى الرضا (ع) عرض كردم : يا ابن رسول اللَّه چه ميفرمائيد در اين حديث كه اهل حديث روايت كرده‏اند كه مؤمنين در بهشت از منزلهاى خود خداوند را مى‏بينند. فرمود: اى ابا صلت خداى تبارك و تعالى تفضيل داد پيغمبر گرامى خود محمد (ص) را بر جميع خلق از پيغمبران و ملائكه و طاعت او را اطاعت خود قرار داده و پيروى او را پيروى خود قرار داد و زيارت او را در دنيا و آخرت زيارت خود قرار داد و فرمود هر كس رسول را اطاعت كند خداوند را اطاعت كرده است و فرمود كسانى كه بيعت كنند ترا اى رسول محترم خدا را بيعت كرده‏اند و دست خدا بالاى دست خلق است يعنى چون دست خلق نيست و پيغمبر مكرم فرمود هر كس مرا زيارت كند در حيات و زندگى من يا بعد از موت من خداوند را زيارت كرده است و درجه پيغمبر در بهشت بلندترين درجات است و كسى كه از منزل خود در بهشت آن جناب را در درجه او زيارت كند خداوند تبارك و تعالى را زيارت كرده است ابا صلت عبد السلام گويد :كه عرض كردم يا ابن رسول اللَّه چه چيز است معنى آن خبرى را كه روايت كرده‏اند كه ثواب لا اله الا اللَّه نظر كردن بروى خداوند است؟ فرمود: اى ابا صلت كسى كه وصف كند حقتعالى را بر روى مثل صورت و روهاى مردم باين معنى كه بگويد خداوند روى دارد كافر است و لكن روى خداوند انبياء و رسل و حجج او صلوات اللَّه عليهم هستند و ايشانند كسانى كه خلق بسبب اينها روى بخداوند و دين خدا و معرفت او مينمايند و حقتعالى فرمود: كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ‏ يعنى هر كس بر روى زمين است فانى خواهد شد و روى پروردگار باقى و برقرار است و نيز حقتعالى فرموده‏ كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏ و هر چيز هلاك خواهد شد مگر روى پروردگار پس نظر بسوى انبياء خدا و رسل و حجج او در درجات ايشان در روز قيامت ثواب عظيم دارد از براى مؤمنين و پيغمبر اكرم فرموده كسى كه دشمن دارد اهل‏بيت و عترت مرا نخواهد ديد مرا و منهم نخواهم ديد او را در روز قيامت و فرمود در شما كسى است كه مرا نخواهد ديد بعد از آنكه از من مفارقت كند اى ابا صلت خداوند تبارك و تعالى نه موصوف خواهد شد بمكان و نه ابصار عيون أخبار الرضا عليه السلام / ترجمه آقا نجفى، ب11 ح3 ، ج‏1، ص75و 74 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادامه مجلس عليه السّلام با ادیان قرنها پس از شهادتش⏫⏫ منبع :تسنیم https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب اوّل ربيع الاول حضرت رسول صلى الله عليه و آله هجرت فرمود از مكۀ معظمه به سوى مدينه و در آن شب در غار ثور پنهان شد و حضرت امير المؤمنين عليه السلام جان شريف خود را فداى جانِ‌ مقدس برادر و پسر عمّ‌ خود، حضرت رسول صلى الله عليه و آله نموده و در فراش آن حضرت خوابيده از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكرد و فضل خود و مواسات و برادرى را بر جميع عالم ظاهر گردانيد و شرافت دنيا و آخرت را خريد و حق تعالى با ملائكه سماوات به آن حضرت مباهات نمود و آيه كريمۀ: «وَمِنَ‌ النّاسِ‌ مَنْ‌ يَشْرِى نَفْسَهُ‌ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ‌ اللّهِ‌» در شأن او نازل شد. قمی ، فیض العلام فی عمل الشهور و وقایع الایام، صفحه 302 https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از والقلم ومایسطرون
برخی شبهه کردند که باتوجه به این که حضرت علی علیه السلام توسط رسول خدا صلوات الله علیه آگاه شده بود که برای او اتفاقی رخ نمی‌دهد اگر جای پیامبر بخوابد پس این نمی‌تواند فضیلتی برای ایشان باشد. : در پاسخ به این شبهه دو نوع پاسخ حلی و نقضی داده میشود؛ : 🔶اولا آنچه در منابع آمده است این است که رسول خدا به حضرت امیر فرمودند که چنین برنامه ای دارند و آیا ایشان حاضر است در جایشان بخوابد یا خیر؟نه آنکه فرموده باشند در جای من بخواب اتفاقی برای تو نمی افتد 🔶ثانیا اگر این اقدام حضرت امیر فضیلت نبود خدای سبحان کار او را با آیه ی زیبای و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله والله رئوف بالعباد ستایش نمیکرد. 🔶ثالثا فخر رازی در التفسیر الکبیر ذیل این آیه روایتی نقل می‌کند از مباهات خداوند بر فرشتگان مقرب خود نسبت به این عمل حضرت امیر که نشان از فضیلت آن دارد 🔶رابعا اگر رسول خدا فرموده باشد که اتفاقی رخ نمی‌دهد و حضرت امیر در منام ایشان خوابید یک فضیلت است زيرا نشان از اعتماد و یقین کامل حضرت امیر نسبت به قول رسول خدا دارد و اگر رسول خدا نفرمود که اتفاقی نمی‌افتد و حضرت با این احتمال که ممکن است خطری متوجه او شود در جای رسول خدا خوابید ،فضیلتی دیگر است که نشان از ایثار ایشان و مقدم داشتن جان رسول خدا بر جان خود است چنانکه می‌پرسد آیا با خوابیدن من شما د امانید؟رسول خدا می‌فرماید آری وحضرت امیر می‌فرماید فافعل ما تومر اما : مگر رسول خدا وقتی در غار ثور پنهان شده بودند به ابوبکر نفرموده بود که لاتحزن ان الله معنا؟ پس چرا او می‌ترسید با اینکه رسول خدا قول معیت الهی داده بود؟و چرا او با اینکه خوف و لرز داشت ورسول خدا به او معیت الهی را یادآور شد برایش همراهی در غار فضیلت است و یار غار نبی ص نام گرفت اما برای حضرت امیر فضیلت نیست؟ 🆔https://eitaa.com/gelayeri_babolkenari
هدایت شده از خط رهــــبر
•حُسنت به اتفاق مَلاحت جهان گرفت •آری به اتفاق جهان می توان گرفت به کانال خط رهـبر بپیوندید🇮🇷 @baitrahbar
شهادت می دهم به این که محمد بنده و رسول خدا است در حالی خدا او را به پیامبری مبعوث کرد که مردم در جهل بودند و در سرگردانی حرکت می کردند هلاکت آنها را رهبری می کرد و بر دلهایشان قفلهای زنگار زده شده بود أشهد أنّ‌ محمّدا عبده و رسوله ابتعثه و النّاس يضربون فى غمرة، و يموجون فى حيرة. قد قادتهم أزمّة الحين، و استغلقت على أفئدتهم أقفال الرّين. نهج البلاغه ابن میثم خ ۲۳۲ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از نیکزاد
باسمه تعالی تحلیل برخی از افراد از مبارزات علیه نظام تحت شعار زن آزادی زندگی گذشته این است که این جریان پیروز شده است و به خواسته خود رسیده است که همان آزادی بی‌حجابی و بدحجابی و تعطیل کردن گشت ارشاد و فروکش کردن حساسیت نظام در برابر ولنگاری هاست. در برابر این تحلیل می توان گفت در عین اینکه تا حدودی بهره‌ای از واقعیت دارد اما می توانیم از منظر دیگر در کل ارزیابی مثبتی به آن داشته باشیم اولاً شعار زن زندگی آزادی کلید رمز اغتشاشات برای مبارزه علیه نظام تا سرحد براندازی بود تبلیغات خارجی دشمن به خوبی گواه بر این امر بود و واقعاً آنها برای رسیدن به این هدف بسیار امیدوار بودند تقریبا فکر می‌کردند که کار نظام تمام است حتی برای طرفداران انقلاب و نظام باعث وحشت جدی شده بود. الحمدلله در این امر مفتضحانه شکست خوردند نه تنها این امر اتفاق نیفتاد بلکه وضعیت نظام در عرض همین یک سال بسیار مستحکم‌تر و استوارتر و پیشرفته‌تر و بازنده‌تر و موفق‌تر شده است. ثانیا اعتماد مردم نسبت به اپوزیسیون و گروه‌های معاند بیرونی و بنگاه‌های خبری و به تعبیر دیگر مرجعیت آنها برای مردم به شدت تقلیل پیدا کرده است و قدرت تاثیرگذاری و خط دهی و جریان سازی آنها عملاً از دست رفته است. در حقیقت اغتشاشات و جریانات چند ماهه سال گذشته تا به امروز حقیقت و ماهیت آن مجموعه را افشا و آشکار کرده است و بی‌هویتی و بی‌شخصیتی و بی‌اعتباری آنها را آفتابی کرده و در نهایت بصیرت و رشد و معرفت مردم را به مراتب بالاتر برده است. و این دستاورد بسیار بزرگ و مغتنم است. ثالثا اغتشاشات و جریانات گذشته باعث کنار رفتن پرده نفاق و دورویی و تزویر جریانات داخلی و خواص شده است. در این تقلب احوال ماهیت آنها رو شده است و منویات و مقاصد آنها برملا گردیده است و مشخص شده است که خواسته آنها تا حد براندازی انقلاب و نظام است. و همین باعث مصونیت کشور و نظام از آسیب های آنها به ویژه مانع حضور آنها در مسئولیت‌ها و پست های کلان نظام شده است. رابعاً اقتدار حاکمیت برای دفاع از انقلاب و تظام و تونایی جمع کردن اغتشاشات و آشوب ها و همراه کردن توده مردم برای همراهی با نظام تقریباً برای همگان حتی برای دشمنان و معاندان داخلی و خارجی ثابت شده است. از این جهت آنها را دچار یأس و سرخوردگی و افسردگی نموده است. خامسا آن جریانات باعث شده است که نظام به فکر برنامه‌ریزی ریشه‌ای‌تر و حساب شده‌تر و موثرتر بیفتد آنگونه که مقام معظم رهبری و برخی از مسئولان بلندپایه کشوری تصریح کرده‌اند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده انشاءلله این بساط ولنگاری و ضد فرهنگی جمع خواهد شد. نیکزاد
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در دیدار پدر شهید علی وردی: ❇️ همه در مسیر انقلاب و حفظ نظام با هوشیاری عمل کنند تا توطئه دشمنان خنثی گردد ://hawzahnews.com/xcrxw @HawzahNews
ملاک ارج گزاری حضرت امیر علیه السلام: آن‌كس را كه تقوا او را بلند مرتبه ساخته، خوار مشمريد و آن‌كس كه دنيا عزيزش كرده، ارجمند ندانيد لا تضعوا من رفعته التّقوى، و لا ترفعوا من رفعته الدّنيا نهج البلاغه ابن میثم خ ۲۳۲ https://eitaa.com/MohammadGelaye
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💠 روز 💠 💎برترین عبادت 🔻پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: اَلعِبادَةُ سَبعَةُ أجزاءٍ أفضَلُها طَلَبُ الحَلالِ؛ ✳️ پرستش و عبادت، هفت بخش است و برترین بخش آن، طلب روزیِ حلال است. 📚 گزیده تحف العقول: ح ۱۷ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه